اگر تجربه خرید اینترنتی را داشته باشید، احتمالا متوجه حساسیت خود شدهاید؛ وجود یک اشکال در ثبت سفارش، پرداخت یا شلوغ بودن فضای سایت، شما را از ادامه خرید منصرف میکند و سایت را ترک میکنید. حالا فرض کنید که خودتان صاحب این فروشگاه اینترنتی هستید.
برای رفع یا حداقل کاهش این مشکلات، قصد داریم در این مقاله شما را با اصول طراحی سایت فروشگاهی آشنا کنیم. نکاتی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم، از مهمترین نکاتی است که برای طراحی فروشگاه اینترنتی مورد توجه قرار میگیرد. با رعایت آنها خیالتان راحت است که یک فروشگاه اینترنتی حرفهای دارید.
قبل از اینکه یادمان برود، پیشنهاد میکنیم مقالۀ کاربردی «فاکتورهای یک فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش» را مطالعه کنید؛ چون میدانیم که شما هم بهدنبال داشتن یک فروشگاه اینترنتی حرفهای هستید!
چه نکاتی را در طراحی سایت فروشگاهی باید رعایت کنیم؟
همۀ نکاتی را که در ادامه میخواهیم درباره آن صحبت کنیم، طبق تجربۀ چند ساله ما بهدست آمده است. با رعایت این اصول به شما قول میدهیم نرخ تبدیل فروشگاهتان بالا میرود و به درآمد حائز اهمیتی میرسید. (اگر با مفهوم نرخ تبدیل آشنا نیستید، به مقاله آموزش نرخ تبدیل در پرتال مراجعه کنید. دانستن این مفهوم برای هر وبمستری یک امر حیاتی است.)
1. سرعت یک فاکتور حیاتی در طراحی سایت فروشگاهی است
طبق تحقیقات، کاربران معمولا تا 3 ثانیه منتظر میمانند تا صفحه سایتتان بالا بیاید. در صورتی که کاربر از سرعت پایین خسته شود و صفحه سایت را ترک کند، موتورهای جستجو، متوجه نارضایتی کاربر میشوند. این موضوع باعث افزایش "نرخ پرش" وبسایت شما شده؛ در نتیجه رتبهتان در نتایج گوگل پایین میآید.
با وجود سایتهای فروشگاهی متفاوت و فراوانی که امروز وجود دارد؛ مشتری را بهراحتی میتوانید از دست بدهید. اگر سایت شما سرعت مناسبی نداشته باشد؛ خیلی سریع بهسراغ فروشگاهی دیگر رفته و از او خرید میکند.
سرعت سایت فروشگاهی شما به شاخصههای گوناگونی مربوط است؛ اما مهمترین آنها عبارتند از:
- کدنویسی استاندارد و مناسب برای فروشگاه اینترنتی
- تصاویر بهینه شده با حجم و کیفیت مناسب
- استفاده نکردن از اِلمانهای اضافی در سایت
برای درک کامل اهمیت سرعت سایت و راههای تست آن دو مقالۀ زیر حتما بهکارتان میآید:
2. تجربه و رابط کاربری (UX/UI) در طراحی سایت فروشگاهی خیلی مهم است!
قبل از هر چیز، بهتر است کمی با مفاهیم UI و UX آشنا شوید:
برای مطالعه یکی از مقالات بلاگ پرتال، بعد از وارد کردن آدرس (portal.ir) از طریق منو به راحتی وبلاگ سایت را پیدا میکنید. علاوه بر آن، به بخشهای دیگر مانند تماس با ما، دربارۀ ما و... دسترسی دارید. در نهایت بعد از گذر مدت زمانی، به تمامی چیزهایی که میخواستید، رسیدهاید. این موضوع مقدمهای از UX یا تجربه کاربری مناسب سایت بود.
دوست دارید، کاربران با وررود به سایت شما، چه احساسی را تجربه کنند؟!
منظور از تجربه کاربری، تجربهای است که مخاطب در استفاده از سایت و بخشهای مختلف آن به دست میآورد، که ممکن است با توجه به طراحی و چیدمان اِلمانهای سایت، این تجربه منفی یا مثبت باشد.
در ادامه این مفهوم؛ منظور از رابط کاربری یا UI، ظاهر گرافیکی سایت است. مثلا اینکه برای تاثیر بیشتر روی کاربر، از چه رنگهایی باید استفاده کنیم؛ فونت و رنگ نوشتهها را چگونه انتخاب کنیم و تمام جنبههای ظاهری سایت فروشگاهی شما. پیشنهاد میکنیم، مقالۀ «روانشناسی رنگها در طراحی سایت؛ از سفید تا سیاه!» را مطالعه کنید.
با توجه به اینکه UI هم روی تجربه کاربر تأثیر مستقیمی دارد، آن را به عنوان یک زیرمجموعه از UX میشناسیم. در ادامه به مواردی که باعث بهبود تجربه کاربری در سایت فروشگاهی شما میشود، اشاره میکنیم. با رعایت این نکات، مشتری از فروشگاه شما با رضایت کامل خارج میشود و در آینده بارها به شما مراجعه خواهد کرد.
وجود نوار جستجو:
تعداد بالایی از مخاطبان شما، بعد از جستجو میان محصولاتتان، ترجیح میدهند محصول مورد نظرشان را از طریق کادر جستجو پیدا کنند.
در سایتهای حرفهای فروشگاهی، کادر جستجو با استفاده از قابلیت جستجوی پیشرفته، عبارت سرچ شده از طرف مخاطب را از میان دسته بندیها، برچسبها، محصولات و... پیدا میکند و به او نشان میدهد. این موضوع تأثیر بالایی روی بهبود UX سایت دارد.
امکان مقایسه محصولات:
قابلیت مقایسه محصولات یک ویژگی مناسب است که باعث میشود مخاطبان بتوانند بهتر از قبل میان انتخابهایشان تصمیم بگیرند. پس تا جای ممکن از آن استفاده کنید تا شک و تردیدی برای انتخاب مشتری باقی نماند.
سادگی کار با سایت:
خیلی از طراحان سایت و وبمستران تصور میکنند که با شلوغ کردن گوشه و کنار سایت، از نظر مخاطب به عنوان یک فروشگاه حرفهای ظاهر میشوند. مطمئن باشید سادگی، جذابیت بیشتری در ذهن مخاطب دارد و با کاهش پیشنهادهای اضافی میتواند او را به سمت هدف شما که خرید محصول است راهنمایی کند. در ضمن رعایت اصل سادگی باعث افزایش سرعت سایت و افزایش تجربه مثبت کاربرتان هم میشود.
استفاده از فونت مناسب:
شاید دیگر وقت آن رسیده باشد که به جای فونتهای خشک قدیمی، به سمت فونتهای نرم و زیبا برویم. استفاده از فونتهایی مثل "ایران سانس" تأثیر مناسبی روی UI سایتتان دارد.
ریسپانسیو بودن سایت:
با توجه به اینکه حدود 55 درصد (یا حتی بیشتر) از مخاطبان سایت شما را کاربران موبایلی تشکیل میدهند، باید سایت را برای استفاده هر دستگاهی مانند موبایل یا تبلت نیز بهینه کنید؛ یعنی سایتتان را ریسپانسیوطراحی کنید.
نمیتوان از ریسپانسیو بودن سایت به عنوان یکی از اصول طراحی سایت فروشگاهی نام برد؛ بلکه ریسپانسیو یک لازمه است که به هیچ عنوان نباید نسبت به آن بیتوجه باشید.
3. مدیریت سایت فروشگاهی شما آسان باشد
باید درنظر بگیریم که در یک سایت فروشگاهی، همه چیز هم به مخاطب ختم نمیشود. تا زمانی که خودتان با سایت احساس راحتی نکنید، مطمئنا نباید از مخاطب انتظاری داشته باشید. وجود قابلیت مدیریت آسان، یک نکته مهم و کاربردی برای وبمستر سایت است. پس به عنوان یک نکته مهم در اصول طراحی سایت فروشگاهی، به قابلیت مدیریت آسان آن دقت کنید. به عنوان چند مثال از ویژگی های سایتی با قابلیت مدیریت آسان، به موارد زیر دقت کنید:
قابلیت ایجاد تغییرات
مهمترین ویژگی یک سایت فروشگاهی حرفهای، این است که مدیر آن بدون نیاز به دانش فنی و برنامه نویسی، بتواند بخشهای ظاهری آن را تغییر دهد؛ مثل فروشگاهساز پرتال که ویرایش و کار با آن، مثل آب خوردن است و به هیچ مهارت فنی خاصی نیاز ندارید. دربارۀ این موضوع در انتهای مقاله بیشتر صحبت میکنیم.
ممکن است بعد از گذشت یک مدت کوتاه، متوجه شوید که پیچیده بودن بخشی از سایت باعث شده کاربران تجربه بدی از کار با سایت داشته باشند یا حتی وجود یک اِلمان اضافی سرعت سایتتان را کاهش داده است. در این حالت اگر پنل مدیریت سایت قابلیت مدیریت آسان نداشته باشد، مجبور میشوید برای ایجاد کوچکترین تغییرات، مجددا به برنامه نویس هزینه بدهید.
ورود آسان اطلاعات
یادتان باشد که بیشتر فروشگاههای اینترنتی بیشتر از صدها محصول دارند و این یعنی؛ حتی یک پیچیدگی کوچک در روند ورود محصول و اطلاعات میتواند مدیریت سایت را برایتان به یک کابوس تبدیل کند. UX یا تجربه کاربر فقط محدود به کاربران سایت شما نیست. بلکه یک سایت حرفهای تجربه کاربری مناسبی برای مدیر سایت به وجود میآورد. داشتن یک پنل مدیریتی ساده برای وارد کردن اطلاعات، یک مزیت بزرگ محسوب میشود.
4. امنیت یک پیش فرض در طراحی فروشگاه اینترنتی است
اینکه به موضوع امنیت در ابتدای مقاله اشاره نکردیم، به دلیل اهمیت پایین آن نبود، دلیل این است که امنیت نه به عنوان یک اصل در طراحی سایت فروشگاهی بلکه همواره به عنوان یک پیش فرض ذهنی در نظر گرفته میشود. مثلا فرض کنید یک فروشگاه فیزیکی در منطقه ای از شهر دارید، آیا آن را بی در و پیکر رها کرده و به منزل میروید؟
قطعا فکری اساسی برای امنیت آن خواهید کرد. این موضوع درمورد فروشگاههای اینترنتی هم وجود دارد. قبل از هر چیز اجازه دهید مطمئنتان کنیم که امنیت در فضای اینترنت هیچگاه صددرصدی نیست. از هر سیستم یا روش طراحی سایت استفاده کنید، احتمال بهخطر افتادن امنیت سایتتان وجود دارد! اما... بعضی از سرویسها از امنیت بیشتری برخوردارند. راستی مطالعۀ مقاله «4 راهکار برای امنیت و پشتیبانی سایت» هم برایتان مفید است.
در حال حاضر پر استفاده ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) در ایران، سیستم وردپرس است. اما خیلی جالب است بدانید که این سیستم به تنهایی از امنیت 100 درصدی بهره نمیبرد. اگر تجربه استفاده از آن را داشته باشید میدانید که برای امنیت آن، نیاز به استفاده از افزونههای مختلف و در نهایت همکاری با یک کارشناس امنیت سایت دارید.
5. اطلاعات کافی در صفحه محصول قرار دهید
فروشگاه اینترنتی شما باید هم بتواند اطلاعات کافی در اختیار مشتری قرار دهد، هم با ظاهر و عملکرد خوب خود، او را جذب کند. شما برای هر محصول از فروشگاهتان، یک صفحه محصول دارید. در این صفحه، باید مشتری تمام اطلاعات مورد نیازش را بگیرد. مثلا اطلاعاتی کامل دربارۀ ویژگیهای فنی محصول، مقایسه با محصولات دیگر، نظر مشتریان دیگر و همچنین تصاویری با کیفیت از محصول.
مشتری با ورود به چنین سایتی، احتمالا با قطعیت خرید میکند. برای اطلاعات کامل دربارۀ صفحه محصول، پیشنهاد میکنیم مقالۀ «تکنیکهای مؤثر برای نوشتن توضیحات محصول» را مطالعه کنید.
کلام آخر: اعتماد سازی
به عنوان کلام آخر، میخواهیم به یک نکته مهم اشاره کنیم: اعتماد سازی! اعتماد سازی توانایی بالایی در تبدیل سایت شما به یک سایت اصولی و حرفهای دارد، اما پیاده سازی آن وظیفه شماست؛ نه شخصی دیگر!
حتی اگر تمامی نکات گفته شده در بالا را به خوبی رعایت کرده باشید ولی کاربر با اعتماد کامل وارد سایت شما نشود، نباید منتظر فروش بالای محصولات باشید. اعتماد سازی مبحث گستردهای است که نمیتوانیم آن را در انتهای این مقاله توضیح دهیم. اما در عوض مقالۀ دیگری با عنوان «11 ایده مؤثر برای جلب اعتماد مشتری اولیه» داریم، که کامل درمورد آن صحبت کردهایم.
اگر رعایت فاکتورهای طراحی سایت فروشگاهی که در موردشان توضیح دادیم، برایتان اهمیت دارد، استفاده از فروشگاهساز پرتال را از دست ندهید. برای اینکه مطمئن شوید، بد نیست تست 7 روزه رایگان آن را استفاده کنید. راستی، نمونه کارهای ما را هم میتوانید ببینید و خودتان تصمیم بگیرید.
مثل همیشه خوشحال میشویم از تجربههای خود برای ما بنویسید. یا اینکه اگر سوالی داشتید در بخش نظرات از ما بپرسید؛ تا با کمال میل پاسخگوی شما عزیزان باشیم.
دیدگاهها
آهنگ پیشواز رایتل
خیلی عالی بودش ممنونم