مخصوصا بعد از شیوع کرونا بود که سایتهای آموزشی، توانستند به فروش عجیب و غریبی برسند! البته در ابتدا فقط درآمد سایتهای فروش آموزش آنلاین افزایش پیدا کرد اما بعد از اتمام کرونا، با توجه به فرهنگسازی ایجاد شده برای خرید آنلاین، درآمد سایتهای برگزاری دورههای حضوری و آموزشگاهی هم به شکل عجیبی بالا رفت. با توجه به این موضوع، احتمالا با دانستن چند نکته مهم در مورد سئو سایت آموزشگاهی و آموزشی، میتوانید کسب و کارتان را تا حد قابل ملاحظهای گسترش داده و به درآمدتان اضافه کنید. پس با من همراه باشید تا همه چیز را در مورد آن به شما توضیح بدهم.
سئو سایت آموزشی و آموزشگاهی
در ادامه ممکن است تکنیکها یا نکاتی از سئو را بخوانید که از قبل آشنایی کمی با آنها دارید. اگر اینطور بود، نگران نباشید. کافی است در بخش نظرات سوالتان را در مورد هر بخش بپرسید تا جوابتان را به شکل تخصصی بدهم.
1_ کلمات را به درستی پیدا کنید
مطمئن باشید، یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از همکارانتان دارند، این است که کلمات کلیدی را به شکل اشتباه انتخاب کردهاند! یعنی چه؟
ببینید، اول از همه شما باید یک لیست بلند و بالا از کلمات مرتبط به حوزه کاریتان پیدا کنید. چطور؟ به سراغ ابزار KeywordTool بروید و کلمات اصلیتان را در آن جستجو کنید:
همانطور که مشخص است، الان این ابزار تعداد زیادی کلمه مرتبط به یک آموزشگاه زبان را به من داد. البته شما باید چندین کلمه اصلی حوزه کاریتان را جستجو کنید و به کلمات بیشتری برسید. مرحله بعدی این است که از میان اینها کلمات نامناسب را حذف کنید. مثلا اگر یک آموزشگاه زبان انگلیسی هستید، خب کلمه آموزش زبان آلمانی برای شما مناسب نیست. یا اگر توانایی ساخت ویدیو و بارگذاری آن در سایت را ندارید، کلمه آموزش ویدیویی زبان انگلیسی به دردتان نمیخورد. همینطور کلمه زبان انگلیسی نصرت هم به درد شما نمیخورد!
در مرحله بعد باید تصمیم بگیرید که هر کلمه باید روی چه نوع صفحهای بهینه شود؟ مثلا کلمه دوره آموزش زبان، باید روی یک صفحه محصول از سایتتان بهینه شود. نه روی یک مقاله آموزشی! چون نیاز کاربر از جستجوی این کلمه، احتمالا رسیدن به صفحه یک دوره است. (با بررسی صفحات رقبا، به جواب دقیقتر میرسید.)
بعد از این، مشخص کنید که هر کلمه با چه کلماتی میتواند در یک صفحه بهینه شود؟ مثلا کلمه بهترین پکیج آموزش زبان انگلیسی با کلمه بهترین دوره آموزش زبان انگلیسی، میتوانند روی یک صفحه بهینه شوند. اما در مقابل کلمه آموزش زبان انگلیسی با کلمه دوره آموزش زبان انگلیسی، باید صفحات جداگانهای داشته باشند! چطور این موضوع را بفهمیم؟ با بررسی رقبا! اگر حداقل 3 تا از رقبا روی مثلا 5 کلمه یک صفحه از سایتشان را سئو کردهاند، شما هم میتوانید همین کار را انجام بدهید. اگر نه، باید صفحات جداگانه بسازید.
2_ دورههای رایگان را فراموش نکنید
یکی از بهترین تکنیکها برای سئوی سایت آموزشگاهی، ارائه دورههای رایگان است! یعنی چه؟ ببینید، کلمه آموزش فن بیان یکی از کلمات سخت است که برای سئو کردن سایتتان در آن باید حسابی خودتان را اذیت کنید. اما اگر روی همین کلمه به جای یک مقاله آموزشی، یک دوره رایگان ویدیویی منتشر کنید، صفحه تان خیلی راحتتر از یک مقاله به رتبههای بالای نتایج جستجو میرسد!
به همین دلیل پیشنهاد میکنم روی دورههای رایگان سرمایهگذاری زیادی کنید. حتی اگر در حال «سئوی سایت فروشگاهی» هم باشید، این استراتژی انتخاب خوبی خواهد بود. همانطور که امروز هم بعضی سایتهای فروشگاهی، یکسری دوره رایگان یا کتاب و... برای کاربران منتشر میکنند.
3_ لیدسازی را فراموش نکنید
در بعضی بخشهای این مقاله مجبورم کمی هم از تکنیکهای «بازاریابی دیجیتال» صحبت کنم! چیزی که بالاتر گفتم، یعنی ارائه دورههای رایگان در واقع یک تیر است با 2 نشان! اول از همه شما با ساخت دورههای رایگان روی کلمات کلیدی سخت، راحتتر روی این عبارتها رتبه میگیرید. در درجه دوم هم از مخاطبان میخواهید برای دریافت دوره یا محتوای رایگان، ایمیل یا شماره تماسشان را به شما بدهند. این راه ارتباطی در واقع یک لید است! به کمک این لید شما میتوانید در آینده در مسیر بازاریابی ایمیلی، تلفن مارکتینگ و... کاربرانی که به حوزه کاری شما علاقه دارند را تبدیل به خریدار کنید.
نکته مثبت اینجاست که وقتی روی کلمات سخت با دوره رایگان رتبه بگیرید، روزانه تعداد نفرات زیادی به سایت شما وارد میشوند و این یعنی تعداد زیادی لید که در صورت عملکرد درست، فروشتان را افزایش میدهند. اگر اطلاعات بیشتری نیاز دارید مقاله «ایمیل مارکتینگ» را بخوانید.
4_ از قالبهای قدیمی محتوا خارج شوید
تا همین 4/5 سال پیش، برای سئوی سایت آموزشگاهی صرفا کافی بود محتوا تولید کنید. حتی مهم نبود که اصلا محتوایی که میسازید، چقدر کاربردی است. چون در آن زمان آنقدر محتوا در سطح وب اندک بود که یک محتوای بیارزش هم ارزشمند تلقی میشد. اما امروز شرایط فرق کرده! امروز همه به کمک وردپرس یا به کمک یک سایت ساز، در کمتر از 1 روز سایتشان را راهاندازی کرده و اطلاعاتشان در قالب محتوا در اختیار کاربر قرار میدهند.
پس امروز برای برنده شدن، چه در سئو و چه در بازاریابی، باید قالبهای قدیمی و تکراری محتوا را رها کرده و محتواهایی بسازید که واقعا برای کاربران جذاب است. اگر این کار را نکنید، خب قطعا بعد از مدت کوتاهی قرار است رتبههایتان را از دست بدهید. چون مخاطبان با خارج شدن سریع از صفحهای که محتوای غیر ارزشمند دارد، به گوگل این سیگنال را میدهند که باید سایت دیگری را به جای این سایت در نتایج بالایی بنشاند.
5_ محتوا را سئو کنید
شاید خیلیها بگویند محتوای کاربردی و ارزشمند، خودش سئو میشود! اما خب راستش را بخواهید تجربه چند ساله در دنیای سئو، تا حد زیادی این ادعا را رد میکند! بنابراین به طور خلاصه نکاتی که باید در «تولید محتوا» رعایت کنید را در ادامه به شما توضیح میدهم:
- کلمه کلیدی اصلی را در H1 صفحه بنویسید.
- کلمه کلیدی را حتما در TITLE هم قرار بدهید.
- عنوان جذابتری نسبت به رقبا بنویسید.
- در توضیحات متا هم از کلمه کلیدی اصلی و اضافه استفاده کنید.
- در سرتیترهای متن هر از گاهی کلمه کلیدی را استفاده کنید. (نه به طور افراطی)
- در پاراگراف اول متن حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید.
- کلمه کلیدی را در بخشهای مختلف مقاله، به شکل عادی و نه افراطی استفاده کنید.
- در مقالات به منابع معتبر، مخصوصا در سطح وب انگلیسی لینک بدهید.
- میان صفحات لینک داخلی ایجاد کنید.
- اینکه مقاله چند کلمه باشد، به نیاز کاربر و البته رفتار رقبا برمیگردد. اما ترجیحا مقالات کمتر از 700 کلمه ننویسید.
- هر از گاهی مقاله را بروزرسانی کرده و کمی محتوایش را افزایش بدهید.
6_ به سایت اسکیما اضافه کنید!
یک سوال، به نظرتان گوگل از کجا باید متوجه شود که صفحه فلان دوره شما در سایت آموزشگاهیتان، صفحه یک محصول یک کالای الکترونیک است یا یک دوره؟ یا اصلا یک دوره حضوری است یا آنلاین؟ خب اگر کدهای اسکیما را به سایتتان اضافه کنید، گوگل راحتتر محتوای هر صفحهتان را درک میکند. در این شرایط 2 اتفاق میافتد. اول از همه اینکه در بسیاری از مواقع، یکسری جزئیات در نتایج جستجو به صفحه شما اضافه میکند که با اسم ریچ اسنیپت (Rich Snippet) شناخته میشوند:
این جزئیات ممکن است باعث جلب توجه بهتر مخاطبان شود. در درجه دوم هم بعد از اضافه شدن اسکیما گوگل تا حدودی قدرت سئوی سایت شما را افزایش میدهد. برای اضافه کردن اسکیماها به سایت، هم میتوانید از افزونههای وردپرس و جوملا و... استفاده کنید و هم از برنامه نویسان کمک بگیرید.
7_ از بک لینکها غافل نشوید
منظور از «بک لینک»، لینکی است که از یک سایت دیگر به سایت شما داده میشود. ببینید، الان که سال 1401 است، به شما قول میدهم که اغلب سئوکارها به شدت بر این باورند که بک لینکها هنوز هم به شدت به افزایش قدرت سئوی سایت شما کمک میکند. پس بیایید از این بحثهای بیخود که لینک بیلدینگ نمیتواند به سئو کمک کند و... رد شویم.
در مورد لینک بیلدینگ چند نکته مهم هست که باید بدانید:
- گوگل روی بک لینکها حساسیت زیادی دارد و ممکن است در صورت مرتکب شدن اشتباه در موردشان، رتبه سایتتان را کاهش بدهد.
- به هیچ عنوان به سراغ خرید بک لینکهای ارزان نروید.
- اگر تخصصی در سئوی سایت ندارید، حتما از یک مشاور سئو بخواهید برایتان بک لینک تهیه کند و البته از او تعهد کتبی بگیرید.
- اگر به فکر ساخت بک لینک هستید، بهتر است چند وبلاگ رایگان در سایتهای وبلاگساز ساخته و بعد از انتشار چند محتوا، هر از گاهی از آنها به سایتتان لینک بدهید.
- هر از گاهی هم به سراغ سایتهای خبری بزرگ رفته و از آنها رپورتاژ (مقاله متنی که در آن به شما لینک داده میشود.) بخرید.
- اینکه دقیقا باید چه تعداد بک لینک خرید، از کجا خرید و... صرفا به نحوه فعالیت رقبای شما برمیگردد!
- اگر تخصصی کافی در این زمینه ندارید، لطفا آن را ساده نگیرید و کارتان را به یک متخصص بسپرید.
8_ لطفا به سراغ تککلمهها نروید!
یکی از اشتباهات رایجی که بعضی از وبمستران انجام میدهند، این است که به سراغ تک کلمهها یا حتی کلمات نهچندان به درد بخور برای سئوی سایت آموزشگاهیشان میروند! مثلا در یکی از تجربیاتم یادم هست که مدیر یک آموزشگاه آشپزی اصرار شدیدی بر این داشت که روی کلمه دورههای فنی و حرفهای و همینطور مدرک فنی و حرفهای سایتش را سئو کند. البته که چنین کلماتی بازدید بسیار زیادی دارند، اما؛
اول از همه رقابتشان بسیار بالا و هزینهبر است، در درجه دوم اینکه نرخ تبدیل این کلمات بسیار اندک است! در درجه سوم هم یک آموزشگاه آشپزی، اصلا صفحه خاصی برای سئو کردن روی این کلمهها ندارد! یعنی نمیتواند مثلا با لیست کلاسهای آشپزی روی این کلمات سئو شود و باید مقالات عمومی و نهچندان مرتبط برای سئو شدن در این کلمات بنویسد. کلمات دیگری مثل آموزشگاه، آموزش، دوره و... هم دقیقا شرایط مشابه را دارند. در ضمن این را هم در نظر بگیرید که در اغلب مواقع روی این کلمات، لینکهای اول به سایتهای دولتی، مثلا سایت خود سازمان فنی و حرفهای یا سایت ویکی پدیا و... تعلق دارد که واقعا پایین کشیدن آن کار سختی است!
9_ منبعمحور باشید!
اگر کمی در سطح وب انگلیسی بگردید، متوجه میشوید که اغلب مقالاتشان با مقالات وب فارسی یک تفاوت بزرگ دارد؛ منبعمحورند! این یعنی صرفا ادعاها و گفتهها را بدون منبع قابل استنادی پشت سر هم ردیف نمیکنند، بلکه بابت بیشتر ادعاهایشان به منابع معتبر لینک میدهند.
مثلا مقاله بالا که در مورد درمان بیخوابی نوشته شده، برای اثبات کردن ادعاهایش و اعتبار بخشیدن به آنها، به صفحه تحقیقات علمی در سایتهای بزرگ، لینک داده. اما در مقابل مقالاتی در مورد همین موضوع در اغلب سایتهای فارسی حتی بدون استناد به یک منبع معتبر نوشته شده! با توجه به این اگر حوزه کاریتان به شکلی است که میتوانید در آن منبعمحور محتوا بنویسید، حتما این کار را بکنید. مثلا حوزه پزشکی، روانشناسی، موفقیت فردی، حتی گاها بازاریابی و... . (منظور از منبع معتبر، سایتهای بزرگ، کتابها، ژورنالهای علمی و... هستند.) به این ترتیب به عنوان یک برند معتبر شناخته میشوید و احتمالا در جلب اعتماد کاربر و در نتیجه تبدیل او به خریدار هم موفقتر خواهید بود.
10_ یک انجمن راه بیندازید!
انجمنهای پرسش و پاسخ از چند مسیر به سئوی سایت شما کمک میکنند:
- اول از همه زمان ماندگاری را در سایتتان افزایش میدهند،
- باعث کاهش نرخ پرش میشوند،
- با برندسازی به سئوی سایتتان کمک میکنند،
به جز همه اینها، صفحاتی که کاربران در انجمن شما میسازند، میتواند در نتایج جستجوی گوگل به مخاطبان نمایش داده شود. مخصوصا که به دلیل عامیانه بودن لحن محتوای این صفحات، احتمال دیده شدنشان در نتایج جستجوهای صوتی بیشتر است.
البته دقت کنید، صرفا ساخت یک انجمن کافی نیست! در واقع در ابتدای مسیر برای فعال کردن انجمن راه سختی دارید، شاید حتی مجبور شوید چندین ماه تبلیغ آن را در اینستاگرام و دیگر رسانههایتان کرده و صرفا خودتان به سوال کاربران پاسخ بدهید!
11_ سایتتان را سئوی محلی کنید
وقتی شما در تهران کلمه آموزشگاه زبان را جستجو کنید، و وقتی من این کلمه را در اصفهان جستجو کنم، گوگل نتایج متفاوتی را نشانمان میدهد. چرا؟ به خاطر سئو محلی! در واقع گوگل برای کمک به کسب و کارهای محلی و کوچک، چیزی به اسم سئوی محلی به وجود آورده که باعث میشود در بعضی کلمات، مخصوصا کلمات حوزه کسب و کارهای خدماتی، سایتهای شهری که کاربر در آن حضور دارد رتبه بهتری بگیرند. با توجه به این موضوع و مخصوصا اگر یک سایت برگزاری دورههای حضوری آموزشی هستید، سئوی محلی میتواند به افزایش بازدیدها و قدرت سایتتان کمک کند.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله سعی کردم مهم ترین نکات و تکنیکهایی که باید در مورد سئوی سایت آموزشگاهی بدانید را به شما توضیح دادم. در آخر اگر سوال و نظری در مورد هر کدام از تکنیکها و راهکارهای این مطلب دارید، در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.