دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

آیا گوگل می‌تواند محتوای هوش مصنوعی را تشخیص دهد؟

تولید محتوا با استفاده از هوش مصنوعی (AI) به کاربران این امکان را می‌دهد تا محتوا را سریع‌تر و کارآمدتر تولید کنند. ضمن اینکه پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی موجب شده است تا محتواهای آن به محتوایی که شما تولید می‌کنید، نزدیک‌تر شود.
در این مقاله می‌خوانید:

با این تفاسیر، یکی از مهم‌ترین سوال‌ها این است که آیا گوگل می‌تواند محتوای هوش مصنوعی را تشخیص دهد و آن را از محتوای تولید شده توسط انسان متمایز کند. در این مقاله، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که گوگل چگونه می‌تواند محتوای هوش مصنوعی را تشخیص دهد و اینکه چه عواملی بر این تشخیص تأثیرگذارند.

محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی

محتوای هوش مصنوعی، متن‌هایی با ساختار و محتوای متنوع است که توسط یک سیستم هوش مصنوعی و با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده یادگیری ماشین (Machine Learning) تولید می‌شود. ابزارهای هوش مصنوعی از تولید زبان طبیعی یا NLG مخفف عبارت Natural Language Generation برای تولید محتوای متنی استفاده می‌کنند. علاوه‌بر متن، می‌تواند طیف گسترده‌ای از محتواها از جمله تصویر، ویدیو و موسیقی را تولید کند. از مزایای هوش مصنوعی می‌توان به تولید حجم عظیمی از محتوا در زمان کوتاه و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد؛ اما در این متون خلاقیت و احساسات وجود ندارد و ممکن است در برخی موارد، اطلاعات ارائه شده با خطا همراه باشد.

ویژگی‌های کلیدی تولید محتوا با هوش مصنوعی

ویژگی‌های کلیدی محتوای تولید شده با هوش مصنوعی این موارد هستند:

ویژگی‌های کلیدی تولید محتوا با هوش مصنوعی

  • یکی از ویژگی‌های کلیدی تولید متن با هوش مصنوعی، شبکه‌های عصبی هستند. شبکه‌های عصبی مانند یک مغز مصنوعی کوچک، از مغز انسان الهام می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود با استفاده از میلیاردها پارامتر، الگوهای پیچیده زبان را یاد بگیرند و با ترکیب کلمات، جمله بسازند؛ ضمن اینکه می‌توانند زبان ما را درک کنند و بفهمند که این متون چه معنایی دارند.
  • هوش مصنوعی با توجه به کلماتی که از قبل استفاده شده‌اند، کلمات بعدی را حدس می‌زند. درست مثل اینکه ما در هنگام  کامل کردن جملات، به کلماتی که قبلاً دیده یا یاد گرفته‌ایم، فکر می‌کنیم و آن‌ها را استفاده می‌کنیم.
  • اتورگرسیو (autoregression) به‌عنوان یک مکانیزم بازخوردی عمل می‌کند؛ به این معنی که هوش مصنوعی با پیش‌بینی کلمات بعدی و استفاده از آن‌ها، می‌تواند به مرور زمان یاد بگیرند جمله‌های طولانی و مرتبط بسازد.

آیا گوگل توانایی تشخیص محتوای هوش مصنوعی را دارد؟

بله، موتورهای جستجو مانند گوگل از الگوریتم‌ها و تکنیک‌های پیشرفته‌ای مانند تجزیه و تحلیل زبان طبیعی (زبان انسان)، یادگیری ماشین و تشخیص الگو برای شناسایی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند فرق آن را با یک متن نوشته شده توسط انسان تشخیص دهند؛ اما این توانایی به صورت قطعی تضمین نشده است. 

این یعنی گوگل به صورت کامل نمی‌تواند محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را از محتوای نوشته شده توسط انسان تشخیص دهد؛ البته که گوگل هم ساکت ننشسته است. با توجه به اینکه فناوری تولید محتوا توسط هوش مصنوعی، پیشرفت سریعی داشته، موتورهای جستجو همچنان نیز به صورت مرتب الگوریتم‌های خود را به‌روز رسانی می‌کنند تا بتوانند محتوای بسیار طبیعی‌تری تولید کنند.

مزایا و معایب محتوای هوش مصنوعی

گوگل چطور متن هوش مصنوعی را تشخیص می‌دهد؟

در نحوه عملکرد گوگل در تشخیص محتوای هوشمند یا تشخیص محتوای هوش مصنوعی از محتوای تولید شده توسط انسان باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گوگل کیفیت محتوا را بررسی می‌کند. این یعنی آن را از نظر ارتباط محتوا با جستجوی کاربر و دقت اطلاعات می‌سنجد.
  • گوگل محتوا را از لحاظ طبیعی بودن زبان مورد بررسی قرار می‌دهد؛ یعنی ساختار جملات را بر اساس الگوهای زبان بررسی می‌کند.
  • موتورهای جستجو مانند گوگل نگاهی به هدف محتوا نیز دارند. این یعنی ارزش واقعی و ارائه آن به کاربران در محتوای تولید شده را بررسی می‌کنند. به‌عنوان مثال، این مورد را می‌توان در قالب «تمرکز بر نیازها و سؤالات آن‌ها» بیان کرد.
  • اصالت محتوا فاکتور دیگری است که توسط گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ به این معنی که محتوا از نظر تکراری یا کپی‌ بودن سنجیده می‌شود.
  • اگر در محتوای تولید شده از منابع معتبر استفاده شده باشد، این مورد نیز بررسی می‌شود.
  • تعامل کاربران با محتوا و تجربه کاربری خوب نیز از دیگر فاکتورهای گوگل برای بررسی محتواست.
  • سبک و لحن محتوای طبیعی براساس مخاطب درنظر گرفته می‌شود. در حالی که محتوای هوش مصنوعی در برخی مواقع دارای لحنی یکنواخت و بدون تغییر است.
  • کلمات کلیدی و چگالی آن‌ها از موارد بسیار مهم در این بررسی است.
  • لینک‌دهی داخلی و خارجی از دیگر عوامل مهم و موثر است که مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • محتوای با کیفیتی که توسط انسان نوشته شده باشد دارای لینک‌های مرتبط و معتبر به سایر منابع معتبر است؛ این در حالی است که محتوای هوش مصنوعی گاهی فاقد لینک‌دهی اصولی است.
  • به‌روز بودن اطلاعاتی که در محتوا ارائه می‌ود، از دیگر فاکتورهای مهم گوگل برای بررسی این موضوع است. 

قابلیت های هوش مصنوعی برای تولید محتوا

نکته: موتورهای جستجو مانند گوگل به جای اینکه بر موضوع تشخیص محتوا تولید شده توسط انسان یا هوش مصنوعی تمرکز کنند، بیشتر بر کیفیت محتوا و ارزش آن متمرکز هستند.

چالش‌های تشخیص محتوای تولید شده با هوش مصنوعی

گوگل با اینکه از منابع گسترده و تخصص هوش مصنوعی برخوردار است، باز هم با چالش‌هایی در مورد تشخیص محتوای هوش مصنوعی روبه‌رو است که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

  • سازگاری مداوم، چالش بزرگ گوگل: یکی از چالش‌هایی که گوگل با آن مواجه است، موضوع «سازگاری» است. این یعنی با وجود پیشرفت‌های سریعی که در حوزه هوش مصنوعی صورت گرفته است، گوگل باز هم ناچار است به‌طور مداوم فاکتورها و الگوریتم‌های تشخیص خود را به‌روزرسانی کند تا بتواند با تغییرات مداوم خروجی مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی همگام شود.

به‌عنوان مثال، مدل‌هایی چون GPT-3 در حال حاضر متن‌هایی را تولید می‌کنند که از نظر ساختار، سبک و لحن شباهت زیادی به نوشته‌های انسان دارند، پس الگوریتم‌های گوگل نیز باید آپدیت شوند. 

  • کیفیت محتوای هوش مصنوعی، گمراهی گوگل: هوش مصنوعی در بسیاری از موارد به ویژه موضوعات عمومی و متداول، می‌تواند محتواهایی را تولید کند که بسیار دقیق و بدون خطا باشند؛ همین موضوع یعنی «کیفیت محتوا» می‌تواند تشخیص محتوای هوش مصنوعی توسط گوگل را دشوارتر و پیچیده‌تر کند.
  • داده‌های پنهان، مانعی برای تشخیص محتوای هوش مصنوعی: از آنجایی که بیشتر مدل‌های هوش مصنوعی به صورت خصوصی آموزش می‌بینند و داده‌های آموزشی آن‌ها به اشتراک گذاشته نمی‌شود، گوگل با کمبود داده روبه‌رو است؛ از طرفی باید با دنیای انسان‌ها آشنا شوند. بنابراین، این موضوع دسترسی گوگل را محدود می‌کند و به نمونه‌های متن‌های تولید شده نیاز دارد.

هوش مصنوعی همه فن حریف

  • هوش مصنوعی همه فن حریف، چالش جدید گوگل: استفاده هوش مصنوعی از منابع مختلف و جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی آن برای ارائه اطلاعات کامل‌ و قابل اعتماد، گوگل را با چالش بیشتری روبه‌رو می‌کند؛ این در حالی است که محتوای نوشته شده توسط انسان ممکن است به دانش و تجربه نویسنده محدود شود.
  • انسجام متن، سلاح مخفی انسان در برابر هوش مصنوعی: انسجام یا وابستگی متن که همان ارتباط منطقی و معنایی بین جملات، پاراگراف‌ها و بخش‌های مختلف یک متن است، یکی دیگر از مواردی است که گوگل را در این زمینه با چالش مواجه می‌کند. در حقیقت، محتوای انسانی بسیار منطقی‌تر از محتوای هوش مصنوعی است؛ اما از آنجایی که با پیشرفت هوش مصنوعی، هر روز، این متون از نظر کلمات کلیدی، عبارات مرتبط، ساختار دستوری به متنوع انسانی نزدیک‌تر می‌شود، تشخیص این دو نوع محتوا برای گوگل نیز سخت‌تر خواهد شد.
  • خلاقیت هوش مصنوعی، چالش جدیدی برای گوگل: تغییرات سریع در تکنولوژی باعث شده است هوش مصنوعی بتواند متون خلاقانه، داستان‌ها یا شعرهایی تولید کند که کم‌تر در آن از الگوهای تکراری استفاده شده است. این توانایی تشخیص محتوای هوش مصنوعی توسط گوگل را سخت‌تر می‌کند.
  • چالش اخلاقی اخلاق در عصر هوش مصنوعی: علاوه بر موارد ذکر شده، تشخیص محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، یک چالش اخلاقی پیچیده نیز هست. سوال اینجاست که آیا آگاهی از منشأ محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی الزامی است یا باید به آن آزادی عمل داده شود. البته ناگفته نماند که باید نگرانی‌هایی که امکان دارد در مورد شفافیت، اصالت و احتمال سوءاستفاده شکل بگیرند نیز درنظر گرفته شوند.

آیا محتوای تولید شده با هوش مصنوعی در گوگل ایندکس می‌شود؟

اگر بخواهیم در مورد تأثیر محتوای هوش مصنوعی بر رتبه‌بندی سئو صحبت کنیم، باید بگوییم گوگل به دنبال محتوایی است که به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای کاربران یا جستجوگران باشد؛ پس محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی زمانی ایندکس (رتبه‌گیری در گوگل) می‌شود که مرتبط و با کیفیت و برای کاربران مفید باشد. البته ناگفته نماند که علاوه بر کیفیت محتوا، عوامل دیگری مانند سرعت بارگذاری و ریسپانسیو بودن سایت و همینطور تجربه کاربری خوب هم در رتبه‌بندی تاثیرگذارند. پس باید هر دو حالت را درنظر بگیرد؛ ممکن است محتوای شما ایندکس شود یا امکان دارد اصلاً رتبه نگیرد.

ترکیب هوش مصنوعی و مهارت انسانی برای تولید محتوا

ترکیب هوش مصنوعی و مهارت انسانی برای تولید محتوا

زمانی که سرعت و کارایی هوش مصنوعی را با خلاقیت و درک عمیق انسانی ترکیب کنید، می‌توانید به بهبود قابل توجهی در رتبه‌بندی محتوا در موتورهای جستجو به خصوص گوگل برسید. 

این کار مزایایی چون بهبود کیفیت محتوا، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، افزایش سرعت تولید محتوا، افزایش سرعت به‌روز رسانی محتوا، شخصی‌سازی محتوا، برخورداری سایت از تجربه کاربری بهینه (UX)، بهبود سرعت بارگذاری سایت پیشگیری از خطاهای زبانی و مشکلات فنی، برخورداری از منحصر به‌فرد بودن محتوا، برخورداری و بهینه‌سازی لینک‌دهی داخلی و خارجی را برای شما خواهد داشت.

به نظر شما محتوای هوش مصنوعی از نظر گوگل قابل تشخیص است؟ نظرتان در مورد پیشرفت هوش مصنوعی و تطابق آن با زندگی انسانی چیست؟ در بخش دیدگاه تجربیات و نظرات خودتان را بنویسید.

سوالات متداول

  • آیا گوگل محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را جریمه می‌کند؟

گوگل بیشتر از اینکه محتوای هوش مصنوعی را جریمه کند، به کیفیت و ارزش آن محتوا برای کاربر اهمیت می‌دهد. محتوای با کیفیت، کاربردی و مرتبط با جستجوی کاربر، صرف نظر از اینکه توسط انسان یا هوش مصنوعی تولید شده باشد، در گوگل رتبه خوبی خواهد گرفت.

  • چگونه می‌توان محتوای هوش مصنوعی را برای گوگل بهینه کرد؟

زمانی که محتوای مورد نظر بر عوامل مهمی چون تکراری نبودن، کیفیت داشتن، مرتبط بودن و مفید و کاربردی بودن برای کاربران تاکید داشته باشد و اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی ارائه دهد، ضمن اینکه با ترکیب ویرایش انسانی، ساختار شفافی به خود بگیرد، می‌توانید مطمئن شوید که گوگل به آن محتوا رتبه می‌دهد.

  • آیا استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا قانونی است؟

بله، اما مانند هر ابزار دیگری، استفاده از هوش مصنوعی نیز با مسئولیت‌هایی همراه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، درنظر گرفتن کیفیت و منحصربه‌فرد بودن محتواست.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2