دقت کردهاید که بعضی از فروشندگان، محصول خود را آنقدر خوب معرفی میکنند، که ترغیب میشوید هرطور شده آن را بخرید؛ حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید! در مقابل، فروشندگانی که اطلاعاتی نمیدهند، شما را برای خرید دلسرد میکنند. در فروشگاه اینترنتی شما نمیتوانید، مستقیما و حضوری در مورد محصول خود برای مشتری توضیح دهید. بهاین ترتیب، همۀ صحبت شما باید در توضیحات محصول بگنجد. در ویدیو زیر چند مورد از نکات مهم در مورد نوشتن توضیحات محصول را به شما گفتیم. در ادامه مقاله هم به صورت مفصل در این رابطه توضیح میدهیم.
در توضیحات محصول باید دقیقا بههمان خوبی فروش حضوری، محصولات و خدمات خود را پرزنت کنید. این مسائل بهظاهر کوچک رمز موفقیت یک فروشگاه اینترنتی پرفروش در مقایسه با فروشگاههای عادی است. اگر هدفتان بهتر بودن و کسب درآمد حداکثری است، پیشنهاد میکنیم این مطلب که دربارۀ نکات نوشتن توضیحات محصول است را مطالعه کنید.
به علاوه اینکه، مقالۀ دیگری در بلاگ با عنوان «فاکتورهای یک فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش» را هم مطالعه کنید. بدون شک، مجموعۀ این مقالات کمک بسیار بزرگی به شما برای کسب درآمد از فروشگاه اینترنتیتان خواهد بود.
8 نکته برای نوشتن توضیحات محصولی که میفروشید
اشتباه بزرگی است که از همان لحظه ی اول، از بازدیدکننده بخواهید، که حتما محصول شما را خریداری کند؛ چون با این کار نه تنها به خرید از محصول شما ترغیب نمی شود، بلکه نتیجه ای کاملاً برعکس بر تصمیم گیری او خواهید گذاشت.
پس باید چه کار کنیم؟
برای تبدیل کردن مخاطب به مشتری یا همان افزایش نرخ تبدیل، لازم است توضیحاتی اصولی دربارۀ محصول در سایت ارائه دهید؛ چون مشتری محصول شما را از نزدیک نمیبیند و فقط در صورتی میخرد که این توضیحات او را قانع کند. در ادامه به معرفی 9 نکته برای نوشتن توضیحات محصولی که میفروشید خواهیم پرداخت، که با بکار گیری این روش ها می توانید فروش محصولات خود را به حداکثر میزان ممکن برسانید.
1. پیش از هر چیز، مشتری هدفتان را بشناسید
قبل از شروع هر کاری، نخست باید مشتری هدف خود را تعیین و شناسایی کنید. با شناخت مشتری، میفهمید که او چه نیازهایی دارد، دغدغههایش چیست و با توجه به ابعاد شخصیتش چگونه میتوان او را متاثر کرد.
مثلا اگر همان فروشگاه اینترنتی کفش را در نظر بگیریم؛ با شناختی که نسبت به مشتری بهدست آوردهاید، الان میدانید، که این مشتری هدفش تهیه کفش شیک و زیبا و لوکس نیست، بلکه کفشی می خواهد که طبی یا مناسب ورزش باشد. بنابراین شما باید به جای تاکید بر روی زیبایی و شیک بودن کفش، بر روی قابلیت طبی و راحتی که دارد تأکید نمایید تا مورد استقبال مشتری قرار بگیرد.
برای اینکه به شناخت مشتری هدف برسید، پیشنهاد میکنیم، سؤالاتی از قبیل علاقۀ شخصی مشتری چیست؟ یا چه نکته ای در فروشگاه ما باعث شده تا به این جا بیاید؟ و بسیاری از سؤالات این قبیل را بپرسید، سپس اقدام به نوشتن توضیح محصول کنید.
شناسایی مشتری هدف و ارزش قائل شدن برای او در ارائه مطالبی که مناسب اوست، یکی از رموز اساسی در رسیدن به فروش محصول بیشتر می باشد که باید آن را در اولویت بندی کاری خود قرار دهید.
2. بر روی مزیتهای محصول تاکید کنید
سخن گفتن راجع به خصوصیات فنی محصولات و ویژگی های خاص و منحصر به فرد آن، شاید برای تعدادی از مشتریان ضروری باشد؛ اما چیزی نیست که آنها را ترغیب به خرید کند. کاربران و مشتریان شما بیش از هر چیز، به دنبال این هستند که بدانند، محصول مورد نظر شما به چه دردی می خورد و چه منافع و مزایایی برای آن ها به ارمغان می آورد.
با گفتن فواید و مزیتهای محصول، کاربران را متقاعد کرده که به خرید محصولات شما تشویق شوند. به عنوان نمونه، برای فروش کفش ، در کنار بیان قابلیتهایش، از راحتی و دوام آن بگویید. یا اینکه درمورد محصولات دیجیتال و الکترونیکی، به راحتتر شدن زندگی با استفاده از آن محصول خاص صحبت کنید.
بهترین روش فروش، صحبت کردن دربارۀ مزیتها و کیفیت محصول است؛ در این حالت، حتی اگر قیمت محصول هم زیاد باشد، احتمال قانع شدن مشتری و خرید او زیاد است.
3. از کلماتی با قدرت نفوذ بالا استفاده کنید
استفاده از کلماتی با قدرت نفوذ بالا باعث میشود، احساسات مشتری تحریک شود و به خرید نزدیک شود. مثلا یک فروشگاه اینترنتی ماسک صورت و محصولات مراقبت پوستی، این عبارات را بهکار میبرد: "بیشترین تأثیر در شفافیت پوست"، "قدرت جادویی ماسک در از بین بردن جای لک ها و جوش ها" و بسیاری دیگر از این عبارات می تواند مشتریان را ترغیب به خرید این محصولات کند. برخی از این کلمات مفهومی و قدرتمند شامل:
- جادویی
- ماورایی
- شگفت زده
- چشم نواز
- عالیترین
- خارق العاده
بسیاری دیگر از کلمات وجود دارند که با کاربرد اصولی و درست آن ها در توضیح محصول، می توانید حسی از رقابت را بین مشتریان ایجاد کرده که بتوانند خیلی سریع تر محصول شما را تهیه نمایند. عباراتی همچون؛
- تنها 15 روز دیگر فرصت دارید تا این محصول شگفت انگیز را تهیه کنید.
- در صورت خرید 6 عدد از این محصول، 2 عدد را به عنوان هدیه و رایگان تحویل بگیرید.
- تا چند روز دیگر پیش فروش این محصول آغاز خواهد شد.
- چنانچه در وب سایت ما عضو شوید، می توانید از 30 درصد تخفیف هنگام خرید محصولات بهره مند شوید.
- اگر در مدت یک هفته ی باقی مانده از محصولات ما خرید نمایید، ارسال آن رایگان خواهد بود.
- و بسیاری دیگر از جملات این قبیلی که هر خواننده ای را وسوسه به خرید می نماید.
4. به نقد و بررسی کامل محصول بپردازید
یکی از راه های جذب مشتریان، به چالش کشیدن محصول به وسیله ی نقد و بررسی محصول مورد نظر است. با این کار علاوه بر این که اطلاعات کامل و دقیقی را در اختیار کاربران قرار می دهید، می توانید اعتماد آن ها را نیز جلب کرده و به سمت خرید محصول مورد نظر هدایت نمایید. به چالش کشیدن و نقد محصول نه تنها به ضرر شما نخواهد بود، بلکه باعث محبوبیت و افزایش فروش محصولات هم میشود.
یک راهکار فوقالعادۀ دیگر اضافه کردن مقایسه با محصولات دیگر است. با این کار شک و دو دلی مشتری برای خرید برطرف میشود و بدون نیاز به تحقیقات دیگر، احتمالا از شما خرید میکند.
5. یک بخش برای نظرات دیگران و تایید اجتماعی در نظر بگیرید
کاربران شما وقتی برای خرید یک محصول شک و تردید دارند، همواره بهدنبال پیشنهاد دیگری برای خرید محصول هستند. افراد محصولی را میخرند، که بیشترین میزان رضایت از آن محصول ابراز شده است. یکی از کارهایی که میتوانید انجام دهید، قرار دادن یک ویدئوی کوتاه از صحبت رضایت مندانۀ چند نفر از مشتریانتان است. یا اینکه از او بخواهید نظرش را در مورد محصول در بخش دیدگاه آن محصول ثبت کند.
این تایید اجتماعی، تاثیر عجیبی روی تصممی خرید افراد خواهد گذاشت؛ چون اعتماد مشتری نسبت به مشتریان دیگر، بیشتر از اعتمادش به شماست. در آینده، منتظر مقالهای کامل دربارۀ تایید اجتماعی، در وبلاگ پرتال باشید.
6. از زبان نوشتار ساده و صمیمانه استفاده کنید
استفاده از جملات و واژه های سخت و پیچیده، نه تنها برای توضیح محصول مناسب نمی باشد، بلکه کاربران را خسته کرده و آنان را از ادامه ی خواندن مطالب منع می کند. پس بهترین کار استفاده از کلمات و عبارات محاوره ای و صمیمانه می باشد که گویی با دوست و یا آشنای خود سخن می گویید.
استفاده از جملات سخت و مبهم فقط ذهن را خسته کرده و تأثیری در فروش شما نخواهد داشت و بیشتر تأثیرات آن بر روی فروش محصول، منفی خواهد بود. همچنین در نوشتن توضیح محصول به هیچ عنوان از اغراق و بزرگ نمایی استفاده نکرده و به بیانی ساده، محصول را همانطوری که هست شرح دهید. مواردی که لازم است در هنگام نوشتن مطالب استفاده نمایید، شامل:
- به کار بردن پاراگراف های کوتاه و ساده
- استفاده از جملات کوتاه و عدم به کار بردن جملات پیچیده و طولانی
- استفاده از فونت هایی با سایزهای متفاوت
- به کار بردن فضای خالی مناسب در هنگام نوشتار
- استفاده از زبان نوشتاری روان و سلیس
- مطابق با قواعد دستوری و نگارشی
- استفاده از جملات و محتوای خاص و جذاب به گونه ای که کاربران را ادامه خواندن محتوا ترغیب نماید.
7.سئوی سایتتان را هم در نظر بگیرید
لازمۀ فروش محصولات شما، دیده شدن آن توسط کاربران است. اگر محتوا و سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه (سئو) شده باشد، توسط همین موتورهای جستجو به دیگران نشان داده میشوید. این اتفاق چه زمانی میافتد؟
زمانی که معیارهای سئو مانند استفاده درست از کلمات کلیدی، سرعت سایت، کاربرپسند بودن آن و ... را در سایتتان رعایت کرده باشید. در توضیح محصول، ما با معیار استفاده مناسب از کلمات کلیدی سر و کار داریم. به این معنی که شما باید بتوانید، عبارتات پرجستجو توسط کاربران را پیدا کرده؛ سپس آنها را در صفحه محصول خود بهکار ببرید.
کلمات کلیدی مورد نظر خود را در قسمت هایی همچون موارد زیر به کار ببرید، که شامل:
- تیترهای اصلی صفحه
- متا دیسکریپشن (توضیحات مختصری که در مورد محصول مینویسید و در نتایج جستجوی گوگل دیده میشود.)
- توضیح محصول مورد نظر
به کاربردن کلمات کلیدی بهینه و پرجستجو در توضیح محصول، باعث میشود بیشتر دیده شوید و فروشتان افزایش یابد.
8. استفاده از تصاویر با کیفیت را فراموش نکنید
چنانچه بهترین و عالی ترین محتوای متنی را برای توضیح محصول ارائه دهید، باز هم آنگونه که باید محصول شما به چشم نمی آید. چرا که هنوز یک چیز برای جذب مشتری به سمت محصول شما کم است و آن وجود تصاویر با کیفیت و مناسب از محصول است.
یک تصویر مناسب و باکیفیت، دید خوبی نسبت به محصول در اختیار مشتری قرار میدهد. استفاده از تصاویر باکیفیت و جالب، می تواند مشتریان را جذب کرده و آن ها را به خواندن مطالب ترغیب کند. تصاویری که به کار می برید باید به گونه ای باشند که:
- زیبا و با کیفیت بالا باشند.
- واضح و شفاف باشد.
- به دور از هرگونه اغراق و بزرگ نمایی باشد.
- عکس از چندین زاویه محصول باشد.
- کاربران به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و بتوانند در ذهن خود آن را تجسم و در دست بگیرند.
- دارای ترکیب رنگ بندی جذاب و خیره کننده باشند.
- بتوانند تمام سؤالاتی که در ذهن کاربر، در مورد ظاهر محصول بوجود می آید را برطرف نماید.
جمعبندی مطلب
نکاتی که در این مقاله به آن ها اشاره شد، صرفاً بر اساس تجربیات شخصی صاحبان کسب و کارهای آنلاین بوده است. البته لازم به ذکر است که تمامی این روش ها در کنار هم و هماهنگ با هم برای فروش محصولات شما، مثمر ثمر خواهد بود و به تنهایی و استفاده از یک یا دو مورد آن، کاری از پیش نخواهید برد.
یکی از موارد مهمی که باید در قسمت توضیح محصول، رعایت کنید، پرهیز از هرگونه اجبار در جهت عرضه ی محصول به مشتریان می باشد. چرا که با این کار نتیجه ای معکوس خواهید گرفت و مشتریان را از خرید محصول منصرف می کنید. بهجای آن با کمک روانشناسی مشتری، سعی کنید بهصورت غیر مستقیم ذهن مشتری را برای خرید از شما قانع کنید. پیشنهاد میکنیم، مقالۀ «با روانشناسی مشتری به قلب و ذهن او نفود کنید» را مطالعه کنید.
امیدواریم که این مقاله توانسته باشد جواب سؤالات شما را داده باشد و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد. چنانچه سؤال و یا نظری در مورد مطالب گفته شده دارید، آن را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.
دیدگاهها
مهسا
سلام.ممنون از پست خوبتون .تکنیک های جالبی را اشاره کردید
ناشناس
سپاس از شما بابت مطالب خوبتون
فروش سیم کارت ایرانسل
تکنیکا و ترفندایی که معرفی میکنید شاید در نگاه اول ساده بنظر بیایند ولی خیلی موثرن
مهدی بهادرفر
سلام
بله همینطوره این ها نکات پایه ای کار هستن و اگر رعایت نشن کار خوب درنمیاد
ناشناس
با سلام ممنون از اطلاعات مختصر و مفیدتون 🌹🌹🌹
مهدی بهادرفر
سلام
خواهش میکنم دوست عزیز خوشحالیم که مفید بوده براتون