چند وقت پیش که ویروس کرونا وارد کشور شد و همه جا را تعطیل کرد، اکثر مغازهها و فروشگاههای فیزیکی مجبور شدند کسب و کار خود را برای مدتی تعطیل کنند. شاید خودتان هم از این دسته بودهاید. این اتفاق، ضرر زیادی به صاحبان کسبوکارها، از جمله خودتان زد.
یکی از آشنایان که مغازه فروش لوازم خانگی داشت را دیدم که داشت از شرایط مینالید. امیدی به بهتر شدن نداشت. به او پیشنهاد دادم، کم کم یک شعبه آنلاین برای محصولاتت باز کن. با این کار هم فروشت بیشتر میشود؛ هم اگر در آینده مجبور شدی مغازه را تعطیل کنی، این شعبه برایت باز بماند!
تا اسم اینترنت را آوردم، سریع گفت: این چیزها از ما گذشته و من بلد نیستم. حق هم داشت؛ شاید کسب و کار اینترنتی به ظاهر پیچیده باشد و یه شخص سنتی از آن سر در نیاورد؛ ولی اگر شرایط راه اندازی اش را بدانید، احتمالا نظرتان عوض می شود. خیلی از کسانی که الان فروشگاه آنلاین دارند، یک روزی همین تصور را داشتند. برویم تا ببینیم شرایط راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست. با چقدر سرمایه، مهارت و دانش میتوانید آن را راه بیندازید.
شرایط لازم برای راهاندازی سایت فروشگاهی
اگر میخواستید، یک مغازه در گوشه ای از بازار راه اندازی کنید، به چند چیز نیاز داشتید:
- سرمایه کافی برای اجاره یا خرید مکان
- راهی برای تأمین محصول
- مهارت فروش و شناخت از بازار محصولی که میخواهید روی آن کار کنید
برای فروشگاه اینترنتی هم به چیزی بیش از این نیاز ندارید. تازه بعضی از شرایط برای فروشگاه اینترنتی سادهتر شده است. مثلا نیاز به هزینه کمی دارد. روش های تامین محصول برای آن بسیار راحتتر است. اجازه دهید، در ادامه بیشتر توضیح دهیم.
1. راهاندازی فروشگاه اینترنتی چقدر هزینه دارد؟
اگر باز به راه اندازی فروشگاه فیزیکی در نقطه ای از شهر برگردیم، می بینیم که برای هر بخش آن، باید هزینه زیادی صرف کنید. هزینه مکان، نیروی انسانی، آب و برق چیز کمی نمیشود. مزیت فروشگاه اینترنتی این است که به هزینه بسیار کمتری از اینها نیاز دارد. پس نگران هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی نباشید.
شما برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی، نیاز است در چند بخش هزینه کنید:
مرحله اول ساخت خود سایت است که هزینه آن، به سرویسی که استفاده می کنید، بستگی دارد. مثلا اگر آن را برایتان به صورت اختصاصی کدنویسی کنند، بیش از 50 میلیون تومان هزینه میبرد؛ اگر از سیستمهای مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده کنید، حداقل 1 میلیون باید صرف کنید. تازه در صورتی که خودتان طراحی سایت بلد باشید. اگر به بقیه سفارش دهید، هزینه اش بیش از 5 میلیون می شود. همچنین اگر یک قالب سفارشی بخواهید باید حداقل 10 میلیون تومان صرف آن کنید.
اما روش سومی هم وجود دارد و آن استفاده از فروشگاه ساز است. چرا می گوییم هزینه کمتری دارد؟ چون سایت تقریبا آماده است و نیازی نیست آن را به شخص دیگری بسپارید. یک نمونۀ آن، فروشگاه ساز پرتال است، که قیمتهای آن را میتوانید در جدول تعرفهها ببینید.
بعد از آن، احتمالا هزینهای را باید صرف تبلیغات و دیده شدن کنید که البته باز هم ارزشش را دارد؛ چون اگر درست انجامش دهید، از آن طرف فروشتان را زیاد میکند.
2. چطور محصولات فروشگاه اینترنتی را تأمین کنم؟
این موضوع را میدانستید که بسیاری از بیزنسمنها، قبل از اینکه محصول را آماده کنند، سفارش میگیرند؟ یعنی اگر هنوز محصول را ندارید، برای راه اندازی سایت دست دست نکنید. بعد از اینکه محصول را انتخاب کردید، سایت را راه بیندازید، کم کم روی آن کار کنید. یعنی اینکه مثلا، محتوای مرتبط با محصولتان را منتشر کنید. محصولات را در هر صفحه بگذارید. اطلاعات کامل آن را بنویسید. توضیحات خوب و کامل از محصول، خیلی مهم است. پیشنهاد میکنیم مقاله «تکنیکهای مؤثر برای نوشتن توضیحات محصول» را مطالعه کنید.
از زمانی که سایت را راه اندازی می کنید، تا وقتی که سایت تان در گوگل بالا بیاید، حداقل دو سه ماه زمان می برد. پس منتظر نمانید که از همان اول همه چیز آماده باشد. شما کار را شروع و روی سایت کار کنید. بعد از دو سه ماه که سایت اوضاع بهتری پیدا کرد، کم کم سروکله مشتریان پیدا میشود. زمانی که سفارش گرفتید، به دنبال تأمین محصول بروید.
محصولات را میتوانید از عمده فروشان یا تولیدکنندگان بخرید و برای مشتری بفرستید. شاید در ابتدا نتوانید با تولید کننده مذاکره کنید؛ اما بعد از مدتی که سفارشتان بیشتر شد، راحت میتوانید این کار را انجام دهید.
به علاوه اینکه، فکر نکنید که از همان اول قرار است یک فروشگاه بزرگ داشته باشید. همان دیجی کالایی هم میبینید، از ابتدا این نبوده است. این فروشگاه، کارش را با پرینتر شروع کرد و به تدریج آن را گسترش داد. پس اصلا خودتان را با چنین فروشگاهی قیاس نکنید. بهترین کار این است که یکی از محصولات خاص آن را انتخاب کنید و روی همان محصول، کار کنید. تامین یک محصول خاص بسیار راحتتر هم است. چیزی که راجع به آن صحبت کردیم نیچ مارکتینگ است. اگر کنجکاو شدید که راجع به آن بیشتر بدانید، مقاله «چگونه با نیچ مارکتینگ درآمد بالایی داشته باشیم؟» مخصوص شماست.
اگر هم هیچ یک از شرایط گفته شده را نداشتید و موفق نشدید محصولی را برای فروش تهیه کنید، باز هم یک راه دیگر وجود دارد که نیاز به هیچ محصولی ندارید. سیستم همکاری در فروش، دقیقا همین کار را برای شما میکند. برخی سایتها مثل دیجی کالا سیستم همکاری در فروش دارند. به این ترتیب، که شما تنها باید محصولات را در سایت خود قرار دهید. سپس به ازای هر محصولی که میفروشید از سایت مورد نظر پورسانت دریافت میکنید.
3. چقدر طول میکشد تا سایت فروشگاهی من آماده شود؟
اگر میخواستید یک فروشگاه فیزیکی راه بیندازید، حداقل یک ماه درگیر بودید: پیدا کردن مکانی مناسب برای مغازه، گرفتن مجوزهای لازم، آماده کردن دکور و ظاهر مغازه و در نهایت هم چیدن محصولات در آن. حالا اگر بخواهید همه این کارها را در سایت فروشگاهی انجام دهید، شاید یک روز هم زمان تان را نگیرد.
یک سرویس برای ساخت فروشگاه انتخاب میکنید. سایت را با دامنه خودتان بالا میآورید. یک قالب مناسب برای آن انتخاب میکنید. کمی ظاهر سایت را ویرایش میکنید. در آخر هم محصولات و محتوای خودتان را در سایت میگذارید. البته اگر بخواهید یک سایت اختصاصی و کدنویسی شده داشته باشید، ممکن است چند هفته طول بکشد. اما روشهایی هم هست، که یک روزه انجام میشود. یک نمونۀ آن، فروشگاه ساز پرتال است.
در آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی، کامل توضیح دادهایم باید چگونه این کار را انجام دهید.هر چند که اگر همین الان هم سایتتان را در فروشگاه ساز پرتال ایجاد کنید، خیلی راحت میتوانید با آن کار کنید؛ چون همه چیز در تعدادی ویدیوی آموزشی گفته شده است.
4. فروشگاه اینترنتی چه مجوزهایی نیاز دارد؟
این سوال را خیلی از ما میپرسند، که برای فلان سایتی که میخواهم راه بیندازم، به چه مجوزهایی نیاز دارم؟
اینکه سایت شما چه مجوزهایی نیاز دارد، به نوع محصول و خدماتتان بستگی دارد. مثلا اگر بخواهید محصولات فرهنگی بفروشید، احتمالا وزارت ارشاد را باید بگیرید. یا مثلا اگر بخواهید محصول خوراکی را بفروشید، بهتر است مجوز وزارت بهداشت را بگیرید.
در مقاله «لیست مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی» هر مجوزی که نیاز است را گفتهایم. البته این را هم اضافه کنیم که گرفتن مجوز معمولا اجباری نیست. مگر یک مورد و آن اینماد است. اگر بخواهید یک درگاه پرداخت مستقیم برای سایتتان بگیرید، حتما باید اینماد بگیرید. مهمتر از این، بهدست آوردن اعتماد مشتری است که بدون نماد اعتماد شاید بهدست نیاید.
بسیاری از مشتریان قبل از اینکه به درگاه پرداخت بروند، از داشتن نماد اعتماد الکترونیک مطمئن میشوند؛ سپس پرداخت میکنند. پس اگر جلب اعتماد مشتری برایتان مهم است، حتما اینماد را بگیرید.
5. برای تاسیس فروشگاه اینترنتی چه چیزهایی باید بلد باشم؟
تاکنون تجربه کار سنتی را داشتهاید و هیچ مهارتی برای کارهای اینترنتی مثل وب سایت را ندارید. طبیعی است که تصور کنید راه اندازی سایت کار سختی است. اما روشهایی وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید به راحتی و بدون نیاز به تخصص در زمینه طراحی سایت، یک سایت داشته باشید. با استفاده از فروشگاه سازهایی مثل پرتال میتوانید بدون نیاز به کدنویسی و دانش خاصی، یک فروشگاه اینترنتی با تمام امکانات مورد نیاز داشته باشید.
بعد از راه اندازی سایت، نیاز است به روشهای مارکتینگ و فروش آنلاین آشنا باشید که آن را هم در وبلاگ پرتال و با کمک مشاوره تیم پشتیبانی یاد خواهید گرفت.
مراحل راه اندازی سایت به ساده ترین شکل ممکن
حالا وقت آن رسیده که فروشگاه اینترنتی خود را راهاندازی و از آن کسب درآمد کنید. اما چطور؟ روشهای مختلفی برای ایجاد یک سایت فروشگاهی وجود دارد. اما بدون شک ساده ترین روش ساخت سایت، استفاده از فروشگاه ساز است.
فروشگاه سازها کار ایجاد و مدیریت سایت فروشگاهی را بسیار راحت کردهاند. با استفاده از فروشگاه ساز به تخصص و مهارت خاصی برای طراحی سایت نیاز ندارید و تنها با چند کلیک سایت خود را تحویل میگیرید. فروشگاه ساز مثل یک مغازه کامل و آماده است که قفسه بندی شده و تنها کافیست محصولات خود را درون آنها بچینید و بفروشید.
استفاده از فروشگاه ساز پرتال بهترین و راحتترین راه برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی است. فقط کافیست با ثبت شماره تماس خود در پرتال ثبت نام کنید و در عرض چند ثانیه فروشگاه اینترنتی خود را تحویل بگیرید. به علاوه اینکه، تیم پشتیبانی 24 ساعته کنار شماست تا به هر مشکلی برخوردید، آن را برای شما حل کند. همچنین پیشنهاد میکنیم حتماً در دوره رایگان آموزش ساخت و راهاندازی فروشگاه اینترنتی شرکت کنید.
حالا که فروشگاه اینترنتی را ایجاد کردیم، چه کار کنیم؟
پس از راهاندازی و ایجاد یک سایت فروشگاهی، تازه کار شما شروع میشود. برای موفقیت کسب و کار در فضای مجازی باید روی سایت خود کار کنید و امکانات لازم برای جلب رضایت مشتریان فراهم کنید. در ادامه به چند روش برای جلب مشتری و بعد از آن، فروش اشاره میکنیم:
1. تولید محتوا برای سایت
هر چقدر هم که محصول باکیفیت و نابی برای فروش داشته باشید، اگر محتوای خوبی نداشته باشید، دیده نمیشوید. هر محصولی که داشته باشید، باید بتوانید راجع به آن محتوای مناسبی تولید کنید و در سایت بگذارید. محتوایی که هم کاربر آن را دوست داشته باشد؛ هم گوگل پسند باشد. هر چند که معیار نهایی گوگل هم، نظر کاربر است.
مثلا فرض میکنیم یک سایت فروش گل و گیاه دارید، مقالاتی راجع به روشهای نگهداری از انواع گلها، کاربرد آنها و آموزش قلمه زدن در وبلاگ بگذارید. یا اینکه اگر یک سایت خدماتی برای تعمیرات یخچال و تجهیزات الکتریکی دارید، مطالبی راجع به حل فلان مشکل، برندهای مختلف و...در وبلاگ بگذارید. این موضوع تأثیر بسیار خوبی در سئوی سایت دارد، که در ادامه در مورد آن هم صحبت میکنیم.
2. سئوی فروشگاه
یکی از روشهای اصولی جذب بازدیدکننده برای سایت، قرارگیری در رتبههای بالای موتورهای جستجو مثل گوگل است. سئو آنقدرها که فکر میکنید کار سختی نیست. فقط باید یک سری اصول را رعایت کنید که چند موردش را در مقاله «8 نکته برای آموزش سئو سایت فروشگاهی» آموزش دادهایم.
سئوی سایت یک روش ارگانیک و رایگان برای دیده شدن سایت است. کمی زمان میبرد؛ اما این مزیت را دارد که نیازی نیست برای آن هزینه کنید. یک راه دیگر هم وجود دارد و آن تبلیغات پولی است، که راجع به آن صحبت میکنیم.
3. تبلیغات
شاید بخواهید نتیجه سریعتری بگیرید؛ یا اینکه رقبای زیادی برای محصولتان دارید. در این صورت برای دیده شدن نیاز است از تبلیغات پولی هم استفاده کنید. اصلیترین نوع این تبلیغات، گوگل ادز است، که به ازای پرداخت هزینه به گوگل، سایت شما در لینکهای صفحه اول دیده میشود. نمونههای دیگر آن، سرویسهای تبلیغاتی ایرانی مانند یکتانت و سنجاق است.
4. فعالیت در شبکههای اجتماعی
داشتن یک پیج در اینستاگرام و فعالیت در این شبکه اجتماعی در کنار سایت میتواند باعث رشد کاربران و بیشتر دیده شدن فروشگاه شما بشود. شبکههای اجتماعی محبوبیت زیادی بین مردم دارد؛ جوری که میبینیم، خیلی از مردم خریدهای خود را از شبکههای اجتماعی انجام میدهند.
پس چون ممکن است بخشی از مشتریان شما در شبکههای اجتماعی مخصوصا اینستاگرام باشد، چه بهتر که کنار وب سایت هم یک پیج داشته باشید. اینستاگرام هم میتواند ویترین شما برای محصول باشد؛ هم کانالی برای فروش. خبر خوب اینکه فروشگاه ساز پرتال، افزونهای دارد که سایت را به اینستاگرام متصل میکند. یعنی میتوانید، لینک صفحه محصول را در اینستاگرام بگذارید تا مشتری با کلیک روی آن سریع وارد سایت شود.
خلاصه اینکه...
داشتن یک سایت فروشگاهی آنقدر که فکر میکنید کار سخت و پیچیدهای نیست. بسیاری از مشتریان ما هم که اتفاقا اوضاع بعضی از آنها خوب است، در ابتدا همین تصور را داشتند. اما بالاخره شروع کردند و فروشگاهشان را راه انداختند. خیلی زود هم کار با سایت را یاد گرفتند و مشکلی از این جهت ندارند. اگر فکر میکنید هنوز برای شروع این مسیر آماده نیستید، حتماً دوره رایگان کسب درآمد از اینترنت را در آکادمی پرتال مشاهده کنید.
اگر اولین بار است که میخواهید این کار را انجام دهید، بهترین گزینه برای شما استفاده از فروشگاه ساز است. برای اینکه مسیرتان مشخص تر شود، راجع به یکی از این فروشگاه سازها نیز صحبت کردیم. اگر هنوز پرتال را امتحان نکردهاید، همین الان این کار را انجام دهید. تا 7 روز هم میتوانید رایگان با آن کار کنید. در این 7 روز، تصمیمتان را بگیرید که آیا میخواهید با پرتال ادامه دهید یا نه.
ساخت فروشگاه اینترنتی با پرتال
برای ما بنویسید که شما چرا تا الان شروع نکردهاید؟ فکر میکنید کدام یک از شرایط راه اندازی فروشگاه آنلاین را ندارید؟ اگر بتوانیم حتما شما را راهنمایی میکنیم.
دیدگاهها
ناشناس
سلام مغازه من۲۴متراست و میخواهم واردپرتال شوم بایدجوازبگیرم چه چیزهایی نیاز است لطفا راهنمایی کنید
دنیا شاکری
سلام دوست عزیز
برای ساخت سایت نیاز به دریافت مجوز ندارید. اما اگر بخواید اینماد و درگاه پرداخت مستقیم برای سایت بگیرید، خود سایت اینماد مجوزهای لازم رو به شما میگه
مدیر سایت
میشه توضیح بدید چجوری میشه نماد اعتماد گرفت؟ هزینه ش چقدره و چه مدت زمان میبره؟
فاطمه شریفی
سلام مبینا جان.
وقتت بخیر باشه.
اینماد فکر میکنم 175 هزار تومن هزینه داره. راهنمای گرفتنش رو هم کامل توی مقاله زیر هستش و تصویری اون رو توضیح دادیم کامل:
https://www.portal.ir/enamad-visual-guide
توی این مقاله هر سوالی برات پیش اومد بپرس تا راهنماییت کنیم.
مدیر سایت
سلام وقت بخیر
بنده بطور آزمایشی سایتم رو راه اندازی کردم اما همانطور که می بینید آدرس سایت (https://083872.portal.ir/) یک عدد 6 رقمی هستش.می خواستم بدونم این اسم همینطور باقی می مونه یا میتونم تغییرش بدم؟
فاطمه شریفی
سلام مینا جان
خیر متاسفانه؛ تنها چیزی رو که نمیتونید تغییر بدید دامنه هستش. اینکه عدد شده به این دلیل بوده که ایملیتون رو وارد نکردین و یه چیز رندوم افتاده براتون. میخواید یه سایت دیگه ایجاد کنید و این بار آدرس ایمیل هم وارد کنید.
البته اگه بخواید یه دامنه مشخص برا سایتتون ثبت کنید، میتونید یکی از بسته ها رو انتخاب و فعال کنید.