مدتی است، که این سؤالات را از افراد زیادی مخصوصا صاحبان کسب و کار میشنویم:
الان در این موقعیت، تکلیف کسب و کارمان چه میشود؟ تا کی باید منتظر بمانیم؟ راهی وجود دارد، تا بتوانیم در این شرایط هم درآمد داشته باشیم؟ یک عدۀ دیگر هم هستند که کمی به فکر راه اندازی کسب و کار اینترنتی افتادهاند؛ اما نمیدانند آیا الان زمان مناسبی برای شروع است یا نه؟! بهتر نیست منتظر بمانیم تا آبها از آسیاب بیفتد؟!
با بررسی دغدغههای شما به این نتیجه رسیدیم، تا این مطلب بسیار کاربردی را آماده کرده و در اختیارتان بگذاریم. شما با خواندن آن، هم جواب سؤالتان را میگیرید، هم یاد میگیرید که چگونه حتی در این شرایط هم درآمد داشته باشید. پس برای چند دقیقه هم که شده، حضور این مهمان ناخوانده یعنی کرونا را به فال نیک بگیرید!
میخواهیم ببینیم که:
- کرونا با کسب و کارها چه کرده است؟ کدام یک ضرر یا سود کردهاند؟
- بعد از کرونا، چه اتفاقاتی میافتد؟
- برای کسب درآمد در این دوران و بعد از آن، چه باید کنید؟
و در نهایت چند نمونه از کسب و کارها را به صورت دقیقتر بررسی کنیم.
آیا کرونا همۀ کسب و کارها را فلج کرده است؟ (کرونا و کسب و کارها)
در چند سال اخیر، یقینا این بزرگترین اتفاقی بوده است، که زندگی شخصی و حرفهایمان را تحت تأثیر گذاشته است. بعد از سلامتی، مسئله کسب درآمد، مهمترین موضوعی است که همگی با آن روبرو هستیم.
شاید بشود تا یکی دو هفته درآمد نداشته باشیم ؛ اما بیشتر از آن کار راحتی نیست. مگر اینکه کارمند باشیم و خیالمان راحت باشد که حداقل، هر ماه مبلغی به حسابمان میآید. هر چند که خیلی از همان کسب و کارها هم آسیب دیدهاند.
در این مدت، تقریبا همۀ کسب و کارهای سنتی به جز سوپرمارکتها و فروشگاههای مواد غذایی، تعطیل شدند. اما این همه ماجرا نیست! چون کسب و کارهایی را هم دیدیم که نه تنها تعطیل نشدند، که حتی اوضاعشان بهتر هم شد. فروشگاههای اینترنتی مانند دیجی کالا از این دسته بوده اند. فروش این نوع فروشگاهها خیلی بیشتر از قبل شد. مثلا خودمان مدتی است که خریدهایمان را ترجیحا آنلاین انجام میدهیم؛ مانند اسنپ مارکت.
یا اینکه یک سری از شرکتها بهراحتی توانستند کارشان را به صورت دورکاری انجام دهند. (از جمله شرکت پرتال که به خاطر ساز و کار آنلاینش مشکلی از این بابت نداشت.) پس کرونا آن قدر هم که فکر میکنید، همۀ کسب و کارها را نتوانست فلج کند. شاید بهتر باشد این طور بگوییم که: کرونا کسب و کارهای سنتی را فلج کرده است!
بعد از کرونا، چه اتفاقی برای کسب و کار و فروشمان میافتد؟
شما هم دست روی دست گذاشتهاید، تا این بحران به سر آید و کارتان را از سر بگیرید؟ امیدواریم که این اتفاق هر چه سریعتر بیفتد. قطعا هم بالاخره دیر یا زود میافتد. مثل همۀ بحرانها و اتفاقاتی که تا الان پیش آمده است و آن را رد کردهایم. اما مهم است بدانیم بعد از آن چه میشود!
بهنظرتان آیا قرار است، بعد از کرونا همه چیز مثل قبل شود؟! یا اینکه بتوانید مثل چند ماه پیش همان فروش و درآمد را داشته باشید؟
شاید گفتن این واقعیت برایمان راحت نباشد، اما دانستنش بهتر از ندانستنش است! واقعیت این است که دیگر هیچ چیز مثل گذشته نخواهد شد. باور کنید که حتی اگر فردا هم این بیماری بارش را ببندد و به کلی برود، باز همه چیز مثل قبل نمیشود. چرا؟
اجازه دهید با دلیل آن را بگوییم: این موضوع را قبول دارید، که انسان اگر مدتی یک کار را انجام دهد، به آن عادت میکند؟! برایان تریسی میگوید برای شکل گیری بعضی از عادتها تنها 21 روز کافی است. اگر تا همین امروز را بخواهیم در نظر بگیریم تقریبا دو ماه است که در خانه یا اصطلاحا قرنطینه هستیم؛ یعنی تقریبا سه برابر آن 21 روز!
اگر کمی به رفتارهای خودمان دقت کنیم، میبینیم تغییراتی در سبک زندگیمان ایجاد شده است. مثلا بهجای اینکه برای خرید از خانه بیرون برویم، آن را اینترنتی یا تلفنی سفارش میدهیم؛ دیگر مثل قبل برای یک دوره آموزشی به فلان مؤسسه نمیرویم؛ آن را آنلاین میبینیم، یا بهجای رفتن به باشگاه، در خانه ورزش میکنیم.
پس بگذارید این اطمنیان را به شما بدهیم که: هیچ کدام از ما قرار نیست دقیقا همان آدم 3-4 ماه قبل باشیم!
مشتریای که قبلا عادت داشت برای خرید یک کفش، کل بازار را از یک صبح تا شب بگردد، با یک تجربه خوب خرید اینترنتی، الان فهمیده است که خرید اینترنتی هم گزینه بدی نیست. پس تصیمیم میگیرد، در آینده هم از فلان فروشگاه اینترنتی که سری قبل خرید کرد، کفش را بخرد. پس عملا شما این مشتری را از دست دادهاید.
این را گفتیم تا شک و تردیدتان بابت راه اندازی یک کسب و کار آنلاین برطرف شود و مطمئن شوید که برای ماندن در بازار بهتر است این کار را انجام دهید.
یا حتی ممکن است بعضی از شرکتها، به این نتیجه برسند که بهراحتی میتوانند کارشان را بهصورت آنلاین و دورکاری انجام دهند. پس باید این توانایی را در خودتان تقویت کنید، که در خانه هم بتوانید کار کنید.
برای افزایش فروش در این دوران و بعد از آن باید چه کنیم؟
خب حالا تا حدی پذیرفتهاید، که قرار نیست همه چیز مثل قبل شود. اما ناامید نشوید؛ چون هر مسئلهای معمولا یک راه حل دارد. ما به شما میگوییم که چطور با این موضوع برخورد کنید، تا کسب و کارتان آسیب نبیند. اگر میخواهید بعد از این بحران چیزی را از دست ندهید، این دو راهکار کلی را انجام دهید. خب حالا ببینیم باید چه کنیم.
شکل تازهای به کسب و کارتان ببخشید
صاحب یک مغازه یا بوتیک در گوشهای از شهر هستید. مدت زیادی است که نتوانسته اید از آن فروش داشته باشید. چون فروشتان دقیقا وابسته به باز بودن مغازه است. پس باید راهی پیدا کنید، که بدون باز بودن مغازه هم بتوانید درآمد داشته باشید. چگونه؟
تنها راهش این است که شعبه آنلاین یا اینترنتی فروشگاهتان را هم باز کنید. این شعبه آنلاین هم میتواند در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام باشد، هم سایت فروشگاهی. هر دوی این روشها بسیار ساده هستند. اگر مدتی آن را امتحان کنید شاید اصلا تصمیم گرفتید، برای همیشه روی همین شعبه کار کنید.
1. فروش محصول و خدمات با کمک اینستاگرام:
اگر از کاربران این شبکه اجتماعی محبوب باشید، حتما بارها پیجهای فروشگاهی به چشمتان خورده است. پیج هایی که هر نوع محصولی را میفروشند: پوشاک، گل و گیاه، محصولات آرایشی و بهداشتی، کفش و کتاب.
فروش در اینستاگرام، معمولا سرمایه اولیه و امکانات زیادی نیاز ندارد. داشتن یک گوشی هم کارتان را راه میاندازد. تنها ممکن است بعد از مدتی بخواهید مبلغی را صرف تبلیغات کنید. به علاوه یک سری مهارت برای فروش که میتوانید آن را در مقاله «راه های افزایش فروش محصول در اینستاگرام» یاد بگیرید.
پس اینستاگرام یک گزینه خوب و راحت برای فروش محصول است. اما قبل از اینکه بخواهید شروع کنید بهتر است، جنبههای دیگر آن را هم بدانید. مثلا اینکه:
- عملیات سفارش گیری و پرداخت در اینستاگرام چون دستی انجام میشود، زمانگیر و کمی سخت است. شاید در شروع اذیت نشوید، اما بعد از مدتی که سرتان شلوغ شد، نیازمند این هستید که یک یا چند ادمین برای مدیریت پیج استخدام کنید. (به جای اینکه این هزینه را صرف استخدام نیرو کنید، راهی به شما یاد میدهیم که فقط هزینه یک ماه را بپردازید.)
- و موضوع دیگر که از کنترل ما خارج است؛ فیلترینگ این شبکه اجتماعی است. این یک مورد را دیگر کاری نمیتوان کرد. هیچ هم بعید نیست که در کشور ما، این اتفاق بیفتد! طبیعتا با فیلتر شدن اینستا، تعدادی از مشتریان و فروش خود را از دست میدهید. مثل اتفاقی که برای فروشهای تلگرامی افتاد. پس بهتر است، پایه کسب و کارتان را جایی بنا کنید که خطری آن را تهدید نکند.
خوشبختانه این دو مسئله، در مورد بعد حل شده است.
2. فروش محصول و خدمات با کمک سایت فروشگاهی:
سایت تنها چیزی است که مالک اصلی و همیشگی آن خودتان هستید و هیچ خطری آن را تهدید نمیکند. شاید مغازه ای که در بازار دارید، اجاره ای باشد و مجبور باشید، سال آینده آن را تخلیه کنید. اما سایتی که به اسم شماست و مالک آن هستید، تا همیشه برای شما خواهد ماند.
شاید راه اندازی و مدیریت یک سایت فروشگاهی بهظاهر برایتان، ترسناک و پیچیده باشد. اما باور کنید اگر مدت کوتاهی آن را امتحان کنید، ترجیح میدهید، حتی دیگر به مغازه هم نروید. چرا وقتی میتوانید در خانه و خواب هم فروش داشته باشید، از صبح تا شب، در مغازه بمانید؟! و هر لحظه تنتان بلرزد که اگر نتوانید چند روز مغازه را باز کنید، درآمدتان چه میشود؟!
قبول کنید که اگر در کنار فروشگاه یا مغازه فیزیکی، یک سایت هم داشته باشید، نگرانیتان کمتر خواهد بود. در مقابل درآمدتان بیشتر میشود. این را ما نمیگوییم، تجربه و نمونههای موفقی که میبینیم، میگویند.
قرار هم نیست بعد از تمام شدن این بحران، فروشگاه آنلاین را تعطیل کنید؛ چون همانطور که گفتیم، بعد از این، احتمالا بیشترین فروشتان را از سایت خواهید داشت.ر این روش، بهجای اینکه بخواهید هر ماه هزینهای را صرف مدیریت پیج اینستاگرام کنید، تنها یک بار آن را صرف ساخت سایت میکنید.
در ادامه، بیشتر راجع به راه اندازی فروشگاه اینترنتی صحبت میکنیم.
با مشتری ارتباط برقرار کنید و بگذارید شما را ببیند!
الان چند وقت است که مشتریان خود را ندیدهاید؟! اصلا از آنها خبر دارید، که چه میکنند؟ محصول و خدماتشان را از کجا تأمین میکنند؟ از کجا میدانید که فروشنده دیگری پیدا نکردهاند؟ نمیخواهیم شما را نگران کنیم، اما بیایید کمی واقع بین باشیم.
مشتری مدتی است که شما را ندیده است. حتی ممکن است شما را فراموش کرده باشد، یا در آینده فراموش کند. پس بعد از بحران هم مطمئن نباشید، که همان مشتریان ثابت را قرار است ببینید. این یک واقعیت است که بهتر است آن را بپذیرید.
اما برای این مسئله هم قطعا یک راه حل وجود دارد و آن برقراری ارتباط با مشتری است. باید کاری کنید که شما را فراموش نکند. حضور در شبکههای اجتماعی یا فروش آنلاین باعث میشود همچنان شما را ببیند و از خاطرش نروید. مثلا میتوانید در اینستاگرام فعالیت داشته باشید؛ نه اینکه حتما محصول یا خدمات بفروشید. همین که مرتب شما را ببیند، کافی است. یا اینکه یک سایت فروشگاهی بزنید و به او اطلاع دهید که میتواند محصولش را آنلاین بخرد. نگذارید با ندیدن، فراموشتان کند.
اگر یک کسب و کار خدماتی داشته باشیم، چطور؟
هر چه تا الان گفتیم، تنها برای محصول فیزیکی نبود. مثلا اینکه یک آموزشگاه یا مؤسسه دارید یا هر نوع کار خدماتی دیگر، که مجبور شدهاید آن را تعطیل کنید. بهنظرتان چه راهی وجود دارد که نه مجبور باشید آموزش را تعطیل کنید، نه افراد شما را فراموش کنند؟
مثلا فرض میکنیم شما یک مشاور روانشناسی هستید، که تا پیش از این در کلینیک یا دفتر خود مشغول به کار بودهاید. از این به بعد بهتر است، در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت کنید. گهگاهی پست و استوری در مورد مسائل روانشناسی منتشر کنید. یا با مراجعینتان تماس بگیرید. یا اینکه یک سایت بزنید و آموزشهای تان را در قالب متن یا ویدیو انتشار دهید. نمونه آن سایت دکتر شیری است که شامل مقالات و پکیجهای آموزشی ویدیویی است.
یا اینکه مثلا صاحب یک آموزشگاه زبان هستید. یک پیج یا سایت راه بیندازید و مطالب آموزشی در آن بگذارید. اجازه ندهید افراد شما را فراموش کنند. در ادامه در مورد چند مثال دیگر هم صحبت میکنیم.
چگونه یک سایت فروشگاهی راه اندازی کنیم؟
به طور کلی، برای داشتن یک سایت فروشگاهی سه گزینه دارید:
- طراحی سایت اختصاصی
- استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس
- استفاده از فروشگاه ساز
در روش اول، سایت شما از صفر توسط یک برنامه نویس کدنویسی میشود. پس خودتان از پس آن بر نمیآیید و برای حل مشکلات آن به برنامه نویس نیاز دارید. به علاوه اینکه هم زمان زیادی میبرد و هم هزینه بالایی (مثلا بیش از 70 یا 80 میلیون) دارد. اما این مزیت را دارد که در نهایت، همان فروشگاهی که میخواهید در اختیارتان قرار میگیرد.
در روش دوم یعنی سیستمهای مدیریت محتوا، شناخته شدهترین سیستم، وردپرس است. اگر بخواهید خودتان سایت را طراحی کنید، نیاز به آموزش دارید. اگر هم میخواهید آن را به شرکتهای طراحی سایت بسپارید، بسته به طراحی و شرکت، هزینه متفاوتی مثلا از 4-5 میلیون تا 50 میلیون را باید صرف کنید.
در مقاله وردپرس چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن، همه چیز را گفتهایم.
و روش سوم استفاده از فروشگاه ساز است. احتمالا، کمتر در مورد آن شنیدهاید. طراحی سایت با فروشگاه ساز، نیاز به هیچ آموزش و مهارت خاصی ندارد. یعنی روشی برای طراحی سایت بدون کدنویسی است. به علاوه اینکه از همان زمان که تصمیم میگیرید سایت داشته باشید، آماده است و لازم نیست چند هفته صبر کنید. برای کار با سایت هم به هیچ فرد دیگری نیاز ندارید. این روش برای هر کسی مناسب است؛ مخصوصا اگر زمان و تجربه کار با وب سایت را ندارید. چون راحتترین و در عین حال کم هزینه ترین آنهاست.
یکی از بهترین فروشگاه سازهای ایرانی، پرتال است که یک ساعته و با صرف هزینهای اندک (از 800 هزار تومان تا 3.700میلیون تومان) فروشگاه را در اختیارتان میگذارد. بعد از ایجاد سایت، کامل به شما آموزش داده میشود که چه کنید. همچنین مقاله آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی را هم مرور کنید.
در مقاله، راه اندازی و ساخت سایت، راجع به هر 3 روش کاملتر توضیح دادهایم، که میتوانید آن را هم مطالعه کنید تا ابهامی باقی نماند.
خب حالا که تا حدی دستتتان آمد که چگونه سایت فروشگاهی خود را راه بیندازید، در مورد چند نمونه از کسب و کارها دقیقتر صحبت کنیم.
بررسی چند نمونه از کسبوکارها در این روزهای کرونایی
ما دقیقا نمیدانیم کسبوکار شما چیست و چه محصول یا خدمتی را میفروشید. خوشحال میشویم آن را زیر همین مطلب بنویسید تا اگر بتوانیم به شما کمک کنیم.
اما در این مدت به مواردی برخوردیم که میخواهیم راجع به آنها صحبت کنیم. شاید کسب و کار شما هم مشابه با یکی از این موارد باشد. (اگر باشد که چه خوب!)
صاحب یک بوتیک یا مغازه لباس فروشی هستید
تا پیش از این بحران حداقل روزی 6 مشتری داشتید و درآمدتان تقریبا 500 هزار تومان بوده است. اما الان بیش از دو ماه است که نتوانستهاید هیچ جنسی بفروشید. هم ناراحتید، هم گیج به این خاطر که نمیدانید این وضع تا کی قرار است ادامه پیدا کند. چاره چیست؟
شما با انجام این دو مورد میتوانید فروشتان را از سر بگیرید. فارغ از اینکه منتظر بمانید، تا اینکه اوضاع روبراه شود. تازه الان این را هم میدانید که دیگر همه چیز مثل قبل نمیشود. پس:
همانطور که در مقاله «افزایش فروش مغازه» گفته بودیم، میتوانید یک سایت فروشگاهی بزنید و محصولاتتان را همان جا بگذارید. مثل دهها نمونه سایت فروشگاهی که اگر همین الان در گوگل بزنید، برایتان میآورد. مثلا یک نمونه آن فروشگاه دیجی استایل است:
در مقاله «چگونه یک فروشگاه اینترنتی لباس راه بیندازیم» کامل نحوه آن را آموزش دادهایم.
یک راه دیگر هم این است که محصولتان را در اینستاگرام بفروشید. برای این مورد هم کم نمونه نداریم. مثلا فروشگاه اینستاگرام
صاحب یا کارمند یک آموزشگاه هستید
فرقی نمیکند، چه نوع آموزشگاه یا مؤسسهای دارید. یا اینکه صاحب یا از کارکنان آموزشگاه هستید. ممکن است مثلا مدرس زبان خارجی باشید، صاحب یک آموزشگاه زبان باشید، مدرس خیاطی و طراحی لباس باشید، روانشناس یک مؤسسه درمانی باشید و...
شما بدون وجود مؤسسه، کلینیک و آموزشگاه هم میتوانید آموزش دهید و درآمد داشته باشید. باید کاری کنید که افراد در منزل هم بتوانند با شما در ارتباط باشند. یک راه آن فعالیت در اینستاگرام است. مثلا محتوای مفید مربوط به تخصصتان تولید و پست کنید. روش دیگر راه اندازی یک سایت شخصی یا فروشگاهی است. این کار نتیجه فوقالعادهای در طولانی مدت دارد. چون خیلی بیشتر از قبل شناخته میشوید و فرصتهای تازه سر راهتان قرار میگیرد.
اگر بخواهید میتوانید آموزشهایتان را در قالب بسته در سایت بگذارید و از آن کسب درآمد کنید. در کنارش اینستاگرام هم ابزاری برای معرفیتان باشد.
برای ساخت چنین سایتی، پیشنهاد میکنم مقاله آموزشی ساخت فروشگاه اینترنتی فایل را بخوانید.
یک فروشگاه گل و گیاه یا گلخانه دارید
شاید مدتی دیگر خودتان بتوانید در گلخانه یا گلفروشیتان حاضر شوید اما قطعا تعداد افراد کمتری به شما مراجعه میکنند. نه اینکه نیازی به گل نداشته باشند، نه! فقط ترجیح میدهند تنها برای کارهای ضروری بیرون بروند. پس همچنان برای محصول شما تقاضا وجود دارد.
کاری که میتوانید انجام دهید این است که اگر نمیتوانید فروشگاه یا گلخانه را باز کنید، بخشی از گلها را به منزل بیاورید. سپس یک شعبه فروش آنلاین راه بیندازید. این کار را هم در اینستا میتوانید انجام دهید، هم با کمک سایت فروشگاهی. تصاویر و مشخصات گل و گیاهتان را تهیه کنید و در صفحه محصول بگذارید. با گرفتن سفارش، گل را با پیک برای مشتری بفرستید.
دو نمونه از آنها که یکی پیج اینستا و دیگری سایت فروشگاهی است را در تصویر زیر میبینید.
صاحب یک سالن زیبایی یا آرایشگر هستید
این نوع از کسب و کارها شاید بیش از بقیه ضرر کردهاند. چون خیلی زودتر از بقیه تعطیل شدند. شاید تصور کنید این کار را دیگر نمیتوان به صورت غیر حضوری انجام داد. بله تقریبا درست است...اما کارهای دیگری هست که برای تعطیل نشدنتان میتوانید انجام دهید.
یادتان است گفتیم، اگر مشتری مدتی شما را نبیند، احتمالا فراموشتان میکند؟! پس کاری که پیشنهاد میکنم انجام دهید این است که این مدت، در شبکههای مجازی حضور داشته باشید. مثلا محتوایی در مورد انواع آرایش، روشهای مراقب پوست و... منتشر کنید. در مرحله بالاتر میتوانید این محتوا را در قالب مقاله نوشته و در سایتتان بگذارید.
یک مربی ورزش یا صاحب باشگاه هستید
اگر خاطرتان باشد، باشگاههای ورزشی خیلی زودتر از بقیه تعطیل شدند و احتمالا دیرتر هم باز شوند. چون بهرحال محلی است که افراد زیادی دور هم جمع هستند و جزو دسته پرخطر است. حالا تکلیف مربی یا صاحب باشگاهی که الان چند ماه تعطیل و بیکار شده چیست؟
اگر این روزها، به اینستاگرام سر زده باشید، حتما دیدهاید که بعضی از افراد در منزل خودشان و با کمترین امکانات مشغول به ورزش شدهاند. بهعلاوه اینکه احتمالا این را هم دیدهاید که بعضی از مربیان از طریق همان اینستاگرام، تمرینهای لازم را آموزش میدهند.
پس چه فرصتی بهتر از اینکه در این شرایط هم به عنوان یک مربی مشاوره بدهید و دیده شوید؛ چون اگر این فاصله بیشتر شود، ممکن است هم شما را فراموش کنند و هم اینکه کلا تصمیم بگیرند از این به بعد در خانه خود ورزش کنند.
طبیعتا کسی که توانسته چند ماه با امکانات خودش ورزش کند، این امکان وجود دارد که برای راحتی، از این به بعد هم همین کار را انجام دهد. پس کاری کنید که اگر هم چنین تصمیمی گرفت، چیزی را از دست ندهید. چون حتی اگر نیاز به باشگاه و امکانات آن هم نداشته باشد، به یک مربی و آموزش نیاز پیدا میکند.
یک پزشک هستید و کلینیک یا مطبتان تعطیل شده است
تاکنون هیچ گاه چنین اتفاقی نیفتاده است که ناچار شوید، این همه از کارتان فاصله بگیرید و در خانه بمانید. درست است که محل اصلی کار شما کلینیک یا مطبتان است؛ اما راه دیگری هم وجود دارد تا از این وضع درآیید. چطور؟
دقیقا نمیدانیم شما چه تخصصی دارید. بگذارید فرض کنیم که، مثلا یک پزشک پوست و زیبایی هستید. تا پیش از این، افراد به واسطه معرفی دیگران به شما مراجعه میکردهاند. در حالیکه پتانسیلتان بیش از این بوده است. این یک فرصت عالی برای معرفی و نشان دادن خودتان است. یک رسانه برای خودتان انتخاب و در آن فعالیت کنید. بهترین نمونه آن راه اندازی سایت پزشکی است.
سپس شروع به گذاشتن محتوا در سایت کنید. مثلا راجع به روشهای مراقبت پوستی، انواع محصولات و برندهای بهداشتی، جراحیهای زیبایی و دههای موضوع دیگر که مربوط به تخصصتان است. افراد وقتی میبینند شما چنین مهارت و اطلاعاتی دارید، از شما مشاوره میگیرند و بعد از تمام شدن این بحران، برای مراجعه شما را در اولویت میگذارند. در مقاله بالا یعنی ساخت سایت پزشکی کامل راجع به آوردهها و مزایای یک سایت و ساخت آن صحبت کردهایم.
یک راه دیگر هم داشتن یک پیج فعال در اینستاگرام است. هفتهای چند بار محتوای بهدرد بخور مربوط به تخصصتان منتشر میکنید. این کار به دیده شدن شما کمک بسیاری میکند. یکی از افرادی که هم پیج اینستاگرام و هم وب سایت خوبی دارد، دکتر گیتا مجیدزاده است. شک نکنید که این فرد به واسطه رسانههایی که دارد، مراجعینش چند برابر شده است.
خب این هم از چند بررسی موردی از کسب و کارها! اگر کار شما چیزی غیر از اینهاست در بخش دیدگاه آن را برای ما بنویسید، تا با هم صحبت و راهکاری برایش پیدا کنیم.
در نهایت: به جای ترس از کرونا، با آن کنار بیاییم!
تغییر بعضی شرایط واقعا از کنترل ما خارج است. مثل زلزله و سیلی که ناگهان سروکلهاش پیدا میشود و تعدادی را با خود میبرد. این مهمان ناخوانده یعنی کروناویروس هم دقیقا همین کار را کرده است. باید بپذیریم که هیچ کداممان نمیتوانیم این شرایط را کاملا تغییر دهیم و همه چیز از فردا مثل قبل شود.
اما یک چیز در کنترل خودمان است...و آن تصمیمی است که برای زندگی و کسب و کارمان، میگیریم. حتی در این شرایطی که تا الان فکر میکردهاید چارهای نیست. شما با خواندن این مطلب، خیلی بیشتر از بقیه اطلاعات دارید و الان میدانید که چگونه بهترین تصمیم را بگیرید، تا چیزی را از دست ندهید.
دو گزینه دارید:
یک اینکه هیچ کاری نکنید، فقط منتظر بمانید تا این ماجرا تمام شود. با این امید که همه چیز مثل قبل میشود؛ در حالیکه اینطور نخواهد بود!
دو اینکه، از حالا فکری به حال کسب و کارتان کنید تا هم از این دوره بهترین استفاده را ببرید؛ هم خودتان را برای آینده آماده کنید.
پیشنهاد میکنیم مقاله «12 روش پولسازی و کسب درآمد در خانه» را هم مطالعه کنید. همان چیزی است که این روزها بهدردتان میخورد.
خوشحال میشویم نظر، تصمیم و دغدغهتان را برای ما بنویسید. به امید اینکه هر چه سریعتر، با سلامتی کامل به زندگی شخصی و حرفهایمان برگردیم :)
دیدگاهها
خرید سیم کارت دائمی همراه اول
واقعا کرونا زندگی و کسب و کار و همه چیز رو مختل کرده
مهدی بهادرفر
بله همینطوره
نادر محمدی بازرگان
من در صرافی کار میکنم الان چند وقته نه واردات هست نه صادرات ما هم موندیم ما چه کاری کنیم اگه راهنماییمون کنین خیلی ممنون میشم
با تشکر
فاطمه شریفی
سلام آقای بازرگان عزیز
اره متوجهم. متاسفانه اوضاع یک سری از کسب و کارها بهم ریخته. اما این به معنی بدتر شدن اوضاع نیس. جون اتفاقات بهتری هم افتاده و ماهیت برخی از کارها عوض شده. شاید نشه کاری مرتبط با کار فعلیتون الان انجام بدین اما بنظرم شاید بد نباشه یه کار آنلاین رو استارت بزنین. به جز صرافی چه مهارت یا علاقه ای دارید؟ اگه یکم بیشتر از خودتون بگین تا بشناسمتون بهتر میتونم راهنماییتون کنم که چه کاری انجام بدین.