اجبار یا اختیار؟! لینک سازی داخلی یک ضرورت برای هر وب سایتی است یا میتواند هیچ لینکی در سایت وجود نداشته باشد؟ اگر نظر گوگل و هزاران کارشناس سئو را بخواهید بدانید؛ لینک سازی داخلی سیگنال قوی و محکمی برای افزایش رتبه سایت شما خواهد بود.
لینکهای داخلی ارزشمندتر از چیزی هستند که فکرش را بکنید. اگر میزان بانس ریت سایت شما افزایش پیدا کرده و نگران فرار کاربران از سایتتان هستید، استراتژی لینک سازی داخلی خودتان را اصلاح کنید. مطمئن باشید که ارزشش را دارد.
در ادامه در مورد انواع لینک سازی داخلی، دلیل اهمیت لینکها برای گوگل و نحوه لینک دهی صفحات صحبت میکنیم. همچنین، اگر به دنبال راهی برای پیدا کردن لینکهای شکسته (broken link) سایتتان میگردید، در ادامه در موردش صحبت کردیم.
لینک سازی داخلی چیست؟
تصور کنید که باید در یک آپارتمان 50 طبقه با 500 واحد با شماره گذاری رندوم اقامت داشته باشید. مثلاً اتاق 504، 121، 442 و 364 در طبقه اول قرار دارد. آیا تک تک اتاقهای ۵۰ طبقه را برای پیدا کردن واحد مورد نظرتان نگاه میکنید؟ یا به دنبال تابلو راهنما میگردید؟
لینک سازی داخلی هم شبیه به همین مثال است. لینک سازی داخلی (Internal Links) شما را از یک صفحه به صفحه دیگر همان سایت هدایت میکند. هدف از این کار هدایت آسان کاربر و رباتهای گوگل در بین صفحات مرتبط وب سایت است.
لینکهای داخلی وب سایت در کد HTML به این شیوه نوشته میشود:
<a href="https://example.com/">Internal Linking</a>
جان مولر (John Mueller) تحلیلگر ارشد گوگل در مورد اهمیت لینکهای داخلی این چنین گفته است:
لینک های داخلی در سئو اهمیت زیادی دارد. بزرگترین کاری که میتوانید برای یک وب سایت انجام دهید تا گوگل و بازدیدکنندگان را به صفحات مورد اهمیتتان هدایت کنید، لینک سازی داخلی است. البته اینکه چه صفحاتی برای شما اهمیت دارد، کاملاً به خودتان بستگی دارد.
لینک داخلی یا لینک خارجی
لینک داخلی، صفحات وب سایت را به هم متصل میکند. اما لینک خارجی صفحات وب سایت شما را به وب سایتهای دیگر متصل میکند. هر دو این لینکها باعث افزایش رتبه سئو سایت شده و بک لینک محسوب میشوند.
همان قدر که بک لینک گرفتن از سایتهای معتبر رتبه سایت شما را بهتر میکند، اصولی بودن لینکهای داخلی هم باعث افزایش آتوریتی سایت و بهبود رتبه سئو صفحات شما میشود.
انواع لینکهای داخلی
تنها لینک های درون محتوا به عنوان لینک داخلی شناخته نمیشوند. بلکه لینک سازی داخلی شما میتواند به شکلهای مختلفی باشد. مثل:
1- لینکهای ناوبری (Navigational)
معمولاً در منوی بالایی سایت یک سری لینک وجود دارد. این لینکها به صفحات اصلی سایت مثل فروشگاه، وبلاگ، تماس با ما، ارتباط با ما و... متصل شدند. به این لینکها که در تمام صفحات سایت نمایش داده میشوند، لینکهای ناوبری میگویند.
2- لینکهای متنی (Contextual)
پیوندهای متنی در محتوای صفحات و مقالههای وبلاگ قرار میگیرند. این لینکها برای هدایت کاربران به سایر محتواهای مرتبط یا ارجاع به منابع در صفحهای دیگر قرار داده میشوند.
لینکهای متنی به گوگل کمک میکنند تا ارتباط بین صفحات سایت را پیدا کند.
3- لینکهای بردکرامب (Breadcrumb)
لینکهای بردکرامب یک جورهایی شبیه به راهنمای تور عمل میکنند. مثلاً الان که در حال خواندن این مقاله هستید، بردکرامب صفحه به این شکل چیده شده است:
پرتال > وبلاگ > بازاریابی اینترنتی
با کلیک بر روی هر یک از این بخشها میتوانید به صفحه قبلی محتوا بروید. با این روش هم کاربر و هم رباتهای گوگل از روابط بین محتوا اطلاع پیدا میکنند. لینکهای Breadcrumb معمولاً در پستهای وبلاگ و صفحات محصول فروشگاه قرار میگیرند.
4- لینکهای پاروقی (Footer)
نوع دیگر لینکهای داخلی وب سایت، لینکهای قرار گرفته در بخش فوتر هستند. در پایین سایت یک سری لینکهای ثابت قرار گرفتند که ممکن است کاربر بخواهد از آنها بازدید کند. این لینکها به صورت ثابت در بخش پاورقی تمام صفحات نمایش داده میشوند.
چرا لینک سازی برای گوگل اهمیت زیادی دارد؟
یکی از سیگنالهای مهم گوگل برای پیدا کردن صفحات ارزشمند، همین لینکهای داخلی و خارجی هستند. ممکن است یک سایت مطالب ارزشمندی تولید کرده باشد؛ اما به خاطر نبود لینک داخلی و ثبت نشدن صفحه در Site Map از دید رباتهای گوگل مخفی بماند.
با این وضعیت نهتنها هیچ ورودی از گوگل نمیگیرد، بلکه هیچ جایگاهی هم در نتایج SERP ندارد. درست شبیه یک محتوای مرده! بیایید به صورت جزئیتر در مورد اهمیت ساخت لینک برای گوگل صحبت کنیم.
1- موتور جستجو بهتر روابط بین محتواها را درک میکند
عموماً لینکهای داخلی یک صفحه، به موضوعات مرتبط با آن محتوا در صفحات دیگر لینک داده میشوند. مثلاً اگر در یک فروشگاه اینترنتی از صفحه محصولات شامپو، صابون، پاککننده صورت و ماسک مو به دستهبندی لوازم بهداشتی لینک دادید، گوگل متوجه میشود که همه این محصولات به هم ربط دارند.
علاوه بر این عبارت یا کلمهای (anchor text) که با آن به صفحه دیگر سایت لینک دادید، سیگنالهای خوبی برای گوگل هستند. مثلاً اگر تعداد دفعات بالایی انکر تکست طراحی سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی، سایت ساز، فروشگاه ساز و... به یک صفحه لینک دهید؛ رتبه این صفحه در کلمات کلیدی مشابه هم بهتر میشود.
2- لینک داخلی اعتبار صفحه را منتقل میکند
فرض کنید صفحه آموزش سئو وب سایت پرتال از سایتهای معتبر خارجی لینک دریافت کرده است. زمانی که در این صفحه به 10 مقاله مختلف لینک بدهیم، بخشی از اعتبار صفحه آموزش سئو به بقیه صفحات هم منتقل میشود.
برای کنترل انتقال اعتبار صفحات عموماً لینکهای بخش دیدگاه یا برخی لینکهای داخلی صفحه را Nofollow میکنند. لینک Nofollow اعتباری دریافت نمیکند.
3- به کاربر کمک میکند صفحات مرتبط را پیدا کند
تصور کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید. در بخش وبلاگ یک مطلب در مورد پرفروشترین محصول X در سال 1402 نوشتید. حالا بعد از معرفی هر محصول، لینک خرید محصول را قرار دادید.
کاربری که به دنبال خرید محصول X است، میتواند خیلی سریع محصولش را بخرد. با این کار تجربه کاربری خوبی برایش ایجاد میکنید. از طرف دیگر باعث افزایش فروش فروشگاه اینترنتی خودتان میشوید.
اگر هنوز سایت ندارید و میخواهید در سریعترین زمان ممکن کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید؛ همین الان در پرتال ثبت نام کنید. ۷ روز فرصت دارید تا از تست رایگان سایت ساز پرتال استفاده کنید. در کمتر از ۵ دقیقه هم صاحب یک سایت یا فروشگاه اینترنتی کامل میشوید.
4- ساخت لینک داخلی به سرعت ایندکس صفحات کمک میکند
زمانی که از محتواهای ایندکس شده شما لینکی به محتوای جدید داده میشود (بالعکس) گوگل سریعتر صفحات داخلی را پیدا و ایندکس میکند. صفحاتی که هیچ لینک داخلی نداشته باشند به عنوان صفحه یتیم (orphan pages) شناخته میشوند.
البته با وجود Sitemap، صفحات اصلی وب سایت شما فهرست میشود. موتورهای جستجو هم دیر یا زود صفحه جدید را پیدا میکنند. اما لینک سازی اصولی باعث ایندکس سریع صفحات میشود.
5- باعث افزایش زمان ماندگاری کاربر میشود
زمانی که کاربر در حال مطالعه یک مقاله است و چشمش به یک مقاله مرتبط میخورد، به احتمال زیاد روی لینک کلیک میکند تا وارد صفحه بعدی شود. در نتیجه مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه بیشتر میشود و نرخ فرار کاربر پایین میآید.
گوگل هم اعتبار بیشتری برای سایتی که نرخ Bounce rate پایینی دارد در نظر میگیرد.
6- ترافیک سایت را به سمت محتواهای جدید هدایت میکند
زمانی که از محتواهای قدیمی و پرطرفدار وب سایت به محتواهای جدید لینک دهید، بخشی از ترافیک سایت شما به صفحات جدید هم منتقل میشود. در نتیجه بازدید مطالب شما بالا میرود. اگر سایت فروشگاهی داشته باشید میتوانید با این روش به افزایش فروش خودتان کمک کنید.
اصلاً چرا راه دور برویم؛ وقتی ساخت لینک رایگان است، چرا برای افزایش رتبه سئو سایت دنبال ترفندهای پولی میروید؟ استراتژی لینکهای داخلی سایت را انجام دهید تا از نتیجه به وجود آمده شگفتزده شوید!
چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟
یکی از پرتکرارترین سؤالات کاربران مربوط به چگونگی لینک دهی صفحات وب سایت است. اینکه چگونه یک ساختار و استراتژی قوی برای لینکهای داخلی سایت بچینند تا بتوانند آتوریتی وب سایت و صفحات را افزایش دهند.
راههایی مثل:
1- برای لینکهای داخلی وب سایت پیلار کلاستر بسازید
اگر در حال راه اندازی یک سایت جدید هستید یا میخواهید استراتژی لینک دهی مقالاتتان را به صورت اصولی تغییر دهید، باید یک پیلار کلاستر بسازید.
درست شبیه ساختار شبکه هرمی به ترتیب از اولین بخش مهم وب سایت (صفحه اصلی) تا صفحات زیرمجموعه کوچک را در پیلار کلاستر قرار دهید. شبیه تصویر زیر:
با این روش متوجه میشوید که کدام صفحات بخشهای اصلی سایت شما را تشکیل میدهند. همچنین، دسته بندی صفحات وب سایت و تعداد صفحات وب سایت مشخص میشود.
2- صفحات مهم داخلی خودتان را برای لینک دهی انتخاب کنید
حالا از روی پیلار کلاستر تصمیم بگیرید که کدام صفحات در وبلاگ، بخش فروشگاه یا دیگر بخشهای سایت برای شما اهمیت بیشتری دارد. این صفحات را بولد کنید که در ادامه خیلی به این اطلاعات نیاز دارید.
با این روش یک مرزبندی اصولی بین صفحات وب سایت ایجاد میکنید. چند صفحه اصلی دارید که هر کدام چند زیردسته دارند. حالا آن زیردستهها هم میتوانند هرکدام زیردستههای خودشان را داشته باشند.
3- به محتواهای مرتبط لینک دهید
برای مثال اگر یک صفحه وبلاگ در مورد آموزش صفر تا صد سئو دارید، بهتر است این صفحه را به عنوان یکی از صفحات اصلی انتخاب کنید. از این صفحه به اصطلاحات مهمی مثل الگوریتمهای گوگل، سئو کلاه سفید، لینک سازی و هر چیزی که به سئو ربط داشته باشد لینک میدهید.
با این کار اگر برای کاربر سؤال شده باشد که لینک سازی داخلی چیست روی لینک کلیک میکند و این مطلب را مطالعه میکند.
4- انکرتکست مناسب انتخاب کنید
عبارتی که برای لینک دهی به صفحه دیگر وب سایت استفاده میکنید، انکر تکست نام دارد. گوگل با توجه به این انکر تکست متوجه میشود که محتوای صفحه مربوط به چه چیزی است. برای همین کارشناسان سئو تأکید میکنند که هیچ وقت برای لینک دهی از انکر تکستهایی مثل (اینجا کلیک کنید / لینک و...) استفاده نکنید.
تنوع کلیدواژه، طول انکر تکست و میزان ارتباط کلمه کلیدی با صفحه لینک شده سه عامل تأثیرگذار برای انتخاب انکر تکست است.
۵- پستهای جدید و قدیم را به هم لینک کنید
زمانی که محتوای جدید مینویسید، سعی کنید به ۴ یا ۵ محتوای قدیمی وب سایت هم لینک بدهید. از طرف دیگر در صفحاتی از وب سایت که توسط رباتهای گوگل ایندکس شده، لینک مقاله جدید را قرار دهید تا سرعت ایندکس صفحه جدید بالاتر برود.
هم به گوگل نشان میدهید که محتواهای به روز تولید کردید و هم محتوای جدید شما زودتر به نتایج صفحه اول گوگل میرود.
چگونه لینکهای داخلی مشکل ساز را پیدا کنیم؟
برای اینکه رتبه صفحات وب سایتتان در نتایج اولیه گوگل باقی بماند، باید مدام در حال بهروزرسانی و رفع خطاهای وب سایت باشید. یکی از عمدهترین مشکلات وب سایتها، وجود لینکهای شکسته و مشکل دار است.
برای بررسی لینکهای داخلی مشکل دار وب سایت، ۳ ابزار کاربردی به شما معرفی میکنیم.
۱- ابزار Search Console
یکی از اولین کارهایی که باید بعد از ساخت سایت انجام دهید، ثبت سایت در سرچ کنسول است. ابزار سرچ کنسول گوگل مهمترین خطاهای سایت شما را لیست میکند و آمار بازدید دقیقی از وب سایتتان دارد.
در بخش Crawl سرچ کنسول میتوانید لینکهای شکسته و صفحات مشکل دار وب سایت را ببینید.
۲- ابزار Site Audit
یکی از این ابزارها متعلق به سایت Ahrefs است. ابزار Site Audit میتواند در زمینههای مختلف نوع لینک سازی وب سایتتان را مورد بررسی قرار دهد. با استفاده از این ابزار میتوانید:
- پیوند داخلی شکسته وب سایت (4XX erorr) را حل کنید.
- پیشنهادهایی برای اضافه کردن لینکهای داخلی جدید پیدا کنید.
- صفحات یتیم (orphan pages) وب سایت را اصلاح کنید.
مثلاً اگر صفحهای از وب سایت شما حذف شده است؛ اما لینکهای داخلی این صفحه در چند بخش مختلف وب سایت وجود دارد، باید هرچه سریعتر لینکها را حذف کنید.
۳- ابزار Screaming Frog
ابزار اسکریمینگ فراگ بعد از وارد کردن لینک دامنه اصلی سایت، سایت شما را آنالیز میکند. بعد از گذشت چند دقیقه یا چند ساعت (بسته به تعداد صفحات داخلی) میتوانید تمام لینکهای مشکل دار را پیدا کنید.
نکته: با استفاده از ابزار backlink checker سایتهایی مثل Ahrefs و MOZ میتوانید رتبه هر صفحه را به صورت جداگانه مشاهده کنید. عدد UR و PR تا حد زیادی به رتبه دهی گوگل نزدیک است.
رفع مشکل لینکهای داخلی وب سایت
هرچه یک صفحه لینکهای داخلی بیشتری داشته باشد، رتبه بالاتری دارد. چرا که این سیگنال به گوگل داده میشود که صفحه x سایت اهمیت بیشتری دارد. اما خب همیشه قرار نیست تعداد لینکها اهمیت داشته باشد.
همیشه کیفیت بهتر از کمیت است. برای همین بعد از آنالیز لینکهای سایت، باید تمام مشکلات مربوط به لینک را حل کنید. به نوعی بهینه سازی لینک های داخلی داشته باشید.
1- پیوندهای داخلی شکسته را درست کنید
لینک شکسته (broken links) همان لینکی است که با کلیک روی آن، به صفحه ۴۰۴ یا بدون محتوا منتقل میشوید. صفحات ۴۰۴ هم که اصلاً برای سئو سایت شما خوب نیست! حالا چه اتفاقی میافتد که این لینکها به وجود میآید؟
- آدرس URL صفحه وب سایت را تغییر دادید. در این زمان باید یک ریدایرکت ۳۰۱ ایجاد کنید تا URL قدیمی به سمت URL جدید منتقل شود.
- صفحهای از سایت را برای همیشه پاک کردید؛ اما لینکهای این صفحه در صفحات دیگر وب سایت شما وجود دارد.
در هر دو حالت باید هر چه سریعتر لینکهای قدیمی صفحه را حذف کرده و لینک جدید را جایگزین کنید.
2- صفحات بدون لینک را اصلاح کنید
صفحه یتیم یا Orphan page هرچقدر هم محتوای خوبی داشته باشد، هیچ ارزشی به وب سایت شما نمیدهد. در نتیجه هر چه سریعتر این صفحات را پیدا کنید و برایشان لینک سازی کنید.
3- لینکهای زیادی به صفحات کم اهمیت ندهید
ساختار پیلار کلاستر که خاطرتان هست؟ صفحات وب سایتی که در پایین بخش پیلار کلاستر قرار میگیرد جزو کماهمیتترین صفحات شما هستند. حواستان باشد که خیلی زیاد از صفحات وب سایت به این صفحه لینک ندهید.
سعی کنید لینک صفحاتی که ارزش بالایی برایتان دارد را در لینک سازی صفحات استفاده کنید. همچنین، صفحاتی از وب سایت در فایل robots.txt به عنوان noindex شناخته میشود. حواستان باشد لینکهای داخلی وب سایت به این صفحات به صورت nofollow باشد.
۴- لینکهای داخلی زیادی در یک صفحه دارید
درست است که باید در هر صفحه یک تعداد لینک به صفحات دیگر وب سایت داشته باشید؛ اما اگر تعداد لینکهای یک صفحه بیش از حد باشد، هر لینکی ارزش بسیار کمی دریافت میکند و ممکن است تأثیر منفی هم برایتان داشته باشد.
پس سعی کنید به صورت حساب شده و منطقی لینک دهی کنید.
سخن آخر
همانطور که خواندیم لینک سازی داخلی یکی از مهمترین سیگنالهای گوگل برای رتبه دهی سایتها است. با لینک دهی نهتنها تجربه کاربری خوبی برای مخاطبان رقم میزنید، بلکه رباتهای گوگل هم سریعتر صفحات جدید شما را پیدا میکنند.
اگر سؤالی در خصوص لینک سازی داخلی وب سایت دارید، میتوانید در بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید. پاسخ سؤال شما در سریعترین زمان ممکن داده میشود.
سؤالات متداول
لینک داخلی چیست؟
لینک سازی داخلی (Internal Links) برای انتقال از یک صفحه به صفحه دیگر همان سایت استفاده میشود. با این کار بازدیدکنندهها و رباتهای گوگل خیلی راحت صفحات مرتبط را پیدا میکنند.
لینک داخلی چه تفاوتی با لینک خارجی دارد؟
لینک داخلی، صفحات داخل وب سایت را به یکدیگر متصل میکند. اما لینک خارجی صفحات وب سایت x را به وب سایتهای دیگر متصل میکند. هر دو این لینک سازیها برای سئو اهمیت دارند.
نحوه لینک سازی داخلی در وردپرس چگونه است؟
در وردپرس میتوانید خودتان به صورت دستی لینکهای مرتبط را پیدا کنید. البته میتوانید از ابزار Yoast Seo برای لینک داخلی در وردپرس استفاده کنید. این ابزار پیشنهادهایی برای لینک دهی به شما میدهد و در صورت کم و زیاد بودن تعداد لینکهای صفحه به شما هشدار میدهد.