دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

مهم‌ترین نکات عملی برای افزایش سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین موارد در طراحی سایت است که تأثیر زیادی روی تجربۀ کاربری و سئو سایت دارد. اگر سرعت باز شدن سایت شما پایین باشد، به احتمال زیاد کاربری که وارد سایتتان می‌شود، خیلی زود صفحۀ سایت شما را می‌بندد. به همین دلیل باید برای بهبود سرعت سایتتان تلاش کنید و کارهایی که در ادامه گفتیم را انجام دهید.
در این مقاله می‌خوانید:

گوگل از همان ابتدا هم به سرعت سایت اهمیت زیادی می‌داد. چراکه سرعت مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار روی «تجربه کاربری» است. اما حدودا از سال پیش بود که گوگل در ابزار سرچ کنسول که رابط میان گوگل و صاحبان وب سایت (و سئوکارها) است، گزینه‌ای به اسم Core Web Vitals اضافه کرد. در واقع این بخش به‌شکل اختصاصی به بررسی چند اِلمان مرتبط به سرعت سایت پرداخته و صفحاتی از سایت که سرعت مناسب پایینی دارند را به شما نشان می‌دهد.

در هر حال، اضافه شدن این گزینه به سرچ کنسول گوگل عملاً باعث شد صاحبان سایت‌ها و وبمستران بیشتر از قبل به عملکرد وب‌سایت و سرعت آن اهمیت بدهند چرا که گوگل به طور مشخص به آنها فهماند این موضوع به شدت روی سئو سایت‌شان تاثیر دارد. با توجه به این قضیه، در این مقاله همراه من باشید تا مهم‌ترین نکات برای افزایش عملکرد سایت و افزایش سرعت سایت را به شما توضیح بدهم.

چه چیزی روی افزایش سرعت سایت تاثیر دارد؟

ببینید سرعت سایت صرفاً از یک یا دو فاکتور تاثیر نمی‌گیرد. در واقع بیشتر از ده‌ها فاکتور وجود دارد که باعث می‌شوند سرعت سایت شما کاهش یا افزایش پیدا کند. از کد نویسی وب سایت گرفته تا محتوایی که روی آن بارگذاری می‌کنید و حتی فضای میزبانی (هاست) آن. در ادامه مقاله یکی‌یکی با این فاکتورهای تاثیرگذار روی عملکرد وب‌سایت آشنا شده و مهم‌ترین اقدامات لازم برای افزایش سرعت سایت را هم به شما توضیح می‌دهم.

چه چیزی روی افزایش سرعت سایت تاثیر دارد؟

نکته: دوستان عزیز اگر از «سایت ساز» و فروشگاه ساز پرتال برای طراحی سایت استفاده کرده‌اید نیازی به نگرانی نیست. چرا که وب سایت‌های سایت ساز پرتال به طور پیش‌فرض از نظر سرعت و عملکرد بهینه شده‌اند و تنها کار لازم این است که در آنها تصاویری با حجم خیلی زیاد بارگذاری نکنید. خب، به سراغ راهکارهای افزایش سرعت سایت برویم.

1_ فضای میزبانی درستی انتخاب کنید

بدون اغراق یکی از مهم‌ترین مسئله‌های تاثیر گذار روی عملکرد وب سایت، انتخاب فضای میزبانی درست است. در مورد فضای میزبانی که احتمالا آن را با اسم هاست بشناسید، باید به چند نکته دقت کنید:

اول از همه اینکه بدانید به طور کلی سرعت و عملکرد سرور اختصاصی و بعد از آن سرور مجازی از هاست اشتراکی بهتر است. البته اگر در حال حاضر نمی‌توانید هزینه‌های بالای سرور اختصاصی یا سرور مجازی را بپردازید بهتر است با همان‌هاست اشتراکی جلو بروید.

نکته بعدی که باید به آن دقت کنید این است که در اغلب مواقع شرکت‌های هاستینگی که خدمات ارزان‌قیمتی ارائه می‌کنند هاست‌های کم‌سرعتی دارد. بنابراین بهتر است به سراغ شرکت‌های محبوب بروید که کمی حتی قیمت بالاتر از بازار دارند اما مشتریان‌شان به شدت از آنها راضی هستند.

راهکار عملی

افزایش سرعت لود سایت

برای بررسی دقیق‌تر کیفیت خدمات یک شرکت هاستینگ، می‌توانید نظرات مخاطبان در نقشه گوگل شرکت مورد نظر، پست‌های اینستاگرام آن، کانال‌های تلگرام حوزه طراحی سایت و… را بررسی کنید.

2_ Cashe را فعال کنید

ببینید، بعضی از مخاطبانی که به وب سایت شما سر می‌زنند قبلاً هم یک بار وارد آن شد‌ه‌اند. به همین دلیل فعال بودن قابلیت کش به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات برای بهینه‌سازی تجربه کاربری و افزایش سرعت سایت، مخصوصا برای کاربران بازگشتی (Return Visitor) در نظر گرفته می‌شود.

در واقع کش یا Cache قابلیتی است که وقتی آن را روی سایت‌تان فعال کنید، بخش‌هایی از محتوای سایت و کدهای CSS و JavaScript و HTML بعد از ورود اول کاربر به سایت شما، روی مرورگر رایانه یا تلفن همراهش ذخیره می‌شوند. به این ترتیب در دفعات بعدی که کاربر وارد سایت شما شد دیگر نیاز ندارد این فایل‌ها را دانلود کند و از روی خود مرورگرش فایل‌ها به او نمایش داده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود دیگر زمانی برای دانلود فایل‌های اضافه، صرف نشده و عملکرد و سرعت سایت شما روی مرورگر این کاربران بالاتر برود.

راهکار عملی

برای فعال کردن کش، می‌توانید هم به پشتیبان هاست‌تان پیام بدهید، هم در اقدامی بهتر از افزونه‌های فعال‌سازی کش مثل w3 total cache و wp super cache کمک بگیرید. جوملا و دروپال هم افزونه‌های اختصاصی خودشان را دارند.

3_ Gzip Compression

بخش زیادی از محتوای یک صفحه که باعث کاهش سرعتش می‌شود کدهای آن هستند. کدهایی مثل CSS و JavaScript و HTML. حالا اگر شما بتوانید با هر تکنیکی از حجم و اندازه این کدها کم کنید به افزایش سرعت سایت کمک کرده‌اید.

یکی از بهترین تکنیک‌ها برای کاهش حجم یک صفحه از طریق کاهش کدها، فشرده کردن آنها به روش Gzip است. در این تکنیک عملاً شما کاری می‌کنید که فضاهای خالی و کد‌های غیر کاربردی و بی‌مصرف از میان کدهای صفحه‌تان حذف شوند. به این ترتیب ممکن است بین 30 الی ۷۰ درصد از حجم هر صفحه کاهش پیدا کند. البته یک نکته مهم وجود دارد. اینکه بعد از انجام فشرده‌سازی حتماً قابلیت‌های سایت و همینطور ظاهر صفحات مختلف را بررسی کنید. چرا که گاهاً انجام این فشرده‌سازی باعث برهم ریختن کدهای سایت و اختلال در ظاهر و عملکردش می‌شود.

راهکار عملی

برای سایت‌های وردپرسی می‌توانید برای وردپرس از افزونه WordPress Gzip Compression، برای جوملا از Gzip Compression و برای دروپال از CSS GZip کمک بگیرید.

4_ سایت را سنگین نکنید

اغلب سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب به مخاطبان اجازه می‌دهند هر افزونه‌ای که دوست داشته باشند، روی سایت نصب کنند. حالا بعضی از وب مستران و صاحبان وب سایت تصور می‌کنند اضافه کردن افزونه‌های مختلف باعث می‌شود قابلیت‌های ارزشمندی به سایت‌شان اضافه شود.

این در حالی است که بالا رفتن تعداد افزونه‌های سایت باعث افزایش احتمال به وجود آمدن مشکلات امنیتی و کاهش عملکرد و سرعت سایت خواهد شد. با توجه به این، اهمیت زیادی دارد که افزونه‌های بی‌استفاده سایت را غیر فعال کرده و همینطور افزونه‌های غیرفعال را هم از روی آن پاک کنید.

راه های افزایش سرعت سایت

راهکار عملی

اگر می‌خواهید بدانید که کدام افزونه‌ها بیشتر از همه باعث کاهش سرعت سایت شده، یکی‌یکی آنها را غیرفعال کرده و هر بار بعد از غیر فعال کردن افزونه، سرعت سایت را به کمک یکی از ابزارهای بررسی سرعت سایت مثل PageSpeed Insights بسنجید.

5_ قابلیت Keep-Alive را فعال کنید

وقتی یک کاربر وارد سایت شما می‌شود، مرورگر کار برای نمایش هر عنصر در صفحه یک درخواست به سرور سایت شما ارسال می‌کند. مثلاً برای نمایش فلان عکس در سمت راست صفحه درخواستی از طرف مرورگر کاربر به سرور ارسال می‌شود. به این درخواست HTTP Requests گفته می‌شود.

با توجه به این توضیحات احتمالاً متوجه شدید که بالا رفتن تعداد درخواست‌ها باعث کاهش سرعت سایت می‌شود. حالا یکی از قابلیت‌هایی که می‌تواند به شما در کاهش این درخواست‌ها و در نتیجه افزایش عملکرد سایت کمک کند، قابلیتی به اسم Keep-Alive است. Keep-Alive در واقع به کمک یک‌سری عملیات‌های نسبتاً پیچیده باعث می‌شود وب سایت با ارسال درخواست‌های کم‌تر، به نمایش دربیاید.

راهکار عملی

بهترین راهکار برای فعال کردن این قابلیت، کمک گرفتن از یک متخصص است. راهکار بعدی کمک گرفتن از پشتیبان هاست است! در نهایت اگر حاضرید ریسک کنید، کد پایین را به فایلی با اسم htaccess. که در هاست شما قرار گرفته، اضافه کنید:

<ifModule mod_headers.c> Header set Connection keep-alive </ifModule>

6_ کدها Minify را کنید

بالاتر در مورد اهمیت کدها در سرعت صفحه صحبت کردم و گفتم که کاهش حجم کدها می‌تواند باعث افزایش عملکرد و افزایش سرعت سایت شود. حالا می‌خواهم از یک راهکار دیگر برای رسیدن به این هدف حرف بزنم. Minify!

در تکنیک Minify، این بار شما فایل کدهای مختلف سایت مثل CSS و HTML را با هم ادغام کرده و در یک فایل قرار می‌دهید. به این ترتیب عملا هم تعداد فایل‌هایی که روی سرور وجود دارد کم‌تر شده و هم درخواست‌هایی که مرورگر به سرور ارسال می‌کند.

راهکار عملی

در وردپرس، افزونه‌های جامع افزایش سرعت سایت مثل wp-rocket قابلیت Minify کردن را به شما ارائه می‌کنند. اما خب اگر خواستید می‌توانید از افزونه Better WordPress Minify کمک بگیرید.

7_ مراقب عکس‌ها باشید

مخصوصا در این سال‌های گذشته، به دلیل بالا رفتن کیفیت دوربین‌های موبایل و به طور کلی محبوب شدن عکس‌های باکیفیت، حجم تصاویری که در وب استفاده می‌شود هم به شدت افزایش پیدا کرده. این یعنی ممکن است همین حالا صرفا حجم تصاویر یک صفحه از وب سایت شما، چند برابر حجم کل کدهای آن باشد! بنابراین چند نکته را مد نظر قرار بدهید:

  • اول از همه برای ایجاد پس‌زمینه در سایت، تا جای ممکن به جای عکس از کدهای CSS استفاده کنید.
  • در درجه دوم، از این به بعد به کمک ابزارهایی مثل فتوشاپ یا سایت‌های کاهش حجم تصاویر مثل compressjpeg، اندازه عکس‌ها را تا جای ممکن بهینه کنید.
  • در نهایت هم اینکه تمامی تصاویر قبلی سایت را از نظر حجمی بهینه کنید.

راهکار عملی

برای بهینه کردن تصاویر قبلی، 2 راهکار دارید:

در راهکار اول افزونه‌هایی مثل reSmush.it یا EWWW Image Optimizer یا Compress JPEG & PNG images هستند. این افزونه‌ها به طور خودکار تصاویر قبلیِ روی سرور را از نظر حجمی بهینه می‌کنند.

در راهکار دوم هم تمامی تصاویر روی سرور که احتمالا در پوشه‌ای به اسم Upload قرار دارند را دانلود کرده، به کمک ابزار فتوشاپ یا دیگر ابزارها بهینه‌شان کرده و دوباره با همان اسم قبلی، روی سایت بارگذاری می‌کنید. اگر این کار به درستی انجام شده و عکس‌های جدید با همان اسم و در همان پوشه قبلی جایگزین عکس‌های قبلی شوند، بخش زیادی از حجم سایت کاهش پیدا کرده و عملکردش بیشتر می‌شود. (اگر به اشتباه این کار را انجام بدهید، ممکن است به طور کلی تمامی تصاویر روی سایت از دست برود! بنابراین قبل از انجام هر کاری یک بکاپ کامل از اطلاعات سایت بگیرید.)

8_ LazyLoad را فعال کنید

خب، به سراغ تکنیک بعدی برای بهبود سرعت وب سایت برویم. این قابلیت هم دوباره تمرکزش روی تصاویر سایت است. در این راهکار، شما قابلیتی به اسم LazyLoad را فعال می‌کنید. به این ترتیب، مرورگر کاربر دیگر نیاز ندارد الزاما در زمان ورود به سایت، ابتدا تمامی تصاویر را دانلود کند. بلکه اول محتواهای ضروری مثل کد صفحه را دانلود کرده، سپس با پایین رفتن کاربر در صفحه یا همان اسکرول کردن، تصاویر بعدی به مرور دانلود می‌شوند. به زبان دیگر، بعد از فعال شدن این قابلیت دیگر کاربر در حین بررسی هر بخش از صفحه، فقط تصاویر آن قسمت را دانلود می‌کند.

راهکار عملی

برای فعال کردن این قابلیت افزونه‌های زیادی وجود دارد. از جمله:

  • jQuery Image Lazy Load WP
  • Lazy Load
  • یا BJ Lazy Load

همینطور برای جوملا افزونه‌هایی مثل Lazy Load for Joomla وجود دارند.

9_ CDN را فعال کنید

تصور کنید شما در شهر گیلان هستید و سرورهای سایت پرتال که الان در آن حضور دارید، در استان اهواز قرار گرفته. خب با توجه به فاصله زیاد بین این 2 شهر، قطعا سرعت اتصال شما یا اصلا کاربری از یک کشور دیگر به سایت ما، نسبتا طولانی خواهد شد.

روش های افزایش سرعت سایت

حالا چیزی به اسم شبکه توزیع محتوا یا همان CDN این مشکل را حل می‌کند. وقتی شما خدمات CDN را از شرکت‌های هاستینگ خریداری کنید، اطلاعات سایت‌تان روی چندین سرور مختلف در سطح کشور و جهان قرار می‌گیرد. به این ترتیب زمانی که بخواهید از گیلان وارد سایت ما شوید، به جای اتصال به سرور پرتال در اهواز، به سروری در شهر خودتان یا نزدیک‌ترین سرور به شهرتان متصل خواهید شد. البته فعال کردن CDN مزایایی بیشتر از افزایش سرعت سایت، مثل افزایش امنیت و... را هم در پی دارد.

راهکار عملی

تنها کافی است به یک شرکت هاستینگ معتبر مراجعه کرده و از آنها بخواهید خدمات CDN را در اختیارتان قرار بدهند. ترجیحا قبل از فعال کردن این خدمات، در اینستاگرام سایت مورد نظر یا دیگر رسانه‌ها، نظرات کاربران را بخوانید و مطمئن شوید که خدمات‌شان کیفیت خوبی دارد.

10_ Hotlink Protection را فعال کنید

ببینید، بعضی وب سایت‌ها صرفا محتوای‌شان را از دیگر سایت‌های سطح وب کپی می‌کنند. در ادامه گاها سایت‌های مورد نظر حتی زحمت بارگذاری تصاویر در هاست خودشان را هم نکشیده و آدرس تصاویر را از هاست شما در سایت خودشان می‌گذارند. (اگر لینک تصویری که در سایت شماست را در صفحه خودشان بگذارند، تصویر از هاست شما در سایت آنها نمایش داده می‌شود!) به این ترتیب با افزایش بازدید صفحات آنها، به هاست شما فشار می‌آید.

حالا Hotlink Protection در واقع قابلیتی است که به سایت‌ها اجازه انجام چنین کاری را نداده و عملا جلوی آنها در دزدی از منابع سرور شما را می‌گیرد.

راهکار عملی

با اینکه به نظر من قابلیت Hotlink Protection این روزها خیلی کاربردی نیست، در هر حال برای فعال کردن آن کافی است به پشتیبان هاست‌تان پیام داده و از او راهنمایی بخواهید.

11_ پایگاه داده سایت را بهینه کنید

پایگاه داده یا دیتابیس، یکی از قسمت‌های مهمی است که هر وب سایت دارد و محل نگهداری بسیاری از اطلاعات محسوب می‌شود. دقیقا همانطوری که در رایانه هر از گاهی باید اطلاعات اضافه و بی‌کاربرد را حذف کنید تا حجم فایل‌های‌تان بی‌دلیل بالا نرود، در دیتابیس هم باید به طور مداوم، مثلا هر ماه 1 بار یا بیشتر، اقدام به بهینه کردن پایگاه داده کنید. در این فرآیند مقدار زیادی از اطلاعات غیر لازم مثل آمار بی‌استفاده و... را از روی دیتابیس حذف می‌کنیم. به این ترتیب حجم دیتابیس کاهش پیدا کرده و در نتیجه حجم سایت ما بالا نرفته و عملکرد هم پایین نمی‌آید.

راهکار عملی

برای بهینه کردن پایگاه داده، 2 انتخاب دارید. اول از همه می‌توانید به سراغ افزونه‌های این حوزه بروید. مثلا برای وردپرس WP Optimize و برای دروپال OptimizeDB و برای جوملا هم Optimize Your Table.

اما در راهکار دوم، از یک متخصص برنامه نویس که در زمینه بهینه کردن پایگاه داده تخصص دارد کمک می‌گیرید که به‌شکل تخصصی و با دقت بیشتری این کار را برای‌تان انجام بدهد.

نکته: با توجه به اهمیت اطلاعات روی سایت، حتما قبل از شروع بهینه کردن پایگاه داده به هر روشی، از اطلاعات روی سرور یا هاست، یک پشتیبان گرفته و فایل پشتیبان را هم دانلود کنید.

12_ ویدیو را در هاست بارگذاری نکنید

اگر قرار است در وب سایت‌تان ویدیوهایی به کاربران نمایش بدهید، بهتر است ویدیوها را در هاستی که اطلاعات سایت روی آن قرار گرفته، بارگذاری نکنید. چراکه در این حالت ابتدا حجم فایل‌های روی هاست بالا رفته و سپس با هر بار پخش شدن ویدیو، به کل هاست و سرور فشار می‌آید. اما چه کنیم؟

کاهش حجم سایت برای بیشتر شدن سرعت لود سایت

راهکار عملی

به طور کلی 2 راهکار وجود دارد:

راهکار اول این است که ویدیو را در سایت‌هایی مثل آپارات و تماشا بارگذاری کرده و سپس لینکش را در سایت‌تان قرار بدهید. به این ترتیب فشاری به هاست سایت شما وارد نمی‌شود.

راهکار دوم و بهتر هم این است که به طور کلی یک هاست دانلود یا هاست مخصوص ویدیو اجاره کرده، ویدیوها را در آن بارگذاری و لینکش را در سایت خودتان قرار بدهید.

13_ بارگذاری کدهای JS عقب بیندازید!

کدهای JS این روزها کاربرد و محبوبیت زیادی در سطح وب پیدا کرده‌اند و بسیاری از قابلیت‌های هر صفحه سایت هم به کمک این کدها نوشته می‌شود. حالا نکته اینجاست که بعضا دانلود کردن کدهای JS در زمان ورود، کمی زمان‌بر و سنگین خواهد بود. با توجه به اینکه بسیاری از این کدها در همان ابتدای ورود بی‌کاربرد هستند، می‌توانید لود شدن آنها را به تعویق بیاندازید. به این ترتیب که ابتدا کاربر به طور کامل وارد سایت شده و سپس، کدهای JS دانلود می‌شوند.

راهکار عملی

اغلب افزونه‌های افزایش سرعت سایت مثل Speed Booster Pack و افزونه راکت، این قابلیت را در اختیار شما گذاشته‌اند.

14_ محدودکردن درخواست‌‌های HTTP سایت

زمانی که کاربر در حال باز کردن صفحه جدیدی در وب سایت شما است، به تعداد المان‌های موجود در صفحه، برای بارگذاری صفحه به سرور سایت، درخواست جدید ارسال می‌شود. فرض کنید که در فوتر سایت ۴ آیکن شبکه‌های اجتماعی دارید، هر آیکن برای بارگذاری یک درخواست به سرور ارسال می‌کند.

پس سعی کنید المان‌های اضافه سایت را حذف کنید و تا حد ممکن درخواست‌های صفحه را کاهش دهید.

محدودکردن درخواست‌‌های HTTP سایت

15_ انتخاب کمترین فونت

خاطرتان هست گفتم که درخواست‌های سایت را کمتر کنید؟ فونت هم یکی از درخواست‌هایی است که در زمان بارگذاری صفحه به سرور ارسال می‌شود. پس سعی کنید از یک خانواده فونت با وزن‌های مختلف استفاده کنید و فونت‌های اضافی را حذف کنید.

بهینه سازی سرعت سایت چیست؟

اول باید ببینیم چقدر در مورد سرعت ساعت اطلاعات دارید. سرعت سایت در واقع همان زمانی است که باید صبر کنید تا یک سایت به‌صورت کامل بارگذاری شود. هرچقدر که محتوای سایت شما زودتر به کاربر نمایش داده شود، شانس خودتان را برای حفظ کاربر افزایش می‌دهید.

حالا بهینه سازی سرعت سایت یعنی چه؟ زمانی که سایت شما سرعت بارگذاری پایینی دارد، ‌ باید کارهای مختلفی انجام دهید تا سرعت بالا آمدن سایت بیشتر شود. به مجموعه این فعالیت‌ها که باعث افزایش سرعت سایت می‌شود، ‌ بهینه سازی سرعت سایت می‌گویند. 

حواستان باشد هر چقدر که سایت شما در دستگاه‌های مختلف سریع‌تر لود شود، سایت شما از نظر گوگل عملکرد بهتری دارد.

بهینه سازی عملکرد سایت برای موتورهای جستجو

گوگل هر ساله الگوریتم‌های جدیدی را برای بهبود رتبه‌بندی نتایج جستجو ارائه می‌دهد. مثلاً جدیدترین الگوریتمی که برای بررسی محتواهای وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرد، الگوریتم helpful content است. یعنی محتواهای غیرمفیدی که فقط برای کسب رتبه نوشته شدند و برای کاربر مفید نیست، جایگاه خوبی در نتایج گوگل نخواهند داشت.

الگوریتم‌های مربوط به‌سرعت سایت هم در سال‌های 2010، 2018 و 2020 به‌روزرسانی شده‌اند؛ الگوریتمی که فقط برایش اهمیت دارد که تجربه کاربر در مورد سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما چگونه است؟ بعد تصمیم می‌گیرد که سایت شما چه رتبه‌ای در نتایج گوگل داشته باشد.

بهینه سازی عملکرد سایت برای موتورهای جستجو

بهینه سازی عملکرد سایت برای کاربر

اگر بخواهیم دقیق‌تر در مورد علت بهینه سازی عملکرد سایت توضیح دهیم، باید به سراغ رفتارهای کاربران در زمان بازدید از سایت برویم. مثل:

  • تجربهٔ کاربری: رابط کاربری زیبا و طراحی سایت جذاب اهمیت زیادی دارد، اما نه زمانی که باعث شود تا سرعت سایت شما کاهش پیدا کند. پس حواستان باشد که سرعت سایت به‌اندازه عناصر زیبا در سایت اهمیت دارد.
  • نرخ پرش و حفظ بازدیدکننده: زمانی نرخ پرش سایت شما افزایش پیدا می‌کند که کاربر با کلیک بر روی لینک سایت،‌ تحمل بارگذاری طولانی صفحه را ندارد؛ در این زمان به‌سرعت سایت شما را می‌بندد تا وارد وب سایت دیگری شود. پس تمام انرژی خودتان را برای حفظ بازدیدکننده و بهبود رتبه سایت بگذارید.
  • نرخ تبدیل: نرخ تبدیل یعنی تعداد کاربرانی که اقدام مدنظر شما (خرید یا کلیک بر روی لینک خاص) را انجام داده‌اند. سرعت سایت هم یکی از فاکتورهای اصلی نرخ تبدیل محسوب می‌شود.

طبق مطالعات (Portent) در سال 2019، 5 ثانیه اول زمان بارگذاری صفحه بیشترین تأثیر را بر روی نرخ تبدیل می‌گذارد. حتی 1 ثانیه تأخیر هم باعث کاهش 4.42 درصدی نرخ تبدیل می‌شود.

  • درک برند: زمانی که کاربران در زمان مراجعه به سایت شما با سرعت پایین صفحه روبرو می‌شوند، تجربه بدی از وب سایت می‌گیرند؛ به‌نوعی از طرف مخاطبان کارت قرمز می‌گیرد که روی برند شما تأثیر منفی می‌گذارد.
  • اهمیت موبایل: موبایل یکی از ابزارهای مهم در عصر دیجیتال محسوب می‌شود. بیش از 57٪ ترافیک کل وب سایت هم از طریق تلفن‌های همراه است. پس بهبود عملکرد سایت و افزایش سرعت سایت را باید در اولویت کار خودتان قرار دهید.

خب شاید برایتان سؤال باشد که موتورهای جستجو چگونه رفتار کاربران را آنالیز می‌کند؟ ابزار Core Web Vitals گوگل تجربه کاربران از سایت شما را اندازه‌گیری می‌کند. براین‌اساس تصمیم می‌گیرد که یک وب سایت چه رتبه‌ای در نتایج جستجو (SERP) داشته باشد.

بهینه سازی عملکرد سایت برای کاربر

ابزارهای بررسی سرعت سایت

قبل از اینکه هر گونه تغییراتی برای بهینه سازی عملکرد سایت انجام دهید، اول سرعت سایت خودتان را با ابزارهای تست سرعت بررسی کنید. این ابزارها تا حد زیادی مشکلات سایت شما را شناسایی می‌کنند و سرعت بارگذاری هر صفحه را نشان می‌دهند.

فقط حواستان باشد که سرعت مناسب بارگذاری صفحه باید کمتر از 3 ثانیه باشد.

Google Page Speed Insights

همان‌طور که حدس می‌زنید، Page Speed Insights ابزار رایگان گوگل است که برای تست سرعت سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ بسیار مناسب است. فقط کافی است URL سایت خود را این سایت وارد کنید تا پیشنهادهای خودش برای بهبود عملکرد وب‌سایتتان را ارائه دهد.

GT Metrix

اگر بخواهم بهترین ابزار تست سرعت سایت را معرفی کنم، قطعاً آن ابزار، GT Metrix خواهد بود. با واردکردن URL سایت، مشکلاتی که باعث کاهش سرعت سایت شده را شناسایی می‌کند و راهکارهایی برای حل مشکل می‌دهد. البته در کنار مشکلات، نقاط مثبت سایت شما را هم نشان می‌دهد.

Pingdom

Pingdom در دو نسخه رایگان و پولی، تاریخچه عملکرد وب سایت شما را بررسی می‌کند؛ سپس مشکلات سرعت سایت را فهرست می‌کند.

شاخص‌های تست سرعت سایت

برای بررسی عملکرد سایت از طریق ابزارهای بررسی سرعت، باید شاخصه‌های اندازه‌گیری تست سرعت سایت را بشناسید. بعد از آن می‌توانید بفهمید که کدام بخش سایت شما مشکل دارد و باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحات می‌شود.

Core Web Vitals

  1. Largest Contentful Paint (LCP): این معیاری برای ارزیابی تجربه کاربر است تا ببیند بزرگ‌ترین محتوای صفحه سایت در چه مدت زمانی برای مخاطبان لود می‌شود.
  2. Cumulative Layout Shift (CLS): این معیار در اصل بررسی می‌کند که عناصر صفحه در زمان بارگذاری دچار جابه‌جایی می‌شوند یا خیر؟ احتمالاً دیدید که دکمه‌های یک سایت در زمان بارگذاری کامل سایت، تغییر کرده و قابل کلیک نیست. 
  3. First Input Delay (FID): زمانی که صفحه سایت بارگذاری می‌شود و کاربر روی لینکی کلیک می‌کند، FID بررسی می‌کند که کاربر چقدر باید در انتظار پاسخ مرورگر باشد.

شاخص‌های تست سرعت سایت

معیارهای سرعت بارگذاری صفحه

  1. Speed Index (SI): شاخص سرعت که سرعت نمایش محتوا را در زمان بارگذاری صفحه، اندازه‌گیری می‌کند.
  2. First Contentful Paint (FCP): زمان شروع بارگذاری صفحه را تا زمان لود شدن اولین محتوا را اندازه‌گیری می‌کند.
  3. Time to Interactive (TTI): زمان لازم برای تعامل کاربر با یک صفحه را اندازه‌گیری می‌کند.
  4. Total Blocking Time (TBT): مجموع زمان مسدود شده صفحه بین FCP تا TTI را محاسبه می‌کند. وقتی که روی دکمه‌ای کلیک می‌کنید و منتظر باز شدن صفحه هستید، چندثانیه‌ای طول می‌کشد که این پارامتر آن را بررسی می‌کند.

Time to First Byte (TTFB): مدت‌زمان ارسال درخواست کاربر به سرور و رسیدن اولین بایت اطلاعات (محتوای صفحه) را اندازه‌گیری می‌کند.

به سرعت نسخه موبایل توجه کنید!

قبل از به اتمام رساندن مقاله باید در مورد یک نکته مهم صحبت کنم. دوستان عزیز دقت کنید، امروز آمار کاربران موبایلی سایت‌های سطح وب، چیزی بین 60 تا 90 درصد است! این یعنی عملا اغلب کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند، با تلفن همراه به آن می‌آیند نه رایانه. بنابراین چه برای افزایش سرعت سایت و چه اقداماتی مثل بهینه‌سازی تجربه کاربری، اول از همه باید به نسخه موبایل رایانه توجه کنید.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با بیشتر از 10 تکنیک بهبود سایت و بهبود عملکرد سایت آشنا شدیم. در آخر اگر سوال و نظری داشتید در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم. در ضمن اگر از سر و کله زدن با مشکلات فنی خسته شده و ترجیح می‌دهید سیستم مدیریت محتوایی داشته باشید که خیال‌تان را بابت سرعت سایت، مسائل فنی، هاست و... راحت کند، حتما نگاهی به تست 7 روزه فروشگاه ساز پرتال داشته باشید. 


سؤالات متداول

بهینه سازی عملکرد سایت چیست؟

به مجموعه فعالیت‌هایی که برای سایت انجام می‌دهید تا مخاطبان تجربه کاربری خوبی از سایت شما داشته باشند؛ یا سایتتان از نظر موتورهای جستجو امتیاز خوبی بگیرد، بهینه سازی عملکرد سایت می‌گویند. افزایش سرعت سایت نیز یکی از راه‌های بهبود عملکرد سایت است.

برای افزایش سرعت سایت باید چه‌کار کنیم؟

اگر می‌خواهید سرعت سایت را افزایش دهید، باید از شبکه توزیع محتوا (CDN)، هاست مناسب و سیستم Caching استفاده کنید. همچنین، حواستان به بهینه سازی تصاویر سایت، Minify کردن کدهای سایت، آپدیت قالب و افزونه‌ها، حذف افزونه‌های غیرکاربردی، خطاهای ۴۰۴، تغییر مسیرها و دیگر مواردی که در مقاله توضیح دادیم، باشد.

چرا عملکرد وب سایت اهمیت زیادی دارد؟

اولین چیزی که کاربر بعد از انتخاب سایت شما برایش اهمیت دارد، سرعت بارگذاری صفحات است. زمانی که سرعت صفحات شما بالا باشد، شانس خودتان را برای ماندن کاربر در صفحه و بازگشت دوباره آن افزایش می‌دهید. برای همین بهینه سازی عملکرد سایت بسیار اهمیت دارد.

ابزارهای رایگان بررسی عملکرد وب سایت کدام‌اند؟

Page Speed Insights، GT Metrix و Pingdom بهترین ابزارهای بررسی سرعت سایت و عملکرد وب سایت محسوب می‌شوند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

عالییی

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2