چندین میلیون تومان هزینه تبلیغات محصولم کردم اما حتی چند میلیون هم فروش نداشتم. این جمله را از صاحبان کسب و کار زیاد میشنویم. چرا این اتفاق میافتد؟ چرا بعضی از تبلیغات خیلی تاثیرگذار هستند و بعضی دیگر اصلا دیده نمیشوند؟ خیلی از کسب و کارها تبلیغشان جواب نمیدهد اما برخی هم هستند که تبلیغاتشان خیلی سودآوری داشته است. حتی کسب و کارهایی هستند که درآمدشان از راه تبلیغ چندین برابر هزینهای است که بابت تبلیغات میپردازند.
شاید باورش سخت باشد اما همه ما روزانه با تعداد زیادی تبلیغ مواجه میشویم. تا گوشی را برمیداریم چندین اس ام اس تبلیغاتی میبینیم. تا تلویزیون را روشن میکنیم هر پنج دقیقه آگهی یا زیرنویس تبلیغاتی پخش میشود. در اینستاگرام هم که میرویم از هر 10 تا پستی که میبینیم یکی دوتاش تبلیغ است. اما در میان این حجم از تبلیغات فقط تعداد کمی از آنها تاثیرگذار و موثر هستند. اکثر تبلیغاتی که میبینیم نه تنها تاثیر مثبتی ندارند بلکه وجهه برند را هم خراب میکنند.
تبلیغات چه تاثیری در رشد کسب و کارمان دارد؟
در سالهای اخیر کسب و کارهای بسیار زیادی شکل گرفتهاند و روز به روز هم به تعدادشان افزوده میشود. در هر حوزهای که بخواهید وارد شوید و یک کسب و کار راه بیاندازید حداقل چند رقیب بزرگ و کوچک دارید. حالا برای این که بتوانید با آنها رقابت کنید و صدای خود و برندتان را به گوش مشتری برسانید باید چه کار کنید؟ یکی از راههای رایج و موثر در این زمینه تبلیغات است.
چه روشهایی برای تبلیغ محصول وجود دارد؟
تبلیغات مثل سکوی پرتابی است که میتواند شما را کیلومترها به جلو پرتاب کند. اما اگر شیوه درست پرش از سکو را بلد نباشید ممکن است زمین بخورید. پس باید آگاهانه و با شناخت کافی از بازار و نحوه تبلیغ این کار را انجام دهید. به همین دلیل در قدم اول باید انواع روشهای تبلیغ را خوب بشناسید. بعد هم مناسبترین روش را برای کسب و کارتان انتخاب کنید.
1- تبلیغات فیزیکی
تبلیغات فیزیکی همان تبلیغاتی هستند که روی در و دیوار شهر میبینیم. بنرهای نصب شده روی پلها و تابلوهای تبلیغاتی، پوسترهای نصب شده روی دیوار، تراکتهایی که افراد آن را پخش میکنند و کارت ویزیتی که مغازهدار به شما میدهد از انواع مختلف تبلیغات فیزیکی هستند.
تبلیغات فیزیکی جزو رایجترین انواع تبلیغات هستند. این نوع از تبلیغات بیشتر برای کسب و کارهای سنتی مناسب هستند. البته کسب و کارهای بسیار بزرگ مجازی هم از این روش برای برندسازی استفاده میکنند. مثلا در سطح شهر تبلیغات اسنپ، علی بابا یا دیجیکالا را تا به حال زیاد دیدهایم. اما اگر یک کسب و کار مجازی نوپا دارید این روش از تبلیغات اصلا برای شما مناسب نیست.
2- تبلیغات رسانهای
تبلیغات رسانهای همان تبلیغاتی هستند که از رادیو و تلویزیون پخش میشوند. البته تبلیغات در روزنامهها و مجلات هم در این دسته قرار میگیرد. اما به دلیل مخاطبان کمی که دارد روش مناسبی برای تبلیغ نیست. بیشتر از همه برندها و کسب و کارهای بزرگ از این روش برای تبلیغ استفاده میکنند. دلیلش هم هزینه بسیار زیاد تبلیغات رسانهای است.
برای تبلیغ در تلویزیون باید اول از همه هزینهای بابت تهیه ویدیو تبلیغاتی بپردازید. بعد هم باید هزینه بالایی را برای پخش تبلیغات در شبکههای تلویزیونی پرداخت کنید تا تبلیغ شما نمایش داده شود.
ساخت تیزر تبلیغاتی جالب و نمایش آن در زمان مناسب که بیننده بیشتری داشته باشد از موارد مهم در تبلیغ رسانهای است. یکی دیگر از مهمترین نکات در تبلیغات رسانهای این است که باید از روشهای غیرمعمول برای تبلیغ استفاده کنید.
مثلا تبلیغهای تومخی شرکت عالیس را همه ما به یاد داریم. منظورم همان تبلیغ "هلوش رو بدم" هست. در اصل بد بودن همین تبلیغ باعث شد که خیلی در این ایران سر و صدا کند. بسیاری از مردم هم از این طریق با محصولات شرکت آشنا شدند. شاید برایتان جالب باشد که در آن دوران شرکت عالیس ماهانه حدود 1863 میلیارد تومان برای پخش این تبلیغ در رادیو و تلویزیون هزینه میکرد.
یک روش دیگر برای استفاده از تبلیغات رسانهای این است که محصول خود را در فیلمها و سریالها تبلیغ کنید. البته از این روش در ایران زیاد استفاده نمیشود اما در سایر نقاط دنیا محبوبیت زیادی در بین برندهای بزرگ دارد. در این روش تبلیغاتی معمولا یک برند یا محصول به صورت غیرمستقیم تبلیغ میشود. مثلا وقتی شخصیت اصلی فیلم از گوشی اپل استفاده میکند در اصل شرکت اپل بابت این موضوع به سازنده فیلم پول داده تا از محصولش استفاده کنند.
3- تبلیغات دیجیتال
اما میرسیم به محبوبترین و پرطرفدارترین روش تبلیغاتی که این روزها خیلی شاهد آن هستیم. ویژگی اصلی تبلیغات دیجیتال هزینه پایین و تاثیرگذاری بالای آن است. در واقع شما میتوانید با پرداخت هزینهای کمتر نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی، محصول یا برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنید. تبلیغات دیجیتال شامل طیف وسیع و گستردهای از تبلیغات است و زیر مجموعههای زیادی دارد.
تبلیغات در سایتها
وقتی وارد بعضی سایتها میشوید تعداد زیادی بنر تبلیغاتی تصویری و یا متنی میبینید. سایتهای خبری و محتوایی بیشتر از همه تبلیغات انجام میدهند. روشهای مختلفی برای تبلیغ محصول یا شرکت در سایتهای اینترنتی وجود دارد. مثلا یکی از روشهای رایج، قرار دادن بنر تبلیغاتی در سایت موردنظر است.
یکی دیگر از روشهای تبلیغ در سایتهای اینترنتی، رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی در اصل مطلب یا مقالهای است که به صورت نامحسوس محصول یا کسب و کار شما را معرفی میکند. البته از این روش تبلیغاتی بیشتر برای گرفتن بک لینک و ارتقا رتبه در موتورهای جستجو استفاده میشود.
بعضی از سایتها هم روشهای خاص خود را برای تبلیغ دارند. مثلا میتوانید محصول خود را در دیجیکالا برای فروش قرار دهید. بعد با پرداخت هزینه تبلیغات، دیجیکالا محصول شما را در اسلایدر صفحه اصلی سایت یا در بخشهای دیگر به کاربران بیشتری نمایش میدهد.
تبلیغات ایمیلی
ارسال ایمیل تبلیغاتی هم یکی از راههای معرفی برند و محصول در فضای مجازی است. در این روش میتوانید یک ایمیل تبلیغاتی بنویسید و آن را برای هزاران نفر در سراسر کشور بفرستید. البته این روش به دلایل مختلفی بازخورد زیادی ندارد و استفاده از آن رو به کاهش است. یکی از دلایل این موضوع به هوشمند شدن سرویسهای ایمیل برمیگردد.
اکثر سرویسها مثل جیمیل گوگل ایمیلهای تبلیغاتی را به کاربر نمایش نمیدهند و آن را در بخش اسپم مخفی میکنند. همچنین آمارها نشان میدهند که درصد کمی از افراد به ایمیلهای تبلیغاتی توجه میکنند. حتی بسیاری از کاربران اگر متوجه تبلیغاتی بودن ایمیل شوند آن را بدون باز کردن، حذف میکنند. برای موفقیت در تبلیغات ایمیلی پیشنهاد میکنم حتما مقاله «ایمیل مارکتینگ چیست؟ کدام سرویس مناسب است؟» را مطالعه کنید.
تبلیغات در موتورهای جستجو
این روش از روشهای محبوب تبلیغات در فضای مجازی است و استفاده از آن همواره روند صعودی دارد. وقتی در گوگل عبارتی را جستجو میکنید در ابتدای نتایج لینکهایی به شما نمایش داده میشود که کنارشان عبارت AD نوشته شده است. این لینکهای در اصل تبلیغاتی هستند و صاحبان این سایتها بابت نمایش لینک سایتشان در رتبههای بالا به گوگل پول میپردازند.
یکی از مهمترین ویژگیهای تبلیغات در موتورهای جستجو این است که تبلیغ شما فقط به جامعه هدف شما نمایش داده میشود. برای درک بهتر این مورد فرض کنید یک بنر تبلیغاتی با موضوع لباس مردانه در سطح شهر نصب کردهاید. کسانی که این بنر را میبینند مرد، زن و بچه هستند. در اصل شما بابت دیده شدن بنرتان توسط زنان و کودکان هم پول پرداخت کردهاید. در صورتی که این افراد اصلا جزو مشتریان شما محسوب نمیشوند.
اما اگر در گوگل تبلیغات کنید فقط افرادی که به دنبال لباس مردانه هستند تبلیغ شما را میبینند. همچنین شما فقط بابت کسانی که روی لینک شما کلیک کنند و وارد سایتتان شوند پول میپردازید. همین موارد باعث شده است که تبلیغات گوگل به عنوان یکی از محبوبترین روشهای تبلیغاتی شناخته شود.
برای تبلیغات در گوگل باید حتما سایت اینترنتی داشته باشید. اگر سایت اینترنتی ندارید برای ساخت سایت فروشگاهی راحتترین و سریعترین راه این است که از سایت سازها استفاده کنید. خیلی از کاربران، سایت ساز پرتال را برای کسب و کارشان انتخاب میکنند. چرا که پرتال قابلیت اتصال به درگاه پرداخت و پیک را دارد. همچنین پشتیبانی خوب و همیشگی پرتال هم یکی دیگر از ویژگیهای آن است.
تبلیغات پیامکی
تبلیغات پیامکی هم یکی از ابزارهای رایج برای تبلیغ و معرفی کسب و کار است. دلیل اصلی استفاده اکثر کسب و کارها از این روش تبلیغاتی هزینه پایین آن نسبت به سایر روشهاست. یکی از ویژگیهای خوب تبلیغات پیامکی این است که درصد دیده شدن آن خیلی زیاد است. در واقع حتی اگر محصول یا خدمات شما به درد کسی نخورد او اول متن پیامک شما را میخواند بعد آن را حذف میکند. همین کار باعث میشود یک شناخت کوچک از برند شما در ذهن مخاطب ایجاد شود.
همچنین امکان درج لینک سایت یا اپلیکیشن هم در پیامک وجود دارد و به همین دلیل میتوانید کسب و کار آنلاین خود را هم از طریق پیامک تبلیغ کنید. یکی دیگر از نکات مثبت تبلیغات پیامکی امکان فیلتر کردن دریافت کنندگان پیام است. یعنی شما میتوانید مشخص کنید که مثلا فقط خانمها آن هم در یک استان یا حتی شهر مشخص اس ام اس تبلیغاتی شما را دریافت کنند. برای اینکه روش تبلیغ از طریق پیامک و ارسال پیامک تبلیغاتی را یاد بگیرید، پیشنهاد میکنیم دوره رایگان بازاریابی و جذب مشتری از طریق پیامک را مشاهده کنید.
برای استفاده از تبلیغات پیامکی باید از سرویسهای ارسال پیامک انبوه استفاده کنید. این سرویسها یک شماره مجازی برای ارسال و دریافت پیامک در اختیار شما قرار میدهند. همچنین میتوانید به تعداد موردنیاز مثلا 10 هزار پیامک بخرید و برای افراد مختلف ارسال کنید. اگر میخواهید تبلیغات پیامکی موثرتری برای فروشگاه خود داشته باشید مقاله «بازاریابی فروشگاه اینترنتی با ارسال پیامک تبلیغاتی» را مطالعه کنید.
تبلیغات روی تلفنهای هوشمند
تبلیغات نوتیفیکیشن بر روی گوشیهای هوشمند یکی دیگر از روشهای تبلیغاتی است. این روش بیشتر برای تبلیغ اپلیکیشن یا سایت اینترنتی کاربرد دارد. در این نوع از تبلیغات کاربر پیام تبلیغاتی شما را در قسمت نوار اعلان گوشی خود میبینید و با لمس آن به لینک موردنظر شما هدایت میشود. اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی در شبکههای اجتماعی هستید میتوانید با این روش دنبال کنندگان خود را در این شبکهها بیشتر کنید.
تبلیغات در اپلیکیشنها
در دورانی که موبایلهای هوشمند دست هرکسی از کوچک تا بزرگ قرار دارد اهمیت اپلیکیشنها چندین برابر شده است. تمام افرادی که گوشی اندرویدی یا آیفون دارند حداقل چند اپلیکیشن روی آنها نصب کردهاند. یکی از منابع درآمدی این اپلیکیشنها تبلیغات است. تبلیغات در اپلیکیشنها همانند سایتها به صورت بنری است.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها
یکی دیگر از رایجترین انواع تبلیغات آنلاین و اینترنتی، تبلیغ در شبکههای اجتماعی و پیامرسانهاست. افراد زیادی در طول روز از شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و پیامرسانهایی مثل تلگرام استفاده میکنند. پس بدون شک این سرویسها محل بسیار خوبی برای تبلیغات هستند.
راههای مختلفی برای تبلیغات در شبکههای اجتماعی وجود دارد که باید با توجه به نوع کسب و کار و محصول خود یکی از آنها را انتخاب کنید. برای این که تبلیغ موثری در اینستاگرام یا سایر شبکههای اجتماعی داشته باشید لازم است که موارد مختلفی را رعایت کنید. در غیر این صورت تبلیغ شما آن طور که انتظار دارید دیده نمیشود. پیشنهاد من این است که قبل از انجام تبلیغ در اینستاگرام حتما مقاله «آموزش کامل تبلیغات بسیار مؤثر در اینستاگرام» را مطالعه کنید تا بازدهی بیشتری از تبلیغتان کسب کنید.
تبلیغات ویدیویی
تبلیغات ویدیویی نوعی از تبلیغات است که در سرویسهای پخش ویدیو مثل یوتیوب و آپارات کاربرد دارد. روش این نوع از تبلیغات به این صورت است که تیزر تبلیغاتی شما قبل از پخش ویدیو در سایتهای یوتیوب و آپارات پخش میشود. البته از تبلیغات ویدیویی در بازیها و اپلیکیشنهای موبایل هم میتوانید استفاده کنید.
روش دیگری که وجود دارد این است که یک ویدیو تبلیغاتی در همین سایتها آپلود کنید. بعد هم میتوانید با پرداخت هزینه برای ویدیو خود بازدیدکننده بخرید. با این کار ویدیو شما در قسمتهای مختلف این سرویسها به کاربران نمایش داده میشود و بازدیدکنندگان بیشتری ضمن دیدن ویدیو با کسب و کار یا محصول شما آشنا میشوند. اگر میخواهید بیشتر با بازاریابی ویدیویی آشنا شوید مقاله «با ویدیو مارکتینگ فروش خود را به اوج برسانید» را مطالعه کنید.
تبلیغات اسپانسری
این روش بیشتر برای برندهای بزرگ مناسب است. دلیلش هم این است که هم هزینه این روش تبلیغاتی بالاست و هم این که مخاطبان آن طیف وسیع و مختلفی از مردم هستند. تنوع زیادی برای این روش تبلیغاتی وجود دارد. مثلا میتوانید اسپانسر یک اینفلوئنسر در شبکههای اجتماعی شوید. یا میتوانید اسپانسر یک سایت یا فروشگاه اینترنتی شوید. مثلا تقریبا اکثر پیجهایی که انیمیشنهای سرگرم کننده تولید میکنند برای ویدیوهای خود اسپانسر قبول میکنند.
کدام نوع از تبلیغات بازدهی بیشتری برای ما دارد؟
برای شروع تبلیغات اول از همه باید روشهای مناسب برای نوع کسب و کار خود را بشناسید. کسب و کارها به دو نوع سنتی و مجازی تقسیم میشوند.
تبلیغات برای کسب و کارهای سنتی
کسب و کارهای سنتی مثل مغازهها معمولا بیشتر از تبلیغات فیزیکی و رسانهای استفاده میکنند. بازدهی تبلیغ شما به نوع فعالیت و محصولتان بستگی دارد. اول از همه باید جامعه هدف مشتریانتان را بشناسید و بعد اقدام به تبلیغات کنید. مثلا اگر یک مغازه کیف و کفش در شهر اصفهان دارید تبلیغ در شبکههای تلویزیونی سراسری تاثیر زیادی ندارد و فقط اتلاف سرمایه است. پس اگر قصد تبلیغات رسانهای برای مغازه خود دارید بهتر است در شبکههای استانی تبلیغ کنید. برای آشنایی با روشهای تبلیغ مغازه میتوانید مقاله «روش های تبلیغ مغازه برای افزایش فروش چیست؟» را مطالعه کنید.
تبلیغات کسب و کارهای مجازی و اینترنتی
به طور کلی تبلیغات در فضای مجازی خیلی دقیقتر و پربازدهتر از سایر روشهای تبلیغاتی است. مثلا فکر کنید چندین میلیون تومان هزینه تهیه بنر تبلیغاتی و نصب آن در یک تقاطع شلوغ کردهاید. آیا میدانید که چند نفر این بنر را دیدهاند و چند نفر به واسطه این بنر از شما خرید کردهاند؟ مطمئنا جواب شما منفی خواهد بود. اما تبلیغات در فضای مجازی این قابلیت را دارد که آمار ریز و دقیقی از عملکرد تبلیغاتتان داشته باشید. یعنی میتوانید متوجه شوید که چند نفر تبلیغ شما را دیدهاند و چه تعداد از آنها محصول شما را خریدهاند.
در تبلیغات اینترنتی کسب و کارها شما براساس بازدید یا خریدی که از سایتتان انجام میشود هزینه میپردازید. اما ممکن است بنری را یک ماه در جایی نصب کنید و یا آگهی تلویزیونی پخش کنید اما مشتری خیلی کمی از شما خرید کند. پس نتیجه میگیریم که تبلیغات اینترنتی هم بهصرفه است و هم تاثیر خیلی بیشتری دارد. اگر همین الان هم سایت اینترنتی دارید و یا قصد دارید به زودی وارد فضای مجازی شوید، مقاله «بهترین روش های تبلیغات یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی چیست؟» به شما خیلی کمک میکند تا تبلیغات تاثیرگذارتری داشته باشید.
چطور تبلیغات تاثیرگذاری در فضای مجازی داشته باشیم؟
برای داشتن تبلیغات آنلاین پربازده باید اول از همه اطلاعات کاملی در مورد مشتریان خود داشته باشید. یعنی علایق و سلیقه آنها را بشناسید و بدانید که در فضای مجازی کجاها بیشتر فعالیت دارند. مثلا اگر کسب و کارتان در زمینه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی است، باید در جاهایی تبلیغ کنید که مختص بانوان هستند و یا اکثر اعضای آن خانم هستند.
همچنین باید در روشهای تبلیغاتی خود تنوع داشته باشید و از راههای مختلفی کسب و کار خود را تبلیغ کنید. مثلا کل بودجه تبلیغاتی خود را صرف درج آگهی در یک سایت عمومی اما با بازدید بالا نکنید. به جای این کار بودجه خود را تقسیم کنید و در چند سایت تخصصی و پیج اینستاگرام تبلیغات کنید. این کار قطعا نتیجه بهتری دارد و مشتریان بیشتری هم به کسب و کار شما میآورد.
در نهایت این را هم باید بگویم که بعد از مدتی تبلیغات و آزمون و خطا بهترین کانالهای تبلیغاتی را برای کسب و کارتان پیدا میکنید. البته این را هم نباید فراموش کنید که طراحی بصری، محتوای متنی و شعار تبلیغاتی شما هم تاثیر قابل توجهی در جذب مشتری دارد.
برای اینکه بیشتر با نحوه راهاندازی کسب و کار اینترنتی آشنا شوید، میتوانید دوره رایگان کسب درآمد از اینترنت با فروش محصول را در آکادمی پرتال مشاهده کنید.
تبلیغات سرمایهگذاری است نه هزینه
مطمئن باشید که با انتخاب روش درست تبلیغ و رعایت نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، حتما تبلیغات شما موثر خواهند بود. نباید تبلیغات را به چشم هزینه ببینید. بلکه تبلیغ یک نوع سرمایهگذاری است که در زمان کوتاهی شما را به اهدافتان میرساند. اگر به هر دلیلی قصد تبلیغ ندارید مقاله «افزایش فروش بدون تبلیغات؛ شدنی است؟!» به شما در رشد کسب و کارتان بدون تبلیغات کمک میکند. آیا تا به حال برای کسب و کارتان تبلیغات انجام دادهاید؟ اگر تجربه انجام تبلیغات را داشتهاید در قسمت نظرات برای ما بنویسید که از کدام روش تبلیغ کردهاید و میزان رضایتتان از تبلیغ چقدر بوده است؟
دیدگاهها
آهنگ پیشواز ایرانسل
گاهی تبلیغات ده برابر پول ر و برمیگردونه
مهدی بهادرفر
سلام
بله دقیقا همینطوره