بین این همه فروشگاه آنلاینی که وجود دارد، چرا معمولا ترجیج می دهید از فلان فروشگاه خرید کنید؟ به جز اینکه قیمتش مناسب است؛ چه چیزهایی باعث میشود از آن خرید کنید؟ مثلا شاید این فروشگاه چندین روش پرداخت مانند پرداخت در محل دارد؛ یا اینکه به راحتی میتوانید محصولاتی که به دنبالش هستید را در سایت جستجو کرده و سفارش دهید؛ یا اینکه با کمک چت آنلاین، خیلی سریع جواب سؤالتان را میگیرید.
همین عوامل بهظاهر کوچک باعث میشود، مشتری و فروش یک فروشگاه خاص بیشتر از دیگری باشد. یا اینکه یک سایت فروشگاهی حرفهای را با یک فروشگاه معمولی نشان دهد. در این مقاله، میخواهیم در مورد امکانات فروشگاه اینترنتی که لازم است قبل از راهاندازی سایت آن را بدانید، صحبت کنیم.
هر چیزی که تا الان از گوشه و کنار شنیدهاید را فعلا کنار بگذارید تا گیج نشوید. با دانستن این 12 مورد احتمالا به اطلاعات دیگری نیاز نخواهید داشت. بهعلاوه اینکه حواستان هست که از یک طراح یا شرکت طراحی سایت، چه چیزهایی را بخواهید و چیزی را از دست ندهید.
بعد از اینکه امکانات سایت فروشگاهی را با هم مرور کردیم، یک پیشنهاد نیز از ما میگیرید؛ که با کمک آن میتوانید همین الان هم فروشگاهتان را راه بیندازید.
امکانات فروشگاه اینترنتی حرفهای چیست؟
اولین قدم برای داشتن یک فروشگاه اینترنت پرفروش و موفق این است، که سایتتان تا جای ممکن امکانات مورد نیاز مشتریان را داشته باشد. تجربه ثابت کرده است، مشتریان برای خرید بهجز قیمت، فاکتورهای دیگر هم برایشان مهم است. بعضی از امکانات ممکن است به ظاهر جزئی باشد؛ اما قطعا کمک میکند که مشتریان تان بیشتر شود.
1. امکان جستجوی سریع محصولات در فروشگاه وجود داشته باشد
ممکن است بخواهید بیش از 100 محصول مختلف در فروشگاه تان قرار دهید. طبیعتا این تعداد محصول در یک صفحه از سایت جا داده نمی شود. پس پیدا کردن یک محصول خاص از بین این همه محصول کار راحتی نیست و مشتری باید آن را در سایت جستجو کند.
مشتری مدتی را صرف جستجوی محصول در سایت میکند، اما اگر در همان چند ثانیه اول در سایت پیدا نکرد، احتمالا فروشگاه را ترک می کند و به سراغ بعدی می رود. این پیش فرض را داشته باشید که مشتری فروشگاه آنلاین کم حوصله است. پس سعی کنید او را در همان ثانیه های اول به خواستهاش برسانید. اگر سایت شما قابلیت جستجوی سریع را داشته باشد، مشتری خیلی زود میتواند محصولی که میخواهد را پیدا کند.
این یک امکان فوقالعاده در سایت است که حتی دیدهایم بعضی از سایتهای بزرگ و شناخته شده آن را ندارند. یک نمونه آن سایت دیجی کالاست که علیرغم این تعداد فروش و مشتری که روزانه دارد، در جستجوی درون سایت خوب عمل نکرده است. اگر خودتان همین الان، یک محصول را در آن جستجو کنید، متوجه میشوید.
2. چندین گزینه برای پرداخت داشته باشد
بعضی از مشتریان بهجای پرداخت آنلاین و از طریق درگاه بانکی، ترجیح میدهند هزینه را در محل پرداخت کنند. یا اینکه آن را کارت به کارت کنند. اگر در همان مرحله ثبت سفارش، دست مشتری را برای انتخاب روش پرداخت باز بگذارید، با رضایت بیشتری محصول را خریداری میکند.
یک سایت فروشگاهی حرفهای در مرحله ثبت سفارش، چندین گزینه برای پرداخت هزینه دارد و مشتری هر کدام را بخواهد میتواند انتخاب کند.
3. امکان اتصال به درگاههای پرداخت متفاوت را داشته باشد
اتصال به درگاه پرداخت بانکی، اصلیترین تفاوت بین یک سایت معمولی و یک سایت فروشگاهی است. پس اضافه کردن چنین امکانی برای هر سایتی واجب است. اما تفاوت در تعداد و نوع درگاههای پرداخت بانکی است. مثلا بعضی از سایتهای فروشگاهی به شما اجازه میدهد تا به چندین درگاه مستقیم و واسط متصل باشید. و تراکنشهایتان را از این درگاهها پیگیری کنید. همچنین به شما اجازه می دهد درگاه های ارزی و خارجی را به آن متصل کنید.
4. میتوانید به گزارش سایت و فروش دسترسی پیدا کنید
اگر ندانید که در فروشتان چه اتفاقی دارد میافتد، نمیتوانید آن را بهتر کنید. به قول پیتر دراکر: «اگر نشود چیزی را اندازه گرفت، نمیتوان آن را بهتر کرد.» این اتفاق در فروش سایت شما هم میافتد. شما تا ندانید مثلا در فلان ماه چقدر فروش داشتهاید، علایق مشتریانتان چیست، محصولات پرفروش و کم فروش کدامها بودهاند، کدام صفحه از سایتتان بازدید و نرخ تبدیل بیشتری داشته است و... نمیتوانید فروشتان را بهتر کنید.
شاید این اطلاعات بهظاهر اهمیتی نداشته باشد؛ اما این دقیقا همان چیزی است که بدون نیاز به هیچ شخص دیگر و هزینه اضافی میتوانید فروشتان را بهبود دهید. مثلا میبینید یکی از صفحات اصلی سایت، تبدیل خوبی ندارد، پس برای بهبود، طراحی و محتوای آن را تغییر میدهید. یا مثلا یکی از محصولات سایت، فروش خوبی داشته است؛ آن محصول را برای ماه بعد بیشتر موجود میکند.
5. محصولات را حرفهای و خیلی راحت مدیریت میکنید
همه سایتها به شما اجازه میدهد که اطلاعات محصولاتتان را در پنل کاربری وارد کنید؛ اما زمانی که بخواهید کمی چیدمان صفحه را عوض کنید، قیمتها را تغییر دهید، برایشان تخفیف در نظر بگیرید، چند گزینه برای هر کدام باز کنید و... تازه جای خالی یک سیستم حرفهای را احساس میکنید.
مثلا یک سایت فروشگاهی حرفهای این امکان را به مدیر میدهد، که به صورت دسته جمعی تغییراتی را روی محصولات انجام دهد؛ یا اینکه بدون تغییر دستی، تخفیف را ایجاد اعمال کند.
6. ارتباط آنلاین با مخاطب برقرار میکنید
در فروش اینترنتی مشتری شما و محصولتان را از نزدیک نمیبیند. احتمالا سؤالات زیادی برایش پیش میآید. مثلا اینکه آیا این محصول گارانتی دارد؟ جنسش از چیست؟ تاریخ انقضای آن چه زمانی است؟
از طرفی هم بهدنبال این است که خیلی سریع جواب سؤالش را بگیرد. وگرنه امکان دارد، سایت را ترک کند و بیخیال خرید از شما شود. در صفحاتی از سایت مانند وبلاگ، امکان گذاشتن نظرات وجود دارد؛ اما مسئلهای که وجود دارد این است که معمولا جواب دادن به آنها چند ساعت طول میکشد. در حالیکه میدانیم مشتری عجله دارد.
بهترین ابزار و امکان همان سیستم چت آنلاین برای سایتتان است. با کمک آن، میتوانید در همۀ صفحات سایت در کنار کاربر باشید و همان لحظه جواب سؤالش را بدهید. یک سایت فروشگاهی خوب، امکان اضافه کردن این قابلیت را دارد.
7. امکان فیلتر کردن نتایج جستجو را داشته باشد
گاهی محصولات فروشگاه شما و دستههای آن آنقدر وسیع است که مشتری گیج میشود. یا اینکه چون میداند چه نوع محصولی را میخواهد، ترجیح میدهد جستجویش را محدودتر کند. مثلا در همان مثال سایت آرایشی بهداشتی، مشتری بهدنبال محصولی شوینده برای پوست صورتش است که قیمت آن زیر 200 هزار تومان است.
پس باید محصولات پوستی که قیمت آنها کمتر از 200 هزار تومان است را ببیند و از بین آنها انتخاب کند. یکی از فیلترهای کاربردی همین قیمت است.
8. قابلیت اعمال تخفیف و کوپن روی قیمت محصولات را داشته باشد
گاهی میخواهید در مناسبتهای مختلف روی محصولات درصدی تخفیف بگذارید. یا اینکه به بعضی از مشتریان همیشگی یا جدیدتان یک کوپن خرید محصول بدهید. اگر میخواستید این کار را برای فروشگاه فیزیکیتان انجام دهید، مجبور بودید، قیمتهای بعد از تخفیف را خودتان دستی حساب کنید.
اما در یک فروشگاه اینترنتی که این قابلیت را داشته باشد، خیلی راحت این اتفاق میافتد. یعنی نیازی نیست دستی قیمتهای تغییر یافته را وارد سایت کنید، با وارد کردن میزان تخفیف یا کوپن، قیمت خودکار محاسبه شده و به خریدار نشان داده میشود.
9. دسته بندی و برچسب گذاری محصولات
معمولا فروشگاهها تنها یک نوع یا دسته محصول ندارند. مثلا یک فروشگاه محصولات آرایشی و بهداشتی را فرض کنید. محصولات شامل دستههای خانمها و آقایان، محصولات پوست، مو و بدن است. الان هر کدام از اینها یک دسته میتوانند باشند. وجود دسته به مشتری کمک میکند تا بهراحتی محصولی که میخواهد را پیدا کنید.
علاوه بر آن، اگر دسته و برچسب محصولات سایت را خوب مشخص کرده باشید، سئوی سایت فروشگاهیتان تقویت میشود. چون گوگل هم به رفتار و نظر کاربر توجه میکندو اگر ببیند کار را برایش راحت کردهاید؛ او هم جبران میکند.
اگرخواهید بدانید چه فاکتورهای دیگری روی سئو سایتتان تأثیرگذاری است مقاله «8 نکته سئوی سایت فروشگاهی» را بخوانید.
در یک سایت فروشگاهی حرفهای باید بهراحتی بتوانید محصولات را در دستهها یا برچسبهای مختلف تفکیک کنید.
10. دارای چندین گزینه برای حمل و نقل و ارسال محصول باشد
سؤال بسیاری از مشتریانی که با ما تماس میگیرند این است که آیا سیستم فروشگاه ساز به ما اجازه میدهد، چندین روش ارسال محصول را تعریف کنیم؟!
معمولترین روش حمل و نقل و ارسال کالا، استفاده از سرویس پستی و پیک است. اما بعضی از فروشندگان قصد دارند مثلا از سیستم حمل و نقل شخصی خود بر حسب مسافت استفاده کنند. قبل از طراحی سایت فروشگاهی، به این نکته توجه کنید که آیا میتوانید چند روش برای ارسال محصول در سایت تعریف کنید یا نه؟!
11. با شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام ارتباط داشته باشد
شاید همین الان هم فروشگاه آنلاین خود را در اینستاگرام داشته باشید. اما مثلا چون حجم سفارشاتتان بالا رفته نمیتوانید بهراحتی از پس مدیریت آن بربیایید؛ یا اینکه میخواهید با راه اندازی سایت فروشگاهی فروشتان را بیشتر کنید. از طرفی هم نمیخواهید فعالیتان در اینستاگرام را تعطیل کنید.
تا همین چند وقت پیش، در اینستاگرام میتوانستید تگ قیمت و اطلاعات محصول را بگذارید. با کلیک روی آن، وارد صفحه محصول در سایت میشدید. اما متاسفانه مدتی است که این امکان در ایران وجود ندارد!
اما باز هم یک کارهایی میشود کرد! مثلا بعضی از سایتهای فروشگاهی این امکان را به شما میدهد، تا سایت را به صفحه اینستاگرام متصل کنید. چگونه؟
لینک صفحه محصول را در اینستاگرام گذاشته و با کلیک روی آن، طی یکی دو مرحله خرید مشتری و پرداخت انجام میشود. این مسیر به نسبت حالت عادی، بسیار کوتاهتر شده است. در انتهای مقاله، سیستمی به شما معرفی میکنیم، که دقیقا این قابلیت را دارد.
12. فروشگاه اینترنتی امنیت قابل قبولی داشته باشد
یکی از نگرانیهایی که همیشه بابت مغازه یا فروشگاهتون داشتهاید و دارید این است که نکند، خطری مانند آتش سوزی، سرقت و... آن را تهدید کند. فروشگاه اینترنتی شما هم صددرصد از این خطرات در امان نیست؛ چون معمولا در دنیای اینترنت هیچ تضمینی وجود ندارد.
تنها راهش این است که، لااقل خیالتان بابت حفظ و نگهداری اطلاعات راحت باشد. بعضی از سیستمهای طراحی و ساخت سایت، بهطور منظم از اطلاعات شما بک آپ میگیرند و آن را پیش خود نگه میداند؛ تا اگر خدایی نکرده مشکلی برای فروشگاهتان پیش آمد، اطلاعات آن از بین نرود. پس دیگر جای نگرانی چندانی وجود ندارد.
خب حالا که فهمیدیم یک سایت فروشگاهی حرفهای چه امکاناتی باید داشته باشد، بهتر میتوانیم سیستم مناسب ساخت سایت را انتخاب کنیم. فهرستی از این امکانات را تهیه کنید و آنها را قبل از سفارش ساخت فروشگاه چک کنید.
آموزش هنوز تمام نشده، در ادامه با ما همراه باشید، تا یک مسیر را دقیقتر به شما نشان دهیم و برای ساخت سایت یک پیشنهاد نیز به شما بدهیم.
بهترین گزینه برای ساخت سایت فروشگاهی با همۀ این امکانات چیست؟
پیدا کردن سیستم طراحی سایتی که همۀ این امکانات را داشته باشد، قطعا کار سختی نیست! اما ممکن است مدتی زمان شما را بگیرد و گیج شوید که کدام یک بهتر است؟!
به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم، یک پیشنهاد ویژه هم به شما بدهیم. فقط اینکه از شما میخواهیم، خودتان آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید، چه امکاناتی دارد و آیا اصلا برای شما مناسب است یا خیر؟!
فروشگاه ساز پرتال تقریبا هر چیزی که از یک فروشگاه حرفهای بخواهید را به شما میدهد. همچنین در مقاله «انتخاب بهترین فروشگاه ساز» فهمیدیم که همۀ معیارهای لازم را دارد. بهجای اینکه بخواهیم زیاد در مورد آن صحبت کنیم، ترجیح میدهیم خودتان آن را امتحان کنید:
فروشگاه ساز پرتال، چه امکاناتی دارد؟
قبل از اینکه اشاره کوچکی به امکانات پرتال کنیم، بگذارید خیالتان را راحت کنیم که برای ساخت سایت با آن، هیچ نیازی به کدنویسی و دانش فنی ندارید. بدون هیچ تجربهای، میتوانید محصولاتتان را با آن مدیریت کنید. همچنین تیم پشتیبانی، آموزشهای لازم را که یکی دو ساعت بیشتر زمان نمیبرد را به شما میدهد. فروشگاه ساز پرتال:
- شامل بیش از 50 قالب متفاوت از جمله قالب مشابه دیجی کالاست. (قالب های پرتال)
- هر 6 ساعت از اطلاعات و محتوای سایتتان بک آپ گرفته میشود.
- بیشتر از 10 افزونه متفاوت و بسیار کاربردی از جمله: اتصال سیستم پیامک، ارسال ایمیل، اتصال به اینستاگرام، چت آنلاین و... دارد. (امکانات و افزونه های پرتال)
- محصولات را به هر روشی که بخواهید میتوانید ارسال کنید؛ با الو پیک، با پست، یا حتی با استفاده از وسیله نقلیه شخصی خودتان و با محاسبه مسافت.
- میتوانید فروشگاهتان را به موتور جستجوی ترب torob اضافه کنید و از این طریق فروشتان را افزایش دهید.
- چندین درگاه مختلف بانکی، از جمله درگاه به پرداخت، زرین پال، درگاه ارزی yekpay، ایران کیش و چند مورد دیگر در اختیارتان است.
- به گزارش کامل فروش و مشتریان خود دسترسی دارید و میتوانید ابزار تحلیلی گوگل آنالیتیکس را به آن متصل کنید.
- هر تعداد فیلتر و از هر نوع که بخواهید میتوانید برای محصولاتتان تعریف کنید.
البته این تمام امکانات فروشگاه ساز پرتال نبود. برای اطلاعات بیشتر خودتان به صفحه امکانات مراجعه کنید. یا اینکه همین الان با ایجاد یک سایت آزمایشی خودتان از نزدیک این امکانات را ببینید. تا 7 روز هم فرصت تست رایگان دارید.
در آخر...!
اگر امکانات دیگری مدنظرتان است، که میخواهید فروشگاهتان آن را داشته باشد، همین زیر برای ما بنویسید؛ تا اگر آن را در پرتال نداریم، در آینده روی آن وقت بگذاریم. چون هدف پرتال در نهایت، این است که همۀ خواسته و نیازهای شما را برطرف کند و همواره دست از توسعه و اضافه کردن امکانات جدید بر نخواهد داشت.
خوشحال میشویم در این مسیر به ما کمک کنید:)
خب این از امکانات سایت فروشگاهی که دربارۀ آن صحبت کردیم. حالا برای اینکه فروشگاهتان فروش خوبی داشته باشد، مقاله «فاکتورهای یک فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش» را مطالعه کنید.
این هم راه ارتباطی شما با ما: تلفن 02191003383 داخلی 2