فکر میکنم شغل خشک کردن میوه بیشتر از 5 یا 6 سال است که وارد ایران شده. راستش را بخواهید من از آندسته آدمهایی بودم که هیچ وقت فکر نمیکردم این شغل در ایران بازدهی داشته باشد چراکه میوه خشک یک محصول متفاوت بود که با ذائقه ما ایرانیها خیلی سازگاری نداشت.
اما خب بعد از گذشت این سالها و زمانی که بستهبندیهای میوه خشک را در عطاریها، فروشگاههای مواد غذایی و خشکباریها مشاهده میکنم، متوجه میشوم که احتمالا اشتباه کردهام!
با توجه به این موضوع اگر شما هم علاقهمندِ ورود به این شغل هستید، در این مقاله همراه من باشید تا تمامی قدمها برای کسب درآمد از میوه خشک و سپس تبدیل کردن این کسب و کار به یک بیزینس آنلاین را توضیح بدهم.
مسیر کسب درآمد از فروش میوه خشک
خب، ادامه مقاله را با این پیشفرض مینویسم که شما الان تازه قصد ورود به شغل فروش میوه خشک را دارید و تا الان هیچ کار خاصی در این مسیر نکردهاید. پس از اول شروع میکنیم.
1_ به فکر بازاریابی باشید!
اگر فقط چند کتاب معتبر در زمینه بازاریابی یا راه اندازی کسب و کار خوانده باشید، میدانید که همیشه افراد موفق قبل از شروع کسب و کارشان، به فکر بازاریابی محصول هستند. با توجه به این، پیشنهاد من هم این است که در مرحله اول و حتی قبل از تامین و تولید محصول، برای مارکتینگ برنامهریزی کنید. اگر موافق نیستید، به سراغ مرحله دوم بروید و اگر موافقید، ادامه را بخوانید تا با مهمترین مسیرهای فروش مناسب میوه خشک آشنا شوید:
_ فروش حضوری
خب احتمالا مثل من، شما هم در درجه اول به فروش حضوری فکر کردهاید. به طور کلی برای فروش حضوری میوه خشک 2 راه دارید:
اول از همه به سراغ فروشگاههایی بروید که در حال حاضر هم این محصول را به فروش میرسانند. در این موقعیت، صرفا در شرایطی میتوانید فروشگاهداران را قانع به خرید کنید که محصولتان نسبت به محصول قبلیشان، یک مزیت رقابتی داشته باشد. مثلا:
- قیمت ارزانتر،
- کیفیت بیشتر،
- بستهبندی شکیلتر،
- تنوع بیشتر،
- یا... .
اما راه دوم این است که به سراغ بازارهایی بروید که در حال حاضر به فروش میوه خشک روی نیاوردهاند. مثلا به بازار روز شهرتان بروید و به فلان غرفه که خشکبار میفروشد، فروش محصولاتتان را پیشنهاد کنید. در این شرایط، خب کمی کارتان سختتر است. چراکه ممکن است خیلی از آنها در برابر فروش این محصول مقاومت کنند. بنابراین باید به سراغ فروشندگان بیشتری بروید.
نکته: یادتان باشد شما در حالت ویزیتوری برای فروش محصولتان هستید و یکی از رایجترین اصول حین ویزیتوری محصول، نه شنیدن است! این یعنی ممکن است برای فروختن جنستان به یک فروشگاه، مجبور شوید بیشتر از 30 بار جواب رد بشنوید! پس با این پیشفرض جلو بروید و زود ناامید نشوید.
_ فروش در اینستاگرام
خب، یکی دیگر از روشهای کسب درآمد از فروش میوه خشک، «بازاریابی اینستاگرام» است. در عین اینکه پیشنهاد نمیکنم بیخیال فروش حضوری شوید، به شدت روی فروش اینترنتی از اینستاگرام هم تاکید دارم. برای فروش میوه خشک در اینستاگرام هم باز 2 رویکرد دارید:
رویکرد اول این است که صرفا تصاویر محصولاتتان را در آن قرار بدهید، سپس با کمک تبلیغات در دیگر پیجها، مخاطبان را جذب کرده و به مرور فروشتان را افزایش بدهید. رویکرد دوم اما این است که بازاریابی محتوا کنید. یعنی هدف اولتان انتشار پستهایی باشد که برای مخاطبان شما جذاب است. مثلا انتشار پستهایی در زمینه سلامتی، لاغری و... . بعد از این و جذب مخاطب با این پستها، در کنار آن اقدام به فروش میوه خشک به عنوان یک محصول سالم کنید.
_ فروش در سایت
و در نهایت آخرین راهکار برای فروش و به کسب درآمد رساندن کسب و کار میوه خشک، فروش از سایت یا همان فروشگاه اینترنتی است. راستش با توجه به شرایط کسب و کارها و عملا اینترنتی شدن همه چیز، فرقی ندارد هدفتان فروش از چه مسیری باشد، در هر حال برای معرفی بهتر، برند شدن، دیده شدن و... نیاز به سایت دارید.
سایت علاوه بر اینکه کمک میکند مخاطبان راحتتر محصولاتتان را ببینند، مشتریان خرید عمده راحتتر به شما دسترسی داشته و سریعتر اعتماد کنند، میتواند بهشکل مستقیم هم تاثیر زیادی روی فروش داشته باشد. برای این کار باید سایت را برای دیدهشدن در نتایج جستجوی گوگل بهینه یا همان سئو کنید. اگر تصمیمتان جدی است، میتوانید از 7 روز تست رایگان فروشگاه ساز پرتال استفاده کنید و بدون نیاز به پرداخت یک ریال هزینه و در کمتر از 5 دقیقه، از همین حالا صاحب سایت شوید! برای شروع وارد صفحه فروشگاه ساز شوید.
2_ تامین محصول
خب، حالا که برای بازاریابی و فروش محصول برنامهریزی کردید، نوبت به تامین محصول میرسد. در واقع در این قسمت باید مشخص کنیم که محصولمان را به چه شکلی تامین و به دست فروشندههای عمده یا خریداران خرد برسانیم.
در این مرحله هم دوباره راهکارهای زیادی دارید اما اولین و بهترین راهکار برای عزیزانی که سرمایه اندکی دارند، «دراپ شیپینگ» است!
- دراپ شیپینگ چیپس میوه
در این روش، شما خودتان اقدام به تولید محصول نمیکنید! یعنی چه؟ یعنی به جای اینکه سرمایه زیادی را برای خرید دستگاهها، دریافت مجوزها و... صرف کنید، به سراغ یک تولید کننده میوه خشک میروید. بعد از این، یا از او میخواهید میوههای خشکشده را بهشکل فلهای به شما بفروشد. یا اینکه آنها را در بستهبندی اما با مارک مورد نظر خودتان در اختیارتان قرار بدهد.
مزیت این روش، این است که هزینههای راهاندازی کسب و کار به شدت در آن کاهش پیدا میکند. اما در مقابل سود هم پایین میآید. پس چه کنیم؟ راستش باز هم برای جواب دادن به این سوال ترجیح میدهم به سراغ منابع معتبر در زمینه کسب و کار بروم. این منابع پیشنهاد میکنند در این شرایط بیخیال سود بالا شوید، به جای آن با هزینه کم بیزینستان راه بیندازید تا ابتدا مطمئن شوید محصول و بازار خوبی را انتخاب کردهاید، سپس مقداری سرمایه از همان سود کم به دست آورده و همینطور ارتباطاتی برای فروش در آینده بسازید. پس از این میتوانید به سراغ تولید محصول بروید.
_ تولید میوه خشک و فروش و کسب درآمد از آن
خب، چه بعد از همکاری در فروش و چه بهشکل مستقیم بخواهید به سراغ تولید میوه خشک بروید، نیاز دارید 2 کار مهم انجام بدهید:
_ خرید دستگاه میوه خشک کن و دیگر وسایل: در حال حاضر دستگاههای میوه خشک کن زیادی در بازار وجود دارد. اگر بخواهید صرفا یک دستگاه کوچک داشته باشید و تولیدتان هم بسیار اندک باشید، میتوانید نهایتا با حدود 1 میلیون تومان یک دستگاه خانگی و باکیفیت خریداری کنید. اما اگر قصدتان برای فروش میوه خشک و کسب درآمد جدیتر است، باید به سراغ دستگاههای صنعتی بروید.
همانطور که در تصویر هم مشخص است، خرید این دستگاهها با توجه به حجم دستگاه و دیگر جزئیات نیاز به 4 الی 20 میلیون تومان بودجه دارد. البته میتوانید به جای خرید دستگاه، به سراغ روش سنتی رفته و میوهها را در حیاط یا روی پشت بام خشک کنید. در هر حال، بعد از خرید دستگاه، نیاز به خرید یکسری وسایل دیگر هم خواهید داشت. مثلا اسلایسر میوه، هستهگیر و... . این وسایل را هم میتوانید با بودجهای بین 1 الی 3 میلیون تومان تهیه کنید.
_ دریافت مجوزهای شغل فروش میوه خشک: بعد از دستگاه، نوبت به دریافت مجوزها میرسد. به طور کلی در حال حاضر میتوانید 2 نوع مجوز بگیرید. اول دریافت مجوز به عنوان یک شغل خانگی است. در این شرایط باید حداقل محلی به اندازه 12 متر مربع در اختیار داشته باشید. دوم هم دریافت مجوز به عنوان یک شغل غیر خانگی است که باید برای آن یک محل حداقل 60 متری داشته باشید. برای شروع و دریافت مجوز هم به سراغ سازمان وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی بروید.
3_ بستهبندی محصول
خب، اگر تا اینجای راه را پیش رفته باشید، عملا کار اصلی را انجام داده و هفتخوان رستم را طی کردهاید. بعد از اینهم نوبت به مرحله آخر یعنی بستهبندی میرسد.
اگر نظر من را میخواهید برای موفقیت در کسب درآمد از فروش میوه خشک، بهتر است بیخیال بسته بندیهای عادی که در بازار وجود دارد بشوید! در واقع پیشنهاد من این است که نگاهی به بازار داشته باشید و بعد از آن یک بستهبندی خاص برای محصولتان در نظر بگیرید. چیزی که در نگاه اول دل مشتری را به دست بیاورد.
البته دقت کنید که بستهبندی باید با توجه به مخاطب هدف در نظر گرفته شود! این یعنی اگر خریدارانتان مشتریهایی هستند که در بازارهای روز محصولتان را میخرند، بهتر است یک بستهبندی ارزانقیمت برای محصول تهیه کنید تا قیمت بیش از اندازه بالا نرود. اما اگر مخاطبان هدفتان، مرفهنشینان بالای شهر هستند، بستهبندی اهمیت زیادی پیدا کرده و در مقابل، قیمت نهایی کماهمیتتر میشود. راستی در ادامه مطالعه مقاله بسته بندی جذاب برای افزایش فروش را هم پیشنهاد میکنم.
چه ارگانهایی در مسیر راه اندازی کارگاه میوه خشک به ما کمک میکنند؟
در سطح وب که در مورد راه اندازی کارگاه میوه خشک جستجو میکردم، متوجه شدم که بعضی از ارگانهای دولتی به مخاطبان برای پیشرفت در این شغل کمک میکنند. در ادامه نکاتی که خواندم را ذکر میکنم اما خب از صحت آنها مطمئن نیستم.
آموزش
اول از همه اگر نیاز به آموزش دیدن دارید، میتوانید به سراغ کلاسهای فنی حرفهای و همینطور کلاسهای جهاد بروید. اصولا کلاسهایی که در این سازمانها برگزار میشود، هزینه و شهریه اندکی دارند. اما خب برخی از کلاسهایشان هم بهشکل آزاد هستند و هزینههای بالاتری از نرخ دولتی دارند.
وام
مورد مهمتر، سرمایه اولیه برای راه اندازی کارگاه است. در این مسیر، مثل اینکه بسیج سازندگی کمکهایی به شما میکند. البته قطعا دریافت وام برای ایجاد کارگاه به همین راحتی هم نیست و صلاحیتتان باید به تایید کارشناسان سازمان مورد نظر برسد.
بازاریابی
در آخر نکاتی هم از این خواندم که فروشگاههای زنجیرهای رفاه به کارگاههای دارای پروانه برای فروش محصول کمک میکنند. اما خب راستش خیلی به این موضوع خوشبین نیستم چون اولا فروشگاههای رفاه دیگر مثل قبل برای مخاطبان محبوب نبوده و در درجه دوم هم قطعا همین حالا به اندازه ظرفیتشان میوههای خشک برای آنها تولید میشود. بنابراین بهتر است برای فروش، به فکر راهکارهایی که بالاتر گفتم باشید.
کلام آخر
خب، به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله در مورد کسب درآمد از فروش میوه خشک صحبت کردیم و تمامی مراحل از تامین محصول تا بستهبندی و فروش را مورد بررسی قرار دادیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستم.
اگر هم تصمیمتان برای ورود به این شغل جدی است، فکر میکنم اولین قدم میتواند طراحی سایت باشد. پس همین حالا وارد فروشگاه ساز پرتال شوید و بدون نیاز به هزینه، تا 7 روز از سایتتان استفاده کنید. اگر هم سوالی دارید؛ با شماره تلفن 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید تا بتوانید از مشاوره رایگان پرتال استفاده کنید.
دیدگاهها
ناشناس
ممنون از راهنمایی شما
دنیا شاکری
سلام
خواهش میکنم دوست عزیز :)
علی ریسی
بسیار عالی بود ومطالب اموزشی خوبی داشت
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون از شما😍