رباتهای گوگل بعد از هر بار آنالیز سایت شما اطلاعاتی در مورد وب سایت های جعلی و بک لینک های دریافت شده سایت شما را بررسی میکنند. زمانی که اطلاعات سایت شما به صورت هرزنامه شناخته شود یا بک لینکهای بی ارزش از سایتهای اسپم دریافت کرده باشید، رتبه اسپم سایت شما بالا میرود.
به صورت کلی گوگل اسپم اسکور سایتها را بین ۰ تا ۱۰۰ در نظر میگیرد. هر چقدر رتبه اسپم سایت شما بیشتر باشد (مثلاً 50) سایت شما ارزش خود را از دست میدهد. اما هرچه رتبه اسپم سایت شما کمتر باشد، قطعاً رتبه بهتری از نظر موتورهای جستجویی مثل گوگل خواهید داشت.
در این مطلب قصد داریم درباره اسپم اسکور صحبت کنیم و بگوییم چگونه میتوانید با استفاده از این ابزار، به طور مداوم کیفیت و رتبه سایت خود را بهبود بخشید.
اسپم اسکور چیست؟
اسپم اسکور (spam score)، معیاری است که کیفیت و اعتبار دامنه (Domain Authority) یا سایت را مورد بررسی قرار میدهد و احتمال اسپم بودن آن را ارزیابی میکند. این معیار با بررسی فاکتورهای مختلفی مانند ساختار سایت، کیفیت محتوا، لینکسازی، ساختار لینکدهی داخلی، کیفیت بکلینکها، میزان استفاده از تبلیغات، وجود یا عدم وجود مشکلات تکنیکی مثل کیفیت تجربه کاربری، استفاده یا عدم استفاده از تکنیکهای ممنوعه در سئو و... محاسبه میشود.
اسپم اسکور معمولاً به صورت یک درصد یا امتیاز بین 0 تا 100 نمایش داده میشود؛ هرچه این امتیاز کمتر باشد، احتمال اسپم بودن سایت یا دامنه موردنظر کمتر است.
انواع اسپم اسکور
انواع اسپم اسکور در یک دستهبندی کلی قرار میگیرد که در ادامه آمدهاند:
- اسپم ایمیل (Email Spam Score): امتیاز اسپم ایمیل مقدار عددی است که برای ارزیابی احتمال اسپم بودن یا نبودن ایمیلهای ارسالی و دریافتی توسط سرورهای ایمیل استفاده میشود. ایمیلهایی که اسپم اسکور بالایی دارند، معمولاً کمتر به پوشه inbox میرسند؛ ممکن است توسط فیلترهای اسپم مسدود شوند و از فولدر Spam سردر بیاورند.
- اسپم وبسایت (Website Spam Score): این پارامتر، شاخصی است که با استفاده از آن، میتوان میزان تطابق یک وبسایت را با ویژگیها و الگوریتمهای گوگل سنجید. این امتیاز توسط ابزارهای سئو بررسی میشود و بر اساس عواملی مانند کیفیت کم بکلینکها، ساختار نامناسب سایت، محتوای کم ارزش و روشهای غیرمجاز سئو (SEO) تعیین میگردد. استفاده از این تکنیکها میتواند منجر به جریمه شدن توسط گوگل و کاهش رتبه سایت شود.
کاربرد اسپم اسکور
اسپم اسکور برای سئو سایت اهمیت ویژهای دارد و اطلاعات ارزشمندی را به دارنده سایت ارائه میدهد. این امتیاز بر اساس تحلیل رفتارها و ویژگیهای سایت مشخص میشود و بر سئو و رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو به صورت مستقیم تأثیرگذار است. به بیان کلی، این ابزاری کلیدی به دارنده سایت کمک میکند تا بخشهای پرخطر سایت خود را شناسایی کند و مشکلات آن را تشخیص دهد. در ادامه درباره کاربرهای آن صحبت خواهیم کرد.
1. شناسایی و حذف لینکهای اسپم
یکی از اقداماتی که موجب بهبود سئو و حفظ اعتبار سایت میشود، شناسایی و حذف لینکهای اسپم است. تقریباً همه وبسایتها لینکهایی دارند که به آنها داده شده است؛ اما تشخیص اینکه کدام یک از این لینکها، نا مربوط یا کم کیفیت و برای سایت مضر هستند، کار آسانی نیست و به بررسی دقیق و تخصصی نیاز دارد. ابزار اسپم اسکور این آنالیز را به سرعت انجام داده و درصد این لینکها را تشخیص میدهد.
2. ارزیابی کیفیت لینکهای سایت برای بهبود سئو
با استفاده از اسپم اسکور میتوان در کنار بررسی دستی، کیفیت لینکهای ورودی و خروجی سایت را به طور دقیقتر ارزیابی کرد. این ابزار لینکهایی مضر یا بیکیفیتی که احتمال اسپم بودنشان بیشتر است را شناسایی میکند و به شما این امکان را میدهد تا بر روی لینکهای مشکوک متمرکز شوید.
3. شناسایی سایتهای اسپم
سایتهای اسپم، سایتهایی هستند که برای کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو، افزایش بازدید یا لینکسازی، از روشهای غیرقانونی و مخرب استفاده میکنند. این سایتها فاقد محتوای ارزشمند هستند و اغلب محتوای تکراری، غیرمرتبط یا کپی شده دارند؛ ضمن اینکه تعداد زیادی بک لینک خارجی به سایتهای بیربط را شامل میشوند و پر از صفحات تبلیغاتی هستند. با استفاده از ابزار اسپم اسکور میتوانید سایتهای اسپم را برای جلوگیری از تأثیرات منفی آنها بر سئو و اعتبار وب سایت شناسایی کنید.
4. پاکسازی لینکها
اسپم اسکور امکان فیلتر کردن لینکها بر اساس معیارهای سئو را فراهم میکند و به عنوان یک ابزار قدرتمند برای پاکسازی لینکهای بیکیفیت استفاده میشود. گرچه این ابزار به تنهایی نمیتواند همه لینکهای اسپم را شناسایی کند، اما میتواند به طور قابل توجهی فرآیند شناسایی و حذف را سرعت ببخشد و این فرآیند را به صورت موثر و کارآمد انجام دهد.
سایر کاربردهای اسپم سکور
- شناسایی خطر اسپم شدن زیر دامنهها یا سابدامینها
- شناسایی احتمال محتواهای کم کیفیت (محتوای هرزنامه)، غیرمعتبر یا تکراری
- افزایش اعتماد موتورهای جستجو و بهبود رتبهبندی سایت در نتایج
سیگنالهای اسپم اسکور
شاخص اسپم اسکور در سایت Moz معرفی شده است و به وبمسترها، دارندگان سایت و کارشناسان سئو کمک میکند تا میزان ریسک و اعتبار سایت خود یا سایر سایتها را ارزیابی کنند.
در ادامه به سیگنالهای اسپم اسکور که به آنها کمک میکند تا در نتایج جستجو رتبه بهتری کسب کنند و اعتبار سایت خود را افزایش دهند، خواهیم پرداخت:
1. عدم توجه به تعداد صفحات
سایتهای اسپم تعداد صفحات بسیار زیادی دارند؛ اما تعداد صفحات مفید آنها بسیار کم است. افزودن به تعداد صفحات مفید سایت و تولید محتوای جدید، باکیفیت و مرتبط به بهبود اعتبار و سئوی سایت کمک میکند.
2. عدم توجه به پسوند دامنه موردنظر
توجه به پسوند دامنه یا همان TLD مخفف Top-Level Domain، بخش پایانی آدرس وبسایت میتواند اعتماد کاربران، درک هویت برند و بهبود سئو را به همراه داشته باشد.
3. طولانی بودن طول نام دامنه
این فاکتور برای موتورهای جستجو مانند گوگل مهم است؛ عدم توجه به نام دامنه، خواندن و ماندگاری آن در ذهن کاربران را دشوار میکند. در انتخاب نام دامنه نباید کلمات کلیدی بیش از حد استفاده شود و تغییرات مکرر در آن صورت بگیرد؛ ضمن اینکه باید کوتاه و با محتوای سایت مرتبط باشد.
4. استفاده از اعداد در نام دامنه
استفاده از اعداد در نام دامنه، گرچه ممکن است به نظر جذاب یا مرتبط با موضوع سایت به نظر برسد؛ اما میتواند نشانههایی از یک سایت اسپم را به همراه داشته باشد. توجه به این موضوع، احتمال اینکه موتورهای جستجو فکر کنند برای دور زدن فیلترهای اسپم تلاش کردهاید یا اینکه کاربران در تایپ نام سایت اشتباه کنند و به سایت دیگری هدایت شوند، کاهش مییابد.
5. استفاده از فونتهای نامتعارف
از آنجایی که استفاده از فونتهای غیرمعمول و نامتعارف یکی از نشانههای اسپم است؛ ممکن است توجه به روشهای غیرمعمول و پنهان کردن اطلاعات خاصی در متن نظر موتورهای جستجو را به خود جلب کند. این امر همچنین باعث ایجاد اختلال در تجربه کاربری میشود و موتورهای جستجو فکر میکنند برای دور زدن فیلترهای اسپم در حال تلاش هستید.
6. عدم استفاده از گوگل آنالیتیکس
به واسطه اینکه گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای آنالیز سئو برای تحلیل رفتار کاربران در یک سایت است، عدم استفاده از آن، به معنی تلاش برای پنهانکاری و جلوگیری از ردیابی شدن توسط موتورهای جستجو و کاربران، عدم شفافیت در ارائه اطلاعات و عدم بهبود مداوم عملکرد سایت تلقی میشود.
این موضوع، نهایتاً مشکوک شدن گوگل و جریمه شدن توسط آن را به همراه خواهد داشت.
7. عدم استفاده از تبلیغات دو کلیکی
تبلیغات دو کلیکی (DoubleClick) به تبلیغاتی گفته میشود که برای ثبت یک کلیک معتبر و کاهش کلیکهای تصادفی یا تقلبی، به دو بار کلیک کردن کاربر نیاز دارد. استفاده از این روش، کیفیت کلیکها را افزایش میدهد، از هزینههای تبلیغات میکاهد و باعث افزایش نرخ تبدیل و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو میشود. این در حالی است که عدم استفاده از آن، عکس این نتایج را به همراه خواهد داشت.
8. عدم وجود صفحه تماس با ما
«صفحه تماس با ما» یکی از اجزای مهم هر سایت است که امکان ارتباط با مدیر سایت را در اختیار کاربران قرار میدهد. عدم وجود این صفحه یا ارائه اطلاعات نادرست یا ناقص در آن، نشاندهنده یک سایت اسپم است. به همان نسبت اطلاعات تماس دقیق و کامل، فرم تماس کاربردی، اطلاعات در مورد شرکت یا صاحب سایت از ویژگیهای یک «صفحه تماس با ما» معتبر است.
9. عدم لینک دادن سایت به لینکدین
لینک دادن سایت به لینکدین یکی از روشهای رایجی است که به سایت شما اعتبار میبخشد؛ بنابراین عدم استفاده از این روش باعث از بین رفتن اعتماد در بین کاربران و موتورهای جستجو میشود و میتواند نشانههایی از یک سایت اسپم را به همراه داشته باشد.
10. عدم در اختیار گذاشتن آدرس ایمیل
در اختیار گذاشتن یک آدرس ایمیل معتبر و قابل دسترس در یک سایت، یکی از راههای اعتمادسازی است و عدم وجود این آدرس یا ارائه یک آدرس جعلی، به دلایل مختلف، به اسپم بودن سایت اشاره دارد. این دلایل شامل:
- پنهان کردن هویت
- عدم شفافیت در اطلاعات سایت
- فعالیتهای غیرقانونی
- کاهش اعتماد در بین کاربران و موتورهای جستجو
11. بیبهره بودن سایت از SSL
SSL مخفف عبارت Secure Sockets Layer و یک پروتکل امنیتی است. این پروتکل که ارتباط بین سرور وب و مرورگر کاربر را رمزنگاری میکند، باعث میشود تا اطلاعات حساس مانند اطلاعات کارتهای اعتباری، نام کاربری و رمز عبور به صورت امن انتقال پیدا کنند.
پس عدم بهرهمندی از آن، عدم امنیت، کاهش اعتماد در بین کاربران، کاهش اعتبار سایت در موتورهای جستجو، تأثیر منفی بر سئو و نشانهای از فعالیتهای غیرقانونی را به همراه دارد.
12. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و عدم توجه به طول آنها
استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword stuffing) از تکنیکهای قدیمی است که در سئو اعتبار ندارد و اغلب در سایتهای اسپم برای کسب رتبه بهتر دیده میشود. استفاده از این روش باعث تجربه کاربری ضعیف، کاهش اعتماد، کاهش رتبه در نتایج جستجو، کاهش ترافیک سایت، جریمههای گوگل و عدم هماهنگی با الگوریتمهای گوگل میشود.
استفادهی بیش از حد و نامناسب از کلمات کلیدی به معنی تکرار مکرر یک کلمه یا عبارت خاص در متن، عنوان، متاتگها و سایر بخشهای یک صفحه وب است. این روش موتورهای جستجو را فریب میدهد تا سایت رتبه بهتری کسب کند. البته گفتنی است که الگوریتمهای جدید گوگل مانند BERT و MUM، این توانایی را دارند که معنای متن را درک کنند و به راحتی بتوانند محتوای با کیفیت را از محتوای اسپم تشخیص دهند.
13. استفاده از تگ کنونیکال غیرمحلی
تگ کنونیکال (Rel Canonical) ابزاری قدرتمند در سئو است. استفاده نادرست از این تگ، خصوصاً استفاده از تگ کنونیکال غیرمحلی، میتواند نشانهدهنده یک سایت اسپم باشد و کاهش رتبه در نتایج جستجو، کاهش ترافیک سایت و کاهش اعتماد کاربران را به همراه داشته باشد.
14. عدم توجه به طول URL سایت
از URLهای بسیار طولانی یا بسیار کوتاه استفاده نکنید. این کار دلایل مختلفی اعم از تلاش برای دستکاری موتورهای جستجو، تجربه کاربری نامناسب و عدم توجه به ساختار سایت، از نشانههای یک سایت اسپم است. ضمن اینکه عواملی چون طول مناسب، عدم استفاده از کلمات کلیدی تکراری، خوانایی و تناسب با ساختار سایت در مورد طول URL مهم هستند.
15. عدم توجه به طول عنوان اصلی (H1)
از آنجایی که عنوان اصلی (H1) از مهمترین عناصر در سئو و ساختار یک صفحه وب است، برای موتورهای جستجو و کاربران اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین، استفاده نادرست یا عدم توجه به طول و محتوای آن به دلایلی چون تلاش برای گمراه کردن موتورهای جستجو، تجربه کاربری ضعیف و عدم توجه به ساختار محتوا میتواند نشاندهنده یک سایت اسپم باشد.
16. عدم توجه به طول توضیحات متا
توضیحات متا (Meta Description) بخشی مهم از سئو را تشکیل میدهد که کمک بسزایی برای موتورهای جستجو و کاربران است؛ بنابراین، استفاده از توضیحات متای بسیار طولانی و پر از کلمه کلیدی و تلاش برای فریب موتورهای جستجو به هدف کسب رتبه بهتر تلقی میشود.
17. عدم استفاده از آیکون مرورگر (Favicon)
آیکون مرورگر (Favicon)، تصویر کوچکی است که در تب مرورگر و نتایج جستجو، در کنار عنوان سایت نمایش داده میشود. Favicon به کاربران کمک میکند تا سایت را به سرعت شناسایی کنند یا آن را به راحتی بهخاطر بسپارند. این، یکی از موارد مهمی است که باعث بهینهسازی وبسایت میشود.
بهعلاوه، نقش مهمی در افزایش کلیک در نتایج جستجو، بهبود برندینگ و شکلگیری تجربه کاربری خوب دارد؛ بنابراین، عدم استفاده از آیکون مرورگر باعث میشود توسط کاربران و موتورهای جستجو شناسایی نشوند و سایت، اسپم شناخته شود.
18. زیاد بودن لینکهای خروجی
اگر لینکهای خروجی (لینکهایی که به سایتهای دیگر اشاره دارند)، به تعداد زیادی استفاده شوند، میتواند نشانهای از یک سایت اسپم باشد. علاوهبر تعداد لینکها، عواملی چون کیفیت و موضوع آنها نیز مهم هستند و در صورت توجه به اهمیت آنها، موفقیت در سئو را به همراه دارند.
19. تعداد کم لینکهای داخلی
لینکهای داخلی به لینکهایی گفته میشود که به صفحات دیگر در همان سایت اشاره دارند. تعداد کم لینکهای داخلی در سایت به دلالیلی چون ساختار و تجربه کاربری ضعیف سایت، دشواری در گردش یا پیمایش سایت، مشکل در ایندکس شدن صفحات و تلاش برای پنهان کردن محتوای کیفیت پایین یا تکراری، نشانه یک سایت اسپم هستند.
روش محاسبه اسپم اسکور
ابزارهای سئو از روشهای مختلفی برای محاسبه امتیاز اسپم یک سایت استفاده میکنند که هرکدام از آنها الگوریتم خاص خود را دارند. Moz با استفاده از ابزار اختصاصی خود، یعنی Moz Index، سابدامینها یا صفحات سایت را براساس عوامل مختلف مورد بررسی قرار میدهد؛ این عوامل نشاندهنده اسپم بودن یک سایت هستند. با جمعبندی امتیاز همه این نشانهها، یک امتیاز کلی به سایت داده میشود. هرچه این امتیاز کمتر باشد، به معنای کیفیت بالاتر و تطابق بیشتر سایت با الگوهای موتورهای جستجو و سئو و سایت غیر اسپم است.
نکات طلایی برای جلوگیری از افزایش اسپم اسکور
برای جلوگیری از افزایش اسپم اسکور و حفظ سلامت سایت باید به موارد زیر توجه کرده و آنها را رعایت کنید:
- محتوای ارزشمند تولید کرده و از تولید محتوای کپی شده یا بازنویسی شده خودداری کنید. ضمناً این محتوا برای مخاطبان باید مفید و کاربردی باشد.
- باید از کلمات کلیدی مرتبط با متن استفاده کنید. ضمن اینکه از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی بپرهیزید.
- ساختار سایت باید به صورتی طراحی شده باشد که پیمایش در آن آسان باشد.
- استفاده از لینکهای داخلی مناسب برای ارتباط بین صفحات سایت مهم تلقی میشود.
- رعایت اصول لینکسازی خارجی نیز مهم است؛ به این معنی که لینکدهی به سایتهای بیربط و پر شدن از صفحات تبلیغاتی به شدت برای اعتبار سایت مضر است.
- سرعت بارگذاری سایت به صورت مستقیم بر تجربه کاربری و اسپم اسکور تاثیر گذار است.
- باید به تگ عنوان (Title Tag) توجه کنید و برای هر صفحه از یک عنوان منحصر به فرد استفاده نمایید.
- باید برای هر صفحه یک توضیحات متا (Meta Description) بنویسید.
- باید مشکلات فنی سایت را حل کنید.
- بر اسپم اسکور نظارت مداوم داشته باشید.
سوالات متداول
- اسپم اسکور چیست؟
اسپم اسکور یک معیاری است که احتمال اسپم شناخته شدن یا نشدن سایت توسط موتورهای جستجو را نشان میدهد. این شاخص توسط ابزار Moz و بر اساس یک سری عوامل محاسبه میشود که در مقاله به آنها پرداخته شده است.
- اسپم اسکور بالا چه مشکلاتی ایجاد میکند؟
اسپم اسکور بالا میتواند باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل، افت رتبه در نتایج جستجو، و کاهش ترافیک ارگانیک شود.
- چه عواملی باعث افزایش اسپم اسکور میشوند؟
برخی از عوامل مانند 1- بکلینکهای بیکیفیت و مخرب 2- محتوای کپی یا بیارزش 3- ساختار نادرست لینکدهی 4- استفاده از دامنههای کماعتبار باعث افزایش اسپم اسکور میشوند.
- چگونه میتوان اسپم اسکور را کاهش داد؟
با راهکارهای موثری شامل حذف لینکهای مخرب، بهبود کیفیت بکلینکها، رعایت اصول لینکسازی داخلی و خارجی و تولید محتوای باکیفیت و اصیل میتوان اسپم اسکور را کاهش داد.