قبل از هر چیز، از شما میخواهم روی لینک مقابل کلیک کنید: قیمت طراحی سایت.
صفحهای که دیدید یک نمونه از لندینگ پیج یا صفحه فرود سایت پرتال است. در این صفحه اطلاعاتی درباره محصول، دکمه خرید، ثبت نام برای آزمایش 7 روزه سایت و شماره تماس را میبینید. روی طراحی این صفحه زمان و انرژی زیادی صرف شده است. آن را جدی بگیرید!
در این مقاله میخواهم بگویم که اصلا لندینگ پیج چیست و چه اهمیتی دارد؟ همچنین اینکه به شما بگویم که با طراحی یک لندینگ پیج حرفهای میتوانید نرخ تبدیل آن صفحه را به بیش از 40% برسانید. چنین نرخ تبدیلی شوخی نیست! راستی، نرخ تبدیل هم موضوع مهمی است که اگر هنوز در مورد آن اطلاعات زیادی ندارید، حتما مقالۀ «نرخ تبدیل چیست؟ 7 نکته برای بهینه سازی نرخ تبدیل» را در برنامۀ خود قرار دهید.
صفحه فرود چیست؟
شما هر صفحه از سایتتان را با هدف خاصی میسازید: یک صفحه را برای افزایش اعتماد، (مثلا صفحه درباره ما) یکی را برای پاسخ به سؤالات کاربران، یک صفحه از وبلاگ را برای بهبود سئو؛ یا بعضی دیگر را با اهداف:
- فروش محصول یا خدمتتان
- دریافت راههای ارتباطی با کاربر
- کلیک روی یک لینک مثلا لینک ثبت نام یا عضویت
- انتقال به یک صفحۀ دیگر از سایت
این صفحات، همان لندینگ پیج یا صفحه فرود هستند، که کاملا هدفمند طراحی شدهاند. کاربر با ورود به این صفحه دو نوع واکنش نشان میدهد: 1- یا صفحه را بدون هیچ اقدامی میبندد 2- یا اینکه همان کاری را انجام میدهد که ما میخواهیم. اگر میخواهید کاربرانتان جزو دسته دوم باشند، ادامه مقاله را هم بخوانید.
طراحی لندینگ پیج حرفهای چگونه است؟
شاید پیش خود فکر کنید، که علیرغم داشتن لندینگ پیج در سایتتان باز هم تعداد کمی از کاربران به مشتری تبدیل میشوند و دست خالی سایت را ترک میکنند. میپرسید واقعا چرا؟ یکی از دلایلش احتمالا این است، که صفحه فرود شما چنگی به دل نمیزند!
به شما گفته بودم که یک لندینگ پیج خوب، نرخ تبدیلی بیش از 40% هم میتواند برایتان داشته باشد. ببینیم این لندینگ پیج حرفهای، که دربارۀ آن صحبت میکنیم، باید چگونه باشد؟
1. طراحی صفحه فرود را با عنوانی جذاب شروع کنید
خودتان را جای کاربری بگذارید، که وارد صفحه سایتتان شده است، از همان ابتدای صفحه چیزی نمیبیند که توجهش را جلب کند. منطقی است که بدون مشاهده ادامه صفحه، آن را ببندد. پس باید چه کار کنیم؟ از همان ابتدا، با قدرت وارد شوید! یعنی با عنوانی جذاب، کاربر را میخکوب کنید.
عنوان جذاب چگونه است؟
- شامل کلماتی با نفوذ بالاست. مثلا: منحصر بفرد، قدرتمند، شگفتانگیز، رایگان
- برای کاربر یک ارزش و فایده ایجاد میکند. مثلا: با شرکت در این آموزش، فروشتان 4 برابر خواهد شد!
- چالش برانگیز است مثلا: هیچوقت این محصول را نخرید!
- رسیدن به نتیجه را برای کاربر آسان میکند. مثلا: با مشاهده این ویدیو 20 دقیقهای، فروشتان را دوبرابر کنید.
به نظر شما، کدام جمله برایتان جذابیت بیشتری دارد؟
- برای یادگیری مبحث روانشناسی مشتری، این فایل آموزشی را دانلود کنید.
- با راهنمای طلایی روانشناسی مشتری، یاد میگیرید چگونه فروش خود را تا 10 برابر افزایش دهید.
احتمالا جمله دوم بیشتر نظرتان را جلب میکند؛ چون این جمله یک ارزش، یعنی 10 برابر کردن فروش را برای شما ایجاد میکند. همین ارزش و وعده باعث کلیک بیشتر کاربران و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل خواهد شد.
ببینید دیگر از چه عنوانهای جذابی میتوانیم استفاده کنیم؟! کمی خلاقیتتان را بهکار بیندازید.
2. لندینگ پیج ساده برابر با جذابیت بیشتر!
همیشه میگویند: «زیبایی در سادگی است.» این جمله حتی در مورد لندینگ پیج هم صدق میکند! مخاطبی که در لندینگ پیج شما فرود میآید، حوصله و زمان زیادی را روی سایت شما صرف نکند. اگر در همان 3یا 4 ثانیۀ ابتدایی نظرش جلب نشود و با یک صفحۀ شلوغ مواجه شود، سریع آن را میبندد و چه بسا که دیگر هم برنگردد.
یک اشتباه این است که میخواهید، در لندینگ پیج، تمام اطلاعات را در اختیار کاربر بگذارید. مثلا اینکه از سیر تا پیاز محصول یا خدمت خود را توضیح میدهید. یا اینکه از تعداد زیادی اِلِمان استفاده میکنید. این شلوغی باعث میشود که توجه و تمرکز بازدید کننده بههم بریزد و چشمش گزینۀ مهم و مورد نظر شما را نبیند. پس یادتان باشد که لندینگ پیجتان طولانی نشود.
3. در هر لندینگ پیج، یک چیز را هدف بگیرید
حتما تجربه این را داشتهاید، زمانی که یک شخص از شما چند درخواست میکند، هم عصبانی و گیج میشوید، و هم احتمالا یکی از آنها را فراموش میکنید. در هر لندینگ پیج هم دقیقا، اگر بیش از یک درخواست از مخاطب کنید، نتیجه خوبی نمیگیرید؛ یعنی نرخ تبدیلتان افت میکند. مثلا اینکه از او بخواهید، ثبت نام کند، محصول آزمایشی را بخرد، فایل ویدئویی را دانلود کند.
هر لندینگ پیج حرفهای تنها روی یک هدف تمرکز دارد. سعی کنید همان یک هدف را خیلی ماهرانه طراحی کنید، تا از آن بهترین نتیجه را بگیرید. البته شما میتوانید از یک اقدام کاربر چند استفاده کنید. مثلا با استفاده از ایمیل دریافتی از کاربر، هم دربارۀ مقالات جدید وبلاگ به او اطلاع دهید، هم تخفیف محصولات را برایش ایمیل کنید.
4. تاثیر ویدئو را جدی بگیرید!
در مورد اینکه ویدئو چه تأثیری در جذب و تبدیل مخاطب دارد، کامل در مقالۀ «با ویدیو مارکتینگ فروش خود را به اوج برسانید» صحبت کردهایم. استفاده از ویدئو در لندینگ پیج را از دو جهت پیشنهاد میکنیم: اول اینکه دیدن یک محتوای ویدئویی برای کاربر جذابیت بیشتری دارد و دوم اینکه با کمک ویدیو میتوانید، محتوای بیشتری را بدون ایجاد خستگی در کاربر در اختیارش قرار دهید.
بهترین کار این است که برای معرفی محصول، خدمت یا هر هدفی که دارید، یک ویدئوی چند دقیقهای درست کنید و در صفحه فرود آپلود کنید. با این کار بدون شلوغ کردن صفحه با محتوای متنی، منظور و هدفتان را بهخوبی پرزنت میکنید.
5. تایید اجتماعی نرخ تبدیل صفحه فرود را افزایش میدهد
همیشه مشتری با این ترس مواجه میشود که چگونه به محصول یا خدمت شما اعتماد کند؟ آیا از کیفیت خوبی برخوردار است؟ اگر بعد از خرید، به این نتیجه رسیدم که پولم را در سطل زباله ریختهام، چه؟
از طرفی هم، معمولا هیچ بقالی نمیگوید، که ماستش ترش است. پس مشتری را برای انجام هر چیزی که از او میخواهیم مانند خرید، نیاز به یک اطمینان خاطر دارد. حالا به شما میگویم چگونه این کار را انجام دهید. استفاده از تأیید اجتماعی یا سوشال پروف در صفحه فرود تاثیری فوقالعاده دارد. مثلا ویدئو یا نوشتهای از مشتری راضی قرار دهید؛ اسمی از مشتریان شاخصتان و ایدهای جالب دیگری که رضایت مشتری را نشان دهد.
گذاشتن یک ویدئو یا توصیه نامه از مشتری تأثیری بهمراتب بیشتر از نوشتن یک متن بلندبالا دارد. بهنظرتان چه کارهای دیگری میتوان انجام داد؟
6. صفحه فرودتان حتما باید کال تو اکشن داشته باشد
اصلا هدفتان از آوردن کاربر به لندینگ پیجتان چیست؟ غیر از این است که میخواهید، به درخواست شما عمل کند؟! پس باید یک کال تو اکشن (دعوت به اقدام) مشخص و واضح برای او قرار دهید.
کال تو اکشن یا CTA میتواند در قالب یک لینک در متن یا یک دکمه باشد. برای طراحی دکمۀ آن نکات زیر تأثیرگذارند:
- اندازه دکمه: از اندازه ای استفاده کنید که هم در کامپیوتر، هم موبایل، به خوبی توجه مخاطب را به خودش جلب کند.
- شکل دکمه: شکلهایی مثل ستاره، مثلث و... ذهن مخاطب را در مورد دکمه بودن و نبودن آن به اشتباه میاندازد. بهتر است از شکل مرسوم مستطیل استفاده کنید.
- رنگ دکمه: در مقاله «روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت» کامل روانشناسی رنگها در طراحی سایت را آموزش دادهایم. دقت داشته باشید که انتخاب رنگ دکمه نکته مهمی است که آن را باید با توجه به تجربه، سلیقه مخاطب و همینطور مشاهده نمونههای موفق انجام دهید.
- متن روی دکمه: به نظر شما در تصاویر زیر؛ کدام کال تو اکشن جذابتر است؟
صفحه فرود با متن: دانلود رایگان
صفحه فرود با متن: به من نشان بده که چطور مشتریان بیشتری جذب کنم؟
7. روی محتوای لندینگ پیج وقت بگذارید
تا اینجا متوجه شدیم که صفحات فرود باید با استفاده از کمترین المانها، متن و... ساخته شوند تا ذهن مخاطب را به سمت هدف ما هدایت کند؛ اما به نظر شما، یک صفحه ساده، یک عکس و دو خط متن میتواند مخاطب را به خرید یک محصول 12 میلیونی شما قانع کند؟ احتمالا نه.
تصور کنید مخاطب هیچ شناختی نسبت به شما و محصولتان ندارد. چطور میخواهید با کمک یک محتوا او را وادار به انجام یک عمل یا خرید کنید؟! ابزار شما برای این هدف، محتواست. صفحات فرود، مخصوصا برای محصولات و خدمات گرانقیمت، به محتوا نیاز دارند. این محتوا باید بهخوبی شما و محصولتان را معرفی کند و منجر به فروش شما شود. محتوایی که باعث فروش میشود، باید از حداکثر جذابیت و تأثیرگذاری برخوردار باشد.
مثلا میتوانید، با تولید محتوایی جذاب، کاربر را قدم به قدم به خرید هدایت کنید. ابتدا از او بخواهید یک مقاله از سایت را مطالعه کند؛ در صفحهای دیگر یک فایل آموزشی را برای او ارسال کنید؛ در صفحهای دیگر از او بخواهید در سایت ثبت نام کند؛ بعد از مدتی که ارتباط نزدیکی با او برقرار کردید، از او بخواهید محصول شما را بخرد.
اگر بتوانید، با شناخت مخاطب و درک دغدغهها و نیازهایش، محتوایی کاربردی برای هر بخش از بازار هدفتان تولید کنید؛ به احتمال زیاد آن مخاطب به مشتری تبدیل خواهد شد.
8. اعتماد کاربر را جلب کنید
احتمالا تعداد زیادی از کاربرانی که به صفحه فرودتان وارد میشوند، اولین بار است که سایت شما را میبینند. اگر نتوانید آنها را جذب کنید، آخرین بار مراجعۀ آنها نیز میباشد. یکی از این قلابها، جلب اعتماد کاربر است. اعتماد سازی تأثیر بالایی روی نرخ تبدیل صفحه لندینگ شما، مخصوصا با توجه به تعداد این کاربران تازه وارد دارد. یکی از بهترین راهکارها؛ گرفتن اینماد برای سایتتان است.
چند نمونه از لندینگ پیج های خوب
گاهی هرچقدر هم دربارۀ یک موضوع توضیح دهیم، باز هم تا مثالی از آن نبینیم موضوع برایمان جا نمیافتد. با بررسی بعضی از وب سایتها، چند نمونه از لندینگ پیجهای خوب را برایتان آوردهایم.
لندینگ پیج سایت MOZ
اگر تا اینجا همراه ما بوده باشید، احتمالا خیلی راحت میتوانید دلیل جذابیت این لندینگ پیج را متوجه شوید: "عنوان جذاب"! چطور؟ چون در این عنوان به ارزشهای محصول برای کاربر اشاره شده است. یعنی با استفاده از محصول ما، شما هم رتبۀ بهتری میگیرید، هم ترافیک باکیفیت دریافت میکنید و هم نتایج را میتوانید اندازه گیری کنید. ارائه این ارزشها کاربر را ترغیب به خرید میکند.
لندینگ پیج دیجی کالا
اگر افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش را در گوگل جستجو و روی لینک دیجی کالا کلیک کنید، با این صفحه فرود مواجه میشوید. جنبه بصری سایت مانند ترکیب رنگ جذابیت بالایی دارد. اما بهنظرتان مهمترین نقطه قوت این صفحه چیست؟
بله؛ ویدئو! بعد از این همه صحبت، احتمالا الان دیگر باورتان شده است که ویدئو چه تأثیر زیادی در جذب مخاطب دارد! دیجی کالا نیز با قرار دادن این ویدئودر صفحه، نرخ تبدیل بالاتری از صفحه میگیرد. خود شما ترجیح میدهید محتوای نوشتاری را بخوانید یا محتوای ویدئویی ببینید؟!
لندینگ پیج آپارات کودک
گفته بودیم که لندینگ پیج علاوه بر فروش مستقیم برای اهداف دیگری مانند ثبت نام کاربر، عضویت او در سایت یا خبرنامه و...هم میتواند باشد. نقاط قوت این صفحه فرود، طراحی ساده و جذاب آن است. برای اینکه توجه کاربر به دو دکمه زیر جلب شود، محتوای کمی در صفحه گذاشته شده است. رنگ دکمه نیز مناسب است. به علاوه اینکه عنوان صفحه، یک ارزش یعنی ساختن آینده کودکان که ارزشی زیادی دارد را به کاربر میدهد.
سخن نهایی
برای افزایش فروش و کسب درآمد در وبسایت، صرفا داشتن یک محصول یا خدمت عالی کافی نیست، یا حتی بالا بودن ترافیک ورودی هم به معنی بالا بودن فروش نیست. تنها زمانی میتوانیم از این ورودی خوشحال باشیم که، این کاربران به مشتری تبدیل شوند. خب حالا، برای تبدیل تعداد افراد بیشتر، باید با طراحی یک صفحه فرود حرفهای آنها را به سمت هدف خود هدایت کنیم.
اگر انتظار انجام درخواستتان توسط کاربر را دارید، شما هم باید به اندازه کافی او را قانع کرده باشید. خودتان را بهجای او بگذارید؛ آیا حاضرید، کاری را که میگویید، انجام دهد؟!
اگر ایدۀ دیگری برای طراحی لندینگ پیج دارید، خوشحال میشویم آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در ضمن، ما مقالات دیگری برای افزایش فروش اینترنتی تان داریم، که مثلا یک نمونه آن معجزۀ هدایای تبلیغاتی در افزایش فروش است.
دیدگاهها
سامان ایرانیان
ویدئو خیلی تاثیر داره
خرید سیم کارت رایتل
عالی بوذش ممنونم
خرید سیم کارت رایتل
به جرعت میشه گفت مهم ترین بخشه سایته
مهدی بهادرفر
بله دقیقا همینطوره
آهنگ پیشواز ایرانسل
خیل عالی بودش ممنونم