برای بسیاری از افراد، URL یک آدرس اینترنتی بیاهمیت برای سایت است که نه کاربر به آن توجه خاصی میکند، نه ارزش بالایی در زمینه سئو دارد. در حالی که اینطور نیست؛ شاید آدرس اینترنتی در یک صفحه اهمیت کمتری از عنوان و هدینگهای صفحه داشته باشد، اما بهینه کردن آن میتواند ابزار قدرتمندی برای بهبود سئوی سایت شما باشد. از طرفی شاید فکر کنید که کاربر به آن اهمیت نمیدهد، اما اگر نکات مربوط به نوشتن یک آدرس اینترنتی خوب را رعایت نکرده باشید، ممکن است روی تجربه کاربری بازدیدکننده سایت شما اثر منفی بگذارد.
پس اگر میخواهید با چیستی URL، ساختار آن و مهمترین نکات برای نوشتن یک آدرس اینترنتی مناسب آشنا شوید، به شما پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
URL چیست؟
URL یا آدرس اینترنتی (Uniform Resource Locator) به آدرس متنی یک منبع اینترنتی مثل یک صفحه در یک وب سایت گفته میشود. این آدرس اینترنتی، در نوار جستجوی بالای مرورگر شما قابل مشاهده است.
آدرس اینترنتی یا URL از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که به کاربر سایت کمک میکند تا صفحهای که میخواهد را با استفاده از آن آدرس پیدا کند. علاوه بر این اگر سایت خود را سئو میکنید، باید بگوییم که یک آدرس اینترنتی درست، تاثیر مستقیمی روی بهینهسازی سایت شما میگذارد. در واقع نوشتن یک URL مناسب به خزندههای گوگل کمک خواهد کرد تا اطلاعات بیشتری از صفحه شما و هدف صفحه شما کسب کنند؛ بنابراین وجود یک آدرس اینترنتی خوب و بهینه، یکی از فاکتورهای رتبهبندی صفحات سایت شما میشود.
در ادامه این مقاله مهمترین نکات درباره نوشتن یک آدرس اینترنتی یا URL مناسب و بهینه را به شما میگوییم. با این حال قبل از آن بهتر است نگاهی به ساختار URL و اجزای تشکیل دهنده آن داشته باشیم.
ساختار URL چگونه است؟
در این بخش، قسمتهای مختلف یک URL را به شما توضیح میدهیم. قسمتهای مختلف ساختار یک آدرس اینترنتی (URL) به شکل زیر هستند:
در ادامه هر کدام از این قسمتها را به طور جداگانه توضیح دادهایم.
۱- پروتکل
پروتکل (Protocol) به مرورگر شما میگوید که چگونه باید به سایت متصل شود. حال این پروتکل به صورت کلی دو حالت دارد:
- HTTP یا Hyper Transfer Protocol
- HTTPS یا HTTP Secure
تفاوت اصلی این دو پروتکل در این است که HTTPS تمام اطلاعاتی که بین مرورگر و سرور رد و بدل میشود را رمزگذاری میکند. به همین دلیل وقتی یک کاربر از سایتی با پروتکل امن یا HTTPS استفاده میکند، اطلاعات حساسی (مثل اطلاعات کارت یا حساب کاربری) که دارد در امان میمانند. در تصویر زیر میتوانید ببینید که پروتکل HTTPS در دو مرورگر کروم و فایرفاکس چگونه نمایش داده میشوند.
بیشتر بدانید: گواهی SSL و پروتکل HTTPS چیست؟
۲- ساب دامین
دومین بخش از یک URL یا آدرس اینترنتی که به شما معرفی میکنیم، ساب دامین است. ساب دامین به حروف رشتهای یا کلمه کاملی گفته میشود که قبل از دامنه اصلی قرار میگیرد. معروفترین ساب دامین دنیا هم .www است که مخفف کلمه World Wide Web به معنی شبکه جهانی وب است. در گذشته استفاده از ساب دامین .www بین کاربران رایج بود، با این حال امروزه بسیاری از سایتها این ساب دامین را از سایت خود حذف کردهاند.
با این حال خیلی تفاوتی نمیکند که شما از ساب دامین استفاده کنید یا نه، بلکه همه چیز به ترجیح شخصی شما برمیگردد. لازم به ذکر است که ساب دامینهای دیگری نیز وجود دارند که میتوان از آنها استفاده کرد. مثلا از جمله معروفترین این سابدامینها، ساب دامینهای blog، store، support، academy و… هستند که هرکدام کاربری و مضمون خاص خودشان را دارند.
زمانی که در پرتال ثبت نام میکنید، یک سایت تستی هفت روزه رایگان با یکی از سابدامینهای خود پرتال در اختیار شما قرار داده میشود که با استفاده از آن میتوانید امکانات یک سایت کامل در پرتال را بررسی کنید.
بیشتر بدانید: ساب دامین چیست؟
۳- دامنه
دامنه به قسمت اصلی آدرس اینترنتی یا URL میگویند که وب سایت را معرفی میکند. برای مثال در سایت پرتال، نام portal به عنوان دامنه در نظر گرفته میشود. البته معمولا دامنه به همراه پسوند (ir، com، org و…) همراه میشود، با این حال ما پسوند TLD را به شکل جداگانه در بخش بعد توضیح دادهایم.
اگر به دنبال انتخاب نام مناسب برای دامنه هستید، باید به شما بگوییم بهتر است سعی کنید یک نام کوتاه و به یاد ماندنی برای خود انتخاب کنید. انتخاب نام کوتاه و تاثیرگذار باعث میشود تا کاربر نام دامنه شما را به خاطر بسپارد و دوباره به سایت شما برگردد. علاوه بر این یک نام کوتاه و تاثیرگذار را با راحتی بیشتری میتوانید در لوگو و قسمتهای مختلف برندینگ سایت خود استفاده کنید.
بیشتر بدانید: دامنه چیست و چگونه ثبت میشود؟
۴- پسوند نام دامنه یا TLD
TLD یا پسوند دامنه (Top-Level-Domain)، به بخشی از URL گفته میشود که بعد از اسم سایت شما یا دامنه میآید. شما ممکن است TLDهای زیادی را در سطح اینترنت دیده باشید که هر کدام معمولا به واسطه دلیل خاصی ایجاد شدهاند. در لیست زیر معروفترین پسوندهای دامنه بینالمللی را به شما معرفی کردهایم:
- .com برای سایتهای تبلیغاتی
- .org برای ارگانهای غیر انتفاعی
- .net برای شرکتها و سازمانهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی
- .edu برای موسسات آموزشی
- .gov ارگانهای دولتی
اگر در مراحل اولیه خرید یک دامنه هستید، به شما پیشنهاد میکنیم که شرایط دامنههای مختلف را بررسی کنید و دامنهای تهیه کنید که به کسب و کار شما ربط داشته باشد. علاوه بر موارد بالا، میتوانید از پسوندهای دامنه ملی نیز استفاده کنید. این پسوندهای دامنه که با نام ccTLD یا (country-code Top-Level-Domain) نیز شناخته میشوند، یکی از بهترین گزینههای پیش روی شما برای انتخاب پسوند دامنه است. دامنه .ir دامنه ملی کشور ایران است استفاده از آن مزایای زیادی نیز میتواند برای شما داشته باشد. از آنجایی که احتمالا میخواهید یک سایت ایرانی بسازید، انتخاب دامنه ir برای شما مناسب خواهد بود.
اگر سایت خود را با سایت ساز پرتال بسازید، بعد از خرید اشتراک، یک دامنه ir رایگان نیز از ما هدیه میگیرید.
۵- ساب فولدر
بعد از آدرس دامنه، معمولا بخشهای مختلف سایت به ساب فولدرهای مختلفی تقسیم میشوند که بخشهای اصلی سایت را تشکیل میدهند. برای توضیح شفافتر میتوانیم یک مثال برای شما بزنیم. صفحه امکانات پرتال را در نظر بگیرید. اگر وارد این صفحه شوید، میبینید که آدرس صفحه https://portal.ir/features است. در این آدرس به قسمت بعد از دامنه و پسوند آن، یعنی «features/» ساب فولدر گفته میشود.
درست مانند ساب دامین، ساب فولدر نیز وظیفه تقسیم محتوای مختلف سایت به بخشهای مرتبط به هم را بر عهده دارد. وجود ساب فولدر به بازدیدکنندگان سایت شما کمک میکند تا بخشهای مختلف سایت را بهتر درک کنند.
۶- اسلاگ (Slug)
به آن بخش از آدرس اینترنتی یا URL که یک صفحه خاص را در وبسایت معرفی میکند، اسلاگ اینترنتی یا Slug گفته میشود. برای مثال Slug آدرس اینترنتی همین صفحه «how-to-write-url/» است. اگر با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید، میبینید که اسلاگ این صفحه به موضوع محتوای صفحه نیز مربوط میشود. نکاتی درباره نوشتن اسلاگ وجود دارد که در ادامه به طور کامل درباره آن صحبت کردهایم. اما به طور کلی این را در نظر داشته باشید که یک اسلاگ خوب، اسلاگی است که هدف آن صفحه را منتقل کند.
۷- پارامترهای URL
پارامترهای یک آدرس اینترنتی یا URL، به بخشی از این آدرس گفته میشود که بعد از علامت سوال (؟) میآیند. این پارامترها معمولا ارزشها یا اندازههای مشخصی را در صفحه با علامت مساوی (=) نشان میدهند. این نوع ساختار معمولا در صفحات محصولات فروشگاهی و برای انواع مختلف یک محصول (مثل رنگ، اندازه، جنس و…) اتفاق میافتند. همچنین وجود پارامتر در URL صفحات میتواند باعث ایجاد محتوای تکراری یا Duplicate Content نیز شود.
بیشتر بدانید: محتوای تکراری چیست؟
پارامترهای URL معمولا به عنوان یک فیلتر در یک صفحه اینترنتی عمل میکنند و نوع خاصی از محتوای موجود در صفحه را به کاربر نمایش میدهند. به طور کلی میتوان گفت که پارامترهای URL برای موارد زیر استفاده میشوند:
- جستجو: سایتهایی که امکان جستجوی درون سایت را برای کاربر فراهم میکنند، معمولا نتایج را با استفاده از پارامتر URL به کاربر خود نمایش میدهند.
- فیلتر کردن: همانطور که اشاره کردیم، پارامترهای یک آدرس اینترنتی، میتوانند نوع خاصی از یک محتوا در صفحه مثلا محصول را برای کاربر فیلتر کنند.
- ردیابی: این پارامترها میتوانند در ردیابی ترافیک ورودی سایت از کمپینهای تبلیغاتی به مدیر کمک کنند.
- صفحهبندی: این پارامترها میتوانند برای صفحه وبلاگ یا صفحه محصولات، Pagination یا صفحه بندی را انجام دهند.
مهمترین نکات برای نوشتن URL بهینه
یکی از مهمترین کارهایی که برای بهینه سازی سایت باید انجام دهید، این است که برای صفحات خود URL بهینه بنویسید. در این بخش پنج مورد از مهمترین کارهایی که موقع انتخاب URL باید انجام دهید را به شما گفتهایم.
نحوه نوشتن slug بهینه
یکی از مهمترین بخشهای URL که باید حتما بهینه انجام شود، این است که خود اسلاگ را بهینه کنید. برای بهینهسازی slug پنج نکته زیر را حتما باید رعایت کنید. در تمام نکات نیز یک مثال خوب و بد درباره اسلاگ همین صفحه برای شما آوردهایم
از زبان انگلیسی استفاده کنید
از آنجایی که کاراکترهای فارسی در اسلاگ به هم میریزند، بهتر است از کاراکترهای انگلیسی برای نوشتن اسلاگ خود استفاده کنید.
مثال درست: how-to-write-url/
مثال نادرست: چگونه-آدرس-اینترنتی-بنویسیم/
محتوا را وصف کنید
طبق گفته اسناد گوگل، اسلاگ یک صفحه باید در چند کلمه موضوع محتوای آن صفحه را توضیح دهد. این توضیح به خزندههای گوگل کمک میکند تا صفحات را راحتتر تشخیص دهند و رتبهبندی بهتری را انجام دهند.
مثال درست: how-to-write-url/
مثال نادرست: page234/
تا حد امکان کوتاه باشد
خواندن اسلاگهای طولانی برای کاربر سخت است و گوگل نیز همانند تصویر زیر، اسلاگهای طولانی را کوتاه میکند.
مثال درست: how-to-write-url/
مثال نادرست: how-to-write-good-url-for-web-pages-and-impact-on-seo/
از خط تیره (-) استفاده کنید
گوگل پیشنهاد میدهد برای جدا کردن کلمات و عبارتهای مختلف در یک اسلاگ، از خط تیره یا (-) استفاده کنید و از آندر اسکور یا آندر لاین (ـ) استفاده نکنید.
مثال درست: how-to-write-url/
مثال نادرست: how_to_write_url/
از حروف کوچک استفاده کنید
آدرسهای اینترنتی نسبت به بزرگ یا کوچک بودن حروف انگلیسی حساس هستند. استفاده از حروف بزرگ در اسلاگ باعث به وجود آمدن URL تکراری و در نهایت Duplicate Content یا محتوای تکراری خواهد شد که به سئوی سایت شما آسیب میزند.
مثال درست: how-to-write-url/
مثال نادرست: How-To-Write-URL/
استفاده از subfolder مناسب
همانطور که گفتیم، با استفاده از ساب فولدر میتوانید محتوای سایت خود را دسته بندی کنید. سعی کنید در سایت خود ساب فولدر یا زیرپوشههای منطقی درست کنید تا کاربر بداند کجای سایت شما قرار دارد. این کار میتواند تجربه کاربری (UX) بهتری را برای بازدیدکنندگان سایت شما ایجاد کند. ساب دامین میتواند نوع محتوای یافت شده از سایت شما را نشان دهد. همچنین به خزندههای گوگل نیز کمک میکند تا صفحات شما را بهتر درک کنند. البته این را باید در نظر داشته باشید که برای مدیریت صفحات لزوما نیاز نیست که از ساب فولدر استفاده کنید، بلکه این کار را با سایت مپ نیز میتوانید انجام دهید.
بیشتر بدانید: سایت مپ چیست؟
انتخاب پسوند دامنه مناسب برای سایت
سعی کنید برای سایت خود یک پسوند دامنه مناسب پیدا کنید. انتخاب یک پسوند دامنه مناسب به هدف سایت شما بستگی دارد. برای سایتهای درون ایران پسوند .ir مناسب است. با این حال اگر میخواهید سایت شما وجهه بینالمللیتری داشته باشد، میتوانید از پسوند .com استفاده کنید. همچنین اگر خدمات اینترنتی ارائه میدهید، میتوانید از پسوندهایی مانند .net استفاده کنید.
همچنین توصیه شده است از پسوندهای متفرقه مثل .biz، .info و .xyz پرهیز کنید؛ چرا که سایتهای اسپم و کلاهبرداری زیادی با این پسوندهای دامنه ساخته شدهاند و مردم خیلی به آنها اعتماد نمیکنند.
بیشتر بخوانید: تفاوت دامنه ir و دامنه com
استفاده از پروتکل HTTPS
همانطور که در بخش پروتکلها به شما توضیح دادیم، پروتکل HTTPS از اطلاعات حساس کاربران سایت شما در برابر مهاجمان حفاظت میکند. پس اگر سایتی دارید که همچنان از پروتکل HTTP استفاده میکند و گواهی SSL برای آن فعال نشده است، بهتر است که هر چه سریعتر این کار را انجام دهید. جالب است بدانید اگر سایت خود را با پرتال بسازید به صورت رایگان گواهی SSL نیز دریافت میکنید.
عدم استفاده از ساب دامین
اگر از نظر سئو نگاه کنیم، مهم نیست که سایت شما ساب دامین www را داشته باشد یا خیر؛ اما مسئلهای که وجود دارد این است که وب سایتهای مختلف در حال حذف آن از ساختار URLهای خود هستند. اگر این ساب دامین غیر ضروری را از آدرس اینترنتی خود حذف کنید، آدرس کوتاهتر و به یادماندنیتری خواهید داشت. اگر هم میخواهید از ساب دامین برای تقسیم سایت خود به بخشهای مختلف استفاده کنید، بهتر است که از ساب فولدر یا زیر پوشه استفاده کنید.
دلیل این توصیه را به شما توضیح میدهیم. گوگل گفته است که استفاده از ساب دامین یا ساب فولدر برای تقسیم سایت به بخشهای مختلف، از جمله کارهایی است که میتواند به بهبود سئو کمک کند. با این حال بسیاری از کارشناسان بهینهسازی سایت معتقد هستند که اگر از ساب دامینهای مختلف برای بخشبندی سایت استفاده کنید، خزندههای گوگل آنها را به عنوان یک سایت جدا در نظر میگیرند. این مسئله باعث میشود تا ارزش بک لینکهای سایت بین ساب دامین و دامنه اصلی تقسیم شود.
راه حل ما نیز به شما این است، برای این که درگیر چنین مسائلی نشوید از ساب دامین استفاده نکنید، بلکه از ساب فولدر یا سایت مپ استفاده کنید.
کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تمام بخشهای یک آدرس اینترنتی و اهمیت آن در سئو آشنا کنیم. همانطور که خواندیم، شاید آدرس اینترنتی در نگاه اول خیلی اهمیت بالایی در سئوی سایت نداشته باشد، اما رعایت نکردن اصول مربوط به نوشتن آن میتواند به سایت شما ضربه بزند. با استناد به حرفهای گفته شده، بعد از خرید یک دامنه مناسب و فعالسازی پروتکل SSL، باید اسلاگهایی کوتاه، با کاراکتر انگلیسی، مرتبط به متن و با خط فاصله (-) بنویسید. همچنین نکات دیگری مثل تقسیم بندی سایت با ساب فولدر یا سایت مپ را مطرح کردیم که میتوانند سایت شما را برای گوگل روشنتر کنند. اگر شما نیز تجربه، نظر یا سوالی درباره نحوه نوشتن آدرس اینترنتی دارید، میتوانید آن را در بخش دیدگاهها با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوالی درباره نحوه ساخت سایت اینترنتی با پرتال دارید، میتوانید با کارشناسان پشتیبانی مجموعه ما با شماره 02191003383 تماس بگیرید.
سوالات متداول
URL یا آدرس اینترنتی را چگونه بنویسیم؟
برای نوشتن یک URL خوب باید از کلمات مرتبط استفاده کنید. همچنین آن را به صورت انگلیسی، با حروف کوچک و استفاده از خط فاصله (-) بنویسید. به طور کلی برای نوشتن یک آدرس اینترنتی خوب باید استانداردهایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم را رعایت کنید.
یک آدرس اینترنتی ایدهآل چه ویژگیهایی دارد؟
یک آدرس اینترنتی ایدهآل علاوه بر رعایت استانداردهای فنی یک URL، کوتاه نوشته میشود و مضمون صفحه را در کوتاهترین حالت توصیف میکند.
یک آدرس اینترنتی یا URL از چه قسمتهایی تشکیل میشود؟
آدرس اینترنتی از پروتکل، ساب دامین، دامنه، TLD و اسلاگ تشکیل شده است و در بعضی موارد ساب فولدر و پارامترهای URL به آن اضافه میشود.
دیدگاهها
<h1>test</h1>
عالی
دنیا شاکری
سلام
ممنون از نظر خوبتون دوست عزیز :)