دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

چطور کالاهای فروشگاه اینترنتی را برای مشتری بفرستیم؟

یکی از دغدغه‌های بزرگ صاحبان فروشگاه اینترنتی این است چطور که محصول خریداری شده را برای مشتری بفرستند. در این مقاله به طور کامل روش‌های ارسال کالا برای مشتری را آموزش دادیم.
در این مقاله می‌خوانید:

اگر از پیشکسوتان دنیای کسب و کار اینترنتی در مورد چالش‌های‌شان در گذشته سوال کنید، احتمالا به عنوان بزرگ‌ترین یا حداقل دومین چالش بزرگ‌شان، به ارسال کالا برای مشتریان اشاره می‌کنند! چراکه در گذشته روش‌ های ارسال کالا بسیار محدود بود و مدیران کسب و کار باید دردسرهای زیادی را برای رساندن محصول به  دست مشتریان فروشگاه‌شان تحمل می‌کردند.

اما امروز اینطور نیست؛ در واقع امروز شرکت‌های پستی زیادی در ایران به وجود آمده‌اند که اول از همه تمرکزشان را روی ارسال محصولات فروشگاه‌ های اینترنتی و غیر اینترنتی گذاشته و عملا خیال مدیران این کسب و کارها را راحت کرده‌اند. با توجه به این؛ در این مقاله همراه من باشید تا علاوه بر معرفی انواع روش های ارسال کالا، نکاتی را به شما توضیح بدهم که قطعا در این مسیر باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در زمان‌تان می‌شود.

روش های ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی

روش های ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی

با توجه به اینکه در حال حاضر شرکت پست محبوب‌ترین شرکت برای ارسال کالاست، اجازه بدهید ابتدا به سراغ معرفی آن بروم. البته پیشنهاد می‌کنم خدمات دیگر شرکت‌ها را هم بخوانید و بعد در مورد انتخاب نهایی تصمیم بگیرید چون شرکت‌های پستی در قیمت، کیفیت، تنوع خدمات و... با هم تفاوت دارند.

1_ نحوه ارسال کالا با پست

نحوه ارسال کالا با پست

مخصوصا بعد از رشد کسب و کارهای اینترنتی در ایران، شرکت پست خدماتش را نسبت به قبل افزایش داده و سعی کرد به بهترین انتخاب برای این کسب و کارها تبدیل شود. در حال حاضر این شرکت چند سرویس پستی دارد که می‌توانید از آنها برای ارسال کالا استفاده کنید:

_ پست سفارشی

پست سفارشی رایج‌ترین خدمات پستی این شرکت برای ارسال کالا است. در این خدمات، محصول مورد نظر در بین 5 الی 7 روز به دست مشتریان می‌رسد. قیمت این سرویس نسبت به دیگر سرویس‌ها به صرفه و پایین است. در حال حاضر حداکثر وزن بار برای ارسال با پست سفارشی، 40 کیلوگرم است.

_ پست پیشتاز

بعد از پست سفارشی، پست پیشتاز دیگر خدمت محبوب شرکت پست محسوب می‌شود. در این سرویس، محصول شما در 24 الی 72 ساعت به دست مشتری می‌رسد. همینطور نهایت وزن بسته پستی شما برای ارسال با سرویس پیشتاز باید 25 کیلوگرم باشد. با توجه به اینکه این محصولات با ارسال هوایی به شهرهای دیگر منتقل می‌شوند؛ هزینه آن از پست سفارشی بیشتر است.

_ پست ویژه

اگر زمان ارسال کالا به دست مشتری برای‌تان اهمیت زیادی داشته و البته هزینه ارسال خیلی برای‌تان مسئله‌ای نیست، پست ویژه یکی از بهترین روش های ارسال کالاست. در این سرویس بسته شما در کم‌تر از 24 ساعت و اصولا ساعت 10 روز بعدی به دست مشتری می‌رسد.

_ پست بین الملل

یکی دیگر از خدمات شرکت پست، ارسال محصولات به کشورهای خارجی در سرویس پست بین الملل است. در این سرویس شرکت پست 2 نوع خدمات دارد. خدمت اول ارسال نامه، کاغذهای چاپی، بسته‌های کوچک و... و خدمت دوم، ارسال امانات. البته پیشنهاد می‌کنم قبل از استفاده از این خدمات حتما در صفحه پست بین الملل تمامی قوانین را بخوانید تا در آینده به مشکل نخورید.

_ پست رستانت

سرویس پستی رستانت مربوط به آن‌دسته افرادی است که قرار است برای مدت کوتاهی در یک محل اقامت داشته یا اصلا افرادی که به هر دلیلی یک آدرس ثابت ندارند. در این سرویس، مرسوله به درخواست صاحب کالا به یک دفتر پستی در مقصد ارسال شده و مخاطب می‌تواند با مراجعه به دفتر پست و ارائه کارت شناسایی، محصول خودش را دریافت کند.

نکته: برای بررسی دقیق هزینه های ارسال کالا با خدمات شرکت پست، به این صفحه مراجعه کرده و با وارد کردن جزئیات مورد نظر، قیمت حدودی را ببینید.

2_ ارسال کالا و محصول با تیپاکس

ارسال کالا و محصول با تیپاکس

تیپاکس هم امروز به عنوان یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های پستی و ارسال کالا در ایران محسوب می‌شود. این شرکت بیشتر به دلیل ارائه خدمات باکیفیت و همینطور پیشتاز بودن در اضافه کردن خدمات جدید شناخته شده.

یکی از مهم‌ترین خدمات تیپاکس؛ این است که کارشناسان این شرکت در صورت نیاز شما می‌توانند برای دریافت مرسوله به درب کارگاه، فروشگاه یا منزل شما مراجعه کرده و از مراجعه به خود شرکت تیپاکس بی‌نیازتان کنند. در هر حال، سرویس‌های تیپاکس برای ارسال کالا به این شرح هستند:

_ ارسال بسته درون شهری

این سرویس مخصوص مخاطبانی است که قصد دارند محصولی را درون شهر خودشان به دست مشتری برسانند. این سرویس خودش به 2 نوع تقسیم می‌شود. در نوع اول شما می‌توانید محصول را در همان روز تحویل بسته به مشتری برسانید و در نوع دوم، محصول فردای روز دریافت از شما، به دست مشتری می‌رسد.

_ ارسال بسته برون شهری

اگر مشتری محصول‌تان در یک شهر دیگر ساکن است؛ باید از سرویس ارسال بسته برون شهری استفاده کنید. در این سرویس؛ می‌توانید انتخاب کنید که مرسوله از طریق اکسپرس زمینی و بین 2 الی 4 روز برای مشتری ارسال شود یا اینکه کالا از طریق اکسپرس هوایی و تا 24 ساعت به شهر مشتری برسد.

_ ارسال بین المللی

مدتی است که شرکت تیپاکس علاوه بر خدمات ارسال درون شهری و بین شهری اقدام به ارائه خدمات پست بین الملل هم کرده. برای این خدمات، تیپاکس با شرکت تی اکسپرس همکاری می‌کند. برای ارسال کالای بین المللی، باید به نمایندگی‌های خاص تیپاکس در شهرتان مراجعه کنید که البته در همه استان‌ها هم این نمایندگی‌ها وجود ندارند.

نکته: در این چند سال شرکت تیپاکس به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر پستی در ایران فعالیت کرده. اما خب طی تحقیقاتی که در سطح وب فارسی داشتم، متوجه شدم متاسفانه خیلی از مشتریانی که به تازگی با تیپاکس همکاری کرده‌اند، از مشکل گم شدن مرسوله و همینطور عدم پرداخت خسارت توسط این شرکت ناراضی هستند. البته در عین حال خیلی از مشتریان هم از خدمات آن رضایت داشتند. به همین منظور یک مقاله جامع در مورد تفاوت‌های پست پیشتاز و تیپاکس به وبلاگ پرتال اضافه کردیم.

بیشتر بخوانید: روش‌های پیگیری مرسوله با کد رهگیری را بخوانید

3_ ارسال کالا با یارباکس

ارسال کالا با یارباکس

یارباکس یک شرکت پستی است که نزدیک به 15 سال سابقه در زمینه ارائه خدمات پستی دارد. از جمله مزایای همکاری با یارباکس، کاهش هزینه‌ها، ارسال مرسوله بدون نیاز به مراجعه به شرکت یارباکس و... است. در حال حاضر این شرکت، هم اقدام به ارائه خدمات پستی بین شهری کرده و هم خدمات درون شهری. برای ثبت درخواست ارسال کالا می‌توانید هم از اپلیکیشن آن کمک بگیرید و هم از وب سایت. برای شروع کافی است وارد وب سایت این کسب و کار شوید.

_ ارسال درب به درب و ترمینال در یارباکس

همانطور که بالاتر هم گفتم، یارباکس به شما خدمات ارسال درب به درب ارائه می‌کند. این یعنی کالا را از درب منزل شما دریافت کرده و به محل دقیق مشتری می‌برند. اما علاوه بر این، در سرویس دیگر، یارباکس کالا را از درب منزل شما تحویل گرفته و به ترمینال شهر مقصد مشتری می‌فرستد تا مشتری با مراجعه به ترمینال، بسته پستی‌اش را دریافت کند.

4_ ارسال کالا با چاپار

 ارسال کالا با چاپار

چاپار هم از شرکت‌های پستی است که نزدیک به 15 سال سابقه فعالیت در این زمینه را دارد. از جمله خدمات و سرویس‌های این شرکت برای ارسال کالا به این شرح است:

_ حمل و نقل داخلی

شرکت چاپار اقدام به ارائه خدمات حمل و نقل داخلی شامل ارسال کالای درون شهری و همینطور ارسال کالای برون شهری به مشتریان کرده.

_ حمل و نقل بین الملل

شرکت چاپار هم مدتی است که به حوزه ارسال کالای بین الملل هم ورود کرده. در این خدمات، شرکت به‌شکل درب به درب محصول و کالا را از شما دریافت کرده و به دست مشتری در کشورهای خارجی می‌رساند. همینطور این شرکت برای بارهای بین الملل، بارنامه‌های هوایی و بیمه صادر می‌کند.

_ چاپار پلاس

در سرویس چاپار پلاس شما می‌توانید به طور دقیق مشخص کنید که مرسوله در چه زمانی از درب منزل دریافت شده و دقیقا چه زمانی به دست مشتری برسد.

_ تجارت الکترونیک

در خدمات تجارت الکترونیک، چاپار اقدام به ارائه سرویس‌هایی مثل بسته‌بندی کالا، انبارداری، پرداخت درب محل و... کرده است.

5_ ارسال کالا با پست رسان

ارسال کالا با پست رسان

یکی دیگر از شرکت‌های پستی معتبر در ایران، شرکت پست رسان است. این شرکت هم اقدام به ارائه خدمات پستی درون شهری و برون شهری به مشتریانش کرده. اگر وب سایت اینترنتی‌تان را با فروشگاه ساز پرتال ساخته باشید، استفاده از خدمات پست رسان برای‌تان بسیار آسان خواهد بود. چراکه سایت‌های ما یک افزونه اتصال به این شرکت دارند تا راحت‌تر فرآیند ارسال کالا و همینطور پرداخت هزینه‌ها را انجام بدهید.

6_ ارسال کالا با باربری

ارسال کالا با باربری

برای آن‌دسته از کسب و کارهایی که کالاهایی با وزن بالا دارند، شاید ارسال پستی محصولات به صرفه نباشد. در این شرایط همکاری با شرکت‌های باربری انتخاب بهتری است. شرکت‌های باربری به روش‌های مختلفی محصولات شما را به شهرهای دیگر ارسال می‌کنند:

_ ارسال همراه دیگر مرسولات

در این روش، محصول شما همراه با تعداد دیگری بار در یک خودرو باری به شهر مورد نظر ارسال می‌شود. مثلا ممکن است کارتن شما در کنار کارتن چند فروشگاه اینترنتی دیگر قرار گرفته و ارسال شود. در این شرایط هزینه ارسال نسبتا کاهش پیدا ‌می‌کند.

_ ارسال با ماشین اختصاصی

اگر محصول شما اندازه و وزن زیادی داشته باشد، ممکن است شرکت باربری تصمیم به ارسال بار با یک خودروی باری اختصاصی بگیرد. در این شرایط با یک خودرو باری مثل وانت، نیسان یا حتی خودروهای بزرگ‌تر اقدام به ارسال بار می‌کند که خب هزینه آن بسیار بالا می‌رود.

_ نحوه ارسال کالا به باربری

اصولا برای ارسال کالا به شرکت‌های باربری، باید خودتان فکری کرده و کالا را با پیک، خودرو و... به دست آنها برسانید. اما خب بعضی از باربری‌های معتبر و شناخته شده، خودشان در ساعات مشخص خودروهای باری را برای جمع‌آوری بار به سطح شهر می‌فرستند. در این شرایط با ثبت سفارش، خودرو جمع‌آوری بار به سراغ شما آمده و مرسوله‌تان را به رایگان یا با یک هزینه اندک به باربری می‌برد.

7_ ارسال کالا با اتوبوس

ارسال کالا با اتوبوس

علاوه بر باربری، خیلی از شرکت‌های اتوبوس‌رانی هم حاضرند محصولات شما را با اتوبوس‌های خودشان به شهر مقصد برسانند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم در صورتی که مشتریان‌تان توانایی مراجعه به شرکت‌های اتوبو‌س‌رانی شهر مقصد را دارند، حتما نیم‌نگاهی هم به این روش ارسال کالا داشته باشید.

نکته: خیلی از شرکت‌های باربری هم محصولات شما را با اتوبوس به دیگر شهرها می‌فرستند. بنابراین بهتر است قیمت شرکت‌های باربری با قیمت ارسال کالا در شرکت‌های اتوبوس‌رانی را مقایسه کرده و در نهایت تصمیم بگیرید.

8_ ارسال کالا با الوپیک

ارسال کالا با الوپیک

اگر قصد ارسال کالای درون شهری را داشته باشید یا اگر بخواهید محصول‌تان را با پیک به شرکت‌های باربری یا شرکت‌های پستی بفرستید، می‌توانید از خدمات شرکت الوپیک کمک بگیرید. این شرکت خودروها و موتور سیکلت‌های زیادی در سطح شهر دارد که می‌توانید با اپلیکیشن و ثبت سفارش، از آنها برای ارسال کالای فروشگاه اینترنتی‌ تان کمک بگیرید. اگر سایت‌تان را با سیستم فروشگاه ساز پرتال ساخته باشید شرایط‌تان بسیار آسان‌تر خواهد بود چراکه پرتال یک افزونه برای اتصال به سرویس الوپیک در اختیارتان قرار داده.

مقالات پیشنهای: راهنمای ارسال بسته با اسنپ باکس

بهترین روش ارسال کالا چیست؟

اینکه دقیقا بهترین روش ارسال کالا کدام است به شرایط شما برمی‌گردد. اما به طور کلی و البته به نظر من؛ اینها بهترین انتخاب‌هایی است که دارید:

  • ارسال محصولات کم‌تر از 40 کیلوگرم: در درجه اول با توجه به هزینه‌های منطقی، شرکت پست و سپس با توجه به کیفیت بالای خدمات، شرکت تیپاکس. (البته قیمت خدمات تیپاکس به شدت بالاست و به تازگی مشتریان از عدم مسئولیت‌پذیری‌شان گلایه دارند.)
  • ارسال محصولات سنگین: ارسال از طریق باربری‌هایی که کالای شما را در کنار کالای دیگر کسب و کارها ارسال می‌کنند یا ارسال از شرکت‌های اتوبوسرانی.
  • ارزان‌ترین روش ارسال کالا: در حال حاضر فکر نمی‌کنم خدماتی ارزان‌تر از سرویس پست سفارشی شرکت پست وجود داشته باشد.

ارسال بسته پستی از درب منزل چیست؟

ارسال بسته پستی از درب منزل یا همان ارسال پستی درب به درب، خدماتی است که بعضی شرکت‌های پستی به مشتریان ارائه کرده‌اند. در این خدمات، بسته شما از درب منزل یا محل مورد نظرتان دریافت شده و سپس به درب منزل مشتری ارسال می‌شود. به این ترتیب با پرداخت کمی هزینه بیشتر، دیگر زحمت بردن مرسوله به شرکت پستی را نخواهید داشت.

آیا شرکت‌های پستی خدمات بسته‌بندی هم ارائه می‌کنند؟

بله، شرکت‌های پستی مثل تیپاکس، خود شرکت پست و دیگر شرکت‌های معتبر، در صورتی که نیاز داشته باشید محصولات شما را قبل از ارسال با کارتن‌هایی که مخصوص شرکت خودشان است بسته‌بندی می‌کنند. البته در این شرایط هزینه بسته‌بندی به هزینه‌های‌تان اضافه می‌شود.

کلام آخر

خب، به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با هم بیشتر از 10 روش ارسال کالا برای فروشگاه اینترنتی و غیر اینترنتی را بررسی کردیم. در آخر اگر شما هم تجربه بد یا خوبی حین کار با شرکت‌های پستی داشتید، لطفا تجربه‌تان را در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان مقاله به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

سلام
ما با اکثر شرکتهای استار اپ پستی همکاری کردیم
۱) بهترین پست هست که مشکل عدم تماس با تلفن مشتری هنگام تحویل بسته هست و به همین دلیل مرجوعی دارند و هزینه رو بالا می برند ( اشکال ازسیستم و بعضی پست چی ها است) اما باید پستچی ملزم به تماس تلفنی هم بشه
۲) کاخی کد پستی صادر میشه اما توسط پست برای مشتری ارستل نمیشه
۳) تی پاکس باید گفت خوب بود
A)الان سرشون شلوغ شده و دقت کارشون اومده پایین در ضمن میگن همه کالا ها باید پیش کرایه بشه که خوب برای فروشگاهها درد سر درست کرده در صورتی که می تونن با یک نرم افزار ساده که میشه پنلش رو به فروشگاهها اینترنی داد هزینه پست توسط خود مشتری فروشگاه داده بشه
درمورد استارت اپ ها
۱) لینک اکسپرس بسیار بی تعهد و در زمان نیاز تنهاتون می گذارن
۲) مانده حساب رو تسویه نمی کنند و بزور میگن مانده حساب رو تنی تونیم پس بدیم و از سرویس نا کارمد استفاده با مدیراشون که تماس می گیرید جواب های سر بالا میدن
۳) سرویس اماده است پرسنل مهربان و پی گیر
احتمالا کارشون باید خوب باشه
۴) دفاتر پستی اگر نزدیکتون باشن بسته به مدیر دفتر پستی می تونن خوب سرویس بدن

سلام واقعا موندم چرا تمام اطلاعاتی که نوشته شده دروغه
بسته رو می‌فرستیم کد رهگیری میزاریم اول نوشته بود تولید بارکد پستی روز بعد تو سایت نوشت مرسوله از سامانه قبول حذف گردیده
خب چرا و کلی دردسر دیگه
به خاطر همین مشتری از برای من ثبت مشکل می‌کنه و برا همین باید کلی پیگیری کنم مشتری و قانع کنم و این حرفا

سلام دوست عزیز
روزانه بسته‌های زیادی به سراسر ایران ارسال میشه و اکثر بسته ها بدون هیچ مشکلی ارسال و تحویل داده میشن
باید ببینید مشکل بسته شما چی بوده و اینکه با کدوم سرویس برای ارسال کالا همکاری میکنید؟

سلام یه سوال
من جنسی رو تبلیغ کردم که از یه شرکتی بوده که درب منزل داشته بعد برای این جنس مشتری اومده تقاضا کرده
مشکل من اینه که میخوام از این محصول کسب درآمد کنم ولی چه جوری وقتی درب منزل هست باید پول اضافه شده رو بگیرم

سلام
باید با شرکت صحبت کنید که به ازای فروش محصول به شما پورسانت تعلق میگیره یا خیر.

سلام مقاله تون عالی بود ممنون

ممنون اززحمات شماکه این مقاله رانوشتید

عالییییییییییی....♥️♥️♥️

مرسی عالی

خیلی ممنون از توضیحات خوبتون

ممنون از توضیحات عالی و کامل شما

سلام
خواهش میکنم دوست عزیز

خیلی عالی بودش ممنون

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2