کسب و کارهای موفق سالها آزمون و خطا کردن، سالها یاد گرفتن تا به اینجایی که هستن برسن. خیلی پیش اومده که یک اشتباه کوچک بازاریابی، باعث شده یه کسب و کار ورشکسته بشه و یه تصمیم درست بازاریابی، تونسته یه کسب و کار رو متحول کنه. پس باید حسابی توش حرفهای بشید.
توی این مقاله 10 تا از بهترین کتابهای بازاریابی رو بهتون معرفی میکنیم که در دنیا پر سرو صدا بودن. با خوندن این کتابهای تجربه افراد موفق رو خواهید داشت و کلی جلو میفتین. بریم سراغشون!
کتاب « ۲۲ قانون جاودانه بازاریابی»
نوشته: ال ریس و جک تروت (Carmine Gallo)
تا حالا به این فکر کردید که برندهای بزرگ چه جوری موفق شدن؟ به نظرتون ممکنه قوانینی برای بازاریابی وجود داشته باشه که شرکتها با تبعیت از اونها بتونن به موفقیتهای بزرگ برسن؟ جواب مثبته!
ال ریس و جک تروت 2 تا از چهرههای شناخته شده و تاثیرگذار در عالم بازاریابی توی این کتاب، ۲۲ اصل بازاریابی رو توضیح میدن که اگه یاد بگیریم، باعث میشه مسیر کسب و کارمون رو درستتر بریم.
کتاب «این است بازاریابی»
نوشته: سث گادین (Seth Godin)
گادین توی این کتاب تعریف جدید از بازاریابی ارائه داده و حاصل سی سال فعالیتش رو با زبانی خودمونی با خوانندهها در میون گذاشته. گادین میگه یک کسب و کار موفق، فقط یه محصول و خدمات نمیفروشه، بلکه جایگاه اجتماعی و احساسات است که به محصول، هویت میدهد. هرکدوم از ما یه بازاریاب هستیم و هرکدوم توانایی تغییر بیشتر نسبت به اون چه که تصور میکنیم رو داریم. اگه کسب و کار دارین این کتاب بازاریابی رو از دست ندین.
کتاب بازاریابی چریکی (گوریلا مارکتینگ)
نوشته: جی کنراد لوینسون (Jay Conrad Levinson)
در اوایل دهه 1980، جی کونراد لوینسون با انتشار «بازاریابی چریکی»، انقلابی در بازاریابی به راه انداخت؛
این کتاب میگه که چطوری میتونیم با استفاده از تکنیکهای خلاقانه بازاریابی، کسب و کارمون رو به موفقیت بالایی برسونیم. فرقی هم نداره شما کسب و کار کوچکی دارید و میخواید توی بازار جایی برای خودتون باز کنید یا یه بیزینس بزرگ هستید و دارید با رقبای سرسخت و جدی خودتون رقابت میکنید؛ تکنیکهای بازاریابی چریکی میتونه معجزه کنه و همه معادلات یه بازار رو به نفع شما برگردونه!
کتاب «گاو بنفش»
نوشته: سث گادین (Seth Godin)
این کتاب یکی از معروفترین و پرفروشترین کتابها در زمینه بازاریابیه که برای هر کسب و کاری کلی نکات کاربردی داره! سث گادین توی این کتاب میگه: «مطمئنترین راه برای شکست، خستهکننده بودن است. باید تصمیم بگیرید در کانون توجه باشید و موفق شوید یا کنار بایستید و شکست بخورید».
اون معتقده که باید طوری عمل کنیم که تفاوتهای ما توی ذهن مشتری بمونه و باعث بشه مشتری از بین چندین گزینه، محصول مارو انتخاب کنه.
کتاب «جنگ بازاریابی»
نوشته: ال ریس و جک تروت (Jack Trout & Al Ries)>
کتاب جنگ بازاریابی از پرفروشترین کتابهای دنیا در زمینه کسب و کار و بازاریابی محسوب میشه. این کتاب واقعیت دنیای تجارت رو به ما نشون میده: جنگی تمام عیار! جنگی که در اون همیشه برنده و بازنده وجود داره. فقط یک نفره که میتونه قله رو فتح کنه و رقبا باید به جایگاههای پایینتر و در نتیجه سود کمتر قانع بشن. این کتاب قطعاً میتونه دید شما رو نسبت به دنیای کسب و کار بازتر کنه.
کتاب « مسری»
نوشته: جونا برگر (Jonah Berger)
اگه دنبال یک کتاب خوب در زمینه بازاریابی ویروسی میگردی، کتاب «مسری» رو حتماً بخون. این کتاب میگه که چطور میتونیم نامحسوس به ذهن و زبان مردم راه پیدا کنیم و پیام خودمون رو در مقیاس بزرگ، به گوش مردم برسونیم. کتاب مسری، از تبلیغات و فروش و اینکه افراد چطور تحت تاثیر تبلیغات قرار میگیرن، حرف میزنه! یه کتاب فوقالعاده که بر پایه اطلاعات و آمار واقعی توسط یه تیم تحقیقاتی نوشته شده و خوندنش رو به همه افرادی که میخوان کسب و کار راه بندازن یا فروششون رو افزایش بدن، توصیه میکنیم.
کتاب «بازاریابی چسب نواری»
نوشته: جان جنش (John Jantsch)
فرقی نداره که تازه اول کارتون هستید و میخواید برای کسب و کارتون استراتژی بازاریابی بچینید یا میخواید برای استراتژیهای فعلی خودتون پول بیشتری رو خرج کنید؛ در هر صورت، باید مطمئن بشید که پیامهای بازاریابی شما جذابن و باعث میشن مشتریهاتون، مثل چسب نواری به بیزینس شما بچسبن و تا مدتها و حتی همیشه باهاتون بمونن. این کتاب بهتون یاد میده چه جوری این کارو انجام بدین.
کتاب «استراتژی خوب، استراتژی بد»
نوشته: ریچارد روملت (Richard Rumlet)
توی این کتاب بازاریابی، نکات کلیدیای رو دربارهی تفکر استراتژیک با کمک گرفتن از تجربههای آدمای موفق و گاهی هم ناموفق یاد میگیرین. با کنار هم گذاشتن نتایج مثالهایی که بیان میشه، میتونین ساز و کار یه استراتژی موفق رو کشف کنین، اون رو تو زندگی و کسب و کارتون پیاده کنین و یاد بگیرین که چطور میشه به یه متفکر موثر استراتژیک تبدیل شد.
کتاب «ساخت یک برند داستانی»
نوشته: دونالد میلر (Donald Miller)
این کتاب درسهای تازهای درباره برندسازی داره و به همه افرادی که کسب و کاری دارن یا میخوان یک بیزینس موفق راهاندازی کنن، پیشنهاد میشه. دونالد میلر توی کتاب ساخت یک برند داستانی میگه مهمترین چیزی که به رشد یک کسب و کار کمک میکنه و باعث برندسازی میشه، اینه که پیام خودمون رو به سادهترین و واضحترین شکل ممکن به مشتریها برسونیم!
کتاب «بزرگترین فروشنده دنیا»
نوشته: اُگ ماندینو (Og Mandino)
همه ما باید تا حدی توی زندگی فروشنده باشیم. مثلاً وقتی که میخوایم از تواناییهامون توی یک مصاحبه شغلی حرف بزنیم؛ یا وقتی که نظرات و عقایدمون رو در رسانههای اجتماعی میگیم. تمام اینها به نوعی فروش هستن. بنابراین چجوری میتونیم یاد بگیریم که بهتر بفروشیم؟ چیکار کنیم که حرفمون رو قبول کنن؟ این کتاب میگه که که برای تبدیل شدن به یک فروشنده بهتر، باید زندگی خودتون رو تغییر بدین و به شیوهای آگاهانهتر و عمیقتر بفروشین ؛ ماندینو نویسنده کتاب میگه که شما با ایجاد عادتهای خوب میتونین به بهترین فروشنده جهان تبدیل بشین!
منبع بهترین و پرفروشترین کتابهای دنیا!
اینم 10 تا از بهترین کتابهای بازاریابی که کسب و کار شمارو متحول میکنه. اگه یه منبع کامل از بهترین کتابهای دنیا میخواید به سایت 365 بوک سر بزنید. 365 بوک بهترین کتابهای دنیارو خلاصه کرده و به صورت فایل متنی (رایگان) و صوتی (هزینه حداقلی) در اختیارتون قرار میده؛ یه عالمه کتاب مفید و کاربردی تو زمینههای رشد، توسعه فردی، اعتماد به نفس، کسب و کار، زندگینامه بزرگان و... که دید شمارو به زندگی تغییر میده. اگر کتابخون هستید و دنبال کتابهای مفید هستین، حتماً بهش سر بزنید. توی کانال تلگرام هم میتونید اطلاعات و کتابهای جدیدی که هر روز منتشر میشه رو ببینید.