امروز داشتم آمار فروش استیکرهای دیواری در سایت دیجی کالا را نگاه میکردم و بسیار برایم جالب بود که بعضی از این محصولات حتی بیشتر از چند هزار بار به فروش رفتهاند!
توضیحات عکس: فروش بالای بعضی از استیکرها در دیجی کالا، بازار بکر آن را نشان میدهد.
چنین آماری نشان میدهد که بازار فروش استیکر در حال حاضر و در کشور ما، بسیار داغ است. بنابراین اگر تصمیم گرفتهاید که وارد این بازار شوید، قطعا انتخابتان عاقلانه است. اما اگر نمیدانید برای ورود به این بازار باید از کجا شروع کنید، نگران نباشید چون میخواهم از سیر تا پیاز، یعنی از تامین محصول تا فروش اینترنتی آن را به شما آموزش بدهم.
ساخت و فروش اینترنتی استیکر
اگر حتی نمیدانید که باید استیکرها را از کجا تهیه کرده و اصلا چیزی در مورد کسب و کار اینترنتی نمیدانید، خوشحال باشید چون این مقاله دقیقا برای مخاطبانی با سطح اطلاعات شما نوشته شده! کافی است قدم به قدم مراحل بعدی را طی کنید:
1_ نوع محصول را انتخاب کنید
خیلی از شما عزیزانی که این مقاله را میخوانید، ممکن است با مشاهده چند طرح فانتزی استیکر علاقهمند به ورود به این حوزه شده باشید. همینطور احتمال دارد خیلی دیگر با ذهنیت راه اندازی یک کسب و کار در زمینه چاپ و فروش استیکرهای غیر تزئینی، عمده و... به سراغ این مقاله آمده باشید.
بنابراین در همین ابتدا مشخص کنید که محصولتان دقیقا چه چیزی است؟ استیکرهای فانتزی تزئینی که بیشتر برای زیبا کردن منزل و اتاق استفاده میشود یا نوع دیگر استیکر که بیشتر برای پوشش یک دیوار از منزل، مصارف اداری، دکوراسیون و... استفاده میشوند؟
2_ نوع خدماتتان را انتخاب کنید
در قدم بعدی، باید مشخص کنید که آیا قرار است خدمات چاپ اختصاصی استیکر ارائه کنید یا هدفتان صرفا فروش استیکرهای آماده است؟ اگر بخواهید استیکرهای آماده بفروشید خب کارتان بسیار آسانتر است.
اما اگر قصد فروش استیکر اختصاصی داشته باشید، یعنی دقیقا طرح دلخواه مشتری را چاپ کنید، کمی باید بیشتر سختی بکشید. البته هر کدام هم مزایایی دارند. مثلا در فروش استیکرهای آماده، تامین کردن محصول بسیار برایتان آسان خواهد بود.
در مقابل اگر بخواهید بهشکل اختصاصی استیکر چاپ کنید، ممکن است در میانه راه با شرکتها و مشتریانی برخورد داشته باشید که دائما به شما سفارش چاپ استیکر عمده بدهند و عملا به مشتریان ثابتتان تبدیل شوند.
در هر حال با توجه به شرایط و علایقتان، انتخاب کنید که کدام مسیر را پیش میروید. در عین حال میتوانید در هر 2 مسیر هم باشید. اما خب با توجه به اینکه اغلب مخاطبان این مقاله احتمالا قرار است بهشکل اختصاصی استیکر چاپ کرده و بفروشند، در ادامه کمی بیشتر در مورد آن توضیح میدهم.
3_ مخاطبان هدفتان را انتخاب کنید
اینکه بخواهید برای هر دستهای از مشتریان با هر نوع سلیقهای استیکر بسازید، چیز کاملا عادی و قابل پذیرشی است. حتی میتوانید یک وب سایت راه اندازی کرده و انواع طرح استیکر، از مذهبی تا فانتزی در آن قرار بدهید تا همه مخاطبان را به خودتان جذب کنید.
اما خب همانطور که در مقاله «نیچ مارکتینگ» هم گفته شد، همیشه تمرکز کردن روی یک دسته خاص از مخاطبان میتواند باعث شود راحتتر و با هزینه کمتر، به موفقیت برسید. بنابراین پیشنهاد میکنم یا همین از همین حالا به یک گوشه خاص بازار بروید یا حداقل بخشی از تمرکزتان را روی آن بگذارید. یعنی چه؟
مثلا با تمرکز کردن روی بازار دختران نوجوان 14 تا 25 ساله و ساخت استیکرهای فانتزی، میتوانید نظر آنها را جلب کرده و حتی با ساخت طرحهای خلاقانه، به کمک بازاریابی دهان به دهان سریع میان این دسته از مخاطبان معروف شوید. یا مثلا میتوانید روی بازار مذهبی تمرکز کرده و با چاپ استیکر شهدا، دعاها و... بین این دسته از مشتریان شناخته شده و حتی سفارشهای عمده بگیرید.
دقت کنید، پیدا کردن نیچ و گوشه بازار الزاما به این شکل دستهبندی شده هم نیست، مثلا اگر کمی چشمان تیزی داشته باشد، شاید متوجه شوید که یک گوشه خاص بازار، معلمانی هستند که دوست دارند برای کلاسهای درس و... شان استیکر سفارش بدهند. یا مثلا گِیمرهایی که عاشق داشتن استیکر شخصیتهای بازیهایشان هستند. بنابراین برای پیدا کردن گوشههای خاص، کمی بیشتر زمان بگذارید.
4_ روش تامین محصول را انتخاب کنید
خب، به یکی از مهمترین بخشها رسیدیم. در این قسمت قرار است با توجه به انتخابهایی که تا اینجا داشتید، مشخص کنید که باید چطور محصولات که همان استیکرها هستند را در فروشگاهتان تامین کنید. در حال حاضر 3 راهکار دارید:
1_ دراپ شیپینگ
به نظر من، بهترین راهکار مخصوصا در ابتدای مسیر، «دراپ شیپینگ» است. یعنی چه؟ در واقع در این راهکار، شما قرار است محصول یا خدمات دیگران را بفروشید. بنابراین همین حالا میتوانید با جستجوی کلمه چاپ استیکر در گوگل یا در دیوار و شیپور، چند تا از کارگاههای چاپ این محصول را پیدا کرده و به سراغشان بروید.
روند فعالیت هم به این صورت خواهد بود که یا با یک سرمایه اندک حدود 100 الی چند 100 استیکر برایتان چاپ کنند. یا هم اینکه از محصولاتشان عکس گرفته، در سایت و پیج قرار بدهید و بعد از دریافت سفارش خرید، از کارگاه بخواهید محصول را برای مشتریتان ارسال کند. همینطور در صورت دریافت سفارش عمده هم به کارگاه اطلاع میدهید تا محصولات را تولید کرده و در اختیار مشتری بگذارند.
2_ همکاری در فروش
در روش دوم که خیلی به آن علاقه ندارم اما خب در حال حاضر در سطح وب فارسی به شدت محبوب است، به سراغ سایتهایی مثل دیجی کالا میروید. این سایتها سیستمی به اسم «همکاری در فروش» دارند که به شما اجازه میدهند با فروش محصولشان، کسب درآمد کنید.
این یعنی لینک تمامی استیکرهایی که در دیجی کالا وجود دارد را در میان مقالات سایت و همینطور صفحات محصول قرار میدهید، در ادامه مشتریان را به دیجی کالا هدایت کرده و پورسانتی از خریدشان را دریافت میکنید. (همین حالا کسب و کارهایی در سطح وب از طریق همکاری در فروش با دیجی کالا بیشتر از 20 میلیون ماهانه درآمد دارند پس آن را دست کم نگیرید.)
3_ خرید دستگاه
در نهایت، اگر هم سرمایه کافی داشته و هم در این حوزه سررشته دارید، میتوانید خودتان اقدام به خرید دستگاه و راه اندازی کسب و کار اینترنتی فروش استیکر کنید. باز هم تاکید میکنم، اگر در حال حاضر نه سررشته کافی در این زمینه دارید و نه سرمایه، بهتر است به جای وام گرفتن و به دردسر انداختن خودتان، چند ماه ابتدایی از یکی از دو روش اول کمک بگیرید و اگر بازار مناسب بود، کسب و کارتان را گسترش بدهید.
5_ طرحهای دلخواه را پیدا کنید
اگر انتخابتان برای تامین محصول، همکاری در فروش نبوده باشد، یعنی یا با یک کارگاه همکاری کنید یا دستگاه خریده باشید، باید به فکر پیدا کردن طرحهای مناسب چاپ استیکر باشید. خب، در ادامه مهمترین منابع برای پیدا کردن تصاویر را به شما معرفی میکنم:
1_ pinterest
توضیح تصویر: تصاویر مناسب برای چاپ استیکر در سایت پینترست.
بدون شک برای پیدا کردن هر طرح و تصویری، چیزی بهتر از پینترست در اختیار ما نیست! پینترست یک شبکه اجتماعی اشتراکگذاری تصاویر است که محتوای به شدت جذاب و خلاقانهای دارد. نکته جالب اینجاست که این شبکه اجتماعی، با هوش مصنوعی بعد از چند بار کار کردن با آن تشخیص میدهد که چه سبک تصاویری دوست دارید و دائما تصاویر مشابه را نشانتان میدهد و کارتان را در پیدا کردن عکس مناسب راحت میکند. بنابراین اولین پیشنهادم پینترست است.
2_ سایتهای اشتراک گذاری تصویر
ببینید، در سطح وب انگلیسی سایتهایی وجود دارند که دریایی از تصاویر با سبکهای مختلف هستند. البته در حالی که به نظر من هیچ کدام به پای پینترست نمیرسند، در هر حال میتوانید از آنها استفاده کنید. از جمله این سایتها، اینها هستند:
3_ اینستاگرام و سایت رقبا
اگر قصدتان ایده گرفتن است، قطعا باید سری هم به سایت رقبا زده و ببینید که آنها چه سبک تصاویر و چه انواع محتوایی دارند. همینطور دنبال کردن هشتگهای مرتبط اینستاگرام در حوزه هنر، گرافیک، تصاویر فانتزی و... میتواند ایده خوبی باشد.
6_ فروشگاه اینترنتی استیکر را بسازید!
تا الان مشخص کردهاید که دقیقا قرار است چه محصول و خدماتی داشته باشید و همینطور مشخص شده که چطور میخواهید محصول را تامین کنید. بنابراین با محدودیتها و آزادیهایی که دارید، آشنایید. به زبان دیگر، الان تکلیفتان مشخص است! بنابراین دیگر زمان آن رسیده که فروشگاه اینترنتیتان را راه اندازی کنید. اما چطور؟
1_ راه اندازی پیج اینستاگرام
بدون شک اولین اقدامی که باید انجام بدهید، راه اندازی یک پیج اینستاگرام است. چراکه تولید محتوا و بازاریابی در آن حداقل در ابتدا هزینه کمی دارد. همینطور تعداد زیادی از مخاطبان هدف شما، در اینستاگرام هستند.
2_ طراحی سایت
مخصوصا در کسب و کار فروش استیکر با توجه به تنوع بالای محصول و اینکه بخشی از مخاطبان،خود کسب و کارها هستند، وجود یک وب سایت اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین باید حتما برای آنهم یک برنامه داشته باشید.
در حال حاضر روشهای مختلفی برای طراحی سایت وجود دارد. اما یکی از بهترین راهکارها، استفاده از سیستم فروشگاه ساز پرتال است که فروشگاه اینترنتیتان را با هزینه اندک، ظاهر زیبا و البته در کمتر از 5 دقیقه به شما تحویل میدهد! اگر مردد هستید، همین حالا وارد صفحه فروشگاه ساز شوید و در کمتر از 5 دقیقه سایتتان را با ظاهر دلخواه تحویل بگیرید. با توجه به تست 7 روزه رایگان، قرار نیست هیچ ریسکی را تحمیل کنید پس نگران نباشید.
7_ مخاطبان هدف را پیدا کنید!
در قدم بعدی باید به سراغ برنامهریزی برای پیدا کردن مخاطبان بروید. چطور؟ خب راستش بهشکل دقیق جواب این سوال به این موضوع برمیگردد که چه محصولی داشته باشید. اما به طور کلی 2 تا از مهمترین مسیرهای پیدا کردن مخاطبان، اینهایی هستند که در ادامه توضیح میدهم:
1_ سئوی سایت
بخش اعظمی از مخاطبان و مشتریان محصولات شما، کسانی هستند که برای پیدا کردن هدفشان در گوگل دست به جستجو میزنند. مثلا این کلمات را جستجو میکنند:
- خرید استیکر فانتزی،
- خرید استیکر عمده،
- چاپ استیکر عمده،
- و... .
اما اینکه این کاربران بعد از جستجو چه سایتهایی را در نتایج گوگل مشاهده کنند، به این برمیگردد که گوگل چه سایتهایی را لایق بودن در صفحه اول و جذب مخاطب بداند. به زبان دیگر، گوگل سایتها را بر اساس فاکتورهایی از جمله محتوا، اعتبار و... سنجیده و سپس به آنها رتبه میدهد.
بنابراین شما باید برای افزایش اعتبارتان نزد گوگل، از چیزی به اسم "سئو" کمک بگیرید. بعد از مدتی سئو کردن سایت، میتوانید روزانه بین 100 نفر الی چند ده هزار نفر مخاطب به سایت جذب کنید! برای اطلاعات بیشتر مقاله «سئو چیست» را بخوانید.
2_ بازاریابی محتوا در شبکههای اجتماعی
علاوه بر گوگل، بخشی از مخاطبان شما هم دائم زمانشان را در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی میگذرانند. حتی خیلی از آنها برای پیدا کردن استیکرها، از هشتگ های اینستاگرام کمک میگیرند. بنابراین بخشی از تمرکزتان را باید روی تولید محتوا و «بازاریابی اینستاگرام» گذاشته تا بتوانید این مخاطبان را هم جذب کنید.
8_ به فکر دیگر روشهای جذب مخاطب باشید
2 روشی که بالاتر معرفی کردم، عملا مهمترین مسیرهای جذب مخاطب به کسب و کار اینترنتی فروش استیکر شماست. اما در کنار اینها، شما باید به فکر دیگر روشهای جذب مخاطب و فروش محصول هم باشید.
1_ فروش در Marketplace ها
منظور از مارکت پِلیس، سایتهای فروشگاهی هستند که همه میتوانند در آنها محصولشان را به فروش برسانند. مثلا الان دیجی کالا یک مارکت پلیس است چراکه میتوانید محصولتان را در آن گذاشته و بفروشید. بنابراین حتما باید با چنین سایتهایی همکاری داشته باشید.
2_ جذب مخاطب از سایتهای آگهی رایگان
خیلی از مخاطبان تصور میکنند به این دلیل که بخشی از خدمات سایتهای دیوار و شیپور رایگان است، نمیتوانیم از آنها بازدهی خاصی بگیریم. اما باید دقت کنید که امروز این دو سایت عملا به موتور جستجوی اصلی بسیاری از مشتریان شما تبدیل شده اند. بنابراین حتما چند آگهی در آنها ثبت کرده و اگر چند مشتری جدید از طریقشان پیدا کردید، تعداد آگهیهایتان را افزایش بدهید.
3_ تبلیغات
تبلیغات هم یکی از راهکارهای افزایش فروش است. در سطح وب روشهای تبلیغاتی زیادی وجود دارد. مثلا تبلیغات بنری در سایتهای پربازدید، تبلیغ گوگل، تبلیغ در اینستاگرام برای جذب فالوور یا فروش مستقیم و... . اینکه دقیقا کدام به درد شما میخورد، چیزی است که باید با تست کردن به جوابش برسید.
4_ از سایتهای مقایسه قیمت کمک بگیرید!
سایتهایی مثل ترب و ایمالز در سطح وب، به مقایسه محصولات مختلف پرداخته و سایت ارزانفروشترین فروشندگان را به مخاطبان نشان میدهند. با توجه به ترافیک بالای این سایتها، حتما محصولاتتان را در آنها هم قرار بدهید. مخصوصا اگر قیمتتان رقابتی است، قطعا از طریق این سایتها مشتری زیادی جذب میکنید.
کلام آخر
همانطور که احتمالا با خواندن مقاله هم متوجه شدهاید، بخش زیادی از موفقیتتان در کسب و کار فروش استیکر اینترنتی، به این برمیگردد که آیا یک وب سایت دارید یا نه.
بنابراین اگر میخواهید فروشگاه اینترنتیتان را راه اندازی کنید و البته میخواهید در عین داشتن یک سایت حرفهای و زیبا، هزینههای زیادی هم به شما تحمیل نشود، پرتال یکی از بهترین انتخابهایتان است.
برای شروع وارد فروشگاه ساز پرتال شده و بدون نیاز به پرداخت هزینه، از 7 روز تست رایگان آن استفاده کنید. در ضمن اگر سوالی دارید، با شماره تلفن 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با هم مسیر راه اندازی یک کسب و کار آنلاین فروش استیکر را بررسی کردیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستم.
دیدگاهها
یکی که رو تهیونگ کراش داره
جالب و مفید