از سال 2020 به بعد، گوگل به شکل عجیبی سرعت ایندکس سایتها و مخصوصا سایتهای تازهکار را کاهش داد! تا جایی که حتی ممکن است امروز یک سایت با بیشتر از 4/5 ماه فعالیت و تولید محتوای مداوم، با مشکلات ایندکس صفحاتش روبرو باشد. اگر یک سئوکار باشید، میدانید که این موضوع واقعا دردسرساز و ناراحتکننده است. اما چطور سرعت ایندکس سایت را افزایش بدهیم؟ همراه من باشید تا تمامی تکنیکهای لازم را توضیح بدهم.
چرا افزایش سرعت ایندکس سایت مهم است؟
از بین دلایل مختلف، 2 دلیل بسیار مهم وجود دارد که اهمیت افزایش سرعت ایندکس سایت را بالا میبرد:
اول از همه بحث دزدی محتواست! در واقع زمانی که سرعت ایندکس سایت شما پایین باشد، ممکن است محتوایی را منتشر کنید. اما قبل از اینکه رباتهای موتور جستجو آن محتوا را به نام سایت شما ثبت کنند، یکی از رقبایتان که سایتش قدرت و اعتبار بیشتری دارد محتوایتان را در سایتش منتشر کرده و عملا گوگل آن را به نام او ثبت کند.
در درجه دوم، سرعت ایندکس سایت میتواند روی سئو و بازدید سایتتان تاثیر بگذارد. مثلا همین حالا سایتهایی در سطح وب هستند که حتی بعد از 5 ماه از شروع فعالیتشان، هنوز بازدید بسیار کمی، کمتر از 20 نفر در روز دارند! چرا؟ چون محتواهایشان در گوگل ایندکس نشده و در نتیجه کاربری وجود ندارد که این محتواها را مشاهده کند. به جز این، در بعضی سایتها، مثل سایتهای خبری، سرعت ایندکس بیشتر برابر با افزایش شدید بازدید است. با توجه به این 2 موضوع مهم حتما باید فکری به حال افزایش سرعت ایندکس سایتتان کنید.
آموزش افزایش سرعت ایندکس سایت
خب، حالا که اهمیت موضوع را به درستی درک کردیم، اجازه بدهید یکییکی تکنیکهای افزایش دادن سرعت ایندکس صفحات سایت را یاد بگیریم. راستی اگر در مورد هر کدام سوالی داشتید در بخش نظرات سوالتان را مطرح کنید. با من همراه باشید.
1_ انتشار منظم محتوا
از قدیم تا امروز، همیشه انتشار محتوای منظم برای گوگل اهمیت داشت. چون محتوای منظم یکی از فاکتورهایی است که به گوگل نشان میدهد شما قرار است در مسیرتان ثابتقدم باشید. البته اگر دقت کرده باشید این موضوع صرفا به گوگل محدود نیست و حتی برای «بازاریابی در اینستاگرام» و دیگر رسانههای اجتماعی هم باید به طور منظم محتوا بسازید. در هر حال اولین و شاید مهمترین فاکتور این است که بر اساس یک زمانبندی مشخص محتوا منتشر کنید. مثلا هر روز، یا هر 3 روز یک بار یا هر 1 شنبه ساعت 15 عصر.
2_ ساخت و معرفی نقشه سایت
همانطور که در مقاله «نقشه سایت» هم گفته شد، نقشه سایت یا SiteMap در واقع یک فایل متنی است که لینک تمامی صفحات سایت شما در آن قرار گرفته. از سالها پیش گوگل سئوکارها را به ساخت این فایل و انتشارش در سایتشان تشویق میکرد. چراکه رباتهای گوگل میتوانند به راحتی با سر زدن به این صفحه از سایت، از روند انتشار محتواهای جدید باخبر شده و سریع و راحت آنها را ایندکس کنند.
برای ساخت نقشه سایت در سایتهای وردپرسی، باید از افزونههای اختصاصی این حوزه استفاده کنید. اگر هم برای طراحی سایت از سایت ساز پرتال استفاده کردهاید که خب نگرانش نباشید چون سایت مپتان به شکل خودکار ساخته میشود. دقت کنید، بالاتر نوشتهام ساخت و معرفی نقشه سایت! در واقع بعد از اینکه نقشه را ساختید، باید در سرچ کنسول سایتتان و در بخش Sitemaps آدرس صفحه مورد نظر را وارد کنید تا گوگل این صفحه را شناسایی کند.
3_ رفع ارورها و هشدارهای بخش Coverage
Coverage (یا همان بخش Pages) در واقع یکی از بخشهای بسیار مهم در سرچ کنسول گوگل است که حتما به عنوان یک سئوکار باید به طور مداوم آن را بررسی کنید. در این بخش گوگل یکسری اخطار و همینطور هشدارهای مربوط به سایت را در اختیارتان قرار میدهد. مثلا اینکه صفحات 404 سایتتان کدام هستند یا اینکه صفحاتی که ارور 503 دارند، کدام صفحاتاند. رفع کردن این ارورها و مشکلات ممکن است روی افزایش سرعت ایندکس سایت شما تاثیر مثبت داشته باشد.
4_ اطمینان از وجود Robot.txt
Robot.txt یکی از فایلهای بسیار مهمی است که حتما باید در سایتتان وجود داشته باشد. در این فایل دستوراتی وجود دارد که رباتهای گوگل به آنها توجه میکنند. اگر برای طراحی سایت از سیستمهای مدیریت محتوای استاندارد و محبوب، مثل وردپرس یا سایت ساز پرتال استفاده کرده باشید، به طور پیشفرض این فایل در هاست سایتتان وجود دارد. اگر نه از یک سئوکار متخصص و تجربهدار کمک بگیرید. چون محتوای این فایل واقعا اهمیت دارد و ساخت اشتباهش میتواند برایتان دردسرساز شود.
5_ ایجاد ساختار لینک داخلی قوی!
مخصوصا در اوایل راه اندازی سایت، ایجاد یک ساختار قوی لینک داخلی شاید کار سختی به نظر برسد. منظورم در واقع این است که از صفحات مختلف و البته مرتبط سایت به هم لینک بدهید. اما اگر «تحقیق کلمات کلیدی» را به شکل اصولی انجام داده باشید، احتمالا همین حالا هم میان مقالاتتان ارتباط زیادی وجود داشته و میتوانید به راحتی لینکهای داخلی را بین آنها بسازید.
6_ ساخت لینک داخلی در بخشهای تکرارشونده
در هر سایتی، 3 بخش تکرار شونده وجود دارد:
- فوتر یا بخش پایینی سایت،
- سایدبار یا بخش کناری سایت،
- هدر یا بخش بالایی سایت.
در واقع این بخشها در همه صفحات سایت تکرار میشوند. با توجه به همین اگر لینک چند صفحه مهم یا حداقل آخرین مقالات سایتتان را در آنها، مخصوصا در فوتر یا سایدبار قرار بدهید، اعتبار و لینکهای داخلی زیادی به آنها دادهاید. به این ترتیب به سرعت ایندکس سایت کمک کردهاید.
7_ کمک گرفتن از لینکدین و توییتر
در گذشته که هنوز گوگل شبکه اجتماعی خودش، یعنی گوگل پلاس را تعطیل نکرده بود، بسیاری از سئوکارها از این رسانه برای افزایش سرعت ایندکس صفحات کمک میگرفتند. اما امروز این شبکه دیگر وجود خارجی ندارد و سئوکارها به سراغ دیگر رسانهها رفتهاند. بنابر تجربه در حال حاضر بهترین انتخاب توییتر و در درجه دوم هم لینکدین و سپس فیسبوک است. برای استفاده از آنها میتوانید لینک صفحات مورد نظر را به عنوان پست در این رسانهها منتشر کنید.
8_ دریافت سوشیال سیگنال
منظور از سوشیال سیگنال، لایک کامنت و اشتراکگذاری و دیگر سیگنالهایی است که برای پستهایتان در شبکههای اجتماعی منتشر میشود. در واقع اگر لینکی که از صفحات سایتتان در رسانههای اجتماعی منتشر میکنید، سوشیال سیگنالهای زیاد بگیرد، احتمال ایندکس شدنش بالا میرود. بنابراین بهتر است لینک صفحات سایتتان را با متن و تصویر جذاب در توییتر و لینکدین منتشر کنید.
9_ کمک گرفتن از ویدیوها
در مورد این موضوع خیلی مطمئن نیستم، اما بعضی از منابع در سطح وب به این موضوع اشاره کردهاند که انتشار لینک صفحات سایتتان در صفحات یوتیوب، میتواند باعث افزایش سرعت ایندکس شود. این یعنی یک ویدیو مرتبط به صفحه ساخته و سپس آن را در یوتیوب منتشر کرده و البته لینک صفحه را هم پایین ویدیو یوتیوب مورد نظر منتشر کنید.
10_ خرید بک لینک
همانطور که در مقالاتی مثل «بک لینک چیست» هم گفتم، به طور کلی لینکهایی که از دیگر سایتها به سایت شما داده میشود میتواند اعتبار خوبی را به سایتتان منتقل کند. البته اگر با اصول ساخت و خرید بک لینک آشنا نباشید اتفاقا اثر آن عکس خواهد بود. در هر حال اگر به کمک یک متخصص سئو پکیجهای بک لینک قدرتمندی بخرید یا اصلا به سراغ بک لینکهای رپورتاژ بروید، به احتمال زیاد در مدت زمان کوتاهتری میتوانید مشکلات سئوی سایتتان را برطرف کنید.
11_ افزایش سرعت سایت
اگر دقت کرده باشید، گوگل مدتی است که در سرچ کنسول یک بخش دیگر با اسم Core Web Vitals هم اضافه کرده. در این قسمت گوگل به چند فاکتور تجربه کاربری سایت شما پرداخته که مهمترینش سرعت است. با توجه به اهمیت زیادی که سرعت هم برای گوگل و هم کاربران دارد، قطعا افزایش سرعت سایتتان میتواند به افزایش سرعت ایندکس آن هم کمک کند. اگر اطلاعات بیشتری نیاز داشتید حتما مقاله «افزایش سرعت سایت» را بخوانید.
12_ رفع ایرادات سئو
اگر کمی در دنیای سئو و بهینه سازی سایت ریز شده و به طور دقیق آن را یاد بگیرید، احتمالا با مهمترین مشکلات سئو آشنا هستید. مثلا:
- مشکل صفحات تکراری یا Duplicate Content که به صفحاتی با محتوای تکراری در سایت شما اشاره دارد،
- مشکل کنیبالیزیشن یا Cannibalization که به صفحاتی با کلمه کلیدی تکراری در سایت شما اشاره دارد،
- مشکل صفحات یتیم یا Orphan Pages که به صفحاتی بدون لینک داخلی در سایتتان اشاره دارد،
- مشکل صفحات زامبی یا Zombie Page که به صفحات بدون محتوا یا با محتوای بیارزش اشاره دارد،
- و... .
اگر با هر کدام از اینها آشنایی دارید، باید سایتتان را به دنبالشان جستجو کرده و مشکلات مربوط به آنها را رفع کنید.
13_ استفاده از Url Inspection
در تصویر بالا سرچ کنسول به کاربر میگوید صفحه به درستی در گوگل ایندکس شده است.
در گذشته ابزاری به اسم Fetch As Google وجود داشت که به کمکش میتوانستید به گوگل بگویید یک یا چند صفحه از سایتتان را بررسی و ایندکس کند. بعد از مدتی این ابزار جای خودش را به کادرِ جستجوی بالای سرچ کنسول داد که با اسم Url Inspection شناخته شده. در واقع روند کار با این ابزار به این شکل است:
- لینک صفحه مورد نظر را در کادر وارد میکنید،
- گوگل آن را بررسی کرده و به شما میگوید که آن را ایندکس کرده یا نه،
- اگر صفحه ایندکس نشده بود، میتوانید ببینید که آیا این ایندکس نشدن دلیل و ارور خاصی دارد یا نه؟
- اگر جواب منفی بود و مشکلی وجود نداشت، میتوانید از گوگل درخواست کنید آن را سریعتر بررسی کند.
البته قرار نیست به محض درخواست شما، صفحه ایندکس شود. بلکه صرفا ممکن است کمی سرعت ایندکسش بالاتر برود. در ضمن پیشنهاد نمیشود که این عمل را برای همه صفحات تکرار کنید.
14_ افزایش بازدید صفحه
بعضی منابع خارجی از جمله وب سایت Neil Patel این ایده را مطرح میکنند که اگر بازدید یک صفحه از سایت را از مسیرهایی مثل شبکههای اجتماعی یا تبلیغات و... افزایش بدهید، احتمال ایندکس شدن آن بیشتر میشود. بنابراین اگر یک صفحه خاص از سایت برایتان اهمیت دارد میتوانید این ایده را امتحان کنید.
15_ صفحه را آپدیت کنید
یکی از ایدههای مورد علاقه من در سئوی سایت و «تولید محتوا» آپدیت پلهای است! در این تکنیک ما به جای اینکه از همان ابتدا یک محتوای چندین هزار کلمهای بنویسیم، یک محتوای 1 تا 2 هزار کلمهای نوشته و هر از گاهی، مثلا هر 15 یا 30 روز یک بار مقداری متن و عکس به آن اضافه میکنیم. مثلا 3 تصویر و 200 کلمه متن. به این ترتیب گوگل متوجه این موضوع میشود که ما به طور مداوم به محتوای صفحه یا صفحاتمان اهمیت میدهیم و احتمالا سرعت ایندکسشان را افزایش میدهد.
16_ افزایش کیفیت محتوا
یکی دیگر از ایدههایی که میتوانید امتحانش کنید تا سرعت ایندکس را افزایش بدهید، افزایش کیفیت محتواست. در این ایده سعی میکنید محتوایی بنویسید که هیچ کدام از رقبایتان مشابه آن را ننوشتهاند. این یعنی علاوه بر کامل بودن، محتوای صوتی، تصویر و... هم به آن اضافه کنید تا یک محتوای ارزشمند و جامع داشته باشید. به این ترتیب ممکن است گوگل ارزش بیشتری برای شما قائل شود.
17_ استفاده از ابزارهای ایندکس سایت
در سطح وب ابزارهایی هستند که ادعا دارند میتوانند سرعت ایندکس سایت شما را به رایگان افزایش بدهند. به این ترتیب که باید صرفا آدرس صفحه مورد نظر را در آنها وارد کنید تا آنها هم رباتهای گوگل را خبر کنند. مثلا وب سایت pingomatic.com از این دست سایتهاست! اطمینانی از اثربخش بودن و نبودن این سایتها در دسترس نیست، اما خب میتوانید آنها را هم تست کنید. (در گذشته از این سایتها خیلی استفاده میشد.)
18_ نصب افزونه Index Now
Index Now در واقع یک افزونه وردپرسی است که به تازگی رونمایی شده. بعد از نصب این افزونه میتوانید با ثبت نام در سایتش، یک کد یا key دریافت کرده و به کمک کد، افزونه را به شکل اختصاصی برای سایت فعال کنید. به این ترتیب این افزونه خودش به طور خودکار رباتهای گوگل را از انتشار محتواهای جدیدتان باخبر میکند. دقت کنید، بسیاری از سئوکارها در سطح وب از این ابزار استفاده کرده و اتفاقا از بازخوردش راضی هستند.
آیا سایتم ایندکس شده؟
برای اینکه بفهمید آیا سایت ایندکس شده یا نه، یا اینکه چه تعداد از صفحاتش ایندکس شده، کافی است این کار را انجام بدهید:
عبارت site: را تایپ کرده و آدرس سایتتان را بنویسید.
به این ترتیب گوگل تمامی صفحاتی که ایندکس کرده را به شما نمایش میدهد. به همین راحتی میتوانید هر بار بفهمید که در حال حاضر چند صفحه در نتایج جستجوی گوگل دارید.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با مهمترین و اثربخشترین تکنیک های افزایش سرعت ایندکس سایت آشنا شدیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا سوالتان را پاسخ بدهم.
دیدگاهها
مجتبی طاهری
با سلام و تشکر از شما. این مطلب متفاوت و دست اول بود.
دنیا شاکری
سلام ممنون از نظر خوبتون اقای طاهری عزیز :)