بک آپ سایت دقیقاً شبیه به بیمه عمر عمل میکند. شما وبسایت خودتان را بیمه میکنید تا در زمان بروز مشکل و اتفاقات ناخوشایند، یک نسخه پشتیبان از تمام اطلاعات سایت داشته باشید. حالا این اطلاعات در یک مکان دیجیتال امن بنا به انتخاب شما ذخیره میشود.
اگر دلتان نمیخواهد زمان، هزینه و کسب و کار آنلاین خودتان را در طی یک شبانهروز از دست دهید، حتماً هر چند روز یک بار بک آپ جدیدی از سایت تهیه کنید. از آنجایی که تهیه نسخه پشتیبان از سایت اهمیت زیادی دارد، تصمیم گرفتیم در این راهنما یک بار برای همیشه نحوه تهیه بک آپ در سایت ساز پرتال و وردپرس را آموزش دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.
بک آپ (Backup) چیست؟
بک آپ (BackUp)، پشتیبان گیری یا نسخهی پشتیبان، در اصل نسخه کپی شده از اطلاعات شما است که در محل امن و جداگانه ذخیره میشود. حالا این بک آپ میتواند تهیه نسخه پشتیبان از گوشی، سیستم، وب سایت یا هر چیز دیگری باشد.
با پشتیبان گیری از اطلاعات وب سایت خیالتان راحت است که در صورت بروز مشکلات جدی مثل حملات سایبری، اطلاعات شما محفوظ و قابل بازگردانی هستند.
طبق آمار به طور متوسط، روزانه حدود 30.000 وبسایت در سراسر جهان هک میشوند. 43٪ آنها مشاغل کوچک را هدف قرار میدهند.
چرا نیاز به تهیه بک آپ از سایت داریم؟
هدف از تهیه بک آپ سایت این است که در زمان بروز مشکل جدی یا از دست رفتن دیتاها، بتوانید آن را بازیابی کنید.
- هک شدن سایت: اگر سایت شما مورد حمله هکرها و حملات نفوذ به دیتابیس قرار بگیرید، به احتمال زیاد تمام اطلاعات شما پاک میشود یا آسیب میبیند.
- مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری: نصب افزونهها یا تغییرات قالب میتواند باعث بروز مشکلات تکنیکال در سایت شود.
- حذف فایلهای مهم سایت به صورت اتفاقی: گاهی اوقات مدیران وب سایت به اشتباه کد قالب یا اطلاعات مهم را حذف میکنند. این یک نوع خطای انسانی است که منجر به از دست رفتن اطلاعات میشود.
- امتحان کردن چیزهای جدید: زمانی که قصد دارید یک ایده بازاریابی جدید را امتحان کنید و تغییراتی در صفحه اصلی داشته باشید؛ امکان دارد با مشکلات جدی روبرو شوید. مثلاً سایت شما از نظر گوگل یک سایت خطرناک شناخته شود.
- خطرات غیرمترقبه مثل آتشسوزی: اگر دیتاسنتری که اطلاعات شما در آن نگهداری میشود دچار آتشسوزی شود، هیچ کاری از دست شما برنمیآید. در این زمان نسخه پشتیبان به دادتان میرسد.
بیشتر بخوانید: ۸ راهکار کاربردی برای افزایش امنیت سایت
هر چند وقت یک بار از سایت نسخه پشتیبان تهیه کنیم؟
در اوایل شروع فعالیتتان در سایت احتمال دارد هر روز چیزهای جدیدی به وبسایت اضافه کنید. به همین خاطر بهتر است در پایان هر روز از سایت نسخه پشتیبان تهیه کنید؛ اما اگر وب سایت شما تغییر چندانی نمیکند و اطلاعات آن ثابت است، حداقل 1 بار در هفته بک آپ بگیرید.
زمان بکآپگیری از سایت کاملاً به زمان دفعات بهروزرسانی محتوا و اطلاعات شما بستگی دارد. اما یک دستورالعمل کلی برای زمان بک آپ وبسایت وجود دارد:
- بک آپ روزانه: اگر وب سایت پویایی دارید که اطلاعات شما هر ساعت تغییر میکند (سایتهای فروشگاهی و خبری) باید به صورت روزانه پشتیبان گیری کنید.
- بک آپ هفتگی: وب سایتهایی که به صورت منظم به روزرسانی میشوند، اما روزانه در حال تغییر نیستند، بک آپ هفتگی کفایت میکند.
- بک آپ ماهانه: اگر محتوای وبسایت شما بهندرت تغییر میکند (وب سایت کوچک با اطلاعات ثابت) میتوانید هر ماه از سایت بک آپ بگیرید.
- بک آپ قبل از به روزرسانیهای مهم: اگر قصد دارید یک تغییر عمده در وبسایت داشته باشید (مثل تغییر قالب سایت) قبل از به روزرسانی از سایت بک آپ تهیه کنید. با این کار اگر در زمان به روزرسانی سایت با خطا یا مشکلی مواجه شوید، بدون نگرانی میتوانید سایت خودتان را بازگردانید.
انواع روشهای تهیه بک آپ در سایت ساز پرتال
چگونه بکاپ بگیریم؟ این یکی از پرتکرارترین سؤالات کاربران پرتال است. پرتال یک سایت ساز آماده است که کاربران میتوانند بدون دانش فنی و در کمتر از 5 دقیقه به کمک آن یک سایت بسازند. بعد از آن در کمتر از 1 هفته قالب را شخصی سازی میکنند و اطلاعات محصولات یا خدماتشان را قرار میدهند.
حالا اگر زمانی مدیران سایت به اشتباه اطلاعات کاربر یا فروش خودشان را حذف کنند، چطور میتوانند نسخه قبلی سایت را بازیابی کنند؟ فرایند پشتیبان گیری از اطلاعات سایت بسیار ساده است. مدیران وب سایت میتوانند به دو روش از اطلاعات سایت نسخه بک آپ تهیه کنند:
1- بک آپ دستی از طریق پنل مدیریت
برای بک آپ دستی از اطلاعات وب سایتتان در پرتال باید ابتدا به پنل مدیریت وبسایت مراجعه کنید. سپس طبق این مراحل پیش بروید:
- صفحهها، گالری تصاویر، فهرست نوشتهها، محصولات، سفارشها و هر منویی از سایت که اطلاعات دارند را باز کنید. (بهعنوانمثال ما منوی محصولات را انتخاب کردیم.)
- روی آیکون دانلود در بالای لیست محصولات کلیک کنید.
- پیغام “آیا مایل به دانلود فایل اکسل محصولات هستید؟” برای شما نمایش داده میشود. گزینه “دانلود فایل” را بزنید. با این روش از محصولات سایت بک آپ تهیه کردید.
هر کدام از بخشهای وب سایت که نیاز به تهیه بک آپ دارند را با این روش خروجی اکسل بگیرید.
تیم فنی و امنیتی پرتال هر 6 ساعت یک بار به صورت اتوماتیک از اطلاعات تمام وب سایتها نسخه بک آپ تهیه میکند؛ اما این نسخه فقط برای امنیت سایتها است. اگر مشکلی از سمت سرور برای سایتهای پرتال ایجاد شود، تمام سایتها با این نسخه پشتیبانی بازیابی میشوند.
2- بک آپ کامل از طریق پشتیبانی
حالا گاهی اوقات نیاز دارید به دلیل تغییر قالب، جابهجایی یا هر اتفاق دیگری به صورت کامل بک آپ سایت را تهیه کنید. برای کپی از دادههای سایت به صورت کامل میتوانید از بخش پشتیبانی پرتال کمک بگیرید.
کافی است یک تیکت با عنوان بک آپ از اطلاعات سایت برای تیم پشتیبانی ارسال کنید تا در اسرع وقت فایل JSON بک آپ سایتتان را در اختیار شما قرار دهند. شما میتوانید هر زمان که خواستید درخواست تهیه بک آپ از سایت داشته باشید.
شاید برایتان جالب باشد!
64٪ از شرکتها حملات web-based را تجربه کردهاند. 62٪ از مشاغل حملات فیشینگ و مهندسی را تجربه کردهاند. 59٪ از شرکتها کد و botnets مخرب را تجربه کردهاند. در آخر 51٪ از مشاغل حملات Ddos را تجربه کردهاند.
انواع روشهای تهیه بک آپ در وردپرس
اگر از CMS وردپرس برای ساخت سایت استفاده کردهاید، نحوه بک آپ سایت کمی متفاوت است. برای تهیه نسخه پشتیبانی از اطلاعات وبسایت خودتان در وردپرس 3 راه به شما پیشنهاد میکنیم:
1- روش دستی بک آپ گیری از هاست سی پنل
در روش دستی باید به هاست سی پنل خودتان مراجعه کنید. سپس طبق مراحل زیر عمل کنید:
- گزینه “File Manger” را انتخاب کنید.
- در پنجره باز شده از ستون سمت چپ صفحه فایل “public_html” را انتخاب کنید.
- گزینه “Select All” را بزنید تا فایلهای سایت انتخاب شوند.
- بر روی فایلهای انتخاب شده کلیک راست کنید و گزینه “Compress” را بزنید.
- در پنجره باز شده فرمت فایل را Zip Archive انتخاب کنید و در نهایت گزینه Compress Files را بزنید.
- در آخر روی فایل ایجاد شده کلیک راست کنید و گزینه “Download” را بزنید.
تا اینجای مسیر، شما از فایلهای اصلی هاست خود بکاپ گرفتید؛ اما باید از دیتابیس هم بکاپ داشته باشید. در غیر این صورت فایلهای اصلی سایت شما کاربردی نخواهند داشت. برای بکاپ گیری از دیتابیس طبق این مراحل پیش بروید:
- در پیشخوان پنل مدیریت سی پنل گزینه “DATABASES” و سپس “phpMyadmin” را انتخاب کنید.
- از ستون سمت چپ صفحه روی اسم دیتابیس سایت کلیک کنید.
- زبانه “Export” را بزنید.
- تیک گزینه “Quick-display only the minimal options” را بزنید. سپس گزینه Export را انتخاب کنید.
حالا هر دو این فایلها را از سیستم خودتان به مکان امنی انتقال دهید.
2- افزونه Duplicator
افزونه Duplicator برای انتقال اطلاعات بین هاست کاربرد دارد. از این افزونه میتوانید برای تهیه بک آپ در وردپرس استفاده کنید.
3- افزونه Updraftplus
افزونه Updraftplus از دیگر افزونههای تهیه بک آپ در وردپرس محسوب میشود. با این افزونه میتوانید کلیه اطلاعات بک آپ گیری شده را در فضای امنی مثل دراپ باکس، گوگل درایو، جیمیل و... ذخیره کنید.
چطور از فایلهای بک آپ نگهداری کنیم؟
بهترین راه برای نگهداری و ذخیره نسخه پشتیبان وب سایت این است که آن را در یک محیط امن و رمزگذاری شده قرار دهید. حتماً یک سختافزار جدا از سیستم اصلی سایت داشته باشید. بهعنوان مثال، اطلاعات فایل BackUp را در هارد درایو، USB یا حافظه ذخیرهسازی ابری نگهداری کنید.
این نکته را به خاطر بسپارید که بعد از تهیه نسخه بک آپ جدید، نیازی نیست نسخههای قدیمیتر را نگه دارید. سعی کنید 3 یا 4 نسخه بک آپ قبلی را همیشه ذخیره کنید. با تهیه منظم بک آپ شانس بازگشت اطلاعات سایتتان را به 100٪ برسانید.
کاربران پرتال نگران بک آپ سایت نباشند
همان طور که پیشتر گفتیم، از تمام وبسایتهای سایت ساز پرتال به صورت خودکار هر 6 ساعت یک بار بک آپ تهیه میشود. این بک آپ برای زمانی کاربرد دارد که به سرورهای اختصاصی پرتال آسیبی وارد شود یا حملاتی علیه سرور انجام شود. پس خیالتان از بابت امنیت سرورها راحت باشد.
اما خود شما به عنوان صاحب وب سایت باید از سایت بک آپ داشته باشید. درصورتی که اطلاعات سایت شما به دلیل خطاهای انسانی و... پاک شود، با استفاده از نسخه بک آپ اطلاعاتتان را برمیگردانید. اگر زمان و هزینهای که برای ساخت سایت پرداخت کردهاید برایتان اهمیت داشته باشد، حتماً همین الان برنامه ریزی بک آپ سایتتان را انجام میدهید.
اگر در زمان تهیه نسخه پشتیبان یا نحوه بازگردانی فایل بک آپ سؤالی داشتید، در قسمت دیدگاهها از ما بپرسید.
سؤالات متداول
- backup یا پشتیبان گیری چیست؟
بکاپ (BackUp) یا پشتیبان گیری از اطلاعات در اصل یک نسخه کپی شده از دیتاهای شما است که در محل جداگانهای نگهداری میشود. اگر به هر دلیلی اطلاعات شما از دست برود، میتوانید با استفاده از نسخه پشتیبان، اطلاعاتتان را بازگردانی کنید.
- آیا سایت من به بک آپ نیاز دارد؟
بله همه وبسایتهای اینترنتی برای در امان ماندن از حملات امنیتی و خطاهای انسانی نیاز به تهیه بک آپ دارند.
- چطور از سایت بک آپ تهیه کنیم؟
برای تهیه بک آپ از سایت میتوانید به صورت دستی اقدام کنید. همچنین، میتوانید به کمک افزونههای وردپرس یا تیم پشتیبانی سایت، درخواست بک آپ اتوماتیک از سایت را داشته باشید.
- هر چند وقت یک بار باید از سایت بک آپ بگیریم؟
بسته به میزان فعالیتتان در سایت و نوع سایتی که دارید به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه میتوانید از سایت بک آپ بگیرید. پیشنهاد میکنیم سایتهای فروشگاهی، خبری و پویا به صورت روزانه از اطلاعات سایت خودشان نسخه پشتیبان تهیه کنند.
- بکاپ واتساپ چیست؟
شما میتوانید اطلاعات و پیامهای شبکه اجتماعی واتساپ خودتان را در گوگل درایو ذخیره کنید.
- کاربرد بک آپ گرفتن از اطلاعات سایت چیست؟
پیشگیری از آسیب و نابودی اطلاعات، داشتن نسخههای جایگزین، حفظ اطلاعات مالی فروشگاه اینترنتی، آرشیو کردن اطلاعات مهم کسب و کار و ایجاد آرامش و امنیت از جمله کاربردهای تهیه نسخه بک آپ از سایت است.
- چطور بکاپ را بازگردانی کنیم؟
بعد از بکاپ گرفتن از اطلاعات سایت، کافی است نسخه بک آپ را جایگزین تمام اطلاعات سایت کنید.