💥 دوره جدید و رایگان آکادمی پرتال: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی 💥

تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس: کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

یکی از چالش‌برانگیزترین سؤالات کاربران و صاحبان فروشگاه اینترنتی مربوط به روش‌های ارسال پستی مرسوله است. مشتریان می‌خواهند تفاوت روش‌های ارسال پستی مثل هزینه، مدت زمان و خدمات پشتیبانی را بدانند. صاحب فروشگاه هم به دنبال یک شرکت پستی می‌گردد که خدمات پشتیبانی مناسب و بیمه مرسوله داشته باشد.
در این مقاله می‌خوانید:

فروشگاه‌های اینترنتی از روش‌های مختلف پستی برای ارسال مرسوله استفاده می‌کنند؛ اما پست پیشتاز و تیپاکس دو سرویس پرکاربرد برای ارسال مرسولات پستی هستند. زمانی که فروشگاه روش‌های ارسال متفاوتی داشته باشد، کاربر در زمان ثبت سفارش می‌تواند بر اساس قیمت و زمان ارسال سرویس مورد نظرش را انتخاب کند. اگر می‌خواهید با تفاوت پست پیشتاز و تیپاکس از نظر کیفیت، هزینه، زمان و ویژگی‌های آن آشنا شوید، با ما همراه باشید. در این مقاله می‌خواهیم یک بار برای همیشه این دو سرویس را با یکدیگر مقایسه کنیم.

تفاوت‌های کلیدی بین پست پیشتاز و تیپاکس

پست پیشتاز و تیپاکس هر دو خدمات یکسانی برای ارائه دارند و از شرکت‌های معتبر پست سفارشی در ایران هستند. اما باید ببینیم تفاوت این دو شرکت پست از نظر کاربران و مشتریان چطور بوده است؟

ویژگی
پست پیشتاز
پست تیپاکس
نوع سرویس
دولتی
خصوصی
سرعت تحویل
سریع (معمولاً 24 تا 48 ساعت) 
بسیار سریع (در برخی موارد حتی در همان روز)
هزینه
مقرون به صرفه
معمولاً گران‌تر
شبکه پوشش
بسیار گسترده (بین‌المللی)
گسترده (بین‌المللی)
پیگیری مرسوله
آنلاین، تلفنی، پیامکی
آنلاین از روش‌های مختلف، با شماره موبایل، تلفنی
خدمات اضافی
پیگیری آنلاین از طریق کد رهگیری، بیمه عمومی مرسوله، ارائه تمبر
پیگیری آنلاین با روش‌های مختلف، بیمه مرسوله، پرداخت در محل، لینک پرداخت آنلاین، بسته‌بندی ویژه، لاکر هوشمند

زمان تحویل مرسوله

تحویل مرسولات در شرکت تیپاکس بین 1 روز تا 5 روز کاری طول می‌کشد. در حال حاضر تیپاکس با همکاری تی نکست امکان ارسال مرسوله کمتر از 24 ساعت در شهر تهران را فراهم کرده است. همچنین، با پرداخت هزینه بیشتر می‌توانید بسته‌های بین شهری را در کمتر از 24 ساعت به مقصد برسانید. به طور کلی زمان تحویل مرسوله براساس مسافت محاسبه می‌شود. روش‌های ارسال مرسوله هم به صورت زمینی، هوایی و ارسال بین شهری یک روزه است.

زمان تحویل بسته‌های پست پیشتاز بین 24 ساعت تا نهایتا 72 ساعت کاری است. بسته‌های درون شهری اگر تا قبل از ساعت 11 به اداره پست تحویل داده شوند، به صورت یکروزه ارسال می‌شوند.

به‌هرحال باید بدانید که این اعداد به صورت تقریبی محاسبه شده و امکان افزایش مدت زمان ارسال تیپاکس و پست وجود دارد.

هزینه ارسال پستی

هزینه ارسال تیپاکس بر اساس وزن محصول، نوع محصول، مسافت ارسال مرسوله، ارزش مادی جبران خسارت، بسته‌بندی سفارشی، نوع پرداخت و نوع جمع آوری محاسبه می‌شود. از طرف دیگر ارسال مرسوله دارای سه نوع تعرفه درون شهری، بین شهری و بین‌المللی است.

هزینه پست پیشتاز هم بر اساس وزن مرسوله، ارزش مادی جبران خسارت، مسافت ارسال مرسوله، نوع پرداخت و سایز بسته بندی محاسبه می‌شود. حالا برای اینکه بهتر تفاوت قیمت این دو سرویس را درک کنید، قیمت ارسال یک مرسوله در شرایط یکسان از طریق دو سرویس را بررسی می‌کنیم.

فرض کنید یک بسته درون شهری در تهران با وزن 1 کیلوگرمی به ارزش 500 هزارتومان دارید. هزینه مرسوله به صورت آنلاین پرداخت می‌شود و جعبه سایز 1 برای ارسال انتخاب شده است. در این صورت هزینه ارسال پست پیشتاز با احتساب مالیات 32 هزار تومان و هزینه ارسال با تیپاکس 67 هزار تومان است. حالا به نظر شما هزینه ارسال پست پیشتاز به‌صرفه‌تر است یا تیپاکس؟

هزینه ارسال مرسوله پستی

مقایسه کیفیت خدمات پست و تیپاکس

بخشی از کیفیت خدمات پست مربوط به مسئولیت سلامت بسته‌های ارسالی است. تمام بسته‌هایی که از طریق شرکت پست ارسال می‌شود، باید بر اساس پروتکل و بسته بندی این شرکت باشد.

اما تیپاکس تنها در دو صورت مرسوله را طبق پروتکل‌های خود بسته بندی می‌کند. اول اینکه بسته ویژه باشد و دوم اینکه در زمان ثبت سفارش گزینه بسته بندی می‌خواهم را انتخاب کنید.

دومین تفاوت تیپاکس و پست پیشتاز مربوط به ارسال بسته در ابعاد مختلف است. شرکت تیپاکس بسته‌های بسیار کوچک را به خاطر احتمال گم شدن قبول نمی‌کند. به‌طوری که برای ارسال بسته‌های ریز باید از جعبه‌های بزرگ تیپاکس استفاده کنید و اطراف مرسوله را پوشال قرار دهید.

اما پست پیشتاز بسته‌هایی با ابعاد متفاوت دارد. شما می‌توانید مرسوله‌های ریز خودتان را در بسته‌های خیلی کوچک قرار دهید.

سومین عامل مربوط به سرویس پرداخت در محل یا همان پس کرایه است. هزینه ارسال بسته از طریق پست پیشتاز همان ابتدا از فرستنده دریافت می‌شود؛ اما هزینه ارسال مرسوله با تیپاکس، هم به صورت آنلاین و هم پس کرایه قابل پرداخت است. تا اینجای مطلب فکر می‌کنید تیپاکس بهتر است یا پست پیشتاز؟

نحوه پیگیری مرسولات پست پیشتاز و تیپاکس

برای پیگیری مرسولات پستی تیپاکس می‌توانید از طریق شماره سفارش، کدرهگیری (کد 15 تا 25 رقمی) و شماره بارکد (عدد 13 رقمی) اقدام کنید. در صورت فراموشی هر سه مورد، از طریق شماره موبایل هم می‌توانید مرسولات خود را رهگیری کنید. همچنین، در ساعات اداری با شماره گیری 0218457 می‌توانید از وضعیت بسته خود مطلع شوید.

در حالی‌که تنها راه برای رهگیری مرسوله پشت پیشتاز از طریق کد رهگیری (کد 10 تا 20 رقمی) است که به شماره شما ارسال می‌شود. شما می‌توانید با در دست داشتن کد رهگیری مرسوله از طریق وب سایت پست، پیامک به شماره 2000441 و تماس با شماره 193 وضعیت مرسوله را رهگیری کنید.

نکته: در صورتی که سرویس پیامکی مرسوله از طرف فرستنده فعال شده باشد، وضعیت مرسوله از طریق پیامک یا اپلیکیشن بله برای مشتری ارسال می‌شود.

در زمینه پیگیری مرسوله، تیپاکس به نسبت پست پیشتاز بهتر عمل می‌کند. چرا که در صورت گم شدن کد رهگیری، امکان رهگیری مرسوله از طریق شماره موبایل هم فراهم کرده است. اگر نگاهی به مقاله مراحل پیگیری سفارشات پستی در ایران انداخته باشید، می‌بینید که بخش زیادی از نظرات کاربران مربوط به گم شدن کد پیگیری، عدم ارسال مجدد کد پیگیری از سوی فرستنده و موارد این چنینی شرکت پست ایران است.

اما در عوض میزان رضایت و استفاده از خدمات شرکت ملی پست چندین برابر شرکت تیپاکس است. کافی است نگاهی به آمار سفارش‌های ارسالی شرکت پست و تیپاکس در سال 1401 بیندازید:

آمار سفارش‌های ارسالی شرکت پست و تیپاکس در سال 1401

میزان جبران خسارت

در سرویس تیپاکس برای جبران خسارت احتمالی باید ارزش قابل جبران بسته را بین 400 هزارتومان تا 100 میلیون تومان در نظر بگیرید. البته هزینه جبران خسارت بسته‌های بین‌المللی تیپاکس حداکثر 10 میلیون تومان است.

اما اگر از خدمات پست پیشتاز استفاده کنید، سقف ارزش تعیین شده برای بسته 100 میلیون تومان است. جبران خسارت بسته‌های بین‌المللی پست نیز حداکثر تا 30 میلیون تومان خواهد بود. از نظر هزینه جبران خسارت و بیمه مرسوله پست پیشتاز بهتر است یا تیپاکس؟

صاحبان فروشگاه اینترنتی بخوانند!

فروشگاه ساز پرتال امکان اضافه کردن تمام روش‌های ارسال کالا را در پنل فروشگاهی خود دارد. کاربرانی که در پرتال سایت دارند می‌توانند برنامه الوپیک و دایان اکسپرس را به صورت اتوماتیک به سایت خود متصل کنند و در زمان ثبت سفارش مشتری، بر اساس استعلام قیمت آنلاین، هزینه ارسال را دریافت کنند.

اما روش‌های مرسوم پستی دیگر مثل اسنپ باکس، تیپاکس، چاپار و... را باید از طریق تنظیمات برنامه‌های ارسال سفارش در پنل مدیریت اضافه کنید. برای این کار می‌توانید محاسبه خودکار هزینه ارسال بر اساس وزن مرسوله را فعال کنید. اگر هنوز سایت ندارید و می‌خواهید خودتان بدون نیاز به دانش برنامه نویسی سایت بسازید، روی لینک کلیک زیر کنید و از 7 روز تست رایگان ساخت و راه اندازی سایت در پرتال لذت ببرید.


شروع تست رایگان فروشگاه ساز

پست پیشتاز چیست؟

پست پیشتاز یکی از سریع‌ترین و بهترین سرویس‌های پستی دولتی در کشور ایران است. پست پیشتاز در اصل سرویس ارسال سفارشی شرکت ملی پست ایران است که در مدت زمان کوتاه‌تری بسته‌های ارسالی را به دست گیرنده می‌رساند. برای پیگیری مرسوله هم باید بارکد 10 و 20 رقمی روی محصول را داشته باشید.

پست پیشتاز قابلیت ارسال مرسوله با پست خارجی به کشورهای دیگر را دارد. نحوه دریافت و ارسال مرسوله از طریق شرکت ملی پست ایران به این صورت است:

  1. فرستنده از طریق باجه یا اپلیکیشن‌های پستی، مرسوله را به پست تحویل می‌دهد.
  2. هزینه مرسوله توسط متصدی پست بررسی می‌شود.
  3. مرسوله پردازش شده و در سریع‌ترین زمان ممکن به دست گیرنده می‌رسد.

سایت پست

نگاهی به تاریخ شرکت ملی پست

شرکت ملی پست کنونی از گذشته تا به امروز دچار تغییر و تحول زیادی شده است. این شرکت در ابتدا و در سال 1256 به عضویت اتحادیه جهانی درآمد و در سال 1258 وزارت پست تأسیس شد. در سال 1288 با اداره تلگراف و در سال 1308 با شرکت تلفن ادغام شدند و وزارت پست و تلگراف و تلفن تشکیل شد. در نهایت شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در سال 1367 به عنوان یک شرکت مستقل دولتی تأسیس شد. شرکت ملی پست یک شرکت دولتی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

بسته بندی مرسوله شرکت ملی پست

تیپاکس چیست؟

سرویس تیپاکس یک شرکت پست خصوصی با بیش از 64 سال سابقه فعالیت در ایران است. تیپاکس با بیش از 1100 نمایندگی در سراسر کشور و بهره گیری از جدیدترین فناوری در صنعت لجستیک کشور، به عنوان یکی از پر استفاده‌ترین سیستم‌های حمل و نقل مرسوله پستی شناخته می‌شود.

البته ارسال بسته از طریق تیپاکس تنها مختص به داخل کشور نیست؛ شما می‌توانید مرسولات را به صورت پست بین‌المللی از طریق تیپاکس ارسال کنید. شیوه دریافت و ارسال مرسوله هم به این صورت است:

  1. فرستنده برای تحویل مرسوله با شرکت تیپاکس تماس می‌گیرد.
  2. مأموران تیپاکس محصول را از فرستنده دریافت و مطابق با استانداردهای شرکت، آن را بسته بندی می‌کنند.
  3. مرسوله طی زمان مشخص شده تحویل مشتری داده می‌شود.

سایت تیپاکس

بسته بندی مرسوله شرکت تیپاکس

نکته: با نصب اپلیکیشن تیپاکس می‌توانید از خدماتی مثل قبول سفارش، پیگیری سفارش، برآورد هزینه ارسال و... استفاده کنید.

تیپاکس بهتر است یا پست پیشتاز!؟

برای اینکه بتوانید بهترین سرویس پستی برای ارسال یا دریافت مرسوله را انتخاب کنید، باید مطالبی که پیش‌تر گفتیم را با هم مرور کنیم:

  • اگر به دنبال یک سرویس با سقف پوشش بیمه‌ای بالا هستید، تیپاکس را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال یک سرویس با هزینه ارسال ثابت و ارزان‌تر هستید، پست پیشتاز را انتخاب کنید.
  • اگر می‌خواهید هزینه مرسوله درب محل از مشتری گرفته شود، تیپاکس را انتخاب کنید.
  • اگر رهگیری مرسوله برای شما اهمیت دارد، هر دو سرویس مناسب هستند.
  • اگر شرایط بسته بندی ندارید، باز هم هر دو سرویس با هزینه اضافه امکان بسته بندی محصولات شما را فراهم می‌کنند.
  • اگر محصولات ریزی مثل گوشواره، کش مو و... برای فروش دارید، پست پیشتاز را انتخاب کنید. تیپاکس مرسولاتی با جعبه کوچک را به دلیل امکان مفقودی کالا قبول نمی‌کند. در عوض پست پیشتاز هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد.

شما در بخش دیدگاه‌ها بگویید که از تیپاکس یا پست پیشتاز به چه علت استفاده می‌کنید؟

اگر نظر ما را بخواهید!

هیچ وقت نوع مالکیت یک شرکت را که خصوصی باشد یا دولتی، دلیلی بر بهتر بودن آن شرکت ندانید. برای ارسال بسته یا تحویل آن باید ببینید که کدام سرویس بیشتر به درد شما می‌خورد. شرایطی مثل هزینه، زمان، پوشش بیمه، امکانات خاص، سابقه شکایات و میزان رضایت مردم از هر یک از شرکت‌های پستی، می‌تواند شما را در انتخاب بهترین سرویس راهنمایی کند.

در زمان استفاده از سرویس‌های خدمات پستی این نکات را به خاطر بسپارید:

  • قبل از ارسال مرسوله، شرایط و قوانین هر دو سرویس را به دقت مطالعه کنید.
  • برای ارسال مرسولات با ارزش، حتماً از خدمات بیمه استفاده کنید.
  • برای پیگیری مرسوله حتماً کد رهگیری آن را برای مشتری ارسال کنید.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل، با پشتیبانی مشتریان شرکت تماس بگیرید.
  • به هیچ عنوان کالاهای ارزشمند مثل طلا را از طریق پست ارسال نکنید.

مقایسه دو شرکت پست پیشتاز و تیپاکس

اگر صاحب آنلاین شاپ و فروشگاه هستید

پست پیشتاز و تیپاکس دو شرکت نام آشنا در زمینه خدمات لجستیک به داخل و خارج از کشور هستند. صاحبان فروشگاه اینترنتی و مشتریان در زمان انتخاب روش ارسال مرسوله، لازم است با تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر روش آشنا باشند.

اگر صاحب آنلاین شاپ یا فروشگاه اینترنتی هستید، یک نکته را از تیم پرتال به خاطر داشته باشید. هر چقدر روش‌های ارسال بیشتری در فروشگاه شما فعال باشد، شانس فروش بیشتری نصیبتان می‌شود. به‌عنوان مثال در کنار تیپاکس، پست پیشتاز، الو پیک و اسنپ باکس، ارسال بسته با پست عادی رایگان، ارسال بسته با باربری و.... را فراهم کنید. در این صورت انتخاب با مشتری است که کدام روش با چه هزینه‌ای را برای دریافت بسته خود انتخاب کند.

حالا از نظر شما تیپاکس بهتر است یا پست پیشتاز؟ در بخش دیدگاه منتظر نظرات شما در مورد علت انتخابتان هستیم.

سؤالات متداول

  • کدام سرویس برای ارسال بسته‌های خارجی مناسب‌تر است؟

شرکت پست ایران و تیپاکس هر دو امکان ارسال مرسوله به کشورهای خارجی را دارند؛ اما باید ببینید کدام سرویس هزینه کمتر، ارسال سریع‌تر و پوشش بیمه بهتری دارد. می‌توانید دیگر شرکت‌های پستی برای ارسال مرسوله خارجی را هم بررسی کنید.

  • آیا می‌توانم مرسوله خود را با پست پیشتاز بیمه کنم؟

بله، امکان بیمه مرسولات پست پیشتاز در کشور تا سقف 100 میلیون تومان است. شما می‌توانید بر اساس ارزش مرسوله آن را بیمه کرده و حق بیمه خود را در زمان ثبت سفارش پرداخت کنید.

  • چگونه می‌توانم مرسوله خود را با تیپاکس پیگیری کنم؟

برای پیگیری بسته تیپاکس می‌توانید از طریق سایت تیپاکس یا تماس با شماره 0218457 اقدام کنید.

  • در صورت نرسیدن مرسوله‌ پستی چه‌کار کنیم؟

در صورت دیر رسیدن یا نرسیدن مرسوله، با شماره پشتیبانی سرویس مورد نظر تماس بگیرید. البته اگر بسته خود را از فروشگاه معتبری خریده باشید، می‌توانید وضعیت بسته را از طریق فروشگاه پیگیری کنید.

  • فرق پست ویژه و پیشتاز چیست؟

تفاوت پست ویژه و پیشتاز در مدت زمان ارسال بسته است. اگر می‌خواهید مرسوله شما در کمتر از 24 ساعت به شهر مقصد و گیرنده تحویل داده شود باید از پست ویژه استفاده کنید. پست پیشتاز بعد از پست ویژه سریع‌ترین روش ارسال است. ارسال مرسوله بین 24 تا 72 ساعت زمان می‌برد.

  • ساعت تحویل مرسولات پستی چه زمانی است؟

بسته‌های پستی در روزهای عادی بین ساعت 8 تا 14:30 و پنجشنبه‌ها بین ساعت 8 تا 13:30 به دست گیرنده می‌رسد. البته در روزهای شلوغ و ایام عید امکان دارد بسته‌های ارسالی تا پاسی از شب به دستتان برسد.

  • هزینه تیپاکس بیشتر است یا پست؟

ارسال مرسوله پستی با شرایط یکسان از طریق پست پیشتاز ارزان‌تر است. به‌عنوان مثال ما می‌خواهیم مرسوله پستی درون شهری تهران با وزن 1 کیلوگرم و ارزش 500 هزارتومان را به دست مشتری برسانیم. برای بسته بندی آن هم یک جعبه کوچک سفارش می‌دهیم. در این شرایط هزینه ارسال پست پیشتاز با احتساب مالیات 32 هزار تومان و هزینه ارسال با تیپاکس 67 هزار تومان است.

  • تفاوت پست عادی و پیشتاز چیست؟

زمان ارسال پست عادی بین 6 تا 8 روز است؛ در حالیکه مرسوله پست پیشتاز بین 24 تا 72 ساعت به دست مشتری می‌رسد. از طرف دیگر بسته‌هایی تا وزن 25 کیلوگرم از طریق پست پیشتاز و مرسوله‌های بیشتر از 25 کیلوگرم با پست عادی فرستاده می‌شوند.


دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2