دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

راه اندازی فروشگاه گل و گیاه آنلاین در 9 قدم

اگر فکر می‌کنید ساخت یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه کار سختی است، اشتباه می‌کنید! فروش گل و گیاه یک کار پردرآمد و جذاب است. حتی در خانه هم می‌توانید گیاهان مختلف را پرورش دهید و از طریق سایت اینترنتی آن‌ها را بفروشید.
در این مقاله می‌خوانید:

وقتی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه راه اندازی می‌کنید، یعنی باغی پر از گل‌های رنگارنگ و گیاهان زیبا در دنیای دیجیتال را با یک کلیک به مشتریانتان هدیه می‌دهید. امروزه، با رشد و پیشرفت تجارت الکترونیک، داشتن فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نه‌تنها راهی برای کسب درآمد است، بلکه تجربه‌ای سبز و ماندگار را برای مشتریانی ایجاد می‌کند که به دنبال زیبایی و طراوت طبیعت هستند. اگر علاقه‌مندید این  کسب‌وکار را در دنیای آنلاین راه اندازی کنید، این آموزش دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

چرا باید یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه داشته باشیم؟

فکر می‌کنیم حداقل نیمی از مخاطبان این مقاله، با ما موافق باشند که زندگی شهری، از دور خوش‌تر از وقتی است که واقعا وارد آن شوید! بدتر از همه اینکه زندگی شهری، ما انسان‌ها را که به‌شکل ذاتی به طبیعت علاقه‌مندیم، از این علاقه‌ دور می‌کند؛ اما این علاقه آنقدر شدید است که باعث شده حتی در هیاهوی شهرها، باز هم نتوانیم از گل و گیاه فاصله بگیریم و حداقل در خانه یا محل کارمان 1 یا 2 گلدان داشته باشیم.

البته رونق و شلوغی بازارهای گل و گیاه در شهرها و همینطور ترافیک بالای سایت‌های فروش گل آنلاین، نشان می‌دهد علاقه مردم به سبز کردن فضای محل زندگی بیشتر شده است. همچنین،  داشتن یک فضای سبز در خانه، به دغدغه اصلی بسیاری از افراد تبدیل شده است. مثلاً طبق گفته shopify در میانه سال 2020 و دقیقاً در اوج کرونا، جستجوی کلمه خرید گل افزایش پیدا کرده است! در این شرایط قطعاً علاقه به راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه، در افراد فعال این حوزه هم به وجود آمده است.

اگر شما هم از آن‌دسته عزیزانی هستید که فکر می‌کنید می‌توانید با کمک اینترنت نه‌تنها کسب و کار، بلکه زندگی‌تان را تغییر دهید، در این مقاله همراه ما باشید تا تمامی مراحل ساخت یک فروشگاه اینترنتی گل را به شما توضیح دهیم.

کاریکاتور-راه اندازی-فروشگاه اینترنتی گل و گیاه

راهنمای راه اندازی فروشگاه گل و گیاه آنلاین

به احتمال زیاد، همین ابتدای کار این سؤال در ذهن‌ شما شکل می‌گیرد که در فروش اینترنتی، چطور باید گل و گیاه را ارسال کرده و به دست مشتریان برسانید؟ نگران نباشید، در این زمینه شرکت‌های پستی همراه شما هستند و بدون هیچ نگرانی وظیفه ارسال محصولات گیاهی را برعهده می‌گیرند؛ بنابراین تمامی مراحل را به دقت بخوانید.

1-گوشه بازار را پیدا کنید!

در مقاله «نیچ مارکتینگ» توضیح داده‌ایم که بهترین انتخاب شما برای شروع یک کسب و کار یا کسب و کار اینترنتی، این است که به جای ورود به یک بازار بزرگ، نگاهی به گوشه‌ای از بازار بیندازید. به این ترتیب از مزایای زیادی مانند دسترسی آسان‌تر به مشتریان، هزینه‌های کم‌تر بازاریابی دیجیتال، کاهش هزینه در برندسازی و... برخوردار می‌شوید؛ اما منظور از انتخاب یک گوشه در بازار گل و گیاه چیست؟ برای درک بهتر به فروش گیاهان زیر توجه کنید به عنوان مثال مطرح شده‌اند:

  • گل و گیاه آپارتمانی
  • کاکتوس
  • گیاهان باغی
  • عمده گیاه،
  • بذر گیاهان خوراکی
  • گیاهان آبزی
  • محصولات مراقبت از گیاه مثل کود
  • گلدان‌های تزئینی
  • تراریوم
  • محصولات مشتق از گیاهان مثل کرم آلوئه‌ورا

در واقع اگر به جای ورود به کل این تجارت الکترونیک، یکی از حوزه‌های بالا را انتخاب کنید، عملاً از طریق استراتژی نیچ مارکتینگ پیش رفته‌اید. به این ترتیب بدون نیاز به رقابت با بزرگان، در مدت کوتاهی در این گوشه از بازار به یک برند تبدیل شده‌اید؛ سپس با سرمایه بدست آمده می‌توانید به دیگر بازارها هم وارد شوید.

2- به فکر تأمین محصول باشید

خب، در مرحله بعدی نوبت به تأمین محصول می‌رسد. بر خلاف تصور عموم، برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود، نیاز نیست تولیدکننده یا فروشنده محصول باشید. اتفاقاً شما می‌توانید بدون داشتن محصول هم اقدام به فروش اینترنتی آن کنید! چطور؟

همانطور که قبلاً در مقاله «دراپ شیپینگ» نیز گفته شده است، می‌توانید به سراغ فروشنده یا تولیدکننده گل و گیاه بروید، با او در مورد پورسانت از فروش صحبت کرده و حتی قراردادی را هم تحت این عنوان ببندید. بعد از این تصاویر محصولاتش را در سایت گذاشته و هر زمانی که یک سفارش دریافت کردید، به او بگویید سفارش را به محل مشتری ارسال کند.

همین حالا هم تعداد زیادی کسب و کار اینترنتی به همین شکل در حال فعالیت هستند؛ بنابراین تصور نکنید روشی که توضیح داده‌ایم غیر قابل اجراست.

البته اگر شما، خود تولیدکننده یا فروشنده محصول باشید، شرایط بهتر و کنترل بیشتری بر روی کسب‌وکارتان خواهید داشت؛ در چنین شرایطی نه‌تنها سود شما افزایش پیدا می‌کند، بلکه عملاً از 0 تا 100 مدیریت فروش به ویژه قیمت گذاری محصولات آنلاین خود را در دست دارید.

نکته: پیشنهاد می‌شود در ابتدای کار از دیگران برای تأمین محصول کمک بگیرید؛ به این ترتیب زمان کافی برای رشد کسب و کارتان خواهید داشت. این در حالی است که وقتی شرایط بیزینس‌ شما به حد مطلوبی رسید، می‌توانید خودتان اقدام به تأمین محصول کنید.

عکس تهیه محصولات گل و گیاه

3- وب سایت فروشگاهی خودتان را راه‌اندازی کنید

خب، زمان آن رسیده است که وارد دنیای کسب و کارهای اینترنتی شوید. برای این کار، در قدم اول نیاز به ساخت یک سایت دارید. اگر نمی‌دانید باید چطور وب سایت فروشگاهی بسازید و آن را مدیریت کنید، پیشنهاد می‌کنم به سراغ فروشگاه ساز پرتال بروید!

فروشگاه اینترنتی که از این سیستم تحویل می‌گیرید، به‌شکل کاملاً حرفه‌ای ساخته شده است. همینطور تمامی آموزش‌های لازم مدیریت سایت و کار با آن از طرف متخصصان پرتال در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته مزیت‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. از دیگر دلایلی که این ابزار را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به کمک آن سایت‌ خود را بسازید، این است که متخصصان پرتال به‌شکل رایگان و دائم سایت شما را پشتیبانی می‌کنند تا مبادا مشکلات فنی کسب و کارتان را به خطر بیندازد؛ 

مهم‌تر از همه:

شما می‌توانید همین حالا با ورود به صفحه فروشگاه‌ساز، قالب مورد نظر را انتخاب کنید، در کم‌تر از 2 دقیقه سایت‌تان را تحویل بگیرید و تا 7 روز بدون نیاز به 1 ریال هزینه، با سایت کار کنید! در نهایت اگر از سایت، خدمات پشتیبانی، ظاهر و... رضایت داشتید، هزینه طراحی سایت فروشگاهی را می‌پردازید.

4-به درستی قیمت‌گذاری کنید!

حالا به یکی از بخش‌های مهم مسیر رسیدیم. به‌طور کلی در دنیای کسب و کار، قیمت‌گذاری یکی از مهم‌ترین عناصر محسوب می‌شود. در این مرحله شما باید با توجه به شرایط بازار، رقبا، مخاطبان و... محصولات‌تان را قیمت‌گذاری کنید.

این موضوع که محصولات را با قیمت ارزان بفروشید یا گران، با توجه به استراتژی‌های خودتان مشخص می‌شود؛ اما اگر از نظر ما:

اصولاً افرادی که به صورت آنلاین گل خریداری می‌کنند، آن‌دسته از مخاطبانی هستند که خیلی برا‌یشان چند هزار تومان هزینه بیشتر مهم نیست؛ اما در مقابل، به وجود خدماتی مثل گارانتی محصول، پشتیبانی، ارسال به موقع و... اهمیت می‌دهند. با توجه به این موضوع، شاید بهتر باشد به جای استراتژی‌های کاهش قیمت، با افزایش کیفیت خدمات و تنوع محصولات، ارزش پیشنهادی خود را ارتقا دهید و در نتیجه، امکان افزایش قیمت را نیز فراهم کنید.

در هر حال، در حین قیمت‌گذاری به این نکات و موارد هم دقت کنید:

  • هزینه‌های بسته‌بندی محصول
  • هزینه‌های ارسال سریع کالا
  • هزینه‌های بیمه محصول
  • افزایش یا کاهش قیمت گل در فصل‌های مختلف

نکته: اگر مشتریان هدف شما مخاطبان خرید عمده گل هستند، شاید بهتر باشد به سراغ استراتژی‌های کاهش هزینه و قیمت بروید. در ضمن پیشنهاد می‌کنم مقاله «استراتژی های قیمت گذاری» را هم بخوانید.

5-از محصولات، عکس حرفه‌ای بگیرید!

به‌طور کلی در دنیای کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاهی، تصاویر محصول اهمیت زیادی دارد. زمانی که صحبت از فروش گل باشد، این اهمیت چند برابر می‌شود؛ چراکه خریداران این محصول به شدت نسبت به ظاهر آن حساسیت دارند. بنابراین باید برای عکاسی محصولاتی مانند گل و گیاهان، به چند نکته دقت کنید:

  • از فیلترهایی که عکس محصول را به‌شکل غیر واقعی ویرایش می‌کند، استفاده نکنید.
  • حتماً از زوایای مختلف محصول عکس بگیرید.
  • یک یا چند عکس از نمای نزدیک محصول در صفحه قرار دهید.
  • بهتر است در فضایی از محصول عکس بگیرید که بسیار جذاب و متفاوت باشد و احساس طبیعی بودن را به ذهن مخاطب القا کند.
  • در محیط عکاسی شما باید نور زیادی داشته باشد تا هم عکس‌ها زیباتر شوند و هم مشتری بتواند تمامی ابعاد محصول را ببیند.
پیشنهاد می‌کنیم برای این که عکس‌های بهتری بگیرید، مقالات زیر را بخوانید:
از محصولات فروشگاه اینترنتی‌مان عکس‌ جذاب بگیریم!

6- برای ارسال محصول، برنامه‌ریزی کنید

همانطور که پیش‌تر گفتیم، برای ساخت فروشگاه آنلاین گل و گیاه یکی از مهم‌ترین سؤالات و چالش‌ها، نحوه ارسال محصول است. نکته مهم‌تر اینجاست که به همان اندازه‌ای که شما در مورد این موضوع نگرانی دارید، مشتریان‌تان هم در این مورد نگرانند. به طور کلی شما 2 روش ارسال محصول دارید:

  • روش اول: ارسال محصول داخل شهر است. در واقع گل و گیاه را می‌توانید برای مشتریان شهر خودتان به کمک تاکسی‌های آنلاین، سرویس‌های آنلاین مخصوص بار،اسنپ باکس و... ارسال کنید.
  • روش دوم: ارسال خارج شهری برای مشتریانی است که از دیگر استان‌ها اقدام به خرید محصول کرده‌اند. برای رساندن محصول به آن‌ها باید از شرکت‌های پستی کمک بگیرید. در حال حاضر شرکت‌های پست و تیپاکس در این زمینه با شما همکاری می‌کنند. علاوه‌بر این، خدمات شرکتی به اسم کالارسان چاپار نیز می‌تواند به شما کمک کند.
نکته: به واسطه نگرانی مشتریان در رابطه با ارسال گل و گیاه، باید یک صفحه سایت را به این موضوع اختصاص دهید و  تمامی توضیحات در مورد نحوه ارسال را در آن بنویسید؛ حتی باید لینک صفحه را در بخش منو یا جایی قرار بدهید که مخاطبان به محض ورود بتوانند آن را مشاهده کنند.

7- فعالیت در اینستاگرام را شروع کنید

بعد از طراحی سایت فروشگاهی و بهینه‌سازی آن، بهترین روش برای جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری، فعالیت در اینستاگرام است. در صورتی که به درستی در این فضا فعالیت کنید، مخاطبانی که در اینستاگرام جذب می‌کنید بسیار بیشتر از مخاطبان سایت خواهد بود؛ اما سؤال اصلی اینجاست که چگونه در اینستاگرام فعالیت کنید؟

تولید محتوا! در واقع کاری است که باید در اینستاگرام انجام دهید. تولید محتوای جذاب برای جذب مخاطبان بسیار مؤثر است. به‌عنوان مثال، از جمله محتواهای جذابی که در حوزه گل و گیاه می‌توانید به کمک آن‌ها مشتری جذب کنید، این موارد هستند:

  • نمایش محصولات و گل‌های جذاب،
  • توضیح در مورد ویژگی‌های هر گونه گل،
  • توضیح در مورد تیره انواع گیاهان،
  • آموزش نگهداری گیاهان،
  • آموزش تکثیر گیاهان،
  • سایر موارد 

به کمک چنین محتواهایی، نه‌تنها مخاطبان زیادی به پیج‌ شما جذب می‌شوند، بلکه بعد از آن با اعتمادسازی، می‌توانید آن‌ها را به مشتریان دائمی‌ تبدیل کنید.

فعالیت در اینستاگرام

8-برای محصول توضیحات کامل بنویسید

پلتفرم‌های فروش آنلاین در بسیاری از موارد به شما کمک بسزایی می‌کنند. صرف نظر از اینکه در چه حوزه‌ای فعالیت دارید، نوشتن توضیحات کامل و جذاب برای هر محصول، کلید طلایی افزایش فروش در دنیای تجارت الکترونیک است. نکته اینجاست که میزان توضیحات مورد نیاز برای هر محصول متفاوت است. بعضی محصولات به توضیحات زیادی نیاز ندارند؛ در حالی که برخی دیگر برای جلب اعتماد مشتری، نیازمند توضیحات مفصل‌تری هستند.

گل و گیاه دقیقاً از همین نوع محصولات است که توضیحات زیادی دارد. توضیحاتی در مورد نام گیاه، سن آن، تیره گیاه، آپارتمانی بودن یا نبودن و سایر مواردی که به این حوزه مربوط می‌شوند. در واقع هر چه در صفحه محصول به سؤالات بیشتری پاسخگو دهید که ذهن مخاطبان را به خود درگیر کرده است، احتمال تبدیل آن‌ها به یک مشتری بیشتر می‌شود.

9-در وبلاگ سایت محتوای جذاب منتشر کنید

اگر بخواهیم چند مورد از کلمات کلیدی که در گوگل در زمینه گل و گیاه جستجو شده را برای‌ شما مثال بزنیم، می‌توانیم به مواردی چون آموزش نگهداری از پتوس، دلیل خشک کردن کاکتوس، انواع کاکتوس، نحوه تکثیر کاکتوس، اشاره کنیم.

نکته مهم این است که تمام افرادی که این کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند، همگی از افراد علاقه‌مند به دنیای گل و گیاه هستند و به دنیای سبز اهمیت می‌دهند. به عبارت دیگر آن‌ها همه مشتریان و مخاطبان به کسب و کار و محصول شما علاقه‌مندند.

با توجه به این موضوع، باید در وبلاگ سایت‌ خود به صورت منظم محتوای با کیفیت منتشر کنید. به این صورت شاهد افزایش تعداد محتواهای ارزشمند و بهینه‌سازی مناسب آن‌ها با توجه به اهمیت فاکتورهایی مانند سئوی سایت خواهید بود. با این روش، نه‌تنها جایگاه خود را در صفحه اول نتایج جستجو تقویت می‌کنید، بلکه باعث جذب کاربران و مشتریان بیشتری به وب‌سایت خود می‌شوید.

محتوای-وب-وبلاگ-گل

10- تجربه کاربری سایت (UX) را بهبود بدهید

همیشه دنبال راه‌هایی باشید که خرید از سایت‌ شما برای کاربران راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد. به همین دلیل باید UI و UX سایت را ارتقاء دهید. به بیان ساده تجربه کاربری، در واقع تجربه‌ای است که الان از حضور در این سایت دارید!

به‌عنوان مثال:

  • اینکه رنگ پس‌زمینه به خوبی تنظیم شده و باعث آزار چشمان‌تان نمی‌شود.
  • این مورد که لینک تمامی صفحات مورد نیازتان در منو قرار گرفته است یا خیر.
  • این موضوع که سرعت سایت بهبود پیدا کرده است.
  • حتی اینکه به دلیل وجود فلان مشکل در سایت احساس بدی دارید یا نه.

همه این موارد جزئی از تجربه کاربری یا همان UX سایت هستند. نکته مهم اینجاست که امروز تجربه کاربری هم در سئوی سایت و هم نرخ تبدیل مخاطب به مشتری تاثیر زیادی دارد. مثلاً چند سال پیش بود که آمازون اعلام کرد صرفاً یک تأخیر یک‌دهم ثانیه‌ای در سرعت، باعث کاهش شدید فروشش شده است! با توجه به این موضوع، حتماً در مورد تجربه کاربری مطالعه کنید و  از اجرای تمامی فاکتورهای مربوطه مطمئن شوید.

البته اگر فروشگاه اینترنتی‌ خود را از سایت ساز پرتال گرفته باشید، به‌طور پیش‌فرض بسیاری از فاکتورهای مربوط به تجربه کاربری در آن رعایت شده است.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه

همین الان گل‌فروشی آنلاین خودتان را راه‌اندازی کنید

اگر واقعا تصمیم‌ شما برای راه اندازی فروشگاه آنلاین گیاهان جدی است، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا وارد پرتال شده و بدون نیاز به پرداخت یک ریال هزینه، سایت‌تان را ساخته و تا 7 روز به رایگان آن را تست کنید. نگران آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی خود نباشید، چون فروشگاه ساز پرتال پشتیبانی دائمی و رایگان دارد. هرجا و هر زمان که سؤال یا مشکلی داشتید، تیم پشتیبانی شما را راهنمایی می‌کند.

اگر هم هنوز در ساخت چنین کسب و کاری تردید دارید و در ذهن‌تان با چالشی روبه‌رو هستید، همین حالا سؤال‌ خود را در آن مورد در بخش دیدگاه مطرح کنید تا به‌طور کامل آن را پاسخ دهیم. اگر هم نیاز به راهنمایی در مورد طراحی سایت دارید، با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول

  • چگونه می‌توانم یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه راه‌اندازی کنم؟

برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه، مراحلی چون انتخاب پلتفرم مناسب، طراحی و شخصی‌سازی فروشگاه، تأمین محصولات، عکاسی حرفه‌ای و قیمت‌گذاری و مدیریت سفارش‌ها را دنبال کنید.

  • چگونه محصولات را به مشتریان ارسال کنم؟

برای ارسال محصولات باید به دو روش ارسال محصول داخل شهر از طریق پیک‌های موتوری یا تاکسی‌های آنلاین و ارسال به سایر شهرها با استفاده از شرکت‌های پستی عمل کنید.

  • چگونه می‌توانم مشتریان بیشتری برای کسب و کارم جذب کنم؟

برای جذب مشتریان بیشتر باید نکاتی چون بازاریابی دیجیتال، تولید و ارائه محتوای آموزشی و ارائه خدمات مشتری‌مدار را درنظر بگیرید.

  • چگونه قیمت‌گذاری مناسبی برای محصولاتم انجام دهم؟

در قیمت‌گذاری محصولات رعایت مواردی چون هزینه‌های تولید یا تأمین، قیمت رقبا و ارزش افزوده ضروری است.

  • آیا برای فروش آنلاین گل و گیاه به مجوز خاصی نیاز دارم؟

برای فعالیت قانونی در فروش آنلاین، نیاز به دریافت مجوزهای مربوطه از مراجع ذی‌صلاح دارید که مهم‌ترین‌ آن‌ها شامل پروانه کسب و نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) هستند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

سلام . مقاله کاملی بود. ممنون از شما
یه سوال و راهنمایی از شما داشتم من مقدار زیادی گل آپارتمانی برای فروش دارم ،بهترین روش برای فروش کجاست ؟

سلام
از طریق دیوار و شیپور یا اینستاگرام میتونید بفروشید

سلام عرض احترام وقت شما بخیر
بنده یک پیچ گلفروشی آنلاین دارم اما تا حالا هیچ فروشی نداشتم .
و اینکه پیچم اصلا رشت نمیکند یعنی بازدید محتوام بیشتر نمیشه .
شما در این باره می‌توانید راهنمایی ام کنید؟

سلام دوست عزیز
برای رشد پیج باید یکم تبلیغات کنید و سعی کنید محتواهای جذاب برای تولید محتوا داشته باشید.

وای من عاشق چنین سایتاییم

عالی بودش ممنونم

ارسال دیدگاه
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2