دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

پنالتی گوگل چیست؟ دلایل و راه‌های رفع آن

گوگل یک موتور جستجوی هوشمند به شمار می‌رود که هدفش نمایش بهترین نتایج به کاربران است. حالا این وسط اگر سایتی بخواهد با دور زدن گوگل خودش را در رتبه بالاتری قرار دهد، از طرف گوگل مجازات می‌شود که به آن پنالتی گوگل می‌گویند.
در این مقاله می‌خوانید:

اگر به فوتبال علاقه‌مند باشید، احتمالاً بارها مشاهده کردید وقتی داور برای یک تیم پنالتی می‌گیرد، چقدر بازیکنان تیم خاطی مضطرب و ناراحت‌شده و در مقابل بازیکنان تیم روبرو، خوشحال می‌شوند!

در سئو سایت هم چیزی به اسم پنالتی گوگل وجود دارد که در صورت دچار شدن به آن، باید به اندازه تمامی بازیکنان یک تیم فوتبال ناراحت شوید و البته احتمالاً رقبایتان به اندازه بازیکنان تیم روبه‌رو خوشحال خواهند شد! چرا؟ در این مقاله همراه ما باشید تا با توضیح دادن همه چیز در مورد پنالتی گوگل، شما را با این موضوع و اهمیتش آشنا کنیم.

پنالتی گوگل چیست؟

پنالتی، نامی است که روی جریمه گوگل برای سایت‌ها در نظر گرفته شده! در واقع اگر یک سئوکار یا وبمستر به‌شکل عمد یا حتی غیر عمد از قوانین گوگل تخطی کرده و بخواهد سایت خود را به کمک روش‌های سئو کلاه سیاه بهینه کند، گوگل سایت را با پنالتی روبه‌رو می‌کند.

پنالتی گوگل چیست

نتیجه پنالتی شدن یک سایت، از دست رفتن رتبه‌های آن در نتایج جستجو و البته سخت شدن ادامه مسیر برای رسیدن به رتبه‌های مناسب در گوگل است. حتی گوگل ممکن است آن را به‌طور کامل از نتایج جستجو حذف کند.

بیشتر بدانید: راهنمای بهبود و افزایش رتبه سایت در گوگل

چرا پنالتی گوگل برای وب سایت‌ها اهمیت دارد؟

پنالتی‌های گوگل به‌طور منفی بر رتبه‌بندی و دیده شدن وب‌سایت‌هایی تأثیر می‌گذارند که سعی دارند با دستکاری در رتبه‌بندی موتورهای جستجو تقلب کنند. وقتی ‌سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده نمی‌شود، به‌طور طبیعی ترافیک، نرخ تبدیل‌ (Conversions) و اعتبار خود را از دست می‌دهید.

اطلاعات بیشتر: دلایل اصلی کاهش ترافیک سایت

به همین دلیل مهم است که بدانید چه عواملی منجر به اقدامات دستی می‌شوند، این تنبیه‌ها چگونه به نظر می‌رسند و چگونه می‌توانید از آن‌ها بازیابی کنید؟

مقالات بیشتر: دلایل افت رتبه سایت در موتورهای جستجو چیست؟

بسیاری از شرکت‌ها به فریلنسرها یا آژانس‌های سئو برای بهینه‌سازی سایت خود برون‌سپاری می‌کنند. هنگام انتخاب ارائه‌دهنده خدمات سئو، ضروری است که مطمئن شوید آن‌ها از پنالتی‌های گوگل آگاه هستند تا بتوانند از آن‌ها جلوگیری کنند. حتماً تأیید کنید که ارائه‌دهنده سئو شما از استراتژی‌های سئوی کلاه سفید برای بهینه‌سازی سایت شما استفاده می‌کند.

توضیحات تکمیلی: آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت در پرتال

اینفوگرافیک - نکات برای سئوی مبتنی بر کیفیت

جزئیات پنالتی گوگل چیست؟

در گذشته گوگل برای پنالتی کردن خیلی سخت‌گیرتر از الان بود. این یعنی اگر در گذشته شما به دلیل یک اشتباه دچار پنالتی می‌شدید، احتمالاً رتبه‌تان در تمامی کلمات را از دست داده و عملاً با کاهش "شدید" بازدید روبه‌رو می‌شدید. اما امروز اغلب پنالتی‌ها روی کلمات یا صفحات هستند. این یعنی اگر حین سئو کردن یک صفحه در سایت‌ خود دچار اشتباه شوید، این دو حالت اتفاق می‌افتد. یا خود آن صفحه پنالتی شده و جریمه می‌شود یا اینکه روی کلمه مورد نظر جریمه شده و رتبه‌تان را از دست می‌دهید. علاوه بر این، در چند سال گذشته گوگل کم‌تر از قبل سخت‌گیری کرده و دیگر مثل قبل به این راحتی‌ها سایتی را پنالتی نمی‌کند. پس به‌طور خلاصه در پنالتی:

  • روی یک کلمه پنالتی می‌شوید،
  • روی یک صفحه جریمه می‌شوید،
  • کل سایت‌تان بازدیدش کاهش پیدا می‌کند،
  • در بدترین حالت، کل وب سایت از ایندکس خارج می‌شود و دیگر در نتایج نخواهید بود.

ایندکس (index) چیست و چه کاربردی دارد؟

افزایش سرعت ایندکس سایت با تکنیک‌های تجربی

در هر حال به‌طور کلی گوگل سایت‌ها را به 2 روش پنالتی می‌کند:

1_ پنالتی الگوریتمی (Algorithmic penalties)

گوگل تعداد زیادی الگوریتم مختلف دارد که اهداف مختلفی را نیز دنبال می‌کنند. بعضی از این الگوریتم‌ها برای بهبود و افزایش عملکرد گوگل و برخی دیگر برای تحت نظر قرار  دادن نحوه فعالیت وب‌مستران و سئوکاران ساخته شده‌اند. مثلاً الگوریتم پاندا روی نحوه تولید محتوای سایت‌ها تمرکز دارد و الگوریتم پنگوئن روی نحوه لینک‌سازی‌شان نظارت می‌کند.

حالا در این بین اگر یک الگوریتم تشخیص بدهد که سایت شما مرتکب خطایی شده و آن را جریمه کند، شما دچار نوع اول پنالتی که همان پنالتی الگوریتمی است، شده‌اید.

گوگل-پنگوئن-الگوریتم-به روز رسانی-در طول زمان

نکته: جستجوی گوگل توسط سیستم‌های پیچیده‌ای اداره می‌شود که نتایج مرتبط را به کاربران نمایش می‌دهند. این سیستم‌ها به‌طور خودکار تنظیم می‌شوند و به‌روزرسانی‌های الگوریتمی برای بهبود تجربه کاربری و مقابله با اسپم (اقداماتی مانند پر کردن بیش از حد از کلمات کلیدی، محتوای بی‌کیفیت و...) و دستکاری آنلاین منتشر می‌شود. سایت‌های متخلف ممکن است با کاهش ترافیک و رتبه‌بندی مواجه شوند.

۲- پنالتی دستی (Manual penalties)

در کنار پنالتی الگوریتمی، پنالتی دستی  وجود دارد. در این روش، وب سایت شما توسط یکی از متخصصان خود گوگل جریمه می‌شود. دلیل آن هم می‌تواند مسائلی مانند تخطی از دستورات گوگل، تخطی از قوانین کپی رایت و... باشد.

اصولاً در اغلب مواقع زمانی که دچار پنالتی دستی شوید، در گوگل سرچ کنسول سایت، در بخش  Manual action یک گزارش برای‌ شما ارسال خواهد شد.

پنالتی دستی

چطور بفهمیم سایت ما در جستجوی گوگل جریمه شده است؟

مهم‌ترین سؤال ممکن در مورد جریمه گوگل، این است که چطور بفهمیم سایت ما در جستجوی گوگل جریمه شده است؟ خب راستش را بخواهید باید بگویم متأسفانه راه واضح و روشنی برای اطمینان از پنالتی شدن سایت وجود ندارد.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، در بعضی مواقع ممکن است در بخش گوگل سرچ کنسول گزارش پنالتی و جریمه شدن سایت برای‌ شما ارسال شود؛ اما در اغلب مواقع چنین گزارشی به سئوکار داده نمی‌شود. در این شرایط تنها راه، بررسی آمار ترافیک سایت است. مثلاً تصویر پایین را مشاهده کنید:

این تصویر، آمار کاهش ترافیک یک سایت را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید، کاهش آمار ناگهانی آن‌هم با این شدت، به احتمال زیاد نشان‌دهنده پنالتی شدن سایت است. علاوه بر این، اگر "آمار یک صفحه از سایت" یا حتی رتبه آن به ناگهان کاهش پیدا کرد، این مورد نیز ممکن است دلیل پنالتی شدن باشد.

پیامدهای- احتمالی-پنالتی-گوگل

نکته: بعضی مواقع به دلیل معرفی یک الگوریتم جدید، ممکن است آمار ترافیک سایت شما به‌طور موقت کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی به احتمال زیاد بعد از مدت کوتاهی رتبه‌ صفحات برمی‌گردند. با توجه به چنین موضوعاتی، عملاً تشخیص دقیق پنالتی شدن و نشدن سایت حتی توسط متخصصان هم سخت بوده و نمی‌توان به‌طور قطع در موردش صحبت کرد.

چه عواملی باعث جریمه گوگل می‌شوند؟

اگر سایت شما با جریمه گوگل روبه‌رو شده، نگران نباشید! چرا که بسیاری از وب‌سایت‌ها این تجربه را داشته‌اند. دلایل مختلفی باعث این رخداد می‌شوند که با شناسایی مشکل و انجام اقدامات اصلاحی، می‌توان این مشکلات را برطرف کرد. دلایل کلی که باعث جریمه گوگل می‌شود:

  • تکرار بیش از حد کلمات کلیدی
  • محتوای تکراری زیاد
  • لینک‌های پنهان
  • استفاده از کلمات کلیدی نامربوط
  • ریدایرکت‌ های اشتباه یا فریبنده
  • پوشاندن محتوا (نمایش محتوای متفاوت برای کاربران و موتورهای جستجو)
  • نرم‌افزارهای جاسوسی، تبلیغاتی مزاحم و ویروس‌ها
  • مشکلات داده ها (مشکلات فنی)
  • محتوای نازک (محتوای بی ارزش یا با کم‌ترین ارزش)

بیشتر بدانید: تأثیر چشمگیر محتوای شخصی سازی شده در سایت

عوامل ایجاد پنالتی گوگل

نکته: سایر دلایل کاهش رتبه در نتایج جستجو شامل تغییرات فصلی، افزایش رقابت آنلاین و تغییرات در کیفیت محتوا است.

رایج‌ترین دلایل پنالتی گوگل

دلایل رایج و اصلی پنالتی گوگلهمانطور که پیش‌تر به ان اشاره کردیم، در گذشته گوگل برای پنالتی کردن سایت‌ها سخت‌گیری بیشتری داشت؛ اما امروز کمی به سایت‌ها و سئوکارها آسان‌تر می‌گیرد. در هر حال دلایل پنالتی شدن سایت، این موارد هستند:

1_ محتوای کوتاه و بی‌ارزش

زمانی که صاحب سایت روی کمیت محتوا تمرکز کند و به کیفیت آن ارزشی ندهد، تعداد زیادی محتوای بی‌ارزش در آن می‌سازد. محتواهایی که از نظر اندازه بسیار کوتاه بوده و از نظر کیفیت هم به شدت کم‌ارزش هستند.

البته گوگل در گذشته حتی به این محتواها هم اهمیت داده و آن‌ها را در نتایج نشان می‌داد؛ اما بعد از اینکه بیشتر از قبل روی کیفیت محتوا تمرکز کرد، عملاً به مقابله با سایت‌هایی پرداخت که به این شکل تولید محتوا می‌کنند.

در هر حال، در چنین شرایطی الگوریتم پاندا به مقابله با سایت شما پرداخته و سایتتان را جریمه و پنالتی می‌کند. جالب است بدانید چند سال پیش سایت بزرگ ebay هم به دلیل تولید محتواهای بی‌کیفیت و کوتاه، از طرف پاندا جریمه شد و 80 درصد ترافیکش را از دست داد!

بیشتر بخوانید: می‌توانید به سایت wordstream مراجعه کنید و در این مورد به زبان انگلیسی بخوانید.

چطور از پنالتی در اثر محتواهای کوتاه جلوگیری کنیم؟

به این صورت از پنالتی در اثر محتواهای کوتاه جلوگیری کنیم:

  • گوگل دیگر مانند گذشته برایش صرفاً کمیت محتواها اهمیت ندارد، پس لطفاً به جای کمیت به فکر کیفیت باشید.
  • به هیچ عنوان پروژه تولید محتوای سایت را به افرادی نسپارید که نه‌تنها در حوزه شما تخصص ندارند، بلکه با سئو محتوا نیز آشنا نیستند.

کنجکاوی خود را برطرف کنید: چرا تولید محتوا در وبسایت اهمیت دارد؟

  • ● «تحقیق کلمات کلیدی» کاملی انجام بدهید تا مطمئن شوید کلمات کلیدی مورد نظر برای سایت را به خوبی دسته‌بندی کرده‌اید.
  • مقالات کوتاه و کم‌تر از 500 کلمه ننویسید،
  • به هیچ عنوان برای تولید محتوا، کپی نکنید.

2_ مخفی کردن محتوا و لینک در صفحه

در گذشته تکنیک کلاه سیاه سئویی وجود داشت که در آن سئوکار، بخشی از محتوا یا لینک‌ها را در صفحه مخفی می‌کرد، نام این تکنیک هم کلاکینگ بود. به این ترتیب عملاً گوگل را به اشتباه می‌انداخت چرا که ربات‌های موتور جستجو تصور می‌کردند در حال مشاهده یک صفحه ارزشمند هستند، در حال که محتوای واقعی صفحه صرفاً تبلیغات بود؛ اما چطور سئوکارها متن را از دید کاربران مخفی می‌کردند؟ برخی از موارد در ادامه آمده‌اند

  • با رساندن اندازه فونت متن به 0،
  • با هم‌رنگ کردن متن و پس‌زمینه صفحه،
  • با مخفی کردن متن پشت تصاویر،
  • با استفاده از کدهای CSS
  • و...

امروز گوگل به شدت نسبت به این تکنیک‌ها حساسیت داشته و بی‌درنگ سایتی که از آن‌ها استفاده کند را پنالتی خواهد کرد.

مخفی کردن محتوا

چطور از پنالتی در اثر مخفی کردن محتوا جلوگیری کنیم؟

احتمالاً از خطرات استفاده از این تکنیک آگاه هستید، به همین دلیل علاقه‌ای به انجام آن ندارید؛ اما در عین حال ممکن است به‌طور ناخواسته آن را انجام بدهید. بنابراین:

  • مطمئن شوید که رنگ پس‌زمینه سایت و متن با هم تفاوت دارد.
  • از این موضوع مطمئن شوید که در اثر اشتباه طراح سایت، متن‌ها پشت سر تصاویر پنهان نمی‌شود،
  • از  بزرگ و خوانا بودن فونت تمامی متن‌ها اطمینان حاصل کنید.

3_ خرید یا دریافت بک لینک اسپم

یکی از رایج‌ترین روش‌های سئوی کلاه سیاه که هنوز هم سئوکاران به آن علاقه زیادی دارند، خرید و ساخت بک لینک (لینکی که از سایت دیگران به سایت شما داده شود، بک لینک نام دارد) است. به طور کلی چه خرید و چه ساخت بک لینک برای سایت از نظر گوگل یک تکنیک اسپم بوده و سایت اجرا کننده آن را مستحق پنالتی می‌داند. اما خب نکته مهم اینجاست که گوگل برای تشخیص سایت‌های خاطی در این زمینه کمی محتاط است و اینطور هم نیست که به محض ساخت یک بک لینک متوجه شده و شما را پنالتی کند.

جالب‌تر اینجاست که امروزه 90 درصد سایت‌ها برای اینکه در گوگل رتبه بهتری بگیرند، برای سایتشان بک لینک می‌خرند یا می‌سازند؛ اما گوگل سایت‌هایی را جریمه می‌کند که این فرآیند را خیلی اسپم‌گونه و بدون ملاحظه انجام می‌دهند.به عبارتی، از بک لینک‌های اسپم استفاده می‌کنند.

این مطلب را از دست ندهید: بهترین روش های ساخت بک لینک

چطور از پنالتی در اثر بک لینک بی‌ارزش و اسپم جلوگیری کنیم؟

اگر بخواهیم طبق نظر گوگل صحبت کنیم، باید بگوییم به هیچ وجه نه حق دارید لینکی برای سایت‌ خود بخرید و نه لینکی بسازید، بلکه باید سال‌ها به صورت مفید فعالیت کنید تا به مرور مخاطبان شما را به‌عنوان یک برند معتبر شناخته و به سایت‌تان لینک بدهند!! اما اگر بخواهیم از زبان یک سئوکار حرف بزنیم؛ باید اینطور بگوییم که شما حق دارید لینک ساخته و بخرید، فقط باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید که چند مورد از آن‌ها را در ادامه گفته‌ایم:

  • از سایت‌های بی‌ارزش لینک نگیرید.
  • به هیچ عنوان در مدت کوتاه، تعداد زیادی بک لینک برای سایت دریافت نکنید.
  • دائماً از یک سایت لینک نگیرید.
  • در لینک‌سازی صرفاً تمرکزتان را روی یک صفحه قرار ندهید و به همه صفحاتتان لینک دهید.
نکته: اگر متوجه شدید به‌طور ناخواسته سایتی به شما بک لینک داده است که هیچ ارتباطی با محتوای شما ندارد، احتمالاً هدف رقبا سئو منفی و کاهش رتبه سایت شماست. در این روش آن‌ها می‌خواهند با بد جلوه دادن برند شما، کاری کنند که گوگل سایتتان را پنالتی کند. در این شرایط نیاز به نگرانی نیست چون می‌توانید با "disavow" کردن لینک‌ها از طریق سرچ کنسول، این بک لینک‌های بی‌ارزش را بی‌اثر کنید.


بیشتر بخوانید: لینک بد چیست؟ راه‌های در امان ماندن از بک لینک بد

خرید یا دریافت بک لینک های اسپم

4_ تکرار کلمه کلیدی یا Keyword stuffing

قبلاً تکنیک «تکرار شدید کلمه کلیدی» یا همان «keyword stuffing» بسیار رایج بود، چرا که در گذشته اگر کلمه کلیدی یک مقاله را بارها در آن تکرار می‌کردید، صفحه راحت‌تر سئو شده و در نتایج رتبه خوبی می‌گرفت. اما بعد از مدتی به دلیل سئو شدن یک سری مقالات بی‌ارزش که صرفاً به کمک این تکنیک بهینه شده بودند، پاندای گوگل به مقابله با این تکنیک پرداخت.

البته امروزه تکرار زیاد کلمه کلیدی در یک صفحه باعث پنالتی شده آن نمی‌شود؛ اما اگر تمامی مقالات و صفحات سایتتان را با این تکنیک بنویسید، امکان دارد با انواع جریمه‌های گوگل روبه‌رو شوید.

چطور از پنالتی در اثر کیورد استافینگ جلوگیری کنیم؟

امروز با توجه به وجود الگوریتم‌هایی مثل رنک برین، مرغ مگس‌خوار و دیگر الگوریتم‌های هوشمند، گوگل برای بررسی اعتبار صفحه شما بیشتر از تکرار کلمه کلیدی، به فاکتورهایی مثل وجود کلمات مرتبط (LSI)، رفتار کاربران نسبت به صفحه و... دقت می‌کند؛ بنابراین، در شرایط فعلی کافی است به طور عادی محتوا را نوشته و هر جایی که نیاز بود، کلمه کلیدی را در صفحه قرار دهید؛ نه اینکه به‌زور آن را در بخش‌های مختلف صفحه تکرار کنید.

5_ هک شدن وب سایت

اگر سایت شما توسط هکرها مورد حمله قرار بگیرد و هک شود، گوگل ابتدا این موضوع را در بخش سرچ کنسول به شما اطلاع می‌دهد، بعد هم به دلیل بی‌توجهی‌تان به امنیت سایت و البته برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت کاربران در سایت شما، رتبه تمامی صفحات‌تان را کاهش می‌دهد.

شاید بتوانیم بگوییم هک شدن سایت یکی از بدترین تأثیرات ممکن را روی سئو آن خواهد داشت.

چطور از پنالتی در اثر هک شدن جلوگیری کنیم؟

مطالعه مقاله مرتبط: بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) فروشگاهی در ۲۰۲۴

  • رمز عبور قدرتمندی روی سایت قرار بدهید.
  • SSL را فعال کنید.
  • حتماً یک افزونه امنیتی معتبر روی سایتتان نصب کنید.
  • به‌طور مرتب و در بازه‌های زمانی نزدیک به هم، از سایت بکاپ کامل بگیرید و آن را روی رایانه ذخیره کنید.
  • از دیگر ادمین‌های سایت بخواهید موارد امنیتی را رعایت کنند.

مطالعات بیشتر: امنیت سایت

نکته: اگر سایتتان را با سایت ساز پرتال ساخته‌اید، کافی است رمز عبور قدرتمندی روی آن قرار بدهید و نیاز به نگرانی بیشتر نیست؛ چرا که وب سایت‌های پرتال با امنیت کامل تحویل مشتریان می‌شوند.

آسیب پذیری های امنیتی-کاریکاتور-وب سایت

6_ سوء استفاده از کدهای اسکیما

اسکیماها یک‌سری کد هستند که در صورت اضافه شدن به سایت‌تان، گوگل راحت‌تر محتوای‌تان را درک خواهد کرد. در نتیجه، هم قدرت سئو سایت‌تان را افزایش می‌دهد و هم امکان دارد در نتایج جستجو با ظاهر متفاوتی به کاربران نشان داده شوید. مثلاً تصویر پایین را مشاهده کنید:

در واقع این ستاره‌ها که با اسم «Rich Snippet» شناخته می‌شوند، نتیجه اضافه شدن کدهای اسکیما به سایت است. حالا بعد از همه این‌ها، اگر شما بخواهید با اضافه کردن کدهای اسکیمای اشتباه به سایت گوگل را فریب بدهید، احتمالاً باید منتظر پنالتی باشید!

چطور از پنالتی در اثر کدهای اسکیمای اشتباه جلوگیری کنیم؟

به احتمال زیاد شما هم مثل من اصلا نمی‌دانید چطور می‌شود به کمک کدهای اسکیمای اشتباه گوگل را گول زد؛ بنابراین، به چنین تکنیکی فکر هم نمی‌کنید. اما خب مشکل اینجاست که اگر به اشتباه هم دچار این خطا شوید، ممکن است گوگل سایت‌تان را پنالتی کند. بنابراین برای جلوگیری از پنالتی شدن در اثر اسکیماها اشتباه، اسکیماگذاری سایت را به یک متخصص واقعا خبره بسپارید.

 سوء استفاده از کدهای اسکیما

نکته: اگر سایت‌ خود را با سایت ساز یا فروشگاه ساز پرتال ساخته‌اید، نگران نباشید چون وب سایتتان به‌طور پیش‌فرض اسکیماگذاری شده و این کدها کاملاً استاندارد هستند.

چطور پنالتی گوگل را از بین ببریم؟

خب، تا اینجا با مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل پنالتی گوگل آشنا شدیم؛ اما بعد از همه این موارد، اگر به دلایل بالا یا سایر دلایل، گوگل سایت شما را جریمه کرد و متوجه کاهش ترافیک شدید، چه باید بکنید تا دوباره در نتایج جستجو دیده شوید؟

۱_ مشکل را رفع کنید

اولین قدم، تشخیص مشکل و رفع آن است. طبق تجربه، رایج‌ترین دلایل پنالتی شدن سایت‌ها در سطح وب فارسی، ابتدا خرید و ساخت بک لینک نامناسب و در درجه دوم، برخورد سایت با مشکلات امنیتی است. بنابراین، ابتدا این 2 موضوع را بررسی کنید و سپس به سراغ بقیه نکات بروید که پیش‌تر گفته‌شد. در هر حال بعد از پیدا کردن مشکل، باید آن را رفع کرده و در راستای رفع پنالتی گوگل اقدام کنید.

  • این یعنی اگر سایت‌تان به دلیل وجود بک لینک‌های بی‌ارزش پنالتی شده، لینک‌ها را از طریق گوگل سرچ کنسول دیسوو کنید.
  • اگر به دلیل محتواهای بی‌ارزش پنالتی شده‌اید، محتواها را با محتواهای باکیفیت جایگزین کنید.
  • اگر به دلایل امنیتی به مشکل خورده‌اید، سریعا نسخه بکاپ را بازگردانده و امنیت را تأمین کنید.

در ضمن، اگر در بخش Manual Action سرچ کنسول، گوگل پنالتی شدن سایت‌تان را به شما خبر داده بود، حتماً بعد از رفع مشکل دکمه fix را بزنید تا گوگل متوجه شود.

۲_ نقش بازی کنید!

در قدم دوم تشخیص پنالتی گوگل، باید برای مدتی نقش بازی کنید! یعنی چه؟ یعنی خودتان را به‌عنوان یک سایت بسیار معتبر و خوب نشان دهید تا گوگل به مرور پنالتی را از سایت‌تان بردارد.

به‌عنوان مثال:

  • تا مدت زیادی یا بک لینک نخرید.
  • صرفاً لینک‌های به شدت ارزشمند برای سایت بسازید.
  • روی تولید محتوا تمرکز کنید.
نکته: گوگل به دنبال محتوای به‌روز و دقیق است. پس، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در این زمینه انحجام دهید، این است که محتواهای قدیمی را بررسی کرده و برنامه‌ریزی کنید که محتوای خود را به‌طور منظم به‌روزرسانی کنید تا در نظر گوگل خوش‌نام باقی بمانید.
  • سعی کنید با برندسازی و تبلیغات، مخاطبان را به سایت بکشانید. ارزیابی‌های سئو باید بخشی از استراتژی بازاریابی منظم شما باشند.

مقاله مرتبط: انواع بازاریابی اثربخش و تاثیرگذار

به این ترتیب سرعت خارج شدن سایت از پنالتی را بالا می‌برید.

بهبود ترافیک

۳_ به‌روزرسانی‌های اخیر الگوریتم را بررسی کنید

برای بررسی این موضوع که جریمه گوگل، الگوریتمی است یا خیر، باید وارد داشبورد گوگل آنالیتیکس خود شوید و تاریخ‌های کاهش ترافیک قابل توجه را با تاریخ‌های به‌روزرسانی الگوریتم گوگل مقایسه کنید. اگر کاهش ترافیک شما همزمان با یک به‌روزرسانی شناخته‌شده الگوریتمی رخ داده باشد، احتمالاً به دلیل جریمه گوگل است.

بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم های گوگل

چه زمانی سایت شما از جریمه گوگل خارج می‌شود؟

فرایند بهبود از جریمه گوگل می‌تواند بین ۱۰ تا ۳۰ روز طول بکشد. با این حال، این مدت به عواملی مانند سرعت رفع مشکل، ارسال درخواست بازبینی و پذیرش آن توسط گوگل بستگی دارد. زمان بهبود برای جریمه‌های الگوریتمی معمولاً طولانی‌تر است؛ حتی برخی شرکت‌ها گزارش داده‌اند که اثرات آن تا دو سال ادامه داشته است. با این حال، اکثر وب‌سایت‌ها می‌توانند انتظار یک دوره بهبود شش‌ماهه را داشته باشند.

مطالعات بیشتر: 7روش فوق‌ العاده برای بهبود سئو سایت

نکته: از دست دادن رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو همیشه به این معنی پنالتی گوگل نیست. از آنجایی نحوه رتبه‌بندی سایت‌ها توسط گوگل به طور مداوم در حال تغییر است، ممکن است سایر موارد در این موضوع دخیل باشند و نیاز به بهبود روش‌های بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) داشته باشید

هیچ وقت قوانین گوگل را زیر پا نگذارید

به عنوان کلام آخر، یادتان باشد که گوگل در این چند سال اخیر نسبت به قبل بسیار هوشمندتر شده و البته نشان داده که به سرعت در حال پیشرفت است. بنابراین، پیشنهاد می‌شود به جای تمرکز روی تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، به فکر بهینه کردن سایت‌تان با تکنیک‌های واقعی و ارزشمند باشید. به عبارتی با توجه به هوشمندتر شدن گوگل بهتر است به جای اتکا به روش‌های نادرست، روی روش‌های درست و بهبود کیفیت سایت خود تمرکز کنید.

خب دوستان به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با دلایل جریمه گوگل آشنا شده و در نهایت یاد گرفتیم چطور می‌توانیم از پنالتی گوگل خارج شویم. در نهایت اگر تکنیک سئو خاصی در سایت تان استفاده می‌کنید که نگرانید مبادا باعث پنالتی شدن‌تان شود، آن را در بخش نظرات توضیح دهید تا در مورد اجرا کردن و نکردنش راهنمایی‌تان کنیم. اگر سؤالی نیز در مورد طراحی سایت دارید، با شماره 02191003383داخلی 2 تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

سؤالات متداول

  • پنالتی گوگل چیست و چگونه اعمال می‌شود؟

پنالتی گوگل مشکلی جدی است که می‌تواند به کاهش شدید رتبه و ترافیک سایت منجر شود. این جریمه، مجازاتی است که به دلیل نقض دستورالعمل‌های گوگل، مانند استفاده از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه، به وب‌سایت‌ها اعمال می‌شود. این مجازات‌ها می‌توانند به‌صورت دستی یا الگوریتمی باشند. 

  • چگونه بفهمید سایت ما پنالتی شده است؟

با استفاده از گوگل سرچ کنسول به واسطه گزارش پنالتی، می‌توانید به این موضوع پی ببرید؛ اما گاهی‌اوقات گزارشی به سئوکار داده نمی‌شود؛ در چنین شرایطی، بررسی آمار ترافیک سایت تنها راه است.

  • رایج‌ترین دلایل پنالتی شدن در گوگل چیست؟

بک‌لینک‌های بی‌کیفیت، تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)، محتوای مخفی یا لینک‌های پنهان، تبادل لینک‌های غیرطبیعی و... از  رایج‌ترین دلایل پنالتی شدن در گوگل هستند.

  • چگونه می‌توانید از پنالتی گوگل جلوگیری کنید؟

تولید محتوای با کیفیت، ساخت بک‌لینک‌های طبیعی، اجتناب از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه و بهینه‌سازی تجربه کاربری از مواردی است که با استفاده از آن‌ها می‌توان از پنالتی گوگل جلوگیری کرد.

  • چه مدت طول می‌کشد تا پنالتی گوگل رفع شود؟

بسته به شدت مشکل، نوع جریمه و اقدامات انجام شده، این فرآیند ممکن است 10 تا 30 روز طول بکشد. این زمان برای جریمه‌های الگوریتمی معمولاً طولانی‌تر است.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

مثل همیشه آموزنده بود

بسیار عالی و خوب بود

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2