دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

فهرست خطاهای شاپرک در پرداخت‌های الکترونیک

تراکنش ناموفق بود! پیغامی ترسناک و ناخوشایند که احتمالاً همه ما یک بار با آن روبرو شده باشیم. این موضوع زمانی ترسناک‌تر می‌شود که پول از حساب ما کسر شده باشد. کسی نمی‌داند در زمان مواجهه با خطاهای پرداخت اینترنتی چه عکس‌العملی داشته باشد.
در این مقاله می‌خوانید:

افزایش کلاهبرداری‌های بانکی، حملات فیشینگ، سرقت اطلاعات بانکی و پول‌شویی باعث شده تا سیستم بانکی کشور به فکر یک راهکار جدید بیفتد. در جهت ساماندهی شبکه پرداخت، سیستم‌ پرداخت اینترنتی شاپرک راه‌اندازی شد.

سالانه برای جلوگیری از جرائم رایانه‌ای و پول‌شویی کد خطاهای جدیدی به سیستم بانکی شاپرک افزوده می‌شود. جدیدترین کد خطای شاپرک نیز با نام کد 99 شناخته می‌شود. اگر در زمان انجام تراکنش با کد خطای خاصی برخورد کردید یا می‌خواهید با انواع خطای تراکنش شاپرک آشنا شوید، با ما در ادامه همراه باشید.

سامانه شاپرک چیست؟

شبکهٔ الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک در سال 1389 برای جلوگیری از حوادث مالی احداث شد. شاپرک یک سیستم یکپارچه برای نظارت و کنترل عملکرد داد و ستدهای مالی اینترنتی در شبکه بانکی کشور است.

اگر دقت کرده باشید در صفحه درگاه پرداخت‌های بانکی لوگوی شاپرک نیز دیده می‌شود. شاپرک نظارت دقیقی بر روی شرکت‌های ارائه دهنده درگاه پرداخت مستقیم و واسط دارد. همه درگاه‌های بانکی معتبر زیر نظر شاپرک فعالیت می‌کنند.

در بخش URL صفحه پرداخت بانکی معتبر کلمه shaparak.ir وجود دارد. اگر درگاه پرداختی در آدرس اینترنتی خود کلمه https://xxx.shaparak.ir را ندارد، یک درگاه جعلی است.

در چه صورتی شاپرک خطا می‌دهد؟

در صورت بروز خطای صادرکننده، پذیرندگی، شاپرکی، کاربری و خطای کسب و کار با انواع کد خطاهای شاپرک مواجه می‌شوید. هر یک از خطاها معنای خاص خودشان را دارند. بعد از رفع خطا می‌توانید تراکنش‌های موفق داشته باشید.

خطاهای درگاه شاپرک

رایج‌ترین خطاهای شاپرک در تراکنش‌ها

خطاهای شاپرک مربوط به تراکنش‌های بانکی در 5 دسته کلی قرار می‌گیرند. عملیات‌ موفق، عملیات ناموفق، تراکنش نامعتبر، کارت نامعتبر و خطاهای متفرقه از جمله رایج‌ترین این خطاها هستند. این خطاها به دلایل اشتباهات انسانی یا مشکلات سیستمی رخ می‌دهد.

شما با بررسی کد خطا می‌توانید علت بروز هر تراکنش ناموفق را بررسی کنید. بعد از حل مشکل، نسبت به انجام عملیات بانکی اقدام کنید. در غیر این صورت با تکرار خطا ممکن است با مسدودی حساب یا طولانی شدن زمان عودت وجه به حساب خودتان مواجه شوید.

1- کد عملیات موفق در تراکنش‌ها

گاهی اوقات کد نمایش داده شده در صفحه پرداخت به معنی عملیات موفق است. زمانی که تراکنش شما موفقیت آمیز باشد، با این کدها مواجه می‌شوید:

کد خطا
پیغام خطا
شرح خطا
خطای 0
عملیات موفق
تراکنش با موفقیت انجام شده است.
خطای 8
عملیات موفق
با تشخیص هویت دارندهٔ کارت، تراکنش موفق می‌باشد.
خطای 16
عملیات موفق
تراکنش مورد تأیید است و اطلاعات شیار سوم کارت به‌روزرسانی شود.

2- کد عملیات ناموفق تراکنش‌ها

اگر تراکنش مورد نظر شما به هر دلیلی انجام نشده باشد، هیچ مبلغی از حساب شما کسر نمی‌شود. برای اینکه بتوانید علت تراکنش ناموفق را متوجه شوید، بر اساس کد خطای نمایش داده شده، علت هر یک را بررسی کنید.

گاهی اوقات عملیات ناموفق به خاطر اختلالات بانکی یا کارت‌های غیرفعال رخ می‌دهد. رایج‌ترین خطاهای ناموفق شاپرک شامل:

کد خطا
پیغام خطا
شرح خطا
خطای -1
عملیات ناموفق
کاربر از انجام تراکنش صرف نظر کرد.
خطای 19
عملیات ناموفق
تراکنش مجدداً ارسال شود.
خطای 34
عملیات ناموفق
فیلد CVV2 یا فیلد تاریخ انقضای کارت اشتباه وارد شده است.   (یا دارندهٔ کارت مظنون به تقلب است)
خطای 40
عملیات ناموفق
عملیات درخواستی پشتیبانی نمی‌گردد.
خطای 43
عملیات ناموفق
کارت مسروقه است.
خطای 63
عملیات ناموفق
تمهیدات امنیتی نقض گردیده است.
خطای 79
عملیات ناموفق
مبلغ سند برگشتی، از مبلغ تراکنش اصلی بیش‌تر است.
خطای 84
عملیات ناموفق
سیستم بانک صادرکنندهٔ کارت خریدار، در وضعیت عملیاتی نیست.
خطای 93
عملیات ناموفق
تراکنش تأیید شده است، PIN و PAN صحیح هستند، اما امکان سند خوردن وجود ندارد.
خطای 96
عملیات ناموفق
سایر خطاهای بانکی باعث ایجاد چنین خطایی می‌گردد.
خطای 99
عملیات ناموفق
کارت سابقه فعالیت کمی دارد و برای آن محدودیت‌هایی به وجود آمده است. (از جمله محدودیت در انتقال، سقف برداشت و تعداد تراکنش روزانه)

خطای عملیات ناموفق بانکی

3- کد عملیات تراکنش نامعتبر

تراکنش‌های نامعتبر بیشتر به خاطر اشتباه وارد کردن اطلاعات و رمز کارت ایجاد می‌شود. تعداد درخواست‌های غیرمجاز روزانه یا محدودیت در انجام تراکنش می‌تواند باعث بروز چنین اتفاقاتی باشد. اگر بعد از مشاهده خطای تراکنش نامعتبر، مبلغ پول کسر شده به حساب شما واریز نشد، نگران نباشد.

نکته: در صورت کسر وجه از حساب شما، مبلغ مذکور طی ۷۲ ساعت آینده به حساب شما عودت داده می‌شود. بعد از گذشت 72 ساعت اگر مبلغ به حساب شما واریز نشد، جهت پیگیری با شماره 02184080 تماس بگیرید.


کد خطا
پیغام خطا
شرح خطا
خطای 3
تراکنش نامعتبر است. 
پذیرندهٔ فروشگاهی نامعتبر است.
خطای 5
تراکنش نامعتبر است. 
از انجام تراکنش صرف نظر شده است.
خطای 12
تراکنش نامعتبر است. 
تراکنش نامعتبر است.
خطای 14
تراکنش نامعتبر است. 
شمارهٔ کارت ارسالی نامعتبر است. (وجود ندارد)
خطای 23
تراکنش نامعتبر است. 
کارمزد ارسالی پذیرنده غیرقابل قبول است.
خطای 30
تراکنش نامعتبر است. 
قالب پیام دارای اشکال است.
خطای 31
تراکنش نامعتبر است. 
پذیرنده توسط سوئیچ پشتیبانی نمی‌شود.
خطای 38
تراکنش نامعتبر است. 
تعداد دفعات ورود رمز اشتباه بیش از حد مجاز است.
خطای 57
تراکنش نامعتبر است. 
انجام تراکنش مربوطه توسط دارندهٔ کارت مجاز نمی‌باشد.
خطای 58
تراکنش نامعتبر است. 
انجام تراکنش مربوطه توسط پایانهٔ انجام دهنده مجاز نمی‌باشد.
خطای 61
تراکنش نامعتبر است. 
مبلغ تراکنش بیش از حد مجاز است.
خطای 62
تراکنش نامعتبر است. 
کارت محدود شده است.
خطای 65
تراکنش نامعتبر است. 
تعداد درخواست تراکنش بیش از حد مجاز است.

4- کد عملیات کارت نامعتبر

در زمان انجام تراکنش بانکی باید حواستان به مدت زمان اعتبار کارت بانکی باشد. بسیاری از خطاهای شاپرک مربوط به کارت نامعتبر کاربران است. نوع حساب بانکی و تاریخ انقضای کارت در زمان واریز پول اهمیت زیادی دارد. شاپرک اجازه برداشت پول از کارت‌های مشکوک را نمی‌دهد.

کد خطا
پیغام خطا
شرح خطا
خطای 15
کارت نامعتبر است.
چنین صادرکنندهٔ کارتی وجود ندارد.
خطای 33
کارت نامعتبر است.
از تاریخ انقضای کارت گذشته است و کارت دیگر معتبر نیست.
خطای 39
کارت نامعتبر است.
کارت حساب اعتباری ندارد.
خطای 41
کارت نامعتبر است.
کارت مفقودی است.
خطای 42
کارت نامعتبر است.
کارت حساب عمومی ندارد.
خطای 44
کارت نامعتبر است.
کارت حساب سرمایه‌گذاری ندارد.
خطای 52
کارت نامعتبر است.
کارت حساب جاری ندارد.
خطای 53
کارت نامعتبر است.
کارت حساب قرض‌الحسنه ندارد.
خطای 54
کارت نامعتبر است.
تاریخ انقضای کارت سپری شده است.
خطای 56
کارت نامعتبر است.
کارت فاقد اعتبار است.

پرداخت ناموفق و برداشت پول از حساب

5- سایر خطاهای شاپرک

بخشی از خطاهای شاپرک مربوط به پایان زمان تراکنش، مشکلات بانک مقصد و اشتباه بودن رمز کاربر است. این خطاها در دسته خطاهای متفرقه شاپرک قرار می‌گیرند.

کد خطا
پیغام خطا
شرح خطا
خطای 51
عدم موجودی کافی
موجودی کافی نیست.
خطای 55
رمز نامعتبر است.
خریدار رمز کارت را اشتباه وارد کرده است.
خطای 68
Timeout
زمان انجام تراکنش به پایان رسیده است.
خطای 75
تعداد دفعات ورودی رمز اشتباه بیش از حد مجاز است.
تعداد دفعات ورودی رمز اشتباه، بیش از حد مجاز است.
خطای 90
عملیات ناموفق، سامانهٔ مقصد تراکنش در حال انجام عملیات پایان روز می‌باشد.
بانک مقصد در حال انجام عملیات پایان روز است.

کد خطا 99 شاپرک چیست؟ مهم‌ترین خطا

جدیدترین خطای شاپرک و سیستم بانک مرکزی مربوط به خطای 99 است. اگر کارت بانکی به تازگی صادر شده و هیچ گونه گردش مالی و فعالیت بانکی نداشته باشد؛ محدودیت‌هایی در برداشت روزانه پول خواهد داشت.

این نوع کارت‌ها به دلیل جلوگیری از فعالیت‌های مخرب اینترنتی در سقف برداشت، انتقال و تعداد تراکنش روزانه محدودیت دارند. به همین خاطر با خطای 99 روبرو خواهند شد. این تصمیم در جهت جلوگیری استفاده از حساب‌های اجاره‌ای و شبکه‌های قمار انجام شده است.

خطا در انجام تراکنش بانکی

در صورت مواجهه با خطاهای شاپرک...

اگر در زمان انجام تراکنش بانکی با خطا مواجه شدید، سری به فهرست خطاهای شاپرک بزنید. در این مقاله به صورت کامل و مختصر انواع تراکنش‌های موفق، ناموفق، کارت‌های نامعتبر و تراکنش‌های نامعتبر را به شما معرفی کردیم.

با اطلاع از خطاهای شاپرک می‌توانید علت ایجاد تراکنش‌های ناموفق سیستمی را متوجه شوید. گاهی اوقات تراکنش‌های ناموفق به خاطر مشکلات کارت بانکی شما است و با تکرار تراکنش، هیچ نتیجه موفقی ایجاد نمی‌شود.

اگر سؤال یا نظری در خصوص خطاهای شاپرک دارید، در بخش دیدگاه‌ها از ما بپرسید. پاسخ سؤال شما در سریع‌ترین زمان ممکن داده می‌شود.

سؤالات متداول

  • علت بروز خطا در شاپرک چیست؟

اگر در زمان انجام تراکنش بانکی اینترنت یا پذیرنده با مشکل مواجه شده باشد، انتقال وجه شما ناموفق خواهد بود. گاهی اوقات هم به دلیل خطاهای مربوط به کارت بانکی یا خطاهای کاربری با انواع خطای شاپرک روبرو می‌شوید.

  • کد خطای 99 شاپرک چیست؟

طبق تصمیم بانک مرکزی، کارت‌های تازه صادر شده و بدون گردش مالی در برداشت، انتقال و تعداد تراکنش روزانه با محدودیت مواجه می‌شوند. در این زمان خطای 99 شاپرک رخ می‌دهد.

  • تراکنش موفق سیستمی چیست؟

تراکنشی که از نظر شبکهٔ الکترونیکی پرداخت کارت موفق بوده است.

  • تراکنش ناموفق سیستمی چیست؟

تراکنشی که از نظر شاپرک ناموفق بوده است. این تراکنش‌ها می‌تواند به علت خطاهای پذیرندگی، خطاهای صادرکنندگی و شاپرکی ایجاد شود.

  • شماره تماس پیگیری و پشتیبانی درگاه اینترنتی چند است؟

در صورت مشکل در انجام تراکنش بانکی یا کسر پول از حساب بعد از خطای شاپرک، با شماره 02184080 تماس بگیرید.


دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

سلام وضعیت تراکنش من نوشته مبلغ برگشت خورده ولی به حسابم واریز نشده چیکار باید بکنم ؟

سلام 72 ساعت صبر کنید

سلام وقت بخیر وقتی می‌خوام کارت رو در شاپرک ثبت کنم میگه شناسه تراکنش صحیح نیست چکار باید کرد.؟

سلام
با پشتیبانی تماس بگیرید و جزئیات مشکلتون رو بیان کنید تا بهتر راهنماییتون کنن. ما در جریان اینکه مشکلی برای کارتتون وجود داره یا درگاه نیستیم.

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2