اگر صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید، احتمالاً برایتان سؤال شده که چطور در نتایج جستجو دیده شوید. یکی از راههای دیده شدن در نتایج جستجو استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در صفحه است. به عبارتی سادهتر کلید موفقیت شما در سئو، استفاده از کلمات کلیدی طولانی و مختلف است.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط نیاز به ابزار حرفهای دارید. ابزارهای زیادی با هدف جستجوی کلمات کلیدی در سطح اینترنت وجود دارند؛ اما کدام ابزار به درد کسب و کار شما میخورد؟ در ادامه میخواهیم 10 ابزار مهم و پرطرفدار برای جستجوی کلمه کلیدی را به شما معرفی کنیم. نگران نباشید برخی از این ابزارها به صورت رایگان هم عرضه شدهاند.
چرا باید از ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنیم؟
کاربران با جستجوی عبارت طولانی یا کوتاه در اینترنت به دنبال پاسخ سؤالشان میگردند. اینکه وب سایت شما بتواند در کلمات کلیدی کوتاه رتبه داشته باشد، واقعاً فوقالعاده است؛ اما نکته اینجاست که بخشی از مشتریان بالقوه شما به صورت جزئیتر دنبال خدمات یا محصول مورد نظرشان میگردند.
مثلاً برند لوازم آرایشی مک چند نوع کرم پودر مختلف دارد. کاربر برای پیدا کردن کرم پودر مک پمپی فول کاور شماره x دقیقاً همین عبارت را جستجو میکند. نتایجی که مشاهده میکند هم کاملاً مرتبط به خواسته کاربر است.
استفاده از ابزار جستجوی کلمه کلیدی برای صاحبان وب سایت چند مزیت دارد:
- کلمات کلیدی مرتبطی که باعث افزایش ترافیک وب سایت میشود را به شما معرفی میکند.
- حجم جستجو، سختی کلمات و ارتباط کلیدواژهها را به شما میگوید.
- ترافیک وب سایت را افزایش میدهد و باعث جذب بازدیدکننده میشود.
- کیفیت محتوای وب سایت شما بالاتر میرود.
- امکان تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی مورد استفاده رقبای شما را میدهد.
- باعث میشود تا درک بهتری از رفتار و هدف کاربران از جستجو داشته باشید.
ابزارهای جستجو کلمه کلیدی رایگان
اولین دسته از ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی به صورت رایگان هستند. ابزارهایی که میتوانند اطلاعات خیلی خوبی در مورد رقبا و کلمههای مرتبط با صفحات شما را پیشنهاد بدهند. 5 ابزار رایگان برای پیدا کردن کلمات کلیدی شامل:
1- ابزار Google Keyword Planner
ابزار Keyword Planner یک ابزار محبوب و کاملاً رایگان است که شرکت گوگل در اختیارمان قرار داده است. کیورد پلنر با ابزار Google AdWords ادغام شده و میتواند اطلاعات دقیق کلمات کلیدی را از موتور جستجوی گوگل دریافت کند و برای شما نمایش دهد.
Keyword Planner میتواند حجم جستجوی ماهانه محلی و جهانی کلمه کلیدی را نمایش دهد. همچنین، میتوانید میزان سختی رقابت هر کلمه کلیدی را در این ابزار مشاهده کنید.
البته این ابزار برای پیدا کردن پیشنهادات کلمه کلیدی مناسب به کمپینهای AdWords طراحی شده است؛ اما شما میتوانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی ارگانیک هم از آن استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم برای بهینه سازی وب سایتتان با تمام ابزارهای گوگل آشنا شوید.
نکته: برای استفاده از کیورد پلنر باید یک حساب AdWords داشته باشید. ساخت حساب AdWords به صورت رایگان است؛ اما برای نمایش اطلاعات دقیقتر، باید حسابتان را شارژ کنید.
2- ابزار Google Trends
دومین ابزار رایگان گوگل با نام ترندز اطلاعات بسیار خوبی برای یوتیوبرها و صاحبان وب سایت دارد. اگر دنبال مقایسه کلمات کلیدی براساس مکان، تاریخچه جستجو و فیلتر خاصی هستید، میتوانید از Google Trends استفاده کنید.
شما میتوانید با استفاده از نمودار گوگل ترند متوجه میزان محبوبیت هر کلمه کلیدی در ماههای مختلف شوید. البته این ابزار ممکن است اشکالاتی در ارائه نتیجه کلمات کلیدی فارسی داشته باشد.
3- ابزار KeywordTool.io
اگر دنبال یک ابزار رایگان برای تحقیق و بازاریابی کلمه کلیدی هستید، KeywordTool به دردتان میخورد. ابزار KeywordTool با استفاده از قابلیت Autocomplete گوگل یک لیست بلند بالا از کلیدواژهها را به شما پیشنهاد میدهد. کلیدواژههایی که بیشتر از 2 کلمه دارند هم در این لیست قرار میگیرند.
این پیشنهادات بر اساس تعداد دفعات جستجوی یک عبارت خاص توسط کاربران در گذشته نمایش داده میشود. البته امکان ارتقای این ابزار به KeywordTool Pro هم وجود دارد که امکانات آن بیشتر است.
4- ابزار Google Search Console
آیا میدانستید کنسول جستجوی گوگل یک ابزار در دسترس و کاملاً رایگان برای تحقیق کلمه کلیدی است؟ در بخش Performance سرچ کنسول میتوانید اطلاعات بسیار جامعی از کلیدواژههایی که بیشترین ترافیک را به سمت وب سایت شما هدایت کرده، داشته باشید.
بر اساس تعداد Impressions و Clicks میتوانید متوجه شوید که چه کلیدواژهای ترافیک بالایی دارد. اگر تعداد کلیک سایت شما پایین بود، احتمالاً جایگاه خوبی در این کلمه کلیدی ندارید. با استفاده از فیلتر بخش Performance میتوانید فقط کلمات کلیدی موضوع خاصی را پیدا کنید.
5- ابزار SpyFu
اگر دنبال یک ابزار رایگان دیگر برای تحقیق کلمه کلیدی هستید، این بار به سراغ SpyFu بروید. در SpyFu با جستجوی URL سایت رقیب یا کلمه کلیدی دلخواهتان، دنیایی از کلمات کلیدی مرتبط نمایش داده میشود.
البته این ابزار به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی نمیکند؛ اما میتوانید وضعیت آماری وب سایتهای شناخته شدهتر را از نظر کلمات کلیدی و... بررسی کنید. اگر روی یک وب سایت خارجی کار میکنید، این ابزار امکانات خوبی برای شما دارد.
6- ابزار Bing Webmaster Tools
موتور جستجوی Bing بعد از ورود هوش مصنوعی کاربران بیشتری را به خودش اختصاص داده است. Bing زیرمجموعه شرکت مایکروسافت است که میتواند در پیدا کردن کلمه کلیدی به شما کمک کند. به وبمستر تولز بینگ بروید و کلمه کلیدی مورد نظر خودتان را جستجو کنید.
میتوانید کشور ایران را انتخاب کنید و بعد کلمات کلیدی مرتبط با آن کلیدواژه را مشاهده کنید. تعداد دفعات جستجوی کلمه کلیدی و روند جستجوی آن برای شما نمایش داده میشود. بینگ هم جزو ابزارهای رایگان جستجوی کلمه کلیدی لیست ما است.
ابزارهای جستجو کلمه کلیدی غیر رایگان
دومین دسته از ابزارهای لیست، وب سایتهای تحقیق کلمات کلیدی هستند که برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید. البته قبل از پرداخت هزینه میتوانید به صورت محدود با این ابزارها کار کنید. اگر به نظرتان ابزار خوبی برای بهینه سازی سایت به شمار میرفت، اشتراک ماهانه یا سالانه آن را خریداری کنید.
ابزارهای غیر رایگان جستجوی کلمه کلیدی شامل:
7- ابزار KWFinder
KWFinder یک ابزار کاملاً اختصاصی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط است. اگر به تازگی وارد حوزه سئو و تولید محتوا شدهاید، این ابزار حسابی به دردتان میخورد. با جستجوی یک کلمه کلیدی، کلمههای مرتبط همراه با وبسایتهایی که با این کلمه کلیدی رتبه دارند برای شما نمایش داده میشود.
ابزار KWFinder پلن رایگان و پلنهای پولی دارد. البته اگر میخواهید از همه امکانات این ابزار استفاده کنید باید به سراغ نسخههای غیر رایگان آن بروید.
8- ابزار SEMrush
یک روش تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از ابزار SEMRUSH است. برای جستجوی کلمه کلیدی با این ابزار میتوانید URL وب سایت خودتان یا رقیب را وارد کنید تا تمام کلمات کلیدی هم خانواده کوتاه و طولانی برای شما لیست شود.
در نسخه رایگان هر روز به تعداد محدودی میتوانید کلمه کلیدی پیدا کنید. اگر میخواهید کلمات کلیدی مرتبط را همراه با دشواری کلمه کلیدی مشاهده کنید، حتماً به سراغ SEMRUSH بروید.
9- ابزار Ahrefs
ابزار جستجوی کلمه کلیدی Ahrefs از طریق اطلاعات clickstream کلمات خوبی را به شما پیشنهاد میدهد. این ابزار تعداد کلیک کلمات کلیدی مختلف را در موتورهای جستجو بررسی میکند و میزان ترافیک هر کلمه همراه با تعداد کلیک آنها را مشخص میکند.
با استفاده از ابزار Ahrefs میتوانید کلیدواژههای وب سایت رقیب را مشاهده کنید و یک گزارش کامل از کلمات کلیدی به دست بیاورید. شک نکنید که پیشنهادات کلیدواژه Ahrefs از همه ابزارها کاملتر است.
10- ابزار Serpstat
با استفاده از ابزار Serpstat باارزشترین کلمات کلیدی را پیدا کنید. اگر یک وب سایت بینالمللی دارید میتوانید با استفاده از این ابزار کلمات کلیدی را با کشورهای مختلف تطبیق دهید. میتوانید رقبای حوزه کاری خودتان را آنالیز کنید و تمام دامنههایی که با کلمه کلیدی شما در حال انجام تبلیغ گوگل هستند را مشاهده کنید.
ابزار Serpstat کلمات پیشنهادی خودش را بر اساس میزان ترافیک جستجو، رقابت، هزینه به ازای کلیک و Keyword difficulty نمایش میدهد.
سخن پایانی
در این مقاله با 10 مورد از معروفترین ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی آشنا شدید. هر کسب و کاری برای رقابت در دنیای اینترنت نیاز به بهینه سازی وب سایت دارد. یکی از راههای بهینه سازی وب سایت هم استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و رقابتی است.
همین حالا به سراغ یکی از ابزارهای لیست بروید و کلمه کلیدی اصلی مقاله جدید وب سایتتان را در آن جستجو کنید. کلمات مرتبط پیشنهادی را یادداشت کنید. این دفعه برای نوشتن مقاله از این کلمات کلیدی استفاده کنید. میبینید که در مدت زمان کوتاهی مقاله شما در کلمات کلیدی مختلف از گوگل ورودی میگیرد. اینجاست که به اهمیت استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی پی میبرید.
سؤالات متداول
- کلمات کلیدی چیست؟
کلمه کلیدی همان عبارت یا کوئری جستجویی است که کاربر برای پیدا کردن اطلاعات در موتور جستجو وارد میکند. با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و ارزشمند میتوانید رتبه بالایی در نتایج جستجو داشته باشید.
- ابزارهای سئو چیست؟
معروفترین ابزارهای مهم سئو برای بهینه سازی وب سایت شامل Google Search Console،
Google Analytics، Ahrefs، Google trends و SEMrush هستند.
- مهمترین ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی کداماند؟
مهمترین ابزارهای کیورد ریسرچ شامل Keyword Planner، Keyword Tool، Google Search Console، Ahrefs و KWFinder هستند.
دیدگاهها
ناشناس
جز گوگل ترند بقیه نمیشه که رایگان استفاده کرد
یعنی اون اطلاعاتی که میخوای رو نمیده
دنیا شاکری
سلام
یک سری از ویژگی هاشون رایگان هست اما بله درسته محدودیت دارن