اما سؤالی که اینجا مطرح میشود در مورد نحوه تبدیل اکانت عادی به بیزینس است. اینکه آیا تبدیل اکانت به بیزینس هزینه دارد؟ یا اصلاً بیزینسی کردن پیج اینستاگرام چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟ اول از همه باید به شما بگوییم که تبدیل اکانت به بیزینس هیچ هزینهای برای شما ندارد.
پاسخ سؤالات بیشتر در مورد تبدیل اکانت در اینستاگرام و مزایا و معایب business profile را در ادامه با شما در میان میگذاریم.
اکانت بیزینس اینستاگرام چیست؟
قابلیت Business Account یا اکانت بیزینس از سال 2016 به امکانات شبکه اجتماعی پرطرفدار اینستاگرام اضافه شد. با بیزینسی کردن پیج میتوانید به اطلاعات پست، اینگیجمنت، بازدیدهای پست و استوری و... دسترسی داشته باشید.
به نوعی اکانت شما فرقی با یک اکانت تجاری ندارد و میتوانید به امکانات مورد نیاز مثل امکان تماس مستقیم، امکان ارسال ایمیل، نمایش لینک در بخش بیوگرافی و... دسترسی داشته باشید. اگر یک کسب و کار آنلاین داشته باشید، میدانید که هر نوع اطلاعاتی راجع به مخاطبان و مشتریان احتمالی، حسابی به دردتان میخورد.
بخش بیزینش اینستاگرام هم به همین خاطر روی کار آمده تا کسب و کارها در این فضا بتوانند عملکرد بهتری داشته و درآمد کسب کنند.
بیشتر بخوانید: راهنمای اتصال فروشگاه اینترنتی به اینستاگرام
انواع اکانت اینستاگرام
شما در اینستاگرام میتوانید 3 نوع اکانت مختلف داشته باشید. هر زمانی که دلتان بخواهد، میتوانید این حسابهای کاربری را به یکدیگر تبدیل کنید.
- حساب شخصی (Personal account): اکثر کاربران اینستاگرام یک حساب شخصی Private یا Public دارند.
- حساب سازنده (Creator account): اینفلوئنسرها، هنرمندان و تولید کنندگان محتوا میتوانند با تبدیل اکانت به Creator ویژگیهای جدیدی به پیج خود اضافه کنند.
- حساب تجاری (Business account): برندها و کسب و کارهای مختلف برای مدیریت پیج اینستاگرام تجاری خود میتوانند به ابزارهای کاربردی بیشتری دسترسی داشته باشند.
تبدیل اکانت اینستاگرام به حساب بیزینس
قبل از اینکه دست به کار شوید و حساب اینستاگرام را به حساب بیزینس تبدیل کنید، مطمئن شوید که یک پروفایل عمومی دارید. به نوعی حساب کاربری شما Private نباشد. بعد از آن مراحل تبدیل اکانت شخصی به بیزینس را دنبال کنید:
1- وارد برنامه اینستاگرام شوید و از بخش پروفایل روی منوی همبرگری سمت راست صفحه کلیک کنید.
2- در بخش Account Privacy مطمئن شوید که پروفایل شما به صورت Public ثبت شده باشد.
3- سپس به پایین صفحه اسکرول کرده و گزینه “Account type and tools” را بزنید.
4- گزینه” Switch to professional account” را انتخاب کنید و گزینه Continue را بزنید.
5- در این بخش نزدیکترین دسته بندی به کسب و کارتان را انتخاب کنید و گزینه Done را بزنید. (امکان نمایش یا عدم نمایش این قسمت در بخش پروفایل وجود دارد).
- Artist : هنرمند
- Musician / band: نوازنده / باند
- Blogger: بلاگر
- Clothing (Brand): پوشاک
- Community: انجمن
- Digital creator: تولیدکننده محتوا
- Education: آموزشی
- Entrepreneur: کارآفرین
- Health / beauty: سلامتی / زیبایی
- Editor:ویرایشگر
- Writer: نویسنده
- Personal blog: وبلاگ شخصی
- Product / service: محصول / خدمات
- Gamer: گیمر
- Restaurant: رستوران
- Beauty, cosmetic & personal care: زیبای، آرایشی و مراقبت شخصی
- Grocery store: فروشگاه
- Photographer: عکاس
- Shopping & retail: فروشگاه و خرده فروش
- Video creator: تدوینگر
مطالب پیشنهادی: چگونه تیک آبی اینستاگرام (Verified Badge) بگیریم؟
6- در بخش بعدی باید نوع اکانت تجاری خودتان را مشخص کنید. میخواهید به عنوان یک کسب و کار اکانت Business داشته باشید یا به عنوان یک هنرمند به سراغ پیج Creator میروید؟ (ما در این بخش گزینه business را انتخاب کردیم).
نکته: هنرمندان، اینفلوئنسرها و... اکانت Creator میسازند. تفاوت اکانت Creator و Business در نحوه گزارش دهی و امکان قفل کردن صفحه است. اکانت Business به صورت هفتگی تغییرات مخاطبان را اعلام میکند و امکان تبدیل اکانت به Private را ندارد. اکانت Creator گزارش دهی روزانه و امکان قفل کردن صفحه را دارد.
7- در بخش بعدی میتوانید اطلاعاتی مثل ایمیل، موقعیت مکانی، تلفن همراه و... را به صورت عمومی در معرض دید مخاطبان قرار دهید. اگر هم دوست نداشتید این اطلاعات برای دیگر کاربران نمایش داده شود گزینه “Don’t use my contact info” را بزنید.
8- در مرحله بعد اگر اکانت فیسبوک داشته باشید میتوانید آن را به حساب تجاری متصل کنید. در غیر این صورت گزینه Skip را بزنید.
تبریک میگوییم، به همین راحتی شما صاحب یک اکانت Business اینستاگرام شدید.
چگونه اینستاگرام را از حالت بیزینس خارج کنیم
هر زمان که از اکانت بیزینس خودتان خسته شدید و خواستید پیج اینستاگرام را به حالت سابق خود برگردانید، طبق این مراحل عمل کنید:
1- از بخش پروفایل حساب کاربری روی منوی همبرگری سمت راست صفحه کلیک کنید.
2- به پایین صفحه اسکرول کرده و گزینه Business tools and controls را انتخاب کنید.
3- گزینه Switch account type را بزنید.
بیشتر بخوانید: 25 ایده تولید محتوای اینستاگرام برای جذب مشتری
4- در آخر گزینه Switch to personal Account را بزنید.
در صورتی که اکانت خود را به حالت شخصی تبدیل کنید، اطلاعات آماری insight و دیگر قابلیتهای پیجی بیزینسی از بین میرود. اگر با این موضوع موافق بودید، گزینه Switch to personal Account را برای بار دوم بزنید.
بیشتر بخوانید: اگر قصد دیلیت اکانت موقت یا دائم اینستاگرام را دارید، به مقاله آموزش دیلیت اکانت اینستاگرام مراجعه کنید.
مزایا و معایب اکانت بیزینس اینستاگرام
با ساخت اکانت بیزینس میتوانید هر نوع فعالیت تبلیغاتی و بازاریابی برای فروش در اینستاگرام را آغاز کنید. اما اگر بخواهیم نگاهی به مزایای بخش Business اینستاگرام بیندازیم، به این نکات میرسیم:
- تحلیل عملکرد پست و استوری: کدام پست و استوری شما بیشترین بازدید را داشته یا اصلاً سن جنسیت مخاطبان شما چیست؟ در بخش insight تمام اطلاعات لازم در مورد فالوورها، میزان ذخیره و به اشتراک گذاری پست و استوری توسط بازدیدکنندگان پیج و... قرار دارد.
- پاسخ سریع به مشتری: با اکانت بیزینس میتوانید امکان ارسال پاسخ خودکار به پیامهای دایرکت را فعال کنید.
- تبلیغات در اینستاگرام: با بیزینسی کردن پیج اینستاگرام میتوانید از قابلیت تبلیغات خود اپلیکیشن استفاده کنید. البته به دلیل تحریمها تبلیغات اینستاگرام چندان باب میل ایرانیها نیست. چرا که نمیتوانید به درستی مخاطبان ایرانی را برای نمایش تبلیغات انتخاب کنید.
به همین خاطر بهتر است با ساخت یک وب سایت اینترنتی در گوگل تبلیغات داشته باشید. تبلیغات گوگل یکی از بهترین انواع تبلیغات در اینترنت است. البته برای این کار نیاز به یک سایت آماده دارید. با هر میزان دانش فنی که باشید، میتوانید در سریعترین زمان ممکن با سایت ساز، سایت بسازید. پس دست بجنبانید و همین حالا روی لینک کلیک کنید.
با یک کلیک و در کمتر از 5 دقیقه سایت بسازید!
- ارتباط بهتر با مشتریان: اکانتهای تجاری امکان قرار دادن ایمیل، شماره تماس، شماره واتس اپ، لینک سایت و... را در بخش پروفایل دارند. به همین خاطر کاربران میتوانند راحتتر با این افراد در تماس باشند.
- مدیریت پیامها: در اکانتهای تجاری پیامها را میتوانید در 3 دسته بندی General ،Primary و Requests مشاهده کنید. بخش Requests مربوط به پیامهای افراد جدید پیج شما است.
- استفاده از امکانات ویژه: اکانتهای بیزینسی اینستاگرام به ویژگیهای بیشتری در زمان اشتراک گذاری پست، استوری و تنظیمات پیشرفتهتری دسترسی دارند.
برای همیشه در Instagram حرفهای باشید!
اگر به دنبال برنامه ریزی برای افزایش مشتریان کسب و کارتان هستید، اینستاگرام پلتفرم بسیار مناسبی است. کسب و کارهای فعال در این پلتفرم میتوانند با بیزینسی کردن پیجشان، به آمار و اطلاعات کاربردی دست پیدا کنند.
به عنوان مثال شما میتوانید میزان تعاملات کاربران در ساعات مختلف روز، وضعیت بازدید پست و استوری، تحلیل رفتار مشتریان و... را از طریق تنظیمات Business مشاهده کنید. اگر سؤال یا نظری در خصوص ساخت اکانت بیزینس Instagram دارید، در بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید.
سؤالات متداول
- اکانت بیزینس یا تجاری اینستاگرام چیست؟
اکانت بیزینس یکی از قابلیتها و امکانات اپلیکیشن Instagram است تا کاربران بتوانند تجربه بهتری از آنالیز رفتار مشتریان و میزان بازدید محتواهای پیج خودشان داشته باشند.
- چرا باید حساب اینستاگرام را تجاری کنیم؟
با تبدیل اکانت شخصی به اکانت business میتوانید نمودارهای تحلیلی و اطلاعات خوبی از بیشترین زمان بازدید پستها، میزان تعامل کاربران و... را داشته باشید.
- خارج شدن از اکانت بیزینس اینستاگرام چگونه است؟
برای خارج شدن از حالت بیزینس اینستاگرام ابتدا وارد Setting شوید. سپس Business tools and controls> Switch account type> Switch to personal Account را بزنید.
- آیا حساب بیزینس اینستاگرام رایگان است؟
بله، شما میتوانید حساب عمومی خود را به حساب Creator یا Business به صورت رایگان تغییر دهید.