از همان لحظهای که مشتری تبلیغی از محصول شما را میبیند، وارد این قیف میشود. هدف اصلی این فرایند، این است که افرادی که در مراحل ابتدایی قیف هستند را کم کم به مشتریهای واقعی تبدیل کنند.
حالا چرا وجود قیف بازاریابی برای کسبوکارها مهم است؟ چون بدون وجود این قیف نمیدانند مشتریها در چه مرحلهای قرار دارند. از طرف دیگر طراحی استراتژی مناسب در هر مرحله برای آنها دشوار خواهد بود. قیف بازاریابی به کسبوکارها کمک میکند تا مشتریها را بهتر بشناسند؛ نیازهایشان را درک کنند و دقیقاً در همان لحظهای که نیاز است، پیشنهاد مناسبی برای آن ارائه دهند.
در واقع، با یک قیف بازاریابی مناسب، میتوانید مشتریان بالقوه را به مشتریان وفادار تبدیل کنید و این یعنی رشد و سودآوری بیشتر برای کسب و کار شما! ما در این مقاله، به طور کامل قیف بازاریابی را بررسی میکنیم. مراحل قیف، از آگاهی تا وفاداری مشتریان را توضیح میدهیم. همچنین، استراتژیهای مؤثر برای تبدیل مخاطبان به مشتریان وفادار را بررسی میکنیم.
قیف بازاریابی (Marketing Funnel) چیست؟
قیف بازاریابی (Marketing Funnel) به فرایندی گفته میشود که مسیر یک مشتری، از زمان آگاهی از برند تا خرید محصول یا خدمات را در برمیگیرد. در اصل سفر مشتری از لحظه ابتدایی آشنایی با یک کسب و کار، خدمات یا محصول تا انجام اقدام خاص مثل خرید را نمایش میدهد.
به عبارتی بهتر، قیف بازاریابی در واقع نمایانگر مسیر رفتار مشتری از زمانی است که برای اولین بار از برند شما آگاه میشود تا زمانی که به یک مشتری وفادار تبدیل شود. آگاهی از قیف بازاریابی میتواند تأثیر بسزایی در بهبود فرایند فروش داشته باشد. چرا که در هر مرحله با درک نیاز مشتریان، فرایند بازاریابی و فروش به صورت هدفمند تعیین میشود. این مدل به شما کمک میکند تا:
- مخاطبان خود را بهتر بشناسید.
- استراتژی بهتری برای جذب آنها در نظر بگیرید.
- نقاط ضعف خودتان را در مسیر سفر مشتری شناسایی و حل کنید.
- نتایج بازاریابی را در هر مرحله تحلیل و درک کنید.
به همین خاطر هزینهای که برای تبلیغات و بازاریابی صرف شده، به صورت بهینه استفاده و نتیجه بهتری حاصل میشود. البته فرایند یک قیف بازاریابی میتواند کوتاه یا پیچیده باشد. باید ببینید که استراتژی شما به دنبال خرید از سایت است یا اینکه به دنبال وفادارسازی مشتریان هستید؟ مسیر کاربران تا تبدیل آنها به مشتریان وفادار طولانیتر است.
چرا قیف بازاریابی مهم است؟
قیف بازاریابی به صاحبان کسب و کار کمک میکند تا نحوه عملکرد استراتژی های بازاریابی خود را در لحظه متوجه شوند. از طرف دیگر میتوانید متوجه شوید که هر کاربر در کدام مرحله از قیف بازاریابی شما را ترک میکند. یا اینکه کدام یک از کاربران تا انتهای مسیر قیف بازاریابی همراه شما هستند.
بهعنوان مثال اگر مشتریان بالقوه شما در قیف بازاریابی تا مرحله بررسی محصولات و اضافه کردن محصول در سبد خرید شما باقی ماندند؛ اما در زمان پرداخت هزینه از خرید صرف نظر کردند، امکان دارد به خاطر دلایل زیر باشد:
- هزینه ارسال بالا
- اضافه شدن هزینههای جانبی مثل بسته بندی
- اضافه شدن هزینه مالیات
- زمان ارسال طولانی
- و...
با علم به اینکه مشتری در کدام قسمت از قیف بازاریابی شما را ترک کرده، میتوانید به سرعت مشکل را شناسایی کرده و آن را حل کنید. از قدیم گفتهاند که هروقت جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است.
از طرف دیگر بهعنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی میتوانید متوجه شوید که مشتریان بیشتر نسبت به خرید چه نوع محصولاتی تمایل دارند. اگر مدت زمان خرید محصولات 5 میلیونی فروشگاه شما میانگین 1 ماه زمان میبرد؛ در حالی که محصولات 1 میلیونی شما روزانه حداقل یک خرید دارند؛ در این صورت میتوانید متوجه شوید که تأمین کدام دسته از محصولات برای شما به صرفهتر است.
انواع قیف بازاریابی و مراحل آن
قیف بازاریابی در دنیای دیجیتال انواع مختلفی دارد. بسته به صنعت و مخاطبان هدف، مراحل قیف بازاریابی برای هر کسب و کاری متفاوت است. چرا که این مراحل باید با نیازهای مشتریان و هدف کسب و کار همخوانی داشته باشد. در ادامه شما را با 3 نوع Marketing Funnel کاربردی آشنا میکنیم.
1. قیف بازاریابی ساده
در سادهترین حالت یک کسب و کار، یک قیف بازاریابی شامل 3 مرحله کلی است:
- بالای قیف (Top of the Funnel - ToFu): در بالای قیف بازاریابی مخاطبان تازهای قرار دارند که تازه با برند شما آشنا شدند. این افراد از طریق تبلیغات آنلاین نسبت به خدمات یا محصولات شما علاقهمند شدند.
- میانه قیف (Middle of the Funnel - MoFu): در میانه قیف مشتریان بالقوهای قرار دارند که به خرید از شما علاقهمند شدند، اما هنوز به مرحله نهایی خرید نرسیدند. این افراد نیاز به یک انگیزه برای ادامه مسیر و خرید از سایت شما دارند.
- پایین قیف (Bottom of the Funnel - BoFu): در مرحله انتهایی قیف بازاریابی، مشتریان بالقوهای قرار دارند که تصمیم خود را گرفتهاند و آماده خرید هستند. در این مرحله شما کار زیادی ندارید. همین که شرایط برای خرید مشتریان فراهم باشد، شما به هدف خود یعنی کسب درآمد میرسید.
2. قیف بازاریابی مدل AIDA
یکی از رایجترین مدلهای مورد استفاده در بازاریابی، مدل AIDA است. این مدل شامل 4 مرحله است:
- آگاهی (Awareness): در اولین مرحله، مشتری بالقوه با برند شما آشنا میشود. در مرحله آگاهی تمرکز شما باید روی جلب توجه و ایجاد تأثیر مثبت روی مخاطب باشد.
- علاقه (Interest): در مرحله دوم مشتری بالقوه با محصولات و خدمات شما آشنا شده و کمکم نسبت به آنها علاقهمند میشود. در این مرحله باید کنجکاوی مشتری را حفظ کنید و اطلاعات بیشتری در مورد محصولات و خدمات خود ارائه دهید.
- تمایل (Desire): در مرحله سوم مشتری بالقوه از برند شما خوشش آمده و به موضوع خرید از شما فکر میکند. وظیفه شما در این مرحله متقاعد کردن مشتری برای خرید محصول و نمایش ارزش محصول است. باید در این بخش حسابی روی ارتباط با مشتری زمان صرف کنید.
- اقدام (Action): در مرحله نهایی مشتری اقدام مورد نظر شما که در اکثر مواقع خرید است را انجام میدهد. در بخش انتهایی قیف بازاریابی باید فرایند تصمیمگیری و خرید را برای مشتری آسان کنید.
بیشتر بخوانید: نیازهای مشتری را بشناسید تا درآمدتان بیشتر شود
3. قیف بازاریابی جزئی یا Granular
کاملترین مدل قیف بازاریابی در دنیای دیجیتال، مدل Granular است. در این مدل شما مدت زمان طولانیتری با مشتری همسفر هستید. یعنی از زمان آگاهی مشتری از برند تا زمان وفادارسازی در پایین قیف همراه با مشتری خواهید بود. این مراحل شامل موارد زیر هستند:
- آگاهی (Awareness): اولین مرحله در قیف بازاریابی، مرحله آگاهی است. آگاهی از برند، همان آشنایی با یک برند است که میتواند شامل آگاهی از نام، پیام، لحن و سبک، ارزشها و فرهنگ آن باشد. در این مرحله، عموماً مشتریان بالقوه اطلاعات زیادی در مورد شما ندارند. پس وظیفه آگاهسازی مشتری و جلب توجه آنها به عهده شما است.
- ارزیابی (Consideration): در این مرحله، مشتریان به بررسی و مقایسه محصولات و خدمات مختلف پرداخته و مزایا و معایب آنها را تحلیل میکنند. در مرحله ارزیابی، شما باید محتواهایی مانند نظرات مشتریان قبلی، مقایسههای محصول و مطالعات موردی را ارائه دهید تا مشتریان را قانع کنید که محصول یا خدمت شما بهترین گزینه هستند.
- تبدیل (Conversion): در مرحله تبدیل، مشتری یک قدم با خرید نهایی فاصله دارد. اگر مشتری بالقوه تجربه کاربری خوبی در سایت داشته باشد و تصمیم خود را برای خرید بگیرد، وارد فاز تبدیل میشود. وظیفه شما ساده کردن روند خرید، ایجاد کال تو اکشن قوی و پینشهادات ویژه مثل تخفیف در خرید اول یا ارسال رایگان است.
- وفاداری (Loyalty): بعد از اینکه مشتریان خرید خود را انجام دادند، هدف شما ایجاد ارتباط طولانیمدت و تبدیل آنها به مشتریان وفادار است. برندها میتوانند با ایجاد یک تجربه خرید موفق و ارائه محصول یا خدمات با کیفیت، مشتریان وفادار داشته باشند. هدف در این مرحله، ایجاد ارتباط قوی با مشتری و تشویق آن برای خریدهای مکرر است.
- حمایت (Advocacy): آخرین مرحله از قیف بازاریابی مخصوص مشتریان راضی و وفاداری است که خودشان برندتان را به دیگران معرفی میکنند. در این مرحله بدون پرداخت هزینه، مشتریان برایتان تبلیغات دهان به دهان انجام میدهند و به نوعی سفیر برندتان میشوند.
مقالات مرتبط: چگونه برندسازی کنیم؟
شاخصهای کلیدی برای تحلیل قیف بازاریابی
شما در هر مرحله از قیف بازاریابی برای پیدا کردن مشکلات یا بررسی میزان موفقیت استراتژیهای بازاریابی باید شاخصهای تجزیه و تحلیل Marketing Funn را بررسی کنید. این شاخصها شامل:
- نرخ همگرایی قیف فروش (Sale funnel conversion): نرخ همگرایی میزان افرادی که وارد قیف شما شدهاند و در مرحله انتهایی قیف پس از خرید از آن خارج شدهاند را محاسبه میکند. بر اساس نرخ همگرایی میزان موفقیت آمیز بودن استراتژی شما مشخص میشود.
- منابع ورودی (Entry sources): هر فرد از طریق یک منبع ورودی یا یک روش بازاریابی دیجیتال وارد قیف بازاریابی شما میشود. با بررسی نقطه ورودی کاربران میتوانید متوجه شوید که سرمایهگذاری در چه منابعی بیشترین سودآوری را برای شما دارد.
- زمان هر مرحله (Time in stage): این بخش، میزان پیشرفت مشتری را از ابتدای آشنایی با برند تا لحظه خرید نهایی اندازهگیری میکند. هدف از ایجاد قیف بازاریابی اصلاح مشکلات موجود و کوتاهتر کردن روند ورود تا خرید مشتری است.
- نرخ تعامل (Engagement rate): در مراحل مختلفی از قیف بازاریابی با استفاده از لینکهای فراخوانی یا Call To Action به دنبال ایجاد و پرورش لید هستیم. به همین خاطر باید بررسی کنیم که کدام CTA در مسیر کاربر باعث شده تا تعامل آن با برند بیشتر شود.
- نرخ موفقیت (Close rate): نرخ موفقیت به شما نشان میدهد که تا چه اندازهای در تبدیل لید به مشتری نهایی موفق عمل کردهاید.
شاخص | توضیحات | |
بخش بالای قیف (Top of Funnel) | تعداد بازدید صفحات (Page Views) | تعداد دفعاتی که صفحات وب شما مشاهده شدهاند. |
تعداد نمایش (Impressions) | تعداد دفعاتی که مقالات شما در نتایج موتور جستجو (SERP) یا پستهای شبکههای اجتماعی برای کاربران نمایش داده شدهاند. | |
نرخ کلیک (CTR) | درصد دفعات نمایش که منجر به کلیک شده است. | |
تعامل (Engagement) | تعداد تعاملات کاربران با محتوای شما. | |
بخش میانی قیف (Middle of Funnel) | مدت زمان حضور در صفحه (Time on Page) | مدت زمانی که بازدیدکنندگان با محتوای شما وقت میگذرانند. |
درصد افرادی که وارد صفحه میشوند و بدون انجام اقدام مشخصی آن را ترک میکنند. | ||
امتیاز ستاره گوگل (Google Star Rating) | میانگین امتیاز شما در پروفایل کسبوکار گوگل. | |
بخش پایینی قیف (Bottom of Funnel) | درصد بازدیدکنندگانی که پس از ورود به صفحه، خرید میکنند یا اقدام مشخصی انجام میدهند. | |
بازده هزینه تبلیغات (ROAS) | درآمد حاصل از کمپین تبلیغاتی منهای هزینههای آن که بازده سرمایهگذاری تبلیغات را نشان میدهد. |
استراتژیهای مؤثر برای هر مرحله از قیف بازاریابی
مشتریان بالقوه شما در هر مرحله از قیف بازاریابی نسبت به موضوعات مختلفی واکنش نشان میدهند. در هر مرحله از قیف باید استراتژیهای مؤثری برای حفظ آنها پیاده سازی کنید. این مراحل شامل یعنی مرحله بالایی، مرحله میانی و مرحله انتهایی است. در ادامه مهمترین استراتژیهای کسب و کار در قیف بازاریابی را بررسی میکنیم.
1. تعریف مشتریان هدف
در مرحله بالایی قیف بازاریابی باید مشتریان هدف خودتان را شناسایی کنید. برای این کار نیاز به کمی تحقیق و بررسی دارید. هر کسب و کاری میتواند یک سری مشتری هدف با پرسونای خاص داشته باشد. یا اینکه از طریق گزارش بخش "نمای کلی ویژگیهای کاربران" (User Attributes Overview) در Google Analytics استفاده کند و ببیند که مشتریان فعلی آن عمدتاً چه کسانی هستند. به عنوان مثال پرسونای مخاطبان را بر این اساس به دست بیاورد:
- محدوده سنی
- جنسیت
- کشور و شهر
- زبان
- علایق
بعد از شناسایی مخاطبان هدف، نوبت به تحقیقات عمیق بازار و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان میرسد. میتوانید با استفاده از ابزارهایی مثل Semrush اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان بالقوه رقبای حوزه کاری خودتان را به دست بیاورید. اطلاعاتی مثل:
- سن
- جنسیت
- اندازه خانواده
- سطح درآمد
- وضعیت شغلی
- سطح تحصیلات
- میزان استفاده از شبکههای اجتماعی
- علایق
- استفاده از دستگاهها
با استفاده از اطلاعات به دست آمده میتوانید شناخت خوبی در رابطه با مخاطبان هدف خود به دست بیاورید. به همین راحتی میتوانید تبلیغات آنلاین خود را بر اساس پرسونای مخاطبان تعیین و بهینه کنید. کمتر هم با مشکلاتی مثل لیدهای بی کیفیت و کم ارزش روبهرو میشوید.
2. افزایش آگاهی از برند با بازاریابی درونگرایی
بازاریابی درونگرا یک استراتژی است که توجه بازار هدف شما را با ایجاد محتوای مرتبط جلب میکند. به عبارتی دیگر، با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط رتبه صفحات مختلف وب سایتتان را در نتایج جستجو افزایش میدهید. با این روش مخاطبان هدف شما بدون تماس مستقیم، برندتان را پیدا میکنند.
سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو معمولاً نتایج طولانیتر، عمیقتر و بهتری نسبت به تبلیغات دارند. چرا که میزان بازگشت سرمایه (ROI) از این سریعتر است. با ایجاد وبلاگ در وب سایت و نوشتن مقالات جذاب و مرتبط با خدمات یا محصولات برند، میتوانید به صورت غیر مستقیم مشتری بالقوه جذب کنید.
به عنوان مثال برندی که دورههای مربوط به دیجیتال مارکتینگ، هوش مصنوعی و... دارد؛ با نوشتن مقالات تخصصی در مورد هوش مصنوعی، سئو و... میتوانند مخاطبان علاقه مند را نسبت به برند خود جذب کند. با ایجاد کال تو اکشن هدفمند، شانس برند برای تبدیل مخاطب به مشتری و فروش دوره افزایش پیدا میکند.
برای افزایش آگاهی از برند میتوانید از این کانالها استفاده کنید:
- موتورهای جستجوی گوگل: بعد از شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با محصولات یا خدمات نوبت به بهینه سازی وب سایت شما میرسد. کم هزینهترین و پربازدهترین روش آگاهی از برند مربوط به سئو وب سایت و بهینه سازی آن از نظر الگوریتمهای گوگل است.
- ایمیل مارکتینگ: با ارسال ایمیلهای هدفمند مثل ایمیل معرفی محصولات، اخبار جدید یا مطالب آموزشی، کسبوکارها میتوانند مشتریان بالقوهای که ممکن است هنوز با برند آشنایی نداشته باشند را جذب کنند. این ایمیلها حاوی محتوای ارزشمندی هستند که باعث ایجاد اعتماد اولیه و جذب مخاطب میشوند.
- بازاریابی شبکههای اجتماعی: شبکههای اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام فضای بسیار خوبی آگاه سازی مخاطبان است. در این فضا میلیونها ایرانی فعالیت میکنند؛ به همین خاطر فرصت دیده شدن دارید.
- بازاریابی محتوایی: وبلاگها، ویدئوها، اینفوگرافیکها و پادکستها از جمله ابزارهایی هستند که میتوانید برای آگاهی مخاطبان استفاده کنید. قدرت کلمات، تصاویر و صدا بیشتر از چیزی است که فکرش را بکنید.
با استفاده از کال تو اکشن مخاطبان را به مرحله بعدی قیف بازاریابی هدایت کنید. مثلاً خوانندگان وبلاگ را تشویق کنید تا در خبرنامه شما ثبتنام کنند یا شما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنند. این کار کمک میکند برندتان در ذهن مخاطبان باقی بماند.
3. آموزش به مشتریان بالقوه
ارائه مطالب آموزشی رایگان در مورد دانش و تخصص کاری شما باعث میشود تا اعتبار برندتان تقویت شود. چرا که مخاطبان شما را به عنوان یک متخصص در یک حوزه خاص میشناسند و دنبال میکنند. همچنین، باعث تمایز شما از رقبا میشود.
در بحث آموزش به مخاطبان میتوانید از دو تکنیک استفاده کنید:
- پشتیبانی آنلاین قوی و پاسخگو: یک تیم پشتیبانی برای کسب و کار خودتان داشته باشید که چه در فضای آنلاین و به صورت تلفنی پاسخگوی مشتریان باشید. اگر در زمان خرید یا استفاده از محصول و خدمات نیاز به راهنمایی داشت، پشتیبانان به صورت رایگان مشتریان را برای تصمیم گیری بهتر کمک کنند. از طرف دیگر در هر زمانی پاسخگوی مشکلات آنها باشند.
- ایجاد محتوای ارزشمند: با تولید محتوای درست و اصولی در فضای دیجیتال مثل داستانهای موفقیت برندهای مطرح، مقایسه محصولات پرفروش، نقد و بررسی محصولات، معرفی خدمات خاص و نحوه استفاده از آن میتوانید محتوای ارزشمندی برای مخاطبان خود داشته باشید.
4. مدیریت شهرت آنلاین برند
مدیریت شهرت آنلاین به معنای دریافت بازخوردهای مثبت مشتریان و حل مشکل مشتریان ناراضی است. هر کسب و کاری برای موفقیت و داشتن شهرت در بین مخاطبان باید بتواند به سرعت به مشکلات و نارضایتیهای مشتریان که در قالب بازخوردهای منفی قرار دارد، رسیدگی کند.
فرض کنید مشتری از دیر رسیدن یا بی کیفیت بودن غذاهای رستوران ناراضی است و در فضای آنلاین کامنت منفی برای رستوران میگذارد. در صورتی که رستوران نسبت به این دیدگاه بی تفاوت باشد، به احتمال زیاد مشتریان زیادی را از دست میدهید. اکثر مشتریان قبل از خرید حتماً سری هم به دیدگاههای مشتریان پیشین میزنند و بر اساس آن خریدشان را نهایی میکنند.
برای اینکه از شهرت برند خودتان مطلع شوید، بهتر است نام برندتان را در گوگل جستجو کنید. ببینید که در وب سایتهای مختلف مردم چه نظری در مورد محصولات یا خدمات شما دارند؟ آیا برند شما در نتایج برتر گوگل قرار دارد؟ دیدگاههای مردم در شبکههای اجتماعی، وب سایت یا اپلیکیشن شما مثبت است یا منفی؟
برندسازی: چطور یک پیام برند قوی داشته باشیم؟
5. ایجاد صفحات لندینگ پیج
صفحات لندینگ پیج به صفحاتی از وب سایت شما گفته می شود که کاربر از طریق کلیک روی لینک به سایت شما وارد میشود. این صفحات عمدتاً با هدف قانع کردن بازدیدکنندگان برای خرید طراحی می شود.
به عنوان مثال صفحه لندینگ پیج جمعه سیاه با هدف افزایش فروش با نمایش بیشترین میزان تخفیف یک فروشگاه اینترنتی طراحی می شود. در این صفحه پرتخفیفترین کالاها قرار دارند. کیفیت صفحات فرود شما تأثیر مستقیمی روی رتبه بندی آن در نتایج جستجو و افزایش فروش دارد. به همین خاطر در زمان طراحی صفحه Landing Page حتماً از این موارد استفاده کنید:
- تصاویر باکیفیت از محصول
- نظرات مثبت مشتریان
- قیمتگذاری شفاف
- اطلاعات زمان و نحوه ارسال
- کال تو اکشن قانع کننده
- بهینهسازی محتوا برای کلمات کلیدی هدف
صفحات لندینگ، مکمل جداییناپذیر هر وبسایت اینترنتی هستند. اگر هنوز برای برند خود سایتی را راهاندازی نکردهاید، همین حالا دست به کار شوید. با استفاده از سایت ساز و فروشگاه ساز امکان ساخت سایت در کمتر از 10 دقیقه و بدون نیاز به دانش فنی وجود دارد. سایت ساز یک سیستم مدیریت محتوای آماده است که نیازی به برنامه نویسی ندارد. بعد از انتخاب قالب و تکمیل مرحله ثبت نام، یک سایت برای شما ساخته میشود. سپس میتوانید با شخصی سازی قالب و وارد کردن محصولات و خدمات، سایت خود را در معرض دید عموم مردم قرار دهید.
اگر میخواهید با قابلیتهای آن بیشتر آشنا شوید، روی لینک کلیک کنید و از 7 روز تست رایگان آن استفاده کنید.
ساخت سایت تستی رایگان با سایت ساز
در نهایت فراموش نکنید که
مهم نیست چه نوع کسبوکاری دارید، قیف بازاریابی در نقش یک مشاور خوب، از ابتدای مسیر جذب مشتری تا تبدیل آن به مشتری همراه شما است. به این معنی که میتوانید با تحلیل شاخصهای قیف بازاریابی نقاط ضعف و قوت برند خودتان را بشناسید. از طرف دیگر با شناسایی مشکلات برند و حل آن، مسیر مشتریان خود را برای انجام اقدام مورد نظرتان هموار کنید.
قیف بازاریابی ابزار قدرتمندی برای کسبوکارها است که میتواند در جذب و تبدیل مشتریان بسیار مؤثر باشد؛ به شرطی که مدام آن را به روزرسانی کنید. اگر سؤال یا نظری در زمینه موضوع قیف بازاریابی دارید، در بخش دیدگاههای پایین صفحه برای ما بنویسید.
بهعلاوه اگر برای ساخت سایت با سایت ساز به راهنمایی یا مشاوره نیاز داشتید، با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید. کارشناسان پرتال در سریعترین زمان ممکن پاسخ سؤال شما را میدهند.
سوالات متداول
- قیف بازاریابی چیست؟
قیف بازاریابی یا Marketing Funnel به مدلی از بازاریابی گفته میشود که مراحلی که مشتریان بالقوه از زمان آگاهی از برند تا خرید پشت سر میگذارند را نمایش میدهد.
- مراحل اصلی قیف بازاریابی چست؟
قیف بازاریابی انواع مختلفی دارد. اما رایجترین روش آن یعنی مدل AIDA شامل 4 بخش اصلی است. آگاهی (Awareness)، علاقه (Interest)، تمایل (Desire) و اقدام (Action) 4 مرحله اصلی برای قیف بازاریابی هستند.
- قیف بازاریابی چگونه به بهبود فرآیند فروش کمک میکند؟
قیف بازاریابی با مشخص کردن مراحل مختلف خرید، به شما کمک میکند تا مشتریان را در هر مرحله با پیامها و استراتژیهای مناسب هدایت کنید و نرخ تبدیل را افزایش دهید. این اتفاق مثبت با شخصیسازی پیامها، ارائه پیشنهادات جذاب، بهبود تجربه کاربری سایت و استفاده از ایمیل مارکتینگ رخ میدهد.
- تفاوت بین قیف بازاریابی و قیف فروش چیست؟
قیف بازاریابی بر ایجاد علاقه و آگاهی تمرکز دارد، در حالی که قیف فروش بیشتر به فرآیند تبدیل علاقه به خرید میپردازد.
- چه ابزارهایی برای اجرای قیف بازاریابی وجود دارد؟
ابزارهایی مانند Google Analytics، HubSpot، Mailchimp، و SEMrush برای تحلیل، اتوماسیون و بهبود قیف بازاریابی استفاده میشوند.