دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

مزایای استفاده از کانال‌های فروش برای رشد کسب‌وکار

اگر تا به حال نحوه فعالیت کسب و کارهای موفق را مطالعه کرده باشید احتمالاً متوجه یک روند مشترک در بین آنها شده‌اید. آنها معمولا از مجموعه‌ای از کانال‌های فروش بسیار متنوع برای فروش کالاها و خدمات خود به مشتریان استفاده می‌کنند.
در این مقاله می‌خوانید:

این استراتژی، به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا ریسک‌ فروش خود را کمتر کنند و از تغییرات غیرمنتظره مانند به روزرسانی‌های گوگل یا نوسانات اقتصادی که یک شبه کسب‌وکارشان را کاملا خراب می‌کند، در امان بمانند. 

در واقع کانال‌های فروش مانند چرخ دنده‌های یک دستگاه روغن‌کاری شده کار می‌کنند که محصولات یا خدمات شما را به مشتریان سوق می‌دهند. امروزه استفاده از انواع کانال‌های فروش برای هر کسب‌ و کاری لازم است. کانال‌های زیادی وجود دارند که مشتریان از آن‌ها خرید می‌کنند. با وجود این گستردگی و متعدد بودن کانال‌های فروش، چگونه می‌دانید که کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است؟

در این مطلب قرار است، در مورد بهترین کانال‌های فروش برای کسب و کارها و نکات انتخاب بهترین کانال فروش برای کسب و کار شما، صحبت کنیم. 

کانال فروش چیست؟

کانال‌های فروش راه‌هایی هستند که کسب‌وکارها از طریق آن محصولات یا خدمات خود را تبلیغ و به فروش می‌رسانند. استراتژی فروش یک شرکت معمولاً شامل ترکیبی از کانال‌های فروش مستقیم و غیرمستقیم است. شما به عنوان یک فروشنده، می‌توانید یک کانال فروش B2C یا B2B داشته باشید. اولی مربوط به فروش محصولات به مصرف کنندگان شخصی است، در حالی که دومی بر فروش به سایر مشاغل و سازمان تمرکز دارد.

اکثر شرکت‌های موفق، کانال‌های فروش خود را با فروش مستقیم ترکیب می‌کنند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از نیروی فروش مستقیم برای هدف قرار دادن مشتریان با ارزش خود استفاده کند و در عین حال محصولات خود را از طریق خرده فروشی‌ها به فروش برساند تا به بازار انبوه برسد. 

یک مثال از این امر می‌تواند شرکت اپل باشد که محصولات خود را هم از طریق فروشگاه‌های اپل خود و هم از طریق خرده فروشان شخص ثالث مانند Best Buy به فروش می‌رساند. طبق گفته Forrester (شرکت فناوری اطلاعات آمریکا)، حدود 75 درصد از کل تجارت جهان از فروش کانالی تشکیل شده است.

انواع کانال‌های فروش

چرا کسب و کارها به استراتژی فروش نیاز دارند؟

یک استراتژی فروش متنوع می‌تواند به رشد برند و دستیابی به مجموعه وسیع تری از مشتریان بالقوه کمک کند و درآمد شما را افزایش دهد. تیم فروش در هر کسب‌وکاری استراتژی‌های خاص خود را دارد، این تیم براساس رفتار مخاطبان خود تصمیم می‌گیرد چه محصول و خدماتی را به صورت عمده در تمامی کانال‌ها منتشر کند یا چه محصول و خدماتی را فقط در یک کانال خاص برای فروش بگذارد. 

کانالی که برای استفاده در فرآیند فروش (مستقیم یا غیر مستقیم) انتخاب می‌کنید، در جذب مشتریان شما تاثیر متفاوتی دارد. بخشی از موضوع موفقیت فروش به دید مدیریتی و آینده نگری صاحبان کسب و کارها بستگی دارد. 

اما پیش از انتخاب کانال فروش به این نکته توجه کنید که چند درصد بازار هدف را تحت پوشش قرار می‌دهد؟ به عنوان مثال اگر شما به عنوان مدیر یک فروشگاه، تمایل به استفاده از کانال فروش آنلاین و استفاده از یک فروشگاه ساز اینترنتی دارید، باید توجه داشته باشید که چند درصد از مشتریان شما مایل به خرید و پرداخت به صورت آنلاین هستند.

در ادامه برای درک بهتر مطلب شما را با انواع کانال های فروش آشنا می‌کنیم.

اینفوگرافیک 5 قدم برای انتخاب بهترین کانال فروش

انواع کانال‌های فروش

کسب و کارها از انواع مختلف کانال‌های فروش وجود دارد که کسب‌وکارها از آنها استفاده می‌کنند؛ از مکان‌های فیزیکی مانند فروشگاه‌ها تا پلتفرم‌های دیجیتالی مانند وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی. هدف نهایی استراتژی فروش هر کسب‌ و کاری این است که کانال‌های فروش آن‌ها پیام‌های ثابتی را در مورد محصولات و برندشان به مشتریان ارائه کنند.

عمده فروشی

آیکن عمده فروشیعمده فروشی زمانی اتفاق می‌افتد که شما محصولات خود را به سایر مشاغل فروخته و سپس آنها، محصولات شما را می‌فروشند. پس از ایجاد مشارکت با شرکت‌های عمده فروشی، فروش محصولات شما می‌تواند به طور استثنایی سودآور شود؛ شما می‌توانید از این طریق مقادیر زیادی از موجودی محصولات خود را به صورت یکجا بفروشید. اما باید این را در نظر بگیرید صورت عمده فروشی از خرده فروشی کمتر است. 

فروشندگان

آیکن فروشندگانفروشندگان معمولا مجموعه‌ای از محصولات را از تولیدکنندگان خریداری کرده و آن را با سود بیشتری به مشتریان خود می‌فروشند. آنها ممکن است محصول شما را به تنهایی بفروشند، یا اینکه آن را با سایر محصولات و خدمات مکمل بسته‌بندی کرده و آنها را با سود بالاتری به مشتریان خود بفروشند. شراکت با فروشندگان در مناطق مختلف فرصت خوبی برای ورود شما به بازارهای جدید است.  

خرده فروشی

آیکن خرده فروشیهنگام فروش از طریق کانال فروش خرده‌فروشی، محصولات خود را مستقیماً به مشتریان نهایی می‌فروشید. این خرده فروشی می‌تواند هم به صورت مستقیم در فروشگاه‌ها و هم از طریق پلتفرم‌های آنلاین و یا ترکیبی از این روش‌ها باشد. شما در این روش بر نحوه دسترسی و نحوه فروش به مشتریان خود کنترل داشته و بینش عمیق تری از نیاز مشتری به دست می‌آورید. برخی از مزایای کلیدی فروش از طریق خرده فروشی این است که:

  • هویت برند خود را حفظ می‌کنید.
  • بر نحوه فروش محصولات خود به مشتریان کنترل دارید.
  • ارتباط مستقیم با مشتریان خود دارید.
  • می‌توانید با حاشیه سود بالاتری نسبت به عمده فروشی کار کنید.

همکاران فروش

آیکن همکار فروشهمکاران فروش افرادی هستند که به طور مستقل محصولات یک شرکت را در ازای دریافت پورسانت می‌فروشند. در حالی که بعضی از همکاران فروش به طور مستقل کار می‌کنند و در واقع به عنوان واسطه بین شرکت مادر و مشتری هستند، بعضی دیگر برای آژانس‌های فروش کار کرده و محصولات چندین شرکت مختلف را به فروش می‌رسانند. کمیسیون آنها ممکن است درصدی از سود فروش یا درصدی از فروش محصول باشد. 

تجارت الکترونیک

آیکن تجارت الکترونیکمنظور از تجارت الکترونیک، فروش محصول در پلتفرم‌هایی مثل وب سایت یا فروشگاه‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی است. برای مثال کفش‌های TOMS را در نظر بگیرید. TOMS را میتوان در وب سایت خود، وب سایت‌های فروشندگان (مانند Macy's)، در بازار آمازون، از طریق فروشگاه فیس بوک خریداری کرد. فروش کالا در وب سایت هزینه راه اندازی کم و بدون محدودیت زمانی و مکانی برای فروش است. 

اگر هنوز برای کسب و کارتان سایت ندارید، همین حالا با استفاده از تست رایگان ۷ روزه پرتال یک سایت آزمایشی بسازید. ساخت سایت بدون نیاز به دانش فنی و در کمتر از ۵ دقیقه انجام می‌شود. روی لینک زیر کلیک کنید و با مشاهده ویدئوهای آموزشی از طریق سایت ساز، فروشگاه اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید. 

ساخت سایت فروشگاهی با فروشگاه ساز

مقایسه کانال‌های فروش با یکدیگر

اینکه یک شرکت کدام کانال فروش را انتخاب کند به استراتژی فروش کلی آن بستگی دارد. به عنوان مثال:

  • اگر هدف شرکتی تنها درآمدزایی باشد، ممکن است از کانال فروش عمده فروشان استفاده کند. 
  • اما اگر شرکتی بخواهد نسبت به برند و محصولات خود برای مشتریان آگاهی ایجاد کند بهتر است از کانال فروش فروشندگان استفاده کند.
  • بعضی از کانال‌های فروش مانند فروشگاه‌های آنلاین به طور مستقل و جدا از هم فعالیت می‌کنند و هر یک از آنها استراتژی و اهداف خود را دارند؛ در صورتیکه که برخی دیگر از این کانال‌ها با یکدیگر و با کاربران یکپارچه و هم راستا هستند. 

استفاده از این مدل کانال‌ها این یک امتیاز بسیار مثبت برای کسب و کارها است زیرا با ارتباط میان کانال‌های فروش عملیات خرید برای مشتریان بسیار راحت خواهد شد و کسب و کارها هم به صورت آنلاین و هم آفلاین با هم مرتبط می‌شوند و در نتیجه فروش افزایش می‌یابد.

اینفوگرافیک نحوه مدیریت کانال فروش

مزایا و معایب کانال فروش برای کسب و کارها

اگر در یک تیم فروش کار می‌کنید، برای طراحی یک استراتژی فروش موثر باید مزایای کانال‌های فروش مختلف را بدانید. از جمله مزایای این کانال‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه‌ها: کانال‌های فروش به شما کمک می‌کنند تا هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات خود را کاهش دهید. با استفاده از کانال‌های فروش می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد به بازار هدف خود برسید.
  • صرفه جویی در زمان: کانال‌های فروش می‌توانند به شما کمک کنند در مدت زمان کوتاه تری مخاطبان خود را افزایش دهید. این به نوبه خود شما را به هدفتان نزدیک تر می‌کند. 
  • ایجاد اعتماد: مشاهده تصاویر یک کالا، بررسی کیفیت آن، و مقایسه رنگ‌ها و سبک ‌ها در کنار هم باعث آرامش خاطر مشتریان می‌شود. معمولا مشتریان به خرده فروشان بزرگ بیشتر از تولیدکنندگان اعتماد می‌کنند و ترجیح می دهند محصولات مورد نیاز خود را از آنان خریداری کنند. بخشی از این اعتماد برای خدمات پس از فروش و بازگشت بی چون و چرای محصول است. 
  • افزایش بهره وری: با ایجاد کانال فروش مناسب، می‌توانید فرآیندی ساده برای فروش و بازاریابی داشته باشید. این می‌تواند منجر به افزایش کارایی و بهره وری برای تیم فروش شما شود.
  • آزمایش سریع: کانال فروش به کسب و کارها اجازه می‎دهد بدون صرف هزینه زیاد فروش خود را در یک بازار جدید یا محیط کم ریسک آزمایش کنند، و براساس نتایج این آزمایش برای سرمایه گذاری‌های سنگین تر برنامه ریزی کنند.  

مزایا و معایب کانال فروش

اما هر روشی معایب خود را هم دارد. به طور مثال برخی از معایب کانال‌های فروش شامل این موارد است:

  • کنترل کمتر بر فرآیند فروش: زمانی که از کانال‌های فروش استفاده می‌کنید، ممکن است کنترلی بر فروش مستقیم محصولات و حفظ اعتبار برند خود نداشته باشید.
  • پیدا کردن شرکای قابل اعتماد: انتخاب فروشندگان و شرکای قابل اعتماد کمی دشوار است. برخی از این شرکا ممکن است عملکرد ضعیفی داشته باشند یا کاملاً غیرقابل اعتماد باشند.
  • کاهش سود: در فروش کانالی باید سود فروش محصولات را با شریک خود به اشتراک بگذارید. وقتی فروش محصولات را به تنهایی بر عهده می‌گیرید، تمام سود فروش منهای هزینه جذب مشتری برای شماست، اما با فروش کانالی، بسته به نوع توافقی که انجام شده، مجبور به تقسیم سود و درآمد خود هستید. 

سخنی از زبان پرتال

ایجاد یک مجموعه متنوع از کانال‌های فروش به این معنی نیست که میتوانید یه گوشه استراحت کنید و منتظر درآمد بالا از فروش محصولات خود باشید. شما باید به طور منظم کانال‌های فروش خود را بررسی کرده و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید. به صورت مداوم اعداد فروش خود را پیگیری کنید تا بتوانید تا بتوانید خیلی سریع مشکلات احتمالی را تشخیص دهید. همچنین جلسات منظمی برای بحث در مورد عملکرد و تعیین اهداف کسب و کار کنید با شرکا و تیم فروش داشته باشید.

آیا از کانال‌های فروش برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنید؟

اکنون که انواع مختلف کانال‌های فروش را بررسی کرده‌ایم، زمان آن رسیده است که بهترین کانال‌های فروش را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. اگر صاحب یک کسب‌ و کار یا مدیر فروش هستید، باید بدانید که انواع کانال‌های فروش که برای فروش بیشتر انتخاب می‌کنید می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت کسب‌ و کار شما داشته باشد. برای انجام این کار، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • بازار هدف
  • اهداف فروش
  • بودجه

دانستن این اطلاعات به شما کمک می کند تا گزینه‌های خود را محدود کرده و کانال فروش مناسب خود را انتخاب کنید. شما باید به طور منظم فروش خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از طریق فروش این محصولات به هدف و سود پیش بینی شده رسیده‌اید.

تقریباً سه چهارم خریداران می‌گویند که از بیش از یک کانال خرید می کنند. به همین خاطر اگر از چندین کانال فروش استفاده نکنید، ممکن است درآمد قابل توجهی را از دست بدهید. اما قبل از اقدام به استفاده از این کانال‌ها باید هزینه راه اندازی و نگهداری کانال فروش را در هم نظر بگیرید. 

اگر سوال یا نظری در خصوص کانال‌های فروش یا بهترین استراتژی فروش دارید، در بخش دیدگاه ها از ما بپرسید.

سوالات متداول

  • چگونه کانال‌ فروش مناسب و موثر کسب و کار خود را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک کانال‌ فروش موثر، معیارهای کلیدی آن مانند دسترسی به بازار، هزینه‌های جذب مشتری، عملکرد کانال و موقعیت‌یابی رقابتی را بررسی کنید.

  • آیا برای افزایش فروش باید از کانال‌های فروش استفاده کنیم؟

با توجه به نقش اصلی کانال‌های فروش در افزایش سهم بازار، شناخت صحیح و انتخاب بهترین کانال‌ مبنای اصلی تدوین استراتژی فروش و بازاریابی موفق است. به همین خاطر شما باید زمانی که در مورد جامعه آماری مشتریان فعال خود تحقیق می‌کنید، کانال‌هایی که مخاطبان شما در آن‌ها فعالیت می‌کنند را هم بررسی ‌کنید.

  • چگونه می‌توانیم عملکرد کانال فروش خود را بررسی کنیم؟

می‌توانید عملکرد هر کانال فروش را بر اساس موارد زیر مقایسه کنید: 1- درآمد ایجاد شده. 2- تعداد سفارشات ایجاد شده. 3- نسبت بازدیدکنندگان در مقابل مشتریان. 4- محاسبه سود کانال فروش در یک دوره زمانی (به طور مثال یک دوره سه ماهه).

  • چگونه درآمد خود را از طریق کانال فروش افزایش دهیم؟

با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و پاسخگوی سوالاتشان باشید. با تمام شرکا و فروشندگان خود همکاری موثری داشته باشید. برای مشتریان دسترسی راحتی به محصولات و خدمات خود ایجاد کنید. پس از شناخت کامل مشتریان، مشخصات و اطلاعات مورد نیاز از آنها را به دست آورید.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2