دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

لینک بد چیست؟ راه‌های در امان ماندن از بک لینک بد

اگر سایت شما درگیر لینک‌های بد و مخرب شده است و نمی‌دانید چه باید کنید، جای درستی آمده‌اید. در این مقاله راهنمای کاملی درباره این وصله ناجور برای سایت‌ها آماده کرده‌ایم که با خواندن آن همه چیز را متوجه خواهید شد.
در این مقاله می‌خوانید:

موتورهای جستجو بر اساس یک اصل ساده سایت‌ها را بررسی می‌کنند؛ انتخاب بهترین محتوا از معتبرترین سایت برای نمایش به جستجوی یک کاربر. در واقع این موتورهای جستجو، یک سایت را بر اساس کیفیت محتوا و ارتباطش به مفهوم مدنظر به کاربران نمایش می‌دهند. آن‌ها برای رسیدن به چنین چیزی از المان‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها بک لینک‌ها هستند.

یک بک لینک، منبع مطلب خود را صفحه دیگری در اینترنت معرفی می‌کند. در این حالت موتور جستجو متوجه می‌شود صفحه‌ای که به آن لینک داده شده است، احتمالا محتوای خوبی دارد و به آن صفحه اعتبار می‌دهد. اما سایت‌هایی در سطح اینترنت هستند که اعتبار بدی نزد گوگل دارند و اگر آن سایت‌ها به صفحات شما لینک دهند، برای شما دردسر خواهد شد. در ادامه به شما خواهیم گفت که این لینک‌های بد چه هستند و چگونه به سایت شما ارتباط پیدا می‌کنند. سپس راه‌های پیدا کردن و حذف آن‌ها را نیز می‌گوییم تا آشنایی کاملی با بک لینک‌های بد پیدا کنید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

بک لینک چیست

بک لینک چیست؟

زمانی که یک سایت دیگر مطلبی را منتشر می‌کند و در آن مطلب به سایت شما لینک می‌دهد، به آن لینک بک لینک گفته می‌شود. بک لینک‌هایی که از سایر سایت‌ها دریافت می‌کنید، می‌توانند اعتبار دامنه و رتبه سایت شما را در موتورهای جستجو بهبود دهند. دلیل اهمیت بک لینک‌ها این است که یک صفحه اینترنتی را به عنوان منبعی با ارزش معرفی می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا صفحه و سایتی که به آن لینک داده شده است، از نظر خزنده‌های موتور جستجو یک سایت معتبر شناخته شود. همین روند باعث افزایش اعتبار آن صفحه و سایت می‌شود.

بک لینک‌ها می‌توانند از هر گوشه‌ای از اینترنت باشند. یعنی حتی اگر کسی در یک کامنت از یک سایت دیگر هم به شما لینک داده باشد، می‌تواند به عنوان بک لینک شناخته شود. بعضی از بک لینک‌ها در فرایند ساخت بک لینک و زیر نظارت مدیریت سایت ایجاد می‌شوند، اما خیلی از لینک‌ها را مدیر سایت نمی‌تواند کنترل کند. به همین دلیل ممکن است لینک‌های اشتباهی به سایت شما داده شود و بدون اینکه خودتان بدانید، روی سایت شما اثر منفی داشته باشند. در ادامه لینک‌های بد سایت را به شما معرفی می‌کنیم.

بیشتر بدانید: بک لینک چیست؟

لینک بد چیست؟

زمانی که موتورهای جستجو سایت شما را بررسی می‌کنند، تمام بک لینک‌های سایت را نیز برای شناسایی بیشتر سایت شما در نظر می‌گیرند. به همین دلیل هر بک لینکی که از طرف یک سایت نامعتبر به سایت شما داده شده باشد، می‌تواند به عنوان یک نکته منفی در کارنامه سایت شما ثبت شود. در واقع یک بک لینک بد می‌تواند از طرف یک صفحه که اعتبار بدی را نزد گوگل دارد به سایت شما داده شود.

این نوع لینک‌ها معمولا از سایت‌های با محتوای کم کیفیت و اسپم یا سایت‌هایی با لینک‌های غیر مرتبط مثل مزارع لینک‌دهی، سایت‌های با اعتبار پایین و سایت‌های با محتوای بی‌ربط داده می‌شوند. دقت کنید که بی‌اعتبار بودن یک سایت ممکن است از نظر شما و موتور جستجو متفاوت باشد. در واقع هر وقت یک مطلب از نظر شما کیفیت پایینی داشت یا برای شما آزاردهنده بود، لزوما به این معنا نیست که از نظر گوگل هم مطلب بدون اعتباری است. در ادامه به شما می‌گوییم چه سایت‌هایی ممکن است یک بک لینک بد را به سایت شما بدهند.

لینک بد چیست

انواع بک لینک بد و مخرب

 بک لینک‌های مشکوک به مخرب بودن معمولا از یکی از موارد زیر نشات می‌گیرند. برای پیدا کردن لینک‌های بدی که به سایت شما داده شده‌اند، احتمالات زیر را باید در نظر بگیرید.

از طرف یک سایت مزرعه محتوا (Content Farm)

یکی از انواع مختلف سایت که می‌توانند لینک‌های بدی به سایت شما دهند، سایت‌های اصطلاحا مزرعه محتوا یا Content Farm هستند. این سایت‌ها معمولا فقط برای موتورهای جستجو ساخته می‌شوند و بدون توجه به کیفیت محتوا، محتواهای خیلی زیادی را در خود منتشر می‌کنند. از جمله نشانه‌های این سایت‌ها می‌توان به تداخل المان‌های صفحات در یکدیگر، عدم توجه به تجربه کاربری و وجود حجم زیادی محتوای بی‌ربط در صفحات آن اشاره کرد. این نوع سایت‌ها اگر به سایت شما لینک بدهند، می‌توانند به اعتبار سایت شما نیز لطمه وارد کنند.

سایت لینک دهنده به وضوح بک لینک بفروشد

همان‌طور که در بخش اول سایت به آن اشاره کردیم، بک لینک‌ها در اکثر مواقع تاثیر مثبتی روی سایت شما دارند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که اکثر سایت‌ها از آن برای افزایش اعتبار سایت خود استفاده می‌کنند، استفاده از رپورتاژ آگهی است. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که باید اعتبار سایتی که رپورتاژ خود را روی آن قرار می‌دهید را بررسی کنید. اگر سایت میزبان رپورتاژ شما اصولی را رعایت نکرده باشد و هر محتوایی را روی سایت خود قرار داده باشد، از طرف گوگل شناسایی می‌شود و می‌تواند تاثیر بدی را نیز روی اعتبار سایت شما بگذارد. برای پیدا کردن سایت قوی برای انتشار رپورتاژ آگهی، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله «رپورتاژ آگهی چیست؟» را مطالعه کنید.

لینک مخرب سایت

لینک‌های بد سایت را از کجا پیدا کنیم؟

تا اینجا فهمیدیم که لینک‌های بد سایت چیست و چگونه ممکن است یک بک لینک بد برای سایت شما ایجاد شود. در این بخش سه راه اصلی برای بررسی لینک‌های بد از دامنه‌های نامعتبر را به شما معرفی کرده‌ایم.

سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول یک گزارش ساده و رایگان از مهم‌ترین لینک‌هایی که به سایت شما داده‌اند را در بخش «Links» برای شما تهیه می‌کند. این قسمت می‌تواند یک نقطه شروع عالی برای شناسایی بک لینک‌های سایت شما باشد؛ اما این بخش ممکن است تمام لینک‌های سایت را به شما نمایش ندهد. همچنین به شما نمی‌گوید که این لینک‌ها تاثیر مثبت یا منفی روی اعتبار سایت می‌گذارند. برای دیدن این قسمت ابتدا وارد سرچ کنسول شوید، سپس وارد بخش Links در منوی سمت چپ شوید و روی گزینه Top Linking Sites کلیک کنید. سپس همانند تصویر زیر، لیستی از سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند را خواهید دید. این ابزار می‌تواند یک دید کلی از بک لینک‌های سایت شما بدهد و خیلی ابزار دقیقی نیست.

بیشتر بدانید: سرچ کنسول چیست؟

لینک بد سرچ کنسول

گوگل آنالیتیکس

راه دقیق‌تری که برای بررسی بک لینک‌های سایت پیش پای شما قرار دارد، استفاده از بخش «Referral Traffic Report» در گوگل آنالیتیکس است. این بخش تمام بک لینک‌هایی که به سایت شما داده شده‌اند را به شما نمایش می‌دهد. استفاده از این ابزار دید دقیق‌تری را به شما می‌دهد، با این حال همچنان ممکن است همه لینک‌ها را به شما نمایش ندهد. از طرفی آدرس دقیق صفحه‌ای که به شما لینک داده را در اختیارتان قرار می‌دهد، اما اطلاعات بیشتری از آن صفحه نمی‌دهد. برای دیدن این بک لینک‌های سایت در آنالیتیکس ابتدا از منوی سمت چپ صفحه به بخش «Reports» بروید و در قسمت «Acquisition»، گزینه «Traffic Acquisition» را انتخاب کنید. 

در این بخش تمام لینک‌های مربوط به سایت خود را می‌بینید. برای بررسی بک لینک‌ها در قسمت جستجوی بالای جدول کلمه «Referral» را سرچ کنید و با انتخاب گزینه به علاوه آبی در پایین آن، روی گزینه «Session Source» کلیک کنید. بدین ترتیب می‌توانید مانند تصویر زیر گزارش کاملی از بک لینک‌های سایت خود را ببینید.

بیشتر بدانید: گوگل آنالیتیکس چیست؟

لینک بد آنالیتیکس

سایر ابزارهای سئو

همان‌طور که تا اینجا خواندیم، متوجه شدیم که با استفاده از ابزارهای کنسول و آنالیتیکس گوگل، می‌توان بک لینک‌های سایت را پیدا کرد، اما این ابزارها به شما نمی‌گویند کدام بک لینک می‌تواند مخرب باشد. ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که می‌تواند گزارش‌های کامل‌تری از هر بک لینک را به کاربران خود ارائه دهند. شما با استفاده از این ابزارها می‌توانید لینک‌هایی که احتمال خطرناک بودن را دارند پیدا کنید. از معروف‌ترین ابزارهایی که در گزارش‌های خود به وضعیت اعتبار دامنه سایت لینک‌ دهنده اشاره می‌کنند، سمراش (Semrush)، ماز (Moz) و اچرفز (Ahrefs) را می‌توان نام برد. اعتبار دامنه را در ماز با پارامتری به نام «Spam Score»، در سمراش با پارامتری به نام «Toxicity Score» و در اچرفز با DA و انکرتکست‌ها می‌توان بررسی کرد. البته لازم به ذکر است که آمار این ابزارها نیز خیلی دقیق نیست، اما در پیدا کردن لینک‌های بد، کمک زیادی به شما خواهند کرد.

بیشتر بدانید: مهم‌ترین ابزارهای سئو برای بررسی سایت

چه زمانی باید بک لینک‌های سایت را غیر فعال کنیم؟

لینک‌های بد به اندازه گذشته برای سئوی سایت بد نیستند. در واقع از آنجایی که مدیر سایت کنترلی روی بسیاری از بک لینک‌ها ندارد، در الگوریتم‌های جدید گوگل، تاثیر بک لینک‌های بد روی سئوی سایت کم شده است. به همین دلیل اگر یک بک لینک بد روی سایت خود دیدید، آرامش خود را حفظ کنید. در اکثر مواقع تاثیر بک لینک‌های خوب، بسیار بیشتر از بک لینک‌های بد است. با این حال برای داشتن بهترین عملکرد، در ادامه به شما می‌گوییم در چه مواقعی روی بک لینک‌های بد حساس شوید و آن‌ها را در سایت خود غیر فعال یا Disavowe کنید.

اگر سایت شما اخطار Manual Action از یک لینک دریافت کرد

زمانی که گوگل به سایت شما حساس می‌شود، مثلا اگر فکر کند در حال ساخت لینک‌های اسپم هستید؛ به شما یک اخطار Manual Action می‌دهد. زمانی که این اخطار را دریافت می‌کنید، ناگهان رتبه و ورودی سایت شما نزول پیدا می‌کند. اگر در سرچ کنسول ثبت نام کرده باشید، هنگام دریافت این اخطار یک ایمیل اطلاع رسانی برای شما ارسال می‌شود. همچنین در خود سرچ کنسول نیز بخشی برای دیدن اخطارهای Manual Action وجود دارد. اگر این اتفاق افتاد، لینک‌های بد سایت خود را سریعا غیرفعال کنید.

اگر حس می‌کنید سئوی کلاه سیاه برعلیه سایت شما انجام می‌شود

اگر یک سایت را از میانه فعالیتش از مدیر قبلی تحویل گرفتید و متوجه شدید که روی آن سئوی کلاه سیاه انجام شده است، بک لینک‌های آن را بررسی کنید و لینک‌های بد را غیر فعال کنید. همچنین اگر احساس کردید شخصی از بیرون سایت بر علیه شما سئوی منفی انجام می‌دهد نیز حواستان به بک لینک‌های سایت باشد. اگر می‌خواهید درباره تفاوت سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه بیشتر بدانید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

بیشتر بدانید: تفاوت سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه

چگونه بک لینک‌های بد سایت را غیر فعال کنیم؟

غیر فعال کردن لینک‌های بد یا Disavowing، یک پیامی است که شما به عنوان مدیر سایت به موتورهای جستجو می‌فرستید. در ادامه، نحوه غیر فعال کردن لینک‌های بد را در گوگل و بینگ به شما توضیح داده‌ایم.

غیر فعال کردن بک لینک در گوگل

مراحل غیر فعال کردن لینک‌های بد در گوگل به شرح زیر است:

  1. یک لیست از آدرس‌های اینترنتی یا URLهای بک لینکی که می‌خواهید غیر فعال کنید تهیه کنید. توجه کنید که فایل شما باید فرمت .txt داشته باشد و مثل نمونه زیر، بدون هیچ حرف اضافه‌ای آدرس‌هایی که می‌خواهید را پشت هم بنویسید:

testdomain.ir/url1

testdomain.ir/url2

همچنین اگر می‌خواهید تمام لینک‌ها از طرف یک سایت مشخص را غیر فعال کنید، می‌توانید فقط آدرس دامنه آن را بنویسید:

Testdomain.ir

اگر از ابزارهایی مثل Semrush نیز استفاده می‌کنید، می‌توانید فایل مربوط به غیر فعال کردن لینک‌ها را به طور مستقیم از آن‌ها بگیرید.

  1. سپس وارد لینک مربوط به غیرفعال‌سازی لینک‌های بد در سرچ کنسول بروید و فایل با فرمت txt خود را که شامل لینک‌های خراب است را در آن آپلود کنید. (برای این کار باید سرچ کنسول را نصب کرده باشید.)

غیر فعال کردن بک لینک در بینگ

برای غیر فعال کردن بک لینک در بینگ نیز باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد ابزار Bing Webmaster Tools شوید.
  2. از طریق بخش SEO وارد قسمت Backlinks شوید.
  3. روی گزینه «Disavow Links» کلیک کنید.
  4. آدرس‌های اینترنتی که می‌خواهید غیرفعال کنید را انتخاب کنید. توجه داشته باشید هر بار حداکثر ۱۰۰ آدرس اینترنتی را می‌توانید انتخاب کنید.

لینک سازی درست

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم لینک‌های بد و مخرب آشنا کنیم. همان‌طور که در متن خواندید، این لینک‌ها می‌توانند برای سایت شما مخرب باشند، اما لزومی ندارد که برای آن‌ها خیلی نگران باشید؛ چرا که در شرایط خاصی مثل گرفتن اخطار Manual Action باید آن‌ها را پیدا و حذف کنید. پیدا کردن و حذف بک لینک‌های مخرب خیلی کار پیچیده‌ای نیست و به‌سادگی می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر شما نیز سوالی درباره این مسئله دارید یا تجربه‌ای از وجود لینک‌های بد در سایت داشته‌اید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

سوالات متداول

آیا گوگل لینک‌های بد را مورد بررسی قرار نمی‌دهد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم گوگل لینک‌های بد را به صورت تک تک بررسی نمی‌کند، اما اگر الگویی تکراری در استفاده از بک لینک‌های مخرب در سایت شما دیده شود، می‌تواند به رتبه و اعتبار سایت میزبان آسیب جدی وارد کند.

آیا بک لینک‌ها به سئو آسیب وارد می‌کنند؟

وجود بک لینک در حالت عادی برای سئو و اعتبار سایت بسیار مفید است. اما اگر بک لینک‌های غیر معتبر در سایت خود داشته باشید، تاثیر منفی روی سئوی سایت شما می‌گذارد.

آیا حذف لینک‌های بد از سایت خطر خاصی را به همراه دارد؟

بک لینک‌های معمولی می‌توانند تاثیر مثبتی روی سئوی سایت داشته باشند، به همین خاطر اگر اشتباهی یک بک لینک بدون مشکل را در سایت خود غیر فعال کنید، اثر مثبت آن روی سئو نیز برداشته می‌شود.

غیر فعال کردن لینک بد چقدر طول می‌کشد؟

غیر فعال کردن بک لینک‌های بد از سایت به صورت لحظه‌ای اتفاق می‌افتد. البته باید بدانید در این عمل نه صفحه مبدا نه صفحه مقصد پاک نمی‌شوند و سر جای خود هستند، اما موتور جستجو دیگر آن لینک را به عنوان بک لینک حساب نمی‌کند.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2