فارغ از اینکه بخواهیم بگوییم دیجی کالا فروشگاهی خوب است یا نه، لااقل همگی این را می دانیم که اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی در ایران است. بعد از آن، فروشگاه های دیگری روی کار آمدند. محبوبیت و موفقیت اصلی دیجی کالا از این جا شروع شد که در آن زمان فروشگاه بزرگ دیگری وجود نداشت.
بسیاری از مشتریان ما تا تماس می گیرند، میگویند فروشگاهی مانند دیجی کالا میخواهند. به دنبال این هستند که تمام جزییات سایتشان مانند دیجی کالا باشد. کافی است که دیجی کالا تغییری در سایت ایجاد کند؛ کاربران یکی یکی زنگ می زنند که همان تغییر را برایشان اعمال کنیم.
هر چند نظرمان این است که داشتن یک سایت فروشگاهی منحصر به فرد هم، کم از دیجی کالا ندارد. به هر حال اگر دوست دارید سایتی شبیه به آن داشته باشید، به شما کمک می کنیم که چنین فروشگاهی داشته باشید. البته قبل از آن بهتر است بدانیم که اصلا چرا فروشگاه دیجی کالا این همه طرفدار دارد؟ سپس راهی به شما نشان میدهیم، تا بتوانید با این فروشگاه رقابت کنید.
چرا بهدنبال طراحی سایت شبیه دیجی کالا هستید؟
خیلی از افرادی که میخواهند یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنند، دیجی کالا رو الگوی خود قرار می دهند. سعی می کنند همه بخش های فروشگاه شان دقیقا شبیه دیجی کالا باشد. بیایید ببینیم واقعا دیجی کالا چه ویژگیهایی دارد که اینقدر نظر افراد را به خودش جلب کرده است؟ البته کاری با فروش و درآمد بالای آن نداریم!
ظاهر متفاوت
خب اولین ویژگی مهم دیجی کالا، ظاهر ساده و زیبای آن است. جالب است بدانید که در تیم این مجموعه بزرگ چندین طراح به صورت دائمی در حال فعالیتند. وظیفه این طراحها این است که ریز و درشت وب سایت را بررسی کرده و همه چیز را طوری طراحی کنند که کاربر نسبت به آن رضایت داشته باشد. از رنگ منو بالای صفحه گرفته تا نحوه قرارگیری عکس محصولات. اهمیت دادن به ظاهر کاربری سایت، یکی از دلایل مهم موفقیت دیجی کالا است.
تجربه کاربری
زمانی که شما در حال خرید از یک سایت تازه کار هستید، احتمالا چیزهای زیادی ناراحتتان میکند. از طولانی بودن فرآیند خرید گرفته تا دریافت اطلاعات بیموردی مثل نام پدر و... . این مربوط به UX یا تجربه کاربری نامناسب این سایت است. تجربهای که شما در زمان فعالیت در یک وب سایت دارید، تجربه کاربری آن سایت است. خلاصه اینکه قالب دیجی کالا یکی از بهینهترین قالبهای فروشگاهی از نظر تجربه کاربری است.
این وب سایت در روز بازدید بسیار زیادی دارد و مدیران آن به خوبی میدانند که هرچه تجربه کاربری سایتشان بهینهتر باشد، نرخ تبدیل بازدیدکننده به خریدار هم افزایش پیدا میکند.
دسته بندی مشخص برای محصولات
وقتی دیجی کالا را باز میکنید، گوشه سمت راست، تب دسته بندی محصولات را نشان میبینید. هر محصولی را که بخواهید بخرید، دسته مخصوص آن را انتخاب و محصول را میتوانید پیدا کنید. دسته و برچسب محصولات برای سایت های فروشگاهی بسیار مهم است. چون به تجربه کاربری سایت کمک میکند؛ پس سئو سایت فروشگاهی شما را هم تقویت می کند.
شفافیت
اگر در سایت دیجی کالا باشید و در مورد فرآیند خرید، ارسال، کیفیت محصول و... برایتان پیش بیاید، چکار میکنید؟ معمولا اگر کمی به اطراف سایت نگاهی بیندازید، جواب سوالتان را میگیرید. از صفحه سوالات متداول گرفته تا قوانین ارسال و سؤالات دیگر.
قالب دیجی کالا به شکلی طراحی شده تا چنین صفحاتی همیشه در مقابل دید مخاطبان، در بالا یا پایین سایت قابل دسترسی باشد. به این ترتیب و با کمک این استراتژی، کاربران به جواب سوالات خودشان رسیده و نرخ تبدیل سایت افزایش پیدا میکند.
حدس میزنیم دلایل محبوبیت دیجی کالا برای مشتریان این موارد باشد. اگر مورد دیگری است، پایین همین مطلب برای ما بنویسید، که چرا میخواهید سایتی مشابه دیجی کالا داشته باشید؟
طراحی سایت شبیه دیجی کالا چگونه است؟
اولین مرحله برای داشتن چنین فروشگاهی، این است که قالب شبیه دیجی کالا داشته باشید. سه راه برای داشتن چنین سایتی دارید:
- یک شرکت طراحی سایت، سایتی شبیه دیجی کالا را برایتان طراحی کند؛ که هزینه بسیار بالایی دارد. (چیزی حدود 100 میلیون تومان)
- از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید و سپس افزونه ووکامرس را روی آن نصب کنید. البته برای طراحی سایت و کار با آن نیاز به آموزش دارید. پیشنهاد میکنیم مقاله «وردپرس چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟» را مطالعه کنید.
- از یک فروشگاه ساز استفاده کنید. برای ساخت و کار با آن نیاز به هیچ دانش فنی و مهارتی ندارید. همه چیز آماده است.
اگر تصمیم گرفته اید خیلی زود و بدون مهارت قبلی یک فروشگاه شبیه دیجی کالا داشته باشید؛ احتمالا فروشگاه ساز بهترین انتخاب برای شماست. یک نمونه از این فروشگاه سازهای حرفهای که اتفاقا قالب شبیه دیجی کالا دارد، فروشگاه ساز پرتال است.
پرتال یک سیستم فروشگاه ساز معتبر ایرانی است، که میتواند یک سایت شبیه دیجی کالا با امکانات مشابه، البته با قیمت مناسب را در اختیار شما قرار دهد. طراحی سایت با پرتال فقط چند دقیقه زمان میبرد و خبر خوب این است که 1 هفته میتوانید رایگان با سایت کار کنید.
آیا با وجود دیجی کالا شانسی برای موفقیت دارم؟
خب، تا اینجا به اندازه کافی در مورد طراحی سایت شبیه دیجی کالا و نحوه راه اندازی یک سایت مشابه آن اطلاعات به دست آوردیم. بهتر است الان به سراغ یکی از دغدغههای اصلی شما برویم:
آیا با وجود فروشگاهی مانند دیجی کالا میتوانیم فروش اینترنتی داشته باشیم؟ تا وقتی این فروشگاه بزرگ هست، افراد چرا باید از ما خرید کنند؟
اصلا اینطور نیست. چون همین الان هم دیجی کالا رتبه اول بعضی از محصولات را ندارد. تمرکز او روی یک سری از محصولات مانند کالای دیجیتال است. اگر بخواهد روی همۀ محصولات رتبه اول بگیرد، هزینۀ زیادی برایش دارد و به این راحتی نیست. پس ترجیح داده است تنها روی تعدادی از محصولات کار کند و بقیه را از راههای دیگر مانند همکاری در فروش بهدست آورد. همین موضوع کار شما و بقیه را راحت کرده است.
پس بهروش زیر، حتی با دیجی کالا هم میتوانید از سایتتان فروش داشته باشید.
گوشهای از بازار را بگیرید؛ نیچ مارکتینگ
در مقاله «چگونه با نیچ مارکتینگ درآمد بالایی داشته باشیم؟» کامل راجع به این موضوع صحبت کردهایم. نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشهای یعنی اینکه تنها روی بخش کوچکی از بازار تمرکز کنید. مثلا اگر میخواهید یک فروشگاه آنلاین پرفروش داشته باشید، بهجای اینکه یک فروشگاه با محصولات متنوع بزنید، یک محصول خاص را انتخاب کنید و بفروشید.
مثلا یک فروشگاه ساعت راه اندازی کنید.
یک فروشگاه عینک بزنید.
یک سایت فروش محصولات آرایشی بهداشتی یک برند خاص راه بیندازید. (پیشنهاد میکنیم، مقاله ساخت فروشگاه آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی را مطالعه کنید.)
یا مثلا اگر میخواهید یک فروشگاه آنلاین پوشاک راهاندازی کنید، به جای اینکه همه مدل لباس بفروشید، تنها لباس بارداری یا لباس بچگانه برای کودکان 1 تا 6 ساله بفروشید.
با این تمرکز با هر فروشگاهی میتوانید رقابت کنید و بازار را بگیرید. علاوه بر آن، هم گوگل و هم افراد فروشگاه تخصصی را دوست دارند. مدتی روی یک محصول خاص کار کنید. بعد از مدتی که اعتبار و جایگاه خوبی کسب کردید، اگر خواستید محصولات دیگر را هم اضافه کنید.
کلام آخر
در این مقاله در مورد طراحی سایت شبیه دیجی کالا صحبت کردیم، ویژگیهای این فروشگاه بزرگ را بررسی کرده و فهمیدیم که چطور میتوانیم یک فروشگاه مثل آن داشته باشیم. همینطور در انتها هم یک استراتژی مهم برای رقابت با دیجی کالا پیدا کردیم.
در نهایت از شما میخواهیم بهجای اینکه خودتان را اسیر ظاهر دیجی کالا کنید، از محتوای آن الگو بگیرید. مثلا اینکه توضیحات کاملی برای محصولات بنویسید؛ بخش نظرات کاربران را به سایت اضافه کنید؛ چند روش پرداخت و ارسال محصول در نظر بگیرید.
همۀ این فاکتورها در مقاله «فاکتورهای فروشگاه اینترنتی موفق» وجود دارد. اولین مرحله برای داشتن چنین فروشگاه طراحی فروشگاه اینترنتی است. اگر هنوز این کار را نکردهاید، همین الان اقدام کنید.
دیدگاهها
صادق افراز
ما آدما (من ) فکر میکنیم عقل کل هستیم و همه چیز را میدانیم و میفهمیم.ولی به موردی مثل شما
میرسم.تازه میفهمیم (من ) اصل نفهمیدم.' خانم با تمام وجودم تشکر .
فاطمه شریفی
درود آقای افراز عزیز :)
خیلی هم عالی که براتون مفید بوده. خوشحالم :)