دوست دارید بازدید کنندههای صفحات سایت و رسانههایتان، در حد یک تماشاگر باقی بمانند یا اینکه آنها هم به وسط میدان بیایند و بازی کنند؟! ترجیح میدهید خیلی ریز گشتی در سایت بزنند و از آن خارج شوند؛ یا اینکه با درگیر شدن، زمان بیشتری روی آن بمانند؟!
حتی گوگل هم موارد دوم را بیشتر میپسندد؛ اینکه بخواهید تنها از طریق ورودی گرفتن برای سایتتان، به رتبۀ خوبی برسید، بهتنهایی نیست! این ترافیک ورودی زمانی ارزشمند است که گوگل حضور فعال آنها را ببیند. چگونه؟ مثلا ببیند که کاربران در سایت شما کامنت میگذارند، آن را لایک یا به اشتراک میگذارند. گوگل هم که میبیند شما کاربران را درگیر خود کردهاید، میگوید حتما سایت یا صفحهای از آن ارزش تعامل داشته است؛ پس رتبۀ خوبی به او میدهم.
شما بهعنوان فروشنده یا صاحب یک کسب و کار، زمانی میتوانید کاربر را به خریدار و خریدار را به مشتری تبدیل کنید، که رابطۀ محکمی با او برقرار کنید. "نرخ تعامل یا اینگیجمنت (Engagement)" یکی از موضوعات مهم در کسب و کارهای اینترنتی است که میخواهیم در مورد آن صحبت کنیم. در این مقاله راجع به آن صحبت کنیم. شاید بیشتر آن را در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام شنیده باشید (در مقالۀ 10+1 فوت و فن برای افزایش فروش در اینستاگرام در مورد آن صحبت کردهایم.) ؛ اما الان من میخواهم اهمیت آن در سایت را بررسی کرده و راههای ایجاد و افزایش آن را به شما آموزش دهم.
قبل از شروع نکات آموزشی بهتر است کمی دقیقتر با مفهوم تعامل آشنا شویم:
تعامل یا اینگیجمنت (Engagement) چیست؟
به طور کلی، واژه اینگیجمنت در دنیای بازاریابی دیجیتال، به معنای ارتباط مداوم میان کاربر و کسب و کار اینترنتی است. اما اگر دنبال معنی دقیقتر آن باشیم، باید اول بستر مورد نظرمان را انتخاب کنیم. به عنوان نمونه:
منظور از تعامل کاربر در شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام، لایک کردن، کامنت گذاشتن و به اشتراک گذاری (share) محتوای آن است. اما در دنیای وب، منظور از تعامل کاربر؛ اشتراک گذاری، کامنت گذاشتن، کمک به تکمیل محتوا، اشتراک در سایت، تماس، شرکت در پرسش و پاسخ و... است.
در نهایت بهتر است تعامل یا همان اینگیجمنت را اینطور در ذهنمان حک کنیم: "ایجاد یک رابطه با مخاطبان در کنار تعهد آنها به ما." این یعنی بتوانیم با محتوا و دیگر فعالیتهایمان، کاری کنیم که کاربران در مقابل آن فعالیتی از خود نشان دهند و با ما ارتباط نزدیکتری برقرار کنند. و نرخ تعامل یا Engagement Rate یعنی نسبت افرادی که در سایت شما فعالیتی کردهاند به کل تعداد بازدید کنندگان آن.
حالا که فهمیدیم اینگیجمنت چیست، ببینیم اصلا چرا برایمان مهم است؟!
اصلا چرا تعامل کاربر اینقدر مهم است؟
چند بار شده که بدون شناخت یک کسبوکار، پول و اعتمادتان را با خیال راحت در اختیارشان بگذارید؟ درست است که شما یک محصول را بدون داشتن هیچ ارتباط و تعامل قبلی با این سایت، از آنها خریدهاید، اما شما در اصل به پشتوانه تعامل کاربران دیگرِ سایت این کار را کردهاید! یعنی شما با شنیدن نام سایت از بقیه افراد، با مطالعه نظرات کاربران در سایت و حتی شاید دیدن تعداد لایک پستهایشان در اینستاگرام، قانع به خرید از آنها شدهاید.
حالا که صحبت از نظرات کاربران و تدثیر آن روی مشتری شد، حتما مطالعۀ دو مقالۀ زیر را در برنامه آینده خود (مثلا بعد از اتمام این مقاله!) قرار دهید:
پس اگر بخواهیم دلایل اهمیت تعامل یا اینگیجمنت را بگوییم، در سه مورد زیر خلاصه میشود:
- امکان تبدیل کاربری که درگیرش کردهاید بالا میرود
- امکان جذب و تبدیل کاربران دیگری که تعامل افراد دیگر در سایت شما را دیدهاند، بیشتر میشود
- وجود تعامل در سایت، در سئو تأثیر مثبتی دارد و سایتتان رتبۀ بهتری خواهد گرفت.
خب، حالا که فهمیدید اینگیجمنت چیست و چرا اهمیت دارد، اگر برای ایجاد و افزایش آن ترغیب شدهاید، در ادامه با من همراه باشید، تا راهکارهای عملی آن را با هم یاد بگیریم.
با چه روش هایی اینگیجمنت یا تعامل را افزایش دهیم؟
رویکرد اصلی من در نوشتن این مقاله، افزایش تعامل کاربر در سایت است؛ اما با این حال، بیشتر نکاتی که در ادامه میگویم در شبکههای اجتماعی و به طور کلی بستر کسبوکار هم قابل اجراست:
1. محتوای شما حرف اول را میزند
از زمانی که بازاریابی محتوا سر و کلهاش پیدا شد، بستر بهتر و نزدیکتری برای ارتباط با مخاطبان و مشتریان، نسبت به بازاریابی سنتی، بهوجود آمد.
این معجزه بازاریابی محتوایی است که میتواند تعداد زیادی از مخاطبان علاقهمند به محصولات و خدماتتان را به سمت شما بیاورد. مخاطبان زمانی که به جای یک صفحه تبلیغاتی به یک صفحه آموزنده و مفیدِ رایگان برسند، بیشتر ترغیب به ارتباط و تعامل میشوند.
همینطور شما با استفاده از بازاریابی محتوا، میتوانید خودتان را به عنوان منبع و متخصص به مخاطب معرفی کنید. خوانندگان علاقه دارند با افراد متخصص تماس داشته باشند، سؤال پرسیده و با آنها تعامل داشته باشند.
در ادامه اگر قصد شروع بازاریابی محتوایی را دارید، به این نکات مهم دقت کنید:
با توجه به شناخت مشتری، محتوای مناسب او منتشر کنید
الان با چنین حجم زیادی از انواع محتوا که در اینترنت در دسترس همه است، محتوایی حرف اول را میزند که دقیقا مخصوص مخاطب نوشته شده باشد. یعنی چه؟ محتوایی که دقیقا با توجه به نیازها، علاقمندیها و دغدغههای مخاطب خاص خودتان تولید شده باشد.
چطور این اتفاق میافتد؟
با شناخت از مشتری میفهمیم که دقیقا بهدنبال چیست. سپس همان محتوا را تولید کرده و در اختیارش میگذاریم. او نیز که میبیند درکش کردهایم حس صمیمیت و اعتماد بیشتری نسبت به ما میکند؛ در نهایت احتمالا باز هم ما را دنبال میکند. همان چیزی که بهدنبالش هستیم؛ درگیرش کردهایم!
مطالب و صفحات مرتبط را به او پیشنهاد دهید
زمانی که در کنار یک مقاله آموزشی، به کاربر پیشنهاد میکنید مقاله مرتبطی را هم مطالعه کند، هم زمان بیشتری او را در سایت نگه داشتهاید؛ هم اینکه با رفع نیازهای اطلاعاتیاش، رابطۀ بهتری با او برقرار کردهاید. این موضوع میتواند نرخ اینگیجمنت شما را افزایش دهد و علاوه بر آن باعث افزایش نرخ تبدیل میشود.
از فرمهای مختلف محتوا استفاده کنید
پست های وبلاگ، شبکههای اجتماعی و صفحات سایتتان را به متن محدود نکنید. انواع دیگر محتوا، مانند تصویر و ویدئو قطعا تأثیر زیادی در رضایت مخاطب و درگیر کردن بیشتر او در صفحه سایتمان دارد. اگر هنوز در استفاده از ویدیو شک دارید، میتوانید در یکی از صفحات پربازدید سایتتان یک ویدیو بارگذاری کنید و نتایج تغییرات در نرخ تبدیل و تعامل را بررسی کنید. حتی خودتان هم ترجیح میدهید بهجای خواندن یک محتوای طولانی، ویدئوی آن را ببینید.
پیشنهاد میکنیم، مقالۀ «با ویدیو مارکتینگ فروش خود را به اوج برسانید» را مطالعه کنید.
با توجه به مخاطبانتان، یک لحن مناسب انتخاب کنید
همۀ چیزهایی که میگوییم پیش نیازش شاخت کافی مخاطب هدفتان است. امیدوارم که این کار را انجام داده باشید یا در آینده انجامش دهید!
لحنی که برای یک سایت با مخاطبان جوان و نوجوان انتخاب میشود، طبیعتا با لحن سایتی که مخاطبان میانسال دارد، متفاوت است. یا لحنی که برای مخاطبان هنرمند انتخاب میکنیم با لحن قشر پزشکان یکی نیست. بعد از انتخاب لحن مناسب، انسجام آن در تمام وبسایت است.
اگر قرار است در صفحات محصولتان به صورت رسمی بنویسید، انتخابتان در صفحات مقاله هم باید لحن رسمی باشد. به عنوان نمونه، لحن سایت پرتال، در تمامی صفحات سایت دوستانه و ساده است. انتخاب این لحن، ارتباط صمیمانهای بین ما و کاربران ایجاد میکند.
2. برای افزایش اینگیجمنت، از کاربر یک درخواست کنید
بهنظرتان هدف افراد از راهاندازی چالش یا برگزاری مسابقه در اینستاگرام چیست؟
هدف اصلی این افراد، بالا بردن تعامل با کاربران است؛ آنها با ایجاد یک پست مسابقهای یا چالش برانگیز، هم خود بهخود، این تعامل را در میان کابران درست میکنند؛ هم اینکه در قبال یک درخواست مثلا منشن کردن 10 نفر از دوستانتان، اینگیجمنت بالایی در صفحۀ خود ایجاد میکنند.
یکی از مهم ترین تکنیک های افزایش نرخ تعامل در سایت و شبکههای اجتماعی، درخواست از کاربر است. درخواست از کاربر، در دنیای دیجیتال مارکتینگ با نام CTA یا call to action (اقدام به عمل) شناخته میشود. میتوانید با پیاده کردن CTAها در بخشهای مختلف سایت هم این کار را اجام دهید. درخواستهایی برای:
- اشتراک گذاری مطالب
- نظر دادن کاربران زیر پستها
- ورود به صفحات دیگر سایت یا شبکه اجتماعی
- درخواست برای مشترک شدن در سایت یا دنبال کردن پیج اینستاگرام
- و...
البته در بعضی از صفحات، اقدام به عملها به صورت متنی نوشته نمیشوند، بلکه با استفاده از دکمههای گرافیکی در سایت مشخص میشوند. دکمههای CTA بیشتر در صفحات محصول قرار میگیرند. در این حالت هم باید به زیبایی ظاهر گرافیکی و متن روی آن دقت کنید. به عنوان یک نمونه مناسب میتوانید دکمههای صفحه سایت ساز پرتال را ببینید.
3. تجربه و طراحی کاربری را بهبود بدهید (UI/UX)
همه نکات بالا را رعایت کردید، وبلاگ سایت را راهاندازی کردید، بهترین مقالات را در آن نوشته و همه چیز آماده است. اما زمانی که کاربر وارد سایت شما میشود، از همان ابتدا همه چیز توی ذوقش میزند! از سرعت پایین گرفته تا ظاهر گرافیکی و فونت کوچک. اینها همگی بهترین دلایلی هستند، که میتوانند از افزایش تعامل و اینگیجمنت کاربر با سایت شما جلوگیری کنند.
پس به عنوان مهمترین نکته، تجربه کاربری سایت و ظاهر گرافیکی آن را بهینه کنید. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد تجربه کاربری سایت به دست بیاورید و بهتر با مفهوم آن آشنا شوید، به سراغ مقاله تجربه کاربری در پرتال بروید. در ادامه هم چند نکته مهم را به صورت تیتروار در این زمینه برای شما مینویسم:
- سرعت سایت را بهینه کنید،
- مطمئن شوید قالب سایت ریسپانسیو است،
- از پتانسیل رنگها به خوبی استفاده کنید،
- رنگ فونت و سایز آن را نسبت به بقیه بخشهای گرافیکی سایت تعیین کنید،
- دسترسی به تمامی بخشهای مهم سایت را برای کاربر راحت کنید،
- فضای سفید و خالی را به کار ببرید،
- و…
اگر طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی تان را با پرتال انجام دهید، همۀ این استانداردها را یکجا دارید. مثلا میتوانید قالب های سایت ساز پرتال را مشاهده کنید و خودتان از نزدیک با تجربه کاربری آنها آشنا شوید.
4. با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید
افزایش نرخ اینگیجمنت سایت، فقط در اینکه کاربر به سراغ شما بیاید خلاصه نمیشود. بعضی مواقع هم شما باید به سراغ کاربر بروید. اما چطور؟ در مرحله اول شما باید در قسمتهای مختلف سایتتان، از کاربران راههای ارتباطی مثل ایمیل یا شماره تلفنش را بگیرید. (لید جنریشن) و در مقابل یک کتاب رایگان یا یک کد تخفیف مناسب به او پیشنهاد دهید.
بعد از اینکه شماره یا ایمیل آنها را پیدا کردید، میتوانید به روشهای مختلفی با آنها ارتباط صمیمانهای برقرار کنید. مثلا پیشنهاد یک یک دوره رایگان، معرفی محصول جدیدتان، یا حتی از او بخواهید به سراغ مقاله جدید سایتتان برود. این افزایش ارتباطها اگر به صورت درست و اصولی انجام شود میتواند مخاطب را به طرفدارتان تبدیل کند. طرفداری که حاضر است شما را به دیگران هم معرفی کند؛ هم محصولات بعدی شما را با هر قیمتی بخرد.
کلام آخر: بازهم محتوا پادشاه است
بارها آن را شنیدهایم؛ دیگر باید باور کنیم که محتوا همه جا کار خودش را میکند. محتوای جذاب و تأثیرگذار شما توانایی این را دارد که مخاطبان شما را درگیر خودش کند. منظورم این نیست که تنها بهدنبال محتوایی که باعث تأیید و تشکر مخاطبانتان شود، باشید؛ بلکه باید بتواند برای او چالشی بهوجود آورد و دید تازهای نسبت به مسائل به او بدهد. مثلا محتوایی تولید کنید که موجی از بحث را بین مخاطبانتان راه بیندازد.
همچنین خودتان هم با یک درخواست هوشمندانه و جذاب میتوانید مخاطب را وادار به اقدام کنید (Call To Action) ؛ مثلا یک مسابقه برگزار کنید یا یک آفر بدهید؛ و از او بخواهید مطلب شما را به اشتراک بگذارد؛ یک سؤال چالش برانگیز بپرسید و از او بخواهید برای شما کامنت بگذارد و...بجز اینها روش دیگری سراغ دارید؟
اگر به شما بگویم با خواندن این مطلب، مشتریان فعال و وفادار شما دو برابر میشود، مطالعۀ آن برایتان جالب نیست؟!
دیدگاهها
نسرین خانزادی
مطالب سایتتون عالی بود تشکر
هادی عظیمی
خوب بود
شهاب موسوی
واقعا لذت بردم با اینکه کار دارم ولی حقته که call to action بگیری
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون از محبتت🤩
حسین نیکخواه فرخانی
مطالبتون عالی بود
فاطمه شریفی
خواهش میکنم آقای نیکخواه عزیز :)
مقدم باقری
حالا که صحبت از نظرات کاربران و "تدثیر" آن روی مشتری شد، حتما مطالعۀ دو مقالۀ زیر را در برنامه آینده خود (مثلا بعد از اتمام این مقاله!) قرار دهید:
تاثیر
ناشناس
سلام ببخشید چه طوری میتونم با اپراتورهای این بازی ارتباط برقرار کنم ؟ یه مشکلی پیش اومده میخوام مرتفعش کنم البته با همکاری اپراتور این بازی
فاطمه شریفی
جان؟ بازی؟ اپراتور کدوم بازی؟