همیشه میگویند مردم حتی یک کتاب 400 صفحهای را از جلد آن قضاوت میکنند! صفحه اصلی سایت هم حکم جلد کتاب را دارد. پس به نوعی میتوان گفت طراحی صفحه اول سایت، نماینده و معرف برند شماست. مخصوصا که خیلی از مخاطبان از طریق جستجوی نام برند وارد صفحه اصلی میشوند و همینطور خیلی از آنها بعد از وارد شدن به یک مقاله به صفحه اصلی سر میزنند.
حتی اگر نگاهی به آمار بازدید و ترافیک سایتتان در سرچ کنسول داشته باشید میفهمید صفحه اول وب سایتتان، احتمالا بیشترین بازدید را دارد یا حداقل بین چند صفحه پربازدید سایت است.
با توجه به اینها خیلی مهم است که برند و کسب و کارتان را چطور به مخاطبان، معرفی کنید. در این مقاله میخواهم نکات بسیار ارزشمندی در مورد طراحی صفحه اصلی سایت به شما آموزش بدهم. با من همراه باشید.
آموزش طراحی صفحه اول وب سایت
پیشفرض من در گفتن نکات ادامه مقاله این است که شما از قبل فونت مناسبی برای سایت انتخاب کرده و همینطور در انتخاب تصاویر، صرفا به سراغ عکسهای باکیفیت و جذاب میروید. خب به سراغ نکته اول برویم.
1- با یک ادعا شروع کنید
یکی از بهترین راهکارها برای طراحی صفحه اول وب سایت، این است که در آن یک وعده به مخاطب داده یا ادعایی را مطرح کنید. به این ترتیب مخاطب در همان نگاه اول رسالت کسب و کار شما را درک میکند. به عنوان مثال تصویر پایین را ببینید:
این تصویر از صفحه اول یک وب سایت انگلیسی است که به کسب و کارهای کوچک برای مدیریت تماسهای ورودی کمک میکند. وعده مطرح شده در صفحه اول این سایت این است که میتوانید با خدمات ما، تلفنهای دریافتی را به کمک هوش مصنوعی مدیریت کنید. همینطور نوشته شده که استفاده از این خدمات بسیار آسان است.
به عنوان نمونه دیگر از طراحی صفحه اول و این نکته، به سایت خودمان، پرتال میرویم:
همانطور که مشاهده میکنید، ما در صفحه اول وب سایتمان به مخاطبان وعده میدهیم میتوانند با سایت ساز پرتال در کمترین زمان ممکن، سایتشان را ساخته و وارد دنیای کسب و کارهای اینترنتی شوند.
اگر دقت کنید در انتهای تصویر هم به طور خلاصه 3 تا از مزیتهایمان شامل تست رایگان، پشتیبانی دائم و عدم نیاز به دانش تخصصی را نوشتهایم تا مخاطب بیشتر راغب به همکاری شود.
2- ادعایتان را ثابت کنید!
در ادامه طراحی صفحه اول، بهتر است ادعایی که بالاتر مطرح کردید را ثابت کنید! چطور؟ راههای زیادی برای ثابت کردن ادعا وجود دارد. از جمله اینکه میتوانید نام یا لوگو همکاران بزرگ خودتان را در صفحه بنویسید. مثلا تصویر پایین را ببینید:
در صفحه اصلی سایت ترلو، لوگو برندهای معروفی که از ابزار این وب سایت برای برنامهریزی و کار تیمی کمک میگیرند، قرار داده شده. علاوه بر این به عنوان یک نمونه از طراحی صفحه اول وب سایت، به سراغ سایت نوین میروم:
همانطور که مشاهده میکنید، در صفحه اصلی این سایت علاوه بر برندهای بزرگ همکار، نظر مشتریان راضی و معروف هم آورده شده که باعث میشود مخاطبان جدید راحتتر به آنها اعتماد کنند.
3- گام بعدی را با یک CTA روشن کنید
همانطور که ابتدای مقاله هم گفتم، تعداد زیادی از مخاطبان در نگاه اول به سراغ صفحه اصلی سایتتان میروند تا بهتر برندتان را بشناسند. اما چقدر عالی میشود اگر با یک CTA قدم بعدی که باید طی کنند را برایشان روشن کنید! یعنی چه؟ CTA چیست؟
CTA به معنی یک درخواست مستقیم است. یعنی یک متن یا دکمه واضح است که مخاطب را به انجام کاری دعوت کند. فکر میکنم در سطح وب فارسی، ما یکی از بهترین کسب و کارهای اینترنتی هستیم که از دکمههای CTA استفاده کردهایم. دوباره نگاهی به تصویر اصلی سایت ما داشته باشید:
اولین چیزی که مخاطب بعد از ادعای مطرح شده در صفحه اصلی سایت ما میبیند، یک اقدام به عمل یا همان CTA است. علاوه بر آن، اقدام به عملهای دیگری هم در صفحه وجود دارد که اگر مخاطب به اواسط یا انتهای صفحه رفت، بتواند از آنها استفاده کند. مثل تصویر پایین:
یادتان باشد که ساختن گزینههای بسیار زیاد در یک صفحه برای مخاطب، در نهایت باعث میشود که او گیج شده و هیچ کاری انجام ندهد. بنابراین CTA ها را محدود کنید.
4- اطلاعات تماس خودتان را نمایش بدهید
یکی دیگر از نکات طراحی صفحه اول سایت، این است که اطلاعات تماستان را کاملا در دسترس مخاطب قرار بدهید. ببینید، همانطور که در مقاله «11 ایده مؤثر برای جلب اعتماد مشتری اولیه» هم گفتیم، در سطح وب مخاطبان به سختی به کسب و کارها اعتماد میکنند. به همین دلیل ما هم سعی میکنیم تا جای ممکن برای جلب اعتماد آنها تلاش کنیم.
یکی از راهها هم این است که همیشه اطلاعات تماس خودمان را در دسترس مخاطب قرار بدهیم. البته برای کسب و کارهایی مثل کسب و کار ما که هدفشان فروش خدماتی محدود و نه چندان پرتنوع است، وجود یک شماره تماس بسیار ضروریتر از بقیه است. چرا که خیلی از مخاطبان در مورد محصول یا خدمات ما سوالاتی برایشان پیش آمده و باید بتوانیم سریعا جواب سوالشان را بدهیم تا تبدیل به مشتری شوند.
5- از محتوای تصویری کمک بگیرید
مطمئن باشید هیچ کس دوست ندارد در صفحه اصلی وب سایت شما با یک طومار متنی روبرو شود! از قدیم هم گفتهاند که یک عکس به اندازه هزار کلمه ارزش دارد...
بنابراین باید تا جایی که امکان دارد از محتوای تصویری و ویدیویی کمک بگیرید. تصاویر علاوه بر اینکه میتوانند باعث افزایش تعامل مخاطب با صفحه شوند، او را به انجام عمل نهایی مورد نظر شما که میتواند خرید محصول، تماس با شما یا حتی ورود به وبلاگ باشد، ترغیب کنند.
مخصوصا برای آن دسته از کسب و کارهایی که ممکن است محصولات یا خدماتشان هنوز برای مشتریها مجهول باشد، وجود یک ویدیو توضیحی بسیار انتخاب خوبی است. به عنوان نمونه وب سایت انگلیسیزبان APPTOPAY برای توضیح محصول و خدماتش، در صفحه اصلی یک ویدیو 45 ثانیهای قرار داده.
در مقاله «با ویدیو مارکتینگ فروش خود را به اوج برسانید» بیشتر در مورد تاثیر استفاده از ویدیو در سایت صحبت کردم. در ویدیو خیلی راحت و بی پرده میتوانید با مشتریان صحبت کنید و در مورد خدماتتان توضیح دهید. به همین دلیل استفاده از ویدیو تاثیر زیادی روی جذب مشتری دارد.
6- لیست خدماتی که ارائه میکنید را بنویسید
هر کسب و کاری در جایگاه خودش یک سری خدمات و محصولات دارد و یک دستهای از مشکلات مخاطبان را حل میکند. بهتر است برای طراحی صفحه اصلی، لیست اینها را جایی قرار بدهید که مخاطب آنها را مشاهده کند. این کار باعث میشود بازدیدکننده راحتتر تشخیص بدهد که آیا میتواند از خدمات و محصولات شما استفاده کند یا نه. به عنوان نمونه، نگاهی به صفحه اصلی وب سایت زرین پال داشته باشید:
همانطور که مشاهده میکنید، هر 4 خدماتی که سایت زرین پال ارائه کرده، در صفحه اصلیاش نمایش داده شده و هر کدام هم توضیحات کاملی دارند.
7- عناصر تایید اجتماعی را نمایش بدهید
در دنیای بازاریابی چیزی به اسم تایید اجتماعی یا Social Proof وجود دارد. این کلمه اشاره به این دارد که ما انسانها دوست داریم کارهایی انجام بدهیم که قبل از ما فرد یا افرادی انجامش دادهاند. بنابراین اگر میخواهید در صفحه اول مخاطب را به انجام کاری ترغیب کنید، باید نشانش دهید که قبل از او هم افرادی این کار را کردهاند. یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف میتواند همان قرار دادن نظرات مشتریان قبلی باشد که در سایت نوین مشاهده کردیم.
راهکار دیگر این است که با آمار نشان دهیم قبلا چند مخاطب به توصیه ما برای انجام کاری که مد نظر داریم، گوش کردهاند. مثلا ما میتوانیم در صفحه اصلی آمار تعداد مشتریان سایت را بنویسیم. توصیه میکنم مقاله «تأثیر معجزه آسای تایید اجتماعی یا social proof در فروش» را حتما مطالعه کنید. در این مقاله بیشتر در مورد تایید اجتماعی و راهکارهای آن توضیح دادهایم.
8- مطمئن شوید نمایش همه چیز در نسخه موبایل درست است
یکی از رایجترین اشتباهات طراحان تازهکار در طراحی صفحه اول و کل سایت، این است که همه چیز را در نسخه رایانه طراحی میکنند و به کاربران موبایلی دقت نمیکنند.
ببینید، الان آمار اغلب سایتهای سطح وب نشان میدهد که بیشتر از 50 درصد مخاطبان، با تلفن همراه وارد وب سایت میشوند. البته طبق آمار STATISTA این آمار فقط در سال 2019 در کشورهای خارجی بیشتر از 63 درصد بوده!
در این بین زمانی که طراحی صفحه اول و کلا طراحی سایت را طبق اصول MOBILE FRIENDLY پیش نبرید، عملا بیشتر از نیمی از مخاطبان و مشتریانتان را از دست دادهاید.
دقت کنید، امروز اغلب سایت سازها مثل پرتال و سیستمهای مدیریت محتوا، کاملا موبایل فرندلی و ریسپانسیو هستند و زمانی که با آنها صفحه اصلی را طراحی کنید، در موبایل هم به خوبی نشان داده میشوند. اما در همین حال ممکن است بعضی از المانها دچار کمی جابجایی شده و ترتیبشان متفاوت از نسخه رایانه نمایش داده شود.
بنابراین حتما بعد از ایجاد هر تغییر، صفحه را در نسخه موبایل هم چک کنید. در مقاله «طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) چیست و چه ضرورتی دارد؟» به صورت کاملتر در مورد اهمیت طراحی ریسپانسیو و راههای بررسی آن صحبت کردهایم.
9- مسیرهای واضح ایجاد کنید
صفحه اصلی پرتال را به خاطر دارید؟ در اغلب بخشهای صفحه اصلی سایت ما دکمههایی برای شروع فرآیند طراحی سایت وجود دارد. چرا؟ چون اغلب کابران ما دقیقا افرادی هستند که به دنبال شروع طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی میگردند. اما این خواسته تمام مخاطبانمان نیست. بنابراین ما باید برای بقیه مخاطبان هم فکری کنیم. تصویر پایین را ببینید:
با توجه به اینکه تعدادی از مخاطبان ما در شرایط فعلی آماده راهاندازی کسب و کار و طراحی سایت نیستند، در بخشهایی از صفحه CTAهایی برای ورود به صفحات مقالات و دستهبندیهای آموزشی قرار دادهایم. به این ترتیب سعی کردهایم هیچ کدام از مخاطبان خودمان را از دست ندهیم.
شما هم دقیقا برای طراحی صفحه اصلی سایتتان باید این نکته را اجرا کرده و مسیرهایی واضح برای مخاطبان ایجاد کنید که بتوانند به کمک آنها، به هدفشان برسند.
10- یک منو کامل در اختیار مشتری قرار بدهید
اگر دقت کنید، اغلب کسب و کارهای اینترنتی بزرگ و سایتهای معتبر، در بخشی از سایتشان یک منو گسترده و پربار از صفحات اصلی سایتشان قرار دادهاند. مثلا نگاهی به انتهای صفحه اصلی سایت دیجی کالا داشته باشید:
یا به سراغ صفحه اصلی سایت خودمان برویم:
همانطور که مشاهده میکنید، در بخش انتهای صفحه که به آن فوتر هم میگویند، لینک مهمترین صفحات سایتمان را قرار دادهایم. به این ترتیب مخاطبانی که به تازگی وارد سایت شدهاند، میتوانند به کمک این لینکها به هر صفحهای که نیاز دارند، برسند.
11- پیشنهاد جایگزین داشته باشید
هر کاری هم که کنید، خیلی از مخاطبان بعد از مشاهده صفحه اصلی سایت شما، کار خاصی نکرده و از آن خارج میشوند. پس ما برای اینکه تا جای ممکن بتوانیم آمار کاربران تبدیل نشده را کاهش بدهیم، سعی میکنیم به بهانهای آدرس ایمیل یا شماره تماسشان را گرفته و در آینده با آنها ارتباط برقرار کنیم. به این عمل در دنیای بازاریابی دیجیتال، لیدسازی میگوییم.
با توجه به این موضوع، پیشنهاد میکنم در انتهای صفحهتان یک تله لیدسازی هم قرار بدهید تا مخاطبانی که قصد خروج دارند را در آینده پیگیری کنید:
به عنوان نمونه سایت نوین در بخش فوتر سایتش یک کادر کوچک قرار داده و از مخاطبان درخواست میکند برای عضویت در خبرنامه سایت، ایمیلشان را ارسال کنند. البته این تله لیدسازی میتواند جذابتر هم بوده و به مخاطب کاتالوگ، لیست قیمت، یک دوره رایگان، تخفیف و... را پیشنهاد بدهد.
یک نکته مهم در مورد طراحی صفحه اصلی سایت
به عنوان کلام آخر: یادتان باشد که در طراحی صفحه اصلی سایت، از سئو محتوا غافل نشوید! سئو یعنی مواردی را رعایت کنیم تا سایتمان در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. اگر نمیدانید سئو چیست پیشنهاد میکنم مقاله «سئو چیست؟ الفبای سئو را به زبان ساده یاد بگیرید» را مطالعه کنید. با توجه به اینکه صفحه اصلی سایت قدرت سئو بالایی دارد، حیف است که بخواهیم آن را به حال خودش رها کرده و روی کلمه خاصی بهینهاش نکنیم.
مثلا در پرتال صفحه اصلی ما علاوه بر خود کلمه پرتال، روی کلماتی مثل (طراحی سایت) هم سئو شده. بنابراین سعی کنید در عین اجرای نکاتی که بالا گفتم، با نوشتن متن سئو شده صفحه را بهینه کنید. در صورتی که میخواهید با اصول سئو بیشتر آشنا شوید حتما مقالات آموزش سئو ما را مطالعه کنید.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با 11 تکنیک ساخت صفحه اول سایت آشنا شدیم و به کمک مثال و نمونه همه آنها را بررسی کردیم. راستی اگر ایده دیگری به ذهن شما میرسد که به نظرتان میتواند صفحه اصلی سایت را پربارتر کند، آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا با همفکری، ایدهتان را رشد دهیم.
دیدگاهها
مدیر سایت
شما در ابتدای سایت خودتون میگید ساخت رایگان سایت بعد از ثبت مبلغ رو مشخص میکنید که پرداخت کنیم این چه رایگانی هستش
مهدی بهادرفر
سلام
ما گفتیم تست رایگان و همانطور هم که گفتیم 7 روز تست رایگان به شما داده میشه هیچ مجا سایت رایگان به کسی نمیدن چون هزینه زیادی بابت هاست و سرور داده میشه
ناشناس
خیلی مفید بود... موفق باشید
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون از شما، خوشحالیم که براتون مفید بوده
نرم افزار قیمت گذاری سیم کارت
بینهایت عالی
اکبر قره باغی
خیلی ممنون از مقاله مفید و کاربردی تون.
ماام تمام اصول گفته شده در این مقاله رو رعایت کردیم و منتظر رشد وب سایت هستیم.
مهدی بهادرفر
سلام
خواهش میکنم و خیلی ممنون از کامنتتون
امیدوارم نتیجه زحماتتون رو خیلی زود ببینید.