دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

چگونه بازدیدکنندگان سایت را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم؟

در دنیای رقابتی آنلاین، جذب بازدیدکننده به سایت اولین قدم است، اما تبدیل آن‌ها به مشتری و در نهایت به مشتریان وفادار، مسیری پر چالش و اساسی برای موفقیت کسب‌وکارها محسوب می‌شود. این مقاله به بررسی راهکارهای مؤثر برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریان دائمی و ایجاد وفاداری در آن‌ها می‌پردازد.
در این مقاله می‌خوانید:

در واقع هر اقدامی که به روند تبدیل بازدید‌کننده به مشتری، منجر شود، نرخ تبدیل یا Conversion Rate نام دارد. هر چه نرخ تبدیل بیشتر باشد به معنای موفقیت سایت شما است. اطلاع داشتن از اینکه بازدیدکنندگان سایت شما چه کسانی هستند، به دنبال چه چیزی می‌گردند و نیازهای آن‌ها چیست می‌تواند به اندازه‌گیری میزان موفقیت سایت و همچنین پیدا کردن بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارند کمک کند. 

در ادامه این مقاله می‌خواهیم شما را با تکنیک‌های بازاریابی و روانشناسی برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری آشنا کنیم. اگر سایتتان بازدیدکننده زیادی دارد؛ اما هنوز نتوانستید به فروش خوبی برسید، با ما همراه باشید.

5 راه برای تبدیل مخاطب به مشتری وفادار

قبل از هر چیزی باید بدانید که بهبود نرخ تبدیل به شما کمک می‌کند بدون افزایش میزان بازدید، میزان فروش آنلاین سایت را بالا ببرید. از طرف دیگر برای حفظ وفاداری مشتری، باید با او ارتباط برقرار کنید تا تجربه رضایت بخشی برای مشتری ایجاد شود. ایجاد روابط با مشتریان یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد فرصت‌های فروش است. 

شما باید مطمئن شوید که خدمات بی نقص و مناسبی را به مشتریان ارائه می‌دهید و به سؤالات و بازخوردهای آنها به موقع پاسخ می‌دهید. همچنین باید در تعامل با مشتریان برای ایجاد روابط معنادار و جلب اعتماد آن‌ها فعال باشید. در ادامه به صورت کامل در این خصوص صحبت می‌کنیم.

هرم وفاداری مشتریان اینفوگرافیک

1. شناخت بازدیدکنندگان و نیازهای آن‌ها

درک مخاطبان هدف و نیازهای آنها در ایجاد یک تجربه شخصی که بازدیدکنندگان را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند، بسیار مهم است. با تجزیه و تحلیل معیارهای وب سایت مانند منابع ترافیک، نرخ پرش، نرخ کلیک و نرخ تبدیل، کسب و کارها می‌توانند مخاطبان هدف خود را بهتر درک کنند و استراتژی بازاریابی خود را بر اساس آن تنظیم کنند. 

گوگل آنالیتیکس نقش مهمی در ارائه بینش‌های ارزشمند به کسب و کارها در مورد رفتار مشتری ایفا می‌کند. اطلاعات حاصل از این ابزار به شما کمک می‌کند تصمیمات آگاهانه‌ای برای بهینه سازی استراتژی‌های خود بگیرند. همچنین مطمئن باشید که این استراتژی‌ها با ترجیحات و رفتارهای مخاطبان هدف شما هم‌خوانی دارند. 

ابزارهای تجزیه و تحلیل علاوه بر بهبود استراتژی‌های تبدیل بازدید کننده، می‌توانند باعث شناسایی مناطقی مهم برای بهبود تجربه کاربر و بهبود وب‌سایت شوند. با بررسی رفتار بازدیدکنندگان، می‌توانید متوجه شوید که کدام صفحات بیشترین بازدید را دارند و چگونه می‌توان از طریق آن‌ها بازدیدکنندگان را به مشتریان دائمی تبدیل کرد.

تمام صفحات وب سایت شما بخشی از قیف فروش شما هستند؛ بازدیدکنندگان می‌توانند از هر صفحه‌ای در وب سایت به صفحه محصولات یا خدمات شما دست پیدا کنند؛ بنابراین برای ایجاد اعتماد در مورد برند خود مطمئن شوید که هر صفحه کاربران را به نتیجه‌ای هدایت می‌کند که با اهداف وب سایت شما (مثلاً فروش محصولات) هماهنگ است و به حل مشکلات آنها کمک می‌کند.

اینفوگرافیک شناخت نیازهای مشتریان

2. ایجاد تجربه کاربری مثبت

برای تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتری دائمی، باید سایت خود را به گونه‌ای طراحی کنید که هر فرد با هر وسیله‌ای که در دست دارد (موبایل، تبلت و …)، بتواند وارد آن شود و تجربه کاربری خوبی داشته باشد. تجربه کاربری نقش کلیدی در ماندگاری و بازگشت بازدیدکنندگان دارد. عواملی مانند سرعت بارگذاری صفحات، طراحی کاربر پسند و دسترسی آسان به اطلاعات مورد نظر، می‌توانند بازدیدکننده را ترغیب به ماندن و تعامل بیشتر کنند. 

در وب‌سایت‌هایی با تجربه کاربری مثبت، وقتی بازدیدکننده‌ روی نوار جستجو کلیک می‌کند، بلافاصله پیشنهاداتی بر اساس عبارت جستجو از میان محصولات پرطرف‌دار به او نشان داده می‌شود. این محصولات پرطرف‌دار با تصاویر واضح و جذاب برای جلب توجه بازدیدکنندگان و افزایش علاقه آن‌ها طراحی شده‌اند. در این صورت امکان دارد بازدیدکنندگان روی لیست این محصولات کلیک کنند و بدون تایپ یک عبارت جستجو شروع به خرید کنند.

از دیگر مواردی که باعث یک تجربه کاربری مثبت می‌شود، فرایند خرید آسان و ثبت سفارش سریع است. اگر فرایند تسویه حساب پیچیده یا وقت‌گیر باشد، مشتریان به احتمال زیاد سبد خرید خود را رها می‌کنند. با آسان کردن فرایند خرید و ثبت سفارش برای بازدیدکنندگان، می‌توانید تعداد مشتریان وفادار و دائمی را افزایش دهید. همچنین می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Page Speed Insight برای بهبود سرعت سایت خود استفاده کرده و رضایت مشتریان را جلب کنید.

به طور متوسط، نرخ تبدیل سایت حدود 2٪ است. به این معنی که از هر 100 بازدیدکننده، تنها دو نفر تبدیل به مشتری می‌توان می‌شوند. این موضوع بر اهمیت بهینه سازی نرخ تبدیل سایت شما برای افزایش فروش و رشد کسب و کارتان تأکید می کند.

درک صحیح از رفتار مشتری به شما این امکان را می‌دهد تا محتوای مورد انتظار آن‌ها را ایجاد کنید. از طرف دیگر بازدیدکنندگان را تشویق می‌کند تا به جای خارج شدن از سایت، با شما ارتباط برقرار کنند.

اینفوگرافیک ایجاد تجربه کاربری مثبت در سایت

3. استفاده از استراتژی محتوا برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری

بازاریابی محتوایی یکی از بهترین راهکارها برای افزایش مشتریان وفادار است. در واقع بازاریابی محتوا طیف متنوعی از قالب‌های محتوا مانند وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و... را در برمی‌گیرد. این موارد باعث ایجاد محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص می‌شود.

وبلاگ به عنوان یک بخش مهم در سایت عمل کرده و اهداف و خدمات کسب و کار شما را به مشتریان معرفی می‌کند. ایجاد محتوای ارزشمند، آموزشی و کاربردی می‌تواند بازدیدکننده را به سایت شما علاقه‌مند کرده و اعتماد او را جلب کند.

یکی از استراتژی‌های مؤثر داستان سرایی است که به کسب و کارها اجازه می‌دهد با مخاطبان خود در سطح احساسی ارتباط برقرار کنند و محتوا را به یاد ماندنی‌تر و تأثیرگذارتر می‌کند. کسب‌ و کارها با ایجاد روایت‌هایی که با تجربیات، آرزوها و چالش‌های مخاطبانشان هماهنگ است، می‌توانند ارتباطات عمیق‌ و تعامل ایجاد کنند.

نقش تیم محتوا در شرکت

4. اعتماد سازی از طریق بازخوردها و نظرات مشتریان

وقتی کاربر بداند که شما به نظر و دیدگاه او احترام می‌گذارید، به شما اعتماد می‌کند. یکی از راه‌های محترم شمردن نظر مشتری‌ها، سؤال ‌پرسیدن از آن‌هاست. از مشتریان خود بخواهید دیدگاهشان را با شما در میان بگذارند و اگر پیشنهاد یا انتقادی به محصولات یا خدمات شما دارند مطرح کنند. حتی می‌توانید به صورت شخصی، ‌پس از خرید، نظر آنها را درباره محصولات خریداری شده بپرسید. همچنین می‌توانید تجربیات موفقیت‌آمیز مشتریان فعلی را به اشتراک بگذارید تا اعتماد بازدیدکنندگان را جلب کنید. 

نظرسنجی ابزاری قدرتمند برای حفظ و جذب مشتری است. با انجام این نظرسنجی، می‌توانید از نیازها و خواسته‌های مشتریان آگاه شوید و در جهت رفع آن‌ها قدم بردارید. این امر اعتماد سازی و وفاداری کاربران را به دنبال خواهد داشت و آن‌ها را به مشتریان دائمی تبدیل می‌کند.

5. استفاده از ابزارهای شخصی سازی برای تعامل بهتر

شخصی‌سازی ارتباطات باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان را با محتوای خاص خود درگیر کنید. با استفاده از ابزارهای CRM، می‌توانید محتوا و پیشنهادات خاصی برای هر بازدیدکننده ارائه دهید. این شخصی‌سازی نه تنها تعامل را افزایش می‌دهد، بلکه نرخ تبدیل را نیز بهبود می‌دهد. ارتباط با مشتریان از طریق ایمیل یا پیامک‌های شخصی سازی شده جایگاه مهمی در فرایند تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتری دائمی دارد. استفاده از نام مشتری در متن پیام یا احوالپرسی به جلب توجه آنها کمک کرده و به آنها احساس ارزشمندی می‌دهد. ایجاد تعامل شخصی با مشتریان و حتی بازدید کنندگانی که تنها در سایت شما ثبت نام کرده و هنوز هیچ خریدی انجام نداده‌اند، بهترین و مهم‌ترین اقدام در رابطه با افزایش فروش و تبدیل بازدیدکننده به مشتری است.

اینفوگرافیک مدیریت ارتباط با مشتری

راه‌های افزایش وفاداری مشتریان

تبدیل یک بازدیدکننده به مشتری تنها آغاز مسیر است. حفظ و وفاداری مشتریان نیازمند تلاش مستمر و ایجاد روابط عمیق‌تر است. هیچ چیز مانند یک فاکتور از خرید نمی‌تواند اعتماد مشتری شما را جلب کند. در نظر داشته باشید پس از انجام تراکنش،‌ جزئیات پرداخت را از طریق فاکتور برای مشتریان خود ارسال کنید.
با ارسال یک ایمیل یا پیام، موفقیت آمیز بودن خرید مشتریان را به آنها اطلاع دهید. با این کار اهمیت و توجه خود را به مشتری نشان داده و باعث ایجاد یک تجربه خرید جذاب برای او می‌شوید. یکی دیگر از راه‌های افزایش وفاداری مشتریان ارائه تخفیفات و پیشنهادات ویژه است. بهترین گزینه برای اینکه کاربران بار دیگر به سایت شما سر بزنند، ارسال کد تخفیف یا پیشنهادات ویژه مانند کسر مبلغی از سبد خرید برای آن‌هاست.

چندین روش دیگر وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها میزان وفاداری مشتریان شما را افزایش دهید:

  • اولین مورد، ارسال رایگان است. اکثر فروشگاه‌های آنلاین این مورد را در بالای صفحه اصلی خود ارائه می‌کنند تا خریداران را تشویق کنند تعداد محصولات سبد خرید خود را افزایش داده و ارسال رایگان هدیه بگیرند.
  • از روش‌های الان بخرید و بعداً پرداخت کنید! استفاده کنید. این روش به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد حتی اگر در حال حاضر توانایی پرداخت کل مبلغ محصول مورد نظر را ندارد، خرید خود را انجام دهند. به عبارتی بهتر امکان خرید اقساطی را فراهم کنید.
  • درباره‌ فرایند بازگشت محصول خریداری شده از قبل صحبت کنید. اغلب، خریداران ترجیح می‌دهند در صورت بروز هرگونه مشکل پس از خرید، از فروشگاه‌هایی خرید کنند که فرایند بازگشت محصول روشنی دارند.  یک صفحه مخصوص قوانین بازگشت محصول داشته باشید.

اینفوگرافیک تضعیف یا تقویت وفاداری مشتری

تدوین استراتژی پایدار برای موفقیت

تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری و ایجاد وفاداری، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از ابزارهای مناسب است. کسب‌ و کارهایی که از راه‌حل‌های جدید و خلاقانه استفاده می‌کنند، می‌توانند به خوبی استراتژی‌های جذب مشتری موفق و پایدار را اجرا کرده و فروش بیشتری داشته باشند. شما با اجرای راهکارهایی که در این مقاله مطرح شد، می‌توانید به بهبود نرخ تبدیل و افزایش رضایت و وفاداری مشتریان خود دست پیدا کنید.

در ادامه اگر سؤال یا نظری در خصوص تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریان وفادار دارید در بخش دیدگاه به ما بگویید.

سؤالات متداول

  • چند بازدید کننده برای سایت لازم است تا یک فروش انجام شود؟

تعداد بازدیدهای سایت بسته به عواملی مانند نوع محصول، مخاطبان هدف، اثربخشی وب سایت و کیفیت ترافیک آن، بسیار متفاوت است. شما برای فروش بیشتر باید به این عوامل توجه کرده کنید. برای مثال، بازدیدکنندگان از تبلیغات خاص یا عبارات جستجوی مرتبط با محصول شما تمایل بیشتری به خرید نسبت به بازدیدکنندگان عمومی وب سایت دارند.

  • استفاده از قیف فروش چه فوایدی دارد؟

افراد زیادی ممکن است به عنوان بازدید کنند وارد سایت شما شده، اما فقط تعداد کمی به خریدار تبدیل شوند. بسیاری از آن‌ها بدون خرید سایت شما را ترک می‌کنند. اما برنامه بهتری وجود دارد تا کسانی را که بدون خرید سایت شما را ترک می‌کنند به خریداران و مشتریان عادی تبدیل کنید. این کار از طریق قیف فروش انجام می‌شود. 

با کمک قیف فروش می‌توانید اطلاعات شخصی تمامی افرادی که از فروشگاه شما بازدید کرده‌اند؛ مانند ایمیل و نام را دریافت کنید. این کار به شما این فرصت را می‌دهد که با آنها تماس بگیرید و یا یک پیام با متن جذاب و قانع کننده برای آنها ارسال کنید. با این روش به مشتریان می‌گویید که چرا باید محصول شما را از میان سایر محصولات دیگر انتخاب کنند و به این ترتیب فروش خود را افزایش دهید.

  • چرا سایت من بازدیدکننده دارد؛ اما فروش ندارم؟

افزایش بازدید سایت به این معنی نیست که فقط ترافیک را بالا ببریم؛ بلکه باید افرادی را جذب کنیم که واقعاً به چیزی که ارائه می‌دهیم علاقه‌مند هستند. در این حالت که شما تعداد قابل توجهی بازدید کننده دارید اما فروش ندارید. این احتمال وجود دارد که باعث ایجاد ترافیک بی کیفیت در فروشگاه خود شده‌اید یا سایت شما تجربه کاربری خوبی ندارد. همچنین ممکن است یک فرایند پرداخت طولانی یا دریافت هزینه اضافی دلیل فروش ضعیف شما باشد.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2