شرکت تجارت الکترونیک پارسیان یکی از درگاههای پرداخت اینترنتی معتبر در ایران است که با نام تاپ شناخته میشود. این شرکت در سال 1379 تأسیس شد. شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان با اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی، در زمینه انواع خدمات پرداخت الکترونیکی و تولید نرم افزارهای مرتبط با سیستم بانکی فعالی میکند.
این شرکت در سال 1396 نام برند خودش را به نام تاپ تغییر داد. اگر جایی نام تاپ را دیدید، بدانید که این برند مربوط به بانک پارسیان است. در ادامه این مقاله به بررسی کامل درگاه اینترنتی پارسیان و نحوه اتصال آن به سایت میپردازیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
مراحل دریافت درگاه پرداخت پارسیان
اگر شخص حقیقی یا حقوقی هستید، برای دریافت درگاه پرداخت پارسیان (تاپ) ابتدا وارد لینک ثبت نام درگاه پارسیان شوید. سپس طبق راهنمای تصویری عمل کنید. این مراحل برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.
مرحله اول - ثبت نام در تاپ
اگر تا به حال در سامانه درگاه پرداخت پارسیان ثبت نام نکردهاید، گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. در غیر این صورت گزینه ورود را بزنید.
اشخاص حقیقی و حقوقی برای ثبت نام به این اطلاعات نیاز دارند:
- ایمیل
- کلمه عبور
به خاطر داشته باشید که ایمیل انتخابی شما مربوط به شرکت یا شخص حقوقی باشد. در انتخاب رمز عبور قوی هم دقت کنید. با انتخاب دکمه ثبت، یک ایمیل تأییدیه به آدرس ایمیل شما ارسال میشود. با تأیید ایمیل میتوانید وارد پنل کاربری شوید.
مرحله دوم - ثبت نام درخواست درگاه
در مرحله بعد، شما در صفحه پیشخوان پنل کاربری قرار دارید. در این صفحه باید گزینه ثبت درخواست درگاه را انتخاب کنید. مشتریان حقیقی یا حقوقی باید در این صفحه فرمهای جداگانه پر کنند.
پذیرنده حقیقی
همان طور که در تصویر مشخص شده است، اطلاعات مورد نیاز برای پذیرنده حقیقی شامل موارد زیر است:
- کد ملی و اطلاعات شخصی در شناسنامه صاحب اینماد (اسم و فامیل به صورت انگلیسی و فارسی)
- تلفن تماس
- پست الکترونیک
- اطلاعات پستی و محل قرارگیری فروشگاه
- اطلاعات و زمینه فعالیت فروشگاه
- اطلاعات حساب بانکی برای تسویه وجوه
- کد رهگیری مالیاتی
پذیرنده حقوقی
اگر به عنوان شخص حقوقی یا شرکت قصد دریافت درگاه پرداخت تجارت الکترونیک پارسیان را دارید، گزینه مشتری حقوقی هستم را انتخاب کنید. در این بخش باید اطلاعات زیر را وارد کنید:
- اطلاعات و شناسه ملی شرکت حقوقی صاحب اینماد
- اطلاعات پستی و محل قرارگیری شرکت
- اطلاعات تماس
- اطلاعات و زمینه فعالیت فروشگاه
- اطلاعات مدیر عامل شرکت (دارنده حق امضا در روزنامه رسمی)
- اطلاعات فروشگاه
- اطلاعات حساب بانکی برای تسویه وجوه
- کد رهگیری مالیاتی
- کد اقتصادی
بیشتر بدانید: همه چیز درباره دریافت کد مالیاتی
مرحله سوم - اطلاعات مربوط به سایت
بعد از تکمیل این صفحه، گزینه تأیید و مرحله بعد را انتخاب کنید. در صفحه بعدی باید اطلاعات رابط فنی یا همان مشخصات مدیر فنی سایت فروشگاهی را وارد کنید. این مرحله برای ارتباط پشتیبانان شرکت تاپ با پشتیبان فنی سایت شما در صورت بروز مشکل است.
در مرحله بعد باید اطلاعات مربوط به سایت را وارد کنید:
- آدرس سایت
- IP سرور سایت
- تاریخ شروع و انقضای اینماد
نکته: بعد از تایید درخواست، یک فرم قرارداد در صفحه درخواست شما ایجاد میشود. فرم را دانلود کرده و پس از تکمیل و امضا، آن را آپلود کنید. بهتر است فرم قرارداد را پرینت بگیرید و پس از امضا آن را اسکن کنید.
در این صفحه باید مدارک خواسته شده با توجه به اشخاص حقیقی یا حقوقی را بارگذاری کنید.
- کارت ملی متقاضی
- صفحه اول شناسنامه متقاضی
- استعلام شماره شبا
- سند مالکیت یا اجاره نامه
- پروانه کسب یا مجوز فعالیت
- تصویر اینماد
در آخر تمام اطلاعات وارد شده قابل مشاهده خواهد بود. یک دور فرم درخواست درگاه پرداخت پارسیان را مشاهده کرده و در صورت صحت، آن را تأیید کنید.
مرحله چهارم - احراز هویت و بررسی
کارشناسان درگاه اینترنتی پارسیان مدارک و اطلاعات فرم درخواست شما را بررسی میکنند. در صورت احراز هویت موفقیت آمیز شما، درگاه پرداخت برایتان فعال شده و اطلاعات پیادهسازی آن ارسال میشود.
نکته: بر اساس مصوبه بانک مرکزی، کارمزد تراکنشهای بانکی در سال ۱۴۰۳ در همه درگاههای بانکی یک نرخ مشخص است. طبق این مصوبه تراکنش کمتر از ۶۰۰ هزار تومان - کارمزد ۱۲۰ تومان، تراکنش بین ۶۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان - کارمزد ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش و تراکنش بالای ۲۰ میلیون تومان - کارمزد ۴۰۰۰ تومان است.
مدارک لازم برای دریافت درگاه پارسیان
با توجه به اینکه فرم شخص حقیقی یا حقوقی را انتخاب میکنید، مدارک مورد نیاز برای دریافت درگاه پرداخت نیز متفاوت است.
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی
- تصویر کارت ملی متقاضی
- تصویر شناسنامه متقاضی
- فرم قرارداد امضا شده توسط متقاضی
- سند مالکیت یا اجارهنامه به نام متقاضی
- دفترچه حساب و دسته چک
- فرم تكميل و امضا شده قرارداد مراكز فروش مجازی و شرایط عمومی قرارداد در دو نسخه (بدون خط خوردگی)
- دریافت و راهاندازی اینماد وب سایت و ارسال تصویر نماد
- داشتن کد رهگیری مالیاتی
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی
- تصویر کارت ملی صاحبان امضا
- تصویر شناسنامه صاحبان امضا
- آگهی تاسیس شرکت
- آخرين آگهی تغييرات شركت در روزنامه رسمی
- دفترچه حساب یا دسته چک یا استعلام شبا
- سند مالکیت یا اجاره نامه شرکت یا یکی از اعضای هیئت مدیره
- دریافت و راهاندازی اینماد وب سایت و ارسال تصویر نماد
- فرم تكميل و امضا شده قرارداد مراكز فروش مجازی و شرایط عمومی قرارداد در دو نسخه مهمور به مهر شركت (بدون خط خوردگی)
- داشتن کد مالیاتی
- داشتن کد اقتصادی
نکته: تسویه حساب تراکنشهای روزانه از درگاه پرداخت پارسیان بر اساس سیکل پایا است. تراکنشهایی که 45 دقیقه قبل از شروع سیکل ثبت شده باشند، در سیکل جاری پرداخت میشود. چرخه اول ساعت 3:45، چرخه دوم ساعت 10:45، چرخه سوم ساعت 13:45 و چرخه چهارم ساعت 18:45 است.
نحوه اتصال درگاه پرداخت پارسیان به وب سایت
اگر سایت خود را با وردپرس یا فروشگاه ساز پرتال ساختهاید، در ادامه نحوه اتصال درگاه پارسیان به هر دو روش را توضیح میدهیم.
اتصال درگاه پارسیان به سایت ساز
برای اتصال درگاه به سایت ساخته شده با پرتال باید مراحل زیر را انجام دهید:
- از منوی سمت راست پنل مدیریت در بخش تنظیمات وب سایت، گزینه درگاههای پرداخت را انتخاب کنید.
- در صفحه باز شده گزینه «ایجاد درگاه» را انتخاب کنید.
- در این صفحه روش پرداخت را به «پرداخت الکترونیک پارسیان» تغییر دهید. سپس عنوان حساب، صاحب امتیاز و کد پذیرنده را در فیلدهای مربوطه بنویسید. در نهایت روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.
اتصال درگاه پارسیان به وردپرس
برای اتصال درگاه بانک پارسیان به وب سایت 2 راه پیش روی شما قرار دارد. اولین راه خرید افزونه درگاه پارسیان از وب سایتهای معتبر است. بعد از خرید با نصب افزونه درگاه پرداخت پارسیان در ووکامرس و وارد کردن اطلاعات پایانه فروشگاهی، وب سایت شما به درگاه پارسیان متصل میشود.
در روش دوم باید مستندات اتصال درگاه پارسیان را به صورت جداگانه از شرکت تجارت الکترونیک پارسیان دریافت و در سایت فعال کنید.
بیشتر بدانید: معرفی بهترین درگاههای پرداخت اینترنتی
پشتیبانی درگاه الکترونیک پارسیان
درگاه پرداخت پارسیان نیز برای مشتریان خود به صورت ۲۴ ساعته امکان برقراری تماس با تیم پشتیبانی را فراهم کرده است. بهترین راه برای دریافت خدمات پشتیبانی شرکت تاپ، تماس با شماره ۰۲۱۲۳۱۸ داخلی ۴ است. سایر نشانیها و شماره تماس شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان به شرح زیر است:
- آدرس شرکت: تهران، بلوار نلسون ماندلا (جردن)، خیابان شهید سلطانی (سایه)، شماره 8
- شماره تلفنهای تماس: ۲۲۶۶۱۷۷۷ - ۲۲۶۶۱۷۸۷ - ۰۲۱۲۳۱۸
- ایمیل: info@pec.ir
- صندوق پستی: 1967735811
مزایای درگاه پرداخت اینترنتی تاپ
درگاه پرداخت تاپ مثل مابقی درگاههای بانکی کشور است. به همین خاطر تفاوت چندانی با دیگر pspها ندارد. اما زمان طولانی فعال سازی درگاه جزو معایب درگاه پارسیان است. فعال سازی درگاه بعد از ثبت درخواست بین 2 تا 5 هفته زمان میبرد. اما بد نیست با مزایای درگاه تاپ آشنا شویم.
از جمله ویژگیهای مثبت این درگاه پرداخت میتوان به این موارد اشاره کرد:
- ✔ ارائه سیستم پرداخت پیامکی برای ارسال لینک درگاه به مشتریان
- ✔ دارا بودن استانداردهای امنیتی برای تبادل تراکنشهای مالی
- ✔ خرید شارژ اتوماتیک سیمکارتهای اعتباری
- ✔ استعلام وضعیت تراکنش در هر زمان
- ✔ سرویس عودت سیستمی وجوه پرداخت شده
درگاه پرداخت مستقیم تاپ؛ راهی مطمئن
در این مقاله به صورت کامل صفر تا صد روند ثبت نام و ثبت درخواست درگاه پرداخت را توضیح دادیم. همان طور که در مراحل ثبت نام اولیه درگاه پرداخت خواندیم، برای ثبت درخواست نیاز به یک وب سایت اینترنتی دارید.
اگر میخواهید در بستری امن و بدون دانش فنی یک وب سایت فروشگاهی حرفهای داشته باشید، از فروشگاه ساز پرتال استفاده کنید. ساخت سایت با پرتال کمتر از ۵ دقیقه از شما زمان میگیرد. با کلیک روی دکمه ساخت سایت و وارد کردن شماره همراه، سایت شما ساخته میشود.
بعد از آن بدون یک خط کدنویسی میتوانید قالب انتخاب کنید و سایت شخصی خودتان را بسازید. تیم پشتیبانی سایت ساز پرتال نیز به صورت ۲۴ ساعته آماده مشاوره و حل مشکلات مشتریان به صورت رایگان است. جهت ارتباط با پشتیبانی پرتال با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۳۳۸۳ داخلی ۲ تماس بگیرید.
ساخت سایت و فروشگاه با تست ۷ روزه رایگان
سؤالات متداول
- آیا درگاه بانک پارسیان امن است؟
درگاه پارسیان زیر نظر بانک مرکزی و سامانه شاپرک فعالیت میکند و درگاه امنی است.
- آیا برای دریافت درگاه پرداخت پارسیان نیاز به اینماد داریم؟
برای ثبت درخواست درگاه پارسیان باید حتماً اینماد وب سایت شما فعال باشد.
- اگر ایمیل فعال سازی درگاه پرداخت را دریافت نکردیم چه کار کنیم؟
اگر بعد از مدت زمان مشخص شده ایمیلی از سوی بانک پارسیان دریافت نکردید، با پشتیبانی درگاه پارسیان تماس بگیرید.
- مدت زمان فعال سازی درگاه بانک پارسیان چقدر است؟
فعال سازی درگاه پرداخت پارسیان بین 2 تا 5 هفته پس از ثبت درخواست زمان میبرد.
- کارمزد تراکنش بانکی پارسیان چقدر است؟
بر اساس مصوبه بانک مرکزی از تاریخ ۴ تیرماه ۱۴۰۲، درگاههای پرداخت (مثل درگاه بانک پارسیان) از نرخی مشخص برای کارمزدهای خود استفاده میکنند. تراکنشهای کمتر از 600 هزار تومان کارمزد 120 تومان، بین 600 هزار تا 20 میلیون تومان کارمزد 0.02 درصد مبلغ تراکنش و مبالغ بالای 200 میلیون تومان کارمزد 4000 تومانی دارند.
- شماره تماس پشتیبانی درگاه پارسیان چیست؟
برای پیگیری درگاه پرداخت به بخش درخواستهای من در پنل کاربری مراجعه کنید. در صورت نیاز به پشتیبانی نیز با شماره 0212318 تماس بگیرید.