اگر می خواستید یک مغازه در نقطهای از شهر راه بیندازید، چه فاکتورهایی برایتان اهمیت داشت؟
- اینکه در بهترین نقطه شهر باشد؛
- ظاهر زیبا و جدیدی داشته باشد؛
- در معرض رفت و آمد مشتری باشد؛
- از نظر امکانات کامل باشد؛
داشتن همۀ این فاکتورها با هم عالی است. اما، تنها در صورتی که فاکتور هزینه را کنار گذاشته باشیم! هیچ کس از داشتن چنین فروشگاهی بدش نمیآید؛ اما هر کسی هم بودجۀ مورد نیاز آن را ندارد. پس مجبور میشود، قید بعضی از این فاکتورها را بزند و به کمتر قانع شود.
این مسئله مربوط به کسب و کارهای سنتی بود. در مورد کسب و کارهای اینترنتی مانند فروشگاه آنلاین موضوع کاملا متفاوت است. چرا که شما حتی با حداقل هزینه هم میتوانید صاحب بهترین فروشگاه، با امکانات کامل شوید.
احتمالا مدتی درگیر انتخاب یک روش برای ساخت فروشگاه بودهاید. تا اینکه بالاخره استفاده از فروشگاه ساز را انتخاب کردید. اتفاقا هم تصمیم خوبی گرفتهاید؛ چون با کمک فروشگاه ساز، بسیاری از درگیریها و پیچیدگیهای طراحی سایت را نخواهید داشت.
الان هم احتمالا، گیج شدهاید، که کدام فروشگاه ساز را انتخاب کنید. البته نگران نباشید، گذراندن این مرحله از قبلی، راحتتر است. میدانید چگونه باید بهترین فروشگاه ساز را انتخاب کنید؟
کافیست ویژگیها و معیارهای یک فروشگاهساز حرفهای را بدانید. آن وقت است، که راحت میتوانید از بین گزینههای موجود، بهترین مورد را انتخاب کنید. 10 معیاری که در ادامه میخواهیم راجع به آنها صحبت کنیم را مانند یک چک لیست در نظر بگیرید.در ضمن پیشنهاد میکنیم برای آشنایی با روشها و نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی، حتماً در دوره رایگان آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی شرکت کنید.
بهترین فروشگاه ساز چه ویژگیها و معیارهایی باید داشته باشد؟
این ده معیاری که میخواهیم درباره آنها صحبت کنیم، را تقریبا همۀ فروشگاههای حرفهای و شناخته شده دارند. پس اولین گام شما برای رسیدن به آنها این است، که سایت فروشگاهی شما هم این ویژگیها را داشته باشد. اگر دیدید یک فروشگاهساز همۀ این ویژگیها را دارد، شک نکنید که همان بهترین گزینه برای شماست.
1. کار کردن با آن راحت باشد
اصلا چرا فروشگاه ساز را انتخاب کردهاید؟ غیر از این است، که میخواستید دغدغهها و پیچیدگیهای طراحی سایت و کار با آن را نداشته باشید؟!
با اینکه ساخت و مدیریت سایت با همۀ فروشگاه سازها تقریبا راحت است؛ اما طراحی و فضای آنها کمی با هم متفاوت است. همین تفاوت، کار با بعضی از آنها را مثل آب خوردن که هیچ؛ حتی لذت بخش هم کرده است. این موضوع را با ورود به پنل مدیریتی سایت کاملا متوجه میشوید.
همه چیز واضح و مشخص سرجای خود قرار گرفته است؛ ویرایش با یک کلیک انجام میشود، جای عکس، نوشته، قیمت و... کاملا مشخص است. خلاصه اینکه بدون نیاز به فردی دیگر، خودتان هم بهراحتی از پس آن بر میآیید.
2. خیالتان بابت پشتیبانی فروشگاه ساز، راحت باشد
اگر تجربه کار با سایت را داشته باشید، حتما با درگیریها و مشکلات آن آگاه هستید. حتی فروشگاه ساز هم گاهی این مشکلات را دارد. یا اینکه اصلا ممکن است تاکنون هیچ تجربهای از کار با سایت نداشتهاید. مدام با سؤال و ابهام مواجه میشوید؛ برای ثبت دامنه نمیدانید چه کار کنید؛ در ویرایش سایت و قالب گیر افتادهاید، و مشکلات دیگری که هر کسی با آن روبرو میشود.
حالا اگر بدانید فرد یا افرادی همواره در کنار شما هستند، تا همۀ این مشکلات و ابهامات را برایتان برطرف کنند، چقدر خیالتان راحت میشود؟! چقدر دلتان قرص است، که تنها نیستید. در مقاله «4 راهکار برای امنیت و پشتیبانی سایت» در مورد اهمیت این موضوع صحبت کردهایم.
داشتن یک پشتیبانی 24 ساعته، نعمتی است، که حتی ارزش این را دارد، برای آن هزینه بیشتری صرف کنید. چون در مقابل، زمانی که بخواهید برای رفع مشکلات سایت کنید را صرف کار اصلیتان یعنی فروش میکنید. پس این معیار مهم را دست کم نگیرید.
3. امنیت فروشگاه ساز تا حدی تأمین شود
یکی از ترسهایی که در مورد فروشگاهمان داریم، این است که نکند خطری آن را تهدید کند و همۀ سرمایهمان را از دست بدهیم. این موضوع در مورد فروشگاههای آنلاین هم وجود دارد و حتی ممکن است بیشتر هم باشد. مثلا اینکه همۀ اطلاعاتتان از بین برود.
نمیخواهیم بگوییم، امنیت صددرصدی فروشگاهتان تأمین میشود؛ نه! اما راههایی برای حفظ امنیت آن وجود دارد. مثلا اینکه بعضی از فروشگاهسازها، مرتب از تمام اطلاعات سایت شما بک آپ میگیرند تا چیزی از بین نرود. پس همین موضوع تا حد زیادی میتواند خیالتان را راحت کنید. این را هم به چک لیست انتخاب بهترین فروشگاه ساز اضافه کنید.
4. پیش فرضهای سئو را داشته باشد
خب فروشگاه را راه اندازی کردیم. حالا چگونه مشتری آن را ببیند تا از ما خرید کند؟!
باید کاری کنیم تا گوگل جایگاه خوبی به فروشگاه ما بدهد. یعنی وقتی مشتری محصول ما را در مرورگر خود وارد کرد، سایت ما را در نتایج نخست به او نشان بدهد. این اتفاق زمانی میافتد که سایت ما اصطلاحا برای موتورهای جستجو بهینه یا سئو شود. (البته روشهای دیگری مانند تبلیغات گوگل یا گوگل ادز وجود دارد، که برای آن باید هزینه بپردازید.)
برای اینکه سئوی فروشگاه اینترنتی شما تقویت شود، باید کارهایی روی سایتتان انجام دهید. مثلا اینکه:
- محتوای مناسبی در صفحات محصول بنویسید
- عکسهای باکیفیت از محصول بگذارید
- دستهبندی مناسبی برای محصولاتتان در نظر بگیرید
و فاکتورهای دیگری که در مقاله آموزش سئو فروشگاه اینترنتی کامل در مورد آن صحبت کردهایم. اما سئو علاوه بر اینها، به فاکتورهای دیگری مانند سرعت سایت هم بستگی دارد که طراحی و کدنویسی اولیه سایت و قالبها آن را مشخص میکند. پس حواستان باشد که سایتتان سئو بیس باشد.
5. قالب های زیبا و مناسبی داشته باشد
از هر چه بگذریم، زیبایی ظاهری فروشگاه خوشتر است! منظورمان از زیبایی این نیست که سایت را پر از رنگ و لعاب کنید، یا آن را شلوغ کنید. زیبایی یعنی اینکه کاربرپسند باشد؛ یعنی چیدمان محصولات و آیتمهای فروشگاه جلوه خوب و مناسبی داشته باشد؛ شلوغی آن چشم را اذیت نکند، محصولات دسته بندی مناسب و مشخصی داشته باشد و...
یک فروشگاه ساز حرفهای معمولا دست شما را برای انتخاب قالب سایت باز میگذارد و شما میتوانید از بین چندین قالب متنوع، یکی را به دلخواه برای فروشگاهتان انتخاب کنید. البته این را هم اضافه کنیم، که آنقدر خودتان را درگیر ظاهر و قالب سایت نکنید؛ چون برای فروش قطعا کارهای مهمتری دارید.
6. افزونهها و امکانات متنوع فروشگاه ساز نیاز شما را برطرف کند
افزونه یک نوع برنامه است، که قابلیت خاصی را به فروشگاهتان شما اضافه میکند. مثلا شما میخواهید یک سامانه پیامکی به فروشگاهتان اضافه کنید، تا هنگام ثبت سفارش، هم خودتان و هم مشتری پیامک دریافت کنید. یا اینکه یک سامانه ایمیلی برای آن داشته باشید، تا از نظرات کاربران و خبرنامه مطلع شوید و کاربران را هم باخبر کنید.
یکی دیگر از افزونههای کاربردی برای فروشگاه آنلاین، که احتمالا به آن نیاز پیدا میکنید، مربوط به ارسال محصول است. مثلا افزونه اتصال به پست رسان یا الو پیک این کار را راحت برای شما انجام میدهد. افزونههای دیگری مانند چت آنلاین و اتصال به درگاههای بانکی هم وجود دارند که ممکن است هر فروشگاه سازی همۀ اینها را با هم نداشته باشد.
سایت شما به تنهایی و بدون این افزونهها، چیز زیادی ندارد. وجود همین امکانات فوقالعاده است، که آن را تبدیل به یک فروشگاه حرفهای میکند.
7. طراحی سایت حتما ریسپانسیو باشد
مشتری چرا ترجیح میدهد آنلاین خرید کند؟ جز این است،که میخواهد خرید راحتی را داشته باشد؟
یعنی بسیاری از اوقات، همانطور که در حال استراحت و گوشی در دستش است، وارد سایت شده و محصول مورد نیازش را سفارش میدهد. بیش از 70 درصد کاربران با کمک تلفن همراه خود، این کار را انجام دهند و به سراغ کامپیوتر نمیروند.
پس خیلی مهم است، که کار سایت شما را در موبایل چگونه میبیند. آیا همۀ بخشها و آیتمها، بهخوبی دیده میشود؟ نوشتهها قابل خواندن است؟ و بهطور کلی، به همان خوبی دسکتاپ آن را میبیند؟
سایت شما باید در هر دستگاهی از جمله تلفن همراه و تبلت بهخوبی قابل نمایش باشد. این همان طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرای سایت است. که در مقاله «طراحی سایت ریسپانسیو چیست و چه ضرورتی دارد؟» کامل در مورد آن صحبت کردهایم. این فاکتور مهم و حیاتی را حتما بررسی کنید.
8. دستتان برای انتخاب روش ارسال محصول باز باشد
ارسال محصول، میتواند چندین روش مختلف داشته باشد؛ مثلا اینکه با پست دولتی ارسال شود، با پیک فرستاده شود، یا اینکه اصلا با کمک باربری و وسیله نقلیه شخصی خودش میخواهد این کار را انجام دهد. یا مثلا بخواهد ارسال محصول را در یک محدوده خاص جغرافیایی رایگان داشته باشد.
اگر فروشگاه سازی همۀ این امکانات را داشته باشد، شک نکنید که بهترین فروشگاه ساز است.
9.بتوانید به گزارش های فروش دسترسی پیدا کنید
فروشندهای که اطلاعات فروش را نداشته باشد، مانند مسافری است که در یک جاده بدون نقشه در حال حرکت است. بدون اینکه بداند جاده به کجا میرسد و به اطراف و نقشه نگاه کند، چشمش را به جاده دوخته و فقط رانندگی میکند. عجیب نیست، اگر این شخص به مقصد مورد نظرش نرسد و گم نشود!
گزارش فروش، چه اطلاعاتی به شما میدهد؟
این گزارش به شما میگوید، کدام محصول بیشترین محبوبیت و فروش را داشته است، کدام یک تقاضای زیادی نداشته است، این ماه چقدر فروش داشته اید، در کدام بازه افت فروش داشتهاید، بیشترین فروش مربوط به کدام شهر یا استان بوده است، چه تعداد مشتری از کانالهای دیگر جذب فروشگاه شما شدهاند و...
همۀ این اطلاعات به شما کمک میکند، مثلا برای ماه بعد برنامه ریزی بهتری داشته باشید. چون الان میدانید، باید از کدام محصول، تعداد بیشتری داشته باشید؛ در مناسبتهای مختلف چه سیاستی پیاده کنید، روی کدام کانالتان بیشتر تمرکر کنید، اینستا؟ تلگرام و...؟
یک فروشگاه ساز حرفهای همۀ این اطلاعات را به شما میدهد، تا شما نیز با کمک آن میتوانید بهترین برنامه فروش را بچینید.
10. قابلیت ارتقا و گسترش یافتن داشته باشد
ممکن است بعد از مدتی بخواهید فروشگاهتان را بزرگتر کنید. مثلا در ابتدا تنها یک برند آرایشی داشتهاید. بعد از مدتی که اوضاع فروشتان خوب شد، تصمیم میگیرید محصولات بیشتری به آن اضافه کنید. اضافه کردن تعداد محصولات بیشتر و تنوع آنها، طبیعتا به فضای بیشتری نیاز دارد.
یا اینکه بعد از مدتی، ترافیک فروشگاهتان زیاد شود. یا مثلا تصمیم میگیرید، فروشگاهتان پیشرفتهتر شود و امکانات بیشتری داشته باشد. پس به فضای بیشتر و فروشگاه پیشرفتهتری نیاز پیدا میکنید. یک فروشگاه ساز حرفهای، با نگاه به آینده شما، دستتان را برای ارتقای فروشگاه باز میگذارد.
خب این هم از مهمترین معیارهایی که یک بهترین فروشگاه ساز باید داشته باشد. اگر دیدید یک فروشگاه ساز این امکانات را دارد، شک نکنید، که بهترین گزینه برای شماست.
حرف آخر؛ یک پیشنهاد به شما!
معیارهایی که در مورد آنها صحبت کردیم، کمک میکند، که فروشگاه شما به یک فروشگاه آنلاین حرفهای نزدیک شود. حالا از کجا چنین فروشگاه سازی را پیدا کنیم؟
یک راه این است، که چند روزی خودتان را درگیر جستجوی فروشگاه سازهای مختلف کنید، با هر کدام مدتی کار کنید، ببینید آیا نیاز شما را برطرف میکنند یا خیر.
اما یک روش دیگر هم وجود دارد! اینکه همین الان فروشگاه ساز پرتال را امتحان کنید. ساخت فروشگاه در پرتال، یک ساعت هم زمان شما را نمیگیرد. به علاوه اینکه تا 7 روز فرصت تست رایگان دارید، تا مطمئن شوید، همۀ آنچه میخواهید را به شما میدهد یا نه.
چرا میگوییم پرتال؟
چون همۀ معیارهایی، که در مورد آن صحبت کردیم، تنها بخشی از ویژگیهای فروشگاه ساز پرتال است، که سالهاست تلاش کرده است، خودش را به بالاترین سطح استاندارد برساند و نیازهای کاربر را برآورده کند:
- پرتال حدود 20 افزونه رایگان و کاربردی از جمله اتصال به اینستاگرام، چت آنلاین، الوپیک، نمایش در سایت ترب و... دارد.
- بیش از 50 قالب زیبا و کاربرپسند از جمله قالب مشابه دیجی کالا دارد. (قالب های سایت)
- طراحی سایت با پرتال کاملا ریسپانسیو است.
- هر 6 ساعت یک بار از اطلاعات سایت شما بک آپ گرفته میشود.
- و مهمتر از همه پشتیبانی 24 ساعته آن است که همواره در کنار شماست.
این تنها بخشی از «35 دلیل برای آنکه پرتال را انتخاب کنید!» بود، که میتوانید نگاهی به آن بیندازید. هر چند با تست آن خودتان قانع میشوید، که آیا بهدردتان میخورد یا نه.
اگر میخواهید بدانید، برای داشتن همۀ این امکانات با کمک فروشگاه ساز پرتال، چقدر باید هزینه کنید، به صفحه هزینه طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی مراجعه کنید. این هزینه در مقابل همۀ این امکانات بسیار ناچیز است. مخصوصا برای شمایی که قصد دارید فروش خوبی داشته باشید.
راستی راه ارتباطی با پرتال: تلفن 02191003383 داخلی 2