با رشد فرهنگ سلامت بین مردم و روی آوردن بیشتر مردم به ورزش و استفاده از مکملهای ورزشی، این صنعت به عنوان یکی از صنعتهای رو به رشد شناخته میشود. از طرفی اپیدمی ویروس کرونا باعث شد هم مردم به فروش آنلاین علاقه بیشتری نشان دهند، هم باعث شد تا برای افزایش سلامت خود به ورزش علاقه بیشتری نشان دهند.
با افزایش تقاضای مردم نسبت به بهبود سلامتی خود و استفاده از مکملهای ورزشی، ارزش بازار مکملهای غذایی به حد قابل توجهی نیز بالا رفته است. پس جای تعجب نیست که بسیاری از فروشندگان این محصول به دنیای آنلاین رو بیاورند. حال طراحی یک سایت مکمل های ورزشی در ایران میتواند یک فرصت استثنائی برای رشد کسب و کار و افزایش درآمد باشد. ما در این مقاله تمام زوایا و نیازهای ساخت یک سایت فروش مکمل خوب را نشان میدهیم تا با راه و چاه ساخت یک سایت فروشگاهی برای خودتان آشنا شوید. پس اگر قصد راهاندازی چنین فروشگاهی را دارید، حتما ادامه مقاله را مطالعه کنید.
چرا به سایت فروش اینترنتی مکمل بدنسازی نیاز داریم؟
با رشد روز افزون استفاده از اینترنت توسط مردم و فروش آنلاین محصولات مختلف، بسیاری از کسب و کارها از جمله کسب و کارهای ورزشی نیز سایت فروشگاهی آنلاین خود را راه اندازی کردهاند. در ایران به عنوان یکی از کشورهای طرفدار ورزش بدنسازی، مشتریان زیادی برای مکملهای ورزشی وجود دارند. اگر از فروشندگان مکملهای بدنسازی هستید و به دنبال رشد فروش خود هستید، دنیای اینترنت هدف خوبی برای شما خواهد بود.
همانطور که میدانید بدنسازهای زیادی در شهرهای مختلف ایران داریم که بسیاری از آنها به دنبال تهیه مکملهای مختلف و باکیفیت هستند. اگر محصولات خود را در سایت فروشگاهی نیز قرار دهید، میتوانید علاوه بر منطقه خودتان، تامین کننده مکمل ورزشکاران در سراسر ایران باشید. از طرفی داشتن سایت فروشگاهی دست شما را نیز برای تبلیغات باز میکند و سقف فروش خیلی بیشتری خواهید داشت. همچنین با راه اندازی سایت فروشگاهی، میتوانید با راحتی بیشتری به تعامل با مشتریهای خود بپردازید.
اما هر فروشگاه اینترنتی هم نمیتواند به شما کمک کند. برای افزایش فروش مکملهای ورزشی، باید یک سایت فروشگاهی خوب داشته باشید. اما چگونه یک فروشگاه اینترنتی خوب راه اندازی کنیم؟ یک فروشگاه اینترنتی خوب چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ در ادامه شما را با مهمترین ویژگیهای یک سایت فروش اینترنتی قرص و مکمل بدنسازی خوب آشنا میکنیم.
ویژگیهای یک سایت فروش مکمل خوب
همانطور که گفتیم، یک سایت فروش اینترنتی، باید ویژگیهای مشخصی را برای خوب بودن داشته باشد. اگر سایت خوبی نسازید، فقط پول و وقت خود را هدر دادهاید. مهمترین ویژگیهایی که سایت مکمل شما باید شامل آنها باشد، موارد زیر هستند:
۱- سرعت بالای سایت
یکی از مهمترین ویژگیهایی که هر سایتی باید داشته باشد، سرعت لود سایت است. آیا تا به حال وارد سایتی شدهاید که دیر لود شود یا بخشی از صفحات سایت دیر به شما نمایش داده شود؟ سایتهای فروشگاهی ضعیف معمولا سرعت لود بالایی دارند. البته بالا بودن سرعت لود سایت و دیر بالا آمدن گاهی نیز ممکن است به علت سرعت اینترنت کاربر باشد، اما همیشه این چنین نیست.
سرعت کند لود ممکن است به خاطر هاست یا میزبانی ضعیف سایت اتفاق بیفتد. البته اگر سایت شما از ابتدا روی یک هاست خوب ساخته شده باشد، این اتفاق نمیافتد. همچنین اگر از شیوه کد نویسی بهینه استفاده نشود، سرعت لود سایت به حد قابل توجهی بالا میرود. با این حال اگر سایت شما به صورت کاملا اصولی و صحیح ساخته شده باشد، به چنین مشکلاتی برنمیخورید.
۲- ظاهر جذاب و کاربر پسند
یکی دیگر از نکات مهم در هر سایت فروشگاهی از جمله سایت فروش مکمل، وجود یک ظاهر زیبا، جذاب و کاربر پسند در سایت است. رابط و تجربه کاربری یا UI و UX یکی از مهمترین بخشهای هر سایت فروشگاهی است که باید به زیبایی طراحی و اجرا شوند. اگر ظاهر جذابی برای سایت خود بسازید، کاربر از گذراندن وقت در سایت شما لذت خواهد برد و میتوانید راحتتر او را به خرید متقاعد کنید. تجربه کاربری نیز به سادگی و کاربردی بودن فرایندهای مختلف در سایت شما برمیگردد که باید کاملا به صورت اصولی پیش بروند.
برای طراحی یک ظاهر زیبا میتوانید از یک کارشناس رابط کاربری یا طراح کمک بگیرید. همچنین اگر با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس یا پرتال سایت خود را ایجاد کردهاید، میتوانید از قالبهای موجود استفاده کنید. قالبهای پرتال همگی کاملا بهینه و رایگان هستند و نیازی بابت پرداخت پول برای آنها ندارید. این در حالی است که قالبهای وردپرس را باید خریداری کنید.
۳- امکان فروش آنلاین انواع محصولات
زمانی که یک سایت فروش مکمل ورزشی آنلاین راهاندازی میکنید، سایت شما باید بخشی کاربردی برای فروش محصولات داشته باشد. نباید یک سایت بسازید و تنها محصولات خود را در آن معرفی کنید. برای فروش بیشتر و سریعتر، باید بستر مناسبی برای ثبت سفارش آنلاین در سایت شما وجود داشته باشد. از طرفی اگر راههای مختلف پرداخت را در سایت خود فعال کرده باشید، میتوانید رضایت مشتریها را بالا ببرید.
مشتریهای مختلف ترجیح میدهند که به روشهای مختلف سفارش خود را ثبت و آن را پرداخت کنند. به همین دلیل هرچه دست مشتری را در انتخاب روش پرداخت یا ارسال باز بگذارید، بیشتر به خرید از سایت شما ترغیب میشود. از طرفی میتوانید راههای ارسال مختلفی نیز قرار دهید. فرض کنید فروشگاه شما در تهران است و یک مشتری از مشهد پیدا میکنید. اگر فقط پیک موتوری داشته باشید، قطعا نمیتوانید موتور را تا مشهد بفرستید! به همین دلیل است که میگوییم هرچه انتخابهای بیشتری در فروش آنلاین خود قرار دهید، سایت موفقتری خواهید داشت.
۴- امکان مشاوره و دادن برنامه تمرینی و غذایی
زمانی که یک نفر برای خرید مکمل ورزشی به سایت شما مراجعه میکند، ممکن است نیازهای دیگری نیز داشته باشد. اصلیترین نیازهای یک بدنساز که به صورت اینترنتی میتوانند برطرف شوند، برنامه غذایی، برنامه تمرینی و مشاوره هستند که میتوانید آن را در سایت خود قرار دهید. برای این کار میتوانید برنامههای تمرینی و غذایی خود را در قالب فایل برای فروش قرار دهید. از طرف دیگر یکی از مزایایی که فروشگاه اینترنتی برای شما به همراه دارد، این است که با استفاده از آن میتوانید با مشتریهای خود تعامل برقرار کنید.
حال اگر سایت شما به گونهای طراحی شده باشد که بتوانید در آن به ورزشکاران و متقاضیان مکملهای بدنسازی مشاوره دهید، میتواند جذابیت بیشتری نیز به دنبال داشته باشد. مثلا یک فرم مشاوره در سایت داشته باشید که اگر کسی خواست، بتواند با پر کردن آن مشکل خودش را با شما مطرح کند. به طور کلی اگر بخش محصولات فروشگاه خود را تکمیل کردید، میتوانید با قرار دادن بخشهای دیگر مانند بخش مشاوره یا ارائه برنامههای تمرینی و غذایی، سایت کاملتر، فروشگاه جذابتر، برند مورد اعتمادتر و در نهایت فروش بیشتری داشته باشید.
۵- امکان قرار دادن مقالات و محتوای مربوط
در بخش قبلی به تعامل بیشتر با مخاطبان اشاره کردیم. یکی دیگر از راههای برقراری تعامل و رشد سایت، تولید محتوای مربوط به کسب و کار خودتان است. سایت فروشگاهی شما بهتر است زیرساخت مناسبی برای ساخت صفحه، وبلاگ و انتشار مقاله نیز داشته باشد؛ چرا که قرار دادن مقالات منظم، ارزشمند و مرتبط با کسب و کار شما دو مزیت اصلی را برای کسب و کارتان به همراه دارد:
- انتشار این گونه محتوا باعث میشود تعامل بهتری با مشتریان داشته باشید و آنها با خواندن مقالات شما علاوه بر کسب آگاهی، اعتماد بیشتری نیز نسبت به شما پیدا میکنند.
- انتشار مقالات ارزشمند و منظم بر اساس یک تقویم محتوایی صحیح، میتواند شما را به صفحههای اول گوگل ببرد. این اتفاق بازدید کننده و در ادامه خریدارهای سایت شما را دوچندان میکند.
هر دوی مواردی که درباره تولید محتوای اصولی اشاره کردیم، اعتبار سایت شما را بالا میبرند. اما انتشار مقالات مناسب و سایر ویژگیهایی که در این بخش نام بردیم، نیازمند وجود یک زیرساخت درست است. حال که فهمیدیم برای داشتن یک فروشگاه فروش مکمل خوب به چنین زیرساختی نیاز داریم، چگونه میتوانیم چنین سایتی داشته باشیم؟ در بخش بعد بهترین راه حل ساخت یک آنلاین شاپ مکمل خوب را توضیح دادهایم.
چگونه با بهترین هزینه همه این امکانات را روی سایت خود داشته باشم؟
حال که فهمیدیم برای داشتن یک سایت فروش مکمل ورزشی به چه بایدهایی نیاز داریم، باید ببینیم با چه روشی میتوان چنین سایتی را ساخت. راههای زیادی برای ساخت یک سایت فروشگاهی خوب وجود دارد، اما یکی از بهترین و خوش قیمتترین روشهای ساخت سایت فروشگاهی، استفاده از فروشگاه ساز پرتال است. ما در پرتال به طور تخصصی زیرساختی را برای ساخت و راهاندازی فروشگاه اینترنتی طراحی کردهایم که به شما کمک میکند تا یک سایت فروشگاهی خوب را برای خود ایجاد کنید.
سایتهایی که با پرتال ساخته میشوند به علت زیرساخت قوی و هسته قدرتمندی که این پلتفرم دارد، از سرعت بالایی برخوردار هستند. همچنین مجموعه پرتال بیش از ۴۰ قالب متنوع کاملا بهینه و ریسپانسیو آماده کرده است که با استفاده از هر کدام آنها میتوانید سایت خود را به زیباترین شکل ممکن دربیاورید. همچنین طراحی تخصصی سایتهای پرتال برای فروش و داشتن زیرساخت مناسب برای ایجاد یک سایت فروشگاهی، همگی دلایل محکمی برای ساخت سایت فروش مکمل آنلاین شما در پرتال میشوند.
هر مشکلی نیز در طراحی سایت خود داشته باشید، کارشناسان پشتیبانی ما به صورت رایگان و ۲۴ ساعته در کنار شما خواهند بود. در اینجا چکیدهای از مزایای استفاده از پرتال برای ساخت سایت فروشگاهی را به شما توضیح دادیم. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله «۳۵ دلیل برای انتخاب پرتال» را مطالعه کنید.
اگر از انتخاب پرتال به عنوان سایت ساز برای خود مطمئن نیستید، نگران نباشید. میتوانید همین حالا با ثبت نام در پرتال در کمتر از 1 ساعت یک سایت تستی ۷ روزه به صورت کاملا رایگان دریافت کنید. بدین ترتیب میتوانید تمام بخشهای پنل مدیریت سایت خود در پرتال را بررسی کنید.
چطور فروش آنلاین مکمل را شروع کنیم؟
حال که همه چیز را درباره بایدهای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی فروش مکمل و بهترین راه ساخت سایت فروشگاهی متوجه شدیم، نگاهی به شروع فروش آنلاین داشته باشیم. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، فروش آنلاین میتواند کسب و کار شما را متحول کند. با این حال رقابت در دنیای دیجیتال نیز بالا است و اگر میخواهید در آن موفق باشید، باید اصولی و هدفمند محصولات خود را به فروش برسانید. در ادامه طی ۶ مرحله به شما میگوییم چگونه فروش آنلاین مکملهای خود را شروع کنید.
مخاطب هدف خود را پیدا کنید
مکملها از نظر تنوع بسیار گسترده هستند و مخاطبان بسیار زیادی برای آنها وجود دارد؛ بنابراین قبل از فروش محصول، از خودتان بپرسید که ابتدا چه نوع مکملهایی را میخواهید به مشتریان خود ارائه دهید. البته وقتی فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کردید، محدودیتی برای قرار دادن محصول سر راه شما وجود ندارد، اما پیدا کردن یک بازار خاص و کوچکتر میتواند شروع شما را سادهتر و مفیدتر کند.
برای یافتن یک فرد دقیق که میخواهید محصول خود را به او بفروشید، باید برای فروشگاه خود پرسونا تعیین کنید. مثلا حوزه فعالیت مشتری مدنظر خود را دریابید. از طرفی از آنجایی که ورزشهای مختلف نیاز به مکملهای متفاوتی دارند. مثلا میتوانید با مکملهای مخصوص فوتبالیستها شروع کنید. همچنین میتوانید مکملهای مخصوص یک رژیم غذایی خاص مثل رژیم چاقی یا لاغری را در نظر بگیرید. در هر صورت اگر در ابتدای فروش آنلاین مشتری خود را بهتر بشناسید، میتوانید رشد بهتر و مطمئنتری را نیز در مرور زمان تجربه کنید.
مجوزهای مربوط به مکمل را در نظر بگیرید
بسیاری از مکملهای غذایی و ورزشی، نیازمند مجوزهای مشخصی برای فروش هستند. این مجوزها معمولا از دو سازمان FDA (سازمان غذایی آمریکا) یا وزارت بهداشت ایران گرفته میشوند. اگر مکملهای مجوزدار را در سایت خود به فروش برسانید، اعتماد بیشتری از مشتری خود جلب خواهید کرد. هرچند که بسیاری از مکملهای ورزشی مجوز ندارند و ورزشکاران زیادی نیز دنبال آن هستند، اما اگر آنها را در سایت خود بفروشید و مشکلی برای ورزشکار پیش بیاید احتمالا برای شما مشکلساز شوند.
از طرفی برای سایت خود نیز باید مجوز دریافت کنید. هنگامی که یک سایت فروشگاهی میسازید، بهتر است که مجوز اینماد را دریافت کنید. مجوز اینماد در سطوح مختلفی به فروشگاهها ارائه میشود که همه چیز درباره آن را در مقاله «راهنمای تصویری دریافت اینماد» توضیح دادهایم. همچنین در فروشگاه خود از یک یا چند درگاه معتبر بانکی استفاده کنید تا همه فروشهای شما به صورت قانونی و بدون مشکلی برای طرفین انجام شود. اگر سایت خود را با پرتال بسازید، آموزشهای لازم برای دریافت مجوزها در اختیار شما قرار میگیرد.
یک اسم مرتبط و به یاد ماندنی برای فروشگاه خود انتخاب کنید
اگر فروشگاه آنلاین خوبی را راهاندازی کرده باشید، احتمالا مشتریهای شما کنار دوستانشان از کسب و کار شما تعریف میکنند. این نوع تعریف که به عنوان بازاریابی دهان به دهان شناخته میشود، میتواند به رشد و شکوفایی آنلاین شاپ شما کمک زیادی کند. اما نکتهای که در این بخش میخواهیم به آن اشاره کنیم این است که اگر اسم خوبی برای فروشگاه خود انتخاب نکرده باشید، احتمال دارد که افراد فروشگاه شما را به خاطر نسپارند. انتخاب اسم جذاب یکی از اصلهای مهم ساخت سایت است که میتواند در بلندمدت تاثیر زیادی روی کسب و کار شما بگذارد. برای انتخاب نام درست سعی کنید اسمی که انتخاب میکنید شرایط زیر را داشته باشد:
- نسبتا کوتاه و به یاد ماندنی باشد.
- به کسب و کار شما مرتبط باشد.
- دامنه مناسب و خالی برای آن وجود داشته باشد.
- در زبانهای دیگر معنی بدی ندهد.
- به خوبی به خاطر سپرده شود و تلفظ آن سخت نباشد.
تامین کننده محصولات خود را مشخص کنید
اگر خودتان تامین کننده نیستید و هنوز تامین کننده مشخصی ندارید، باید به شما بگوییم که انتخاب تامین کننده میتواند یک کسب و کار را شکست یا نجات دهد. هنگامی که میدانید مکملهای خود را به چه کسانی میخواهید بفروشید، میتوانید تامین کننده مناسبی نیز برای کسب و کار خود انتخاب کنید. از طرفی همواره سعی کنید دانش خود را نسبت به علم مکملها و قیمت بازار به روز نگه دارید تا با چشم باز محصولات فروشگاه اینترنتی خود را تامین کنید.
حتی اگر این مکملهای دارویی و ورزشی را نیز خودتان میسازید، باز هم باید بهترین تامین کننده مواد اولیه را برای خود پیدا کنید. از آنجایی که مکملها میتوانند مستقیما روی سلامت افراد تاثیر گذار باشند، حتما یک تامین کننده مطمئن برای خود پیدا کنید. اگر مواد اولیه شما معتبر و اصل باشند، به مرور زمان اعتماد مشتریان خود را نیز بیشتر از قبل به خود جذب میکنید که این موضوع نیز در بلند مدت به نفع شما میشود.
کلام آخر؛ همین حالا سایت فروش مکمل خود را بسازید
در این مقاله از ابتدا تا انتهای ساخت یک فروشگاه مکمل ورزشی موفق را به شما گفتیم. همانطور که خواندیم، فروش مکمل در اینترنت نه تنها کار سختی نیست، بلکه درست انجام دادن آن میتواند فروشگاه شما را کاملا متحول کند. ما سعی کردیم ساخت یک فروشگاه اینترنتی مکمل و قرصهای ورزشی را از تمام جوانب بررسی کنیم و مهمترین نکات راهاندازی آن را بگوییم.
اگر تا اینجای مقاله همراه ما بودهاید، احتمالا اکنون دید بازتری نسبت به فروش این محصولات پیدا کردهاید. این دید بازتر به شما کمک میکند تا بدانید که با داشتن یک زیرساخت خوب و برنامهریزی درست، میتوانید خیلی سریع و با هزینه کم فروشگاه خود را هم اکنون راه اندازی کنید. اگر تصمیم شما برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی جدی است، به شما پیشنهاد میکنیم همین حالا روی گزینه «ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی» در همین صفحه کلیک کنید.
بعد از انتخاب این گزینه و ثبت نام در پرتال، یک سایت تستی ۷ روزه رایگان برای شما ساخته خواهد شد که میتوانید آن را مدیریت کنید. بعد از کمی کار کردن با سایت تستی خود میبینید که چه دنیای بزرگی پیش پای شما قرار دارد و با ساخت سایت فروشگاهی در پرتال، چه بلیط طلایی مناسبی در اختیار شما قرار گرفته است! همچنین اگر سوالی درباره طراحی سایت فروش مکمل ورزشی داشتید، میتوانید با کارشناسان پشتیبانی ما با شماره 02191003383 تماس بگیرید.
سوالات متداول
آیا میتوانم مکملهای ورزشی خود را در اینترنت بفروشم؟
بله. شما میتوانید با ساخت و راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی، تمام مکملهای خود را بفروشید. البته راهاندازی این نوع فروشگاه اینترنتی نیازمند رعایت نکاتی است که در این مقاله به همه آنها اشاره کردهایم.
برای فروش اینترنتی مکملهای بدنسازی و ورزشی به چه مجوزهایی نیاز دارم؟
فروش اینترنتی مکملهای بدنسازی، معمولا به مجوز خاصی نیاز ندارد. البته بهتر است محصولات شما تاییدیههایی از وزارت بهداشت ایران و FDA آمریکا داشته باشند. همچنین خود فروشگاه شما فارغ از این که چه محصولی را میفروشید، به اینماد نیاز دارد.
فروش اینترنتی مکمل چقدر باعث افزایش فروش میشود؟
با توجه به استفاده روز افزون مردم از اینترنت، راهاندازی یک سایت فروشگاهی اینترنتی میتواند فروش محصولات بدنسازی خود را به حد قابل توجهی بالا ببرد.