شاید پیش خودتان فکر کنید که نوشتن محتوای خوب در وبلاگ چه اهمیتی دارد؟ اگر کسب و کار یا فروشگاه اینترنتی شما وبلاگ جذابی داشته باشد مشتریان بیشتری هم به سمت کسب و کار شما میآیند. مثلا وقتی به دنبال یک پاوربانک مناسب بودم سایتهای زیادی را زیر و رو کردم. اما تنوع محصولات آنقدر زیاد بود که نتوانستم یک محصول خوب را انتخاب کنم. به همین دلیل در اینترنت در مورد بهترین پاوربانکها با بودجه موردنظرم تحقیق کردم.
سایتی را دیدم که اطلاعات خوبی در مورد محصولات داشت و کمکم کرد که بالاخره یک پاوربانک مناسب انتخاب کنم. چون آن سایت خودش فروشگاه اینترنتی داشت ترجیح دادم از همان جا محصولی که انتخاب کرده بودم را بخرم. البته این فروشگاه ویژگیهای دیگری هم داشت که در تصمیم من برای انتخاب آن تاثیرگذار بود. اما اول از همه یک مطلب خوب بود که باعث شد با این فروشگاه اینترنتی آشنا شوم. پس هر کسب و کاری که دارید به وبلاگ آن اهمیت دهید.
چرا باید حتما وبلاگ داشته باشیم؟
بگذارید خیلی ساده و واضح بگویم که یک وبلاگ قوی و خوب میتواند جایگاه کسب و کار شما را چندین پله ارتقا دهد. ما هر چیزی که بخواهیم را بیشتر از طریق گوگل پیدا میکنیم. یکی از مهمترین روشها برای بیشتر دیده شدن در گوگل این است که مطالب بیشتری روی سایتمان داشته باشیم.
پس برای افزایش فروش خود باید خیلی روی وبلاگ سایتمان وقت بگذاریم. اگر قانع نشدید که وبلاگ برای سایتتان ایجاد کنید، پس مقاله «چرا تولید محتوا در وبسایت اهمیت دارد؟» را بخوانید تا بیشتر با فواید تولید محتوا در سایت آشنا شوید.
مهم نیست که در چه زمینهای فعالیت دارید و یا چه نوع کسب و کاری راه انداختهاید. در هر صورت اگر یک سایت اینترنتی داشته باشید لازم است که بخشی با عنوان وبلاگ هم در کنار آن باشد.
در ادامه به شما آموزش میدهیم که چطور مطالبی جذاب و خوب برای وبلاگتان تهیه کنید. همچنین اگر میخواهید از طریق وبلاگ سایتتان درآمد هم داشته باشید پیشنهاد میکنم مقاله «چگونه از وبلاگ کسب درآمد کنیم؟» را مطالعه کنید.
چطور وبلاگ راهاندازی کنیم؟
راههای مختلفی برای ساخت وبلاگ وجود دارد. مثلا دیجیکالا که برندی بزرگ و شناخته شده است یک بخش مجزا با سیستم مدیریت محتوا وردپرس به نام دیجیکالا مگ راهاندازی کرده است. نحوه راهاندازی وبلاگ به سیستم مدیریت محتوای سایتتان بستگی دارد. برخی از سیستمهای مدیریت محتوا مثل وردپرس خودشان به صورت پیش فرض دارای وبلاگ هستند.
برای برخی از سیستمهای مدیریت محتوا و فروشگاه سازها هم خودتان باید به صورت دستی در یک زیر دامنه وبلاگ درست کنید. البته بعضی از سرویسها مثل فروشگاه ساز پرتال قابلیت راهاندازی وبلاگ در کنار فروشگاه اینترنتی را هم دارند. به این ترتیب بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی هم فروشگاه اینترنتی و هم وبلاگ دارید.
چه مطالبی را در وبلاگ منتشر کنیم؟
خب حالا وبلاگ را راه انداختید؛ چه مطالبی در آن منتشر کنید؟! جواب این سوال را خودتان بهتر از هر کس دیگری میتوانید پیدا کنید. چون موضوع تهیه مطلب کاملا به کسب و کار شما و نوع فعالیتتان بستگی دارد. با این حال بیشتر باید روی مطالبی تمرکز کنید که کاربرانتان به دنبال آنها هستند.
مردم بیشتر دوست دارند چه مطالبی را در وبلاگ شما بخوانند؟
وقتی کسب و کاری را تاسیس میکنید حتما در مورد آن فعالیت اطلاعات زیادی دارید و به بازار کارتان آشنا هستید. همچنین با رفتار مشتریان و نیازهایشان هم آشنایی دارید. پس خیلی راحت میتوانید در مورد موضوعاتی که کاربرانتان به آنها علاقه دارند مطلب بنویسید. اما بیشتر سعی کنید روی فرمت یا ساختار کلی محتوایتان کار کنید. معمولا مطالبی با ساختار و موضوعات زیر مخاطبان بیشتری دارند:
1- مطالب آموزشی بنویسید
مطالب آموزشی همیشه مخاطبان زیادی دارند و یکی از انواع پرطرفدار و محبوب در بین مطالب هستند. هر چیزی که فکر میکنید در زمینه کسب و کارتان نیاز به آموزش دارد را میتوانید به مخاطبان خود یاد دهید. یکی از کاربردهای تولید مطالب آموزشی این است که مشتریان شما حتی بعد از خرید هم دوباره به سایت شما برمیگردند.
کسی که از شما کالایی میخرد ممکن است برای نصب و راهاندازی آن به راهنمایی نیاز داشته باشد. حالا اگر شما یک مطلب آموزشی در مورد نحوه کار محصولتان در سایت قرار داده باشید، این کاربر دوباره به سایت شما مراجعه میکند تا آن را بخواند. این کار باعث میشود که برند شما بیشتر در ذهن مخاطب باقی بماند.
2- مطالب لیست شده در وبلاگ قرار دهید
مطالب فهرستی یا لیستی هم جزو مطالب محبوب هستند که معمولا استقبال زیادی از آنها میشود. این دست از مطالب معمولا بازخوردهای خوبی میگیرند و کاربران زیادی آنها را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند. همین مسئله میتواند کسب و کار شما را به افراد بسیار زیادی معرفی کند. به عنوان مثال مطالبی با عنوان 10 موبایل پرفروش بازار، 5 مدل پرطرفدار لباس، 25 فایده نوشیدن چای سبز و مواردی از این دست جزو مطالب فهرستی به شمار میروند.
3- مطلب جامع و کاملی در مورد یک موضوع خاص بنویسید
برای نوشتن چنین مطلبی ابتدا باید یک موضوع مهم مشخص کنید که دغدغه کاربرانتان باشد. بعد در مورد آن اطلاعات کاملی را در یک مطلب مفصل بنویسید. این مطلب در واقع باید چکیدهای از چندین مقاله مختلف باشد که به صورت یک مطلب واحد جمعآوری شده است.
به عنوان مثال شرکتی که در زمینه فروش کاغذ دیواری فعالیت دارد، بهتر است به جای این که هر کدام از انواع کاغذ دیواری را در یک پست جداگانه معرفی کند، یک مطلب کامل در مورد انواع کاغذ دیواری بنویسد. البته میتوانید مطالبی جداگانه در مورد هرکدام از محصولات یا خدمات خود بنویسید. بعد در یک مقاله جامع هم چکیدهای از تمام این مطالب را برای کاربرانتان بیاورید.
4- پستهای خبری در وبلاگ قرار دهید
مطالب خبری و دانستنی هم جزو آن دسته از پستهای وبلاگی هستند که بازدیدکننده زیادی دارند. این نوع از مطالب در واقع میخواهند به کاربران و بازدیدکنندگان، اطلاعاتی را در مورد یک موضوع ارائه کنند. مثلا برای یک کسب و کار در زمینه فروش قهوه مطالبی با این عناوین میتواند تاثیر زیادی در ترغیب مردم به خرید محصول داشته باشد:
- 80 درصد مردم آمریکا هر روز قهوه میخورند
- چرا آب معدنی همراه اسپرسو سرو می شود؟
- تاریخچه تولید قهوه
- چه چیزی رایحه قهوه را به وجود میآورد؟
5- از تجربیات دیگران یا خودتان مطلب تهیه کنید
یکی از روشهایی که باعث میشود کاربران شما دید بهتری نسبت به خدمات و محصولاتتان داشته باشند نوشتن در مورد تجربه استفاده از خدمات و محصولات است. مثلا اگر در زمینه فروش اینترنتی کفش فعالیت دارید میتوانید در مورد تجربه استفاده خودتان از یک کفش مطلب بنویسید. در این مطلب بهتر است در مورد راحتی کفش، جنس و ظاهر آن به مخاطب توضیحاتی بدهید.
همچنین میتوانید با مشتریانتان مصاحبه کنید و از آنها بخواهید که تجربه خود را از خرید محصول به شما بگویند. این را هم باید در نظر داشته باشید که راستگویی و صداقت را در این نوع مطالب حتما رعایت کنید. یعنی فقط به تعریف و تمجید از محصول خود نپردازید و سعی کنید واقعیت را به کاربران بگویید.
6- در مورد محصولات فروشگاه مطلب بنویسید
اکثر افراد وقتی قصد دارند محصولی را بخرند در مورد آن در اینترنت تحقیق میکنند تا بیشتر با محصول موردنظرشان آشنا شوند. پس اگر فروشگاه اینترنتی دارید باید مطالب مختلفی را در مورد محصولات خود بنویسید. روشهای مختلفی برای تولید محتوای وبلاگ در مورد محصول وجود دارد. مثلا میتوانید محصول خود را بررسی کنید و یا اینکه در مورد کاربردها و طرز استفاده از آن مقاله بنویسید.
یک راه دیگر برای تولید محتوا در مورد محصول این است که محصولات خود را غیر مستقیم معرفی کنید. مثلا اگر یک سوپرمارکت آنلاین دارید طرز تهیه غذاهای مختلف را در سایت قرار دهید. بعد در این مطالب از کال تو اکشنهای خوب برای هدایت مخاطب به فروشگاه استفاده کنید. در تصویر زیر نمونهای از این نوع تولید محتوا در وبلاگ فروشگاه را میبینید:
همانطور که در تصویر مشخص است دیجیکالا مگ مطلبی در مورد طرز تهیه خورش کرفس منتشر کرده است. بعد در این مطلب خواننده را برای تهیه مواد اولیه به سمت فروشگاه هدایت میکند. این کار باعث میشود وقتی کسی در گوگل طرز تهیه خورش کرفس را سرچ میکند، وارد دیجیکالا مگ شود. بعد هم وقتی طرز تهیه غذا را دید مواد اولیه آن را از دیجیکالا خرید میکند.
چطور یک پست وبلاگی خوب تهیه کنیم؟
تهیه مطلب برای وبلاگ به برنامه و دقت نیاز دارد. به شخصه سایتهای زیادی را میبینم که یا وبلاگ ندارند و یا وبلاگشان اصلا من را جذب نمیکند. واقعا چرا صاحبان کسب و کار تا این اندازه نسبت به وبلاگ سایتشان بی تفاوت هستند؟ برخی از سایتها هم که وبلاگشان از هر دری سخنی است. یعنی هرچه به دستشان رسیده است را داخل وبلاگ قرار دادهاند.
اهمیت محتوای سایت به قدری زیاد است که بیل گیتس میگوید محتوا پادشاه است. البته هر محتوایی پادشاه نیست بلکه فقط محتوای خوب میتواند پادشاهی کند. پس باید یاد بگیرید که مطالبی خوب و جذاب برای سایتتان تهیه کنید تا کسب و کار شما به سرعت رشد کند. به همین دلیل در ادامه مواردی را به شما میگوییم که با رعایتشان میتوانید یک مطلب خوب و تاثیرگذار را برای وبلاگ سایتتان بنویسید.
1- مخاطبان وبلاگ را خوب بشناسید
اولین قدم برای داشتن یک وبلاگ خوب و پولساز این است که مخاطبان و مشتریان خود را خیلی خوب و دقیق بشناسید. باید قبل از این که وبلاگ سایت خود را راهاندازی کنید و در آن مطلب بنویسید چند سوال مهم را جواب دهید. مخاطبان و مشتریان من به چه موضوعات و مطالبی علاقه دارند؟ آنها دوست دارند چه چیزی را بخوانند؟ از چه چیزی خوششان میآید؟ به چه چیزی نیاز دارند؟ چه مطالبی بیشتر به دردشان میخورد؟ چه کار کنم که بیشتر در وبلاگ بمانند؟
اگر جواب این سوالات را پیدا کنید تا حد زیادی به اهداف خود نزدیک شدهاید. به این ترتیب میتوانید مطالبی بنویسید که برای مخاطبان شما جذابیت داشته باشد. همچنین لازم است تا دغدغهها و چالشهای کاربرانتان را هم بشناسید و مطالبی در وبلاگ قرار دهید که این موانع را برطرف کنند.
2- موضوع جذابی را برای پست وبلاگ پیدا کنید
قدم بعدی پس از شناخت مخاطبان این است که در مورد چیزهایی مطلب بنویسید که برای کاربران شما جذابیت داشته باشند. در اصل این شما نیستید که مشخص میکند چه پستی باید در وبلاگ نوشته شود. بلکه این کاربر و نیازهای او هستند که موضوع مطالب را مشخص میکنند. پس باید بعد از این که یک شناخت کامل از کابرانتان پیدا کردید، به دنبال موضوعی باشید که آنها دوست دارند مطالعه کنند.
3- برای زمان انتشار مطالب برنامهریزی کنید
زمان انتشار مطلب در وبلاگ اهمیت زیادی داد. ویلاگ سایت شما باید همیشه پویا و فعال باشد. یعنی اینطور نباشد که مثلا یک هفته هر روز پست بگذارید. بعد تا یک ماه هیچ پستی روی وبلاگ شما نیاید. بهتر است از قبل برای زمان انتشار پستهای وبلاگ برنامه ریزی مشخصی داشته باشید.
4- یک چارچوب کلی برای مطلب خود مشخص کنید
قبل از این که نوشتن مطلبی را شروع کنید باید ابتدا چارچوب و ستون محتوا را مشخص کنید. یک مطلب خوب و جذاب از چندین بخش تشکیل شده است. همچنین ساختار آن به گونهای است که کاربر را خسته نمیکند. مثلا میتوانید از چارچوبی به شکل زیر استفاده کنید:
- تیتر اصلی مطلب
- مقدمه
- زیرتیتر اول
- پاراگراف
- زیرتیتر دوم
- پاراگراف
- تیتر داخلی برای زیرتیتر دوم
- پاراگراف
- زیرتیتر سوم
- پاراگراف
- نتیجه و جمعبندی
5- تصاویر زیبا و با کیفیت در وبلاگ قرار دهید
استفاده از تصاویر مرتبط و زیبا تاثیر زیادی روی اثربخشی مطلب دارد. همچنین تصاویر خوب باعث میشوند که کاربران به خواندن تمام مطلب شما تمایل بیشتری پیدا کنند. باید در مطالبتان از تصاویر با کیفیت و مناسب استفاده کنید تا خواننده از مطالعه مطلب شما خسته نشود و سایت شما را ترک نکند.
البته توصیه میکنم که در کنار تصاویر جذاب از ویدیو و اینفوگرافی هم در مطالب خود استفاده کنید. این موارد نه تنها جذابیت پست را بیشتر میکنند بلکه باعث افزایش درآمد شما هم خواهند شد.
6- استفاده از کال تو اکشن اثربخش را فراموش نکنید
یکی از مهمترین بخشهای هر مطلبی که در وبلاگ قرار میدهید، کال تو اکشن است. بسته به نوع فعالیتتان باید از کال تو اکشنهای جذاب و تاثیرگذار برای جذب کاربران استفاده کنید. کال تو اکشن باعث میشود که شما به هدفتان از مطلبی که نوشهاید برسید. مثلا اگر هدف شما افزایش فروش محصولات فروشگاه است باید با یک کال تو اکشن ساده اما جذاب، کاربری که در حال مطالعه پست وبلاگ است را به سمت فروشگاه خود هدایت کنید.
7- جملات و پاراگرافهای کوتاه و مختصر بنویسید
یکی از اصولی که همیشه باید در مطالب خود رعایت کنید این است که تا حد امکان مختصر و مفید بنویسید. جملات و پاراگرافهای طولانی و پشت سر هم فقط باعث خستگی خواننده میشود. به همین دلیل بهتر است جملاتتان تا حد امکان کوتاه باشد. همچنین بیشتر از 3 یا 4 جمله را در یک پاراگراف قرار ندهید. رعایت این موارد باعث میشود که کاربران بیشتری مطالب شما را به صورت کامل مطالعه کنند.
این نکته را در نظر داشته باشید که منظور ما این نیست که مطالب کوتاه و بی کیفیت بنویسید. یک مطلب خوب چیزی حدود 2000 کلمه دارد. اگر خیلی مقاله ما طولانی باشد افراد کمتری حوصله خواندن آن را دارند. اگر هم خیلی کوتاه باشد شانس رسیدن آن به صفحه اول گوگل کمتر است. چون آمارها نشان میدهند که معمولا مطالبی با حدود 2000 تا 2500 کلمه در صفحه اول گوگل قرار میگیرند.
از چه طریقی میتوانیم بازدید پست وبلاگ را افزایش دهیم؟
بعد از اینکه وبلاگنویسی را در سایتمان شروع کردیم باید به فکر روشهایی باشیم که افراد بیشتری مطالبمان را ببینند. به همین دلیل در ادامه چند راهکار ساده اما کاربردی برای افزایش بازدید مطالب وبلاگتان ارائه میکنیم.
1- مطالب وبلاگ را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید
یکی از بهترین روشها برای افزایش بازدید مطالب وبلاگ این است که آنها را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. اگر مطالب جذابی بنویسید خیلی زود مطلب شما در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود و هزاران نفر آن را میبینند.
2- پستهای وبلاگ را به اعضای سایت ایمیل کنید
از دیگر روشهایی که در افزایش بازدید مطالب وبلاگ تاثیر زیادی دارد استفاده از ایمیل مارکتینگ است. برای این کار باید اول یک لیست خوب از ایمیل کاربران جمعآوری کنید. سپس بعد از اینکه مطلبی در وبلاگ قرار دادید، برای کاربرانتان ایمیل بفرستید که چنین مطلبی را تهیه کردیم. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی ایمیلی میتوانید مقاله «ایمیل مارکتینگ چیست؟ کدام سرویس مناسب است؟» را مطالعه کنید.
3- پست خود را در سایتهای دیگر هم منتشر کنید
برخی از سایتها قابلیت درج پست مهمان دارند. با قرار دادن مطالبتان در این دسته از سایتها یا وبسایتهایی مثل ویرگول میتوانید کسب و کار خود را به طیف وسیعتری از کاربران معرفی کنید.
4- اصول و قواعد سئو را در تولید محتوا رعایت کنید
بهترین راه افزایش بازدید کننده و جذب مشتری این است که سایتتان در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. برای این کار باید در کنار نوشتن مقالات جذاب از اصول و قواعد سئو سایت هم استفاده کنید. سئو علمی گسترده است که بخشهای زیادی دارد. به همین دلیل باید سعی کنید در مورد سئو مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری کسب کنید. برای آشنایی با مبانی سئو سایت پیشنهاد میکنم مقاله «سئو چیست و چرا اهمیّت دارد؟» را مطالعه کنید.
5- مطالب وبلاگ را به هم لینک کنید
از همان ابتدا که وبلاگ خود را درست میکنید باید ساختاری متصل و یکپارچه داشته باشد. یعنی به گونهای باشد که وقتی کاربری وارد مطلب شما شد بعد از خواندن مطلب سایت شما را ترک نکند. برای این که کاربر بیشتر در سایت شما بگردد و صفحات و مطالب دیگر را هم ببیند باید از لینکهای داخلی در مطالب استفاده کنید. بهتر است در مطالب خود لینک مطالب دیگری از سایتتان را هم قرار دهید تا آن مقالات هم بازدید شوند.
آنقدر تمرین کنید تا بتوانید مطالب جذاب بنویسید
داشتن وبلاگ و نوشتن مطالب جذاب و خوب یکی از راههای مهم و کم هزینه برای افزایش فروش سایت اینترنتی است. پس باید به آن توجه داشته باشید و بخشی از زمان خود را صرف نوشتن مطلب برای وبلاگ کنید. البته این را بگویم که راههای دیگری هم برای افزایش فروش با هزینه کم وجود دارد که میتوانید در مقاله «افزایش فروش بدون تبلیغات؛ شدنی است؟!» با آنها آشنا شوید.
خیلی از فروشگاهها و سایتها را میبینیم که یا وبلاگ ندارند و یا خیلی کم در وبلاگ خود مطلب میگذارند. وقتی از صاحبان آنها دلیل عدم فعالیت وبلاگشان را میپرسیم اکثرا در جواب میگویند که وقت نوشتن مطلب ندارند و یا نوشتن مطلب در وبلاگ را کاری بی فایده میدانند. اما در این مطلب فهمیدیم که یک پست خوب در وبلاگ چه تاثیری در رشد و پیشرفت کسب و کارتان خواهد داشت. پس شما هم همین الان به فکر راهاندازی یا تقویت وبلاگ سایت خود باشید.
دیدگاهها
آهنگ پیشواز ایرانسل
باید برای محتوا وقت گذاشت و کپی نکرد
ترجمه ی روون محتواهای خارجی خیلی میتونه بهمون کمک کنه
مهدی بهادرفر
سلام، بله حق با شماست محتوا خیلی خیلی مهمه