یکی از مهمترین چیزهایی که در زندگی یاد گرفتهام این است: {موفقیت صرفا از انجام کارهای درست حاصل نمیشود، بلکه بخش اعظمی از موفقیت به انجام ندادن اشتباهات بستگی دارد!} در مورد شبکههای اجتماعی هم شرایط به همین صورت است. قطعا بخش بزرگی از موفقیت شما در آنها، به این بستگی دارد که از اشتباهات دوری کنید.
خبر خوب این است که فعالیت متخصصان طی این چند سال در شبکههای اجتماعی، پرده از راز اشتباهات زیادی برداشته است. امروز شما میتوانید صرفا با مطالعه و بدون نیاز به پرداخت ضرر برای تجربه کردنشان، احتمال موفقیتتان را بالا ببرید. پس این مقاله را حتما مطالعه کنید تا با مهم ترین اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا شوید و شما آنها را تکرار نکنید.
اشتباهات بازاریابی شبکه های اجتماعی
راستش را بخواهید در سطح وب که بهدنبال ترجمه موضوعات مناسب برای نوشتن این مقاله بودم، وسواس بسیار زیادی در انتخاب نکات به خرج دادم. بنابراین مطمئن باشید تمامی موارد گفتهشده در این مقاله واقعا روی موفقیت و شکست شما در شبکههای اجتماعی تاثیر دارند. امیدوارم آنها را جدی بگیرید.
1_ حضور در همه شبکههای اجتماعی
اصولا وبمستران و مدیران سایتها، لینک شبکههای اجتماعیشان را در بخش انتهایی سایت قرار میدهند تا مخاطبان بهراحتی آنها را پیدا کنند.
راستش من همیشه از رفتن به این بخش از سایت وحشت دارم! چراکه میبینم بعضی از کسب و کارها در این قسمت، لینک بیشتر از 7 الی 8 شبکه اجتماعی را قرار داده، در همه آنها اکانت داشته و فعالیت میکنند! اما چرا حضور در همه شبکههای اجتماعی اشتباه است؟
اولا که اصلا در خیلی از شبکههای اجتماعی، کاربران ایرانی حضور ندارند. مثلا تامبلر، پینترست و... کاربران ایرانی کمی دارد. دوم اینکه اصلا خیلی از این شبکهها به درد کسب و کار من و شما نمیخورد. به نظر شما شبکه پینترست که یک شبکه اشتراکگذاری تصویر و ویدیو خلاقانه است، چه کمکی به یک شرکت خدمات لوله بازکنی میکند؟
به عنوان نمونه، متخصصان وب سایت buffer در بخشی از مقالهشان، اعتراف کردند که زمان و بودجهشان را برای فعالیت در اسنپ چت صرف کردند در حالی اصلا مخاطبان این شبکه مخاطبان کسب و کارشان نبودند.
در نهایت هم اینکه اصلا خیلی از شبکهها برای کسب و کارها مناسب نیستند و قابلیت زیادی هم به آنها نمیدهند. مثلا تیک تاک به چه درد یک کسب و کار میخورد؟
بنابراین در مرحله اولی که قصد انتخاب شبکههای اجتماعی مناسب را داشتید، این سوالات را از خودتان بپرسید:
- آیا مخاطبان من در آن حضور دارند؟
- آیا محتوای قابل عرضهای برای مخاطبان این شبکه دارم؟
- آیا قابلیتهای این شبکه به درد من میخورد؟
2_ فعالیت مشابه در همه شبکههای اجتماعی
یکی دیگر از اشتباهات رایج در بازاریابی شبکههای اجتماعی، این است که در همه آنها فعالیت یکسان داشته باشید. اگر دقت کنید در همین فضای کسب و کار کشورمان، مدیران زیادی هستند که یک محتوا را برای شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام تولید کرده و سپس آن را در همه شبکههای دیگر مثل توییتر، لینکدین، فیسبوک و... ارسال میکنند. اما چرا این کار اشتباه است؟ مهمترین دلیل، تفاوت رفتار، علاقه و نوع مخاطبان این شبکههای اجتماعی است.
ببینید، مخاطب اینستاگرام یک مخاطب کمحوصله است که علاقه به خواندن متنهای طولانی ندارد، مخاطب توییتر دوست دارد همه مفهوم موضوع را در چند جمله کوتاه به او برسانید، مخاطب واقعی لینکدین ترجیح میدهد به جای پستهای طنز و سرگرمی، یک نکته مرتبط به کسب و کار را به او بگویید، مخاطب پینترست بهدنبال خلاقیت است نه هر چیزی و... . حالا محتوای شما کدام دسته از این مخاطبان را راضی میکند؟ آیا میتواند همه را راضی کند؟ قطعا نه...
بنابراین حتی اگر در مرحله اول توانسته باشید شبکههای اجتماعی مناسبی را انتخاب کنید، در مرحله دوم باید مطمئن شوید محتوایی که در هر شبکه منتشر میکنید، یک محتوای واقعا ارزشمند و متناسب با کاربر آن است.
راستی اگر کانال اصلی کسب و کار شما اینستاگرامتان است، حتما نکات طلایی گفته شده در مقاله «افزایش فروش اینستاگرام» کمکتان میکند.
3_ محتوای بیش از حد تبلیغاتی!
متخصصان میگویند در عصر حاضر، ما با بحران توجه روبرو هستیم! در واقع منظور آنها این است که امروزه به دلیل وجود مقدار بسیار بسیار زیادی محتوا، حتی نمیتوانیم توجه مخاطبان را به سمت محتواهای خوبمان جلب کنیم، چه برسد به اینکه بخواهیم آنها را دائما با تبلیغاتمان درگیر کنیم.
حالا در این بین، به نظرتان مخاطبان علاقهای به اکانت اینستاگرامی شما وقتی که بیشتر از نیمی از پستهایش تبلیغ محصول است، دارند؟ نه! یک گزارش در سال 2019 نشان داد که 35 درصد از مخاطبان در صورتی که برند در شبکه اجتماعیاش تبلیغات زیادی نمایش بدهد، آن را دنبال نمیکنند.
اما به نظر من این آمار امروز و در ایران باید خیلی بیشتر از اینها باشد. در واقع اغلب مخاطبان در شبکههای اجتماعی، حاضر نیستند پیجهایی را دنبال کنند که مثل کاتالوگ تبلیغاتی صرفا پستهایی در مورد محصول گذاشتهاند.
شما باید برای فعالیت در شبکههای اجتماعی، ابتدا مخاطبان را بشناسید، سپس اقدام به انتشار محتواهایی کنید که واقعا آنها را راضی نگاه دارد. این محتواها میتواند پستهای آموزشی، نمونه کارهای جذاب، مصاحبهها و... باشند.
در همین حین میتوانید گاها محصولات خودتان را هم بهشکل مستقیم و غیر مستقیم تبلیغ کنید. اصولا میگویند هر اکانت مجاز است بین 10 الی 30 درصد از پستهایش را برای تبلیغ محصول به کار بگیرد. برای این که بازدهی کسب و کارتان بیشتر شود باید از روشهای مدرن تبلیغاتی استفاده کنید. در مقالات دسته افزایش فروش اینترنتی به طور مفصل در مورد این روشها توضیح دادهایم.
4_ بیهدف بودن
اگر اولین پست را در شبکههای اجتماعی منتشر کرده ولی هنوز هدفگذاری نکردهاید، یعنی در مسیر اشتباهی هستید! اهداف و پیگیری آنها، به شما کمک میکنند که بفهمید چقدر موفق بودهاید، متوجه شوید دلایل شکستها چیست و مهمتر از همه به شما یادآوری میکنند که باید برای بهتر بودن، چیزی را یا چیزهایی را تغییر بدهید. (چرخه بازخورد گرفتن و بهبود دادن.)
از جمله اهدافی که میتوانید در شبکههای اجتماعی تعیین کنید، اینها هستند:
- رسیدن به x نفر دنبالکننده،
- رسیدن به x تماس در ماه،
- رسیدن به x عدد دایرکت در روز،
- رسیدن به x تومان فروش،
- و... .
دقت کنید، هدفهایی که میگذارید باید این چند ویژگی را داشته باشند:
- زماندار: باید مشخص کنید که در چه بازه زمانی قرار است به هدف برسید.
- واقعبینانه: باید مطمئن باشید که واقعا با منابع شما و در زمان مشخصشده، رسیدن به این هدف عقلانی است نه رویایی.
- قابل اندازهگیری: باید بتوانید موفقیت یا عدم موفقیتتان در رسیدن به اهداف را اندازهگیری کنید. مثلا رسیدن به 1 هزار نفر فالوور هدف قابل اندازهگیری است، اما رسیدن به فالوور زیاد یا فروش میلیاردی، نه.
علاوه بر این، احتمالا در دفعات اولی که هدفگذاری میکنید، نتوانید به شکل دقیق عمل کنید اما خب بهمرور اصول آن را یاد میگیرید. راستی در این مسیر، یادتان نرود که باید دائما نسبت به موفقیتتان در رسیدن به اهداف، بازخورد گرفته و استراتژیتان را بهبود بدهید.
5_ بیتوجهی به فالوورها
یکی دیگر از اشتباهات در شبکههای اجتماعی، بیتوجهی به مخاطبانی است که الان شما را دنبال میکنند. در واقع دلیل این اشتباه این است که افراد تصور میکنند سوشال مارکتینگ یعنی فقط جذب مخاطب و فروش!
اما در واقع بازاریابی شبکههای اجتماعی یعنی جذب مخاطب، برقراری ارتباط با مخاطب جدید، جلب اعتماد او، سپس فروش و فروش دوباره!
پس اینکه صرفا سعی در جذب مخاطبان جدید کنید و تمام تمرکزتان را روی بالا بردن تعداد فالوورها بگذارید، عملا به قیمت از دست رفتن دنبال کنندگان قبلی و سوختن منابع تمام میشود. راه حل چیست؟
اول اینکه سعی کنید تعامل را بالا ببرید؛ از مخاطبان سوال کنید، مسابقه برگزار کنید، بخواهید پستهایتان را لایک کنند، استوری بگذارید و... . مورد بعدی این است که در مقابل نظرات منفی، رفتار مناسبی از خودتان نشان بدهید. مورد سوم هم اینکه در روند تولید محتوا، صرفا هدفتان جذب مخاطب نباشد. در واقع خیلی از محتواهای اکانت شما قرار نیست مخاطب جدید جذب کند، بلکه قرار است رضایت مخاطبان قبلی را بیشتر کند. (نظرسنجیها، آموزشهای تخصصی و... )
6_ ارسال مطالب نامرتبط
یک نکته جالب: فرقی ندارد چه کسب و کاری دارید و در پیج اینستاگرامتان چه محتوایی منتشر میکنید، به شما قول میدهم اگر همین حالا یک پست سیاسی یا طنز منتشر کنید، تعامل خیلی بالایی میگیرید. حتی بهتر از آن، ممکن است تعداد زیادی هم مخاطب جذب کنید!
اما نکته مهم این است که بدانید ارسال مطالب نامرتبط، یکی از اشتباهات رایج در بازاریابی شبکههای اجتماعی است! درست است که اگر پست مورد نظر را منتشر کنید تعامل و فالوور زیادی به دست میآورید، اما واقعا این فالوورها به دردتان میخورد؟ مثلا آن دختر 18 سالهای که از طریق این پست به پیج شما جذب شده، شمایی که مخاطبانتان آقایان 30 تا 50 سال هستند را به کدام هدفتان میرساند؟
مطمئن باشید جذب فالوور از طریق ارسال پستهای جذاب ولی نامرتبط هیچ نتیجهای جز جذب مخاطبان نامرتبط و در نهایت کاهش تعامل کل اکانت ندارد.
7_ ارسال نامنظم محتوا
خیلیها میگویند برای الگوریتمهای فیسبوک ارسال منظم محتوا یکی از فاکتورهای مهم است. با توجه به اینکه اینستاگرام هم متعلق به شرکت فیسبوک است، پس اگر در این دو شبکه اجتماعی فعالید، باید به ارسال منظم محتوا دقت کنید.
علاوه بر این دور از انتظار نیست که توییتر و لینکدین هم به همین فاکتور دقت کنند. جالب است که حتی خود گوگل هم در سئو به زمانبندی انتشار محتوا دقت میکند! بنابراین پیشنهاد میکنم برای ارسال محتوا یک تقویم مشخص داشته باشید و طبق آن، پستهایتان را بهطور منظم منتشر کنید.
8_ بیتوجهی به مناسبتها
در دنیای محتوا، چیزی به اسم تقویم محتوای ماه وجود دارد. این تقویم در واقع دربردارنده اتفاقات تاریخی، مناسبتهای مذهبی و... است. اما این چه ربطی به بازاریابی در شبکههای اجتماعی دارد؟
در واقع یکی از نکاتی که به عنوان یک ادمین باید به آن دقت کنید، همگام بودن با مناسبتهاست! اول از همه باید حواستان باشد که محتوای شما تداخلی با مناسبتهای مذهبی نداشته باشد. مثلا انتشار یک پست طنز در ایام عاشورا و تاسوعا میتواند به یک بحران برای برندتان تبدیل شود.
بعد از آن، باید فعالیتتان در شبکههای اجتماعی را طبق دیگر مناسبتهای مهم تنظیم کنید. مثلا اگر در حوزه فروش لوازم آرایش هستید، میتوانید به مناسبت روزهای مادر و دختر، محتواهای متفاوتی منتشر کرده یا حتی به مخاطبان تخفیف بدهید!
9_ توجه به کمیت به جای کیفیت
نمیخواهم حرفهای کلیشهای بزنم، فقط این نکته را گفتم تا یک آمار جالب را نمایش بدهم:
تصویر بالا در واقع نمودار رشد تعامل اکانت فیسبوک برند buffer طی حدود 1 سال و خوردهای است. اما چه چیزی باعث شده این نمودار روند صعودی بگیرد؟ خود متخصصان بافر میگویند: {ما در ابتدا، روزانه پستهای زیادی در فیسبوک و توییتر خود منتشر میکردیم. اما زمانی که تصمیم گرفتیم تعداد پستها را از اعداد 5 الی 15 به 1 الی 2 در روز برسانیم، عملا مجبور شدیم کیفیت را بالا ببریم و تصویر بالا و رشد تعامل اکانتهای ما، نتیجه این تصمیم بود!}
10_ تبلیغ نکردن!
شاید برایتان جالب باشد بدانید اغلب پیجهای پرمخاطب اینستاگرام و البته دیگر شبکههای اجتماعی، بخش اعظمی از مخاطبانشان را از طریق تبلیغات به دست آوردهاند! بر خلاف تصور، اتفاقا اگر در شبکههای اجتماعی صرفا به محتوا اعتماد کنید و بخواهید با آن جلو بروید، باید زمان بسیار زیادی را صبر کنید. بنابراین به هیچ عنوان از اهمیت تبلیغ غافل نشوید.
علاوه بر تبلیغات عادی برند، تبلیغ کردن پستهای پرمخاطب و پرتعامل پیجتان در اینستاگرام را هم پیشنهاد میکنم. چون اصولا در پیج شما آن پستهایی بیشترین تعامل را میگیرند که واقعا محتوای ارزشمندی داشتهاند و قطعا تبلیغ کردن آن از روش اینفلوئنسر مارکتینگ یا حتی به کمک خود تبلیغات اینستاگرام، بازخورد خوبی خواهد داشت. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، حتما مقاله «راهنمای تبلیغات اینستاگرام» را بخوانید.
اشتباهات رایج در شبکههای اجتماعی را تکرار نکنید
به عنوان کلام آخر میخواهم به آخرین اشتباه رایج در شبکههای اجتماعی اشاره کنم: تداوم نداشتن! راستش را بخواهید همین اینستاگرام پر است از پیجهایی با 100 تا 1000 مخاطب که صاحبانشان روزی تصمیم گرفتهاند دیگر تولید محتوا در آنها را ادامه ندهند. چرا؟
چون از همان ابتدا تصور میکردهاند قرار است در عرض یکی دو ماه تعداد زیادی مخاطب برای اکانتشان جذب کنند و در ماه سوم به فروش میلیونی برسند! بنابراین اگر قصدتان برای فعالیت در شبکههای اجتماعی جدی است، اول از همه مطمئن شوید که به اندازه کافی صبور و ثابت قدم هستید.
راستی اگر به بزرگتر کردن کسب و کارتان در اینستاگرام فکر میکنید، خواندن مقاله «ساخت فروشگاه در اینستاگرام» قطعا یک نقطه عطف در زندگی کاریتان خواهد بود. در این مقاله با هم 10 اشتباه رایج در بازاریابی شبکههای اجتماعی را بررسی کردیم. در نهایت اگر شما هم اشتباه رایجی در شبکههای اجتماعی سراغ دارید، به آن در بخش نظرات اشاره کنید تا در آینده به متن مقاله اضافهاش کنم.