دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

چگونه برندسازی کنیم؟ راهنمای جامع برای ساخت برند معروف

چه یک شرکت با امتیاز بالا یا یک فروشگاه ساده در گوشه خیابان باشید، نمی‌توانید مزایای برندسازی را برای کسب و کار خود انکار کنید. یک برند قوی به شما شخصیتی متمایز می‌دهد و باعث ایجاد احساس مثبت در مخاطبان شما می‌شود.
در این مقاله می‌خوانید:

اگر بخواهید نظر مخاطبان را به خودتان جذب کنید تا با شما تعامل داشته باشند نیاز به برند سازی دارید.به طور کلی برندسازی چیزی فراتر از انتخاب لوگو، نام تجاری یا رنگ وب سایت شما است. این عناصر متعدد در کنار هم نشان دهنده هویت کسب و کار شما هستند و محصول یا کسب‌وکار شما را از رقبا متمایز می‌کنند. 

برند نقش حیاتی در کسب‌وکار شما ایفا می‌کند. در نتیجه، ایجاد یک برند محبوب نشان‌دهنده وجهه حرفه‌ای و بی نقص کسب و کار شماست. اگر می‌خواهید برند خود را به یک نام معتبر و محبوب تبدیل کنید، با ما در ادامه همراه باشید. در این مقاله با اصول و تکنیک‌های اثبات‌شده برای برندسازی موفق آشنا می‌شوید و گام‌به‌گام تا رسیدن به برند محبوب خود پیش می‌روید.

برند و برندسازی چیست و چرا مهم است؟

برند یک استراتژی مهم برای کسب‌وکارها است؛ زیرا هویت کسب و کار را ایجاد کرده و آن‌ها را از رقبای خود متمایز می‌کند. این استراتژی به مخاطبان هدف شما کمک می‌کند تا به راحتی محصولات یا خدمات شما را در بین سایر کسب‌وکارها تشخیص دهند. به نوعی موفقیت در برندینگ به استراتژی برندسازی شما بستگی دارد.

به طور کلی برندسازی فرایندی است که در آن هویت، شخصیت و ارزش‌های یک کسب‌وکار یا محصول به مخاطبان منتقل می‌شود. برای ایجاد تصویر قابل اعتماد و ارزشمند از کسب و کار خود در ذهن مخاطب می‌توانید از برندسازی استفاده کنید. به این خاطر که برند قوی باعث افزایش وفاداری مشتریان و امکان رقابت مؤثر در بازار را فراهم می‌کند.

برندسازی می‌تواند نحوه درک مخاطبان از برند شما را تغییر دهد، می‌تواند اهداف کسب‌وکار شما را هدایت کند و ارزش برند را افزایش دهد. اما اگر اشتباه انجام شود یا اصلاً انجام نشود، ممکن است اثر عکس داشته باشد. برندسازی همچنین تجربه ثابتی را برای مشتریان دائمی ایجاد می‌کند و باعث شناخت و آشنایی بیشتر با نام تجاری شما می‌شود.

عدم نیاز بازار به محصول

انواع برندینگ چیست؟

برندینگ (Branding) به کسب و کارها کمک می‌کند تا هویت خودشان را در ذهن مخاطب شکل دهند. اما کسب و کارها با توجه به اهداف و نیازهای خودشان باید از انواع مختلف برندینگ استفاده کنند. در ادامه انواع برندینگ را به صورت خلاصه برایتان توضیح می‌دهیم:

1. برندینگ شرکتی (Corporate Branding): در برندینگ شرکتی، هویت و ارزش‌های کلی یک سازمان اهمیت دارد. شرکت‌ها با استفاده از برندینگ شرکتی می‌توانند در بازار رقابتی اعتماد و وفاداری مشتریان را جلب کنند.

2. برندینگ شخصی (Personal Branding): در برندینگ شخصی به فرآیند ساخت و تقویت تصویر فردی توجه بیشتری می‌شود. این نوع برندینگ برای کارآفرینان، مدیران، اینفلوئنسرها و هر فردی که می‌خواهد در حوزه فعالیت خود متمایز باشد، اهمیت دارد.

3. برندینگ محصول (Product Branding): زمانی که بخواهید برای ایجاد هویت و معرفی محصول خاص برندینگ انجام دهید از این نوع برندینگ استفاده می‌کنید. هدف از برندینگ محصول، ایجاد تمایز و ارزش افزوده برای محصول در ذهن مشتری است.

4. برندینگ خدمات (Service Branding): شرکت‌ها برای ایجاد هویتی مثبت و قابل اعتماد برای خدمات خود از این نوع برندینگ استفاده می‌کنند. شرکت‌های خدماتی مانند بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و هتل‌ها از برندینگ خدمات استفاده می‌کنند.

5. برندینگ دیجیتال (Digital Branding): در برندینگ دیجیتال تمرکز اصلی روی هویت برند در فضای آنلاین است. با استفاده از وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های دیجیتال می‌توانید مخاطبان آنلاین را با برند خودتان آشنا کنید.

6. برندینگ فرهنگی (Cultural Branding): این نوع برندینگ به ایجاد هویت برند مبتنی بر فرهنگ، ارزش‌ها و سنت‌های خاص یک جامعه اشاره می‌کند. می‌توانید مخاطب خاص خودتان را با برندینگ فرهنگی مورد هدف قرار دهید.

7. برندینگ محلی (Geographic Branding): برای ایجاد هویت برند برای یک مکان خاص باید از برندینگ محلی استفاده کنید. معمولاً در زمینه گردشگری و جذب سرمایه گذاری برای مناطق خاص از این نوع برندینگ استفاده می‌شود.

8. برندینگ خرده‌فروشی (Retail Branding): برای ایجاد تجربه منحصر به فرد برای مشتریان در فروشگاه می‌توانید از این نوع برندینگ استفاده کنید. طراحی داخلی، خدمات مشتری و نمایش محصولات در این نوع برندینگ اهمیت زیادی دارند.

نوع برندینگ
هدف اصلی
ویژگی‌های کلیدی
مثال‌ها
برندینگ شخصی (Personal Branding)
ساخت تصویر مثبت   فردی
تمرکز بر مهارت‌ها   و شخصیت فرد
اینفلوئنسرها،   کارآفرینان
برندینگ شرکتی (Corporate Branding)
ایجاد هویت برای سازمان
تمرکز بر ارزش‌ها، مأموریت و چشم‌انداز
اپل، کوکاکولا
برندینگ محصول (Product Branding)
تمایز محصول از   رقبا
طراحی، بسته‌بندی و   پیام‌های تبلیغاتی
آیفون، نوتلا
برندینگ خدمات (Service Branding)
اعتمادسازی برای خدمات
کیفیت، تجربه مشتری و خدمات پس از فروش
اوبر، ایربی‌ان‌بی
برندینگ دیجیتال (Digital Branding)
جذب مخاطبان آنلاین
وب‌سایت، شبکه‌های   اجتماعی و تبلیغات
نتفلیکس، آمازون
برندینگ محلی (Geographic Branding)
تقویت هویت مکان‌ها
تاریخچه، فرهنگ و زیبایی‌های محلی
پاریس، توسکانی
برندینگ فرهنگی (Cultural Branding)
ارتباط با ارزش‌ها   و سنت‌ها
تمرکز بر باورها و   فرهنگ جامعه
نایک (حمایت از   عدالت اجتماعی)
برندینگ خرده‌فروشی (Retail Branding)
بهبود تجربه مشتری در فروشگاه‌ها
طراحی فروشگاه، چیدمان محصولات
آیکیا، تارگت
برندینگ مشترک (Co-Branding)
همکاری برای افزایش   اعتبار
ترکیب مزایای دو   برند
نایک و اپل (نایک+)،   کوکا و مک‌دونالد

مراحل ابتدایی برندسازی برای کسب‌وکار

اگر می‌خواهید مسیر برندسازی کسب و کارتان مشکلات کمتری داشته باشد، باید به نظر مخاطبان توجه کنید. تعیین مخاطب هدف یکی از مهم‌ترین مراحل ایجاد یک برند از ابتدا است. همه چیز از مخاطب شروع می‌شود. تعریف دقیق مخاطبان به شما کمک می‌کند برندی بسازید که مستقیماً با آنها صحبت کرده و نیازهایشان را برطرف کند. در ادامه این مقاله، تکنیک‌هایی برای درک این مخاطبان و مراحل ابتدایی برندسازی را خواهید آموخت.

1. تعریف مأموریت و چشم‌انداز برند

پیش از شروع برندسازی، باید کمی در مورد نقش خودتان در زندگی مخاطبان فکر کنید. باید بدانید که چرا وجود دارید و قرار است به چه هدفی برسید؟ مأموریت شما پاسخ به این سؤال است که «چرا کسب‌وکار شما وجود دارد؟». 

چشم‌انداز شما در اصل نگاهی به آینده کسب و کار شما است. بگویید قصد دارید با برند خود به چه اهدافی دست پیدا کنید. چشم انداز برند تعیین می‌کند که می‌خواهید برند شما چگونه عمل کند، اهداف را اولویت‌بندی کرده و بر این اساس برنامه‌ریزی می‌کند؛ بنابراین ایجاد یک برنامه ریزی واضح جزو اولویت کار شما است.

اینفوگرافیم برندسازی چیست

2. شناخت دقیق بازار و مخاطبان هدف

قبل از اینکه در مورد چگونگی توسعه برند کار کنید، ابتدا باید به این فکر کنید که مخاطبان آن برند چه کسانی هستند؟ شناسایی دقیق مخاطبان هدف، مسیر شما را برای ایجاد و ساخت برند هموارتر می‌کند. برای برندسازی مؤثر، نیاز به درک دقیق مخاطبان خود دارید. به همین خاطر باید روی رفتار مصرف‌کنندگان، ترجیحات آن‌ها و شناخت رقبا تحقیق کنید. این مرحله باعث می‌شود بتوانید پیامی که با برند شما هم‌خوانی دارد را ایجاد کنید و به نیازهای مخاطبان پاسخ دهید.

سپس باید روی رقبا تمرکز کنید. با کمی تحقیق در بازار می‌توانید چگونگی کسب جایگاه این برندها را متوجه شوید. سعی کنید شما هم نقاط قوت رقبا را سر لوحه کار خود قرار دهید و در عین حال از نقاط ضعفی مانند ناکارآمدی بازار یا بخش‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنند بهره ببرید. 

وب‌سایت‌های رقیب ایده خوبی در مورد اینکه کدام موضوعات را هدف قرار دهید، به شما ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای شناسایی موضوعاتی استفاده کنید که هنوز توسط رقبا مورد هدف قرار نگرفته‌اند. 

3. انتخاب نام تجاری مناسب

بسیاری از افراد در زمان برندینگ هیچ توجهی به نام تجاری خودشان ندارند. این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات کسب و کارها است! بعد از مدتی که هزینه‌های شما برای تبلیغات و برندینگ نتیجه‌ای نداشته باشد، تازه به عمق فاجعه و اشتباه خودتان پی می‌برید.

اگر سری به مقالات دیگر پرتال زده باشید، می‌دانید که ما همیشه در مورد نام برندها صحبت کردیم. گاهی اوقات سخت بودن نام برند، غیر مرتبط بودن یا نامناسب بودن آن باعث می‌شود تا مخاطبان زیاد با کسب و کار شما ارتباط نگیرند. به همین خاطر بهتر است قبل از هر چیزی به فکر یک نام منحصر به فرد و همسو با هویت برند و کسب و کارتان باشید.

بایدها و نبایدهای انتخاب اسم

4. ایجاد هویت برند و پیام اصلی آن

هویت برند شما شامل نام کسب‌وکار و عناصر بصری است که برند شما را تعریف می‌کند؛ از لوگو و رنگ‌های برند شما گرفته تا تصاویر صفحات اجتماعی همگی روی برند شما تأثیر دارند و برند همه این موارد را دربر می‌گیرد. هویت برند همچنین شامل داستان و مزیت برند شما نسبت به سایرین است. برای مثال، شعار نایک «فقط انجامش بده» است؛ اما هدف مأموریت این شرکت این است که «برای هر ورزشکاری الهام و نوآوری به ارمغان بیاورد». این هدف به هدایت تمام فعالیت‌های شرکت از طراحی و توسعه محصول تا بازاریابی و فروش کمک می‌کند.

هویت برند شما نشان دهنده این است که چگونه می‌خواهید مفاهیم اساسی مرتبط با کسب‌وکار خود را در عمل پیاده کنید. این شامل موارد مشخصی مانند تصمیم گیری در مورد رنگ‌ها، پیام‌های برند و موارد دیگر است. با مدیریت برند می‌توانید این موارد را با هم سازگار کنید تا مخاطبان بتوانند برند شما را در زمینه‌های مختلف و در کانال‌های متفاوت تشخیص دهند.

5. لوگو، رنگ و نمادهای بصری

یکی از اولین برداشت‌هایی که مردم از برند شما خواهند داشت، لوگو است. لوگو چهره برند شماست، بنابراین باید یک چهره خوب طراحی کنید. یک لوگو اغلب دارای انواع عناصر بصری است، بنابراین باید برای طراحی آن چندین نکته را در نظر گرفت. پالت رنگ، انتخاب تایپوگرافی و تصاویر سه عنصر مؤثر برای طراحی هستند که در ایجاد لوگو نقش دارند.

رنگ‌های مورد استفاده در برندسازی می‌توانند پیام خاصی را منتقل کنند. برای مثال، یک رنگ گرم مانند قرمز ممکن است انرژی و شور را منتقل کند، در حالی که آبی حس اعتماد و حرفه‌ای بودن را به مخاطب القا می‌کند. لوگو باید ساده، به‌یادماندنی و بیانگر هویت برند شما باشد. 

بنابراین، هنگام طراحی لوگو و برند خود به تأثیرات روانی رنگ توجه داشته باشید. برای این کار، در مورد تئوری رنگ‌ها تحقیق کنید تا با انتخاب رنگ مناسب به آنچه می‌خواهید برند شما نشان دهد و اینکه می‌خواهید چه احساسی در مخاطبان خود ایجاد کند کمک کنید.

علاوه بر رنگ، فونتی را انتخاب کنید که صدای برند و شخصیت شما را به خوبی نشان دهد. فونت‌ها نیز به اندازه رنگ و تصاویر با لحن و هویت برند شما ارتباط برقرار می‌کنند. در اغلب موارد فونت پررنگ و عریض به معنای قدرت است. فونت سریف اغلب با اعتبار مرتبط است. یک فونت اسکریپت نیز می‌تواند شخصیت صمیمی و دوستانه برند شما را نشان دهد. 

به این نکته توجه داشته باشید که اگر تصمیم دارید متنی را در لوگوی خود بگنجانید، خواندن آن باید آسان باشد؛ گاهی اوقات مجبور هستید تا لوگوی خود را در اندازه کوچک یا به صورت سیاه و سفید قرار دهید. در این صورت لوگوی شما خوانایی لازم را دارد؟

لوگو برندهای معروف

6. لحن و صدای برند

دوست دارید مخاطبان شخصیت برند شما رو چگونه توصیف کنند؟ لحن و صدای مناسب ساده‌ترین راه برای نشان دادن شخصیت منحصر به فرد کسب‌وکار شما است. ین همان چیزی است که برای جذب مشتری احتیاج دارید. لحن و صدای برند باید در تمام کانال‌های ارتباطی از پروفایل‌ شبکه‌های اجتماعی گرفته تا ایمیل‌ها و صفحات محصول یکپارچه و ثابت باشد.

صدای برند به نوع کلماتی که انتخاب می‌کنید و احساسی که به مخاطب منتقل می‌کنید، اشاره دارد. این لحن می‌تواند دوستانه، رسمی، یا حرفه‌ای باشد؛ مهم این است که با هویت برند شما سازگار باشد و پیام شما را به درستی منتقل کند.

هر زمان که مشتری با برند شما در تعامل است، باید صدای برند را بشنود و شخصیت شما را ببیند. صدایی که انتخاب می‌کنید تا حد زیادی به مخاطبان، اهداف و صنعت شما بستگی دارد. به عنوان مثال، مخاطبان نسل Z اغلب از زبان عامیانه استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهید با آن نوع مخاطب ارتباط برقرار کنید، باید صدا و لحن مناسب آنها را انتخاب کنید. 

برای انتخاب لحن برند باید ابتدا در مورد پرسونای مخاطبان خود تحقیق کنید. علایق آن‌ها را درک کرده و در نهایت بهترین لحن برند و پرسونا را انتخاب کنید. 

استراتژی‌های بازاریابی برند

استراتژی برند در بازاریابی، یک برنامه بلند مدت است که هدف آن افزایش جایگاه و ادراک مثبت برند در بازار است. این استراتژی می‌تواند شامل چندین کانال رسانه‌ای، انواع کمپین و انواع تاکتیک‌ها برای رسیدن به اهداف خود باشد. همچنین این استراتژی ممکن است شامل تبلیغات پولی، تبلیغات کلیکی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ویدئویی، سئو و بازاریابی جستجو و غیره باشد. در ادامه با دو مورد از مهم‌ترین استراتژی‌های برند برای کسب و کارها صحبت می‌کنیم.

شبکه‌های اجتماعی و محتوا

یکی از قدرتمندترین تأثیرات بر بازاریابی برند قطعاً عرصه شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی جایی هستند که مخاطبان زمان زیادی را صرف ارتباط با دوستان و خانواده، دریافت اطلاعات درباره محصولات و خدمات و تعامل با برندها می‌کنند. بازاریابی برند در رسانه‌های اجتماعی فقط تبلیغ پست‌ها یا ویدئوها نیست! بلکه این فضا فرصتی برای تعامل با مشتریان و تقویت تصویر برند خود با ایجاد تجربیات مثبت است.

طبق یک نظرسنجی 71٪ از کاربران می‌گویند که پس از تعامل مثبت در رسانه‌های اجتماعی، یک برند را به خانواده و دوستان خود توصیه می‌کنند. برای مثال، پاسخ سریع و موثر به پیام‌ها یا نظرات باعث می‌شود که مشتریان احساس قدردانی و احترام کنند و از این رو برند یا محصولات شما را به دوستان خود معرفی کنند که هیچ تاکتیک بازاریابی قدرتمندتری از این وجود ندارد. 

شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک ابزار ارتباطی دو طرفه بین برند و مشتریان خود در نظر بگیرید. باتوجه به اینکه افراد زیادی از طریق شبکه‌های اجتماعی با برندها ارتباط برقرار می‌کنند، حضور قوی در این فضاها ضروری است. بازاریابی محتوایی که شامل انتشار محتوای ارزشمند و مرتبط می‌شود، می‌تواند به جذب و حفظ مخاطبان کمک کند و اعتبار برند شما را افزایش دهد.

تفاوت بین بازاریابی

کمپین‌های تبلیغاتی و روابط عمومی

برای ایجاد آگاهی بیشتر از برند، استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی متناسب با هدف و پیام برند بسیار مهم است. همچنین، روابط عمومی خوب به تقویت تصویر برند شما در ذهن مخاطبان کمک می‌کند. از طریق همکاری با رسانه‌ها، تبلیغات سنتی و دیجیتال، می‌توانید جایگاه برند خود را در بازار بهبود دهید.

بهتر است کانال‌های بازاریابی متنوعی انتخاب کنید و فقط تبلیغات رسانه‌های اجتماعی را اجرا نکنید. اگر یک کسب‌وکار محلی هستید، آن را با کانال‌های دیگر، مانند تبلیغات بومی یا کانال‌های تبلیغات محلی ترکیب کنید و از این طریق روابط عمومی خود را با مشتریان خود افزایش دهید.

اگر می‌خواهید با انواع تبلیغات آشنا شوید و با استفاده از این دانش یک کمپین تبلیغاتی موفق اجرا کنید، مقاله تبلیغات چیست؟ را بخوانید.

راه‌های افزایش آگاهی از برند

افزایش آگاهی از برند یکی از مزایای کلیدی بازاریابی برند است. با ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای ارزشمند و مرتبط، کسب و کارها می‌توانند به مخاطبان بیشتری دست یابند. از طرف دیگر خود را به عنوان رهبران صنعت معرفی کنند. این موضوع با یک استراتژی محتوایی قوی در پلتفرم‌های مختلف امکان پذیر است.

برای مثال، یک شرکت نرم افزاری می‌تواند پست‌های وبلاگ آموزنده و آموزش‌های ویدئویی ایجاد کند. با این کار به مخاطبان هدف خود آموزش می‌دهد و خود را به عنوان متخصص در این زمینه معرفی می‌کند. این موضوع باعث جذب ترافیک بیشتر و جذب مشتریان جدید می‌شود.

اگر به دنبال معروف کردن برند خود از دید مخاطبان هستید و می‌خواهید با آن‌ها تعامل داشته باشید، می‌توانید از این دو روش استفاده کنید: 

1. همکاری با اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها تأثیر زیادی روی مخاطبان خود دارند. به همین خاطر می‌توانند جامعه گسترده‌ای از افراد را نسبت به برند شما آگاه کنند. همکاری با اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کسب‌وکار شما یک استراتژی قدرتمند برای گسترش دامنه بازاریابی محسوب می‌شود.

همکاری با اینفلوئنسرها به شما این امکان را می‌دهد به هزاران یا میلیون‌ها دنبال کننده آنها دسترسی داشته باشید. زمانی که این افراد محتوای شما را منتشر می‌کنند در واقع باعث می‌شوند نام برند شما به دفعات و به طور مؤثر و مثبت به نمایش گذاشته شود. اکثر مخاطبان به اینفلوئنسرهایی که دنبال می‌کنند اعتماد دارند، بنابراین اگر این افراد محصولات شما را توصیه کنند مخاطبان به راحتی به برند شما اعتماد خواهند کرد.

از دیگر مزیت‌های این همکاری هدایت ترافیک به صفحات شبکه‌های اجتماعی و سایت برند شماست. احتمالاً از طریق این همکاری، شما فالوورهای جدید و تعامل‌های بیشتری در صفحات اجتماعی خود به دست خواهید آورد.

همکاری با اینفلوئنسر

2. استفاده از تبلیغات دیجیتال و آفلاین

تبلیغات آنلاین مانند گوگل ادز و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی از جمله روش‌های مؤثر برای جذب ترافیک و معرفی برند هستند. به همین ترتیب، تبلیغات آفلاین در نشریات، تلویزیون و بیلبوردها نیز همچنان از قدرت زیادی برخوردارند و به گسترش برند شما کمک می‌کنند. در مقایسه با بازاریابی سنتی و آفلاین، ارزیابی نتیجه تکنیک‌های آنلاین آسان‌تر و اغلب ارزان‌تر است. 

طبق تحقیقات، بهترین استراتژی‌های بازاریابی که بیشترین تأثیر را دارند شامل ترکیبی از تکنیک‌های آنلاین و آفلاین هستند. پس خوشبختانه، شما مجبور نیستید بین استراتژی‌های بازاریابی آنلاین و آفلاین یکی را انتخاب کنید. با ترکیب این دو رویکرد، می‌توانید دایره تبلیغات خود را کامل کنید، دید مخاطبان به برند خود را افزایش دهید و در عین حال توجه بیشتری را به برند خود جلب کنید.

برای اینکه بتوانید از انواع تبلیغات آنلاین به درستی استفاده کنید نیاز به ساخت وب سایت و اکانت در شبکه‌های اجتماعی دارید. اگر هنوز سایت ندارید و فکر می‌کنید هزینه راه اندازی سایت زیاد است یا برای این کار نیاز به برنامه نویسی دارید، در اشتباهید! این روزها با کمک سیستم سایت ساز امکان ساخت سایت در کمتر از 1 روز و بدون دانش فنی امکان پذیر است. سایت ساز یک CMS اختصاصی است که تمام کاربران با هر میزان دانش فنی می‌توانید با استفاده از آن یک سایت حرفه‌ای و بدون دردسر بسازند. همین حالا یک سایت تستی رایگان بسازید و خودتان راحتی کار با آن را ببینید.

ساخت سایت تستی با سایت ساز پرتال

سریع‌ترین رشد برندها در سال 2020

چالش‌ها و مشکلات رایج در مسیر برندسازی

برندسازی یک فرایند طولانی و مستمر است که ممکن است در طی آن با مشکلات و چالش‌هایی همچون بودجه کم، رقبای قوی و … روبه رو شوید. اگر برای این کار اقدام می‌کنید، باید ثابت قدم باشید و از قبل استراتژی‌های خود را برای این مسیر مشخص کنید.

رقابت و فشار بازار

آیکون رقابت بازاردر بازار رقابتی امروز، برندها باید تلاش کنند تا جایگاه خود را حفظ کنند و از رقبای خود عقب نمانند. این کار نیازمند استراتژی‌های خلاقانه و تداوم در ارائه ارزش به مشتریان است. محصولات درجه یک و خدمات حرفه‌ای، یک برند را از رقبای خود متمایز می‌کند و دلیل قانع کننده‌ای برای ترجیح مصرف کنندگان برای انتخاب آن برند فراهم می‌کند. 

این موضوع نه تنها از طریق محصولات یا خدمات منحصر به فرد، بلکه از طریق ایجاد یک ارتباط عاطفی و یک داستان به یاد ماندنی برند نیز به دست می‌آید. سعی کنید یک داستان خلاقانه برای ایجاد برند شما یا مزیت رقابتی خودتان داشته باشید. بهتر است تاریخچه و روند پیشرفت شرکت‌های معروف جهان مثل اپل، مک دونالد و... را ببینید. از این افراد الهام بگیرید و مزیت‌های رقابتی داشته باشید.

حفظ هماهنگی و یکپارچگی در برند

آیکون هماهنگی برندهماهنگی در عناصر مختلف برند، از جمله پیام‌ها، تصاویر و محتوای تولید شده بسیار مهم است. هر گونه ناهمگونی ممکن است باعث کاهش اعتماد مخاطبان و از دست رفتن هماهنگی در تصویر برند شود. اگر عناصر برند شما هماهنگی نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد. بی‌ثباتی و بی نظمی در فرایند برندسازی مشتریانتان را گیج و سردرگم کرده و برندسازی بلندمدت شما را دشوارتر می‌کند.

این موضوع به این معنا است که شما باید یک هدف ثابت برای خودتان تعیین کنید. مسیر برندینگ کسب و کارتان را بر اساس همین هدف پیش ببرید و یک هماهنگی ایجاد کنید.

این تازه اول راه برای موفقیت است

در نهایت ایجاد برند اولین قدم در راه ساختن یک کسب و کار قدرتمند است. به طور کلی برندسازی نیاز به صبر، تلاش، تجربه، توجه و استراتژی دقیق نیاز دارد. با دنبال کردن مراحل و نکات گفته شده در این مقاله و ایجاد هویت منحصربه‌فرد برای برند خود، می‌توانید به برند محبوب و معتبری تبدیل شوید که در ذهن مشتریان جایگاه ویژه‌ای دارد. 

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین نکات برای ساخت یک برند قوی و ماندگار شدن در ذهن مخاطبان صحبت کنیم. در آخر اگر سؤال یا نظری در مورد برندسازی کسب و کار دارید در بخش دیدگاه برایمان بنویسید.

سؤالات متداول

  • اولین قدم برای فرایند برندسازی چیست؟

اولین قدم برای ایجاد یک برند موفق، درک بازار فعلی است. باید رقبای بالقوه خودتان را بشناسید. پرسونای مخاطبان را درک کنید و بر اساس ترجیحات و نیازهای مخاطبان برندسازی کنید؛ بنابراین، دسته بندی محصول یا خدمات خود را در گوگل جستجو کنید تا رقبای مستقیم و غیرمستقیم خودتان را آنالیز کنید. مدل تبلیغات و برندسازی این افراد را بررسی کنید و یک استراتژی خوب بچینید.

  • چه چیزی در برندسازی حرف اول را می‌زند؟

برخی معتقدند که محصول حرف اول را می‌زند و راه را برای توسعه برند هموار می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که قرار دادن نام تجاری قبل از محصول در واقع بهترین راه برای جلب اعتماد مخاطبان از کسب و کار شما است. اولین قدم این است که از خود بپرسید چرا مردم باید به شما اهمیت دهند؟ چرا باید محصول یا کسب و کار شما را انتخاب کنند؟ پاسخ به آنها هدف برند و مسیر شما را مشخص می‌کند.

  • برند چیست؟

برند (Brand) همان هویت، نام، نماد یا مفهومی است که یک محصول، ‌خدمات یا شرکت را از دیگران متمایز می‌کند. این برند است که باید می‌شود تا شما تصویر مشخص و متفاوتی از نظر مخاطبان داشته باشید.

  • تفاوت برندینگ و مارکتینگ چیست؟

برندینگ در اصل هویت و تصویر یک برند را شکل می‌دهد؛ در حالی که مارکتینگ استراتژی‌ها و فعالیت‌هایی است که برای تبلیغ و فروش محصول و خدمات یک برند به کار می‌برید. 

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2