رباتهای گوگل را مانند بازدیدکنندگانی تصور کنید که به سایت شما سر میزنند؛ اما در هر بازدید تعداد صفحات محدودی را میتوانند بررسی کنند. درست اینجاست که اهمیت مفهوم بودجه خزش بیشتر درک میشود. اگر خزندههای موتور جستجو مانند گوگل نتوانند ایندکس صفحات ارزشمند شما را بهموقع انجام دهند، محتوای باکیفیتتان از دید کاربران پنهان میماند؛ اما سؤال اصلی این است که چگونه میتوان Crawl Budget را بهینه کرد تا صفحات مهم سریعتر و بهتر دیده شوند؟ در این مقاله، قصد داریم به بررسی عمیقتر مفهوم بودجه خزش بپردازیم و راهکارهایی برای بهینهسازی آن ارائه دهیم.
بودجه خزش چیست؟
اگر گوگل را مانند یک کتابخانه بزرگ و هر سایت را مانند یک قفسه کتاب تصور کنید، درک مفهوم بودجه خزش آسانتر میشود. گوگل نمیتواند همه کتابهای همه قفسهها را بهصورت همزمان مطالعه کند؛ بنابراین، به هر قفسه زمان مشخصی را برای بررسی اختصاص میدهد. این زمان همان بودجه خزش است. پس کروال بوگت تعیینکننده این است که گوگل چه تعداد از صفحات سایت شما را میبیند و در نتایج جستجو نمایش میدهد.
منابع محاسباتی گوگل با تمام پیشرفتهایش، برای خزش و ایندکس صفحات وب محدود است و نمیتواند به میلیاردها صفحه به یک اندازه توجه کند؛ چرا که میلیونها صفحه جدید هر روز به وب اضافه میشود و این تعداد به طور مداوم در حال افزایش است. درست به همین دلیل، به هر سایت یک سهم مشخص برای بررسی اختصاص میدهد. این سهم همان بودجه خزش است که تعیین میکند روزانه چند صفحه از سایتهای گوگل بررسی میشود.
Googlebot در خزش وبسایتها چه نقشی دارد؟
Googlebot خزنده (Crawler) اصلی موتور جستجوی گوگل است که وظیفه خزش (Crawling) و ایندکس (Indexing) صفحات وب را بر عهده دارد. این ربات با بررسی صفحات مختلف، اطلاعات را جمعآوری کرده و در پایگاهداده گوگل ذخیره میکند تا در نتایج جستجو نمایش داده شوند.
نحوه عملکرد گوگل بات به این صورت است که لینکهای داخلی را دنبال میکند و نقشه سایت (Sitemap) را مورد بررسی قرار میدهد تا از این طریق، صفحات جدید را شناسایی و پیدا کند. علاوه بر این، درخواستهای ایندکس دستی که ممکن است از طریق سرچ کنسول انجام شود هم به گوگل کمک میکنند تا صفحات جدید را سریعتر شناسایی کند.
قدم بعدی گوگل بات بررسی محتوای صفحات وب و تحلیل ساختار یا کدهای HTML آنهاست. گوگل دادههای استخراجشده از سایتها را بررسی میکند تا تصمیم بگیرد کدام صفحات برای نمایش در نتایج جستجو مناسب هستند. در این نتیجهگیری عواملی چون ساختار سایت، سرعت بارگذاری، بودجه خرش و دستورات robots.txt (دستوراتی که میتواند به گوگل بگوید کدام صفحات را خزش نکند) تأثیرگذارند.
بنابراین، اگر این ربات جستجوگر نتواند بهدرستی در سایت شما بخزد، گوگل نمیتواند محتوایتان را در نتایج جستجو نمایش دهد؛ در نتیجه مدیریت و بهینهسازی تعامل با Googlebot بخش مهمی از سئو تکنیکال است.
بیشتر بدانید: چرا سرعت وب سایت شما اهمیت دارد؟
بودجه خزش در سئو چقدر اهمیت دارد؟
تمام تلاشهای سئو برای رسیدن به این هدف است که صفحات وبسایت شما توسط گوگل شناسایی و در نتایج جستجو نمایش داده شوند. پس ایندکسشدن صفحات در گوگل، کلید اصلی موفقیت در سئو است و اگر صفحات سایتتان ایندکس نشوند، تمام تلاشهای سئوی شما بیفایده و بینتیجه خواهد بود؛ در واقع انگار آن صفحات اصلاً وجود ندارند!
درست همین جاست که بودجه خرش مهم میشود. با توجه به محدود بودن منابع گوگل و زمان مشخص ایندکسشدن صفحات، باید مراقب بودجه خزش سایت خود باشید؛ چون اگر بودجه کافی نداشته باشید، بسیاری از صفحات مهم سایت شما ممکن است از نظر گوگل پنهان بمانند.
در شرایط زیر بهتر است به کروال بوگت سایت خود توجه ویژهای داشته باشید:
اگر سایت بسیار بزرگی مانند یک فروشگاه اینترنتی دارای هزاران صفحه دارید یا اخیراً بخش جدیدی با هزاران صفحه به آن اضافه کردهاید، ممکن است گوگل در ایندکس کردن تمام صفحات شما دچار مشکل شود. از طرفی، وجود ریدایرکتهای زیاد روی صفحات سایت نیز میتواند باعث هدررفت بودجه خزش سایت شود.
مدیریت نادرست بودجه خزش چه مشکلاتی را ایجاد میکند؟
مشکلات ناشی از مدیریت نادرست بودجه خزش میتواند تأثیر منفی بر ایندکسشدن صفحات وبسایت داشته باشد و باعث کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو شود. در ادامه، برخی از مشکلات رایجی که به دلیل عدم بهینهسازی بودجه خزش ایجاد میشوند، بررسی میکنیم.
- عدم ایندکسشدن صفحات مهم: درصورتیکه بخش زیادی از بودجه خزش به صفحات کماهمیت یا بیکیفیت اختصاص داده شود، صفحات مهم شما ممکن است نادیده گرفته شوند و فرصت نمایش در نتایج جستجو را از دست بدهند. این مشکل را میتوان با محدودکردن خزش صفحات کمارزش و لینکسازی قوی و صحیح برای هدایت Googlebot به صفحات مهم رفع کرد.
مقاله مرتبط: افزایش سرعت ایندکس سایت با تکنیکهای تجربی
- صرف بودجه خزش روی صفحات تکراری و بیارزش: صفحات دارای محتوای تکراری (Duplicate Content) یا یک محتوای مشابه با آدرسهای متفاوت، باعث میشود گوگل وقت و انرژی بیشتری را صرف کند و بودجه خزش به هدر برود. برای رفع این مشکل میتوانید از تگ کنونیکال (Canonical) استفاده کرده و از ایجاد پارامترهای URL غیرضروری جلوگیری کنید.
- هدررفت بودجه روی خطاهای 404 و ریدایرکتهای زیاد: این مشکل مانع از استفاده بهینه از بودجه خزش میشود و راهحلهای آن، بررسی گزارش خطاهای خزش در سرچ کنسول، حذف یا اصلاح لینکهای خراب و کاهش صفحات 404 و ریدایرکتها برای بهینه سازی بودجه خزش است.
- کندی در نمایش صفحات جدید و بهروزرسانی شده در نتایج جستجو: اگر بودجه خزش بهدرستی مدیریت نشود، Googlebot دیرتر متوجه تغییرات سایت ما میشود و صفحات جدید دیرتر در نتایج جستجو نمایش داده میشوند. برای حل این مسئله باید صفحات جدید یا بهروزرسانی شده را بهصورت دستی در Search Console ثبت کنید وسرعت سایت را برای افزایش نرخ خزش (Crawl Rate) بهینهسازی کنید.
- کاهش سرعت خزش به دلیل افزایش باز روی سرور: اگر سایت شما کند بارگذاری شود یا به دلیل تحتفشار بودن، سرور پاسخدهی کندی داشته باشد، مدیریت خزندهها سختتر میشود، گوگل کمتر به آن سر میزند و صفحات آن را دیرتر ایندکس میکند. برای برطرفکردن این مشکل باید:
- عملکرد سرور را بهینه کنید.
- از CDN یا شبکه تحویل محتوا استفاده کنید.
- کشینگ (Caching) را فعال کنید.
این مطلب را از دست ندهید: آموزش پاککردن کش مرورگرهای مختلف
- فایلهای غیرضروری را حذف کنید.
- تصاویر را بهینهسازی کنید.
اطلاعات بیشتر: تأثیر تگ Alt تصاویر (متن جایگزین) روی سئو سایت
بودجه خزش هر سایت توسط گوگل چگونه تعیین میشود؟
تعیین میزان بودجه خزش موردنیاز هر سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما گوگل از دو معیار اصلی برای تعیین بودجه خزش هر سایت استفاده میکند که در ادامه به آنها میپردازیم:
- توجه به حد سرعت خزش (Crawl rate limit): رباتهای گوگل برای پیداکردن و بررسی صفحات وب طراحی شدهاند؛ اما این کار را طوری انجام میدهند که به تجربه کاربری سایتها آسیب نرسانند. گوگل برای هر سایت، یک نرخ خزش مشخص، تعیین میکند. این نرخ، نشاندهنده سرعت و تعداد صفحاتی است که رباتهای گوگل میتوانند در یک بازه زمانی خاص از سایت شما بررسی کند؛ این سرعت را «سرعت خزش» میگویند. این شاخص به عوامل مهم «سرعت پاسخ سایت موردنظر به درخواستهای ربات گوگل» و «تعیین و تنظیم محدودیت برای تعداد صفحات خزش شده از طریق سرچ کنسول» بستگی دارد.
- توجه به تقاضای خزش (Crawl Demand): اگر بخواهید گوگل بیشتر به سایت شما توجه کند و صفحات آن را مورد بررسی قرار دهد، باید درخواستهای بیشتری را برای خزش ارسال کنید. پس به همان نسبت کاهش درخواست خزش موجب کاهش فعالیت رباتهای گوگل میشود. در این شاخص دو عامل نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. اولین مورد محبوبیت و شهرت صفحات است. بهروزرسانی شدن صفحات و جلوگیری از قدیمی شدن آنها، مورد دیگری است که در این شاخص تأثیرگذار است. به بیان ساده، سایتهایی مانند خبرگزاریها که محتوای خود را مرتب بهروزرسانی میکنند، به بودجه خزش بیشتری نیاز دارند تا محتوای جدید سریعتر ایندکس شود.
- بررسی لاگهای سرور (Server Logs): بررسی این مورد میتواند نشان دهد که گوگل بات کدام صفحات را بیشتر خزش میکند و آیا بودجه بهدرستی مصرف میشود یا خیر.
- مقایسه تعداد صفحات ایندکسشدن با تعداد کل صفحات سایت: اگر تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل بسیار کمتر از تعداد کل صفحات سایت باشد، نشاندهنده محدودیت بودجه خزش است.
سایر فاکتورهایی که در تعیین بودجه خزش تأثیرگذارند
سایر فاکتورهایی که در تعیین بودجه خزش تأثیرگذارند، در ادامه آمدهاند:
- اندازه و ساختار سایت (سایتهای بزرگ مانند فروشگاههای آنلاین دارای صفحات زیاد و سایتهای برخوردار از ساختار پیچیده مانند لینکهای شکسته یا ریدایرکتهای زیاد)
- سرعت سرور و زمان بارگذاری صفحات
- تعداد محتوای جدید و بهروزرسانیها (سایتهایی مانند خبرگزاریها که مرتب بهروز میشوند)
- اعتبار دامنه (Domain Authority) و تعداد و کیفیت لینکهای خارجی
هدررفتن بودجه خزش سایت به چه دلایلی است؟
هرچه بودجه خزش بیشتر باشد، گوگل میتواند صفحات بیشتری از سایت موردنظر را پیدا کرده و در نتایج جستجو نمایش دهد. به همان نسبت عوامل مختلفی نیز میتوانند باعث هدررفتن این بودجه ارزشمند شوند. در ادامه به دلایل هدررفتن بودجه خزش سایت میپردازیم:
- سرعت پایین سایت و مشکلات بارگذاری
- وجود صفحات بیمحتوا یا کمارزش یا غیرضروری
- خطاهای 404 و ریدایرکتهای زیاد و زنجیرهای
- صفحات دارای پارامترهای URL زیاد و بیدلیل
- لینکهای شکسته و ارورهای سرور
- وجود صفحات غیر قابل ایندکس در فایل sitemap (نقشه سایت)
- استفاده نادرست از فایل Robots.txt و عدم استفاده از متاتگ noindex در صفحات بیارزش
- لینکسازی داخلی ضعیف و عدم بهینهسازی آن
بودجه خزش با چه روشهایی بهینه میشود؟
بهینهسازی بودجه خزش به گوگل کمک میکند تا مهمترین صفحات سایت موردنظر را بهسرعت و به طور کامل شناسایی کند. حالا سؤال اینجاست که روشهای بهینهسازی بودجه خزش کداماند؟
سرعت بارگذاری سایت را بهبود بخشید
سرعت بارگذاری صفحات، یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر بودجه خزش است. سایتهای سریعتر، بودجه خزش بیشتری دریافت میکنند و در نتیجه، صفحات بیشتری از آنها توسط گوگل ایندکس میشود. این موضوع به دلیل آن است که گوگل میخواهد به کاربران بهترین تجربه را ارائه دهد و سایتهای سریعتر، تجربه کاربری بهتری را فراهم میکنند.
توضیحات تکمیلی:
مهمترین نکات عملی برای افزایش سرعت سایت
افزایش سرعت ایندکس سایت با تکنیکهای تجربی
چرا سرعت وب سایت شما اهمیت دارد؟
از روش لینکسازی صحیح استفاده کنید
لینکهای داخلی و خارجی هر دو برای سئو مهم هستند. لینکهای داخلی مانند راهنماهایی هستند که رباتهای گوگل را به صفحات مهم سایت هدایت میکنند. لینکهای خارجی به گوگل نشان میدهند که سایت شما باکیفیت و معتبر است. به عبارتی لینکهای خارجی به سایت شما اعتبار میدهند؛ اما لینکهای داخلی به گوگل کمک میکنند تا ساختار سایت شما را بهتر درک کرده و صفحات مهم را پیدا کند. با استفاده ترکیبی از این دو نوع لینک، میتوانید به بهبود رتبه سایت خود در نتایج جستجو کمک کنید.
از طراحی مسطح (Flat Structure) برای سایت خود استفاده کنید
اگر سایت خود را یک خانه و هر صفحه آن را یک اتاق تصور کنید، این اصل را بهتر درک خواهید کرد؛ چرا که در یک خانه با معماری خوب، شما میتوانید بهراحتی از یک اتاق به اتاق دیگر بروید. در یک سایت مسطح نیز همینطور است. در سایت مسطح تمام صفحات به هم مرتبط هستند و این ارتباط باعث میشود که اعتبار و محبوبیت یک صفحه به صفحات دیگر منتقل شود.
بیشتر بخوانید: طراحی سایت فارسی رایگان با هوش مصنوعی در دو دقیقه
در این ساختار، کاربران میتوانند با چند کلیک ساده (4 کلیک یا کمتر) به هر صفحهای که میخواهند بروند. این نیز به گوگل کمک میکند تا به راحتی تمام صفحات سایت را پیدا کرده و ایندکس کند. همچنین گوگل به تمام صفحات سایت شما اهمیت و اعتبار بیشتری میدهد و در نتیجه، بودجه خزش سایت شما افزایش پیدا میکند.
از ایجاد صفحات یتیم (orphan page) اجتناب کنید
صفحات یتیم، صفحاتی هستند که هیچ لینک داخلی یا خارجی ندارند؛ در نتیجه، گوگل نمیتواند بهراحتی آنها را پیدا کند؛ به همین دلیل زمان برای پیداکردن آنها صرف میکند. این صفحات برای کاربران نیز قابلدسترسی نخواهد بود. در چنین شرایطی بودجه خزش سایت شما بالا میرود. برای جلوگیری از این مشکل، باید ساختار لینکسازی سایت خود را بهبود بخشید تا همه صفحات به هم متصل شوند.
از تولید محتوای تکراری در سایت خودداری کنید
محتوای تکراری نهتنها باعث هدررفتن بودجه خزش میشود، بلکه به رتبه سایت شما در نتایج جستجو نیز آسیب میزند. ازآنجاییکه گوگل به محتواهای تکراری علاقهای ندارد، به سایتهایی که محتوای باکیفیت و یونیک ارائه میدهند، رتبه بهتری میدهد؛ بنابراین، بهتر است برای هر موضوع، یک صفحه اصلی با محتوای کامل و جامع ایجاد و برای سایت خود تولید محتوای با کیفیت انجام دهید.بیشتر کشف کنید
بیشتر کشف کنید:
بهترین سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) فروشگاهی
چطور برای تولید محتوا برنامه ریزی کنیم؟
ابزارهای مفید برای مدیریت بودجه خزش
- سرچ کنسول یا Google Search Console بهاختصار GSC یکی از بهترین ابزارها برای بررسی رفتار گوگلبات در سایت شماست. در این بخش میتوانید مشاهده کنید که چه تعداد درخواست خزش برای صفحات سایت شما ارسال شده است. همچنین میتوانید با بررسی صفحات ایندکس شده، صفحات دارای ارور و صفحات مسدود، مشکلات موجود را پیدا و رفع کنید.
- ابزار Screaming Frog SEO Log File Analyzer برای تحلیل لاگهای سرور و مشاهده دقیق رفتار گوگلبات استفاده میشود. این ابزار URLها را بررسی میکند، خطاهای 404 را تشخیص میدهد و امکان فیلترکردن لاگها بر اساس خزندههای گوگل را فراهم میکند.
- ابزار JetOctopus برای تحلیل حرفهای بودجه خزش مورداستفاده قرار میگیرد. این ابزار نقاط اتلاف بودجه خزش را نمایش میدهد، ایندکسشدن صفحات سایت را بررسی و ریدایرکتها را تحلیل میکند.
ابزار | قابلیتها | مزایا | معایب | هزینه |
مقایسه ابزارهای مدیریت بودجه خزش | ||||
Google Search Console | بررسی آمار خزش، گزارشهای خطا، درخواست ایندکس | رایگان، یکپارچگی با گوگل | امکانات محدود در مقایسه با سایر ابزارها | رایگان |
Screaming Frog | بررسی لینکها، وضعیت خزش، خطاهای سایت | تحلیل دقیق، امکان تنظیم خزش | نیاز به نسخه پولی برای سایتهای بزرگ | رایگان (نسخه محدود)، پولی (نسخه کامل) |
Ahrefs Site Audit | تحلیل تکنیکال سئو، پایش مشکلات خزش | جامع، نمایش مشکلات فنی | نیاز به اشتراک پولی | پولی |
DeepCrawl | تحلیل بودجه خزش، بررسی لینکهای داخلی و خارجی | مناسب برای سایتهای بزرگ | هزینه بالا | پولی |
OnCrawl | تحلیل لاگ سرور، بررسی نحوه تخصیص بودجه خزش | تجزیه و تحلیل پیشرفته | نیاز به تخصص بالا | پولی |
در این مطلب درباره بودجه خزش خواندید. در انتهای این مقاله میخواهیم بگوییم که اگر از امکانات سایت ساز پرتال برای مدیریت وبسایت خود استفاده میکنید، میتوانید از مزایای بهینهسازی خودکار robots بهره ببرید. این موضوع باعث میشود که گوگلبات صفحات ارزشمند شما را سریعتر خزش و ایندکس کند و در نتیجه، بودجه خزش بهینهتر مصرف شود؛ البته این بدین معنا نیست که خودتان نباید بابت بهبود سئو آن زحمت بکشید! در صورتی که در این زمینه سؤالی دارید، میتوانید با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید و از راهنمایی کارشناسان ما بهرهمند شوید. همچنین میتوانید در قسمت دیدگاه سایت، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
سؤالات متداول
- بودجه خزش چیست و چه عواملی بر آن تأثیرگذارند؟
بودجه خزش به تعداد صفحاتی میگویند که موتورهای جستجو، مانند گوگل، در یک بازه زمانی مشخص (مثلاً یک روز) در وبسایت شما خزش و ایندکس میکنند. این تعداد بسته به اندازهٔ وبسایت، ساختار آن، و کیفیت سرور میتواند متفاوت باشد.
عواملی مانند سرعت بارگذاری صفحات، تعداد و نوع خطاهای سرور، ساختار لینکهای داخلی، بهروزرسانی منظم محتوا، و... میتوانند بر بودجه خزش تأثیرگذار باشند.
- چگونه میتوان باعث بهبود بودجه خزش شد؟
برای بهبود بودجه خزش، میتوانید 1. سرعت وبسایت را افزایش دهید. 2. خطاهای سرور را رفع کنید. 3. لینکهای داخلی را بهینه کنید. 4. صفحات بیارزش یا تکراری حذف یا مسدود کنید. 5. محتوا را به صورت منظم بهروزرسانی کنید.
- وضعیت بودجه خزش در سایتهای مختلف چه تفاوتی با هم دارند؟
اگر سایت شما کوچک و دارای تعداد صفحات محدود است، معمولاً نیازی به نگرانی درباره بودجه خزش ندارید؛ اما در سایتهای بزرگ با تعداد زیادی صفحه مانند سایتهای فروشگاهی، مدیریت بودجه خزش اهمیت پیدا میکند تا اطمینان حاصل شود که صفحات مهم بهدرستی خزش و ایندکس میشوند.