همه دوست دارند کسبوکارشان در ذهن مشتری ماندگار شود، یکی با اسمش در ذهن مشتری ماندگار میشود، یکی با شعارش، یکی با رنگ سازمانی و یکی هم با لوگوی جذابش.
مثلا با دیدن واژه NIKE، یاد چه چیزی میفتید؟ احتمالا همان چند لحظۀ نخست، لوگوی جذاب آن در ذهنتان نقش میبندد؛ شاید حتی قبل از اینکه یاد کفش و لباس اسپورت بیفتید!
گاهی میخواهیم در مورد یک برند صحبت کنیم، هر چه فکر میکنیم، اسم آن یادمان نمیآید؛ اما احتمال اینکه لوگوی آن را هم فراموش کنیم کمتر است؛ چون معمولا به خاطر سپردن یک تصویر راحتتر از یک کلمه است.
بعد از آشنایی با مراحل طراحی سایت فروشگاهی، نوبت به انتخاب و طراحی لوگوی سایتتان رسیده است. لوگو، چهرۀ کسب و کار شماست. شما دوست دارید مردم با دیدن لوگوی شما چه تصویری در ذهنشان ایجاد شود؟ دوست دارید، از لوگو فروشگاه اینترنتی شما چه برداشتی کنند؟
در این مقاله، قصد دارم مهمترین نکات کاربردی طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی،که یکی از مراحل راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی است، باید بدانید را به شما آموزش دهم. چه خودتان بخواهید طراحی لوگو را انجام دهید، چه بخواهید انجام آن را بهعهدۀ فرد دیگری بسپارید، این مقاله برایتان مفید است.
برای طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی یا سایت رعایت چه نکاتی مهم است؟
میتوانید همین الان صفحه word را باز کنید، نام سایتتان را با یک فونت فانتزی روی یک صفحه سفید بنویسید و از آن به عنوان لوگو استفاده کنید! اما مطمئنا این چیزی نیست که با همان نگاه اول، در ذهن مخاطب ماندگار شود. اگر اسم کسب و کارتان را فراموش کند، طبیعتا لوگو هم یادش نمیآید.
اگر واقعا قصد داشتن یک لوگوی جذاب برای فروشگاه یا سایت خود را دارید، تمامی نکاتی که در ادامه میگویم بهدردتان میخورد. قبل از هر چیز بگوییم که خودتان هم می توانید این کار را با کمک نرم افزارها و بعضی از سایتها انجام دهید. مثلا با استفاده از نرم افزارهای logomaker و adobe illustrator خودتان می توانید لوگو طراحی کنید؛ یا اینکه سایتهایی مانند logaster، onlinelogomake ،logogenie برای این کار ایجاد شده اند.
1. تا حدی ماهیت کسب و کارتان را برساند
لوگویی که برای سایتتان انتخاب میکنید، بهتر است با ماهیت کسب و کارتان همخوانی داشته باشد و نشان دهد که فعالیت شما چیست و چه کاری انجام میدهید. در تصویر پایین دو لوگو از یک کارواش را مشاهده میکنید:
لوگو سمت چپ دقیقا استفاده از مفهوم به جای تصویر صریح است. در این لوگو، مفهوم پاکیزگی به ذهن مخاطب القاء میشود. پس اگر بخواهید بهجای استفاده از یک لوگوی واضح مثل لوگوی سمت راست که دقیقا کارواش را نشان میدهد، لوگوی سمت چپ که مفهومی از پاکیزگی را نشان میدهد، انتخاب هوشمندانهای است.
2. بهجای یک لوگوی پیچیده، لوگوی ساده انتخاب کنید
بعضی از طراحان لوگو، تصور میکنند هرچه لوگوی پیچیدهتری طراحی کنند، باعث افزایش اعتبار برند در ذهن مخاطب میشوند. در حالی که پیچیدگی لوگو باعث کمتر شدن نرخ ماندگاری آن در ذهن مخاطب میشود. اگر نگاهی به برندهای معروف دنیا و لوگوی آنها بیندازید، به خوبی متوجه اهمیت سادگی لوگوهای طراحی شدهشان میشوید.
مثلا برند اپل را در نظر بگیرید. سادگی بیشتر از این؟! همین سادگی، لوگوی اپل را در ذهن ما کامل ثبت کرده است و ابدا آن را فراموش نمیکنیم.
3. از فضای خالی لوگو بهخوبی استفاده کنید
پیشنهاد میکنم از فضای سفید و خالی در اطراف لوگو استفاده کنید. البته میتوانید مانند برند نایک، پوما و... صرفا از یک نماد، بدون هیچ اضافات دیگری بهره ببرید، اما این راهکار بیشتر مناسب کسبوکارهای بزرگ و شناخته شده است. بهتر است در کنار نماد لوگو سایت یا فروشگاه تان، از جزئیات دیگری مثل شعار،(تگ لاین) نام برند و... هم استفاده کنید. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد شعار و استفاده بهینه از فضای سفید به شما میدهم.
4. اهمیت شعار در لوگو سایت و فروشگاه
وجود یک تگلاین و شعار کوتاه در کنار نمادِ لوگو سایت شما، میتواند دید بهتری از کسبوکارتان به مخاطب بدهد و علاوه بر آن، باعث زیباتر شدن لوگو شود. یک تگلاین مناسب بین 20 تا 30 کاراکتر دارد و در عین کوتاهی به مخاطب ارزش کسبوکار و فعالیتهای شما را میفهماند.
تگ لاین انتخاب شده باید در زمان قرار گرفتن کنار نماد و نام برند، از هر دوی آنها کوچکتر باشد و تمامی توجه را به خودش جلب نکند. در تصویر پایین مشاهده کنید که یک تگ لاین با فونت بزرگ چقدر باعث بر هم ریختن تعادل در تصویر و لوگو شده است. (لوگوی سمت راست)
5. تعادل بین نوشتهها را رعایت کنید
صحبت از تعادل شد، تمامی بخشهای یک لوگو باید در تعادل مکانی کامل نسبت بههم قرار بگیرند.
- نماد،
- نام برند،
- شعار،
و هر چیز دیگری که قرار است در آن جای بدهید باید به اندازه و متناسب باشند. تصویر پایین نمونه یک لوگو متعادل و یک لوگو نامتعادل را به شما نمایش میدهد. نظرتان در مورد لوگوی سمت راست چیست؟
6. لوگو فروشگاه اینترنتی تان خوانا باشد
اگر در لوگوی سایتتان یک نوشته وجود دارد، سعی کنید آن را خوانا و واضح بنویسید. چون مخاطب بیش از چند ثانیه برای فهم لوگوی شما زمان صرف نمیکند. ممکن است طراح برای ایجاد تناسب میان نوشتهها، تگ لاین را با فونت بسیار کوچکی قرار داده و به این صورت خوانایی آن را کم کرده است. یا اینکه، استفاده از یک فونت خاص و شکسته، فهمش را کمی دشوار کرده است.
همچنین حواستتان باشد که لوگو علاوه بر دسکتاپ، در تلفن همراه و تبلت هم کاملا خوانا و واضح باشد.
7. استفاده صحیح از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی
باید قبول کنیم وجود متن انگلیسی در لوگو، باعث زیبا و شیکتر شدن آن میشود، چه از حروف انگلیسی برای نوشتن نام برند استفاده کنیم و چه نوشتن شعار. پیشنهاد میکنم برای نوشتن متن برند از حروف بزرگ استفاده کنید و اگر قصد نوشتن شعار با حروف انگلیسی را دارید، بهتر است آن را به صورت عادی بنویسید.
نوشتن نام برند با حروف کوچک انگلیسی باعث ایجاد یک حس کوچکی و حقارت در آن میشود. به عنوان نمونه لوگو سمت راست در تصویر پایین را مشاهده کنید:
8. برای لوگو سایتتان از رنگهای مناسب استفاده کنید
رنگ دقیقا یکی از مهمترین نکاتی است که میتواند تعیین کند لوگو شما در ذهن مخاطب ماندگار شود یا فقط ثانیهای مهمان آن باشد. اهمیت تعادل میان رنگها در طراحی لوگو سایت بسیار اهمیت دارد. مخصوصا اینکه اغلب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی از یک رنگ سازمانی استفاده میکنند و لوگو باید با این رنگ همخوانی داشته باشد.
یک نکته: شما آزادید علاوه بر چند رنگ اصلی، چند رنگ فرعی و ترکیبی را هم در لوگو سایت تان به کار ببرید. اما پیشنهاد میکنم تا جای ممکن رنگهای لوگو را در چند رنگ اصلی خلاصه کنید. وجود رنگهای متعدد و مختلف در لوگوی شما باعث زیبایی آن نمیشود، بلکه فقط ظاهر حرفهای را از آن میگیرد.
در مقاله «روانشناسی رنگها در طراحی سایت» به نقش انواع رنگها اشارهای کردیم، که میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.
9. به رنگ پس زمینه سایتتان هم دقت کنید
در طراحی لوگو سایت فروشگاه باید پس زمینه آن را هم مدنظر داشته باشید. مهم است که قبل از طراحی، رنگ پس زمینه هدر یا هر بخش دیگری که قرار است لوگو قرار بگیرد را مشاهده کرده و نسبت به آن، بقیه رنگها را تعیین کنید. رنگی را انتخاب کنید که روی آن پس زمینه، گم نشود. تصاویر زیر را ببینید تا متوجه موضوع شوید:
10. منحصر بفرد باشید!
متاسفانه تقلید کردن در فضای وب فارسی خیلی رواج دارد. اگر یادتان باشد بعد از ورود سایت دیجی کالا به جدول سایتهای پرقدرت، بسیاری از سایتها با نامها، لوگوها و طراحی مشابه آن شروع به فعالیت کردند. مطمئن باشید این شباهت، نه تنها اعتباری برای شما نمیآورد؛ که آن را زیر سؤوال هم میبرد!
بهجای استفاده از ایدۀ دیگران خودتان کمی خلاقیت بهخرج دهید، تا در نهایت لوگویی منحصر بهخودتان داشته باشید.
در مجموع..
انتخاب یک لوگوی مناسب دغدغۀ همۀ افرادی که میخواهند سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را راهاندازی کنند، است و شما هم اگر در این مسیر قرار بگیرید با آن مواجه میشوید. علا.ه بر لوگو، انتخاب اسم برای فروشگاه اینترنتی هم ممکن است شما را درگیر کرده باشد. پیشنهاد میکنیم مقالۀ «چه اسمی را برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنیم؟» را بخوانید.
برای طراحی لوگو سایت، اگر خودتان ایدهای ندارید از دوستان و متخصصان این کار استفاده کنید. معیارهایی که برایتان مهم است (از بین مواردی که باهم مرور کردیم) یا معیارهای دیگر، را به یک طراح بگویید تا خودش این کار را برایتان انجام دهید.
در نهایت و به عنوان کلام آخر باید پیشنهاد کنم بعد از طراحی اولیۀ لوگو، از اطرافیان خود بازخورد بگیرید. از آنها بپرسید با دیدن لوگو به یاد چه چیزی میفتند؟ آیا لوگو در ذهنشان ماندگار است؟
دیدگاهها
ناشناس
عالی بود
فاطمه شریفی
خواهش میکنم :)
دکتر پوریا
سلام اسم برنامه هایی که میتونیم لوگو طراحی شده خودمونو بفروشیم رو بگید.خسته نباشید
فاطمه شریفی
سلام وقتتون بخیر باشه.
والا اطلاعی در این مورد نداریم.
فاطمه صالحی
مرسی ممنون مفید بود
فاطمه شریفی
خواهش میکنم :)