طبق آماری که مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعلام کرده، در سال 1399 در مجموع 3 میلیارد و 155 میلیون و 885 هزار و 586 معامله اینترنتی در کشور انجام شده. چند تا از این معاملهها را شما انجام دادید و چقدر از طریق تجارت الکترونیک پول درآوردهاید؟ اگر هنوز نتوانستید از اینترنت کسب درآمد کنید باید بدانید که بازار بزرگ و پرسودی را از دست دادهاید.
همینالان تعداد زیادی کسب و کار بزرگ و کوچک اینترنتی هستند که درآمدهای بالایی از فروش اینترنتی دارند. جالب این جاست که خیلی از این کسب و کارها فقط بهصورت آنلاین فعالیت میکنند و فروش فیزیکی و سنتی ندارند. اگر هنوز از خودتان میپرسید که چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشم، در ادامه به شما چندین دلیل قانعکننده برای ساخت فروشگاه اینترنتی میدهیم.
چه دلیلی دارد سایت فروشگاهی راهاندازی کنم؟
خیلی از افراد را دیدهام که میگویند من همین الان هم درآمد خوبی از کسب و کار سنتی خودم دارم و نیازی به فعالیت در اینترنت ندارم. خیلی از کسب و کارهای سنتی دیگر هم همین فکر را میکردند اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که باید در اینترنت هم حضور داشته باشند. شاید تا الان خیلی ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی را احساس نکرده باشید، اما خرید اینترنتی روزبهروز بیشتر میشود و در آینده حتماً به سایت فروشگاهی نیاز پیدا میکنید.
به همین دلیل از الان باید به فکر تأسیس فروشگاه اینترنتی باشید. هر چه زودتر سایت فروشگاهی خودتان را راهاندازی کنید، زودتر هم به درآمد میرسید. شاید درآمد شما از سایت بهقدری زیاد شود که دیگر نیازی به فروشگاه فیزیکی نداشته باشید و آن را تعطیل کنید. دلایل مختلفی برای راهاندازی سایت فروشگاهی وجود دارد که چند تا از آنها را در ادامه ذکر کردهایم:
1- فروش محصول به همه نقاط ایران
بدون شک یکی از مهمترین دلایل برای ساخت فروشگاه در اینترنت این است که میتوانید محصولات خودتان را بدون محدودیت جغرافیایی بفروشید. یک فروشگاه فیزیکی فقط میتواند از مناطق اطرافش مشتری داشته باشد، اما سایت فروشگاهی هیچ محدودیتی ندارد و مشتری از دورترین نقاط کشور هم میتواند از شما خرید کند.
چرا این مورد اینقدر اهمیت دارد؟ چون برداشته شدن محدودیت فیزیکی کسب و کار شما، بهراحتی مشتریانتان را چندین برابر میکند. مردم از مناطق دور و نزدیک و حتی از روستاها و شهرهای کوچک کالاهای شما را میخرند. به این ترتیب در مدت کوتاهی کسب و کار شما رشد چشمگیری خواهد داشت و درآمدتان هم بیشتر میشود.
2- هزینههای بسیار پایین فروشگاه اینترنتی
تا اسم مغازه میآید اولین چیزی که به ذهن ما میرسد هزینه بسیار زیاد کرایه مغازه است. همین الان اگر بخواهید در یک خیابان خلوت مغازه بگیرید باید چندین میلیون تومان پول پیش بدهید و ماهانه هم اجاره پرداخت کنید. حتی اگر درآمدی هم نداشته باشید بازهم باید ماهانه هزینه اجاره و قبوض مغازه را پرداخت کنید.
تازه اگر بخواهید شاگرد و فروشنده هم بگیرید حقوق او را هم باید سر ماه بپردازید. فروشگاه فیزیکی هزینههای ریز و درشت زیادی دارد و خیلیها از پس این هزینهها برنمیآیند. به همین دلیل بعد از مدتی با کلی ضرر مغازه را جمع میکنند. فروشگاه اینترنتی اینطور نیست و هزینه راهاندازی آن خیلی کمتر از فروشگاه فیزیکی است.
در ضمن سایت فروشگاهی هزینههای جانبی مثل دکوراسیون، تعمیرات و تابلو را ندارد. شما با هزینهای حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان میتوانید یک سایت فروشگاهی کامل و با تمام امکانات داشته باشید. پیشنهاد میکنم نگاهی به صفحه تعرفه طراحی سایت بیندازید. شما میتوانید با توجه به بودجه خودتان یک پکیج را برای طراحی سایت فروشگاهی انتخاب کنید و در کمترین زمان ممکن سایت خودتان را بسازید.
روشهای مختلفی برای طراحی سایت فروشگاهی وجود دارد، اما فروشگاه ساز پرتال بدون شک راحتترین و بهصرفهترین راه برای طراحی سایت اینترنتی است. پرتال به دانش فنی نیاز ندارد و خودتان بدون کدنویسی میتوانید یک سایت اینترنتی بسازید. علاوه بر این پرتال پشتیبانی دائمی و رایگان دارد. پس هروقت مشکلی داشتید فقط کافی است با پشتیبانی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.
3- تعطیل نشدن فروشگاه اینترنتی
از زمانی که کرونا آمده تعطیلی مغازهها و فروشگاهها هم کاملاً عادی شده. تا بازار کاسبان میخواهد کمی رونق بگیرد و بهتر شود، موج جدیدی از کرونا میآید و دوباره مدتی باید مغازه را تعطیل کنند. نکته مهم این است که در چنین شرایطی فقط فروشگاههای فیزیکی تعطیل میشوند و فروشگاههای آنلاین همچنان باز هستند، تازه مشتریانشان هم بیشتر از قبل میشود. فروشگاه اینترنتی هیچوقت تعطیل نمیشود و 24 ساعته باز است.
به همین دلیل هم درآمد یک سایت فروشگاهی 24 ساعته است و هرگز متوقف نمیشود. وقتی فروشگاه اینترنتی داشته باشید، روز تعطیل با روزهای عادی تفاوتی ندارد. در تعطیلات عید، تعطیلات محرم و صفر و هر روز تعطیل دیگری سایت فروشگاهی مشتری و درآمد دارد. پس نتیجه میگیریم که یکی از دلایل راهاندازی فروشگاه اینترنتی این است که درآمدش پایدار و همیشگی است.
4- دسترسی راحت مشتری به فروشگاه اینترنتی
مشتری برای رفتن به مغازه باید زمان زیادی را در ترافیک و شلوغی خیابان تلف کند، اما با چند کلیک ساده میتواند همان محصول را از اینترنت بخرد. همین موضوع باعث شده است که خیلی از مردم خریدهای خود را از اینترنت انجام دهند. چون خرید اینترنتی ساده و سریع است.
به همین دلیل باید شما هم در اینترنت حضور داشته باشید تا این مشتریان را از دست ندهید. علاوه بر این وقتی فروشگاه اینترنتی راهاندازی کنید، همیشه جلوی چشم مشتریان هستید. مثلاً فرض کنید یک تخفیف ویژه روی محصولات فروشگاه گذاشتید. اگر فقط مغازه داشته باشید، مردم و مشتریانی که از جلوی مغازه رد میشوند تخفیف شما را میبینند. مشتریان زیادی هستند که ممکن است به تخفیف شما علاقه داشته باشند، اما چون از کنار مغازه نگذشتهاند متوجه تخفیف نمیشوند.
حالا اگر فروشگاه اینترنتی داشته باشید مشتریان شما هرچند وقت یکبار سایت فروشگاه را چک میکنند. به این ترتیب اگر تخفیفی قرار دهید، سریع متوجه میشوند و خرید میکنند. علاوه بر این راههای زیادی مثل ایمیل و پیامک وجود دارد که با آن میتوانید مشتریان را از تخفیف کالاها در سایت فروشگاهی خودتان آگاه کنید.
5- کنترل بدون دردسر و عدم ازدحام جمعیت
شاید برای شما هم پیشآمده باشد که در زمان خاصی مثلاً نزدیکی ایام عید، مشتریان زیادی داشته باشید و در مغازه جای سوزن انداختن نباشد. در این شرایط رسیدگی به مشتریان خیلی سخت است و از طرف دیگر مشتریان هم ناراضی میشوند. حتی ممکن است مغازه شما را ترک کنند و به مغازه دیگری بروند. همچنین مشتریان وقتی میبینند مغازه شما حسابی شلوغ است، اصلاً وارد نمیشوند و به مغازه دیگری میروند.
سایت فروشگاهی دیگر این دردسرها را ندارد و حتی هزاران مشتری میتوانند بهصورت همزمان از آن خرید کنند. تازه شما هم لازم نیست کاری انجام دهید و فقط روی مبل نشستهاید و خرید مشتریان را تماشا میکنید.
6- پیداکردن مشتریان در اینترنت راحتتر است
یک مغازه فیزیکی راههای محدودی برای تبلیغات و جذب مشتری دارد. معمولاً مغازهها فقط از طریق بنر، تراکت و تبلیغات محیطی میتوانند مشتری جذب کنند. در مقاله «روش های تبلیغ مغازه برای افزایش فروش چیست؟» راههای مختلف تبلیغ مغازه را توضیح دادیم که حتماً به دردتان میخورد.
فروشگاه اینترنتی اینطور نیست و دهها روش برای تبلیغات و جذب مشتری برای آن وجود دارد. از طرف دیگر چون تبلیغات اینترنتی هدفمند هستند، تأثیر بیشتری دارند. علاوه بر این، هزینه تبلیغات در اینترنت خیلی کمتر از تبلیغات محیطی و فیزیکی است. اگر میخواهید با روشهای تبلیغ سایت و فروشگاهی اینترنتی آشنا شوید، حتماً مقاله «چطور سایت یا فروشگاه اینترنتی را تبلیغ کنیم؟» را مطالعه کنید.
مزایای راهاندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟
حالا که از دلایل راهاندازی فروشگاه اینترنتی گفتیم بهتر است کمی هم در مورد مزایایی که سایت فروشگاهی دارد صحبت کنیم. فروشگاه اینترنتی مزیتهای زیادی دارد که باعث شده خیلی از کسب و کارهای سنتی و فیزیکی، سایت اینترنت هم داشته باشند. بهطورکلی بعضی از مهمترین مزیتهای یک فروشگاه اینترنتی را میتوان موارد زیر دانست.
1- فروشگاه اینترنتی ریسک کمتری دارد
همانطور که تأسیس مغازه هزینه بالایی دارد قطعاً ریسک بیشتری هم خواهد داشت. اگر خدایی نکرده مغازه شما مشتری زیادی نداشته باشد و کاسبیتان نگیرد، چندین میلیون تومان در عرض چند ماه ضرر میکنید. تازه محصولاتی که خریدهاید هم روی دستتان مانده و باید زیر قیمت یا حتی با ضرر آنها را بفروشید.
در مورد فروشگاه اینترنتی چنین چیزی وجود ندارد و اگر هم کاسبیتان جواب ندهد، نهایتاً 1 یا 2 میلیون تومان ضرر میکنید. تازه برای شروع فروشگاه اینترنتی نیازی به خرید تعداد زیادی محصول نیست. پس اگر فروشگاهتان را جمع کردید کالایی روی دستتان نمیماند که بخواهید آن را با ضرر بفروشید.
2- مشتری میتواند محصولات را بهراحتی پیدا کند
یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که شما میتوانید 1000 نوع محصول داشته باشید و مشتری بهراحتی و با چند کلیک کالای موردنظر خود را پیدا کند. یک فروشگاه فیزیکی یا مغازه که 100 نوع محصول داشته باشد قطعاً برای راهنمایی مشتری به مشکل میخورد. به همین دلیل تمام فروشگاههای بزرگ مثل هایپرمارکتها چندین نفر را استخدام میکنند که مشتری را برای پیداکردن محصول راهنمایی کنند.
سایت فروشگاهی این امکان را به مشتری میدهد که با جستجوی اسم محصول، بهراحتی کالا را در فروشگاه پیدا کند و آن را بخرد. همین مسئله سرعت خرید مشتریان را بالا میبرد و دردسر کمتری هم برای آنها دارد. در نهایت لازم نیست برای راهنمایی کردن مشتری انرژی و وقت زیادی را صرف کنید.
3- مدیریت فروشگاه اینترنتی از هر کجای دنیا
فرض کنید بخواهید 2 یا 3 روز به مسافرت بروید. در این شرایط اگر مغازه داشته باشید باید آن را ببندید و قطعاً درآمدی هم نخواهید داشت. حالا اگر فروشگاه اینترنتی راهاندازی کنید میتوانید با خیال راحت به مسافرت بروید و در ایام سفر هم درآمد داشته باشید.
فروشگاه اینترنتی را از هرجایی میتوانید مدیریت کنید و اصلاً نیازی نیست در یک مکان ثابت باشید. حتی از خارج کشور و در نقاط دوردست دنیا هم میتوانید به سایت فروشگاهی خودتان رسیدگی کنید و مشتریان هم خریدشان را از شما انجام میدهند.
4- فروشگاه اینترنتی محدودیتی برای تعداد محصول ندارد
به نظر شما در یک مغازه 15 متری میتوان لوازمخانگی بزرگ مثل یخچال و ماشین لباسشویی فروخت؟ اگر هم این کار را انجام دهید نهایتاً 3 یا 4 محصول میتوانید داخل مغازه قرار دهید. یا مثلاً تمام محصولات یک هایپرمارکت بزرگ را میتوان در یک مغازه 30 متری جا داد؟ قطعاً نمیشود چنین کارهایی را انجام داد چون مغازههای فیزیکی محدودیت جا و مکان دارند.
شرایط برای فروشگاههای اینترنتی خیلی فرق میکند. در یک سایت فروشگاهی هیچ محدودیتی برای اضافهکردن محصول نیست و شما میتوانید حتی 1000 یا صدهزار نوع محصول هم در آن قرار دهید. حتی لازم نیست نگران ابعاد و حجم کالاها هم باشید. شما میتوانید محصول را داخل سایت قرار دهید و وقتی مشتری از شما خرید کرد آن را تهیه کنید و برای مشتری بفرستید. با این کار حتی به انبار هم برای اجناس خود نیاز ندارید.
چطور فروشگاه اینترنتی بسازم؟
خب حالا که از دلایل ایجاد فروشگاه اینترنتی و مزایای آن صحبت کردیم وقتش رسیده که روش ساخت آن را هم آموزش دهیم. راههای مختلف و زیادی برای فروش محصول یا خدمات در اینترنت وجود دارد و ما میخواهیم سادهترین و سریعترین روش را به شما معرفی کنیم. سایت ساز پرتال یک سرویس آنلاین ساخت سایت است که به کمک آن میتوانید یک سایت فروشگاهی بسازید.
پرتال چند مزیت عمده دارد که در ادامه تعدادی از آنها را میگوییم:
- پرتال به برنامهنویسی نیازی ندارد
- پرتال 7 روز مهلت تست رایگان دارد
- پرتال چند ویدیو آموزشی تهیه کرده که کار با پنل را به شما نشان میدهد
- پرتال به شما هاست و دامنه هم میدهد و به چیز دیگری احتیاج ندارید
- پرتال از اکثر درگاههای پرداخت ایران پشتیبانی میکند
- پرتال بیش از 50 قالب متنوع و جذاب دارد
- پرتال دارای سرورهای ابری است و سایت شما سه سوته بالا میآید
- پرتال کاملاً ایمن است و هیچ خطری سایت شما را تهدید نمیکند
این موارد تنها بخش کوچکی از مزایای ساخت سایت با پرتال است. در مقاله «35 دلیل برای آنکه پرتال را انتخاب کنید!» تمام ویژگیهای پرتال را گفتیم. دیگر تصمیم با خودتان است که چه روشی را برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی انتخاب کنید. پیشنهاد میکنم امکانات پرتال را با سایر فروشگاه سازها و روشهای ساخت فروشگاه اینترنتی مقایسه کنید تا خودتان متوجه شوید که پرتال چقدر ارزش دارد.
ساخت سایت در پرتال فقط با یک ثبتنام ساده انجام میشود. بعد از این که مشخصات خودتان و اطلاعات فروشگاه را وارد کردید، یک سایت آماده دارید. حالا ویدیوهای داخل پنل را ببینید و سایت فروشگاهی را با سلیقه خودتان تغییر دهید. 7 روز فرصت دارید تا بهصورت رایگان از سایتتان استفاده کنید. بعد از این مدت اگر خواستید، یکی از بستههای پرتال را خریداری کرده و رسماً فروش اینترنتی را شروع میکنید. فروش اینترنتی محصول، کار چندان سختی نیست و در زمان کوتاهی میتوانید محصولتان را در اینترنت بفروشید. پیشنهاد میکنیم برای شروع کار، حتما آموزش کسب درآمد از اینترنت را در آکادمی پرتال مشاهده کنید.
هنوز فروشگاه اینترنتی خودتان را ایجاد نکردهاید؟
در این مقاله تلاش کردیم بهصورت مفصل به این سوال پاسخ دهیم که چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم. دلایلی مختلفی برای آغاز فروش اینترنتی مطرح کردیم، با این وجود مهمترین دلیل برای ایجاد فروشگاه اینترنتی وارد شدن به منبع نامحدود مشتری است. بله، اینترنت مثل یک منطقه است که تعدادی زیادی از مشتریهای بالقوه شما در آنجا حضور دارند. اگر شما هم وارد این منطقه شوید و یک شعبه از کسب و کارتان را در آن ایجاد کنید، قطعا درآمد زیادی به دست میآورید.
راه وارد شدن به دنیای کسب و کار اینترنتی را به شما یاد دادیم. اصلاً نگران نباشید چون تیم پشتیبانی پرتال همیشه در کنار شماست. اگر سوال یا ابهامی در مورد طراحی سایت فروشگاهی دارید همین الان تلفن را بردارید و با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.