💥 دوره جدید و رایگان آکادمی پرتال: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی 💥

آموزش تعریف ایونت در گوگل آنالیتیکس

یکی از مهم‌ترین مواردی که درباره نسل جدید گوگل آنالیتیکس یا همان GA4 باید بدانید، این است که این ابزار مبتنی بر ایونت‌های مختلف ساخته شده است. به همین دلیل باید همه چیز را درباره تعریف Event در آن بدانید.
در این مقاله می‌خوانید:

وجود یک رویداد یا ایونت (Event) در گوگل آنالیتیکس GA4، به مدیر سایت کمک می‌کند تا با بتواند تمام اتفاقاتی که در سایت می‌افتد را در لحظه رصد کند. شما در گوگل آنالیتیکس می‌توانید رویداد‌های مختلفی با شرایط مختلف تعریف کرده و رفتار کاربران را در آن مطالعه کنید. اگر بدانید چطور یک ایونت درست در GA4 خود ایجاد کنید، می‌توانید تحلیل‌های فوق‌العاده‌ای از رویکرد سایت و کاربران خودتان داشته باشید. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به شما بگوییم چطور در گوگل آنالیتیکس یک Event بسازید.

تعریف ایونت در آنالیتیکس

راه‌های تعریف Event در گوگل آنالیتیکس (GA4)

برای ایجاد ایونت (Event) در آنالیتیکس GA4، دو راه پیش روی خود دارید:

  1. ساختن ایونت در پنل مدیریت آنالیتیکس GA4
  2. ساختن ایونت به صورت دستی با استفاده از گوگل تگ منیجر (Tag Manager)

برای ساخت Event در تگ منیجر، باید خودتان به صورت دستی و از طریق Tab تگ‌ها، تگ‌های ایونت و اهدافی درست کنید تا گزارش‌های مربوط به آن را به شما نشان دهد. در انتهای مقاله به شما گفته‌ایم چطور با استفاده از تگ منیجر ایونت بسازید.

هر دو روش بالا راه مناسبی برای ساخت ایونت جهت آنالیز داده‌های مختلف سایت هستند، اما ایجاد ایونت با استفاده از آنالیتیکس GA4 راحت‌تر است. به همین دلیل در ادامه نحوه ساخت ایونت با آنالیتیکس GA4 را با شما آموزش می‌دهیم.

بیشتر بدانید: آموزش نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت

تعریف ایونت در GA4 یا گوگل آنالیتیکس

در همین ابتدا باید بگوییم ایونت‌هایی که با استفاده از GA4 می‌سازید، هر کدام شخصی‌سازی شده هستند و برای اندازه‌گیری یک یا چند پارامتری که خود شما مشخص کرده‌اید استفاده می‌شوند. این به این معنی است که برای ایجاد ایونت در آنالیتیکس، باید پارامتر‌های خود را برای ایونت‌های جدید تغییر دهید.

البته نگران نباشید؛ رابط کاربری گوگل آنالیتیکس بسیار راحت و کاربر پسند است و کار کردن با آن نیز بسیار ساده است. پس مراحل ساخت ایونت در آنالیتیکس را با ما دنبال کنید.

۱- GA4 را باز کنید، Configure را انتخاب و به بخش "Events" بروید

در همان ابتدا گوگل آنالیتیکس ۴ خود را باز کنید و وارد پروفایل ادمین (Admin Profile) خود شوید. بخش ادمین در پنل سمت چپ صفحه اصلی آنالیتیکس با نماد یک چرخ‌دنده نشان داده شده است. سپس در بخش ادمین می‌توانید از بخش Property Settings وارد Data Display شوید. سپس در این بخش گزینه‌ای تحت عنوان "Events" وجود دارد که باید روی آن کلیک کنید.

برای انجام این مراحل و رفتن به این بخش، می‌توانید از تصویر زیر کمک بگیرید.

صفحه ادمین GA4

۲- گزینه "Create Event" را انتخاب کنید

وقتی وارد صفحه ایونت شدید لیستی از Event‌های موجود در آنالیتیکس به شما نمایش داده می‌شود. در بالا و سمت راست این جدول دو گزینه وجود دارد که شما باید روی گزینه "Create Event" کلیک کنید.

صفحه ایونت آنالیتیکس

۳- اسم و شرایط ایونت را وارد کنید

این قسمت اصلی‌ترین بخش ساخت ایونت در GA4 است. در این بخش باید پارامتر‌هایی که می‌خواهید در ایونت وجود داشته باشد را تعیین کنید.

به طور کلی این صفحه از سه بخش اصلی تشکیل شده که باید اطلاعات مربوط به آن را پر کنید:

  1. انتخاب اسم ایونت (Custom Event Name): در این بخش باید یک اسم برای Event خود انتخاب کنید. اسمی که انتخاب می‌کنید بهتر است به هدف ساخته شدن آن رویداد یا ایونت ربط داشته باشد.
  2. مشخص کردن شروط (Matching Conditions): در این بخش شروط و مواردی که می‌خواهید در ایونت شما وجود داشته باشد را مشخص می‌کنید. با استفاده از این قسمت می‌توانید مشخص کنید که در صورت رخ دادن چه شروطی در ایونت شما، داده‌های جدیدی در سایت جمع آوری شود.
  3. پیکربندی پارامتر (Parameter Configuration): در این بخش مشخص می‌کنید پارامترهای ایونت بر اساس رویداد‌های موجود جمع آوری شوند یا یک پارامتر جدید برای آن طراحی کنید. اگر اطلاعات بیشتری درباره تحلیل داده دارید این بخش به شما کمک می‌کند؛ اما اگر می‌خواهید از اطلاعات اصلی و فعلی سایت استفاده کنید، گزینه "Copy Parameters from Source Events" را در این بخش انتخاب کنید.

فرم ساخت ایونت در GA4

بیشتر بدانید: آموزش اتصال آنالیتیکس به ادز و بالعکس

اصلاح یا Modify کردن ایونت ساخته شده

بعد از اینکه یک ایونت را می‌سازید، ممکن است بخواهید آن را تغییر دهید یا اصطلاحا Modify کنید. ویرایش یا مادیفای کردن ایونت در گوگل آنالیتیکس GA4 کار سختی نیست و برای آن باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا وارد بخش ایونت‌ها شوید و طبق تصویر زیر روی گزینه "Modify Event" کلیک کنید.
  2. ایونتی که می‌خواهید تغییر دهید را انتخاب کنید سپس گزینه Create را انتخاب کنید.
  3. تغییراتی که می‌خواهید انجام دهید را در متغیرهای ایونت اعمال کنید (اسم ایونت، شروط ایونت و پارامترها)، سپس روی گزینه "Save" کلیک کنید.

مادیفای کردن ایونت آنالیتیکس

تعریف ایونت با استفاده از تگ منیجر

هما‌ن‌طور که گفتیم، راه دیگری برای تعریف ایونت نیز وجود دارد و آن هم استفاده از گوگل تگ منیجر است. در این بخش نگاهی به مراحل ایجاد ایونت آنالیتیکس با تگ منیجر انداخته‌ایم.

۱- ساخت تگ

ابتدا وارد حساب تگ منیجر خود شوید و روی گزینه "Create New Tag" کلیک کنید.

ساخت ایونت در تگ منیجر

سپس یک پنجره جدید برای شما باز می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید یک تگ برای ایونت ایجاد کنید. این پنجره همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، از دو بخش "Tap Configuration" و "Triggering" تشکیل شده است. برای ساختن یک ایونت باید این دو بخش را تکمیل کنید.

پیکربندی تگ ایونت

ابتدا روی قسمت اول یعنی Tap Configuration یا بخش مربوط به پیکربندی ایونت کلیک کنید. سپس یک صفحه مانند تصویر زیر باز می‌شود که در آن می‌توانید اطلاعات مربوط به ایونت را تکمیل کنید. هر قسمت از این بخش نکات مختلفی دارد، اما ما آن را به ۸ بخش مختلف طبق تصویر زیر تقسیم کرده‌ایم و آن را به شما توضیح داده‌ایم.

قسمت‌های مختلف پیکربندی تگ (Tag Configuration) در تگ منیجر 

ورود اطلاعات ایونت تگ منیجر

  1. بخش اول "Tag Type" نام دارد که نوع تگ را در آن مشخص می‌کنیم. از آن‌جایی که تگ ما مربوط به ایونت آنالیتیکس GA4 است، گزینه مربوط به آن را نیز انتخاب می‌کنیم.
  2. بخش دوم تصویر بالا، مربوط به "Measurement ID" آنالیتیکس است که با استفاده از آن می‌توان آنالیتیکس را به تگ منیجر وصل کرد. در این باکس باید کد Measurement ID را از گوگل آنالیتیکس خود بردارید. برای پیدا کردن این کد به بخش Admin آنالیتیکس بروید و در مسیر Data Collection سپس Data streams وارد شوید. اولین کدی که بالای صفحه قرار دارد و به عنوان Measurement ID معرفی شده است، همان کدی است که می‌خواهید در تگ منیجر وارد کنید.
  3. بخش سوم مربوط به اسم ایونت است که قوانین مربوط به آن را در انتهای مقاله توضیح داده‌ایم.
  4. در باکس مربوط به بخش چهارم، متغیر (Variable) مربوط به پارامتر خود را انتخاب می‌کنید.
  5. در بخش پنجم می‌توانید یک پارامتر برای ایونت خودتان انتخاب کنید. برای انتخاب پارامتر اول از گزینه سمت راست این باکس استفاده کنید.
  6. در این باکس باید Value یا ارزش مشخصی را نسبت به پارامتر اول انتخاب کنید تا بر اساس آن‌ها اطلاعات جمع آوری شود. (برای اضافه کردن پارامتر و value جدید، از گزینه "Add Parameter" در پایین این دو باکس استفاده کنید.)
  7. این بخش مربوط به انتخاب پراپرتی مورد نظر در اکانت گوگل آنالیتیکس متصل شده است.
  8. از این دو بخش برای تنظیمات بیشتر و حرفه‌ای‌تر ایونت می‌توانید استفاده کنید. اگر دانش فنی بالایی ندارید، از تغییرات پیش‌فرض این دو بخش استفاده کنید و آن‌ها را تغییر ندهید.

بعد از پر کردن این اطلاعات، روی بخش "Triggering" کلیک کنید.

۲- ساخت تریگر (Trigger) برای ایونت GA4 در تگ منیجر

بخش تریگرینگ مربوط به المان مورد هدف در ایونت است. مثلا اگر هدف شما بررسی تمام صفحات سایت است،‌ باید گزینه "All Pages" را انتخاب کنید. اگر هدف یا تریگر (Trigger) خود را در این صفحه پیدا نکردید، روی گزینه + در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید تا تریگرهای بیشتری به شما نمایش داده شود.

تریگر تگ منیجر

همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است،‌ابتدا وارد بخشی به نام "Trigger Configuration" می‌شوید. در این بخش می‌توانید تریگرهای جدیدی به لیست تریگرهای موجود اضافه کنید. برای مثال ما در این ایونت تریگر "All Elements" را اضافه می‌کنیم که تمام المان‌های سایت را مورد هدف خود قرار می‌دهد.

نوع تریگر تگ

در تصویر زیر می‌بینید که برای تریگر خود شرایطی را مشخص کردیم. طبق شروطی که گذاشتیم، هر کاربری در سایت روی کلمه ساخت فروشگاه کلیک کند، آن اطلاعات در این ایونت ثبت می‌شود. بعد از این که شرایط را مشخص کردید، روی گزینه "Save" کلیک کنید تا تریگر و هدف تگ شما ساخته شود.

پیکربندی تریگر

۳- اتصال تگ ایونت و انتشار آن روی سایت

بعد از اینکه تگ ایونت خود را ایجاد کردید، به صفحه اصلی برمی‌گردید. در این مرحله طبق تصویر زیر می‌بینید که در بالای صفحه دو گزینه تحت عنوان "Preview" و "Submit" وجود دارند.

تگ ایونت در تگ منیجر

ابتدا گزینه Preview را انتخاب کنید. بعد از اینکه باکس زیر باز شد، دامنه سایت خود را در آن وارد کنید و روی گزینه Connect کلیک کنید.

اتصال تگ به سایت

بعد از این کار، تگ ساخته شده باید به سایت شما متصل شود. بعد از اینکه تگ ایونت به سایت شما متصل شد، دو پیام زیر به شما نمایش داده می‌شود. پیام شماره یک روی یک صفحه جدید که سایت شما در آن باز شده نمایش داده می‌شود و پیام دوم روی صفحه مخصوص تگ ایونت شما در تگ منیجر نمایش داده می‌شود. اما پیام هر دو باکس یک چیز است؛ این که سایت شما به درستی به تگ متصل شد.

اتصال موفق تگ به سایت

بعد از این که این اتصال برقرار شد، به صفحه اصلی تگ منیجر برگردید و گزینه "Submit" را انتخاب کنید تا این اتصال بین تگ منیجر و سایت شما ثبت شود.

بیشتر بدانید: اضافه کردن کاربر جدید به آنالیتیکس

نکاتی که باید بدانید... 

به طور پیش‌فرض، آنالیتیکس GA4 اطلاعات تمام ایونت‌هایی که از قبل روی سایت قرار دارند را جمع آوری می‌کند. این ایونت‌ها همگی داینامیک یا پویا هستند؛ یعنی می‌توانید در لحظه ایونت جدیدی ایجاد کنید، ایونت‌های موجود را اصلاح کنید و پارامتر‌های موجود در آن را تنظیم کنید.

نحوه ایجاد و تغییر ایونت‌ها در گوگل آنالیتیکس را با استفاده از خود GA4 و گوگل تگ منیجر به شما توضیح دادیم، اما محدودیت‌ها و قوانینی نیز در این ایونت‌ها وجود دارد که بهتر است آن‌ها را نیز بدانید.

۱- محدودیت‌های ساخت ایونت در GA4

زمانی که یک ایونت را می‌سازید، محدودیت‌هایی نیز در آن وجود دارد که بعد از ساختن ایونت نمی‌توانید آن را تغییر دهید. از جمله مهم‌ترین این محدودیت‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ❕ شما می‌توانید تا ۵۰ ایونت بر اساس یک ایونت موجود طراحی کنید.
  • ❕ زمانی که یک ایونت می‌سازید یا یک ایونت را اصلاح می‌کنید، روی داده‌های قدیمی اثر نمی‌گذارد و فقط داده‌های همان لحظه به بعد را ثبت می‌کند.
  • ❕ امکان تغییر ترتیب ایونت‌ها در لیست وجود ندارد.
  • ❕ وقتی یک ایونت را با تگ منیجر می‌سازید، نمی‌توانید از پارامترهای موجود بخش آیتم‌های GA4 در آن استفاده کنید.

۲- قوانین نام‌گذاری ایونت در آنالیتیکس

از طرفی برای نام‌گذاری ایونت‌های موجود در GA4 نیز قوانین مشخصی وجود دارد که همه کاربران باید از آن پیروی کنند. اسم رویداد یکی از مهم‌ترین پارامترها در گوگل آنالیتیکس است، بنابراین حتما به موارد زیر توجه کنید:

  • 🖉 برای انتخاب اسم می‌توانید از حروف انگلیسی یا زبان‌های دیگر (مثل فارسی) استفاده کنید.
  • 🖉 اسم ایونت به حروف بزرگ و کوچک حساس است.
  • 🖉 همه اسم‌ها باید با یک حرف شروع شوند؛ نمی‌توانید اسم آن‌ها را با عدد شروع کنید.
  • 🖉 برای اسم ایونت‌ها می‌توانید از خط فاصله (-) استفاده کنید، اما از فاصله یا Space نمی‌توان استفاده کرد.
  • 🖉 در نهایت نیز باید بدانید که تمام اسم‌های ایونت‌های مختلف باید خاص باشند و با اسم دیگری تداخل نداشته باشند.

کلام آخر

 در این مقاله سعی کردیم تا شما را با همه راه‌های مختلف تعریف ایونت در گوگل آنالیتیکس GA4 آشنا کنیم. همان‌طور که در متن خواندیم، یک مدیر سایت می‌تواند از دو مسیر گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر، ایونت خود را بسازد. با این حال ساخت ایونت در آنالیتیکس راحت‌تر از تگ منیجر است. از طرفی تعریف ایونت یا مودیفای کردن آن، قوانین و شرایط خاصی دارد که همه آن‌ها را به شما توضیح دادیم.

اصولا این ایونت‌ها برای ردیابی مشتریان و رفتار آن‌ها در گوگل آنالیتیکس استفاده می‌شوند. با این حال اگر سایت خود را با استفاده از فروشگاه ساز پرتال ساخته باشید، اطلاعات خوبی از رفتار کاربر در پنل مدیریت سایت شما نمایش داده می‌شود که می‌تواند گره‌گشای کار شما باشد. با این حال اگر به داده‌های بیشتری نیاز دارید، می‌توانید با راهی که در این مقاله گفته‌ایم، از ایونت‌های آنالیتیکس GA4 استفاده کنید. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

اگر شما تجربه یا سوالی درباره تعریف ایونت در آنالیتیکس دارید، می‌توانید آن را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید. همچنین اگر می‌خواهید پنل مدیریت سایت در پرتال را بررسی کنید، در همین صفحه روی گزینه ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی کلیک کنید تا در کمتر از دو دقیقه یک سایت تستی رایگان برای شما ایجاد شود. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان پشتیبانی ما به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۳۳۸۳ داخلی ۲ تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • تعریف ایونت در ga4 چگونه است؟

ساخت ایونت در ga4 دو راه دارد: استفاده از خود آنالیتیکس و استفاده از تگ منیجر. ساخت ایونت در آنالیتیکس ساده‌تر است و می‌توانید آن را در بخش "Events" در پنل Admin آنالیتیکس ایجاد کنید.

  • آیا برای ساخت ایونت در ga4 حتما باید از تگ منیجر استفاده کنم؟

استفاده از تگ منیجر یکی از راه‌ها برای ساخت ایونت یا رویداد در گوگل آنالیتیکس است، اما برای این کار نیازی نیست که حتما از تگ منیجر استفاده کنید و می‌توانید خیلی راحت از محیط خود آنالیتیکس این کار را انجام دهید.

  • ایونت‌های ga4 را چگونه اصلاح یا Modify کنم؟

برای اصلاح یا مودیفای کردن ایونت‌ها در آنالیتیکس، به بخش ایونت‌ها بروید و گزینه Modify را انتخاب کنید. سپس هر ایونتی می‌خواهید را انتخاب و روی گزینه Create کلیک کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2