اگر صاحب یک فروشگاه لباس در گوشهای از شهر هستید؛ روزانه چند مشتری وارد مغازهتان میشوند؟! 200 مشتری؟ 300 مشتری؟ چه تعداد از این افراد با دست پر از فروشگاه خارج میشوند؟
اگر فرض کنیم در بهترین حالت فروش اجناس هم باشید، لازمه فروشتان این است که در فروشگاه حاضر باشید، یا اینکه برای استخدام فروشنده هزینه پرداخت کنید. یعنی اگر یک روز به هر دلیلی مانند کسالت، سفر، تعطیلی مناسبتی، مجبور شوید فروشگاه را تعطیل کنید، عملا آن روز هیچ فروشی نخواهید داشت.
اگر به شما بگوییم راهی وجود دارد که نه تنها در روزهای تعطیل فروشگاه، که در خواب هم میتوانید بفروشید، چه؟! بدون اینکه بخواهید هزینهای اضافی بابت فروشنده بپردازید. تازه علاوه بر آن، تعداد مشتریان نامحدودی از همه جای ایران میتوانید داشته باشید.
یا ممکن است جزو دسته دومی باشید؛ که اصلا فروشگاه فیزیکی پوشاک ندارید و میخواهید با حداقل سرمایه، کسب و کاری در زمینه فروش لباس داشته باشید.
پیشنهادی که برای هر دوی شما داریم، راه اندازی کسب و کار اینترنتی است. چون برای کسب درآمد از آن، نه محدودیت جغرافیایی تعریف شده است، نه محدودیت زمانی و نه تعداد مشتری. در یک جمله: شما میتوانید محصولتان را در هر زمان و مکان، به هر تعداد مشتری بفروشید.
در این مطلب، قرار است روشهای فروش آنلاین لباس از جمله راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس را یاد بگیرید و با کمک آن، به درآمدهای بالا برسید.
راهاندازی فروشگاه اینترنتی لباس ایدۀ خوبی است؟
نیاز به لباس و پوشاک برای افراد، همواره وجود داشته، دارد و خواهد داشت؛ پس نیاز و تقاضای آن هیچوقت از بین نمیرود. هر چند حتی اگر اینطور هم نبود؛ خودتان باید این نیاز را ایجاد میکردید. اما به هر حال از این جهت کارتان راحت است و مطمئن باشید، اگر فروشگاه خوبی داشته باشید، میتوانید خوب بفروشید.
شاید مشتریان تا چند سال پیش برای خرید پوشاک بهصورت آنلاین وسواس به خرج میدادند؛ اما امروز با دیدن درآمد بالای فروشگاههایی مانند دیجی استایل و مدیسه میبینیم، که افراد حتی لباس را هم خیلی راحت، آنلاین میخرند. ترجیح میدهند به جای وقت گذراندن در ترافیک، در منزل خود همینطور که روی کاناپه لم دادهاند، خرید خود را انجام دهند.
اگر خودتان الان فروشگاه داشته باشید، که مشکلی بابت تأمین محصول ندارید، اما اگر تازه بخواهید یک کسب و کار فروشگاهی راه بیندازید و محصول آن را نداشته باشید، چطور؟
شما سایتتان را راه اندازی کرده و روی آن کار کنید. بعد از مدتی که محتوای خوب و باکیفیتی در آن گذاشتید و روی ظاهرش کار کردید، احتمالا جایگاه خوبی در گوگل میگیرد. خب الان شما سایتی دارید که رتبه خوبی در محصولات مورد نظرتان دارد. پس حالا راحت میتوانید با تأمین کنندگان مذاکره کنید. این هم از تأمین محصول.
یک نکته دیگر: به جای اینکه از همان ابتدا، با تنوع زیادی از محصولات شروع کنید، بخش کوچکتری از مشتریان را هدف گیری کنید. مثلا با لباس کودک شروع کنید؛ یا خانمهای باردار را هدف بگیرید، یا تنها لباسهای تولد بفروشید. این کار که همان نیچ مارکتینگ است، در شروع بسیار جواب میدهد.
خب حالا که تصمیم گرفتهاید، فروشگاه اینترنتی خود را داشته باشید؛ ما راهی که تا رسیدن به درآمد پیش رو دارید، را به شما آموزش میدهیم.
مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس
اگر این قدمها را بردارید، در نهایت صاحب یک فروشگاه اینترنتی حرفهای و پرفروش لباس خواهید بود؛ البته به شرط اینکه هیچ مرحلهای را دور نزنید! و همۀ آنها را انجام دهید.
1. ایجاد و خرید یک سایت فروشگاهی
قبل از هر چیز باید بستری برای فروشگاهتان داشته باشید. به جای اینکه شما را درگیر روشهای پیچیده طراحی سایت کنیم، یک روش بسیار ساده برای ساخت فروشگاه را به شما پیشنهاد میدهیم. فقط کافیست سایت خود را در فروشگاه ساز پرتال ایجاد کنید. با اینکه یک تست رایگان 7 روزه دارید، اما اگر تصمیمتان برای ساخت فروشگاه اینترنتی لباس جدی است، معطل نکنید. روی شکل زیر کلیک کنید.
یک نمونه از فروشگاههای اینترنتی لباس که با پرتال ایجاد شده، فروشگاه پُرُو است. خودتان آن را ببینید.
یکی از بستههای فروشگاهی را انتخاب و فعال کنید. نگران هم نباشید، تمام آموزشهای لازم برای ساخت سایت فروشگاهی قدم به قدم در سایت به شما داده میشود. بعد از یک ساعت، شما صاحب فروشگاهی با آدرس دلخواه خود هستید. هر چند که مقاله «چگونه یک فروشگاه اینترنتی حرفهای و پرفروش بسازیم؟» نیز خیلی خوب شما را راهنمایی میکند.
2. انتخاب قالب مناسب برای فروشگاه اینترنتی
سایتتان نیز مانند همان فروشگاه بازار، به یک رنگ و دکور زیبا نیاز دارد. بخشی از ظاهر سایتتان را قالبی که انتخاب میکنید، میسازد. پرتال بیش از 50 قالب دارد که تعدادی از آنها مخصوص سایتهای فروشگاهی است. خودتان نگاهی به قالب ها بیندازید. قالبی انتخاب کنید که در عین زیبا بودن، باید ساده باشد و مشتری را گیج نکند.
3. گذاشتن محصولات در فروشگاه
حالا وقت آن رسیده محصولتان را در ویترین فروشگاهتان بچینید. چون مشتری از نزدیک محصول شما را نمیبیند، باید اطلاعات کافی از آن را در اختیارش قرار دهید. این اطلاعات شامل تصاویری باکیفیت و مناسب از محصول، توضیحات محصول، مقایسه محصولات و...است.
پیشنهاد میکنیم دو مقاله زیر را هم مطالعه کنید، تا باورتان شود، که تصاویر اهمیت زیادی در سایت دارند.
محتوای متنی یعنی توضیحات محصول را هم مشتری دوست دارد؛ هم گوگل! پس به سئوی سایت تان بسیار کمک میکند. ( بعدا بیشتر در مورد آن صحبت میکنیم.)
علاوه بر توضیحات هر صفحه از محصول، بهتر است بلاگ هم داشته باشید.
4. انتخاب اسم و لوگو برای فروشگاه اینترنتی
دوست دارید مشتریان، فروشگاه شما را با چه اسمی بشناسند؟
هر نوع فروشگاهی داشته باشید، باید یک اسم برای آن در نظر بگیرید. نگران آن هم نباشید، مقالۀ «انتخاب اسم برای فروشگاه اینترنتی» کامل شما را راهنمایی میکند.
همچنین میتوانید برای فروشگاهتان یک لوگوی جذاب در نظر بگیرید تا مشتریان با دیدن آن یاد شما بیفتند. لوگو فروشگاه اینترنتی تان در عین سادگی، باید هم به کسب و کارتان مرتبط باشد و هم بهراحتی در ذهن مشتری بماند.
5. استفاده از تکنیکهای فروش و مارکتینگ فروشگاه
الان فروشگاهتان برای فروش آماده است. اما مشتری از کجا باید بداند شما فلان فروشگاه اینترنتی لباس را دارید؟ پس وقت آن رسیده که خودتان فروشگاه را به مشتری معرفی کنید. چگونه؟ با کمک روشهای بازاریابی اینترنتی مانند سئو، تبلیغات گوگل، فعالیت و تبلیغات در شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوا.
انتظار نداشته باشید، بالافاصله بعد از راه اندازی فروشگاه، سیل مشتری به سمتتان بیاید. اگر اینطور بود، الان هیچ تفاوتی بین فروشگاههای پرفروش و کم فروش وجود نداشت. مسئله این است که خودتان انتخاب میکنید، فروشگاه موفقی داشته باشید یا نه. در مقالۀ «10 نکته برای افزایش فروش سایت فروشگاهیتان» به نکات کاربردی برای افزایش فروش اشاره کردهایم.
یعنی ما نه تنها در فرایند ساخت فروشگاه اینترنتی، بلکه در مرحله فروش هم همراه شما هستیم. حتی بخشی با عنوان افزایش فروش اینترنتی را برای شما آماده کردهایم.
یک فروشگاه اینترنتی موفق لباس چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
هر فروشگاه موفق و پرفروشی که میبینید، قطعا ویژگیهای زیر را دارد. پس شما هم اگر میخواهید یکی از این فروشگاهها باشید، نکات زیر را رعایت کنید.
سایتتان با هر دستگاهی قابل دسترسی باشد
مشتری دوست دارد، همیطور که در مترو، تاکسی یا تخت خواب است، با موبایل خود لباسی که میخواهد را سفارش دهد. پس سایت شما باید در تلفن همراه یا تبلت، به همان خوبی دسکتاپ نمایش داده شود؛ این همان طراحی ریسپانسیو سایت است، که بسیار واجب است.
فرایند خرید ساده باشد
مشتری به این دلیل، خرید آنلاین را انتخاب کرده؛ که انجامش راحت است. حالا اگر این را برایش سخت کنید، بیخیال فروشگاه اینترنتی شما میشود و ممکن است رقیبتان را برای خرید انتخاب کند.
ظاهر سادهای برای سایتتان انتخاب کنید؛ دستهبندیهای مشخصی برای محصولات در نظر بگیرید؛ به طوری که مشتری با ورود به سایت گیج نشود. همچنین تا حد ممکن مراحل خرید را کوتاه کنید؛ وگرنه از خرید منصرف میشود. مثلا برای یک فروشگاه اینترنتی لباس، کافی است اطلاعات سفارش و آدرس مشتری را از او بگیرید.
بخشی برای نظرات کاربران داشته باشد
بخشی از سایت فروشگاهی، که مشتریان به شدت آن را دوست دارند؛ چون بیش از شما، به نظر مشتریانتان اعتماد میکنند. پس حتما بخشی از صفحه محصولتان را برای آن اختصاص دهید.
نماد اعتماد داشته باشد
مشتری که شما را نمیشناسد، فروشگاهتان هم که مکان مشخصی ندارد. پس از کجا باید به شما اعتماد کند؟! احتمالا اولین کاری که میکند؛ این است که پایین صفحه به دنبال نماد اعتماد الکترونیک میگردد. راستی ما جدیدترین راهنمای تصویری گرفتن اینماد را در بلاگ گذاشتهایم.
سایت سرعت بالایی داشته باشد
مشتری آنلاین کم حوصله است. اگر سایت دیر بالا بیاید (بیشتر از 3 یا 4 ثانیه)، احتمالا آن را میبندد و به سراغ بعدی میرود. شاید بپرسید، چگونه سرعت سایتتان باید بهینه شود؟ مهم تر از همه استفاده از یک سیستم ساخت سایت استاندارد است که پرتال قطعا در این مورد حرفی برای گفتن دارد. چون تخصص اصلیاش، سایتهای فروشگاهی است. اگر باورتان نمیشود، خودتان نمونه ها را چک کنید.
محتوای مفیدی در سایت منتشر کنید
چرا این همه روی محتوا تأکید داریم؟ چون هم مشتری آن را دوست دارد؛ هم گوگل! منظورمان از محتوا، هم توضیحات محصول در هر صفحه است و هم محتوای مفیدی که در بلاگ سایتتان قرار میدهید. این محتوا اگر برای کاربر مفید باشد، قطعا تأثیر زیادی در بالا آمدن سایتتان دارد.
همۀ نکاتی که گفتیم، کامل در فروشگاه ساز پرتال رعایت شده است. اگر باورتان نمیشود؛ تست آن را از دست ندهید.
پس چرا سایتم در گوگل بالا نمیآید؟
خیلی از مشتریان ما، انتظار دارند به محض ساخت فروشگاه، سایتشان در صفحه گوگل و لینکهای نخست دیده شود! بگذارید خیالتان را راحت کنیم، بالا آمدن سایتتان زمان میبرد و باید کمی صبور باشید. برای بالا آمدن فروشگاهتان در گوگل باید روی سئوی آن کار کنید. یا اگر هزینه برایتان اهمیتی ندارد، از تبلیغات گوگل (گوگل ادز) استفاده کنید.
مقاله «8 نکته برای آموزش سئو سایت فروشگاهی» کامل شما را راهنمایی میکند.
جمع بندی
ابتدای مقاله گفته بودیم هم قدم با ما، سایت فروشگاهیتان را بسازید. اگر تنبلی کردید؛ همین الان از طریق لینک زیر، سایت فروشگاهی خود را ایجاد کنید:
به جای اینکه وجود فروشگاههای اینترنتی بزرگ نگرانتان کند، به رقابت با آنها فکر کنید؛ به جای نگرانی از حذف شدن، خودتان را جای هر کدام از آنها تصور کنید.
راستی شما اولین تجربهتان برای فروش محصول است؟ یا اینکه فروشگاه فیزیکی دارید؟
هر سؤالی در مورد راه اندازی فروشگاه اینترنتی داشتید، یا برای ما بنویسید، یا اینکه با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید.
دیدگاهها
موسی الرضاصفارتلوری
سلام شما اینو بگین که چجوری محصول و با قیمت فوق العاده تامین کنیم اگر میشه کلی نگین
مثلاً به این صورت که فلان شهر و فلان فرد واردات میکنه این شمارشه
یعنی به صورت کامل بگین که فردا خواستیم بریم
جور کنیم مشکل زیادی نباشه
دنیا شاکری
سلام وقتتون بخیر
متاسفانه امکان معرفی دقیق اشخاص وجود نداره
ناشناس
سلام من میخواستم یه فروشگاه لباس بزنم
یک سایت قوی میخواستم حضوری میشه بیام شما زحمت کار بکشین و هزینه اون چقدر میشه ممنون
دنیا شاکری
سلام دوست عزیز
خیر امکان مراجعه حضوری وجود نداره و شما میتونید با کمک ویدیوهای داخل پنل کاربری سایتتون رو بسازید.
حسن
آیا با گوشی میتوانیم
دنیا شاکری
سلام
بله با تلفن همراه هم میتونید سایت بسازید و کسب و کارتون رو راه اندازی کنید
ناشناس
سلام وقت بخیر ببخشید من بخوام ادمینی کنم راه اول چیه
دنیا شاکری
سلام وقتتون بخیر
میتونید با شرکت تو دوره های ادمینی دیدوگرام یا مطالعه مقالات مرتبط راه و روش ادمینی در اینستاگرام رو یاد بگیرید.
مدینه دهقان
سلام وقت بخیر من خودم شاغلم اما از درامدم راضی نیستم مدتی هست به فکر ی فروش اینترنتی داشته باشم هیچ تجربه ای هم ندارم و نمیدانم لباسهای کودک را از کجا تهیه کنم لطفا راهنمایی کنید.
دنیا شاکری
سلام دوست عزیز
شما میتونید داخل بازار یا سایت های اینترنتی دنبال عمده فروشی باشید که به روش دراپ شیپینگ با شما همکاری کنه. یعنی با کمترین سرمایه تو اول مسیر بتونید کارتون رو شروع کنید
برای فروش کالاها هم از ساخت سایت و پیج اینستاگرامی شروع کنید.
توضیح روش دراپ شیپینگ: https://www.portal.ir/what-is-dropshipping
ناشناس
سلام من یک پیراهن دوز محلسی حزفه ای هستم میخاهم استارت کار کنم چگونه خودم را به ارگانها معرفی کنم
دنیا شاکری
سلام خدمت شما
میتونید به صورت حضوری یا غیرحضوری بازاریابی کنید و لباس هاتون رو به آنلاین شاپها و ارگانهای مختلف نشون بدید.
میتونید هم سایت بسازید و محصولاتتون رو داخل سایت قرار بدید و آفرهای ویژه برای ارگانها در نظر بگیرید.
بخشی
ممنون بد نبود بیشتر کلی گویی بو.
برای پیج دقیقا همین مراحل رو باید انجام داد
دنیا شاکری
سلام
سعی کردیم به صورت کلی روند راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی پوشاک رو بررسی کنیم.
البته داخل مطلب لینکهای مطالب مرتبط قرار داده شده که با مطالعه اون ها میتونید به صورت کامل صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی رو آموزش ببینید.
ناشناس
بسیار عالی توضیح داده شده
ناشناس
سلام خسته نباشید من افغانی هستم میخواهم فروشگاه آنلاین لباس بسازم درایران لطفن راهنمای کنید
مهدی بهادرفر
سلام
مراحل رو توی مقاله توضیح دادیم. فقط کافیه داخل سایت ثبت نام کنید و ویدیوهای آموزشی رو ببینید.
ناشناس
سلام بنده کارمند هستم وبرای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز به راهنمایی دارم با تشکر
مهدی بهادرفر
سلام
برای شروع کافیه که توی سایت پرتال ثبت نام کنید. وقتی که وارد پنل سایت میشید چندتا ویدیو آموزشی هست که با دیدن اونها همه موارد لازم برای طراحی سایت رو یاد میگیرید. اگر هم باز سوال یا مشکلی داشتید، تیم پشتیبانی پرتال کمکتون میکنن.
زری
سلام من میخوام محصول های بازاریابی رو بزارم توی سایت پوشاک هست ایا میشه ؟و اینکه شما چه سایت هایی رو سراغ دارید برای همکاری پوشاک میخوام خوب باشه پرداخت درب منزل باشه انلاینم خوبه ممنون میشم معرفی کنید
مهدی بهادرفر
سلام
بله امکان فروش چنین محصولاتی هست
افشین
سلام خسته نباشید
یه سوال که بیشتر فکرم درگیر کرده اینکه
تو فروشگاه اینترنتی لباس چونکه حجم محصولات زیاد هستش
برای بخش وبلاگ اغلب سایت ها بزرگ یه ساب فولدر زدن و بخش وبلاگ جدا کردن
برای اینکه حجم سایت سنگین نشه
شما کدوم روش معرفی میکنید سایت فروشگاهی به همراه وبلاگ
سایت فروشگاهی + ساب فولدر وبلاگ
مهدی بهادرفر
سلام
به نظر من بهتره که بخش وبلاگ جدا باشه و توی ساب فولدر قرار بگیره
قیمت سیم کارت دائمی همراه اول
وای سایتایی با چنینی موضوعات جذابی خیلی میتونن از نظر طراحی چشم نواز باشن
مدیر سایت
سلام من خودم سایت دارم اینجا الان چه کمکی به سایت من میکنه؟
مهدی بهادرفر
سلام
ما یه سرویس فروشگاه ساز و سایت ساز هستیم. حالا که خودتون سایت دارید بعضی از مقالات وبلاگ ما در مورد بازاریابی اینترنتی و جذب مشتری هست که قطعا به دردتون میخوره
سپیده
بدون پرداخت هزینه نمیشه فروشگاه رو اداره کرد؟؟
مهدی بهادرفر
سلام
یک هفته مهلت تست رایگان هست که میتونید بدون پرداخت هزینه فروشگاه بسازید و اون رو مدیریت کنید. بعدش باید یکی از پکیج های پرتال رو بخرید.
ازاده عبدی نژاد
متن خوبی بود
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون از لطفتون، خوشحالیم که مفید بوده
مدیر سایت
سلام چقد هزینه نیاره
چه تعداد نیرو نیازه
مهدی بهادرفر
سلام
هزینه رو از صفحه تعرفه که لینکش رو گذاشتم مشاهده کنید. نیرو هم نمیخواد خودتون به تنهایی میتونید کارهای سایت رو انجام بدید.
https://www.portal.ir/packages
هانیه
سلام وخسته نباشید...میتونیم برای استارت سایت رایگان داشته باشیم؟1واگررایگانه تاچه مدت کارایی داره؟!اگرتازه تاسیس باشه وکنارش فروش دراینستاگرام و...باشه باید چه مراحلی طی بشه؟!!!ممنونم
مهدی بهادرفر
سلام
بله شما میتونید به مدت 7 روز به صورت رایگان از سایتتون استفاده کنید.
مراحل کار هم خیلی ساده و سریع هست. فقط باید قالب مورد نظر خودتون رو از لیست قالب های پرتال انتخاب کنید و بعد از اون داخل سایت ثبت نام کنید. وقتی وارد پنل کاربری سایت بشین چندتا ویدیو کوتاه هست که کار با پنل پرتال و طراحی سایت رو آموزش داده. بعد از دیدن ویدیوها خیلی راحت میتونید در عرض چند ساعت سایت خودتون رو بسازید.
ناشناس
سلام نرخ ماليات بر سايت را به طور كلي توضيح دهيد
فاطمه شریفی
سلام
والا مالیات خاصی نیستش. فقط 9 درصد ارزش افزوده رو به شرکت طراحی سایت میپردازید. در مورد بقیه مالیات هم بستگی به زمینه تون داره. مثلا اینکه شاید یه ارگان خاصی باشه.
مدیر سایت
سلام من اول میخواستم ثبت نام کنم ولی منصرف شدم هزینه که نداره برام
فاطمه شریفی
سلام.
نه سایت تستی رایگانه