هر صاحب کسب و کار اینترنتی میتواند با مراجعه به وب سایت ساماندهی، سایت خودش را در این سامانه ثبت کند و نماد ساماندهی دریافت کند. با این کار نشان میدهید که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت میکنید و فعالیتهایتان خلاف قوانین نیست.
در این مطلب میخواهیم به یکی از پرتکرارترین سؤالات کاربران که مربوط به نحوه دریافت مجوز نماد ساماندهی است صحبت کنیم. همچنین، به صورت کامل در مورد اهمیت داشتن لوگوی ساماندهی برای شرکتها و صاحبان وب سایت اشاره کنیم. با ما همراه باشید.
نماد ساماندهی وب سایت چیست؟
نماد ساماندهی در اصل یک علامت و مجوز است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسانهها و وبسایتها داده میشود. زمانی که یک وب سایت نماد ساماندهی داشته باشد، به این معنا است که به قوانین و مقررات مربوط به کشور پایبند است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از فعالیتهای غیرمجاز در بستر اینترنت یک نماد با نام ساماندهی ایجاد کرده است. از آنجایی که فقط وبسایتهایی که حداقل استانداردهای امنیتی را رعایت کردهاند و پایبند به قوانین رسانههای اجتماعی هستند قادر به دریافت نماد ساماندهی هستند؛ کاربران اینترنتی اعتماد زیادی به این نماد دارند.
انواع لوگوی سامانه ساماندهی
لوگوی ساماندهی به دو صورت موقت و دائمی برای رسانهها و وب سایتها صادر میشود.
- نشان موقت: زمانی که تعهدنامه الکترونیک را پر کرده باشید؛ اما پرونده احراز هویت شما در دست بررسی باشد. این لوگو تا ۳ ماه اعتبار دارد.
- نشان دائمی: بعد از تأیید صلاحیت صاحب سایت، لوگو به نماد دائمی تغییر پیدا میکند. مدت اعتبار این لوگو تا ۶ ماه است. بعد از ۶ ماه باید آن را تمدید کنید.
چرا باید وبسایت را در سایت ساماندهی ثبت کنیم؟
سامانه ساماندهی زیر نظر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وظیفه این ارگان فیلترکردن سایتهای غیر مجاز است. شما به عنوان صاحب حقیقی یا حقوقی وب سایت باید موضوع فعالیت خودتان را در این سامانه ثبت کنید و احراز هویت شوید. حالا ویژگیهای ثبت سایت در ساماندهی چیست؟
- در صورت انتشار محتوای نامناسب در وب سایت، یک پیام به مدیر سایت ثبت شده در سامانه ساماندهی ارسال میشود. اگر در طی مدت زمان مشخص شده محتوای اعلام شده حذف شود، سایت شما فیلتر نخواهد شد.
- کاربران مطمئن میشوند که وب سایت حداقل استانداردهای امنیتی و حفاظتی را رعایت کرده است.
- اگر برای دریافت وام از بانکها و مؤسسات مراجعه کنید، ممکن است نماد ساماندهی سازمان یا وب سایت شما را بخواهند.
- بعد از ثبت نام و احراز هویت یک لوگو به وب سایت اعطا میشود. میتوانید این لوگو را در بخش فوتر سایت قرار دهید.
- تمامی کسب و کارهای اینترنتی ایرانی فارغ از نوع فعالیت (تجاری، شرکتی، شخصی، فرهنگی یا دولتی) در سامانه ساماندهی ثبت میشوند.
- نماد ساماندهی با نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) متفاوت است. وب سایتهای تجاری باید نماد اعتماد الکترونیک هم برای سایت دریافت کنند.
آموزش ثبت سایت در سایت ساماندهی
در ادامه به صورت مرحله به مرحله نحوه ثبت نام در سایت ساماندهی را مرور میکنیم:
۱- در ابتدا وارد سایت ساماندهی به آدرس www.samandehi.ir شوید. روی گزینه ثبت وب سایت کلیک کنید.
۲- باکس سمت چپ صفحه یعنی ثبت نام را پر کنید. با فرض اینکه شما یک شخص حقیقی هستید، باید نام، نام خانوادگی، کد ملی، پست الکترونیک، شناسه کاربری و رمز عبور انتخاب کنید.
اطلاعات هویتی خودتان را به درستی وارد کنید. همچنین، نام کاربری و رمز عبور ساماندهی خود را در جایی یادداشت کنید.
۳- بعد از ثبت نام در ساماندهی با این پیغام مواجه میشوید. به پست الکترونیک خود مراجعه کنید و روی لینک ارسال شده از طرف نماد ساماندهی کلیک کنید. (اگر ایمیل برای شما ارسال نشد، باید منتظر بمانید. گاهی اوقات سامانه با اختلال مواجه است.)
۴- بعد از تأیید ایمیل به صفحه قبل برگردید و از طریق باکس سمت راست وارد سامانه شوید.
۵- بعد از ورود به پنل کاربری باید روی ردیف جدول کلیک کنید.
۶- دکمه تکمیل اطلاعات را بزنید.
۷- در صفحه جاری اطلاعات هویتی خودتان را وارد کنید. سپس آدرس و کد پستی محل زندگی را به همراه شماره تلفن وارد کنید.
۸- حالا در مرحله احراز اطلاعات قرار میگیرید. دوباره روی ردیف جدول در داشبورد کلیک کنید.
۹- گزینه ویرایش تلفن ثابت و همراه را انتخاب کنید.
۱۰- مطمئن شوید که تلفن ثابت و همراه را به درستی وارد کردید. گزینه ثبت تغییرات را بزنید.
۱۱- دوباره روی ردیف جدول مشخص شده در داشبورد کلیک کنید. به سمت پایین صفحه اسکرول کنید و به بخش تأیید صحت شماره موبایل بروید. کد پیامک شده را در این صفحه وارد کنید.
۱۲- از طریق منوی سمت راست داشبورد روی منو «ثبت سایت / کانال» کلیک کنید. گزینه ثبت رسانه را انتخاب کنید.
۱۳- اطلاعات کلی وب سایتی که قصد دریافت نماد ساماندهی دارید را وارد کنید.
۱۴- حالا باید از طریق منوی ثبت سایت / کانال بخش «رسانههای من» وضعیت نماد ساماندهی را پیگیری کنید. منتظر دریافت کد نماد ساماندهی بمانید.
مدارک مورد نیاز برای ثبت سایت در ساماندهی
- تصویر کارت ملی شخص حقیقی
- تصویر کارت پایان خدمت شخص حقیقی
- تصویر مدرک تحصیلی
- گواهی عدم سوءپیشینه
- شماره تلفن ثابت
- شماره تلفن همراه
- آدرس ایمیل
- آدرس پستی
- شماره ثبت شخص حقوقی
- شماره گذرنامه اشخاص تابع کشورهای خارجی
نحوه اضافه کردن لوگوی نماد ساماندهی در پرتال
برای دریافت لوگوی نماد ساماندهی به منوی «رسانههای من» در سایت samandehi مراجعه کنید. سپس روی علامت چشم در جدول عملیات کلیک کنید. از طریق این ۴ روش احراز هویت کنید:
- ارسال ایمیل و ثبت کد تأیید در فیلد مربوطه
- تماس تلفنی و ارسال کد مورد نظر
- ایجاد تگ در هدر وبسایت
- قرار دادن کلمه داده شده در عنوان صفحه اصلی
اگر در سایت ساز پرتال سایت دارید، روش سوم را انتخاب کنید. تگ نماد ساماندهی را کپی کنید و یک تیکت با عنوان قرار دادن تگ نماد ساماندهی، به بخش پشتیبانی ارسال کنید. کارشناسان پرتال در سریعترین زمان ممکن تگ ساماندهی را در هدر سایت قرار میدهند.
سپس در قسمت سوم احراز هویت روی دکمه بررسی کلیک کنید تا احراز هویت شما انجام شود.
حالا برای قرار دادن لوگوی نماد ساماندهی دوباره به داشبورد سایت ساماندهی بروید.
۱- از منوی «رسانههای من» روی ردیف اول جدول کلیک کنید.
۲- کد نماد ساماندهی (لوگو) را کپی کنید.
۳- یک تیکت جدید با عنوان لوگو ساماندهی باز کنید و کد نماد ساماندهی را در آن ارسال کنید. کارشناسان پرتال کد لوگو را در بخش فوتر سایت شما قرار میدهند.
۴- در صفحه ساماندهی که کد لوگو را کپی کردید روی گزینه «ارسال برای ارزیابی» کلیک کنید تا بعد از بررسی لوگوی شما به رنگ طلایی تغییر پیدا کند.
اگر هنوز سایت نساختید
اگر هنوز برای کسب و کارتان سایت ندارید و میخواهید هرچه سریعتر سایت راه اندازی کنید، سایت ساز پرتال را به شما معرفی میکنیم. یک سایت ساز ایرانی که میتوانید به صورت رایگان در آن ثبت نام کنید تا بلافاصله سایت شما ساخته شوند.
ساخت سایت در پرتال کمتر از ۵ دقیقه از شما زمان میگیرد و میتوانید از تست رایگان ۷ روزه آن استفاده کنید. برای فعال سازی سایت و اتصال دامنه به وب سایت هم باید اشتراک یکساله آن که شامل دامنه و هاست رایگان و پشتیبانی ۲۴ ساعته است را تهیه کنید.
شرایط دریافت مجوز نماد ساماندهی
برای اینکه بتوانید مجوز نماد ساماندهی را دریافت کنید باید این شرایط را داشته باشید:
- مدیر سایت در سایت ساماندهی احراز هویت شده باشد.
- حدود فعالیت سایت مورد تقاضا در چهارچوب فعالیت رسمی شخص حقیقی یا حقوقی سایت باشد.
- اگر سایت برای فعالیت نیاز به مجوزهای دیگری هم داشته باشد، مدیر سایت آن را دریافت کرده باشد.
- دامنه متقاضی نماد، در مرکز ثبت دامنه به نام شخص حقیقی یا حقوقی درخواست کننده نماد ساماندهی باشد.
- فعالیت سایت درخواست کننده در جهت قوانین جاری کشور باشد.
این رسانهها قبل از درخواست نماد ساماندهی باید مجوز جداگانه دریافت کنند:
ردیف | نوع فعالیت | مرجع صدور مجوز |
۱ | رسانههای کاربر محور | مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی |
۲ | پایگاههای خبری | معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی |
۳ | فروشگاههای اینترنتی | مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت |
۴ | آموزش برخطی که منجر به اعطای مدرک آموزشی شود | با توجه به نوع آموزش متفاوت است، از سازمان فنی حرفهای، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و سازمان استاندارد |
۵ | ارائه برخط یا دانلود انواع محتوا | مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی |
۶ | سایتهای تبلیغاتی | اداره كل تبليغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی |
۷ | بازیهای رایانهای | بنياد ملی بازیهای رایانهای |
سخن آخر
در این مطلب به صورت مرحله به مرحله روش ثبت سایت در ساماندهی و قرار دادن لوگوی ساماندهی در سایت را بررسی کردیم. اگر صاحب وب سایت یا کسب و کار اینترنتی هستید، هر چه سریعتر نسبت به تهیه نماد ساماندهی اقدام کنید.
اگر سؤالی در خصوص نماد ساماندهی دارید، در بخش دیدگاهها نظرتان را ثبت کنید. پاسخ سؤال شما در سریعترین زمان ممکن داده میشود.
سؤالات متداول
- چرا باید وب سایت را در ساماندهی ثبت کنیم؟
همه کسب و کارهای اینترنتی و رسانهها باید نسبت به دریافت نماد ساماندهی اقدام کنند. با دریافت این نماد اگر وب سایت شما دچار تخلف شود، یک فرصت کوتاه دارید تا هرچه سریعتر محتواهای غیرقانونی را از وب سایت حذف کنید و بلافاصله وب سایت شما فیلتر نخواهد شد.
از طرف دیگر کاربران مطمئن میشوند که وب سایت شما طبق قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت میکند.
- نحوه دریافت نماد ساماندهی چگونه است؟
برای دریافت نماد ساماندهی باید ابتدا در سایت ساماندهی ثبت نام کنید. سپس اطلاعات هویتی و آدرس خود را وارد کنید. اطلاعات وب سایتی که میخواهید برای آن نماد ساماندهی بگیرید را در سامانه وارد کنید و در آخر منتظر تأیید کارشناسان بمانید.
- چه شرکتهایی باید در ساماندهی ثبت شوند؟
تمامی فعالیتهای فرهنگی و کسب و کارهای اینترنتی از جمله وب سایتهای تجاری، شرکتی، شخصی، فرهنگی یا دولتی باید در ساماندهی ثبت نام کنند.
- چند نوع نماد ساماندهی داریم؟
دو نوع نماد ساماندهی داریم. نماد ساماندهی موقت که به صورت ۳ماهه اعطا میشود. بعد از احراز هویت کامل میتوانید نماد ساماندهی دائم بگیرید که هر ۶ ماه یک بار باید آن را تمدید کنید.
دیدگاهها
محمد علی
درود
سایت ساماندهی یه ثبت نام ساده نمیشه داخلش انجام داد
نه ایمیل میفرسته نه درست میزاره لاگین کنی
ثبت نام از طریق درگاه یکپارچه رو هم نمیزاره
به نظرتون چکار میشه کرد؟
دنیا شاکری
سلام
با پشتیبانی تماس بگیرید احتمالا مشکلی برای سرور یا سایت پیش اومده
ن.م
چطوری میشه از این سایتها شکایت کرد؟
دنیا شاکری
سلام
از طریق پلیس فتا شکایت کنید.
sadegh
سلام و درود وقت بخیر
بنده یک وب سایت فیلم و سریال دارم و فیلترنیست
میخواستم بدونم اگه مجوز ساماندهی بگیرم (خودشون نمیان سایت رو بررسی کنن و فیلتر بدن)
یا فقط در صورت اینکه کاربری گزارش کنه میان و اخطار میدن یا فیلتر میکنن؟
دنیا شاکری
سلام
سایت شما رو بررسی میکنن