در کسب و کارهای سنتی برای اینکه دیگران شما را بشناسند، کمی دربارۀ خود و کاری که انجام میدهید توضیح میدهید. حالا برای چیزی مانند سایت مخاطب از کجا باید متوجه کسب و کار و هدف شما بداند؟ بهترین راه اضافه کردن توضیحاتی درمورد خودتان در صفحۀ «درباره ما» وبسایتتان است.
وجود «صفحه درباره ما» در سایت اهمیت زیادی دارد؛ چون به کسانی که به سایت شما رجوع می کنند، توضیح می دهد که شما چه کسانی هستید؟ چه کسب و کاری دارید؟ و هدفی که در راه اندازی کسب و کار دارید چیست.
بعضی از افراد، در وبسایت خود برای توضیح دادن به سوالات بالا از مطالب بسیار طولانی و یا برعکس مطالب بسیار کوتاه و ناقص استفاده می کنند، که این کار باعث از بین رفتن اعتبار شرکت خواهد شد. بنابراین تصمیم گرفتیم، که در این مقاله به سوالی که تحت عنوان چگونه یک صفحه درباره ما بنویسیم؟ وجود دارد پاسخ داده و به نمونههایی از صفحه درباره ما اشاره کنیم.
چگونه یک صفحه درباره ما بنویسیم؟
بسیاری از افراد و حتی خود ما وقتی به دنبال محصول یا خدمت هستیم، برای خرید آن به وب سایت رجوع کرده و پس از جستجوی زیاد در سایت های مختلف کالا یا محصولات خود را می خریم و اصلا به صفحه «درباره ما» توجه نمی کنیم.
ولی زمانی که یک کاربر به مشتری تبدیل می شود، یعنی تمام محصولات خود را از یک سایت مشخص خرید می کند تازه این سوالات برایش پیش می آید که:
- آیا شرکتی که از آن خرید می کنم، واقعا شرکت بزرگ و معتبری است؟
- شرکت عمومی است یا خصوصی؟
- چند سال است که فعالیت می کند؟
- مقر اصلی آن در کجا قرار دارد؟
- خدمات و ارزش های اصلی شرکت چیست؟
- به چه دلایلی باید از این شرکت خرید کنم و دیگر شرکت ها را رها کنم؟
در این زمان است که صفحه «درباره ما» به کار شما می آید و مشتری به جواب سوالهایش دست پیدا خواهد کرد. به این ترتیب، اگر شما در توضیح آن مطالب خوبی ننویسید، احتمالا مشتری سایت شما را ترک کرده و فروش شما دوام زیادی نخواهد داشت.
اگر سایت شرکت را خودتان طراحی کرده باشید و مدیریتش در دست خودتان باشد، تمرکز شما بیشتر روی قرار دادن محصولات و نوشتن محتوای جذاب در مورد محصولات و طراحی داخلی سایت می باشد. متاسفانه در اکثر اوقات در حق صفحۀ درباره ما اجحاف شده و به آن بیتوجهی میشود!
بسیاری از شرکت های بزرگ و موفق به سوالاتی که در ذهن مشتریان پیش می آید توجه کرده و یک رابطه دوطرفه بین مشتری و شرکت برقرار میشود. صفحه درباره ما می تواند اولین گام برای رسیدن به این هدف باشد. در ادامه مقاله در مورد اهمیت صفحه درباره ما و نکاتی که باید در این صفحه رعایت شود را توضیح می دهیم.
صفحه در مورد ما باعث اعتماد سازی میشود
قبلا بیشتر معاملات بین مشتریان و فروشنده به صورت حضوری و تماس از نزدیک انجام می شد؛ اما با پیشرفت تکنولوژی و همچنین روی کار آمدن اینترنت، روشهای تازهای برای کسب درآمد از اینترنت بهوجود آمده است. پیشنهاد میکنیم برای پیدا کردن ایدههای دیگر بهجز وبسایت، مقالۀ «راههای طلایی برای رسیدن به درآمد اینترنتی» را حتما مطالعه کنید.
با وجود این نوع از کسب و کارها مانند سایت، باید بتوانید، از طریق صفحه در مورد ما، اطمینان و اعتماد لازم را به مشتریان بدهید. بهاین ترتیب، آنها با اطمینان خاطر از شما خرید خواهند کرد.
در طراحی صفحه در مورد ما باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟
آنچه از این مقاله یاد میگیرید، این است که بدانید چگونه باید با کمک صفحه درباره ما، پاسخ قانع کننده ای به مشتریان خود بدهید. نکات زیر همه چیز را راجع به صفحه درباره ما به شما میگوید.
1. داستان شرکت یا کسب و کار خود را بنویسید
هیچ چیز جذابتر از داستان گویی مخاطب را جذب نمیکند. حتما در صفحه درباره ما، داستان بهوجود آمدن شرکت را بنویسید. مثلا اینکه چه عواملی باعث ایجاد انگیزه برای راه اندازی شرکت شده است، برای رسیدن به این نقطه چه مراحلی را پشت سر گذاشتهاید.
تهیه داستان راه اندازی شرکت، مسیر آغاز کسب و کار شما و همچنین انگیزه ای که برای راه اندازی شرکت داشته اید می تواند زمینه ساز افزایش بازدیدکننده به سایت و تبدیل کاربر به مشتری را برای شما هموار کند.
2. تصویری از پرسنل و توضیحی راجع به آنها قرار دهید
کاربران دوست دارند حتی در کسب و کارهای اینترنتی هم حضور انسان را در پشت صحنه حس کنند؛ در این صورت با اعتماد بیشتری از شما خرید خواهند کرد. حتما در صفحه در مورد ما بعد از نوشتن داستان شرکت و نحوه راه اندازی آن، در مورد بنیان گذاران شرکت، مدیران و همۀ پرسنل مشغول در کسب و کار، تصویر و توضیح مختصری قرار دهید.
در تصویر زیر بخشی از صفحه درباره ما، مربوط به مدیران و پرسنل مشغول در شرکت ما را میبینید:
3. در مورد خصوصیات شرکت و ارزشهای آن توضیح دهید
صفحه در مورد ما، باید دقیقا توضیح دهد که کار شرکت شما چیست و دقیقا قرار است چه کارهایی را انجام دهد. پس حتما ارزش های کاری شرکت را توصیف کرده و بنویسید که چرا باید محصول و یا خدمات شما را استفاده کنند. اگر در کارهای خیر فعالید، می توانید آن را در صفحه در مورد ما بنویسید؛ مثلا 20 درصد فروش محصولات را به امور خیریه اختصاص داده اید..
4. صفحه درباره ما را صمیمانه بنویسید
صفحه درباره ما را طوری بنویسید، که مشتری یا کاربر تصور کند که خود صاحب شرکت یا مدیر آن را نوشته است. این کار حس مثبت و اعتماد را در مشتری ایجاد میکند. استفاده از کلمات اول شخص مفرد و جمع یعنی «من» و «ما» در نوشتن صفحه درباره ما بهتر و مناسبتر می باشد. سعی کنید نوشتار شما کاملا روان و با استفاده از کلمات ساده، قابل فهم و خودمانی باشد.
در مورد برند شرکت خود صمیمانه و بهدور از لحنی رسمی و جدی صحبت بنویسید. داشتن حس شوخ طبعی در نوشتار شما تاثیر مفیدی بر خواننده خواهد گذاشت. پس طوری بنویسید که گویی با یک شخص دارید حرف میزنید و آن شخص کاربر و مشتری شما است نه یک رئیس شرکت یا گروهی از پرسنل.
5. صفحه درباره ما را گهگاهی بروز رسانی کنید
نوشتن محتوای صفحه درباره ما فقط با یکبار تمام نمیشود؛ بلکه شما باید همیشه این صفحه را بروز رسانی کنید. چون شرکت شما ابتدا یک استارتاپ کوچک بوده و کم کم رشد یافته و به شرکتی بزرگتر تبدیل شده است. پس گاهی محتوای آن را بهروز رسانی کنید. همچنین در این مدت احتمالا افراد جدیدی به شما اضافه شده یا اینکه کم شده است. یا اگر یک بخش دیگری در شرکت راه اندازی کردهاید باید در مورد آن مطالبی جدیدی بنویسید.
6. از تصویر و ویدئو استفاده کنید
دیدن بخشهای مختلف شرکت، برای کاربر شما همواره جذابیت دارد. شاید در تصمیم خرید او تاثیر زیادی نداشته باشد، اما نسبت به برند شما حس بهتری پیدا میکند. مثلا عکس هایی که در طول چندین سال از شروع راه اندازی شرکت تا الان داشته اید را جمع آوری کنید و همچنین از مکان های مهمی که بازدید کرده اید تصاویر مناسبی را تهیه کرده و آن را به صورت Timeline در صفحه در مورد ما و در معرض دید کاربران سایت قرار دهید.
یک پیشنهاد مؤثر دیگر تهیه یک ویدئو و آپلود آن در صفحه درباره ما سایتتان است. چه ویدئویی؟ مثلا یک ویدئوی کوتاه از معرفی کسب و کار خود، از بخشهای مختلف شرکت یا اینکه از مشتریان خود تهیه کنید و آن را در سایت قرار دهید. دربارۀ تاثیر ویدیو مارکتینگ دیگر خودتان نتیجه فوقالعاده آن را میدانید. اگر باورتان نمیشود مقالۀ «با ویدیو مارکتینگ فروش خود را به اوج برسانید» را مطالعه کنید.
7. لینک شبکه های اجتماعی را در صفحه بگذارید
اگر ارتباط خود با کاربران را فقط به سایت محدود کنید، نمیتوانید رابطهای صمیمانه با آنها برقرار کنید. به علاوه اینکه خود آنها نیز تمایل دارند در کانالها و شبکههای دیگر نیز با شما در ارتباط باشند یا در جریان اخبار تازه شما قرار بگیرند. بهاین ترتیب، لینک شبکههای اجتماعی خود مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و... را در این صفحه از سایتتان قرار دهید تا جلوی چشم مخاطب باشد.
در صفحۀ درباره ما مرتکب این اشتباهات متداول نشوید!
تا اینجا نکاتی که در صفحه درباره ما تاثیر مثبت میگذارد را با هم مرور کردیم. در ادامه میخواهیم به اشتباهاتی که از خیلیها سر میزند هم اشاره کنیم؛ تا شما عمدا یا سهوا آنها را مرتکب نشوید.
1. نوشتن توضیحات طولانی
کاربر با باز کردن صفحه درباره ما، هدفش این است در چند دقیقه و خیلی سریع با شما و کسب و کارتان آشنا شود. بنابراین با نوشتن توضیحات طولانی او را خسته نکنید. همین که بتوانید بهطور خلاصه خودتان را معرفی کنید و به جواب سوالات احتمالیاش پاسخ دهید، کفایت میکند.
2. اشاره نکردن به هدف شرکت و برتری آن
حتما باید در مورد هدف کلی شرکت و برتری محصولات آن نسبت به دیگر شرکت ها مطالب مفید و جذابی بنویسید. اگر از اهداف، مأموریتهای اصلی و مزیتهای خود چیزی نگویید مخاطب اعتماد لازم را به شما پیدا نمیکند و دلیل قانع کنندهای برای دنبال کردن شما نمییابد.
3. تبلیغات کردن
یکی از اشکالات رایج دیگری که بسیاری از افراد در صفحه در مورد ما سایت خود انجام می دهند، این است که در این صفحه به معرفی محصولات و تبلیغ کردن آن می پردازند که کار بسیار بیهوده ای است. این کار نه تنها نتیجهبخش نیست، بلکه تأثیر منفی هم میگذارد.
معرفی نمونه صفحه درباره ما
در ادامه مقاله لیستی از بهترین و موفقترین صفحات دربارۀ ما سایتهای خارجی را میبینید.
1. سایت MOZ
اگر تجربه مدیریت و کار با سایت را داشته باشید، احتمالا MOZ را میشناسید. صفحه درباره ما این سایت، یک نمونۀ موفق است. تاریخچه شرکت از ابتدای تاسیس آن در سال 2004 میلادی تا حال حاضر با ذکر تمامی جزئیات و چالش هایی که اتفاق افتاده است در قالب یک داستان و بهصورت timeline نوشته شده است.
در واقع با دیدن این timeline حس میکنید که بخشی از داستان شرکت هستید و تمامی وقایع و کارهایی که انجام شده را می بینید. در حالت کلی صفحه درباره ما این سایت، با لحن صمیمانه و صداقتی که دارد، باعث افزایش ترافیک کاربران در این سایت شده است.
2. سایت Joe payton
یکی از شاخص های مهم در صفحه در مورد ما این سایت پر طرفدار، استفاده از تصاویر جذاب می باشد که باعث شده، بسیاری از افراد این سایت را به یاد داشته باشند؛ چون این نقاشیها آنقدر خاص و با استعداد کشیده شده اند که هر شخصی را به وجد می آورد. علاوه بر نقاشی های جذاب، متن نوشته شده در مورد محصولات و ارزش های خود را به طور منظم و با قاعده ای حساب شده در معرض دید کاربران قرار داده است.
3. شرکت Nike
Nike هم جز شرکت هایی است که ریشه و اصل خود را فراموش نمی کند. اگر به سایت این شرکت سر بزنید و صفحه در مورد ما آن را بخوانید متوجه خواهید شد که داستان تاسیس Nike از دانشگاه اورگن آمریکا شروع شده است. یک مربی ورزشی یه اسم بیل بورمن که در این دانشگاه تدریس می کند اولین بار این شرکت را ایجاد کرد و جمله معروف آن هم این است که: «اگر یک بدن دارید، پس ورزشکار هم خواهید بود»، همین جمله کوتاه در پایین صفحه سایت توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.
نمونه های موفق دیگری نیز وجود دارند که می توانید صفحه در مورد ما آنها را مطالعه کنید و هر آنچه از محتوای آن برداشت کردید برای صفحه در مورد ما شرکت خود استفاده نمایید.
نتیجهگیری
در این مقاله سعی کردیم هر چیزی که برای طراحی صفحه درباره ما، بهکارتان میآید را گفتیم. هدف از طراحی صفحه درباره ما، پاسخ دادن به سوالاتی است که مشتریان در مورد سایت و شرکت شما دارند که این دسته از سوالات عبارتند از:
- هدف از راه اندازی کسب و کار شما چیست؟
- چند سال است که فعالیت میکنید؟
- خدمات و ارزش های اصلی شرکت چیست؟
- و ...
باید در این صفحه، هم کاربران را با پاسخ سوالاتشان برسانید، هم اعتماد آنها را جلب کنید؛ در عین اینکه از جذابیت بالایی هم برخوردار باشد. اضافه کردن تصاویر و ویدئو به جذابیت صفحه کمک میکند و مخاطب نخست آنها را میبیند. این دیگر هنر شماست که چگونه محتوایی جذاب تولید کنید و توجه مخاطب را به سمت خود جلب کنید.
امیدواریم از خواندن این مقاله اطلاعات خوبی را به شما انتقال داده باشیم. راستی، اگر سایت فروشگاهی دارید، ما مقالات دیگری در بلاگ داریم و پیشنهاد میکنیم آنها را هم مطالعه کنید:
- 5 نکتۀ حیاتی در طراحی سایت فروشگاهی
- آموزش بهینه سازی تصاویر سایت در 6 قدم
- فاکتورهای یک فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش
در نهایت اگر سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید، استقبال میکنیم.
دیدگاهها
ژینو صالحپور
خیلی کاربردی و عالی ممنون
دنیا شاکری
سلام خیلی ممنون دوست عزیز :)
نخشین فتحی
سلام. ممنون بابت اطلاعات مفید و ارزشمندتون. پاینده باشین.🌹🌹
مهدی بهادرفر
سلام
خواهش میکنم دوست عزیز
نجمه خودستان
واااقعا کامل و عالی بود مرررسی😻
مهدی بهادرفر
سلام
خواهش میکنم
azi
خیلی ممنون عالی بود
میشه در مورد تولید درب و پنجره یو پی وی سی هم راهنمایی کنید؟
زینب
سلام عالی بود.من هنوز سایت ندارم برای کسب و کارم میشه برای اینستا اینکارو انجام بدم؟
مهدی بهادرفر
سلام
بله همین میتونید توی هایلات استوری یه سری استوری درباره ما تهیه کنید
مدیر سایت
نکات جالبی بود. چند خطی به صفحهی درباره ما افزوده شد. 😎
فاطمه شریفی
درود جناب اسماعیلی عزیز
وقت شما بخیر باشه
خیلی هم عالیی :) خوشحالیم که براتون مفید بوده.
کامران فولادی
عالی بود
فاطمه شریفی
درود کامران عزیز :-)
خوشحالیم که براتون مفید بوده. بازم به بلاگ پرتال سر بزنین.
وحید
سلام . مطلب جالب و قابل فهمی بود .
ممنون
فاطمه شریفی
سلام
ممنون از شما آقا وحید :)
شما سایت دارین خودتون؟
پردیسان سیستم
مطالب مفیدی بود، ممنون.
صفحه درباره ما همونطور که شما فرمودین یکی از مفید ترین صفحات شده در این چند سال اخیر و تعدادی زیادی از کاربران مخصوصا به هنگام خرید کالا و یا پرداخت آنلاین اکثرا این صفحه رو کاملا مطالعه می کنند.
فاطمه شریفی
سلام
مرسی از شما و نظری که ثبت کردین :)
درسته؛ توی فضای مجازی هم باید به شکلی کامل و صمیمانه خودمون و کسب و کارمون رو معرفی کنیم تا ابهامی برای کاربر باقی نمونه.
هاشم
توصیههای مفیدی بود. سپاسگذاریم.
فاطمه شریفی
قربان شما :)
خوشحالیم به دردتون خورده :)
حمید
ممنون از راهنماییتون❤❤❤
فاطمه شریفی
خواهش میکنم :) در مورد سایت و فروشگاه اینترنتی مقالات زیادی توی بلاگ هست که پیشنهاد میکنم اونها رو هم مطالعه کنید.