آیا تابهحال به این فکر کردهاید که چرا بسیاری از کسبوکارهای موفق، فروشگاههای فیزیکی خود را تعطیل کرده و به سمت فروش آنلاین روی آوردهاند؟ در واقع سؤال اصلی اینجاست که آیا اجاره مغازه همچنان بهترین گزینه برای رشد کسبوکار است یا ساخت یک سایت فروشگاهی، آینده تجارت را رقم میزند؟ در این مقاله، به این پرسشها پاسخ خواهیم داد و شما را با مزایا و چالشهای هر دو روش آشنا خواهیم کرد تا بهترین راه را برای رسیدن به موفقیت انتخاب کنید.
ساخت سایت فروشگاهی یا اجاره مغازه
ساخت یک سایت فروشگاهی حرفهای به معنای ایجاد یک پلتفرم آنلاین است که ضمن زیبا و کاربرپسند بودن، باید از نظر فنی نیز قدرتمند، پایدار و قابلاعتماد باشد. این سایت باید بتواند به طور مؤثر محصولات یا خدمات شما را به نمایش بگذارد، تجربه خرید لذتبخشی را برای مشتریان فراهم کند و در نهایت کمک بسزایی برای افزایش فروش شما باشد؛ اما بخشی از این ویژگیهای مثبت در زمان راه اندازی فروشگاه حضوری هم وجود دارند.
از طرف دیگر، اجاره مغازه در عین اینکه تجربه ارتباط با مشتری را شکل میدهد، با هزینههای گزاف و محدودیتهای مکانی همراه است و از سوی دیگر، ساخت سایت فروشگاهی در عین فراهمکردن فرصتی بینظیر برای دسترسی به بازار گسترده و کاهش هزینهها، رقابتی است و به دادههای دقیق و دانش فنی نیاز دارد.
انتخاب بین ساخت سایت فروشگاهی و اجاره مغازه، یکی از تصمیمات مهم برای هر کسبوکاری است. هر کدام از این گزینهها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بهترین گزینه به عوامل مختلفی مانند نوع محصول یا خدمت، بودجه، مخاطب هدف و اهداف کسبوکار بستگی دارد؛ اما ساخت فروشگاه اینترنتی به این معناست که شما سرمایهگذاری بلندمدتی خواهید داشت تا از طریق این مسیر بتوانید به موفقیت کسبوکار خود کمک کنید.
نکته: با انتخاب یک شرکت طراحی سایت فروشگاهی حرفهای و استفاده از ابزارها و فناوریهای بهروز دنیا، میتوانید یک فروشگاه اینترنتی موفق راهاندازی کنید. برای مشاوره راه اندازی سایت با سایت ساز با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید.
مزایا و معایب ساخت سایت فروشگاهی و اجاره مغازه
همانطور که پیشتر گفتیم ساخت سایت فروشگاهی و اجاره مغازه در عین برخورداری از یک سری مزایا، معایبی هم دارند که در ادامه آنها را مقایسه میکنیم.
مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی
- کاهش هزینههای اصلی: هزینه ساخت سایت فروشگاهی و نگهداری از آن، به طور معمول کمتر از قیمت اجاره مغازه و هزینههای جانبی آن است. از طرف دیگر نیاز به نیروی انسانی کمتر و کاهش میزان تجهیزات باعث کاهش هزینهها میشود.
- گسترش دسترسی به بازار: با راهاندازی سایت فروشگاهی، میتوانید محصولات یا خدمات خود را به مشتریان در سراسر جهان عرضه کنید.
- باز بودن بدون محدودیت زمانی: فروشگاه اینترنتی شما 24 ساعته و 7 روز هفته باز است و مشتریان میتوانند در هر زمان از شبانهروز از سایت شما خرید کنند.
نکته: قابلیت «همیشه باز بودن» یک ویژگی مثبت برای کسب و کارها است. مشتریان میتوانند در هر ساعت از شبانهروز و هر روز از هفته، به محصولات آنلاینشاپ و خدمات سایت شما دسترسی داشته باشند. این ویژگی برای افرادی که مشغله کاری زیادی دارند، بسیار جذاب است. مشتریانی که در ساعات کاری معمول نمیتوانند به مغازه شما مراجعه کنند، میتوانند در هر زمان از شبانهروز خرید خود را از سایت فروشگاهی شما انجام دهند. از طرفی، این امکان باعث افزایش رضایت مشتریان میشود.
- کاهش هزینههای جانبی: شما نیازی به پرداخت هزینههایی مانند اجاره، برق، آب، گاز و در بسیاری از موارد حقوق پرسنل فروش هم ندارید.
- انعطافپذیری بیشتر: میتوانید بهراحتی محصولات و خدمات خود را تغییر داده و بهروز کنید.
- دادههای دقیقتر: ساخت سایت فروشگاهی به شما این امکان را میدهد تا دادههای دقیق و کاملی در مورد رفتار مشتریان، محصولات پرفروش و سایر موارد مهم جمعآوری کنید.
- بازاریابی هدفمندتر: میتوانید با استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال، مشتریان هدف خود را بهصورت دقیقتری هدف قرار دهید. این کار باعث شناخته شدن برند شما در میان مخاطبان هدف میشود.
معایب ساخت سایت فروشگاهی
- نیاز به دانش فنی: برای راهاندازی و مدیریت یک سایت فروشگاهی، نیاز به حداقل دانش فنی دارید. پس باید آنها را آموزش ببینید یا از یک متخصص کمک بگیرید.
- رقابت بالا: بازار تجارت در دنیای آنلاین بسیار رقابتی است و برای موفقیت باید استراتژیهای بازاریابی قوی داشته باشید.
- عدم تجربه خرید حضوری: مشتریان نمیتوانند محصولات را قبل از خرید لمس و بررسی کنند.
- مشکلات لجستیکی: ارسال محصولات و مدیریت سفارشات نیاز به سیستم لجستیکی کارآمد دارد. سیستم لجستیک کارآمد در ساخت فروشگاه اینترنتی، به مجموعه فرایندها و فعالیتهایی گفته میشود که از مرحله سفارش مشتری تا تحویل محصول را بهصورت روان و بدون وقفه مدیریت میکند.
مزایای اجاره مغازه
- مشتریان میتوانند محصولات را از نزدیک ببینند و لمس کنند.
- امکان تعامل مستقیم با مشتریان و ایجاد ارتباط نزدیک وجود دارد.
- خرید یا اجاره مغازه به افزایش اعتماد مشتریان کمک میکند.
- اجاره مغازه در یک موقعیت مکانی مناسب میتواند به جذب مشتریان کمک کند.
معایب اجاره مغازه
- هزینههای اجاره، آب، برق، گاز، حقوق پرسنل و... میتواند بسیار بالا باشد.
- شما محدود به یک مکان جغرافیایی هستید و شانس زیادی برای جذب مشتری از مناطق و شهرهای دیگر ندارید.
- هزینههای جانبی مانند دکوراسیون، تجهیزات و تبلیغات نیز میتواند قابلتوجه باشد.
- خرید یا اجاره مغازه باعث میشود برای فروش، محدودیت زمانی داشته باشید، این یعنی مغازه شما در ساعات مشخصی باز است.
حالا سؤال اینجاست که کدام یک برای شما بهتر است؟
برای انتخاب بهترین گزینه، باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:
- نوع محصول یا خدمت: اگر محصولات شما نیاز به لمس و بررسی دارند، خرید یا اجاره مغازه میتواند گزینه بهتری باشد؛ اما اگر محصولاتی با حجم کم و ارزش بالا دارید، طراحی سایت فروشگاهی میتواند انتخاب مناسبتری باشد.
- بودجه: هزینه ساخت و مدیریت یک سایت فروشگاهی معمولاً کمتر از خرید یا اجاره مغازه است.
- مخاطب هدف: اگر مشتریان شما به دنبال خرید آنلاین هستند، فروشگاه آنلاین برای شما مناسبتر است. اما اگر مشتریان شما ترجیح میدهند محصولات را بهصورت حضوری خریداری کنند، راهاندازی سایت فروشگاهی انتخاب بهتری است.
- اهداف کسبوکار: اگر میخواهید به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنید و کسبوکار خود را گسترش دهید، ساخت سایت فروشگاهی گزینه مناسبی است.
نکته: در حالت کلی میتوان گفت که در بسیاری از موارد، ترکیب هر دو روش میتواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. شما میتوانید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید و درعینحال با خرید یا اجاره مغازه کوچک برای نمایش محصولات و ارائه خدمات حضوری، کسبوکار خود را کاملتر کنید و فروشتان را افزایش دهید.
مراحل ساخت سایت فروشگاهی
ساخت سایت فروشگاهی فرایندی چندمرحلهای است که به برنامهریزی دقیق نیاز دارد. در زیر به صورت خلاصه مراحل راه اندازی یک سایت فروشگاهی به صورت کلی با هم مرور میکنیم:
- تعیین اهداف و نیازها: باید مشخص کنید که چه محصولاتی را میخواهید بفروشید؟ این در حالی است که باید مخاطبان هدف خود را تعیین کنید و امکانات موردنیاز و بودجه ساخت و راهاندازی سایت را در نظر بگیرید.
- انتخاب پلتفرم: برای ساخت سایت میتوانید از پلتفرمهای آمادهای مانند وردپرس، ووکامرس، فروشگاه ساز و... استفاده کنید. هر یک از این پلتفرمها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.
- طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX): در قدم بعدی طراحی ظاهری سایت (انتخاب رنگها، فونتها، لوگو و...)، کاربرپسند بودن و سهولت استفاده از وب سایت برای ایجاد تجربه کاربری بهتر اهمیت دارد. بخشی از این موضوع هم به طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرای سایت بستگی دارد. طراحی ریسپانسیو باعث میشود تا وب سایت شما به درستی در دستگاههای مختلف مانند موبایل، تبلت و کامپیوتر نمایش داده شود.
- توسعه سایت: توسعه سایت شامل پیادهسازی طراحی اولیه، پیادهسازی امکانات موردنیاز مانند سبد خرید، درگاه پرداخت، صفحه محصولات، صفحه درباره ما و... و بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل (SEO) است.
- انتخاب هاست و دامنه: برای راه اندازی سایت نیاز به خرید یک هاست مناسب با توجه به حجم ترافیک مورد انتظار سایت و انتخاب یک نام دامنه مناسب و مرتبط با کسبوکار دارید.
- دریافت مجوز و درگاه پرداخت: دریافت مجوزهای لازم برای راه اندای سایت باعث افزایش اعتماد مشتریان اینترنتی میشود. از طرف دیگر انتخاب یک درگاه پرداخت معتبر و امن برای انجام خرید آنلاین در سایت ضروری است.
- تست و راهاندازی سایت: مرحله تست و راهاندازی سایت شامل تست تمامی بخشهای سایت از جمله سبد خرید، درگاه پرداخت، صفحه محصولات و...، اطمینان از عملکرد صحیح سایت شما است.
- سرعت بارگذاری سایت: بهبود سرعت بارگذاری سایت برای افزایش تجربه کاربری از مراحل مهم ساخت سایت فروشگاهی است.
- بازاریابی و جذب مشتری: بهینهسازی مداوم سایت برای موتورهای جستجو، تبلیغات آنلاین در شبکههای اجتماعی، گوگل و سایر پلتفرمها، ارسال ایمیلهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی به مشتریان و تولید محتوا باکیفیت برای جذب مخاطبان هدف ضروری است.
- پشتیبانی و مدیریت سایت: بهروزرسانی سایت بهخصوص از نظر امنیتی (حفاظت از اطلاعات کاربران و جلوگیری از نفوذ هکرها) و فنی، پاسخگویی به سؤالات و مشکلات مشتریان و تحلیل آمار سایت برای بهبود عملکرد و افزایش فروش از مواردی است که در این مرحله بسیار اهمیت دارد.
خصوصیات یک فروشگاه اینترنتی خوب
یک فروشگاه اینترنتی خوب، صرفنظر از اینکه چه محصولی را میفروشد، باید مجموعهای کامل از ویژگیها باشد تا بتواند تجربه خرید لذتبخشی را برای مشتریان فراهم کند و در نهایت به موفقیت برسد. مهمترین خصوصیات فروشگاه اینترنتی خوب عبارتاند از:
1- طراحی زیبا و کاربرپسند
- سادگی سایت باعث میشود کاربران بهراحتی بتوانند محصولات موردنظر خود را پیدا کنند.
- کاربری مناسب فروشگاه اینترنتی موجب میشود بهراحتی از دکمهها، منوها و بخشهای مختلف سایت استفاده کنند و بهخوبی بتواند با آنها تعامل داشته باشند.
- تصاویر محصولات باید باکیفیت و با زوایای مختلف باشند تا مشتریان بتوانند محصول را بهخوبی ببینند و بررسی کنند.
- سرعت بالای صفحات سایت بسیار مهم است و تأثیر مستقیمی بر تجربه کاربری دارد.
2- تنوع محصولات و دستهبندی مناسب
- ارائه محصولات متنوع و مرتبط با یکدیگر، باعث جذب مشتریان بیشتر میشود.
- محصولات باید بهصورت منظم و منطقی دستهبندی شوند تا مشتریان بهراحتی محصول موردنظر خود را پیدا کنند.
3- اطلاعات دقیق و کامل محصولات
- ارائه مشخصات فنی دقیق و کامل محصولات به مشتریان کمک میکند تا انتخاب بهتری داشته باشند.
- نمایش نظرات و امتیازات مشتریان قبلی به ایجاد اعتماد در مشتریان جدید کمک میکند.
- ارائه ضمانتنامه و گارانتی برای محصولات، نشاندهنده کیفیت محصولات و اطمینان خاطر مشتریان است.
بیشتر بخوانید: 11 ایده مؤثر برای جلب اعتماد مشتری اولیه
4- امنیت پرداخت
- استفاده از درگاههای پرداخت معتبر و امن باعث میشود مشتریان با خیالی آسوده پرداخت خود را انجام دهند.
- اطلاعات شخصی و بانکی مشتریان باید بهصورت رمزنگاری شده ذخیره شوند.
5- پشتیبانی مشتریان
- وجود یک سیستم پشتیبانی قوی و پاسخگویی سریع به سؤالات و مشکلات مشتریان، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بهطوری که اعتماد آنها را بیشازپیش جلب میکند.
- ارائه کانالهای ارتباطی مختلف مانند چت آنلاین، ایمیل و تلفن، به مشتریان اجازه میدهد بهراحتی با شما ارتباط برقرار کنند.
6- تجربه خرید آسان و روان
- سبد خرید باید بهگونهای طراحی شود که مشتریان بهراحتی بتوانند محصولات را به آن اضافه کرده و سفارش خود را نهایی کنند.
- فرایند پرداخت باید ساده و سریع باشد.
- مشتریان باید بتوانند سفارش خود را بهصورت آنلاین پیگیری کنند.
7- بازاریابی و تبلیغات
- سئو (SEO) یا بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو به شما کمک میکند تا در نتایج جستجوی گوگل بالاتر قرار بگیرید و ترافیک بیشتری به سایت خود جذب کنید.
- استفاده از تبلیغات آنلاین در شبکههای اجتماعی و موتورهای جستجو مانند گوگل، به شما کمک میکند تا به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید.
- ارسال ایمیلهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی به مشتریان (ایمیل مارکتینگ)، یکی از روشهای مؤثر برای حفظ ارتباط با مشتریان است.
8- سایر ویژگیها
- طراحی سایت فروشگاهی باید بهگونهای باشد که در تمامی دستگاهها (کامپیوتر، لپتاپ، تبلت، موبایل) بهخوبی نمایش داده شود.
- سایت باید بهصورت مداوم بهروزرسانی و محصولات جدید به آن اضافه شود.
- ایجاد یک برند قوی و قابلاعتماد به شما کمک میکند تا در ذهن مشتریان ماندگار شوید.
- با توجه به این موارد، شما میتوانید سایت فروشگاهی راه اندازی کرده و تجربه خرید لذتبخشی را برای مشتریان خود فراهم کنید.
مقایسه هزینه ساخت سایت فروشگاهی و اجاره مغازه
برای مقایسه دقیقتر، ابتدا هزینه ساخت سایت فروشگاهی را بررسی میکنیم. هزینههای این کار شامل طراحی سایت فروشگاهی، بهینهسازی آن و سایر موارد جانبی است؛ در مقابل، هزینههای خرید یا اجاره مغازه، دکوراسیون و سایر تجهیزات موردنیاز برای آن را نیز در نظر میگیریم. نگاهی به تصویر زیر بیندازید تا به صورت بررسی هزینههای ساخت سایت برویم:
هزینه ساخت سایت فروشگاهی
هزینههای ساخت فروشگاه اینترنتی بسیار متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ این کار عمدتاً شامل هزینههای طراحی و توسعه، خرید دامنه و هاست، پیادهسازی درگاه پرداخت و هزینههای جانبی مانند سئو و بازاریابی است. اما دو عامل مهم نقش بیشتری در هزینههای راه اندازی سایت فروشگاهی دارند:
- شرکت طراحی سایت انتخابی: شرکتهای مختلف با توجه به سابقه، تجربه و شهرت خود، تعرفههای متفاوتی برای طراحی سایت دارند. در واقع، برخی از شرکتها به دلیل شهرت بالا، هزینههای بیشتری را در نظر میگیرند که این موارد تماماً به شرکت طراح بستگی دارد.
- پیچیدگیهای طراحی سایت فروشگاهی: پیچیدگی طراحی سایت، تعداد صفحات، امکانات موردنیاز و تکنولوژیهای بکار رفته در آن، همگی بر قیمت نهایی سایت شما تأثیر میگذارد. به این معنی که یک سایت ساده با امکانات محدود، هزینه کمتری نسبت به یک سایت پیچیده با امکانات گسترده خواهد داشت.
اگر میخواهید هزینه طراحی سایت فروشگاهی را کاهش دهید و بدون نیاز به شرکت طراحی سایت یک فروشگاه بسازید، به سراغ فروشگاه سازها بروید. فروشگاه ساز یک پلتفرم آماده طراحی سایت است که در عرض کمتر از 5 دقیقه یک سایت آماده به شما تحویل میدهد. مدیریت فروشگاه ساز بسیار ساده است و نیازی به دانش فنی برنامه نویسی برای راه اندازی سایت ندارید. به جای پرداخت هزینه بابت هاست، دامنه، قالب و... یک هزینه سالانه به فروشگاه ساز پرداخت میکنید. در عوض پشتیبانی 24 ساعته رایگان دارید و میتوانید خودتان سایت طراحی کنید.
با تست رایگان 7 روزه پرتال فروشگاه بساز!
هزینه اجاره مغازه
هزینه اجاره مغازه یکی از مهمترین عوامل در تصمیمگیری برای راهاندازی یک کسبوکار فیزیکی است. این هزینه میتواند تأثیر مستقیمی بر سودآوری کسبوکار شما داشته باشد. در این بخش، عوامل مختلفی که بر هزینه اجاره مغازه تأثیر میگذارند را بررسی خواهیم کرد.
- موقعیت مکانی عامل بسیار مهم و تأثیرگذاری در هزینه خرید یا اجاره مغازه است. اگر بخواهید درآمد بیشتری داشته باشید، باید بهترین مکان برای اجاره مغازه که همان نقاط شلوغ (مانند مراکز تجاری و خیابانهای اصلی) هستند را برای این کار انتخاب کنید. این مناطق اجاره بالاتری هم دارند.
- نزدیکی به رقبا و متراژ مغازه از دیگر عواملی هستند که بر میزان اجازه تأثیر میگذارد.
- نوع کاربری مغازه مانند فروشگاه، دفتر کار، رستوران بر هزینه اجاره تأثیرگذار است؛ برخی کاربریها مانند رستورانها ممکن است به دلیل نیاز به امکانات خاص، اجاره بالاتری داشته باشند.
- هزینههای جانبی اجاره مغازه نیز شامل تجهیزات و امکاناتی مانند پارکینگ، آسانسور، سیستم تهویه و...، وضعیت ساختمان (ساختمانهای نوساز یا بازسازی شده)، وضعیت اقتصادی منطقه و میزان تقاضا برای اجاره مغازه، مدتزمان اجاره، تخفیفها، مهارت تقاضاکننده در مذاکره، حقالزحمه مشاوره املاک، عوارض شهرداری و مالیات بر ارزشافزوده است.
البته هزینه اجاره مغازه تنها بخشی از هزینههای راهاندازی یک کسبوکار فیزیکی است. هزینههای دیگری مانند خرید تجهیزات، دکوراسیون و هزینههای پرسنلی نیز باید در نظر گرفته شوند.
تجهیزات لازم برای طراحی سایت فروشگاهی و راهاندازی مغازه
برای ساخت سایت فروشگاهی موفق، به مجموعهای از ابزارها و تجهیزات نیاز دارید. این ابزارها میتوانند بهصورت نرمافزاری، سختافزاری و ترکیبی از هر دو باشند. در ادامه، به برخی از مهمترین ابزارها و تجهیزات موردنیاز اشاره میکنیم:
ابزارها و تجهیزات ساخت سایت فروشگاهی
ساخت فروشگاه اینترنتی به ابزارها و تجهیزاتی نیاز دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:
- پلتفرمهای ساخت فروشگاه آنلاین مانند وردپرس، ووکامرس، سایت ساز و...
- آشنایی با زبانهای برنامهنویسی مختلف مانند PHP، Python و...
- نرمافزارهای طراحی گرافیکی
- ویرایشگرهای متن
- سیستم مدیریت محتوا (CMS)
- ابزارهای تحلیل وب مانند گوگل آنالیتیکس
- تجهیزات سختافزاری مانند کامپیوتر یا لپتاپ
- اینترنت پرسرعت
- سرور برای میزبانی سایت و ذخیره اطلاعات آن
- هاست و دامنه (آدرس اینترنتی منحصربهفرد سایت)
- درگاه پرداخت
- ابزارهای بازاریابی
- ابزارهای سئو
- ابزارهای امنیت برای محافظت از اطلاعات کاربران و سایت در برابر حملات سایبری
تجهیزات لازم برای راهاندازی مغازه
تجهیزات موردنیاز برای راهاندازی یک مغازه به نوع کسبوکار بستگی دارد. اما بهطورکلی، برخی تجهیزات مشترک بین بسیاری از کسبوکارها وجود دارند که در ادامه آنها را لیست کردیم:
- قفسهها و ویترینها برای نمایش محصولات و کالاها
- میز و صندلی برای مشتریان و کارمندان
- تراز: برای وزنکردن کالاها
- جعبههای پول و دستگاه کارتخوان برای دریافت هزینه
- سیستم روشنایی مناسب برای روشنایی مغازه و نمایش بهتر محصولات
- سیستم تهویه برای ایجاد محیطی مطبوع
- دوربین مداربسته برای امنیت مغازه
- سیستم اعلام حریق برای ایمنی
- اتاق پرو، آینههای قدی، رختآویز، مانکن برای مغازههای پوشاک
- یخچال، فریزر، قفسههای سرد، صندوق مکانیزه برای سوپرمارکتها
- دستگاه قهوهساز، آسیاب قهوه، یخچال، فریزر، ویترین کیک برای کافیشاپها
- میز نمایش و تجهیزات تست محصولات برای مغازههای لوازمخانگی
- ویترینهای شیشهای، میز نمایش، تجهیزات تست گوشی برای مغازههای موبایل
- نرمافزار حسابداری
- نرمافزار مدیریت مشتریان و ثبت سفارشات
- نرمافزار فروشگاهی برای ثبت فروش و مدیریت موجودی کالا
این لیست تنها شامل برخی از تجهیزات رایج است. برای کسب اطلاعات دقیقتر در مورد تجهیزات موردنیاز برای کسبوکار خاص خود، بهتر است با افراد باتجربه در این زمینه مشورت کنید.
مهارت های لازم برای ساخت سایت و راه اندازی مغازه
برای ساخت سایت فروشگاهی موفق و اجاره مغازه، به ترکیبی از مهارتهای فنی و تجاری نیاز دارید. این مهارتها میتوانند به شما کمک کنند تا کسبوکارتان را با موفقیت راهاندازی و مدیریت کنید.
مهارتهای لازم برای ساخت فروشگاه اینترنتی
برای طراحی یک سایت فروشگاهی به دانش و مهارتهایی نیاز دارید که بهصورت خلاصه در ادامه آمدهاند:
- باید به سیستم مدیریت محتوا (CMS) تسلط داشته باشید تا بدون نیاز به دانش برنامهنویسی پیشرفته، سایت خود را طراحی و مدیریت کنید. وردپرس، یکی از محبوبترین CMSها برای ساخت فروشگاههای آنلاین است.
- درک اصول طراحی وب، مانند ترکیب رنگها، فونتها و چیدمان عناصر به شما کمک میکند تا یک سایت جذاب و کاربرپسند ایجاد کنید.
- دانش سئو (SEO) به شما کمک میکند تا سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید و در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید.
- درک اصول تجارت الکترونیک مانند پردازش پرداخت، مدیریت موجودی کالا و حملونقل برای موفقیت در فروش آنلاین ضروری است.
- شناخت بازار هدف که همان استراتژیهای بازاریابی مناسب و تبلیغات مؤثر برای جذب مشتری است، از دیگر مهارتها به شمار میرود.
- توانایی مدیریت بودجه، حسابداری و کنترل هزینهها از دیگر مهارتهای مهم در ساخت فروشگاه اینترنتی است.
- مهارت مهم دیگری که موردتوجه است، مدیریت و کنترل موجودی کالا، سفارش مجدد و مدیریت زنجیره تأمین است.
سایر مهارتها برای ساخت فروشگاه اینترنتی
برای ساخت سایت یک سری مهارتهای نرم وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:
- برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان، رسیدگی به شکایات و حفظ رضایت مشتری
- نیاز به داشتن مهارتهای مدیریت منابع انسانی برای استخدام کارمند
- آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به کسبوکار مانند قوانین مالیاتی، ثبت شرکت و قراردادها
- داشتن خلاقیت برای ایجاد یک کسبوکار منحصربهفرد و ارائه محصولات یا خدمات جدید
- انعطافپذیری برای سازگاری با تغییرات بازار و رقابت
- قدرت حل مسئله برای رویارویی و حل چالشهای مختلف مسیر کسبوکار
- مدیریت زمان برای استفاده مفید از زمان و انجام وظایف مختلف
- قدرت کار تیمی برای همکاری با تیم خود و سایر همکاران
- گذراندن دورههای آموزشی آنلاین در زمینههای مختلف
- مطالعه کتابها و مقالات تخصصی در زمینه کسبوکار و طراحی وب
- شرکت در کارگاهها و سمینارهای مرتبط
- شروع به کار بر روی پروژههای کوچک و کسب تجربه عملی
- مشورت با افراد باتجربه و متخصص در زمینه کسبوکار و طراحی وب
مهارت های لازم برای اجازه مغازه و راهاندازی آن
برای اجاره یک مغازه و راهاندازی کسبوکار خود، به ترکیبی از مهارتهای فنی، تجاری و شخصی نیاز دارید. این مهارتها به شما کمک میکنند تا مکان مناسب را انتخاب کنید، مغازه خود را تجهیز و کسبوکار خود را با موفقیت مدیریت کنید.
- مهارتهای کلیدی اعم از تحلیل بازار، شناسایی بازار هدف و رقبا، ارزیابی پتانسیل بازار و فرصتهای موجود و انجام مطالعات بازار برای تعیین نیازهای مشتریان
- مدیریت مالی شامل تهیه بودجه، مدیریت هزینهها و درآمدها، حسابداری و مالیات و مدیریت موجودی کالا
- مهارتهای ارتباطی مانند برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان، تأمینکنندگان و سایر ذینفعان، مذاکره با مالکان ملک و تأمینکنندگان
- مهارتهای فروش اعم از معرفی محصولات و خدمات به مشتریان، ایجاد روابط پایدار با مشتریان و تکنیکهای فروش مؤثر
- مدیریت زمان شامل اولویتبندی وظایف، مدیریت زمان بهینه برای انجام کارهای مختلف
- قدرت حل مسئله به معنی شناسایی، رویارویی و حل چالشهای مختلف در کسبوکار
- مدیریت منابع انسانی برای استخدام کارمند
- آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به کسبوکار، مانند قوانین مالیاتی، ثبت شرکت و قراردادها
مهارتهای فنی که در برخی موارد باید آنها را موردتوجه قرار دهید
- طراحی داخلی: اگر قصد دارید خودتان دکوراسیون مغازه را طراحی کنید، به دانش اولیه طراحی داخلی نیاز دارید.
- تکنولوژی: آشنایی با نرمافزارهای حسابداری، مدیریت موجودی و سایر نرمافزارهای مرتبط با کسبوکار میتواند مفید باشد.
- بازاریابی دیجیتال: برای تبلیغ کسبوکار خود در فضای آنلاین، به دانش بازاریابی دیجیتال نیاز خواهید داشت.
- مهارتهای شخصی
مهارتهای نرمی که باید به آنها واقف باشید
- خلاقیت: ایجاد ایدههای جدید برای بهبود کسبوکار و متمایزکردن کسبوکار خود از رقبا
- پشتکار: برای غلبه بر چالشها و ادامهدادن در مسیر موفقیت
- انعطافپذیری: برای سازگاری با تغییرات بازار و شرایط غیرمنتظره
- مسئولیتپذیری: برای پذیرفتن مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود
- اشتیاق: برای کارکردن در حوزه موردعلاقه خود
مقایسه درآمد مغازه با سایت فروشگاهی
انتخاب بین راهاندازی سایت فروشگاهی و خرید یا اجاره مغازه، یکی از تصمیمات مهم برای هر کسبوکاری است. مقایسه درآمد مغازه با سایت فروشگاهی به شرطی ممکن است که فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. در زیر به برخی از مواردی که در مقایسه این دو مورد مؤثر هستند، اشاره میکنیم تا به شما در تصمیمگیری بهتر کمک کنیم:
- هزینهها و سرمایهگذاری: راهاندازی و مدیریت یک مغازه هزینههای بالایی از جمله اجاره، نیروی انسانی، بیمه، تجهیزات، دکوراسیون، حقوق پرسنل و... را میطلبد. در مقابل، ساخت سایت فروشگاهی نیازمند هزینههای راه اندازی سایت، تبلیغات آنلاین و مدیریت وبسایت است که ممکن است بهطورکلی کمتر از هزینههای یک مغازه باشد.
- دسترسی به بازار: یک سایت فروشگاهی به شما این امکان را میدهد تا به مخاطبان در سطح گستردهتری دسترسی داشته باشید، درحالیکه مغازه محدود به موقعیت جغرافیایی است. همین امر در میزان درآمد تأثیر بسزایی دارد.
- زمان و انعطافپذیری: با داشتن یک آنلاینشاپ یا فروشگاه اینترنتی، میتوانید ۲۴ ساعته فعال باشید و بهراحتی محصولات خود را بهروزرسانی کنید و تغییر دهید. این انعطاف در مقایسه با یک مغازه که ممکن است به ساعات کاری مشخصی محدود باشد، بسیار بیشتر است؛ بنابراین، با داشتن ساعات کاری بیشتری، مشتریان بیشتر و در نهایت درآمد بیشتری خواهید داشت.
- تجربه خریدار: در یک فروشگاه اینترنتی امکان استفاده از ابزارهای مختلفی مانند فیلترینگ، جستجوی پیشرفته و نظرات مشتریان فراهم است. در خرید حضوری نیز امکان لمس و مشاهده محصول از نزدیک وجود دارد. در نتیجه افزایش مشتریان و فروش شما به حوزه فعالیت و نوع مشتریان شما بستگی دارد.
روشهای موفقیت بعد از ساخت سایت فروشگاهی
ساخت سایت فروشگاهی قدم اول است. برای موفقیت در فروش آنلاین، باید استراتژیهای مختلفی را به کار بگیرید. در واقع موفقیت و رشد کسب و کار آنلاین شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از مهمترین روشهایی که باعث موفقیت فروشگاه اینترنتی شما میشود:
- پیداکردن مشتری و ترغیب او برای خرید: فروش آنلاین و حضوری هر دو یک هدف مشترک دارند و آن هم فروش محصول یا ارائه خدمات است؛ اما در دو حالت، روشهای دستیابی به این هدف متفاوت است. در فروش حضوری، فروشنده با مشتری ارتباط مستقیم برقرار میکند، محصولات را به او نشان داده و به سؤالاتش پاسخ میدهد. اما در فروش آنلاین، این کار چطور ممکن است؟
خرید آنلاین مشابه خرید حضوری است. شما میتوانید با ارائه توضیحات دقیق و جذاب از محصولات، ایجاد امکان چت آنلاین و پاسخگویی سریع به سؤالات مشتریان، این تجربه را برای آنها فراهم کنید. درست مانند یک فروشنده حرفهای، در فروشگاه اینترنتی هم باید به مشتریان خود توجه کرده و نیازهای آنها را برطرف کنید.
- استفاده از تبلیغات دیجیتال: وقتی محصولاتی باکیفیت را در سایت خود قرار میدهید و نیازهای مشتریان را برطرف میکنید، گام بزرگی برداشتهاید؛ اما برای اینکه این محصولات به فروش برسند، باید مشتریان را به سمت فروشگاهتان جذب کنید. برخلاف مغازهها که مشتریان بهصورت تصادفی ممکن است به آنجا سر بزنند، در دنیای آنلاین باید به دنبال مشتری باشید. تبلیغات آنلاین بهترین راه برای پیداکردن مشتریان جدید است. استفاده از تبلیغات در شبکههای اجتماعی، گوگل ادز و دیگر پلتفرمهای تبلیغاتی میتواند به جذب مشتریان جدید و افزایش فروش کمک کند.
- استفاده از بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO): بهبود رتبهبندی سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل میتواند ترافیک و بازدیدهای سایتتان را افزایش دهد. استفاده از کلمات کلیدی مناسب، ایجاد محتوای باکیفیت و ایجاد لینکهای ورودی (backlink) مفید برای بهبود سئو از مواردی هستند که میتوانید در این مسیر در نظر بگیرید.
- بهبود تجربه کاربری (UX): طراحی سایت در کسب و کار شما باید باعث استفاده راحتتر و تعامل بیشتر کاربران شود. برای این کار میتوانید به بهبود سرعت بارگذاری صفحات، سازگاری با دستگاههای مختلف و فرایند خرید ساده و سریع فکر کنید.
- تحلیل دادهها: با استفاده از ابزارهای تحلیل و مانیتورینگ، میتوانید رفتار خریداران را بهدقت بررسی کرده و با تحلیل دادهها، شناخت عمیقی از مشتریان خود به دست آورید. تحلیل دادهها میتواند به شما کمک کند تا بهترین راهکارها را برای بهبود فروش و رشد کسبوکارتان شناسایی کنید.
- ارتقای خدمات به مشتریان: ارائه خدمات برتر به مشتریان، سرعت در تحویل سفارشات و ارائه تخفیفهای ویژه میتواند بازدهی فروشگاه اینترنتی شما را افزایش دهد. بهعنوانمثال اگر بخواهیم درباره تحویل سفارش به مشتری صحبت کنیم باید بگوییم تحویل بهموقع سفارشات یکی از مهمترین عوامل در رضایت مشتری است. برای انتخاب روش ارسال، علاوه بر هزینه، باید بهسرعت تحویل و امنیت کالا نیز توجه کنید. برای مسافتهای کوتاه، پیک سریعترین گزینه است. برای مسافتهای طولانیتر، پست و باربری گزینههای مناسبی هستند.
مغازه یا سایت فروشگاهی، کدام برای من بهتر است؟
انتخاب بین مغازه یا سایت فروشگاهی برای کسب و کارتان به موارد مختلفی بستگی دارد. تعامل با مشتریان، تجربه فروش، تجربه خرید حضوری مشتریان (مشاهده و لمس محصولات)، محدوده جغرافیایی، دسترسی 24 ساعته و 7 روز هفته، هزینههای کمتر و دسترسی گستره به بازار از مواردی هستند که تفاوت بین اجاره مغازه و ساخت سایت فروشگاهی را نمایان میکند.
البته قبل از تصمیمگیری نیاز است که بر اساس نوع کسبوکار، هدفها و منابع مالی خود، این موارد را ارزیابی کنید. همچنین، بهتر است یک استراتژی ترکیبی انتخاب کنید که شامل هر دو روش باشد. به عنوان مثال، اجاره مغازه به عنوان نمایشگاه محصولات و ساخت سایت فروشگاهی برای فروش آنلاین، یک تجربه فروش کامل را برای شما به همراه دارد.
اگر نظری در خصوص اجاره مغازه یا راه اندازی سایت دارید، در بخش دیدگاهها برای ما بنویسید. پاسخ سؤال شما در سریعترین زمان ممکن داده میشود.
سؤالات متداول
- ساخت سایت فروشگاهی حرفهای به چه معناست؟
راهاندازی فروشگاه اینترنتی در واقع ایجاد یک پلتفرم آنلاین است که ضمن زیبا و کاربرپسند بودن، باید از نظر فنی نیز قدرتمند، پایدار و قابلاعتماد باشد.
- خصوصیات یک فروشگاه اینترنتی خوب چیست؟
طراحی زیبا و کاربرپسند، تنوع محصولات و دستهبندی مناسب، اطلاعات دقیق و کامل محصولات، امنیت پرداخت، پشتیبانی قوی از مشتریان، تجربه خرید آسان، بازاریابی و تبلیغات، بهروزرسانی سایت و در کل، ایجاد یک برند قابل اعتماد از خصوصیات یک فروشگاه اینترنتی خوب است.
- مزایا و معایب ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟
از مزایای طراحی سایت فروشگاهی میتوان به مواردی چون کاهش هزینههای اصلی، کاهش هزینههای جانبی، دسترسی جهانی، عدم محدودیت زمانی در باز بودن، انعطافپذیری بیشتر، دادههای دقیقتر و بازاریابی هدفمندتر اشاره کرد؛ اما معایب آن، نیاز به دانش فنی، رقابتی بودن، عدم تجربه حضوری و مشکلات لجستیکی است.
- مزایا و معایب اجاره مغازه چیست؟
تجربه خرید حضوری، برقراری ارتباط مستقیم با مشتری، افزایش اعتماد مشتریان و موقعیت مکانی مناسب میتواند از مزایای خرید یا اجاره مغازه باشد؛ اما هزینههای بالا، محدودیت جغرافیایی، هزینههای جانبی و زمان محدود برای فروش از معایب آن است.
- بین اجاره مغازه و ساخت سایت فروشگاهی، کدام روش بهتری است؟
در بسیاری از موارد، ترکیب هر دو روش میتواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. شما میتوانید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید و درعینحال با خرید یا اجاره مغازه کوچک برای نمایش محصولات و ارائه خدمات حضوری، کسبوکار خود را کاملتر کنید و فروشتان را افزایش دهید.