دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

محتوای تکراری چیست و چگونه بر سئو تأثیر می‌گذارد؟

محتوای تکراری به محتوای یکسان یا بسیار مشابهی گفته می‌شود که بین دو یا چند صفحه در سطح اینترنت وجود دارد؛ بنابراین حتی اگر محتوایی کپی نباشد؛ اما شباهت زیادی به صفحه دیگری داشته باشد، محتوای تکراری یا Duplicate Content محسوب می‌شود که تأثیر منفی زیادی روی سئو می‌گذارد.
در این مقاله می‌خوانید:

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای سایت‌های مختلف در موتورهای جستجو مثل گوگل پیش می‌آید، مشکل محتوای تکراری یا Duplicate Content است. وجود محتوای تکراری باعث می‌شود محتوای مشابهی در چندین آدرس اینترنتی یا URL مشاهده شود؛ این موضوع گوگل را در انتخاب نتیجه درست گیج می‌کند. این موضوع زمانی نیز بدتر می‌شود که افراد مختلف شروع به لینک دادن به نسخه‌های مختلف از یک محتوای تکراری می‌کنند. 

با این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا یکی از دلایل افت رتبه سئو به خاطر وجود محتوای تکراری را متوجه شوید و راه حل‌های مطمئن برای رفع آن‌ها داشته باشید. با ما همراه باشید.

محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری یا Duplicate Content به محتوایی گفته می‌شود که کپی یا مشابه آن محتوا در سایت‌ها یا صفحات دیگر اینترنت نیز وجود دارند. وجود محتوای تکراری بیش از حد در یک سایت می‌تواند تأثیر منفی روی رتبه یک سایت در گوگل داشته باشد. به زبان دیگر محتوای تکراری به محتوایی گفته می‌شود که کلمه به کلمه آن مانند محتوایی دیگر در اینترنت باشد.

هرچند در بسیاری از موارد محتواهای خیلی نزدیک به هم و دارای کلمات هم معنی نیز به عنوان محتوای تکراری شناخته می‌شوند. با تمام این تفاسیر محتوای تکراری و محتوای کپی با یکدیگر تفاوت دارند.

فرض کنید دو صفحه مختلف در مورد کلمه کلیدی h در وب سایت دارید که هر دو محتوای تکراری هستند:

http://www.example.com/keyword-h

http://www.example.com/article-category/keyword-h

حالا در مقالات مختلف سایت به هر دو URL لینک دادید. حالا موتورهای جستجو از کجا متوجه شوند کدام صفحه شما صفحه اصلی است و برای آن رتبه در نظر بگیرند؟

نمونه duplicate content

تفاوت محتوای تکراری و محتوای کپی

محتوای تکراری و محتوای کپی در ظاهر شبیه به هم هستند، اما در عمل با هم تفاوت زیادی دارند. اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم، زمانی که یک سایت محتوایی را از سایت دیگر کپی کند و آن را در سایت خود قرار دهد، به آن محتوای کپی گفته می‌شود. این کار عملاً در گوگل به عنوان سرقت ادبی تعریف شده است و انجام آن عواقب بدی را برای کاربر به دنبال خواهد داشت. 

از طرفی، محتوای تکراری یا Duplicate Content معمولاً در هنگام بارگذاری مطلب در سایت اتفاق می‌افتد و به دلیل خطای فنی به وجود می‌آید. یعنی از یک صفحه با محتوای شما دو یا چند آدرس مختلف به وجود می‌آید که باعث گمراه شدن گوگل و کاهش رتبه سایت شما می‌شود. در نهایت می‌توان گفت محتوای کپی، یک نوع محتوای تکراری است؛ اما اگر محتوای کپی در سایت خود قرار دهید و گوگل این موضوع را بفهمد، سرنوشت خوبی در انتظار سایت شما نخواهد بود!

محتوای تکراری در سئو چه مشکلی ایجاد می‌کند؟

به طور کلی، گوگل به صفحاتی که محتوای تکراری دارد اجازه رتبه‌بندی نمی‌دهد. در واقع خود گوگل می‌گوید:

گوگل تلاش زیادی می‌کند تا صفحاتی با اطلاعات متمایز را فهرست کند و آن‌ها را در صفحه جستجو نمایش دهد.

به همین دلیل اگر صفحاتی را با اطلاعات یکسان در سایت خود ساخته باشید، منتظر مجازات گوگل برای محتوای تکراری باشید. این کار می‌تواند به رتبه بندی سایت شما در موتور جستجو آسیب بزند. 

  • گوگل
  • صاحب سایت

وجود محتوای تکراری از نظر گوگل باعث بروز چند مشکل اساسی می‌شود:

  • گیج شدن ربات‌های گوگل: ابتدا موتورهای جستجو را گیج می‌کند و آن‌ها نمی‌دانند کدام نسخه از محتوای تکراری شما نسخه اصلی است؛ به همین دلیل نمی‌داند کدام محتوا را باید به کاربر نمایش دهد. 
  • آسیب به ایندکس صفحات سایت: موتورهای جستجویی مثل گوگل برای نمایش صفحات شما در نتایج جستجو باید در صفحات شما بخزند و آن‌ها را فهرست کنند. با ایجاد صفحات Duplicate بودجه خزش ربات‌ها را هدر می‌دهید و باعث کاهش ایندکس صفحات می‌شوید.
  • عدم اطلاع از نحوه رتبه دهی به صفحه: گوگل نمی‌داند که اعتبار مربوط به آن صفحه را به کدام یک از نسخه‌های موجود از محتوای تکراری باید اختصاص دهد. در نهایت هم برای گوگل مشخص نمی‌شود که کدام نسخه از محتوا باید برای یک عبارت خاص رتبه بندی شود.

مشکل رتبه بندی صفحات تکراری

  • کاهش ورودی سایت: وجود محتوای تکراری مشکلاتی را برای صاحبان سایت نیز ایجاد می‌کند. وقتی از یک محتوا چند صفحه داشته باشید، گوگل خودش انتخاب می‌کند که کدام صفحه شما را نمایش دهد. از طرفی احتمالاً به همان صفحه شما هم به علت وجود Duplicate Content رتبه خوبی را نخواهد داد. پس ورودی وب‌سایت در بلند مدت کم می‌شود. 
  • پخش شدن امتیاز صفحه: گوگل برای رتبه دهی و اعطای امتیاز به خاطر بک لینک و... امتیاز حاصل شده را بین صفحات تکراری پخش می‌کند. در نتیجه امکان دارد هیچ یک از صفحات شما رتبه خوبی در گوگل نداشته باشند.
  • از بین رفتن توازن لینک دهی: اگر بخواهید لینک بیلدینگ انجام دهید، وب‌سایت‌های دیگر نمی‌دانند به کدام صفحه شما لینک بدهند. این موضوع توازن لینک‌دهی در سایت را به هم می‌ریزد و در نهایت باعث ضعیف‌شدن لینک‌سازی سایت می‌شود.
  • خارج شدن از یونیک بودن محتوا: اگر محتوای تکراری در سایت داشته باشید، دیگر گوگل محتوای صفحات شما را منحصر به فرد یا Unique نمی‌بیند.


شناسایی محتوای تکراری

دلیل ایجاد محتوای تکراری چیست؟

اگر بررسی دقیقی روی اینترنت انجام دهید، متوجه خواهید شد که محتواهای تکراری زیادی در اینترنت وجود دارند و وجود آن‌ها در سایت می‌تواند مسئله رایجی باشد. شاید تصور کنید تمام محتواهای تکراری موجود در اینترنت توسط سارقان ادبی ایجاد شده‌اند؛ اما باید به شما بگوییم در بسیاری از موارد صاحب سایت به صورت ناخواسته یک محتوای تکراری را ایجاد می‌کند. در ادامه به اصلی‌ترین دلایل ایجاد محتوای تکراری اشاره کرده‌ایم.

آدرس اینترنتی یا URL اضافه

زمانی که در سایت خود یک صفحه درست می‌کنید، ممکن است ویژگی‌هایی را در آن صفحه قرار دهید که هر ویژگی محتوایی را به URL یا آدرس اینترنتی سایت اضافه کند. فرض کنید یک محصول فروشگاهی دارید و رنگ‌های مختلفی را برای آن تعریف کرده‌اید. زمانی که مشتری شما هر رنگ را انتخاب می‌کند، به واسطه انتخاب رنگ جدید، آدرس جدیدی نیز برای آن صفحه تعریف می‌شود که مختص آن رنگ است. این مشکل که با نام کنونیکال نیز شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد محتوای تکراری در سایت است.

مثال: فرض کنید محصولی را با آدرس Test.ir/test-product ایجاد کرده‌اید. برای این محصول رنگ‌های متفاوتی تعریف شده است و یکی از این رنگ‌ها نیز رنگ قرمز است. زمانی که مشتری روی رنگ قرمز کلیک می‌کند، URL سایت به Test.ir/test-product?color=red تغییر پیدا می‌کند. این URL جدید شامل همان URL اصلی محصول است، اما از نظر گوگل یک محتوای تکراری یا Duplicate Content حساب می‌شود. مشکلات مربوط به URL متغیر می‌تواند یکی از موارد زیر نیز باشد:

  • Session ID: این تگ HTTP، یکی از مواردی است که می‌تواند باعث ایجاد آدرس‌های اینترنتی متغیر با محتوای تکراری شود. این تگ معمولاً به خاطر ردیابی کاربران و ذخیره اطلاعات مربوط به سبد خرید، شناسه‌های جلسه و... در URL ایجاد می‌شود.
  • ویژگی پرینت صفحه: بعضی از صفحات گزینه‌ای برای پرینت محتوای صفحه دارند. ممکن است این گزینه آدرس اینترنتی مشخصی برای پرینت محتوای آن صفحه مشخص کرده باشد. مثالی که قبل‌تر زدیم را در نظر بگیرید. در صورتی که برای آن صفحه محصول گزینه پرینت در نظر گرفته باشید و آدرس Test.ir/print/test-product را مشخص کرده باشید، این آدرس هم یک محتوای داپلیکیت یا تکراری به سایت شما اضافه خواهد کرد.
  • مشکلات HTTP: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد صفحات تکراری شود، قرار داشتن سایت روی هر دو نسخه HTTP و HTTPS است. فرض کنید هم آدرس HTTP://test.ir و هم آدرس HTTPS://test.ir سایت شما را لود می‌کنند. در این صورت صفحات موجود در سایت شما هم داپلیکیت و تکراری می‌شوند.
  • مشکلات پیشوند www: گاهی اوقات سایت‌ها با هر دو پیشوند WWW و بدون آن در دسترس هستند. در این صورت امکان دارد گوگل این دو صفحه را به عنوان صفحات تکراری تشخیص دهد. 
  • صفحه بندی نظرات: یکی دیگر از مشکلات محتوای تکراری مربوط به URL صفحات نظر است. زمانی که تعداد نظرات یک صفحه از حد مجاز بیشتر می‌شود، نظرات بعدی به یک صفحه دیگر منتقل می‌شود.

اگر سایت خود را با فروشگاه ساز پرتال ساخته‌اید، خیالتان از بابت مشکلات مربوط به URL راحت باشد؛ چراکه کدهای سایت‌های ساخته شده با پرتال به گونه‌ای نوشته شده‌اند که مشکل کنونیکال ندارند و تحت هیچ شرایطی دست شما را در پوست گردو قرار نخواهند داد!

تولید محتوای یونیک

محتوای کپی

اگر با تولید محتوای سایت آشنا باشید، می‌دانید که اصالت و کپی نبودن در آن حرف اول را می‌زند. اصلی‌ترین و ساده‌ترین مسئله‌ای که می‌تواند باعث داپلیکیت بودن محتوای سایت شما شود، این است که محتوایی را از جای دیگری در اینترنت کپی کرده باشید. اگر گوگل متوجه کپی بودن محتوای صفحه‌ای در یک سایت شود، آن سایت را جریمه می‌کند و اعتبار آن سایت نیز نزد گوگل به شدت کاهش پیدا می‌کند. 

گاهی اوقات نیز ممکن است محتواهای کپی به صورت ناخواسته ایجاد شده باشند.

  • مثلاً یک محصول را چند فروشگاه می‌فروشند و ویژگی‌های یکسانی برای آن محصول می‌گذارند. در این حالت هم محتوای کپی ایجاد می‌شود. 
  • ممکن است محتوای مشخصی از سایت خود را برای تبلیغ در جای دیگری از اینترنت قرار دهید. در این حالت نیز ممکن است محتوای کپی ساخته باشید. 
  • حالت سوم زمانی اتفاق می‌افتد که سایت‌های دیگر محتوای شما را بدون ذکر منبع کپی می‌کنند. در این حالت شما مقصر ماجرا نیستید؛ اما امکان دارد تأثیر خوبی روی سئوی سایت شما یا دیگران نداشته باشد.

نحوه پیدا کردن Duplicate Content

برای شناسایی محتوای تکراری سایت، می‌توانید از موتور جستجوی گوگل کمک بگیرید. از طریق سه روش مختلف می‌توانید این صفحات تکراری را با جستجو پیدا کنید:

  1. با جستجوی این عبارتsite:example.com intitle:"Keyword”   تمام صفحاتی که با این کلمه کلیدی در آدرس اینترنتی سایت قرار دارد برای شما لیست می‌شود. (به جای example.com آدرس سایت خودتان را بنویسید).
  2. با جستجوی این عبارت intitle:"Keyword X – what is seo” تمام صفحاتی که با این کلمه کلیدی و عنوان در سایت شما قرار گرفته را لیست می‌کند. (به جای what is seo عنوان صفحه مورد نظر را بنویسید)
  3. گاهی اوقات با کپی کردن یک جمله از مقاله و جستجوی آن در گوگل می‌توانید متوجه شوید آیا صفحه یا سایت دیگری آن را کپی کرده‌اند یا خیر.

پیدا کردن محتوای تکراری از گوگل

ابزارهای زیادی هم در سطح اینترنت برای پیدا کردن محتوای تکراری وجود دارند:

1- ابزار Siteliner: یکی از بهترین این ابزارها، سایت Siteliner.com است. بعد از ورود به این وب‌سایت می‌توانید آدرس سایتی که می‌خواهید بررسی کنید را در آن وارد کرده و  روی گزینه «Go» کلیک کنید. سپس این سایت لیستی از شباهت‌های محتوا را به شما می‌دهد.

سایت لاینر

2- ابزار Copyscape: حال اگر می‌خواهید ببینید چه صفحه‌ای از وب‌سایت شما در اینترنت نسخه کپی دارد، می‌توانید از سایت Copyscape استفاده کنید. این سایت نیز محتوای مشابه را به شما نشان می‌دهد. البته نتایج این ابزار هم ممکن است برای شباهت بین محتوای دو سایت ایجاد شود، اما به طور کلی این ابزار به شما کمک می‌کند تا اگر محتوای دزدی از سایت شما در اینترنت پخش شده باشد، آن را پیدا کنید.

کپی اسکیپ

3- ابزار Screaming Frog: یکی از قابلیت‌های ابزارScreaming Frog  مربوط به بررسی صفحات ایندکس شده سایت شما و مشکلات احتمالی آن‌ها است. با تغییر تنظیمات این ابزار می‌توانید محتوای تکراری سایت را پیدا کرده و آن‌ها را حل کنید.

4- ابزار Ahrefs Site Audit: چهارمین ابزار لیست برای پیدا کردن صفحات تکراری مربوط به Ahrefs است. ابزار Ahrefs یک ابزار کاربردی و کامل برای سئوکاران و مدیران سایت است. اما برای استفاده از قابلیت‌های آن باید هزینه دلاری پرداخت کنید و اشتراک بخرید. با این حال یکی از قابلیت‌های مهم Ahrefs پیدا کردن صفحات تکراری سایت شما است. با این ابزار می‌توانید گزارش محتواهای یونیک و تکراری سایت را ببینید.

ابزار Ahrefs Site Audit

5- ابزار Google Search Console: اگر سایت خودتان را به سرچ کنسول متصل کردید، می‌توانید خطاها و هشدارهای این ابزار در مورد محتوای تکراری سایت را ببینید. مزیت سرچ کنسول در این است که می‌توانید به رایگان آن را به سایت متصل کرده و از قابلیت‌های بی شمار آن استفاده کنید. جدای از خطاهای مربوط به Duplicate Content، می‌توانند دیگر خطاهای صفحات سایت هم در قسمت گزارشات ببینید.

راه حل مشکل محتوای تکراری

اکنون که فهمیدیم محتوای تکراری چیست، بدون هیچ حرف اضافه‌ای ببینیم که چطور می‌توان مشکلات مربوط به محتوای تکراری را رفع کرد. الگوریتم گوگل مخالف صددرصد صفحات کپی ای تکراری است. پس اگر قصد دارید سایت خودتان را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید، با استفاده از روش‌های زیر محتواهای تکراری سایت را از بین ببرید:

استفاده از گوگل برای بررسی سایت

قبل از اینکه به بررسی تگ کنونیکال بپردازیم، راهی را برای نمایش صفحات ایندکس شده سایت در گوگل به شما بگوییم. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیدا کردن محتوای صفحات تکراری این است که به تعداد صفحات سایت خود که در گوگل ایندکس شده‌اند نگاهی بیندازید. برای این کار کافی است تا عبارت site:test.ir را در گوگل سرچ کنید. به جای test.ir نیز آدرس اینترنتی یا دامنه سایت خود را وارد کنید. البته برای چک کردن صفحات ایندکس شده می‌توانید از سرچ کنسول نیز استفاده کنید.

بیشتر بدانید: سرچ کنسول چیست؟

بعد از اینکه نام سایت خود را با استفاده از این عبارت در گوگل سرچ کردید، تعداد صفحات ایندکس شده سایت در گوگل به شما نمایش داده خواهد شد. برای مثال در تصویر زیر می‌بینید که سایت پرتال را با استفاده از این عبارت سرچ کرده‌ایم و طبق آمار گوگل حدود ۱۰۰۰ صفحه از سایت پرتال در گوگل ایندکس شده است.

فرض کنید شما هم مثل ما 1000 صفحه در سایت دارید؛ اما در گوگل بیش از 16000 یا بیشتر صفحه ایندکس شده باشد؛ در این صورت شک نکنید که سایت شما با خطای صفحات تکراری روبرو می‌شود. به همین خاطر باید به فکر حذف صفحات تکراری و بهینه سازی موتورهای جستجو باشید.

صفحات ایندکس پرتال

استفاده از تگ کنونیکال (Canonical)

یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که برای رفع مشکل محتوای تکراری در سایت وجود دارد، استفاده از تگ "Rel=Canonical" است. این کد معمولاً در قسمت هدر کدهای HTML سایت قرار می‌گیرد و مشکل محتوای تکراری در موتور جستجو را رفع می‌کند. در واقع زمانی که از این کد در یک صفحه استفاده می‌کنید، با استفاده از آن، آدرس Test.ir/test-product?color=red را که یک آدرس فرعی است به آدرس اصلی آن یعنی Test.ir/test-product وصل می‌کنید. خزنده‌های موتور جستجوی گوگل و بینگ نیز بعد از دیدن این تگ، متوجه می‌شوند که اعتبار محتوا را به کدام آدرس بدهند و چه آدرسی را در صفحه اصلی موتور جستجوی خود نمایش دهند.

البته اگر در جمع پرتالی‌ها حضور دارید و سایت خود را با استفاده از فروشگاه ساز ما ساخته‌اید، باید به شما بگوییم برای ارجاع یک صفحه با استفاده از تگ کنونیکال، نیازی به کدنویسی ندارید. کافی است هنگام ایجاد صفحه خود (از جنس محصول، نوشته و…)، گزینه سئو را در صفحه ویرایش انتخاب کنید. سپس فرمی برای تنظیمات سئو برای شما باز می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید لینک اصلی کنونیکال که می‌خواهید اعتبار محتوا را به آن بدهید را وارد کنید.

کنونیکال پرتال

ریدایرکت ۳۰۱، بهترین راه‌حل برای محتوای تکراری 

یکی دیگر از راه‌های مبارزه با محتوای تکراری یا Duplicate Content در صفحات یک سایت، استفاده از تنظیمات ریدایرکت ۳۰۱ است. شما با تنظیم این ریدایرکت می‌توانید اعتبار یک صفحه را به صفحه دیگری بدهید و قدرت صفحه مرجع را افزایش دهید. در واقع این نوع ریدایرکت کردن محتوا، می‌تواند یک استراتژی خوب برای محتواهای شما نیز باشد؛ چرا که اگر صفحات مختلفی را با استفاده از این ریدایرکت به یک صفحه مرجع متصل کنید، اعتبار آن صفحه مرجع را نزد گوگل بالا می‌برید و احتمال کسب رتبه در نتایج جستجو برای آن بیشتر خواهد بود.

نکته: تمام URLهای صفحه سایت شما باید به یک آدرس اصلی ریدایرکت شود. به تصویر زیر نگاه کنید و ببینید چطور نسخه‌های مختلف HTTP، HTTPS، www و بدون www به یکدیگر ریدایرکت شده‌اند.

ریدایرکت urlهای صفحه

کد follow, noindex

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای رفع مشکل محتوای تکراری در سایت انجام دهید، استفاده از متا تگ follow و noindex است. شما با استفاده از این کد به خزنده‌های گوگل می‌گویید که سایتتان را ایندکس نکنند. ربات‌های گوگل نیز با این تگ متوجه می‌شوند که محتوای صفحه را دنبال کنند، اما آن را برای نمایش در موتورهای جستجو ایندکس نکنند.

مدیریت مشکل در سرچ کنسول

یکی از مهم‌ترین ابزارهای گوگل که با استفاده از آن می‌توانید سایت خود را مدیریت کنید، ابزار سرچ کنسول است. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید نسخه‌های مختلف یک آدرس اینترنتی یا URL را مدیریت کنید. البته تنظیم و مدیریت این نسخه‌های مختلف در سرچ کنسول فقط برای موتور جستجوی گوگل اعمال می‌شود و تاثیری روی خزنده‌های سایر موتورهای جستجو مثل بینگ ندارد.

سایت ستینگ سرچ کنسول

زمان‌های مجاز برای استفاده از محتوا تکراری

محتواهای تکراری یک مسئله ممنوعه نیستند و همیشه هم به ضرر سایت‌های تمام نمی‌شود. گاهی اوقات وب سایت‌ها به دلایلی نیاز دارند تا محتوای تکراری تولید کنند. زمان‌هایی که استفاده از محتوای تکراری ضرر زیادی برای سایت‌ها ندارد:

  • سایت‌های چند زبانه: برخی از افراد به خاطر موقعیت شغلی یا تصمیمات شرکت، ترجیح می‌دهند یک سایت دو یا چند زبانه بسازند. در این صورت نیاز دارید تا یک صفحه را با URLهای مشابه و ترجمه به زبان‌های مختلف منتشر کنید. در این صورت با استفاده از ویژگی hreflang می‌توانید گوگل را از تصمیم خود مطلع سازید تا صفحات شما به عنوان صفحات تکراری شناخته نشود.
  • صفحات قوانین و مقررات: محتوای صفحه قوانین و مقررات سایت‌ها عموماً تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در این زمان ناچارید بدون تغییر خاص همان جملات تکراری را در متن صفحه قوانین سایت استفاده کنید.
  • نوشتن متن کپی با ذکر منبع: اگر محتوایی از سایت خود را از سایت خارجی ترجمه کرده و در سایتتان منتشر می‌کنید، ذکر منبع فراموش نشود. در انتهای مطلب یا بخش داخلی مقاله سعی کنید منبعی که این اطلاعات را از آن نوشتید، ذکر کنید. در این صورت مشکلی به خاطر تکراری بودن محتوا برایتان اتفاق نمی‌افتد.

اینفوگرافیک شناسایی مشکلات محتوای تکراری

بعد از بررسی محتوا تکراری انتخاب با شما است

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با همه چیز درباره یک محتوای تکراری آشنا کنیم. همان‌طور که در متن خواندیم، وجود محتوای تکراری می‌تواند آسیب زیادی به سایت و سئوی آن بزند. با راهکارهایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، احتمالاً می‌توانید مشکلات مربوط به Duplicate Content را شناسایی کنید و آن‌ها را رفع کنید.

همچنین، راه‌های جلوگیری از محتوای تکراری را با هم بررسی کردیم و فهمیدیم گاهی اوقات ناچاریم صفحات تکراری داشته باشیم. اما با یک سری ترفند کاربردی می‌توانیم از مجازات گوگل به خاطر صفحات تکراری در امان بمانیم. دیگر انتخاب با شما است که هرچه سریع‌تر این مشکل را حل کنید یا منتظر عواقب کارتان بمانید.

 اگر همچنان سؤالی درباره این موضوع یا نحوه برطرف کردن خطا دارید، آن را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید. شما فکر می‌کنید محتوای کپی چه تأثیرات منفی دیگری روی سئو سایت می‌گذارد؟

سوالات متداول

 محتوای تکراری (Duplicate Content) چیست؟

محتوای تکراری به محتوایی گفته می‌شود که نسخه کپی یا با تشابه بالا از آن در صفحات مختلف اینترنت وجود داشته باشد. وجود محتوای تکراری در سایت می‌تواند به سئوی سایت آسیب جدی وارد کند.

چطور محتوای تکراری را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن محتوای تکراری می‌توانید از سایت‌های Siteliner.com و CopyScape استفاده کنید.

دلایل ایجاد محتوای تکراری چیست؟

دلایل اصلی ایجاد محتوای تکراری، مشکلات فنی در آدرس‌های اینترنتی و وجود محتوای کپی در صفحات است. برای مشکلات فنی URL نیز می‌توان به مواردی مثل SessionID، آدرس پرینت صفحه و مشکلات HTTP اشاره کرد.

چطور مشکل مربوط به محتوای تکراری را حل کنیم؟

شما می‌توانید با استفاده از تگ کنونیکال (Canonical)، ریدایرکت ۳۰۱ و تگ follow,noindex مشکلات مربوط به وجود محتوای تکراری را حل کنید.

  • تأثیر محتوای کپی بر سئو سایت چیست؟

کاهش اعتبار سایت و رتبه بندی، هدر دادن بودجه خزش سایت، تقسیم ارزش بک لینک به چند صفحه تکراری،‌ تأثیر منفی روی تجربه کاربری و ‌کاهش CTR از جمله تأثیر منفی محتوای کپی روی سئو سایت است.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2