اگر پای درد دل یک هنرمند نشسته باشید، احتمالا متوجه وضع نابسامان بعضی از آنها میشوید. با عشق و علاقه آثار هنری خلق میکنند، اما گاهی با عدم استقبال افراد جامعه روبرو میشوند. این موضوع هم از نظر روحی این افراد را دچار مشکل میکند، هم مادی! این میشود که حتی بعضی از آنها، مدتی بعد به انجام کارهای دیگر روی میآورند. البته این موضوع در کشورهای دیگر هم وجود دارد.
اینکه افراد جامعه گاهی در حق هنرمندان کم لطفی میکنند را قبول داریم؛ اما قطعا خود این عزیزان هم بی تقصیر نیستند. چرا؟ چون بلد نیستند، محصولات و خدمات خودشان را بفروشند و خود را معرفی کنند. ذوق هنری دارند، اما در بحث فروش مهارتی ندارند. حالا میخواهم به شما آموزش دهم که چگونه این کار را انجام دهید؛ تا هم از کاری که میکنید لذت ببرید، هم منبع درآمدی برای خود داشته باشید.
بعد از اینکه، به بعضی از کارهای هنری درآمدزا در منزل اشاره کردم، به سراغ بهترین روشهای فروش آنها میروم. اگر تا انتهای مقاله با من همراه باشید، نکات جالب و کاربردی زیادی یاد میگیرید.
فروش انواع محصولات و خدمات هنری در اینترنت
در مقالۀ «ایده های کسب درآمد از اینترنت با سرمایه کم»، انجام کارهای هنری به عنوان یک ایده بیان شده است. خدمات و محصولات هنری هیچ محدودیتی ندارد. بی نهایت ایده برای کارهای هنری درآمدزا در منزل وجود دارد:
- شاید به طراحی رنگ روغن یا سیاه قلم علاقمندید؛
- یا سفال و مجسمه سازی حالتان را خوب میکند؛
- یا از نشستن پای دار قالی و بافتن فرش لذت میبرید؛
- یا شاید اصلا در منزل، مشغول درست کردن محصولات دست ساز زینتی مانند گردنبند یا گلدوزی هستید (فروش کارهای هنری دست ساز)؛
- یا استعداد بالایی در طراحی چهره یا منظره دارید؛
- یا اینکه شمع سازی را دوست دارید؛
- یا حتی علاقه زیادی به آموزش هنرتان به دیگران دارید. مثلا دوست دارید، به عنوان یک مدرس خبره طراحی معرفی شوید، یا یک ساز را تدریس کنید.
محصولات هنری چه چیزهایی هستند؟
به هر محصولی که با کمک دست و با چاشنی خلاقیت ساخته شود، محصول هنری میگویند. این محصول میتواند در اندازه یک گیره سر کوچک یا یک تابلو دکوراتیو بسیار بزرگ باشد. اندازه محصول هنری ربطی به قیمت یا ارزش آن ندارد.
مثلاً تابلو شب پرستاره ونگوگ از معروفترین آثار هنری که اصلاً نمیشود قیمتی برایش در نظر گرفت. اما خیلی از هنرمندان برای طراحی روی ماگ یا کاسه از طرح نقاشی شب پرستاره استفاده میکنند. بهنوعی دارند از نقاشی معروف ون گوک برای ساخت ماگ استفاده میکنند.
در اینجا اثر هنری ونگوگ یک اثر Limited-edition (نسخه محدود) و محصولات دیگر هنرمندان، کپی از طرح اصلی است. اما یکوقتهایی هست که آثار هنرمند بسته به سفارش مشتری ساخته میشود. مثلاً دختری تکهای کوچک از موی خودش را برای هنرمند میفرستد تا برایش گردنبند رزین سفارشی بسازد.
نوع آخر محصولات هنری که اتفاقاً چند سالی است روی کار آمده، نقاشیهای دیجیتال هستند. نقاشیهایی که چه در بازار NFT و چه در بازار محصولات هنری طرفدار زیاد دارد. حالا کمی جلوتر بیشتر در مورد این نوع نقاشیها صحبت میکنم.
چه نوع محصولاتی میسازید؟
منظورم این است که برای ساخت آثار هنری از هنرمندی الهام گرفتید یا کاملاً ایده ذهنی خودتان بوده است؟ مثلاً هنرمندی که شمع دستساز میسازد، میتواند از قالبهای معمول شمع استفاده کند یا اینکه قالب اختصاصی داشته باشد.
پیجهای اینستاگرامی مثل (گندم سرام) دستسازههای سفالی خاص و بامزهای را با ایده ذهنی خودش میسازد. اسمهای جالبی هم برایش در نظر میگیرد؛ مثل کاپیتان دیوچه یا خانواده دراگونها.
سازههای مینیاتوری ناحیلا هم گرچه نمونههای مشابه خارجی زیادی دارد، اما کم طرفدار ندارد. ظرافت و دقت بالای این هنرمند باعث شده که نهتنها از ایران، بلکه از کشورهای خارجی هم سفارشهای زیادی داشته باشد. این هنرمند هم از ساخت سازههای مینیاتوری و هم از ولاگهای نحوه ساخت اشیای مینیاتوری در یوتیوب درآمد دارد.
فروش آنلاین کارهای هنری درآمدزا در منزل
خب شاید میپرسید، چگونه کارهای هنری خود را بفروشیم؟ مگر بدون کارگاه و مغازه هم میتوانیم محصولات خود را بفروشیم؟ جواب این سؤال تا چند سال پیش، خیر بود و بدون داشتن سرمایه، به سختی میتوانستید موفق شوید. اما الان حضور اینترنت، شرایط را عوض کرده است و با حداقل سرمایه یا بدون آن هم، میتوان درآمد داشت؛ حتی بدون نیاز به مغازه و در منزل هم میتوانید این کار را انجام دهید. بیایید تا به شما بگویم که چگونه.
استفاده از "وب سایت" و "اینستاگرام" معروفترین راه کسب درآمد اینترنتی از محصولات و خدمات هنری است که در این مقاله در مورد هر دو روش صحبت میکنم و مزایا و معایب آنها را میگویم تا تصمیم بگیرید، کدام یک برای شما مناسبتر است. جدای از آندرمورد راههای فروش حضوری محصولات هنری هم صحبت میکنم.
1- فروش کارهای هنری در اینستاگرام
فکرش را میکردید روزی بدون سرمایه، بتوانید ویترینی برای محصولاتتان داشته باشید، یا بدون داشتن آموزشگاه، هنرجو بپذیرید؟! اینستاگرام این امکان را برای شما ایجاد کرده که بدون سرمایه، با کمک محصولات و خدمات هنری، درآمد خوبی داشته باشید.
مزیت بزرگ فروش در اینستاگرام، تعداد زیاد مخاطبان و بازار هدف شماست؛ چون محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران است. اگر کمی با آن کار کرده باشید، حتما پیجهای فروشی زیادی به چشمتان خورده است؛ که شاید از آنها خرید هم کرده باشید. مثلا صفحاتی که کارهای هنری دست ساز میفروشند؛ صنایع دستی یک شهر خاص را درست و عرضه میکنند. یا اینکه یک هنر مانند طراحی لباس یا گرافیک را آموزش میدهند. همۀ اینها نمونههایی از کسب و کار در اینستاگرام است.
اگر مخاطب هدف شما خانمها هستند، راحتتر میتوانید جایی برای خود در این شبکه پیدا کنید. مثلا اگر طراح لباس هستید و قصد آموزش و فروش لباسهای مزون خود را دارید، اینستاگرام یک بستر خوب برای کار شماست. البته همینطور که وقت خود را صرف کارتان میکنید، باید بخشی از آن را هم در اینستاگرام بگذرانید؛ یعنی اینکه باید مهارت فروش در اینستاگرام را داشته باشید.
چطور؟
1. انتشار محتوای مناسب؛ که شامل محتوای جذاب متنی، تصویری و ویدیویی است. چون تصویر به تنهایی برای شما مخاطب نمیآورد. باید اطلاعات مفید و بهدرد بخوری را در اختیار مخاطبتان قرار دهید.
2. جذب فالوور هدفمند؛ فالووری که پیش بینی میکنید با احتمال بیشتری، محصول یا خدمت شما را میخرد. بالا بودن تعداد فالوورها خوب است؛ اما به تنهایی کافی نیست و برای شما فروش نمیآورد.
3. استفاده از هشتگهای مناسب؛ تعدادی هشتگ مشخص پرجستجو و مربوط به محصول یا خدمت خود در نظر بگیرید و آن را در پستها استفاده کنید.
4. معرفی کردن شما توسط مخاطبان؛ انقدر خوب باشید، تا دیگران شما را معرفی کنند. البته با انجام کارهای دیگر مانند پستهای چالش برانگیز یا مسابقه و... هم میتوانید به این هدف برسید.
5. داشتن حضور مستمر؛ برای ماندن در خاطر مخاطب و تاثیرگذاری باید همیشه فعالیت منظم و بابرنامه داشته باشید؛ نه سرسری و موقت.
کسب درآمد از طریق آموزش هنر در اینستاگرام
چند وقت پیش که با یکی از اساتید طراحی سیاه قلم صحبت میکردم؛ علیرغم اینکه تمایل داشت، مهارتش را به افراد همۀ شهرها ارائه دهد، اما از طرفی هم نمیتوانست شهر خودش را ترک کند. به او پیشنهاد دادم، چرا دورههایش را وارد فضای آنلاین نمیکند؟! هم به چیزی که میخواهد میرسد؛ هم قطعا شناخته شدهتر میشود. حتی اگر نخواهد دورهها را بهصورت آنلاین برگزار کند، از اینستاگرام میتواند به عنوان ابزاری برای معرفی و جذب مخاطب استفاده کند.
یا یک مورد دیگر آن، طراحان لباس هستند، که با تهیه ویدیوهای کوتاه آموزشی از کارشان، خیلی خوب میتوانند مهارت و تخصص خود را در معرض عموم قرار دهند. همانطور که میبینیم بعضی از آنها، روزی تعداد زیادی سفارش میگیرند.
این دو پیج یکی در زمینه آموزش آموزش طراحی لباس و دیگری مربوط به آموزش طراحی سیاه قلم است.
اینستاگرام، با همۀ مزایایی که برای فروش محصولات هنری دارد، ایراداتی هم دارد که بهتر است از آنها هم آگاهی داشته باشید:
- معمولاً جلباعتماد کاربران در اینستاگرام فرایندی زمانبر است و ممکن است بهراحتی شکل نگیرد.
- فرایند ثبت سفارش و پرداخت در اینستاگرام اتوماسیون نیست و مجبورید آن را دستی انجام دهید.
اما نگران نباشید؛ راه دیگری برای فروش محصولات هنری وجود دارد که این معایب را ندارد. چه روشی؟
2- فروش محصولات هنری در سایت
فکر نکنم هیچ کسبوکار و فروشگاه اینترنتی بزرگی را ببینیم که تمامی فعالیتش را به شبکههای اجتماعی محدود کرده باشد. همیشه افرادی که به دنبال سود و فروش بالای محصولاتشان هستند، به سراغ طراحی وب سایت اختصاصی میروند. من هم پیشنهاد میکنم به سراغ سایت فروش کارهای هنری بروید.
به چند دلیل:
1. خودکار بودن فرآیند ثبت سفارش و پرداخت: دیگر نیازی نیست سفارشها را دستی پیگیری کنید. سیستم خودکار سایت، این کار را حتی زمانی که شما در خواب هستید هم انجام میدهد.
2. اعتماد سازی راحتتر: شما با داشتن سایت، اعتبار بیشتری نزد مخاطب دارید. به علاوه اینکه برای سایت فروشگاهی خود، میتوانید نماد اعتماد الکترونیک بگیرید که مخاطب را برای خرید از شما مطمئن میکند.
3. قدرت مانور بالا و امکانات بیشتر: در شبکههای اجتماعی نمیتوانید محصولاتتان را دسته بندی کنید، موجودی و قیمت آنها را به روز رسانی کنید، از قدرت موتورهای جستجو (برای سئو) استفاده کنید و... در حالی که در وب سایت میتوانید با تمامی این فعالیتها سرعت رشدتان را چند برابر کنید.
4. در امان بودن از فیلترینگ: اگر میخواهید فروشگاه یا کسب و کاری دائمی که خطری مانند فیلترینگ آن را تهدید نکند، داشته باشید، مجبورید بستر دیگری بهجز اینستاگرام هم داشته باشید؛ مانند "وب سایت".
5. جذب مخاطب هدفمند: در اینستاگرام، عمدتا شما به دنبال مخاطب میروید؛ در حالیکه در سایت، مخاطب یا مشتری به دنبال شما میگردد. چگونه؟ از طریق موتورهای جستجو. مثلا مخاطب خرید عروسک خمیری را در گوگل سرچ میکند، اگر سایتتان خوب سئو شده باشد، این مخاطب به شما میرسد. مقالۀ سئو فروشگاه اینترنتی، کامل به شما یاد میدهد چگونه این کار را انجام دهید.
یک نمونه از سایت فروش محصولات هنری سایت گلورین است که صفحهای از آن را میبینید:
وب سایت نه تنها برای فروش محصولات هنری، بلکه اگر هدفتان آموزش یا برندینگ هم باشد، گزینۀ بسیار مناسبی است. مثلا استادی که قصد برگزاری دوره آنلاین یا یا ویدیویی دارد، با اینستاگرام نمی تواند این کار را انجام دهد؛ در حالیکه در سایت دستش باز است.
اگر انتخاب نهاییتان برای راه اندازی فروشگاه محصولات هنری در اینترنت، راه اندازی یک وب سایت فروشگاهی است، چند راهکار در مقابلتان وجود دارد:
- یادگیری برنامه نویسی (بین 4 تا 6 ماه زمان و حدود 7 تا چند میلیون تومان هزینه)
- یادگیری کار با وردپرس (2 تا 3 ماه زمان و 2 تا 3 میلیون تومان هزینه)
- همکاری با یک شرکت طراحی سایت (10 تا 15 روز زمان و 15 تا 60 میلیون تومان هزینه)
- استفاده از سایت ساز و فروشگاه ساز (10 دقیقه زمان و کمتر از 3 میلیون هزینه برای یک سال کامل)
اگر دوست دارید در مدتی کوتاه سایت یا فروشگاه اینترنتی خود با نام و دامنه اختصاصی و البته ظاهری کاملا حرفهای تحویل بگیرید، طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی پرتال گزینۀ مناسبی برای شماست. شاید بهتر باشد سری به نمونه سایتهای پرتال و کیفیت آنها در این صفحه بزنید تا به خوبی متوجه نتیجه نهایی بشوید.
البته این را هم اضافه کنم مدیریت سایت کاری حرفهای تر است و از جهاتی به زمان بیشتری نیاز دارد. اما در نهایت ارزشش را دارد.
3- فروش امانی محصولات هنری به مغازهها
شاید دوست داشته باشید که محصولات هنری خودتان را در فروشگاه فیزیکی بفروشید؛ اما هزینهای بابت اجاره مغازه یا غرفه پرداخت نکنید. چاره کار چیه؟ فروش امانی دستسازههای هنری در مغازهها چاره کار شما است.
مثلاً اگر محصولات سفالی میسازید، فروشگاه لوازمخانگی میتواند انتخاب خوبی برایتان باشد. با چند فروشگاه صحبت کنید و از آنها درخواست کنید که محصولات شما را در مغازه قرار دهند؛ اما هر زمانی که سفالها فروخته شد، مبلغ فروش را به شما پرداخت کند. به این روش، فروش امانی محصول میگویند.
بهنوعی با یک تیر چند نشان میزنید؛ چطور؟
- بدون نیاز به اجاره مغازه؛ برای اینکه محصولات خودتان را بفروشید، هزینهای بابت اجاره مغازه یا غرفه پرداخت نمیکنید. در نتیجه بدون سرمایه اولیه هم میتوانید درآمد داشته باشید.
- بدون نیاز به پرداخت کمیسیون؛ شما قیمت تمام شده محصول هنری خودتان را به فروشنده اعلام میکنید. فروشنده درصد سود خودش را روی مبلغ میکشد و نیازی نیست که حق کمیسیون جداگانهای پرداخت کنید.
- همیشه مشتری دارید؛ با فروش کالا در مغازه لازم نیست که دنبال مشتری باشید. مشتریان مغازه اگر از کالای ویترین شما خوشش بیاید، بدون نیاز به تبلیغ آن را میخرد.
4- فروش محصولات هنری در نمایشگاهها
ازآنجاییکه علاقه زیادی به محصولات هنری دارم، ششدانگ حواسم به بازارچههای محلی و نمایشگاهها جمع است. یکی از این نمایشگاهها که اتفاقاً 4-5 سال پیش سروصدای زیادی برپا کرد، پارکینگ پروانه بود.
پارکینگ پروانه یکی از مهمترین بازارهای هنری تهران است که هر هفته جمعهها هنرمندان زیادی در آن جمع میشوند. بازاری که از سکههای تاریخی و ظرفوظروف گل قرمزی گرفته تا فرشهای قدیمی هم دارد.
جمعه بازار پروانه به حدی معروف است که خیلی از هنرمندانی که سایت فروش محصولات هنری یا صفحه اینستاگرامی دارند هم برای اینکه مخاطبان خودشان را افزایش دهند، در این بازار غرفه اجاره میکنند. حالا سروصدای پارکینگ پروانه بهخاطر چه بود؟
محل قبلی این جمعه بازار روبروی پاساژ پلاسکو بود که مدتی تعطیل شد. البته بعد از گذشت یک سال، محل این نمایشگاه به باغ کتاب تهران انتقال داده شد. یا یک نمونه دیگر از جاهایی که میتوانید محصولات هنری خودتان را در آن بفروشید، بازارچههای محلی است. بازارچههایی مثل بازارچه پارک لاله.
پس در کنار فروش آنلاین محصولات هنری حواستان به نمایشگاهها هم باشد. چرا؟
- جذب مخاطب هدفمند؛ قشر هنردوست جامعه بازارچههایی مثل پارکینگ پروانه را برای خرید انتخاب میکند. در نتیجه احتمال اینکه بتوانید برای محصول هنری خودتان مشتری پیدا کنید، خیلی بالا است.
- عدم نیاز به تبلیغات؛ نیازی ندارید که غرفه خودتان را در بازارچههای محلی تبلیغ کنید. اکثر افرادی که وارد این بازارچهها میشوند تمام غرفهها و محصولات را بادقت تماشا میکنند. حتی اگر نیازی به خرید محصول هنری شما نداشته باشند، آیدی اینستاگرام یا سایت شما را میگیرند.
- درامانماندن از قطعی اینترنت؛ اگر به هر دلیلی مخاطبان شما دسترسی به اینترنت نداشته باشند، میتوانند شما را در این بازارچههای محلی پیدا کنند.
- جلباعتماد مشتریان؛ در خرید حضوری، مشتری با شما ارتباط میگیرد و از کیفیت محصولتان مطمئن میشود. هنوز که هنوزه خیلی از افراد ترجیح میدهند که به صورت حضوری خرید کنند. در نتیجه این نوع مشتریان هم از دست نمیدهید.
5- فروش محصولات هنری در سایتهای مارکت پِلِیس (Marketplace)
مارکت پلیس مثل همان فروشگاههای زنجیرهای بزرگی هستند که غرفههای خودشان را به فروشندهها اجاره میدهند؛ البته به صورت اینترنتی. به عنوان مثال فروشگاه مارکت پلیسی مثل دیجی کالا به شما اجازه میدهد محصولاتتان را طبق قوانین در سایتش به فروش برسانید.
در این حالت شما نه نیاز به اعتماد سازی دارید و نه سئو؛ چون همه اینها در مارکت پلیس دیجی کالا رعایت شده است. در نگاه اول همکاری با یک مارکت پلیس به صرفه به نظر میرسد؛ اما شاید بهتر باشد قبل از تصمیم گیری نهایی، ادامه مقاله را هم مطالعه کنید:
معایب فروش در مارکت پلیس
بزرگترین عیب فروش در این بسترها، وجود رقبا در کنار شما است. به عنوان مثال در سایت دیجی کالا زمانی که مخاطب قصد خرید محصول شما را داشته باشد، در کنار آن نام محصولات مشابهی که رقبا در این سایت به فروش میرسانند هم نمایش داده میشود. کافی است کالای یکی از آنها ارزانتر یا زیباتر باشد تا شانس فروش از شما گرفته شود.
علاوه بر این شما باید دائما کالاهای خود را برای انبار دیجی کالا ارسال و تا زمان به فروش رفتنشان صبر کنید. این موضوع شاید برای خیلی از تولید کنندگان و فروشندگان خوشحال کننده نباشد. همچنین مارکت پلیس هیچ تعهدی در برابر فروشگاه شما ندارد. به عنوان نمونه فروشگاه بزرگ بامیلو که سال قبل به طور کامل فروشگاهش منحل کرد و فروش محصولات فروشندگان در آن متوقف شد.
در کنار همۀ این دو، درصدی است که باید از فروشتان به مارکت پلیس بدهید. شاید بگویید که خب در مقابل، چون آن سایت همواره در نتایج بالای گوگل است ارزشش را دارد و خودمان با وجود دیجی کالا، به تنهایی از پس آن بر نمیآمدیم. اما اشتباه میکنید.چرا؟
یک نکته: حتی غولی مثل فروشگاه اینترنتی دیجی کالا هم روی تمام محصولات رتبۀ نخست را ندارد؛ چون سیاستش این است که به جای همۀ محصولات، روی دسته های خاصی از آنها تمرکز کند. پس با انتخاب یک نیچ مارکت و محصول خاص، حتی میتوانید جایگاهی بهتر از دیجی کالا هم کسب کنید!
اتفاقا یکی از دستههای دیجی کالا، مربوط به محصولات هنری از جمله صنایع دستی است. مثلا اگر بتوانید روی محصول... سایتتان را بالا بیاورید، احتمالا بعد از مدتی رتبۀ خوبی در نتایج گوگل میگیرید.
انواع فروشگاههای اینترنتی فروش محصولات دست ساز:
- دیجی کالا
- ایسام
- دیوار
- زنبیل
- گلورین
- فروشگاه جارچیکو
- فروشگاه پرنون
- فروشگاه هنر دست ساز
بازار فروش محصولات دیجیتال
اگر یادتان باشد اوایل مقاله در مورد محصولات دیجیتال هم صحبت کردم. محصولاتی که هم در قالب NFT به فروش میرود و هم به صورت فیزیکی. مثل چی؟
- نقاشیهای دیجیتال چهره یا منظره
- چاپ دیجیتال تابلو شب رنگ
- هنرهای ترکیبی دیجیتال
- چاپ دیجیتال طرح روی لیوان، بوم، کیف، چوب و غیره
این روزها همهٔ دنیا دارند در مورد بازار NFT و فروش آثار هنری دیجیتال در این فضا صحبت میکنند. هنرمندان زیادی هم از این بازار درآمد دارند. اما این بازار هنوز برای عموم مردم قابللمس نیست. اما چاپ دیجیتال روی لیوان، قاب گوشی یا هر چیزی که فکرش را بکنید هم کم طرفدار ندارد.
خیلی از پیجهای اینستاگرامی یا چاپخانهها هر نوع تصویری که در ذهنتان دارید را روی ماگ شخصی یا هر وسیلهای که بخواهید، چاپ میکنند. مثلاً خود من تصویر انیمیشن موردعلاقهام را روی قاب گوشی چاپ کردم.
نکات فروش اینترنتی محصولات هنری
- مخاطب در خرید اینترنتی، فقط با ویدئو و تصویر میتواند جزئیات کار را ببیند. پس عکاسی حرفهای از محصولات هنری فراموش نشود! نور، رنگ، جزئیات، زاویه، بافت، سایه و حتی کیفیت دوربین هم روی عکس نهایی تأثیر میگذارد.
- سعی کنید با تنظیم رنگ و نور، تصاویر محصولات را به رنگ واقعی خودشان نزدیک کنید. از فیلترهای رنگی غیرطبیعی هم استفاده نکنید.
- حواستان باشد که تمرکز اصلی عکس روی محصول اصلی باشد نه وسایل اضافیای که برای زیباتر شدن تصویر در پسزمینه چیدهاید.
- برای اینکه مخاطبان بتوانند بهتر با شما ارتباط بگیرند و اعتمادشان را جلب کنید؛ تصاویری از نحوه کار یا روزمرههای کارتان هم منتشر کنید.
- ازآنجاییکه با فروش اینترنتی، قرار نیست هزینهای بابت اجاره مغازه پرداخت کنید؛ پس قیمت منصفانهای برای محصولات خودتان در نظر بگیرید. البته این موضوع کاملاً بسته به نوع محصول هنری شما دارد.
- بههیچعنوان سعی نکنید برای جذب مشتری، محصولتان را خیلی ارزان بفروشید. با این کار هنر خودتان را بیارزش میکنید.
- برای بازاریابی اینترنتی محصولات هنری، حواستان به ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی، سئو سایت و تبلیغات بنری باشد.
- همیشه خوشقول باشید! اگر به مشتری میگویید که تا ۱۰ روز دیگر محصولش آماده ارسال میشود، روی حرف خودتان بمانید. اگر هم بنا به هر دلیلی مجبور شدید تا محصول را دیرتر تحویل دهید، حتماً مشتری را در جریان روند کار خودتان قرار دهید.
- اگر دوست داشته باشید میتوانید برای محصولات هنری خودتان حق کپیرایت ثبت کنید و از تکثیر و کپی آثارتان جلوگیری کنید.
- یک سری از محصولات مثل نقاشیهای قلم نوری هستند که به صورت دیجیتال به مشتری فرستاده میشود. بعد از طراحی این محصولات باید حسابی حواستان به خروجی گرفتن باشد؛ مثلاً فرمت PNG وضوح و کیفیت بیشتری نسبت به JPEG دارد.
کارهای هنری پرفروش را در اینترنت عرضه کنید
چه چیزی بهتر از اینکه هم از کارتان لذت ببرید و هم از آن کسب درآمد کنید؟!
هیچ فرقی نمیکند شما چه هنری دارید، چه محصولی درست یا خلق میکنید، اگر به مبحث "فروش" آشنا باشید، میتوانید مخاطب هدف و مشتری بالقوه خود را پیدا کنید. اگر سری به فروشگاههای شهرکتاب بزنید، حتما محصولات دستی و هنری زیادی میبینید که اتفاقا درست کردن آنها پیچیدگی زیادی ندارد؛ پس چرا خودتان این کار را انجام ندهید؟
در این مقاله 3 راهکار برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی محصولات هنری را به شما آموزش دادم. در نهایت باید به این نکته اشاره کنم، که راه اندازی یک فروشگاه تازه ابتدای راه موفقیت شماست. نگران هم نباشید، ما به شما می گوییم چگونه فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید. بعد از آن، به شما کمک میکنیم، بهتر بفروشید و مشتریان بیشتری را جذب کنید.
راستی شما چه محصول یا خدمتی برای ارائه دارید؟! خوشحال میشویم ما را هم در جریان کسب و کارتان قرار دهید تا اگر تجربهای داریم در اختیارتان بگذاریم. همچنین هر سؤالی دربارۀ راه اندازی کسب و کار اینترنتی یا سایت دارید با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.
سؤالات متداول
- چطور آثار هنری خودمان را بفروشیم؟
فروش محصولات هنری دست ساز هم به صورت اینترنتی و هم فیزیکی امکانپذیر است. به صورت اینترنتی در تلگرام، اینستاگرام، سایت شخصی یا مارکت پلیسها. به صورت فیزیکی هم در نمایشگاهها یا فروش امانی محصول به مغازهدارها میتوانید آثار هنری خودتان را بفروشید.
- آیا فروش آنلاین محصولات هنری سود دارد؟
بله؛ با فروش آنلاین آثار هنری هزینهای بابت اجاره مغازه پرداخت نمیکنید. از طرف دیگر، مشتریان شما محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نیستند و از همه جای ایران مشتری دارید. در نتیجه میتوانید محصولاتتان را با قیمت خیلی خوبی بفروشید.
دیدگاهها
الی
سلام
من یبار فعالیت خودم رو داخل اینستاگرام برای ساخت اکسسوری شروع کردم ولی متاسفانه نشد ادامش بدم
الان میخواستم که اکسسوری مو مثل سیلور درست کنم ولی اصلا نمیدونم کجا بفروشم
بودجه زیادی هم ندارم که بخوام سایت و اینا بسازم
یبار شکست خوردم و میترسم که باز پولامو خرج یه کار جدید کنم:))))
نمیدونم واقعا چیکار کنم
پشت کنکوری هم هستم و نیاز دارم که یه در امد کمی امسال داشته باشم :)
دنیا شاکری
سلام
بنظر من از روش دراپ شیپینگ شروع کنید یه کسب و کار جدید داخل همون اینستاگرام راه بندازید.
تو روش دراپ شیپینگ لازم نیست هزینه ای برای محصولات بپردازید. هرزمان مشتری داشتید محصول رو از یک فروشنده عمده فروش تهیه میکنید و برای مشتری میفرستید.
این مقاله رو بخونید بهتر متوجه میشید:
https://www.portal.ir/what-is-dropshipping
مدیر سایت
یک سوال داشتم بعد از اینکه از ما خرید کردند چطوری برای مشتری ها کالا ها رو بفرستیم با پیک بهتره یا جور دیگه هم میشه
دنیا شاکری
سلام
دیک، پست و تیپاکس روش های ارسال مرسوم بسته ها هستند
مهسا مهر
سلام وقت بخیر، من اصلا استعدادی در بلاگری یا عکاسی یا تولید محتوای مجازی ندارم، پیج اینستا چرخوندن هم کلی مهارت و وقت میخواد،من اون زمان و ندارم کارم نقاشی هست کلی تابلو دارم و کار میکنم، مشکل جدی در فروش دارم، پیج هایی رو میشه معرفی کنید که تابلو های هنری رو برای ما بفروشند و درصدی بردارند؟ ممنون
دنیا شاکری
سلام دوست عزیز
متاسفانه ما نمیتونیم پیج خاصی بهتون معرفی کنیم. ولی اگر پیج اینستاگرام دارید میتونید خودتون بهشون دایرکت بدید و در این مورد سؤال کنید.
محمد حیدری
با سلام من کار نقاشیخط انجام میدم از چه طریقی میتوانم اثارمو بفروشم ممنون سپاس
دنیا شاکری
سلام دوست عزیز
باید یک پیج اینستاگرامی بسازید. نمونه کارهای مختلف نقاشی خط خودتون رو داخل پیج اینستاگرامی قرار بدید و از این طریق مخاطبان رو با هنرتون آشنا کنید. باید به مخاطبان اطلاع بدید که میتونن از طریق دایرکت سفارش نقاشی خط داشته باشن.
زهره
سلام برای فروش کارهای هنریم می تونم تک تک برم مغازه هایی که خانم فروشنده یا آرایشگاهها کارمو معرفی کنم و ازم بخرن.به نظرتون روش خوبیه یا نه؟
مهدی بهادرفر
سلام
بله می تونید این کار رو انجام بدید اما اینستاگرام و سایت روش های بهتری برای جذب مشتری هستن
ناشناس
سلام شما نوشتین هرینه ساخت کمتر از 1 ملیون ولی قیمتاتون فرق داره
مهدی بهادرفر
سلام
بله حق باشماست. زمانی که این مطلب نوشته شده قیمت بستههای ما فرق داشته
نسرین نجفی
سلام من میخوام یه پیج نقاشی روی سفال بزنم ،نمیدونم ازکجاشروع کنم چون چندجاخوندم نوشته بودیداول محصول وکاراییش روتوضیح بدم بعدمحصول روبذارم میشه بگیدچطوری این کارروبکنم
مهدی بهادرفر
سلام
اول بیاید در مورد محصول توضیح بدید چند تا پست تهیه کنید در این مورد و استوری برید. میتونید از پیج های مشابه هم الگو بگیرید.
نسرین نجفی
ممنون،خب این توضیح شامل چی باشه؟چون نقاشی روی بشقاب سفالی نمیدونم چه توضیح جالب وحذابی میتونه داشته باشه اگر پیشنهادی دارید ممنون میشم بفرمایید
مهدی بهادرفر
سلام
در این زمینه اطلاعات زیادی ندارم اما توی اینترنت و اینستاگرام بگردید و سایتها و پیج های مشابه رو ببینید قطعا ایده زیادی هست برای تولید محتوا
مدیر سایت
بله همینطوره نحوه ی سفارش .یعنی یه مدل اولیه دارم بعد مشتری رنگ یا سایز رو مشخص میکنه .ولی نمیدونستم فروشگاه اینقدر امکانات داره که بتونم اینهمه ریز جزئیات رو بهش اضافه کنم .پیج زدم اتفاقا ولی اول راهم .چجوری میتونم باهاتون نزدیکتر تماس داشته باشم؟؟خیلی به راهنماییتون احتیاج دارم.اینستا؟واتس اپ یا هر جایی که شما بگین
فاطمه شریفی
آره فروشگاه امکانات زیادی داره.
ایمیل من اینه:
ftm.sharifi13@gmail.com
مدیر سایت
ممنونم .فقط اینکه چون محصولات من بر اساس سلیقه ی مشتری بافته میشه و محصول اماده از قبل ندارم ایا سایت برای کار من مناسبه؟؟مشتری محصول رو انتخاب میکنه اما طول میکشه تا بافته بشه و برسه به دستش .کلا محصولات هنری اینجوریه و گاهی باید شخصی سازی میشه .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
فاطمه شریفی
سلام سارا جان
اره متوجهم چی میخوای. خب اینکه مشتری خودش سفارش میده آیا چند تا نمونه کار داری که یکی از اونها رو انتخاب کنه یا چی؟ از روی چی سفارش میده؟
اگه اشتباه نکنم احتمالا چندتا طرح داری که باید یکی از اونها رو انتخاب کنی. پس میتونی همون ها رو توی سایت بذاری. که مشتری هم از بین اونها یکی رو انتخاب کنه. و بعد مشخصات مدنظرش رو وارد کنه. مثلا رنگ خاص، سایز خاص و.. رو انتخاب کنه. این رو هم توی توضیحات میتونه وارد کنه هم اینکه از بین گزینه هایی که خودت از پیش تعریف کردی انتخاب کنه. درنهایت که سفارش رو با مشخصات کامل که گرفتی میبافی و تحویل میدی.
این میتونه کارت رو راه بندازه؟ :)
اگه چیزی غیر از این هس بگو که راهنماییت کنم.
راستی کنار سایت بنظرم پیج اینستات رو هم بیار بالا.
موفق باشی سارای عزیز.
موسوی
من بافنده م .میخام به صورت نیچ برای کودکان زیر ۷سال اکسسوری قلاب بافی ببافم .
فاطمه شریفی
سلام وقت شما بخیر باشه
چه عالیی که این تصمیمو گرفتین؛ مخصوصا اینکه یه نیچ هم مشخص کردین. تمرکز روی یه محصول و مخاطب خاص همیشه تمایز رو با خودش به همراه داره :)آفرین به شما.
ببینیم موفقیتتون رو.