اما چرا میگوییم مانند سه ستون برای عملکرد سایت هستند؟ به این دلیل که این هسته حیاتی گوگل از سه متغیر یا متریک اصلی تعریف شده است که سرعت صفحه، واکنشگرا بودن و ثبات تصویر را تعیین میکنند. اگر به این متریکها توجه نداشته باشید، احتمال آن وجود دارد که کاربران زیادی را در سایت خود از دست بدهید. به همین دلیل اگر به دنبال بهبود عملکرد سایت و جذب مخاطبان بیشتر هستید، بدانید که باید به این بخش سایت خود نیز توجه کنید.
اما خیلی هم نگران نباشید. چرا که ما در این مقاله، راهنمای کاملی از Core Web Vitals برای شما آماده کردهایم که با خواندن این راهنما و نکتهبرداری از آن، دیگر نگرانی خاصی بابت این متغیرها نخواهید داشت. ما در این مقاله چیستی این موضوع و اهمیت آن در سئو را توضیح میدهیم. سپس ابزارهای مربوط به آن، راههای حل مشکل و راههای بهبود عملکرد آن را نیز به شما توضیح خواهیم داد. پس اگر میخواهید همه چیز را درباره هسته حیاتی گوگل بدانید، با ما همراه باشید.
هسته حیاتی گوگل یا Google Core Web Vitals دقیقا چیست؟
زمانی که یک صفحه در اینترنت لود میشود، با توجه به سریع لود شدن سایت، کاربر تصور میکند تمام بخشها با هم همزمان لود میشوند. این در حالی است که صفحات آنلاین به صورت جداگانه و به زبان سادهتر، تکه تکه بارگذاری میشوند. یعنی فرمها، عکسها و سرفصلها به صورت جداگانه و با سرعت لود متفاوت از هم بارگذاری و به کاربر نمایش داده میشوند.
هسته حیاتی گوگل یا Core Web Vitals به مجموعهای از متغیرها یا متریکها گفته میشود که تجربه کاربر در دنیای واقعی را در سرعت بارگذاری صفحات، تعامل و ثبات بصری آن صفحه اندازهگیری میکند. صاحبان سایت باید توجه زیادی به این متریکها و معیارها داشته باشند؛ چرا که آنها تجربه کاربری مخاطب سایت را میسازند و در نهایت روی بهینه بودن سایت و رتبه سایت در گوگل تاثیر میگذارند.
متریکهای اصلی در Core Web Vitals
همانطور که اشاره کردیم، درک عملکرد صفحه برای ایجاد تجربه کاربری بهتر برای کاربران کم حوصلهتر و رعایت استانداردهای هسته حیاتی گوگل بسیار مهم است. برای رسیدن به اهداف خود برای داشتن یک صفحه اینترنتی با عملکرد خوب، ۳ متغیر یا متریک مهم وجود دارد که باید آنها را بیاموزید.
متریک LCP یا Largest Contentful Paint
این متغیر به مدت زمان انتظار برای لود شدن بزرگترین محتوا (ویدیو، تصویر، متن یا…) در صفحه شما گفته میشود. در واقع این متغیر سنگینترین و بزرگترین المان صفحه شما را در نظر میگیرد و سرعت لود آن را به عنوان معیاری مهم در تجربه کاربری بررسی میکند.
گوگل به صاحبان سایت پیشنهاد میکند که سرعت LCP سه چهارم المانهای صفحه باید زیر ۲/۵ ثانیه باشد تا تجربه کاربری خوبی ساخته شود.
متریک FID یا First Input Delay
این متغیر را با یک مثال توضیح میدهیم. در همین مقاله ما گزینهای برای ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی برای شما قرار دادهایم که اگر روی آن کلیک کنید یک فرم پرسشنامه برای شما باز خواهد شد. FID به این اشاره میکند که اگر شما روی این گزینه کلیک کنید، چقدر طول میکشد تا آن فرم برای شما باز شود. به طور خلاصه FID زمان پاسخگویی صفحه شما به درخواست کاربر را ارزیابی میکند.
گوگل به صاحبان سایت پیشنهاد میکند که سرعت FID سه چهارم المانهای صفحه باید زیر ۱۰۰ میلیثانیه باشد تا تجربه کاربری خوبی ساخته شود.
متریک CLS یا Cumulative Layout Shift
متغیر CLS روی ثبات ظاهری سایت تمرکز دارد. این متغیر امتیازی بین صفر (ثبات المانهای سایت) و یک عدد مثبت (نشاندهنده تغییرات و به هم ریختگی المانهای سایت) را به یک صفحه اینترنتی میدهد. آیا تا به حال برای شما پیش آمده در یک صفحه اینترنتی روی یک گزینه کلیک کنید و با باز شدن اطلاعات جدید، المانهای آن صفحه به هم بریزد و صفحه سایت نامرتب شود؟ این متغیر دقیقا روی همین موضوع تمرکز دارد و هر چه به هم ریختگی اجزای تشکیل دهنده صفحه کمتر باشد، نمره بهتری دریافت خواهید کرد.
گوگل امتیاز ۰/۱ به پایین را برای متغیر CLS به صاحبان سایت پیشنهاد میکند.
سایر متریکهای هسته حیاتی گوگل
نکتهای که وجود دارد این است که متریکهایی که نام بردیم، اصلیترین متغیرهای Core Web Vitals بودند. با این حال ۶ متریک دیگر هم در هسته حیاتی گوگل وجود دارد که در بسیاری از موارد نادیده گرفته میشوند. این متریکها شامل موارد زیر میشوند:
- TFFB یا Time to First Byte: مدت زمانی که طول میکشد تا کاربر اولین پاسخ را از سمت سرور دریافت کند.
- TTI یا Time to Interactive: مدت زمانی که طول میکشد تا یک صفحه بارگذاری شده، شروع به پاسخگویی به اقدامات کاربر کند.
- TBT یا Total Blocking Time: زمانی که صفحه مسدود باشد و امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد، این متغیر کل زمان لود را اندازهگیری میکند.
- FCP یا First Contentful Paint: مدت زمانی که طول میکشد تا رندر اولیه صفحه تکمیل شود.
- TTFMP یا Time to First Meaningful Paint: مدت زمانی که طول میکشد تا اولین المان و محتوای معنادار روی صفحه لود و نمایش داده شود.
- INP یا Interaction to Next Paint: در آینده جایگزینی برای FCP، زمان بین تعامل کاربر در صفحه با پاسخ مرورگر را اندازهگیری میکند.
تاثیر و اهمیت هسته حیاتی گوگل در سئو
هدف اصلی گوگل از ایجاد Core Web Vitals این است که صاحبان سایت صفحاتی را ایجاد کنند که تجربه کاربری بهتری برای کاربر داشته باشد. در واقع گوگل همواره تلاش میکند صفحاتی را در صفحه اول جستجو نمایش دهد که جذابیت بیشتری برای کاربر داشته باشند. البته شاید همچنان مهمترین عاملی که میتواند یک صفحه را به نتایج اول جستجوی گوگل نزدیک کند، محتوای آن باشد. با این حال با افزایش رقابت بین سایتهای مختلف، رعایت نکات فنی مثل معیارهای Core Web Vitals نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
البته ممکن است که یک صفحه نمره خوبی در این معیارها کسب نکرده باشد و همچنان در صفحه اول گوگل قرار داشته باشد. دلیل آن نیز این است که سئو نسبی است و المانهای مختلفی رتبه یک صفحه را در گوگل مشخص میکنند. از طرفی ممکن است رقبای آن صفحه نیز رتبه خوبی در هسته حیاتی گوگل نداشته باشند؛ به همین دلیل المانهای گوناگونی میتوانند به جایگاه یک صفحه کمک کنند. با این حال با رعایت معیارهای گفته شده درباره هسته حیاتی گوگل، میتوانید صفحات خود را جذابتر و قدرتمندتر کنید.
اگر نگران مشکلات فنی هستید، باید به شما بگوییم اگر سایت خود را با پرتال بسازید نگرانیهای شما برطرف میشود. پرتال به دلیل داشتن تیم فنی قدرتمند، زیرساخت قوی و کدهای بهینه، سایت با کیفیتی به شما تحویل میدهد که خیلی از مشکلات را در آن تجربه نخواهید کرد.
اقدامات موثر برای بهبود عملکرد Core Web Vitals
تا اینجا متوجه شدیم متغیرهای هسته حیاتی گوگل، میتوانند اهمیت زیادی در سئو و برتری یک سایت نسبت به رقبایش داشته باشند. اما اگر یک سایت بخواهد نمره خوبی را در این متغیرها کسب کند و نمره خوبی را در تست سرعت سایت داشته باشد، چه اقداماتی را باید انجام دهد؟ در این بخش ۶ اقدام موثر برای بهبود عملکرد سایت در متریکهای Core Web Vitals را نوشتهایم:
۱- بهینه سازی نسخه موبایل
یکی از اولین و مهمترین مواردی که در هسته حیاتی سایت بررسی میشود، بهینه بودن سایت برای نسخه موبایل است. شما باید مطمئن شوید که سایتتان واکنشگرا است و تجربهای روان و درست در دستگاههای مختلف تلفن همراه به کاربر میدهد.
۲- استفاده از CDN (شبکه تحویل محتوا)
CDN یا شبکه تحویل محتوا به گونهای عمل میکند که از صفحات مختلف سایت در جاهای مختلف کپی میگیرد. این روش به سایت شما کمک میکند تا سرعت بارگذاری بالاتری داشته باشد و کاربر از هر جایی در دنیا وارد سایت شما شد، سرعت لود خوبی را تجربه کند.
۳- استفاده از تکنیکهای پیش بارگذاری
پیش بارگذاری یا Pre-Loading منابع ضروری سایت میتواند به بارگیری سریع صفحه کمک زیادی کند. این تکنیک به مرورگر اعلام میکند که منابع لازم را از قبل دریافت کند و بدین ترتیب در زمان لود سایت صرفهجویی میشود.
۴- پیادهسازی رندر سمت سرور (SSR)
در این تکنیک ابتدا از فایلها و تصاویر صفحه در سمت سرور رندر گرفته میشود. SSR یا رندر گرفتن از صفحات در سمت سرور باعث میشود که یک صفحه کاملا رندر شده به سمت مرورگر فرستاده شود و سرعت صفحه و تجربه کلی کاربر بهبود پیدا کند.
۵- بهینهسازی تحویل فونت
فونتها میتوانند تاخیر قابل توجهی را در رندر بصری یک سایت ایجاد کنند. اگر فونتها به صورت محلی و به شکل فشرده در هاست سایت قرار داشته باشد و از فرمتهای مدرنی نیز استفاده کنند، تحویل فونت و سرعت لود سایت بهینه میشود.
۶- تست و آپدیت سایت به صورت مستمر
تست منظم و مانیتورینگ با برنامه سایت باعث میشود تا هرگونه کندی که در طول زمان ایجاد میشود را به سرعت شناسایی کنید. برای این کار از ابزارهای مختلفی مثل LightHouse میتوان استفاده کرد که گزارش جامعی از عملکرد سایت داشته باشید و اقداماتی را برای بهبود عملکرد انجام دهید.
انجام اقداماتی که در این بخش به آن اشاره کردیم، به بهبود عملکرد کسب و کار شما در Core Web Vitals کمک میکند و یک تجربه کاربری منحصر به فرد را برای کاربران سایت شما ایجاد میکند. در ادامه ابزارهایی را به شما معرفی میکنیم که گزارشی از وضعیت هسته حیاتی سایت شما میدهند.
ابزارهای اندازهگیری متریکهای Core Web Vitals
ابزارهای زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانید متریکهای هسته حیاتی گوگل را اندازهگیری کنید. از جمله مهمترین این ابزارها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ابزار سرچ کنسول
- سایت PageSpeed Insights
- ابزار Chrome DevTools
- افزونه LightHouse
- ابزار GTmetrix
همه ابزارهایی که در لیست بالا به آنها اشاره کردیم، میتوانند به شما در اندازهگیری متریکها کمک کنند. با این حال راحتترین و سریعترین راهی که برای اندازهگیری متغیرهای مربوط به هسته حیاتی سایت وجود دارد، استفاده از سایت PageSpeed Insights است. در ادامه روش اندازهگیری متریکها با این ابزار را به شما توضیح دادهایم.
بیشتر بدانید: سرچ کنسول چیست؟
اندازهگیری با PageSpeed گوگل
برای شروع کار وارد صفحه اصلی این سایت شوید. توجه داشته باشید که برای ورود به این ابزار باید از فیلترشکن استفاده کنید. زمانی که وارد صفحه اصلی شدید، همانطور که در تصویر زیر مشخص است یک نوار برای قرار دادن URL صفحه یا سایت مدنظر وجود دارد. آدرس صفحهای که میخواهید بررسی کنید را در آن بنویسید و روی گزینه Analyse کلیک کنید.
سپس کمی صبر کنید تا گزارش شما آماده شود. همانطور که در تصویر زیر میبینید، ما صفحه اصلی پرتال را در این ابزار قرار دادیم و نمرههای آن در متریکهای مختلف را به ما نشان داده است. همچنین شما میتوانید این گزارش را برای نسخه موبایل و نسخه دسکتاپ به صورت جداگانه ببینید.
اکنون سایت خود را در این ابزار آنالیز کنید. بعد از آنالیز احتمالا ایراداتی در گزارش شما پیدا میشود که ما در بخش آخر مقاله در ۷ مرحله به شما آموزش دادهایم که چگونه این مشکلات را برای خود حل کنید.
۷ مرحله برای حل مشکلات موجود در هسته حیاتی گوگل
اکنون که با Core Web Vitals و متریکهای آن آشنا شدیم و نحوه اندازهگیری آن را یاد گرفتیم، ببینیم که چطور میتوان مشکلات مربوط به آن را برطرف کرد. به یاد داشته باشید بهبود این مسائل، سئو وبسایت شما را قدرتمند میکند و تجربه کاربری بهتری را برای کاربرانتان میسازد. پنج مرحله اول این لیست مشکلات اولیه و اساسی سایت شما را رفع میکند. با این حال اگر میخواهید مشکلات هسته حیاتی را دقیق و کامل رفع کنید، کل مراحل زیر به شما کمک خواهند کرد.
مرحله اول: بررسی عملکرد (Performance) سایت
در مرحله اول از ابزارهایی مثل PageSpeed Insights گوگل که بالاتر معرفی کردیم برای بررسی سایت خود استفاده کنید. این ابزارها بخشی به نام Performance دارند که به عملکرد سایت شما یک نمره کلی میدهد. از طرفی این گزارشها کمک زیادی به برطرف کردن مشکلات هسته حیاتی سایت میکنند.
مرحله دوم: بهینه کردن تصاویر
اگر از تصاویر با وضوح بالا و با حجم زیاد در سایت خود استفاده کنید، سرعت لود ساعت پایین میآید و صفحه دیرتر لود میشود. به همین دلیل بهتر است تصاویر خود را با فشرده سازی، تغییر اندازه و استفاده از فرمتهای مخصوص وب مثل WebP، بهینه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهینه کردن تصاویر، میتوانید مقاله «۶ قدم برای بهینهسازی تصاویر سایت» را مطالعه کنید.
مرحله سوم: فعالسازی کش مرورگر
با فعالسازی این قابلیت، بخشهایی از سایت شما در مرورگر کاربر ذخیره میشوند؛ بنابراین دیگر نیازی نیست هربار که کاربر از سایت شما بازدید کرد همه چیز را از ابتدا بارگیری کند. فعال کردن فرایند کش گرفتن مرورگر میتواند تاثیر قابل توجهی در سریعتر لود شدن سایت شما بگذارد.
مقاله پیشنهادی: آموزش پاک کردن کش مرورگرهای مختلف
مرحله چهارم: به حداقل رساندن CSS و جاوا اسکریپت
CSS و جاوا اسکریپت بیش از حد میتوانند سرعت سایت شما را کاهش دهند. شما میتوانید با استفاده از ابزارها یا افزونههایی که برای این کار طراحی شدهاند این کار را انجام دهید. البته اگر سایت خود را با پرتال ساختهاید، نیازی به این کار ندارید. چون به صورت پیش فرض CSS و جاوا اسکریپت بیش از حدی برای شما وجود ندارد. با این حال اگر در پرتال هم به این مشکل برخوردید، کارشناسان پشتیبانی مشکل را برای شما رفع میکنند. همچنین میتوانید از تکنیک Lazy Loading جاوا اسکریپت هم برای افزایش سرعت سایت خود استفاده کنید.
مرحله پنجم: عدم جا به جایی المانهای صفحه
برای جلوگیری از ایجاد مشکلات مربوط به ثبات بصری یا CLS، بهتر است که قالب مشخصی برای المانهای صفحه خود در نظر بگیرید و آنها را جا به جا نکنید. یعنی روی یک قالب ثابت پیش بروید و صفحات جدید را طبق آن ایجاد کنید. همچنین اگر خواستید محتوا یا المان جدیدی به صفحهای اضافه کنید، سعی کنید ثبات تصویر را در آن صفحه بررسی کنید و صفحات خود را همواره ریسپانسیو نگه دارید.
مرحله ششم: رفع مشکلات رایج در Core Web Vitals
لیستی از مشکلات رایج در هسته حیاتی گوگل وجود دارد که بسیاری از سایتها درگیر آن هستند. موارد این لیست را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل آنها را رفع کنید.
برای رفع مشکلات مربوط به LCP، موارد زیر را انجام دهید:
- اضافه کردن بارگذاری فوری با الگوی PRPL
- ایجاد مسیر رندر بحرانی
- بهینهسازی CSS، تصاویر، فونتها و جاوا اسکریپت
برای رفع مشکلات مربوط به FID، موارد زیر را انجام دهید:
- کاهش تاثیر کدهای شخص ثالث (Third-Party)
- کاهش زمان اجرای جاوا اسکریپت
- کاهش تعداد درخواستها و سایز اطلاعات انتقالی
برای رفع مشکلات مربوط به CLS نیز فقط کافی است تا کدهای صفحه خود را به گونهای تعریف کنید که در هر حالت موبایل و کامپیوتر، جایگاه تصاویر و المانهای صفحه ثابت باشند. بعد از رفع این مشکلات (در صورت وجود) میتوانید به سرچ کنسول یا پیج اسپید بروید و دوباره نمره مربوط به هسته حیاتی سایت خود را بررسی کنید. اگر توسعه دهنده یا متخصص سایت هستید و به جزئیات بیشتر علاقه دارید، به شما پیشنهاد میکنیم راهنماییهای خود گوگل درباره این متریکها را مطالعه کنید.
مرحله هفتم: نظارت و بررسی مستمر
آخرین مرحلهای که در این بخش به شما میگوییم، این است که بدانید فرایند نگهداری سایت یک فرایند مستمر است. سعی کنید همواره عملکرد سایت خود را زیر نظر داشته باشید و با آپدیتهای جدید گوگل درباره سئو و الگوریتمهای گوگل آشنا باشید. به این ترتیب همواره آماده خواهید بود و از رقبای خودتان نیز جلو خواهید افتاد.
کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم تا همه چیز را درباره Core Web Vitals به شما بگوییم. همانطور که در متن اشاره کردیم، متریکهای زیادی برای این مورد وجود دارند، اما سه متریک اصلی LCP، FID و CLS به عنوان مهمترین متریکهای آن شناخته میشوند. این متریکها برای تجربه کاربری بهتر ایجاد شدهاند؛ بنابراین اگر بتوانید آنها را رعایت کنید هم به سئوی سایت خود کمک میکنید، هم تجربه کاربری بهتری را برای کاربران خود ایجاد میکنید.
سوالات متداول
Core Web Vitals چیست؟
به مجموعهای از متغیرها یا متریکها گفته میشود که تجربه کاربر در دنیای واقعی را در سرعت بارگذاری صفحات، تعامل و ثبات بصری آن صفحه اندازهگیری میکند.
متریکهای اصلی هسته حیاتی گوگل (Core Web Vitals) کدام است؟
هسته حیاتی گوگل از سه متریک اصلی LCP (زمان انتظار برای لود شدن بزرگترین محتوا)، FID (زمان پاسخگویی صفحه به درخواست کاربر) و CLS (ثبات ظاهری صفحه) تشکیل میشود.
چه اقداماتی به بهبود Core Web Vitals کمک میکنند؟
از مهمترین اقداماتی که میتوانید برای بهبود Core Web Vitals انجام دهید، میتوان به بهینهسازی نسخه موبایل، استفاده از CDN، پیاده سازی رندرینگ سمت سرور (SSR) و تست و آپدیت مستمر سایت اشاره کرد.