💥 دوره جدید و رایگان آکادمی پرتال: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی 💥

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ چه کاربردی دارد؟

برای صاحبان آنلاین شاپ و فروشگاه‌ها به منظور شناسایی دقیق معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی، یک شناسه یکتا حافظه مالیاتی ایجاد می‌شود. اشخاص یا شرکت‌ها برای ثبت اطلاعات مالیاتی و انجام امور مربوط به مالیات از این شناسه منحصر به فرد استفاده می‌کنند.
در این مقاله می‌خوانید:

یکی از سؤالات پرتکرار صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی در پرتال مربوط به شناسه یکتای مالیاتی و نحوه دریافت کد یکتای حافظه مالیاتی است. اگر برای ثبت نام در سامانه مالیاتی نیاز به کمک دارید، یا اطلاعات کمی در خصوص مدارک و مراحل دریافت شناسه یکتا دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

در این مقاله از پرتال یکی از مباحث پرکاربرد مالیاتی یعنی شناسه حافظه مالیاتی را به شما معرفی می‌کنیم. وبلاگ پرتال را دنبال کنید تا اطلاعات کاربردی و مفیدی در خصوص مالیات فروشگاه اینترنتی یا افزایش فروش کسب و کارتان به دست آورید.

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، کد یکتا یا شناسه یکتا دارای 6 رقم منحصر به فرد است. هر فرد حقیقی یا حقوقی در سامانه مودیان با این شناسه معرفی می‌شود. شناسه یکتا توسط سازمان امور مالیاتی کشور صادر شده و نقش اساسی در پیگیری امور و دسترسی به خدمات مالیاتی دارد.

هر شرکت یا فرد حقیقی برای ثبت اطلاعات مالیاتی مثل اظهارنامه مالیاتی و پیگیری خرید و فروش در سامانه مالیات نیاز به دریافت این کد دارد. هر صورت‌حساب مالی الکترونیک شما یک شناسه منحصر به فرد 22 کاراکتری دارد. شش رقم این 22 کاراکتر مربوط به شناسه یکتای شرکت یا شخص است.

نکته: شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای دسترسی به امور سامانه الکترونیکی مالیاتی ضروری است.

اهمیت داشتن شناسه یکتا حافظه مالیاتی

هر فرد یا شرکت که وظیفه پرداخت مالیات را برعهده دارد، باید شناسه یکتا دریافت کند. با استفاده از این شناسه می‌توانید:

  • صورت حساب‌های الکترونیکی شرکت یا کسب و کار را ثبت کنید. به ازای هر خرید و فروش در سامانه مالیات یک صورت حساب ثبت و از طریق شناسه آن را پیگیری می‌کنید.
  • اطلاعات مالیاتی خودتان را بین سازمان امور مالیاتی و سامانه مودیان رد و بدل کنید.
  • شناسه یکتا باعث شناسایی مودیان حقیقی و حقوقی می‌شود.
  • امکان پرداخت مالیات، ارسال صورت‌حساب، اصلاح یا ابطال صورت‌حساب و اطلاع از میزان مالیات توسط این شناسه امکان پذیر است.
  • سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس این شناسه، تراکنش‌های مالیاتی شما را بررسی کرده و نظارت دقیق‌تری بر درآمد، معافیت و مالیات‌های پرداختی شما دارد.
  • با شناسه یکتا، اطلاعات مالیاتی هر شرکت یا فروشگاه به صورت دقیق در سیستم ثبت و قابل پیگیری است.
  • شناسه یکتا باعث کاهش تخلفات مالی شرکت‌ها و اشخاص می‌شود.
  • سرعت و دقت انتقال اطلاعات بین سامانه مودیان و سازمان امور مالیاتی افزایش پیدا می‌کند.

چطور فایل گواهی امضای الکترونیک CSR دریافت کنیم؟

برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی ابتدا باید گواهی امضای دیجیتال خودتان را از فایل CSR دریافت کنید. برای این کار درخواست خودتان را در سامانه مرکز صدور گواهی الکترونیکی ثبت و توکن امضای الکترونیکی را از دفاتر پیشخوان دولت بگیرید.

همچنین، با استفاده از نرم افزارهای حسابداری مخصوص می‌توانید فایل امضای CSR ایجاد کنید.

آموزش دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

ابتدا به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید. در این سامانه می‌توانید درخواست دریافت شناسه را ثبت کنید. برای ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی می‌توانید این سه گزینه را انتخاب کنید:

  • دریافت اطلاعات کاربری (افرادی که هنوز ثبت نام نکردند).
  • ورود به درگاه ملی (با استفاده از شناسه ملی و کلمه عبور)
  • ورود از طریق دولت من

ورود به درگاه اداره مالیات کشور

مراحل دریافت شناسه یکتای مالیاتی برای اشخاص حقوقی با حقیقی متفاوت است. به همین خاطر نحوه دریافت شناسه برای شخص حقیقی و حقوقی را به صورت جداگانه توضیح می‌دهیم.

دریافت شناسه یکتا برای اشخاص حقیقی

اگر به عنوان یک شخص حقیقی قصد دریافت شناسه یکتا دارید، این مراحل را طی کنید:

1- با وارد کردن اطلاعات، وارد سامانه امور مالیاتی شوید.

2- از بخش داشبورد گزینه “ورود به کارپوشه” را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه ورود به کارپوشه

3- در این بخش تمام پرونده‌های مالیاتی شرکت قرار گرفته است. برای دریافت شناسه یکتا، یکی از پرونده‌های موجود را انتخاب کرده و گزینه “ورود به پرونده” را بزنید.

صفحه بررسی پرونده های مالیاتی

4- از منوی سمت راست صفحه منوی عضویت و سپس گزینه “شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی” را بزنید.

انتخاب گزینه شناسه یکتا حافظه مالیاتی

5- دکمه “دریافت / فعالسازی شناسه یکتا حافظه مالیاتی” را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه فعال سازی شناسه یکتا حافظه مالیاتی

6- در اولین مرحله باید نحوه ارسال صورتحساب به سازمان امور مالیاتی را انتخاب کنید. اشخاص حقیقی می‌توانند گزینه “توسط مودی” را انتخاب کنند.

انتخاب نحوه ارسال صورتحساب

7- فایل کلید عمومی (public key) دریافتی خود را در این بخش بارگذاری کنید. بعد از دریافت فایل CSR امضا از سامانه صدور گواهی الکترونیکی، می‌توانید کلیدهای عمومی و خصوصی امضا را دریافت کنید. در این مرحله باید کلید عمومی امضای خودتان را وارد کنید.

بارگذاری فایل کلیدهای عمومی

8- در مرحله بعدی اطلاعات مربوط به کد پستی و آدرس نمایش داده می‌شود. آدرس مورد نظر را انتخاب و گزینه بعدی را بزنید.

وارد کردن آدرس و کد پستی

9- در این بخش می‌توانید اطلاعات حافظه مالیاتی و مشخصات پایانه‌های فروشگاهی مثل نرم افزار حسابداری را وارد کنید و گزینه بعدی را بزنید. پر کردن این مرحله برای مودیان مالیاتی الزامی نیست!

وارد کردن اطلاعات پایانه های فروشگاهی

10- در این مرحله اگر اطلاعات وارد شده مورد تأیید شما بود، گزینه اتمام را بزنید.

انتخاب گزینه اتمام

11- در انتها یک شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای شما نمایش داده می‌شود. این شناسه همان کد مالیاتی شما است که باید آن را یادداشت کنید. حواستان باشد که شناسه یکتا یک شناسه منحصر به فرد برای اشخاص حقیقی و حقوقی است. این کد را در اختیار افراد دیگری قرار ندهید.

دریفات شناسه یکتای حافظه مالیاتی

دریافت شناسه یکتا برای اشخاص حقوقی

اگر قرار است به عنوان یک شخص حقوقی در سامانه مالیاتی کشور معرفی شوید، این مراحل را طی کنید:

1- وارد سامانه my.tax.gov.ir شوید. نام کاربری و رمز عبور خود را بزنید.

2- از داشبورد، گزینه “ورود به کارپوشه” را انتخاب کنید.

3- پرونده‌ مالیاتی مورد نظر را انتخاب کرده و گزینه “ورود به پرونده” را بزنید.

4- از منوی راست صفحه گزینه عضویت و سپس “شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی” را بزنید.

5- از سمت چپ صفحه باز شده دکمه “دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی” را بزنید.

6- روش ارسال صورتحساب الکترونیک را انتخاب کنید و گزینه بعدی را بزنید. گزینه دوم و سوم برای اشخاص حقوقی است.

7- در بخش بعدی باید شرکت معتمد / سامانه دولتی را انتخاب کنید و گزینه بعدی را بزنید. در این مرحله اگر نیاز به وارد کردن کلید عمومی بود، گواهی امضای دیجیتال خود را بارگذاری کنید.

8- اطلاعات مربوط به کد پستی و آدرس نمایش داده شده را انتخاب کنید و گزینه بعدی را بزنید. اگر کسب و کار شما چند شعبه داشته باشد، در این بخش باید اطلاعات پستی و آدرس همه آن‌ها قرار بگیرد.

9- در این مرحله، اطلاعات دستگاه کارتخوان را وارد کنید. اگر دستگاه پوز ندارید، گزینه بعدی را بزنید.

10- در بخش بعدی اطلاعات حافظه مالیاتی و مشخصات پایانه‌های فروشگاهی مثل نرم افزار حسابداری را وارد کنید.

11- در صورت صحت اطلاعات، گزینه اتمام را انتخاب کنید.

12- در مرحله آخر شناسه یکتا حافظه مالیاتی شما به عنوان شخص حقوقی صادر می‌شود. این شناسه را در جای امن نگهداری کنید.

با استفاده از این شناسه می‌توانید صورت‌حساب الکترونیکی کسب و کارتان را به سامانه مودیان ارسال کنید.

نکته: مراحل ثبت نام افرادی که در بخش “تعیین نحوه ارسال صورت‌حساب” گزینه “دوم” را انتخاب می‌کنند با مراحل کسانی که گزینه “سوم” را انتخاب کردند، متفاوت است.

انتخاب نحوه ارسال برای افراد دیگر

شرایط غیرفعال سازی شناسه یکتای مالیاتی

در صورتی که شناسه‌ی یکتای مالیاتی شما مفقود شده یا در اختیار افراد دیگر قرار گرفته، می‌توانید درخواست غیرفعال سازی شناسه را ثبت کنید. امکان غیرفعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی به روش حضوری (مراجعه به اداره مالیات محل سکونت) و غیر حضوری وجود دارد.

در روش غیر حضوری و آنلاین، شرکت معتمد یا مودی مالیاتی باید این مراحل را طی کنید:

1- وارد سامانه مودیان مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir شوید.

2- بعد از ورود به سامانه، پرونده مالیاتی مرتبط با شناسه یکتا را انتخاب کنید.

3- در بخش شناسه یکتا گزینه “غیرفعال سازی” یا ضربدر را بزنید.

4- عملیات غیرفعال سازی شناسه را تأیید کنید.

5- بعد از انجام پروسه غیرفعال سازی، شناسه یکتای حافظه مالیاتی شما به هیچ پرونده مالیاتی اختصاص داده نمی‌شود. تا زمان درخواست مجدد، شناسه شما غیرفعال می‌ماند. این مورد بعد از فوت مودی مالیاتی هم لازم الاجرا است.

نکته: بعد از غیرفعال سازی شناسه، ابزار پرداختی که به آن متصل هستید به یک شناسه حافظه مالیاتی دیگر متصل می‌شود.

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات

بعد از دریافت شناسه یکتای مالیاتی، باید شناسه کالاها و خدمات قابل ارائه خودتان را دریافت کنید. به طور کلی شناسه کالا و خدمات به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم بندی می‌شود. در حال حاضر طبق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور نیازی به استفاده از شناسه اختصاصی کالا و خدمات ندارید. اما دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات ضروری است.

برای دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات سه راه متفاوت دارید:

1- دریافت شناسه کالا و خدمات از سامانه امور مالیاتی

ابتدا به آدرس stuffid.tax.gov.ir مراجعه کنید. سپس فایل شناسه کالا یا خدمات و فرمت فایل دریافتی را تعیین کنید. بعد از وارد کردن کد کلمه امنیتی، فایل مورد نظر را دانلود کنید. در صورتی که شناسه کالا یا خدمات مورد نظر شما در این سامانه وجود نداشت، از روش دوم استفاده کنید.

دریافت فایل شناسه کالا و خدمات از سامانه مالیاتی

2- دریافت شناسه کالا و خدمات از سامانه جامع تجارت

دومین روش برای دریافت شناسه کالا و خدمات ورود به سامانه www.ntsw.ir است. برای ورود به سایت باید ثبت نام کنید. پس از آن با ورود به حساب کاربری، می‌توانید شناسه کالا یا خدمات مورد نظرتان را ایجاد کنید.

دریافت شناسه کالا و خدمات از سامانه جامعه تجارت

3- دریافت شناسه کالا و خدمات از فایل اکسل

سازمان امور مالیاتی یک فایل اکسل با بیش از 550000 کالا و خدمات ایجاد کرده است. در این فایل می‌توانید نام کالا یا خدمات مورد نظر را جستجو کرده و شناسه کالا و خدمات خودتان را پیدا کنید.

در مورد شناسه یکتا بدانید!

شناسه یکتای حافظه مالیاتی یک کد منحصر به فرد 6 رقمی مربوط به یک شخص حقیقی یا حقوقی است. هر کسب و کار اینترنتی مثل فروشگاه‌های اینترنتی برای ثبت صورت‌حساب الکترونیکی یا انجام امور مالیاتی نیاز به دریافت این کد منحصر به فرد دارند.

اگر کسب و کار شما مشمول مالیات می‌شود، در اسرع وقت نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان و دریافت شناسه مالیاتی خود اقدام کنید. در این مقاله به صورت کامل نحوه ثبت نام و دریافت شناسه مالیاتی را توضیح دادیم.

اگر سؤال یا نظری در خصوص شناسه یکتای مالیاتی دارید یا در زمان دریافت شناسه دچار مشکل شدید، در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید. همچنین، موضوعات مالیاتی که دوست دارید در مقالات بعدی پرتال به آن بپردازیم را در بخش دیدگاه به ما بگویید. موضوعی که بیشترین درخواست را داشته باشد، مقاله بعدی وبلاگ ما خواهد بود. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

سؤالات متداول

  • شناسه یکتا مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی یک شناسه 6 رقمی است که توسط سازمان امور مالیات کشور برای هر مودی صادر می‌شود. با استفاده از این شناسه می‌توانید امور مربوط به مالیات کسب و کارتان را انجام دهید.

  • چه کسانی باید شناسه یکتای حافظه مالیاتی دریافت کنند؟

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که وظیفه ارسال صورتحساب به سامانه مودیان را دارند، باید شناسه یکتا دریافت کنند. همچنین، کسب و کارهای الکترونیکی مثل فروشگاه‌های آنلاین برای صدور صورت حساب الکترونیکی و پرداخت مالیات نیاز به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی دارند.

  • شناسه منحصر به فرد مالیاتی همان شناسه یکتای مالیاتی است؟

شناسه یکتای مالیاتی یک کد 6 رقمی مربوط به یک شخص حقیقی یا حقوقی است. اما شناسه منحصر به فرد مالیاتی یک شناسه 22 کاراکتر است که برای هر صورتحساب به صورت جداگانه تولید می‌شود. 6 رقم از این 22 کاراکتر مربوط به شناسه یکتای هر مودی است. اداره مالیات از روی این 6 رقم یکتا متوجه می‌شود که هر صورتحساب مربوط به کدام مودی است.

  • چطور می‌توانم شناسه یکتای حافظه مالیاتی بگیرم؟

نحوه دریافت شناسه یکتای مالیاتی بسیار ساده است. برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی باید به سایت my.tax.gov.ir مراجعه کنید. سپس طبق آموزش مرحله به مرحله‌ای که در مقاله گفتیم پیش بروید و شناسه را در جای امن نگهداری کنید.

  • کد یکتا چه کاربردی دارد؟

کد یکتای مالیاتی برای ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی، صدور و مدیریت صورت حساب در سامانه مالیات، پرداخت مالیات و اصلاح صورتحساب در سامانه مالیات کل کشور ضروری است.

  • قبل از دریافت شناسه یکتا مالیاتی به چه فایلی نیاز داریم؟

برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی نیاز به گواهی امضای دیجیتال با فایل CSR دارید. با در دست داشتن فایل گواهی امضا و کلیدهای عمومی و خصوصی امضا می‌توانید در سامانه مالیاتی شناسه دریافت کنید.


دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2